Martinan esimerkillinen, terveellinen raskausajan ruoka annos ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lady Listeria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kivittäkää, itse elin esikoisen raskausaikana viikon maksalaatikolla. Ja onko feta kiellettyä :O ? Itse laitan sitä usein salaattiin.
Etkö tiennyt ettei maksalaatikkoa saa syödä, kuin pieniä määriä? Vai miksi ihmeessä söit sitä noin paljon? Siinä kun on niin paljno a-vitamiinia niin siksi kielletty. Liika A-vitamiinin saanti voi aiheuttaa keskenmenoja ja sikiölle kehityshäiriöitä.

Joo, kohta olet sanomassa, että ihan terve lapsi syntyi vaikka söitkin. Jos niin on niin sulla kävi tuuri, kaikilla ei käy.

Alkuperäinen kirjoittaja AikaKaukanaTäydellisestä;26008665:
Siis en tajua teitä hysteerisiä,syöttekö jotkut helvetin listat kädessä?? Itse olen syönyt raskauksien aikana ihan samaa mitä muutenkin ja terveitä nuo lapset ovat...

En minä ainakaan syönyt lista kädessä, koska tiesin, mitä ruoka-aineita oli syytä välttää. Eikö sinulle kerrottu niistä neuvolassa? Ovatko neuvolan suositukset, jotka perustuvat terveys- ja elintarvikeviranomaisten suosituksiin, aivan turhia? Aika jännää, että odottavilla äideillä on enemmän tietoa kuin asiantuntijoilla. Olen muuten asunut toisessa maassa, joissa myös kehotetaan välttämään tiettyjä ruoka-aineita raskauden aikana, esim. juuri sellaisia, joissa on listerian vaara. Ovatko he sielläkin mielestäsi väärässä? Kirjoita ihmeessä tieteelliseen lehteen ja kumoa asiantuntijoiden väitteet. Odotan kiinnostuneesti, mitä saat aikaan. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26009779:
Ei tietenkään, mutta jos raskaana oleva saa keskenmenon listerian vuoksi oltuaan varomaton, silloin on turha itkeä. Vai mitä?

Mitäpä jos sen listerian saakin vaikka salaatista? Onko silloin turhaa vai tarpeellista itkeä, Rouva Empatia?

[QUOTE="vieras";26009728]Etkö tiennyt ettei maksalaatikkoa saa syödä, kuin pieniä määriä? Vai miksi ihmeessä söit sitä noin paljon? Siinä kun on niin paljno a-vitamiinia niin siksi kielletty. Liika A-vitamiinin saanti voi aiheuttaa keskenmenoja ja sikiölle kehityshäiriöitä.

Joo, kohta olet sanomassa, että ihan terve lapsi syntyi vaikka söitkin. Jos niin on niin sulla kävi tuuri, kaikilla ei käy.[/QUOTE]

Tiesin kyllä ettei saa syödä, mutta himo oli kova ja se oli ainut millä hb saatiin nousemaan kunnon lukemiin. Ja kyllä lapsi on terve kuin pukki ollut tähän asti. Tokihan noin pienestä ei voi vielä tietää jos tulee kehityshäiriöitä yms. Poika siis vasta vuoden. Mutta mitään ei tähän mennessä ole ollut.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Mitäpä jos sen listerian saakin vaikka salaatista? Onko silloin turhaa vai tarpeellista itkeä, Rouva Empatia?

Kommentoinkin jo salaattiasiaa edellä. Alun perin tässä ketjussa oli puhe noista graavi- ja kylmäsavukaloista, mutta hienoa, että huomasit ottaa salaatin esiin myös. =) Ei tarvitse nimitellä, vaikka harmittaakin. Niin muuten, miksi sinua asia niin kovasti harmittaa, kerrotko..?

Voi äly ja väläys! Voihan sen saada salaatistakin, jos ei pese hyvin. Tai vaikka jos syö sankollisen hiekkaa. Kumpaakaan ei varmasti suositella.

Rouva Empatia? Eiköhän empatiakyvyttömyys paista ihan muiden, kirjautuneiden viesteistä, eikä hänen, johon viittaat.

Ja mielestäni aiemmin ketjussa heitetty turvavyö-vertaus osui ihan nappiin. Oletatteko tosiaan, että jos otat minkä tahansa riskin sikiön/vauvan/lapsen kohdalla, ja hän sattuu selviämään siitä vahingoitta, teko olikin riskitön ja sitä voi huoletta suositella muillekin?? Yksinkertaisia ihmisiä, ei voi muuta sanoa.

Alkuperäinen kirjoittaja gogo mitä;26013015:
Voi äly ja väläys! Voihan sen saada salaatistakin, jos ei pese hyvin. Tai vaikka jos syö sankollisen hiekkaa. Kumpaakaan ei varmasti suositella.

Rouva Empatia? Eiköhän empatiakyvyttömyys paista ihan muiden, kirjautuneiden viesteistä, eikä hänen, johon viittaat.

