Niin on, lankesimme siihen molemmat, minä kommentillani "turha itkeä" jne. ja sinä nimittelemällä minua, eikö niin? Pahoittelin omaani kommenttiani, joka ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti osoitettu. Nimittelysi oli, eikä se tuntunut kivalta.
Vielä niistä suosituksista, että minä olen koko ajan puhunut tässä nimenomaan listeriasta, josta jo kerroinkin, että siitä varoitettiin jo sisartani vuonna 1995. Siltä osin voidaan siis todeta, etteivät suositukset niin nopeasti muutu, ja päinvastoin listerioosin esiintyvyys on lisääntynyt.
Mutta se on totta, että raskaana olevaan tai pienen lapsen äitiin (nimenomaan äitiin..) kiinnitetään hurjasti huomiota, tädit heittävät kommenttejaan kaupoissa ja bussissa usein aivan tarpeettomasti, mutta loukkaavasti. Niihin sitten kukin reagoi tavallaan, mutta varmaa on, että raskausaikana nainen on hyvin herkkä, samoin kuin saatuaan ensimmäisen lapsensa, koska on luonnollista olla hieman epävarma. Voin kuvitella ne katseet, joita olet saanut osaksesi juodessasi sitä alkoholitonta olutta.. Itsekin muuten join sitä silloin tällöin raskaana ollessani, muistaakseni Nikolai tms. oli tosi hyvää.
Minusta on kuitenkin aika kamalaa, että esim. raskaana ollessa joillakin on hällä väliä -asenne, ja ääriesimerkki tästä on tietysti päihteiden käyttö raskaana, ja nykyään niitä on paljon. Onneksi monet tajuavat hakea apua tultuaan raskaaksi, mutta liian monet eivät välitä. Mutta tämä on toki esimerkki, joka on kaukana noista ruokajutuista.