Matkakertomusta pukkaa -Varsova

Meidän perhe teki ensimmäisen lentokonereissun elokuun alussa. Mentiin siis Varsovaan ja oltiin siellä 4 yötä. Majapaikka meillä oli Intercontinental, joka on Varsovan keskustassa. Meidän huone oli 36. kerroksessa, joten voitte uskoa että näköalat olivat huikeat. Huone saatiin heti kun kirjauduttiin sisään, pari tuntia ennen check-iniä.

Lennot meni hyvin tuon äärimmäisen vilkkaan lapsen kanssa. Mä en olisi uskonut että tuo pytyy niinkin nätisti paikoillaan. Poika oli koneessa kuin kotonaan =) Jatkossa varmaan voi kokeilla vähän pidempääkin lentoa *koputtaa puuta*.

Me tykättiin Varsovasta todella paljon. Onhan se kai jollain tapaa "virkamiesmäinen", mutta on se kyllä paljon muutakin. Näkemistä riitti viideksi päiväksi, ja paljon jäi näkemättä :/ Me ehdittiin käymään vanhassa kaupungissa, Lazienskin puistossa (käytiin sunnuntaina jolloin siellä soitetaan Chopinia), Kraszinskin puistossa (leikkikenttä lapsille), Saxonin puistossa (leikkikenttä lapsille), Juutalaisghetossa -> Pawiakin vankilamuseossa (poika kiljui siellä luvattoman paljon, vahtimestari toi sille karkkia :whistle: ), eläintarhassa (jostain lukasin että siellä on noin 3000 eläintä ), kansannousun museossa (täällä oli varsin karua materiaalia Puolan historiasta. Ilmeisesti suosittu paikka, ekan kerran kun yritettiin mennä sinne meitä odottamassa oli useiden kymmenien metrien jonot), sekä muutamassa keskustan ostoskeskuksessa. Muutama monumenttikin tuli katsastettua. Me liikuttiin jalkaisin melkein kaikki reissut. Eläintarhaan mentiin metrolla ja ratikalla. Päivälippu julkisiin maksoi vajaa 10 zlotya per aikuinen.

Turisteja Varsovassa ei ollut nimeksikään. Muutama hassu näkyi silloin tällöin mutta muuten tuntui että oltiin ainoat ulkomaalaiset koko kaupungissa. Englantia ihmiset puhui tosi vähän, lukuunottamatta hotellin henkilökuntaa ja McDonaldsin työntekijöitä :D Mitä ravintoloihin tulee, niin niitä on paljon. Varmasti jokaiselle on jotain. Meille pienoisen ongelman teki menujen puolankielisyys. Ekana iltana opittiin tuo kantapään kautta. Ei kannata tilata kuvan perusteella :LOL: Onneksi ravintoloita englanninkielisine menuineen löytyi ihan riittämiin. Ruuan saa myös take awaynä pääsääntöisesti kaikista paikoista (saapi köpötellä hotellihuoneeseen syömään kaikessa rauhassa eikä tarvitse vahtia lasta koko aikaa). Mä ihastuin keskustan Green Wayhin ja suosittelen sitä :wave: Se on kasvisruokapaikka, jossa hinnat ja annoskoot ovat kohdallaan. Tosin ruokien annoskoot olivat joka paikassa isot... Varsova on myös leivoksien ystävän paratiisi. Leivokset, kakkupalat ja viinerit maksoivat +-2 zlotyä (1? = 3.77 zlotyä ).

Yhteenvetona meidän reissusta voin sanoa, että onnistunut oli. Jos joku meinaa reissata tai suunnittelee matkaa Varsovaan niin ei muuta kuin menoksi.

Pitää vielä lisätä, että noissa puistoissa joissa on leikkikenttä on myös muutakin nähtävää. Leikkikentät olivat mukavat bonukset.


*Unohdin mainita Smykin. Se on tavaratalo lapsille. Sieltä löytyy kaikkea mitä lapset tarvitsee. Käymisen arvoinen paikka.
 
Tehän olette hienosti ennättäneet nähdä paikkoja! Ja vielä jalkaisin. =) Oli varmasti upea reissu. Kiitos että tulit kertomaan. =) Tuo Smyk jäi kyllä nyt itseäni harmittamaan, ettei siitä mitään tiedetty, olis pitänyt ehdottomasti käydä.
 
Varsovassa -93 mulle sattui hauska juttu, tai ainakin näin jälkeenpäin naurattaa. Olin vierailemassa puolalaisen kesätyökaverini luona ja oltiin jo menossa lentokentälle mun kotiinlähtöä varten. Meidän piti vaihtaa bussia rautatieasemalla ja mulla tollolla oli rahat, lentoliput ja passi vyölaukussa. Bussiin noustessa mut ympäröi joukko nuoria miehiä, joista joku repäisiä mua repusta taaksepäin niin että nostin käteni vyölaukulta ja kun olin bussissa, vyölaukkua ei ollut missään. Muutama nuorimies jäi bussiin kanssamme ja ystävättäreni alkoi haukkua heitä puolaksi slaavilaisella mentaliteetilla. No, miehet sanoivat että jääkää pois seuraavalla pysäkillä. Jäimme kaikki pois bussista, miehet hävisivät ja 10 minuutin päästä ohitsemme ajoi lada, jonka ikkunasta vyölaukku heitettiin kadulle. Kaikki kortit, mm.visa, oli tallella, myös lentoliput ja passi, ainoa mitä oli hävinnyt oli 200 mk ja e-pillerit...varsova oli kyllä jo tuolloin varsin mukava paikka muuten :LOL:
 
Bussilinja 175 lentokentältä keskustaan on edelleen sellainen että siellä saattaa turisti päästä eroon osasta omaisuudesta. Tuosta linjasta ainakin varoitellaan jokaisella keskustelupalstalla. Samoin varoitellaan Pragan kaupunginosasta. Pragassa on muuten euroopan suurin kirpputori. Me ei siellä ehditty käymään :/

Mun rahapussi on aikoinaan tyhjennetty rahoista Vladimirissä Venäjällä. Jätin sen bussiin kun tuli taukopaikka :headwall: Onneksi kaverilla oli sen verran järkeä että tajusi pitää rahapussistansa parempaa huolta. Sen rahoilla sitten elettiin reissun ajan.
 

Yhteistyössä