Meidän naapurin talo palaa.

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja NeitiNasu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Meillä kotona on verkkoon kytketyt varoittimet. Vanha rintamamiestalo ja kerroksia kolme, jokaisessa kerroksessa oma, jos yksikin varoitin alkaa huutamaan, huutaa kaikki. Suosittelen kyllä, maksaa vaan n. 50e... Makkarissa tosin on sitten vielä ihan "tavallinen"varoitin...
Ei arvais, että mies on joskus ollut pelastuslaitoksen tehtävissä...

Selvä: onko asentaminen vaikeeta, voiko sen tehdä itse vai tarviiko jonkun alan ammattilaista?

Nuo varoittimet on keskenään langattomassa verkossa, ja asentamisen voi suorittaa itse. Ja nuo ovat CE-hyväksyttyjä.:)
 
Kauheeta kun kaikki muistot menis, vauvakirjat, valokuvat, myös tietokoneelta, kapsen syntymä onnittelukortit, ristiäisonnitgtelukortit, vaatteet, perinnetavarat, kaikki :( :O
Miten tulipalosta voi ikinä selvitä henkisesti.
Vai onkohan siitä vain niin onnellinen kun itse pelastuu..?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Meillä kotona on verkkoon kytketyt varoittimet. Vanha rintamamiestalo ja kerroksia kolme, jokaisessa kerroksessa oma, jos yksikin varoitin alkaa huutamaan, huutaa kaikki. Suosittelen kyllä, maksaa vaan n. 50e... Makkarissa tosin on sitten vielä ihan "tavallinen"varoitin...
Ei arvais, että mies on joskus ollut pelastuslaitoksen tehtävissä...

Selvä: onko asentaminen vaikeeta, voiko sen tehdä itse vai tarviiko jonkun alan ammattilaista?

Nuo varoittimet on keskenään langattomassa verkossa, ja asentamisen voi suorittaa itse. Ja nuo ovat CE-hyväksyttyjä.:)

Ja viimenen kysymys: mistä niitä saa? Onko niissä häkävaroitin samassa, vai ostanko sitt ne erikseen?

 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Meillä kotona on verkkoon kytketyt varoittimet. Vanha rintamamiestalo ja kerroksia kolme, jokaisessa kerroksessa oma, jos yksikin varoitin alkaa huutamaan, huutaa kaikki. Suosittelen kyllä, maksaa vaan n. 50e... Makkarissa tosin on sitten vielä ihan "tavallinen"varoitin...
Ei arvais, että mies on joskus ollut pelastuslaitoksen tehtävissä...

Selvä: onko asentaminen vaikeeta, voiko sen tehdä itse vai tarviiko jonkun alan ammattilaista?

Nuo varoittimet on keskenään langattomassa verkossa, ja asentamisen voi suorittaa itse. Ja nuo ovat CE-hyväksyttyjä.:)

Ja viimenen kysymys: mistä niitä saa? Onko niissä häkävaroitin samassa, vai ostanko sitt ne erikseen?

Häkävaroitinta ei ole, se pitää ostaa erikseen. Ja nuo meidän varoittimet on ostettu rautakaupasta. :)

Harmillinen tuo juttu kertakaikkiaan, toivottavasti edes jotain tärkeää ovat saaneet mukaansa...
 
Alkuperäinen kirjoittaja miettijä:
Kauheeta kun kaikki muistot menis, vauvakirjat, valokuvat, myös tietokoneelta, kapsen syntymä onnittelukortit, ristiäisonnitgtelukortit, vaatteet, perinnetavarat, kaikki :( :O
Miten tulipalosta voi ikinä selvitä henkisesti.
Vai onkohan siitä vain niin onnellinen kun itse pelastuu..?

Kauheaahan se olisi, koko eletty elämä tavallaan jäisi sinne muistojen myötä, mutta kun vaan ei henkiä menisi... Siitä en selviäisi, ikinä.

Mummi kertoi aina, että kun aikanaan evakkoon lähtivät, tuli niin kiire, ettei juuri ehtinyt ajatella mitä ottaa mukaan. Mummi oli tempaissut valokuva-albumin... Sinne jäi kilut ja kalut, kuvat säästyi. Miehensä sitten rintamalle kuoli, onneksi jäi kuvat... Sai äiti niistä isäänsä katsoa, kun isommaksi kasvoi. Täytti vuoden samana päivänä kuin isänsä (ukkini) kuoli

