Martinan esimerkillinen, terveellinen raskausajan ruoka annos ;)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lady Listeria
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Pehmeät juustot ovat hyvä kasvualusta listerialle.

No mutta, THL:n sivuillakin sanotaan, että pastöroimattomasta maidosta valmistetut pehmeät juustot ovat riski. Ne feta-/salaattijuustot mitä syön, on valmistettu pastöroidusta maidosta. Meinaatko sitten, että THL ja neuvolan terkkakin jakaa väärää tietoa?

Miksi näissä ei ole edes hyväksyttävää joidenkin mielestä noudattaa yleisiä suosituksia ja ohjeita vaan aina pitäisi mennä astetta pidemmälle, että on tehnyt kaiken oikein?

[QUOTE="vieras";26014565]Jaa, kyllä mun listassa ainakin luki "Pastöroimaton maito ja siitä valmistetut juustot" eli jotkut ulkomaiset fetat... Arlan ja Valion fetaa olen syönyt, mutta jättänyt juurikin neuvolan ohjeesta ulkomaiset pois ruokavaliosta...[/QUOTE]

Nimenomaan näin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26009843:
Kommentoinkin jo salaattiasiaa edellä. Alun perin tässä ketjussa oli puhe noista graavi- ja kylmäsavukaloista, mutta hienoa, että huomasit ottaa salaatin esiin myös. =) Ei tarvitse nimitellä, vaikka harmittaakin. Niin muuten, miksi sinua asia niin kovasti harmittaa, kerrotko..?

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26009843:
Kommentoinkin jo salaattiasiaa edellä. Alun perin tässä ketjussa oli puhe noista graavi- ja kylmäsavukaloista, mutta hienoa, että huomasit ottaa salaatin esiin myös. =) Ei tarvitse nimitellä, vaikka harmittaakin. Niin muuten, miksi sinua asia niin kovasti harmittaa, kerrotko..?

Ilmeisesti pointtini ei tullut riittävän selvästi esiin. Minua harmittaa, että joku suhtautuu inhimilliseen tragediaan "turha itkeä"-asenteella.

Totta kai kannattaa käyttää järkeä ja minimoida riskit. Mutta listerian voi saada se varovaisinkin. Suurin osa äideistä noudattaa ruokasuosituksia tunnontarkasti ja kantaa pahaa mieltä lipsahduksista, joita voi vain sattua, varsinkin jos syö usein ravintolassa. Siksi on mielestäni todella turhaa ja julmaa heitellä tuollaisia "sitten on turha itkeä" -kommentteja. Itku on tarpeellista aina silloin kun itkettää.

Itselläni ei ole kokemusta listerioosista eikä lapsen menettämisestä, mutta suosituksia olen rikkonut, muun muassa tilaamalla marjasmoothieita kesähelteellä, kun raskauspahoinvoinnin vuoksi muu ei sisällä pysynyt. Edelleen tilaisin, jos samaan tilanteeseen samalla voinnilla joutuisin..

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26014342:
No kuuluu se sille sikiölle, mutta toki jokainen odottava äiti tietää paremmin kuin asiantuntijat, jotka näitä pöpöjä ovat tutkineet. Näinhän se on aina ollut. Minä luotin suosituksiin, eikä se ollut kovin vaikeaa.

Mutta suositukset eivät täsmälleen vastaa tutkimustuloksia, vaan ne on tehty aina kuhunkin kulttuuriin sopiviksi. Ei olisi järkeä laatia suosituksia, joita valtaosalla kansasta olisi ylivoimaisia vaikeuksia noudattaa.

USA:ssa on odottajilta kielletty kahvi, Tanskassa kosmetiikka. Tuskin Suomessa kumpikaan näistä on terveellisempää kuin noissa maissa.

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
[QUOTE="Madrid";26014056]Älkää hermostuko palstalaiset. Jokainen saa syödä mitä haluaa, miltä itsestä tuntuu. Se, mitä tapahtuu sikiölle ja raskaudelle, on tällöin LUONNONVALINTAA. Meistä jokaisesta löytyy näitä "no kyllä mä ainakin söin" -ihmisiä, joista terveenä (ehkä, kuka sitä voi varmaksi sanoa) selvinneet täällä huutelevat. Vai moneenko listeriaan sairastuneen ja keskenmenon saaneen tiedätte täällä käyneen kehumassa että kyllä mä söin ja sairastuin.

