Martinan esimerkillinen, terveellinen raskausajan ruoka annos ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lady Listeria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";26013555]No nimenomaan! Missä sun maalaisjärki on kun noita vetelet? Siis nimenomaan graavilohta, batterya ja maksalaatikkoa....[/QUOTE]

määrät, ystävä hyvä. yhtä battery-pulloa join kaksi päivää, maksalaatikkoa söin muutaman haarukallisen & graavilohi oli tosiaan piirakassa, eli kävi kuuman uunin kautta

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26013515:
mie olen kyllä syönyt fetaa.. ja graavilohta piirakassa. + majoneesia hampurilaisessa sekä jouluna maksalootaa. salmiakkia ja popcornia aromisuolalla. batteryakin olen juonut.. ja kahvia. tiedän kyllä, ettei niitä ruokakieltoja ole odottajan kiusaksi laadittu mutta maalaisjärkeäkin saa käyttää !

Minusta ei voi oiken rinnastaa noita mainitsemiasi tuotteita ja esim. vakuumipakattua kalaa, koska noiden mainitsemiesi tuotteiden liiallinen käyttö voi olla haitaksi, listerian kohdalla se tuotteen nauttiminen kerran riittää tekemään tuhoja, jos bakteeri on pesiytynyt vaikkapa tällaiseen kalaan. Tosin en muistanut, että maksan kanssa sietää olla myös hyvin varovainen, muistin kyllä, että sitä ei suositella, mutta en sen enempää, koska en itse sitä syö. THL:n sivuilta:

"Maksaruokia (jauhemaksa- ja maksapihvi, maksakastike, maksalaatikko) tulee välttää koko raskauden ajan korkean A-vitamiini- ja raskasmetallipitoisuuden lisäämän epämuodostuma- ja keskenmenoriskin vuoksi."

Raskausaikana vältettävät elintarvikkeet - THL

Alkuperäinen kirjoittaja SyysYö;26013585:
määrät, ystävä hyvä. yhtä battery-pulloa join kaksi päivää, maksalaatikkoa söin muutaman haarukallisen & graavilohi oli tosiaan piirakassa, eli kävi kuuman uunin kautta

Aivan, ja tosiaan kuumennus tuhoaa listeriabakteerin.

[QUOTE="mama";26008160]Kyllä minä söin raskausaikana kaikenlaista ruokaa. Järki käteen.[/QUOTE]

Miten otat järjen käteen niin, että tiedät, että juuri se sinun syömäsi graavikala, tuorejuusto tms ei sisällä listeriaa?

Älkää hermostuko palstalaiset. Jokainen saa syödä mitä haluaa, miltä itsestä tuntuu. Se, mitä tapahtuu sikiölle ja raskaudelle, on tällöin LUONNONVALINTAA. Meistä jokaisesta löytyy näitä "no kyllä mä ainakin söin" -ihmisiä, joista terveenä (ehkä, kuka sitä voi varmaksi sanoa) selvinneet täällä huutelevat. Vai moneenko listeriaan sairastuneen ja keskenmenon saaneen tiedätte täällä käyneen kehumassa että kyllä mä söin ja sairastuin.

Turhaan ei suosituslistoja tehdä, eikä veroeuroja tutkimuksiin tuhlata, mutta kaikkia ei voi saada ymmärtämään. Sehän täällä maapallolla niin ainutlaatuista onkin, kaikki me ollaan erilaisia, luonnonvalintaa dear friends, luonnonvalintaa ;)

Kuinka monen tiedätte sairastaneen listerian ylipäätään? Tai kuinka monen sikiön kuolleen siihen, että äiti söi fetaa? Ootteko yhtä kiinnostuneita lastenne ravinnosta sitten kun he ovat syntyneet? Ketä ne kaikki Mäkkärillä ruokitut ylilihavat lapset sitten oikein on?

