meillä ei ole varaa toiseen lapseen ja olen siitä pirun katkera

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "köyhä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="Neith";22518350]ehkäpä se ei ole tarkoitus että niitä omia haluja toteutetaan niiden tukien avulla :o
kyllä se perus idea on siinä että itse elättää lapsensa, ja sitten jos tulee todella tiukka paikka niin sitä apua haetaan ja kun selvitään ilman niin siitä avusta luovutaan, ei niin että elämä perustetaan siihen että tukea saa, lapsia voi hankkia vaikka kuinka monta kun niitä tukia voi aina hakea jne. järjenkäyttö on sallittua ja suorastaan suotavaa[/QUOTE]
Kaikilla ei ole mahdollisuutta koko elämän aikana isoihin tuloihin (ei aina oma vika) ja minusta kohtuullisen kokoinen perhe kuuluu jokaisen perusoikeuksiin (tähän kannustetaan myös yhteiskunnan taholta). Se on ihan eri asia kun aletaan puhumaan vaikka kuudesta lapsesta. On tekopyhyttä alkaa yhden lapsen perheitä rajoittamaan. Ja sitä paitsi tilanteet voivat muuttua. Ap:llakin saattaa olla jo tuloja siinä vaiheessa kun munasarjat alkavat kurtistumaan. Suomalaiset olisivat jo kuolemassa sukupuuttoon, jos vain ilman tukea pärjäävillä olisi ollut oikeus lisääntyä.

Ja jos ap:n perheessä on kaksi aikuista, niin ehkä ovat jo oikeutettuja tukeen asuinkustannukset huomioiden. Kannattaa ottaa huomioon sekin, että myös tukien hakematta jättäminen on ongelma (minkä myös julkinen taho myöntää). Tukien tarkoitus on se, että ihmiset eivät pelkästään selviä hengissä, vaan että perheillä on mahdollisuus elää sekä fyysisesti että psyykkisesti tervettä elämää. Ylpeys ja tukien jättämättä hakeminen ei ole hyve.

[QUOTE="köyhä";22518302]Asumme kaksiossa ja netto´tulot ovat 1700€/kk niin tajuatte ettei toista lasta voi tehdä.[/QUOTE]

No, meillä tulot tonnin enemmän, ihmisiä perheessä 8, talossa vaan 3 makkaria.
Joten en näe tuossa syytä olla tekemättä toista lasta.
Mutta tietysti jos haluaa, että molemmilla lapsilla on esim. omat huoneet, niin eihän se sitten onnistu...

[QUOTE="vieras";22518436]Ja jos ap:n perheessä on kaksi aikuista, niin ehkä ovat jo oikeutettuja tukeen asuinkustannukset huomioiden. Kannattaa ottaa huomioon sekin, että myös tukien hakematta jättäminen on ongelma (minkä myös julkinen taho myöntää). Tukien tarkoitus on se, että ihmiset eivät pelkästään selviä hengissä, vaan että perheillä on mahdollisuus elää sekä fyysisesti että psyykkisesti tervettä elämää. Ylpeys ja tukien jättämättä hakeminen ei ole hyve.[/QUOTE]
Ja psyykkiseen hyvinvointiin liittyy monella se toinen lapsi. Myös yhteiskunta todellisuudessa mielellään tukee aika paljollakin sitä, että vähäväkiseen Suomeen tulee lisää köyhien vanhempien kakkoslapsia, joihin ei muka ole varaa.

[QUOTE="vieras";22518382]Kaikilla ei ole mahdollisuutta koko elämän aikana isoihin tuloihin (ei aina oma vika) ja minusta kohtuullisen kokoinen perhe kuuluu jokaisen perusoikeuksiin (tähän kannustetaan myös yhteiskunnan taholta). Se on ihan eri asia kun aletaan puhumaan vaikka kuudesta lapsesta. On tekopyhyttä alkaa yhden lapsen perheitä rajoittamaan. Ja sitä paitsi tilanteet voivat muuttua. Ap:llakin saattaa olla jo tuloja siinä vaiheessa kun munasarjat alkavat kurtistumaan. Suomalaiset olisivat jo kuolemassa sukupuuttoon, jos vain ilman tukea pärjäävillä olisi ollut oikeus lisääntyä.[/QUOTE]

mutta kaikilla meillä on velvollisuus itse elättää itsemme parhaamme mukaan, tukijärjestelmää ei ole kehitetty siksi että elämän voisi rakentaa niiden varaan, tehdä asioita laskemalla kuinka paljon ja mitä tukia on mahdollista saada, vaan niitä tukia on tarkoitus käyttää sellaisissa tilanteissa kun ei muuten pärjää, esim perhe jjossa on jo lapsia ja mies jää työttömäksi, tulot tippuvat ja perhe tarvitsee tukea ja silloin niitä on hyvä saada, mutta se ei ole mikään syys hankkia tiukkaan tilanteeseen lisää lapsia ja laskea sen varaan että niitä tukia saadaan.