Turhaan ei suosituslistoja tehdä, eikä veroeuroja tutkimuksiin tuhlata, mutta kaikkia ei voi saada ymmärtämään. Sehän täällä maapallolla niin ainutlaatuista onkin, kaikki me ollaan erilaisia, luonnonvalintaa dear friends, luonnonvalintaa ;)[/QUOTE]

Tää oli hyvä, peesaan täysin :D

Hauskimpia ovat nuo kommentit "ei meidän mummollakaan ollut jääkaappia, mutta tässä sitä vaan porskutetaan!" Voi muruset sentään, lapsi- ja imeväiskuolleisuudessa on saavutettu hurja lasku muutamassa sukupolvessa, ihan nykylääketieteen ja hygienian edistymisen myötä.

Joo, en lukisi itseäni "raskausruokavaliohysteerikoksi", enkä katso että olisin joutunut mitenkään luopumaan mistään elintärkeästä, kun noudatin noita nykyohjeita ja söin monipuolisesti ja terveellisesti. 9 kk! Miten voi olla NIIN vaikeata luopua muutamasta ruokalajista tuoksi ajaksi, ihan varmuuden vuoksi?

Ja ei, en todellakaan syötä lapsilleni mäkkiruokaa ja kaikkea epäterveellistä, siitä yrittävät pitää huolen nämä "no ei se ole niin vaarallista jos aamupalaksi on kakkua, lounaaksi suklaata"- tyyppiset sukulaiset :kieh:

Mutta suositukset eivät täsmälleen vastaa tutkimustuloksia, vaan ne on tehty aina kuhunkin kulttuuriin sopiviksi. Ei olisi järkeä laatia suosituksia, joita valtaosalla kansasta olisi ylivoimaisia vaikeuksia noudattaa.

USA:ssa on odottajilta kielletty kahvi, Tanskassa kosmetiikka. Tuskin Suomessa kumpikaan näistä on terveellisempää kuin noissa maissa.

Ehkä muissa maissa ollaan edistyksellisempiä? Olihan BPA:ta sisältävät lasten ruoka-astiat ja tuttipullot jo vuosia kielletty monessa muussa maassa, kunnes lopulta se kiellettiin myös Suomessa, kun asiaa herättiin vasta tutkimaan myöhemmin. Joo en sano, että raskaana pitää lopettaa eläminen, mutta kaikki kemiallinen altistus varmasti kuormittaa kehittyvää sikiötä, eikä sitä tietenkään nykymaailmassa voi välttää.

Evira sanoo:

Riskielintarvikkeina pidetään myös pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja juustoja, muita pehmeitä juustoja, kuten home- ja tuorejuustot, sekä leikkeleitä ja pateita. Kovissa juustoissa listeria ei pysty lisääntymään. Näistä ei Suomessa tehdyissä tutkimuksissa ole juurikaan todettu listeriaa.

THL sanoo:

Miten listerioosia voi välttää?

Yleiset suositukset
Vältä pastöroimatonta maitoa ja siitä valmistettuja tuotteita

Suositukset riskiryhmille
Vältä pehmeitä kypsytettyjä juustoja (esim. home- ja tuorejuustot)

ELI: fetajuuston syömistä ei suositella riskiryhmille, joihin raskaanaolevat kuuluvat! Ei edes sen Valion tai Apetinan tuotteita, eikä myöskään Auraa. Tuo pehmeiden juustojen välttämisohje koskee siis myös pastöroidusta maidosta tehtyjä tuotteita!

Ilmeisesti pointtini ei tullut riittävän selvästi esiin. Minua harmittaa, että joku suhtautuu inhimilliseen tragediaan "turha itkeä"-asenteella.

Totta kai kannattaa käyttää järkeä ja minimoida riskit. Mutta listerian voi saada se varovaisinkin. Suurin osa äideistä noudattaa ruokasuosituksia tunnontarkasti ja kantaa pahaa mieltä lipsahduksista, joita voi vain sattua, varsinkin jos syö usein ravintolassa. Siksi on mielestäni todella turhaa ja julmaa heitellä tuollaisia "sitten on turha itkeä" -kommentteja. Itku on tarpeellista aina silloin kun itkettää.