• Tykkää
Reactions: Aamuäree
oisko meitä ihmiskuntaa tässä jos noita nykyisiä suosituksia olisi pitänyt aina noudattaa kirjaimellisesti?
oon sitä sukupolvea, jonka vanhemmilla, eikä itsellä ollut edes jääkaappia kunnes täysi-ikäisenä ja tässä sitä vaan terveenä porskutetaan, kuten muutkin ikäiseni.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26009771:
Eli tiesit, että vakuumipakattua ei kannata syödä, niinkö? Miksi sitten puhuit asiasta kuin olisi aivan sama mitä syö? Provotaksesi vai?

Harvemmin tulee vakuumipakattua syötyä, mutta söinpä sitäkin :D

En todellakaan ole vältellyt ruoka-aineita raskaana ollessani, vaan olen syönyt kuten muulloinkin, kohtuudella.

Listeriaa voi olla monessa muussakin elintarvikkeessa. Pitääkö niitä vältellä ihan vain sen takia, että sitä voi olla?

Ihan turhaa tuollanen paasaaminen asiasta, joka ei itseasiassa kuulu kenellekään muulle kuin itselleen :)

Harvemmin tulee vakuumipakattua syötyä, mutta söinpä sitäkin :D

En todellakaan ole vältellyt ruoka-aineita raskaana ollessani, vaan olen syönyt kuten muulloinkin, kohtuudella.

Listeriaa voi olla monessa muussakin elintarvikkeessa. Pitääkö niitä vältellä ihan vain sen takia, että sitä voi olla?

Ihan turhaa tuollanen paasaaminen asiasta, joka ei itseasiassa kuulu kenellekään muulle kuin itselleen :)

No kuuluu se sille sikiölle, mutta toki jokainen odottava äiti tietää paremmin kuin asiantuntijat, jotka näitä pöpöjä ovat tutkineet. Näinhän se on aina ollut. Minä luotin suosituksiin, eikä se ollut kovin vaikeaa.

[QUOTE="Jenis";26014082]Kuinka monen tiedätte sairastaneen listerian ylipäätään? Tai kuinka monen sikiön kuolleen siihen, että äiti söi fetaa? Ootteko yhtä kiinnostuneita lastenne ravinnosta sitten kun he ovat syntyneet? Ketä ne kaikki Mäkkärillä ruokitut ylilihavat lapset sitten oikein on?[/QUOTE]

Tässä vähän tietoa. Pieniä lukuja, mutta minusta merkityksellisiä sikäli, etten ehdoin tahdoin asialla riskeeraisi. Kyse on kuitenkin suhteellisen pienestä ajasta, jolloin tiettyjä aineita olisi vältettävä. Mutta se on sitä oman maalaisjärkeni käyttöä, toiset käyttävät omaansa =)

Listerioosi

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26014342:
No kuuluu se sille sikiölle, mutta toki jokainen odottava äiti tietää paremmin kuin asiantuntijat, jotka näitä pöpöjä ovat tutkineet. Näinhän se on aina ollut. Minä luotin suosituksiin, eikä se ollut kovin vaikeaa.

Ja nyt sun työ on tehty, vai mitä? Aivan sama mitä se lapsi syö elämänsä seuraavat 18 vuotta ;)

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26014342:

Jokainen lapsi on terve.

Sinä voit luottaa ihan mihin vain, minä luotan maalaisjärkeen :)

LISTERIA

Listeria monocytogenes -bakteerin aiheuttamia tartuntoja todettiin vuonna 2010 selvästi enemmän kuin aiempina vuosina (71 tapausta). Tapausten iän mediaani oli 73 vuotta, 38 (54 %) oli miehiä.

Raskauteen liittyviä infektioita todettiin viisi.

Listeriatapauksia esiintyi eri puolella Suomea. Tapauksista 17 (24 %) kuoli kuukauden sisällä tartunnan toteamisesta. Vuosina 2000?2008 tapauksia todettiin 18?46, vuonna 2009 raportoitiin 33 tapausta.Listeria eristettiin veriviljelyssä 64 (90 %) tapauksista, 7 tapauksella todettiin listeria aivoselkäydinnesteestä, näistä neljällä myös veriviljelyssä.