 
Pikkuhiljaa noustiin, edelleen on välillä vaikeaa ja tulen suhteen on tullut todella tarkaksi.
Onneksi oli vakuutus joka korvasi edes osan tavaroista ja ihanat sukulaiset auttoi tosi paljon. Tuo koti oli vuokra-asunto, vanha koulun opettajien asuntola jossa asuttiin kunnan vuokralaisena ja onni onnettomuudessa oli että uusi asunto oli jo tiedossa (olimme muuttamassa koska naapuriksemme kunta majoitti alkoholistin skitsofreenikon), pari viikkoa piti majailla äitini luona kun tekivät remppaa uudessa asunnossa. Palossa ei jäänyt jäljelle kuin perustukset talosta joten käytännöllisesti katsoen mitään ei jäänyt säästettäväksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Meillä kotona on verkkoon kytketyt varoittimet. Vanha rintamamiestalo ja kerroksia kolme, jokaisessa kerroksessa oma, jos yksikin varoitin alkaa huutamaan, huutaa kaikki. Suosittelen kyllä, maksaa vaan n. 50e... Makkarissa tosin on sitten vielä ihan "tavallinen"varoitin...
Ei arvais, että mies on joskus ollut pelastuslaitoksen tehtävissä...

Selvä: onko asentaminen vaikeeta, voiko sen tehdä itse vai tarviiko jonkun alan ammattilaista?

Nuo varoittimet on keskenään langattomassa verkossa, ja asentamisen voi suorittaa itse. Ja nuo ovat CE-hyväksyttyjä.:)

Ja viimenen kysymys: mistä niitä saa? Onko niissä häkävaroitin samassa, vai ostanko sitt ne erikseen?

Häkävaroitinta ei ole, se pitää ostaa erikseen. Ja nuo meidän varoittimet on ostettu rautakaupasta. :)

Harmillinen tuo juttu kertakaikkiaan, toivottavasti edes jotain tärkeää ovat saaneet mukaansa...


kiitos tiedosta, meille hankitaan tälläinen sarja. Ja sitt häkävarottimet: pitäisköhän nekin hankkia joka kerrokseen, vai vain niihin huoneisiin, missä on tulisijat?
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Varoitin:
Meillä kotona on verkkoon kytketyt varoittimet. Vanha rintamamiestalo ja kerroksia kolme, jokaisessa kerroksessa oma, jos yksikin varoitin alkaa huutamaan, huutaa kaikki. Suosittelen kyllä, maksaa vaan n. 50e... Makkarissa tosin on sitten vielä ihan "tavallinen"varoitin...
Ei arvais, että mies on joskus ollut pelastuslaitoksen tehtävissä...

Selvä: onko asentaminen vaikeeta, voiko sen tehdä itse vai tarviiko jonkun alan ammattilaista?

Nuo varoittimet on keskenään langattomassa verkossa, ja asentamisen voi suorittaa itse. Ja nuo ovat CE-hyväksyttyjä.:)

Ja viimenen kysymys: mistä niitä saa? Onko niissä häkävaroitin samassa, vai ostanko sitt ne erikseen?

Häkävaroitinta ei ole, se pitää ostaa erikseen. Ja nuo meidän varoittimet on ostettu rautakaupasta. :)

Harmillinen tuo juttu kertakaikkiaan, toivottavasti edes jotain tärkeää ovat saaneet mukaansa...


kiitos tiedosta, meille hankitaan tälläinen sarja. Ja sitt häkävarottimet: pitäisköhän nekin hankkia joka kerrokseen, vai vain niihin huoneisiin, missä on tulisijat?

Mielellään ainakin makkariin ja sinne missä on tulisijat.
Ja tuo sarja on oikeasti hyvä, jos yöllä vaikka alimmassa kerroksessa syttyy palo, niin yläkerrassa huutaa varoitin, johon takuulla herää...
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Niinpä niin:
Alkuperäinen kirjoittaja Juuri näin:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Voi kerpele. Ja voin sitt samantien sanoa, että jos ikinä koskaan näette naapurin piipusta tulevan vähänkään erikoista savua, menkää ja nopeaan ilmoittamaan asiasta. Voihan se olla, että toi palo on alkanut jostain muualtakin kuin piipusta, mutta jos se piippu on ollut rikki... Tiedättekö mikä morkkis on juuri nyt? :'( Pari iltaa sitten nähtiin ett niiden piipusta tuli tosi omituista ja sankkaa savua, mietittiin että mitäköhän puita ne siell oikein polttaa? Ja nyt se talo palaa tossa koko ajan, paloautoja on koko hemmetin katu täys. Kerpeleen kerpele. |O

Nythän voit osoittaa naapurirakkautta ja majoittaa naapurisi teille.


Noo ei suinkaan kannata, antakaa Neitinasun nyt rauhassa tsättäillä tääll

Mä en tiedä missä ne tällä hetkellä on. Mitä muuta mä voin tehdä, seistä tuolla paloautojen takana?

