Me ei ehditä ulkoileen ikinä!

  • Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja outo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
pesen pyykkiä viikossa n.3-4päivänä, en tiedä sitä vain kertyy, kestovaipat selittää vähän.

Viikossa on 7 päivää ja se peset 3-4 päivänä pyykkia ja laitat ruokaa 3-4. Silti et ehdi ulos. Ota nyt hyvä nainen itseä niskasta kiinni ja lue mitä kirjoitat.......
 
jos aamupala 9. kun se on syöty, pesut hoidettu ja pyykit katson yleensä valmiiksi sillävälin kun lapsi syö ja sitten kellariin peseen e pyykit menee n.1tunti kello on tässä vaiheessa yleensä jo 11 sitten saa kiiruulla alkaa tekeen ruokaa jos semmonen päivä kun pitää sekin tehdä että on valmis 12.
 
Organisaatio ongelmia???

Mulla kolme lasta ja päivittäin ulkoillaan, vaikka kyllä mä pyykit pesen ja ruoan laitan siinä samalla... esim. aamupalan aikaan teen kastikkeen, aamupalan jälkeen ulos ja kun tullaan ulkoa, keitän äkkiä vaik spagetit...
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Meillä on pesukone kellarissa ja en uskalla jättää sitä yksin sinne pyörimään jos sattuu jotain, samoin kun en uskala jättää ruokaa uuniin että menisin ulos siksi aikaa. Käydään ruokakaupassa n.jokatoinen tai kolmas päivä ja jos cittarissa tms niin kierretään siellä muutenkin, menee aikaa.

Meilläkin pesukone kellarikerroksessa, omakotitalo. Ja tasan tarkkaan se pyörii siellä yksikseen, välillä monta kertaa päivässä. Ja tänään kun oltiin ulkona aamupäivällä niin pesukone pyöri kellarissa yksinään, uunissa oli kiusaus ja vielä tiskikonekin päällä. Ja kukaan ei ollut sisällä! Hui! Välillä kävin katsomassa uuniin että mitä sinne kuuluu. Ei pyykinpesu voi olla esteenä ulkoilulle.

Välillä valmistelen ennen uloslähtöä lounaan aluilleen, esim pesen perunat ja laitan ne kattilaan, kun tullaan sisälle niin potut kiehumaan ja sillä välin tekee kastikkeen tms. Ennakointia vähän.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos aamupala 9. kun se on syöty, pesut hoidettu ja pyykit katson yleensä valmiiksi sillävälin kun lapsi syö ja sitten kellariin peseen e pyykit menee n.1tunti kello on tässä vaiheessa yleensä jo 11 sitten saa kiiruulla alkaa tekeen ruokaa jos semmonen päivä kun pitää sekin tehdä että on valmis 12.

eli odotatko siellä kellarissa sitä pyykin valmistumista vai?

ku mä en nyt oikein saa kaaliini mahtumaan et miten saat tuhrattua noin paljon aikaa kun siihen menee oikeesti aikaa siis minuutteja.

 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ruokaa teen aina niin että sitä riittää vielä toiseksikin tai kolmanneksikin päiväksi eli 2-3kertaa teen ruuan viikossa yleensä (siis ma-pe) ja ne päivät kun ei ole ruuanlaittoa menee pyykinpesussa yleensä.
Ja menemme kaikki kauppaan miksi emme menisi?

Mikset siis sitten ottaisi pyykinpesuja ja ruuanlaittoja samoille päiville? Silloin jää joka toinen päivä vapaaksi ulkoiluille.

Tai pyykkikorit sinne samaan tilaan, missä pesukone on, niin voi laittaa koneen päälle tai valmiiksi illallakin.