juuri siksi tuo järjestelmä ei toimi kun ihmiset ajattelevat sen olevan joku minkä avulla sitä elämää voi toteuttaa ja tehdä asioita mihin ei muuten olisi rahaa

kun on tietyt tulot niin niiden tiettyjen tulojen mukaan pitäisi elää, jos ne tulot eivät riitä siihen elämiseen niin haetaan tukia, mutta sitä tuen tarvetta ei itse järjestetä vain koska halutaan.

koulutus, alanvalinta ym on asioita missä jokainen meistä tekee omat valintansa, ja ikävä kyllä niiden valintojen mukaan meidän on kaikkien elettävä, tai sitten koitettava muuttaa noita juttuja itse.

Oma velkainen kaksio on ja mies on koko päivä töissä itse osa-aika töissä kokopäiväsiä töitä ei ole tarjolla silti tulomme tulee olemaan jatkossakin tuota tasoa.

[QUOTE="Neith";22518491]
juuri siksi tuo järjestelmä ei toimi kun ihmiset ajattelevat sen olevan joku minkä avulla sitä elämää voi toteuttaa ja tehdä asioita mihin ei muuten olisi rahaa
[/QUOTE]
Edelleen hurskastelua. Ja kuinka voit väittää Suomen oloissa, että systeemi ei toimi? Ikinä ei mihinkään ideaalitilanteeseen päästä, koska rima nousee aina korkeammalle, mutta hyvinvoinnissa Suomi on todella huippuluokkaa kansainvälisesti katsottuna. Vai ajatteletko todella, että köyhien ihmisten lisääntyminen syö Suomelta jotakin?

[QUOTE="köyhä";22518505]Oma velkainen kaksio on ja mies on koko päivä töissä itse osa-aika töissä kokopäiväsiä töitä ei ole tarjolla silti tulomme tulee olemaan jatkossakin tuota tasoa.[/QUOTE]
Eli olette valinneet omistusasunnon toisen lapsen sijasta.

[QUOTE="vieras";22518508]Edelleen hurskastelua. Ja kuinka voit väittää Suomen oloissa, että systeemi ei toimi? Ikinä ei mihinkään ideaalitilanteeseen päästä, koska rima nousee aina korkeammalle, mutta hyvinvoinnissa Suomi on todella huippuluokkaa kansainvälisesti katsottuna. Vai ajatteletko todella, että köyhien ihmisten lisääntyminen syö Suomelta jotakin?[/QUOTE]

mä ajattelen sen niin että meillä jokaisella on velvollisuus elää tulojemme mukaan, elättää omat lapsemme ja niillä omilla valinnoilla vaikuttaa siihen millaista elämää elämme.
tukijärjestelmä toimii silloin parhaiten kun sillä autetaan kun elämä yllättää, työttömyys jne. mutta se ei ole asia minkä varaan sitä elämää voisi rakentaa, se ei ole asia mikä auttaa elämään "leveämmin" kuin olisi muuten varaa.. eli lapset ym.

ja kun sanot että miten se on pois, no mitä enemmän tienaat sitä enemmän maksat veroja ja nämä verot siirtyvät yhteiskunnan kassaan josta niitä sitten annetaan tämä nykyjärjestelmän mukaisesti ihmisille, osa aiheesta osa aiheetta
kyllä mäkin haluaisin vaikka mitä, mutta se mun joka kuinen tilipussi kertoo sen mihin mulla on varaa.. ja se mun tilipussi on mun oma valinta, sillä mä olen valinnut tämän työn, sen etten opiskellut jne. mä olisin voinut valita toisin ja mulla vois olla isompi palkka.. mutta nyt mun on elettävä niiden mun valintojen mukaan.
saatan olla kylmä ihminen, mutta mun mielestä on väärin se että noita tukia annetaan ihmisille jotka itse järjestävät sen tarpeen (hankkivat lapsia joihin ei muuten olisi varaa jne)

ei lisääntyminen ole rikkaiden etuoikeus, mutta kun niitä lapsia hankkii niin kyllä sen määrän pitäisi olla sellainen jonka itse pystyy elättämään

[QUOTE="Neith";22518565]

ei lisääntyminen ole rikkaiden etuoikeus, mutta kun niitä lapsia hankkii niin kyllä sen määrän pitäisi olla sellainen jonka itse pystyy elättämään[/QUOTE]

Juu, tästä samaa mieltä. Tosin en ajattele pelkästään taloudelliselta puolelta vaan myös muuten. Myös henkisesti on oltava valmis lapsiin yms. Ei siinä mitään, jos ajoittain joutuu tukea hakemaan, mutta se, että laskee elävänsä koko elämänsä tukien varassa ja päättää sitten siinä tilanteessa perustaa suurperheen... siinä jää kyllä lapset vaille myös sitä henkistä puolta ihan varmasti, kuka tällaista touhuaa.