Listeria monocytogenes aiheuttaa vakavia infektioita vastasyntyneillä, raskaana olevilla, immuunipuutteisilla ja vanhuksilla. Listerioositapaukset ovat viime vuosina kansainvälisesti lisääntyneet, erityisesti vanhuksilla, joilla on muita taudille altistavia tekijöitä. Infektio on elintarvikevälitteinen ja riskielintarvikkeita ovat pastöroimattomasta maidosta valmistetut tuotteet ja muut eläin- tai kasviperäiset elintarvikkeet ja valmisruuat, joita säilytetään pitkään kylmässä. Myös elintarvikkeiden tuotantoympäristössä voi esiintyä listeriabakteereita, jotka voivat saastuttaa elintarvikkeita tuotantoon liittyneen kuumennuskäsittelyn jälkeen. Suomessa riskielintarvikkeita ovat olleet erityisesti tyhjiöpakatut graavisuolatut ja kylmäsavustetut kalatuotteet. Vuonna 2010 toteutetussa tutkimuksessa todettiin, että valtaosalla listerioositapauksista oli immuunipuolustusta heikentävä lääkitys tai perussairaus. Lähes kaksi kolmasosaa tapauksista oli nauttinut graavisuolattua tai kylmäsavustettua kalaa. Suurin osa tapauksista oli yksittäisiä tartuntoja.

THL tiedotti yhteistyössä Elintarviketurvallisuusvirasto Eviran kanssa toistuvasti vuoden 2010 aikana listeriabakteerin aiheuttavan riskiryhmille vakavia sairastumisia.

Raportti 17/2011
Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
Tartuntataudit Suomessa 2010

Voisivatko nämä viisi äitiä tulla kertomaan, mitä he söivät? Mitä tapahtui sikiölle. Kehuvatko he, kuinka söivät graavikalaa ja "oho".

Vuosina 1995-2012 sairastuneiden 15-45 vuotiaiden naisten lukumäärä oli 42. Kuinka moni heistä oli raskaana? Kuinka moni sai keskenmenon?

[QUOTE="Jenis";26014384]Ja nyt sun työ on tehty, vai mitä? Aivan sama mitä se lapsi syö elämänsä seuraavat 18 vuotta ;)[/QUOTE]

Kuinka niin? Onpa outo väite, enkä oikeastaan ymmärrä, miten se liiittyy sikiön turvallisuuteen. Totta kai huolehdin siitä, että lapseni saavat mahdollisimman hyvää ravintoa, herkkuja toki unohtamatta. Kai sinäkin teet niin? Mutta älä vastaa, sehän ei kuulu minulle.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26014415:
Kuinka niin? Onpa outo väite, enkä oikeastaan ymmärrä, miten se liiittyy sikiön turvallisuuteen. Totta kai huolehdin siitä, että lapseni saavat mahdollisimman hyvää ravintoa, herkkuja toki unohtamatta. Kai sinäkin teet niin? Mutta älä vastaa, sehän ei kuulu minulle.

En tarkoittanut juuri sinua sinänsä (sori), vaan tän palstan ruokaketjuja - raskausaikaisesta KIELLETYT-ruokavaliosta kyllä huolehditaan, mutta kun kattoo noita mitä teillä tänään syödään-ketjuja, niin niissä on ihan toinen ääni kellossa. Ite oon sitä mieltä, että ne syntymän jälkeiset 18 vuotta painaa vaakakupissa enemmän kuin fetasalaatti raskausaikana ;)

Ja tosiaan, sen listerian voi saada ihan salaatistakin. Ken elää, kuolee.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="vieras";26014412]antaa ihmisten syödä mitä syövät, päästäänpähän niistäkin :D jalostuu porukasta tyhmimmät pois :D[/QUOTE]

Eli ne viisi (5) tyhmintä? Vedetäänkö mukaan alkkikset ja huumeidenkäyttäjät ja katotaan sitte lukuja?