Ja jos ulkoilu on muuten ongelma, niin toinen vanhemmista vois hyvin ulkoilla lapsen kanssa silläaikaa kun toinen käy kaupassa.
 
jotkut voi tehdä arjen niin pirun vaikeaksi! Mulla yks tuttu joka toimii just niinkuin ap, huvittaa kun valittaa ettei mitään ehdi. Ihan samat hommat ne on meidänkin perheessä, pyykkikone pyörii joka toinen päivä, siivota ehditään, ruoka tehdään ja silti ehditään 2xpäivässä ulos. Mut usein ongelma tuntuu olevan, että uusia toimintatapoja ei haluta kokeilla tai että ihan kaikki on tehtävä perheen yhdessä. Ajankäyttöä voi jakaa, kaupassa voin käydä vain toinen aikuinen, tai isi voi lahteä kauppaan lapsen kanssa ja äippä voi jäädä siivoamaan, laittamaan ruokaa tms. Ja johan se ap sanoi, että kaupassa käydään parin kolmen päivän välein ja ruokaa tekee pariksi päiväksi kerrallaan... mihin se aika sit menee, kun ei sitä kauppareissua, pyykkiä ja ruuanlaittoa olekaan joka päivä?
 
mun puolesta mein kämppä saa vaik räjähtää käsiin jos se noin pahasti vaikuttais meidän ulkoiluihin..Siivota voi aina kun aikaa, ulkoilusta ei luovuta kun pakon edessä!!!
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
miksi kone ei pyöri illalla sen jälkeen kun lapsi jo nukkuu?

Tai "pitkin päivää" niinkuin meillä. Lapsia 5 ja silti ehditään ulos moneksi tunniksi joka ikinen päivä. pesen 3 koneellista päivässä pyykkiä ja teen yhden kerran päivässä ruokaa, tosi harvoin kahdesti. Kaupassa meillä käydään 2-3 kertaa viikossa.

 
mä en suosittele jättää koneita kyl päälle et ite lähtee johku pois.
tai siis mua ainakin ahdistaa ajatus et tiskari ois päällä jos oisin pois kotoa ja jos se syttyi palaa tai heittäs vedet lattioille tms.
mut en tiiä,kai mä oon jäävi sanoo kun ei ole suurperhettä vaan vaan noi kaks muksuu.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
jos aamupala 9. kun se on syöty, pesut hoidettu ja pyykit katson yleensä valmiiksi sillävälin kun lapsi syö ja sitten kellariin peseen e pyykit menee n.1tunti kello on tässä vaiheessa yleensä jo 11 sitten saa kiiruulla alkaa tekeen ruokaa jos semmonen päivä kun pitää sekin tehdä että on valmis 12.

Täällä on nyt ehdotettu jo aika monta keinoa millä homma toimii. Tee ruokaa pakkaseen. käykää harvemmin kaupassa eikä koko perheen voimalla. Laita pyykit illalla valmiiksi koneeseen tai viereen ja aamulla päälle. Syökää myöhemmin. Syökää eineksiä. Tee isompi määrä ruokaa, ei tartte joka päivä kokata. Ota vaikak eväät mukaan. Syökää ja nukkyukaa myöhemmin. herätkää aikaisemmin. Älkää noudattako liian orjallista rytmiä. Relaa. Lapsia on vaan yksi.


 
mulla (ja lapsilla)leviäis pää, jos oltais(kesäaikaan varsinki) päivät sisällä...meitä on 6 henkilöä taloudessa ja 1 koneellinen pyykkiä per päivä riittää, ja juu, vaihdetaan kyllä kaikki vaatteet päivittäin!
Ja sit toi meidän kone usein pyörii meidän aamu ulkoilun ajan, tai silloin ku lapset päioväunilla.
KAupassa käydään yl. päiväunien jälkeen, sillä reissulla menee max 40min, kesällä syödään usein ulkona=grillataan, eli lapset saa leikkiä ulkona myös ruuanlaiton ajan. Tai jos teen ruokaa sisällä, mies kattoo lasten perään ja ruuan jälkeen painutaan taas pihalle, jossa ollaan iltapalaan saakka (tosin kesällä sekin usein syödään ulkona!). Sit pesulle ja nukkumaan.
Eli sitä ulkoilua tulee helposti 4-9h/pv kesällä ja talvellakin 2x 1,5-2,5h
 
Alkuperäinen kirjoittaja outo:
Aamupala 9-10 väliin kun heräillään. Sitten joko pyykinpesua tai ruuan laittoa, ruoka 12. Sitten ipana unille, herää n.14-15 välipala, mies tulee kotiin, käydään ruokakaupassa ja sitten onkin jo iltapuuro... joskus jätän pyykinpesun että ehditään jonkun kaverin kans puistoon aamulla 10jälk. ja jos ei oo kauppareissua tai muuta niin sitten ollaan kotipihassa koko perhe tai mies lapsen kanssa...ollaanko me vähän outoja?
Kaupassa käydään kyllä toisinaan kävellen lapsikin jaksaa sinne kävelle tai istuu rattaissa. ikää 1v8kk.