Mä olen aikalailla samassa tilanteessa. Tosin mies on valinnut omistusasumisen pienessä kaksiossa vuokralle muuttamisen sijaan ja siitä johtuen emme voi tehdä toista lasta tai hakea mitään asumistukia. Yksi tuttu asuu vuokralla ja on iso perhe... saavat tukia ja avustuksia.

Kyse ei ollut suurperheestä vaan toisesta lapsesta. Ja jos oikeasti ajatellaan näin julmasti, niin on myös niitä, joilla ei olisi sitten oikeutta yhteenkään lapseen, vaikka henkiset edellytykset olisivat olemassa. Toki voi elää muka ylevien periaatteiden mukaan, mutta kokonaisuuden kannalta pitäisi ajatella myös yksilöitä. Ja näinhän Suomessa on tehtykin ja siksi olemme hyvinvointivaltio, jossa edelleen riittää asukkaita.

Hyvin itsekeskeinen täytyy olla, jos ei osaa ajatella, että omaa hyvinvointia ovat luomassa myös ne pienipalkkaiset, eivät vain verotuloja runsaasti tuottavat. Vai kuka teidän lastenne päiväkodin siivoaa ja haluaisitko maksaa päivähoitomaksuja enemmän, että siivoojalla olisi varaa palkkaan, joka oikeuttaisi hankkimaan toisen lapsen ilman sosiaalitukia?

[QUOTE="vieras";22518382]Kaikilla ei ole mahdollisuutta koko elämän aikana isoihin tuloihin (ei aina oma vika) ja minusta kohtuullisen kokoinen perhe kuuluu jokaisen perusoikeuksiin (tähän kannustetaan myös yhteiskunnan taholta). Se on ihan eri asia kun aletaan puhumaan vaikka kuudesta lapsesta. On tekopyhyttä alkaa yhden lapsen perheitä rajoittamaan. Ja sitä paitsi tilanteet voivat muuttua. Ap:llakin saattaa olla jo tuloja siinä vaiheessa kun munasarjat alkavat kurtistumaan. Suomalaiset olisivat jo kuolemassa sukupuuttoon, jos vain ilman tukea pärjäävillä olisi ollut oikeus lisääntyä.[/QUOTE]

Me miehen kanssa ollaan hankittu kolme lasta kesken opiskelujen ja tällä hetkellä saamme toimeentulotukea. Pian valmistumme molemmat ja työtä molemmille tiedossa. Eikä hävetä pätkääkään. Teimme lapset ennen kuin hedelmällisyyteni hiipuu, mikä on mielestäni pelkästään järkevää. Ei sitten tuhlata yhteiskunnan varoja lapsettomuushoitoihin.

Kyllähän kaksiossa voi olla kaksikin lasta. Mikä kumma se on kun nykyään pitää olla heti satojen neliöiden lukaali kun on lapsia. Pienelläkin tulee toimeen jos haluaa. Lapsetkin voivat olla ihan onnellisia vaikka rahaa ei ole ihan hirveästi.

[QUOTE="vieras";22518695]Kyse ei ollut suurperheestä vaan toisesta lapsesta. Ja jos oikeasti ajatellaan näin julmasti, niin on myös niitä, joilla ei olisi sitten oikeutta yhteenkään lapseen, vaikka henkiset edellytykset olisivat olemassa. Toki voi elää muka ylevien periaatteiden mukaan, mutta kokonaisuuden kannalta pitäisi ajatella myös yksilöitä. Ja näinhän Suomessa on tehtykin ja siksi olemme hyvinvointivaltio, jossa edelleen riittää asukkaita.

Hyvin itsekeskeinen täytyy olla, jos ei osaa ajatella, että omaa hyvinvointia ovat luomassa myös ne pienipalkkaiset, eivät vain verotuloja runsaasti tuottavat. Vai kuka teidän lastenne päiväkodin siivoaa ja haluaisitko maksaa päivähoitomaksuja enemmän, että siivoojalla olisi varaa palkkaan, joka oikeuttaisi hankkimaan toisen lapsen ilman sosiaalitukia?[/QUOTE]

Olen siivonnut päiväkoteja työkseni ja elättänyt kaksi lasta yyhoona Helsingissä niillä ansioilla ilman sossua. Mun palkkani epäpätevänä keikkalaisena varmaan hieman eri tasoakin vielä kuin vakkarin. Suu säkkiä myöten, suosittelen. En usko, että useimmille muutama lapsi on mahdottomuus, jos elää ihan normaalisti? En todellakaan koe, että vain rikkaista rikkaimmat pystyisivät lisääntymään. Mutta on järkevää ajatella etukäteen pitemmällä aikavälillä miten kaikesta suoriutuu; kaikista niistä velvotteista, joita lapsi tuo. Se on sitä vastuuta ja vanhemmuutta.