Jos niiltä menee suurinpiirtein kaikki, lahjoitat kaikki ylimääräiset astiasi, liinavaatteesi, lasten vaatteet, huonekalut ym., millä et itse tee mitään. Todella pelastus siinä vaiheessa kun kaikki on mennyt... :'(

Mulla on ainakin yksi vuodesohva ja jotain astioitakin liikenee luullakseni, ja niitä lakanoitakin jonkin verran, ehkä pyyhkeitäkin. Pitää tosiaan ottaa selvää, mihin ne voi sitt toimittaa.

Näin pitää toimia. Sitten tietysti ens alkuun, että minne he menevät nyt yöksi...ei varmaan tosin kiva ole majoittua palaneen kodin naapuriin...mutta kuitenkin kysyä voi. ? Mieti ihmeessä mitä joutavaa tavaraa on, kaikki varmaan kelpaa ens alkuun...

 
Kävin katsomassa siellä. Talo on pystyssä, mutta katto savus vielä, tai siis se mitä katosta voi sanoa olevan jäljellä. Mutt pystyssä se talo on anyway, sehän on jo kai ihan toiveikasta? Tosin: mikäli mä oikein laskin niin kolme säiliöautollista vettä, ja sen lisäksi letku näky kulkevan palopostille eli sieltä on otettu lisää... Ei ehkä ole realistista ajatella, että irtaimisto olisi päässyt vähällä, voisin siis kuvitella vaikka tietoa ei ole.
 
Sitähän ei voi tietää millaista sisällä on.
Ehkä aamulla aamulehdessä enemmän tietoa?

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/omakotitalossa-tulipalo-akaassa-kuusihenkinen-perhe-pelastui/132821

Vielä tuo sama kirjoitus.
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Kävin katsomassa siellä. Talo on pystyssä, mutta katto savus vielä, tai siis se mitä katosta voi sanoa olevan jäljellä. Mutt pystyssä se talo on anyway, sehän on jo kai ihan toiveikasta? Tosin: mikäli mä oikein laskin niin kolme säiliöautollista vettä, ja sen lisäksi letku näky kulkevan palopostille eli sieltä on otettu lisää... Ei ehkä ole realistista ajatella, että irtaimisto olisi päässyt vähällä, voisin siis kuvitella vaikka tietoa ei ole.

Ei varmaan toivoa. Siis kaikki säästynyt ainakin mustana ja haisee iäisyyden savulle. Ja talo varmaan puretaan ja uusi tilalle :(
Näin niin kuon arviona vaan mitä oon nähnyt/kuullut.

Eli nyt tarjoat apuasi niin paljon kun pystyt jos siltä tuntuu. Muista myös leipomukset ym., ja paikallisen Punaisen Ristinkin kuuluisi nyt auttaa, olla jo paikalla tukemassa ja järjestelemässä tulevaisuutta. Jos ei ole, ota tai kehota ottamaan yhteyttä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Sitähän ei voi tietää millaista sisällä on.
Ehkä aamulla aamulehdessä enemmän tietoa?

http://www.aamulehti.fi/uutiset/pirkanmaa/omakotitalossa-tulipalo-akaassa-kuusihenkinen-perhe-pelastui/132821

Vielä tuo sama kirjoitus.

Ehkä joo. Mutt melko varma mä olen että yläkerta on ainakin kärsinyt ja tosi pahasti, kun siis on katto mennyt ja tuhansia litroja vettä ja sitä ennen se palo ollut siellä ensin.. No, huomenna ollaan ehkä viisaampia. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja se hysteerikko:
no mutta entä kun meillä on makuuhuone ihan erillään eteisestä jossa varoitin on, siis 3 "kulman" takana, eli jos makkarissa syttyis niin eihän se eteisen varoitin huomais sitä edes heti??! vai?

olkkari on eteisen vieressä, samoin keittiö, mutta makkari on keittiön takana, pitäiskö makuuhuoneeseenkin ostaa varoitin?

Ehdottomasti. Monesti esim vauva nukkuu "suljetun" oven takana ilman palovaroitinta :( Ehtisi kuolla häkään ennen kuin toisessa huoneessa oleva varoitin varoittaa.
 
Mun täytyy tunnustaa että meillä ei ole kuin 2 palovaroitinta (103m2); tuvassa eli keskellä taloa ja kodinhoitohuoneessa saunatilojen lähellä.
Me kyllä nukutaan aina kaikki ovet auki ja khh ovikin on auki, mutta pitäis silti makkareihin hommata omat... :ashamed:
 
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Kävin katsomassa siellä. Talo on pystyssä, mutta katto savus vielä, tai siis se mitä katosta voi sanoa olevan jäljellä. Mutt pystyssä se talo on anyway, sehän on jo kai ihan toiveikasta? Tosin: mikäli mä oikein laskin niin kolme säiliöautollista vettä, ja sen lisäksi letku näky kulkevan palopostille eli sieltä on otettu lisää... Ei ehkä ole realistista ajatella, että irtaimisto olisi päässyt vähällä, voisin siis kuvitella vaikka tietoa ei ole.