Illalla pyykit koneeseen ja kun heräät kellon soittoon viimeistään 7.30 laitat koneen päälle ja herätät lapset. Sitten aamupala klo 8-8.30 ja aamupalan jälkeen pyykit kuivumaan ja lasten kanssa ulos klo 9.30. Kun on ulkoiltu niin kaupan kautta kotiin klo 11.30, jos tarvis. Sitten lämmität valmiin, sunnuntaina tekemäsi ruoan lapsille ja lapset unille. Kun lapsi herää niin välipala ja ULOS. Kun mies tulee kotiin niin sitten tulee...

Miksi teillä käydään kaksi kertaa päivässä kaupassa??? Kauppaan max 2 kertaa viikossa ja sunnuntaina teet kolme tuntia sapuskaa esim. 3-4 eri ruokaa tupla-annoksina. Toinen puoli pakkaseen ja lämmittelet tekemiäsi ruokia viikolla. Vasta torstaina tai perjantaina kokkaat jotain helppoa ja nopeaa tyyliin vartissa valmista.
Kolme, neljä viikkoa kun teet näin, pakkasessa on sitten lähes seuraavan kolmen, neljän viikon sapuskat, jolloin ei tarvitse kokata lainkaan. Tällä tavalla sinulla on pakastimessa 9-16 eri ruokaa, mistä valita kun kokkaaminen ei huvita tai siihen ei ole aikaa. Yksinkertaista, vai mitä?

Rahaa säästyy julmetusti, kun kaupassa käy harvemmin ja ostaa vain mitä tarvitsee, ja mieliteot jää hyllyyn! Aikaa, tiskiä, sähköä ja hermoja säästyy julmetusti, kun ei tarvitse joka päivä kokata.

Näin meillä on menty viime syksystä lähtien kun palasin töihin. Ihanaa kun lapset saa kotiruokaa kahden minuutin päästä siitä kun nälkä iskee, eli siinä ajassa ruoka lautaselle ja lautanen mikroon.
 
Teen aika perus ruokia, perunoita/makaronia tai riisiä ja joku kastike tai jotain laatikkoa. olen huono tekemään ruokaa ja opettelen vasta sitä, siksi ehkä siinäkin kestää kauemmin kuin muilla kun pitää lukea ohjetta samalla. ja kyllä odotan siellä kellarissa kun kone pyörii.
 
Alkuperäinen kirjoittaja endie:
mä en suosittele jättää koneita kyl päälle et ite lähtee johku pois.
tai siis mua ainakin ahdistaa ajatus et tiskari ois päällä jos oisin pois kotoa ja jos se syttyi palaa tai heittäs vedet lattioille tms.
mut en tiiä,kai mä oon jäävi sanoo kun ei ole suurperhettä vaan vaan noi kaks muksuu.

Ei mekään sillon kauas lähdetä. Omassa pihassa ollaan vaan. Jos se pesukone alhaalla syttys niin en mä sitä silti ehtis sammuttaa vaikka sisällä oltaskin. Kun se kerta kellaris on. Pihalle näkisin kyllä suihkun ikkunoista tunkevan savun.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teen aika perus ruokia, perunoita/makaronia tai riisiä ja joku kastike tai jotain laatikkoa. olen huono tekemään ruokaa ja opettelen vasta sitä, siksi ehkä siinäkin kestää kauemmin kuin muilla kun pitää lukea ohjetta samalla. ja kyllä odotan siellä kellarissa kun kone pyörii.

Oikeasti????? :o :o :o
 
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Teen aika perus ruokia, perunoita/makaronia tai riisiä ja joku kastike tai jotain laatikkoa. olen huono tekemään ruokaa ja opettelen vasta sitä, siksi ehkä siinäkin kestää kauemmin kuin muilla kun pitää lukea ohjetta samalla. ja kyllä odotan siellä kellarissa kun kone pyörii.

no apua! miks??? onko teidän kone hajoamaisillaan vai jostain 60-luvulta minne pitää vesi lisätä itse vai??
 

Similar threads

Yhteistyössä