Fetajuusto ei ainakaan sillä kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ole, jonka minä neuvolasta sain. Miksi minun pitäisi siis olettaa, että siitä on suurempi riski saada listerioosi kuin jostain muusta elintarvikkeesta? Tyhjiöpakattuja kalatuotteita en syö, mutta pastöroidusta maidosta tehtyä fetajuustoa olen syönyt lähes joka viikko.

[QUOTE="Jenis";26014438]En tarkoittanut juuri sinua sinänsä (sori), vaan tän palstan ruokaketjuja - raskausaikaisesta KIELLETYT-ruokavaliosta kyllä huolehditaan, mutta kun kattoo noita mitä teillä tänään syödään-ketjuja, niin niissä on ihan toinen ääni kellossa. Ite oon sitä mieltä, että ne syntymän jälkeiset 18 vuotta painaa vaakakupissa enemmän kuin fetasalaatti raskausaikana ;)

Ja tosiaan, sen listerian voi saada ihan salaatistakin. Ken elää, kuolee.[/QUOTE]

Saat anteeksi =)

Mä kuitenkin veikkaan, että monesti on kyse samoista ihmisistä, eli syövät aina vähän mitä sattuu terveellisyydestä piittaamatta.

On ihan totta, että lapsen kehityksen kannalta on tärkeää varmistaa ruoan monipuolisuus ja terveellisyys. Jos sattuu käymään kuitenkin niin huonosti, että raskausaikana syö jotakin, jossa on listeriaa, kuten huonosti pestyä salaattia, ja sikiö sairastuu, siinä voi pahimmassa tapauksessa käydä niin, että ne 18 vuotta lapsen elämästä jäävät näkemättä.

Mutta elämä on toki riskejä täynnä, itse en halua ottaa turhia riskejä. Itsestäni voin todeta sen, että nuorempana olin monissa asioissa uskaliaampi ja myös "tyhmänrohkea", mutta se on jo tarina erikseen..

[QUOTE="joku";26014463]Fetajuusto ei ainakaan sillä kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ole, jonka minä neuvolasta sain. Miksi minun pitäisi siis olettaa, että siitä on suurempi riski saada listerioosi kuin jostain muusta elintarvikkeesta? Tyhjiöpakattuja kalatuotteita en syö, mutta pastöroidusta maidosta tehtyä fetajuustoa olen syönyt lähes joka viikko.[/QUOTE]

Pehmeät juustot ovat hyvä kasvualusta listerialle.

[QUOTE="joku";26014463]Fetajuusto ei ainakaan sillä kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ole, jonka minä neuvolasta sain. Miksi minun pitäisi siis olettaa, että siitä on suurempi riski saada listerioosi kuin jostain muusta elintarvikkeesta? Tyhjiöpakattuja kalatuotteita en syö, mutta pastöroidusta maidosta tehtyä fetajuustoa olen syönyt lähes joka viikko.[/QUOTE]

Mä muistelen myös, että tuo pastöroidusta maidosta tehty feta (tai salaattijuusto-mikälie, kun fetaksi ei saa kutsua muuta kuin aitoa kreikkalaista) olisi ihan turvallista.

[QUOTE="joku";26014463]Fetajuusto ei ainakaan sillä kiellettyjen ruoka-aineiden listalla ole, jonka minä neuvolasta sain...[/QUOTE]

Jaa, kyllä mun listassa ainakin luki "Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot" eli jotkut ulkomaiset fetat... Arlan ja Valion fetaa olen syönyt, mutta jättänyt juurikin neuvolan ohjeesta ulkomaiset pois ruokavaliosta...

[QUOTE="Jenis";26014460]Eli ne viisi (5) tyhmintä? Vedetäänkö mukaan alkkikset ja huumeidenkäyttäjät ja katotaan sitte lukuja?[/QUOTE]

:D voidaan vetää, aina parempi :D

Yhteistyössä