Ei varmaan toivoa. Siis kaikki säästynyt ainakin mustana ja haisee iäisyyden savulle. Ja talo varmaan puretaan ja uusi tilalle :(
Näin niin kuon arviona vaan mitä oon nähnyt/kuullut.

Eli nyt tarjoat apuasi niin paljon kun pystyt jos siltä tuntuu. Muista myös leipomukset ym., ja paikallisen Punaisen Ristinkin kuuluisi nyt auttaa, olla jo paikalla tukemassa ja järjestelemässä tulevaisuutta. Jos ei ole, ota tai kehota ottamaan yhteyttä.

Hyvä idea, kaivoin heti meidän kylän SPR henkilöiden tiedot netistä, ja kyselen sitä kautta miten toimitaan lahjoitusten kanssa.
 
Kurja juttu :( . Mutta talo ja tavarat on entisiä kun noin kauan roihusi. Se on nyt läpimärkä ja yön pakkanen hoitaa loput. Tärkeintä, että kukaan ei loukkaantunut tai päässyt hengestään. :/
 
Alkuperäinen kirjoittaja HraHuu:
Kurja juttu :( . Mutta talo ja tavarat on entisiä kun noin kauan roihusi. Se on nyt läpimärkä ja yön pakkanen hoitaa loput. Tärkeintä, että kukaan ei loukkaantunut tai päässyt hengestään. :/



Ei sinua sitten paljoa näy
 
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Alkuperäinen kirjoittaja Maniokki:
Alkuperäinen kirjoittaja NeitiNasu:
Kävin katsomassa siellä. Talo on pystyssä, mutta katto savus vielä, tai siis se mitä katosta voi sanoa olevan jäljellä. Mutt pystyssä se talo on anyway, sehän on jo kai ihan toiveikasta? Tosin: mikäli mä oikein laskin niin kolme säiliöautollista vettä, ja sen lisäksi letku näky kulkevan palopostille eli sieltä on otettu lisää... Ei ehkä ole realistista ajatella, että irtaimisto olisi päässyt vähällä, voisin siis kuvitella vaikka tietoa ei ole.

Ei varmaan toivoa. Siis kaikki säästynyt ainakin mustana ja haisee iäisyyden savulle. Ja talo varmaan puretaan ja uusi tilalle :(
Näin niin kuon arviona vaan mitä oon nähnyt/kuullut.

Eli nyt tarjoat apuasi niin paljon kun pystyt jos siltä tuntuu. Muista myös leipomukset ym., ja paikallisen Punaisen Ristinkin kuuluisi nyt auttaa, olla jo paikalla tukemassa ja järjestelemässä tulevaisuutta. Jos ei ole, ota tai kehota ottamaan yhteyttä.

Hyvä idea, kaivoin heti meidän kylän SPR henkilöiden tiedot netistä, ja kyselen sitä kautta miten toimitaan lahjoitusten kanssa.

Hyvä juttu, juuri näin pitää toimia. He ovat saattaneet saada jo tiedon tai sitten eivät, mutta parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
 
Huhhuh. Hirveästi voimia sinne sille perheelle ja koettakaa auttaa jos pystytte siinä lähellä. Minkähän ikäisiä/kokoisia lapsia, jos itseltäänkin löytyisi sopivaa lastenvaatetta jne. Jos tarvitsevat, tietäisi si vielä osoitteen minne lähettää.
 
Meiltäkin löytyis lautasia, laseja yms

mutta luulen että sukulaisilta tuollaisessa tilanteessa tulee tuollaiset tavarat ainakin.. tai ainakin meidän sukulaisilta sais varmaan kaiken tarpeellisen..
 
Ihan kamalaa. :(

Iteki joskus joitaki vuosia sitte todistanu 2 talon paloa, perättäisinä syksyinä oli. Muutaman sadan metrin päässä molemmat. Toinen oli joskus ei kovin myöhään illalla, oltiin sielä katsomassa (niinku tosi moni muukin), perheen äiti oli ollu töissä ku palo syttyi, tuli sinne sit katsomaan, ihan kamala miten hän sortui siinä... :'( 3 lasta siinä perheessä, onneksi kaikki pelastui. Toisessa talossa asui 2 aika vanhaa ihmistä, neki pelastui molemmat. Nyt on molempien paikalla jo uudet talot.
 

Yhteistyössä