[QUOTE="köyhä";22518063]lapsi ei nyt saa sisrusta mutta kun lapsemme haluamme itse elättää niin toiseen ei ole varaa.[/QUOTE]

Tiukilla olemme mekin. Kyllä lentomatkailu on jäänyt kokonaan. Ja kuopus sai pärjätä halpsivaipoilla jne, kun esikoinen käytti pelkästään pamperseja.

Jos olisi halunnut että itselle voisi ostaa jotain vielä ennen eläkeikää, olisi meidänkin pitänyt jättää lapsiluku yhteen.
Omilla tulemme toimeen ja lapset ruokitaan ja harratavat ja niin pois päin, mutta tiukkaa on.

[QUOTE="vieras";22518695]Kyse ei ollut suurperheestä vaan toisesta lapsesta. Ja jos oikeasti ajatellaan näin julmasti, niin on myös niitä, joilla ei olisi sitten oikeutta yhteenkään lapseen, vaikka henkiset edellytykset olisivat olemassa. Toki voi elää muka ylevien periaatteiden mukaan, mutta kokonaisuuden kannalta pitäisi ajatella myös yksilöitä. Ja näinhän Suomessa on tehtykin ja siksi olemme hyvinvointivaltio, jossa edelleen riittää asukkaita.

Hyvin itsekeskeinen täytyy olla, jos ei osaa ajatella, että omaa hyvinvointia ovat luomassa myös ne pienipalkkaiset, eivät vain verotuloja runsaasti tuottavat. Vai kuka teidän lastenne päiväkodin siivoaa ja haluaisitko maksaa päivähoitomaksuja enemmän, että siivoojalla olisi varaa palkkaan, joka oikeuttaisi hankkimaan toisen lapsen ilman sosiaalitukia?[/QUOTE]

julmasti ajateltuna niin kyllä, on olemassa niitä joilla se rahatilanne on sellainen ettei se yksikään lapsi ole mahdollinen ja silloin sen lapsen hankkimisen sijaan tulisi miettiä mitä sille elämälle voi itse tehdä jotta ne rahallisetkin edellytykset lapsen hankinnalle täyttyy.
mä en ole rikas, en ede mitenkään hyväpalkkainen, ja mulla on yksi lapsi ja meille tulee max yksi lapsi lisää koska meidän palkka sanelee sen.
haluta voi vaikka kuun taivaalta, mutta on olemassa ne tietyt realiteetit joita ei siinä haluamisen lomassa voi ohittaa.

ja kun sanotaan ettei se lapsi tarvitse rahaa, niin kyllä se tarvitsee.. sen lisäksi että siihen ruokaan ja vaatteisiin menee rahaa niin on olemassa ne pienet asiat mistä täälläkin on harva se viikko ketjuja, kun ei ole varaa ostaa lapselle kunnon vaatteita, ei ole varaa lapsen harrastaa, ei ole varaa laittaa lapselle kouluun tarvittavaa 15€ retkeä varten, ei ole varaa tehdä sitä tätä ja tota. vaaditaan niin koavsti kaikkea, ja kaiken pitäisi olla maksutonta ja kaikille mahdollista. mutta unohdetaan että jälleen sillä omalla valinnalla voi siihen lapsenkin elämään vaikuttaa ilman että tarvitsee vaatia kaikkea ilmatteeksi nenän eteen kannettuna

Olen siivonnut päiväkoteja työkseni ja elättänyt kaksi lasta yyhoona Helsingissä niillä ansioilla ilman sossua. Mun palkkani epäpätevänä keikkalaisena varmaan hieman eri tasoakin vielä kuin vakkarin. Suu säkkiä myöten, suosittelen. En usko, että useimmille muutama lapsi on mahdottomuus, jos elää ihan normaalisti? En todellakaan koe, että vain rikkaista rikkaimmat pystyisivät lisääntymään. Mutta on järkevää ajatella etukäteen pitemmällä aikavälillä miten kaikesta suoriutuu; kaikista niistä velvotteista, joita lapsi tuo. Se on sitä vastuuta ja vanhemmuutta.
Eli koet taloudellisesti kohtuullisessa asemassa olevana jotenkin tärkeäksi asiaksi valistaa kakkoslapsen vuoksi sosiaalitukeen turvautuvia siitä, että osaisivat varautua velvotteisiinsa (puhut ilmeisesti muustakin kuin vain taloudellisista seikoista). Hieman alentuvaa.