Ja mielestäni aiemmin ketjussa heitetty turvavyö-vertaus osui ihan nappiin. Oletatteko tosiaan, että jos otat minkä tahansa riskin sikiön/vauvan/lapsen kohdalla, ja hän sattuu selviämään siitä vahingoitta, teko olikin riskitön ja sitä voi huoletta suositella muillekin?? Yksinkertaisia ihmisiä, ei voi muuta sanoa.
Täys peesi!!! :)

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26013339:
Mistä näitä sikiää? Vuoden päästä taas eri ruoka-aineet kielletty ja samoin mitäs nyt-palstan mammojen aivojen käyttö.
Mitä sikiää? Ai vastuuntuntoisia odottajia ja tulevia vanhempia? En tiedä, mutta luojan kiitos meitäkin löytyy!

Mistä näitä sikiää? Vuoden päästä taas eri ruoka-aineet kielletty ja samoin mitäs nyt-palstan mammojen aivojen käyttö.

Mitä tarkoitat tällä kommentilla? Sitäkö, että edellämainitut kalatuotteet eivät aiheuta listeriaa vai että listeria ei raskauden aikana ole vaarallinen? Ovatko nykyiset suositukset siis mielestäsi turhia?

Alkuperäinen kirjoittaja valio yksilö;26009632:
Seuraava kysymys löytyy Valion usein kysyttyä palstalta, eli Valio ei väitä esim. Aurajuuston olevan turvallista raskausaikana. Mistä te olette pääteleet että se on?

"Voiko raskaana oleva syödä sinihomejuustoa?

Raskaana oleville ei suositella ns. riskielintarvikkeiden nauttimista. Listeriaa on silloin tällöin esiintynyt muun muassa homejuustoissa, minkä takia myös niitä pidetään listerian suhteen riskielintarvikkeina (kysy lisätietoja muiden elintarvikkeiden osalta neuvolastasi).

Vaara on vähäinen aikuisilla terveillä henkilöillä, mutta listerian on todettu olevan vaaraksi sikiölle. Raskaana olevan kannattaa välttää homejuustoja raskauden ajan. Raskauden aikanakin homejuustoja voi käyttää turvallisin mielin ruoanvalmistuksessa, sekä keitettävissä että uunissa kypsennettävissä ruoissa.

Juustoja tutkitaan säännöllisesti listerian havaitsemiseksi. Valio AURA® sinihomejuuston ja Valio AURA® Gold sinihomejuuston puhtaus ja turvallisuus varmistetaan tuotannossa päivittäisillä näytteenotoilla ja puhtaustarkkailuilla. "

Feta ei kyllä ole sama kuin homejuustot....

[QUOTE="Maria";26013434]Mitä tarkoitat tällä kommentilla? Sitäkö, että edellämainitut kalatuotteet eivät aiheuta listeriaa vai että listeria ei raskauden aikana ole vaarallinen? Ovatko nykyiset suositukset siis mielestäsi turhia?[/QUOTE]

Tarkennan: siis tarkoitatko ettei edellämainituista kalatuotteista ja joistain juustoista voi saada listeriaa?

mie olen kyllä syönyt fetaa.. ja graavilohta piirakassa. + majoneesia hampurilaisessa sekä jouluna maksalootaa. salmiakkia ja popcornia aromisuolalla. batteryakin olen juonut.. ja kahvia. tiedän kyllä, ettei niitä ruokakieltoja ole odottajan kiusaksi laadittu mutta maalaisjärkeäkin saa käyttää !

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Alkuperäinen kirjoittaja gogo mitä;26013015:

Kiitos =)

Minulle kerrottiin listeriavaarasta, kun tulin ensimmäisen kerran raskaaksi vuonna 2004, ja sisarelleni jo vuonna 1995, eli eivät nämä varoitukset ihan nopeasti muutu. Kalan kohdalla on siis kysymys vakuumipakatusta graavi- tai kylmäsavukalasta, kotona graavattu kala on eri asia.

Mielenkiintoista olisi kyllä tietää, miksi sitä näistä kaloista niin usein löytyy, varsinkin, kun mainostetaan suomalaisen ruoan olevan niin puhdasta.. Ja tosiaan listeria on lisääntynyt, kuten tuolla aikaisemmin linkitetyssä jutussa ilmeni, sitä en tiennyt.

[QUOTE="mama";26008160]Kyllä minä söin raskausaikana kaikenlaista ruokaa. Järki käteen.[/QUOTE]

Näin ovat ajatelleet kaikki ne mammat, jotka ovat saaneet listeriatartunnan ja sen myötä keskenmenon.

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26013515:
mie olen kyllä syönyt fetaa.. ja graavilohta piirakassa. + majoneesia hampurilaisessa sekä jouluna maksalootaa. salmiakkia ja popcornia aromisuolalla. batteryakin olen juonut.. ja kahvia. tiedän kyllä, ettei niitä ruokakieltoja ole odottajan kiusaksi laadittu mutta maalaisjärkeäkin saa käyttää !

No nimenomaan! Missä sun maalaisjärki on kun noita vetelet? Siis nimenomaan graavilohta, batterya ja maksalaatikkoa....

Uusimmat

Yhteistyössä