Itselläni ei ole kokemusta listerioosista eikä lapsen menettämisestä, mutta suosituksia olen rikkonut, muun muassa tilaamalla marjasmoothieita kesähelteellä, kun raskauspahoinvoinnin vuoksi muu ei sisällä pysynyt. Edelleen tilaisin, jos samaan tilanteeseen samalla voinnilla joutuisin..

Pyydän anteeksi, jos pahoitin mielesi, ja voin vakuuttaa sinulle, etten ole niin julma kuin mitä annoin ehkä ymmärtää, kärjistin asiaa ehkä turhaa, opittuani tämän palstan tapaa "sanailla" (ei välttämättä hyvä oppi). Totta kai on tragedia, jos lapsen menettää, syystä tai toisesta.

Minulle on aivan sama, mitä kukin tekee ja mitä syö, noudattaako suosituksia vai ei. Mutta minua harmittaa se tapa, jolla täällä mollataan niitä, jotka korostavat suositusten ja riskien merkitystä, naureksellaan ja kirjoitetaan "käytän maalaisjärkeä" ja laitetaan perään hymiö, joka vinkkaa silmää. Miksi? Ikään kuin lapset, jotka lällättävät toiselle, joka ei uskalla tehdä jotakin hieman pelottavaa, mitä he taas tekevät. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa?

Joka tapauksessa mielestäni ei ole tarpeen ottaa käsittelyyn jokaikistä ruoka-ainetta, ja kuten totesitkin toisessa viestissäsi, suositukset vaihtelevat. Mutta yksi asia on se, että listeriavaara on todellinen, ja siitä tiedän varoitettavan muuallakin. Miksi siitä on väärin puhua, miksi vain "turhaa pelkäämättömien tai panikoivien" kanta olisi se ainoa hyväksyttävä?

Mutta ei siitä sen enempää. Hyvää jatkoa sinulle.

No toki tragedia on aina tragedia- mutta miksi kulkea ukkosella antenni kourassa? Ei käsittääkseni ollut puhe niistä, jotka luulevat noudattavansa ohjeita, mutta saavat vaikkapa jonkun toisen huolimattomuuden vuoksi listerian(esim. ravintolassa) vaan sellaisista, jotka välinpitämättömyyttään jättävät suosituksia noudattamatta.

Muuten, mitä tuohon marjasmoothieen tulee, kun minä olen käsittänyt että se olis ihan turvallinen ja jopa terveellinen? :D

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26015301:
Minulle on aivan sama, mitä kukin tekee ja mitä syö, noudattaako suosituksia vai ei. Mutta minua harmittaa se tapa, jolla täällä mollataan niitä, jotka korostavat suositusten ja riskien merkitystä, naureksellaan ja kirjoitetaan "käytän maalaisjärkeä" ja laitetaan perään hymiö, joka vinkkaa silmää. Miksi? Ikään kuin lapset, jotka lällättävät toiselle, joka ei uskalla tehdä jotakin hieman pelottavaa, mitä he taas tekevät. Ymmärrätkö, mitä ajan takaa?

Luulisin ymmärtäväni pointtisi. Ivailu on lapsellista touhua.

Mutta takaisin omaan pointtiini. Ei ole periaatteessa vaikeaa olla syömättä pehmeitä juustoja ja graavikalaa vaadittua aikaa, mutta suosituksia ja tutkimustuloksia eri vaaroista tulee koko ajan lisää, ja välillä tuntuu että ne kiinnostavat odottavan äidin ympärillä olevia ihmisiä erityisen paljon. Eikä aina kannustavassa hengessä.

Juttelin asiasta juuri mieheni kanssa, ja hän totesi että vaikka yhteiskunta on muissa suhteissa vapautunut hurjasti, sosiaalinen kontrolli raskaana olevien naisten kohdalla on todella kova. Muut saavat olla kadulla keskellä päivää melkein missä tahansa kunnossa, mutta jos nainen ison mahan kanssa ottaa polttaa tupakkaa, jokainen katsoo häntä ihan varmasti pahasti. Samoin jokainen suositukset tunteva kyllä vähintäänkin katsoo pitkään aurajuustoa syövää odottajaa, jos ei suorastaan ota asiaa puheeksi. Muistan itse, millaista oli kerran rokkikeikalla juoda alkoholiton olut. Varmaan yleinen nainen sai samanlaisia katseita 100 vuotta sitten.

Tavallaan on hyvä, että ihmiset edelleen välittävät. Lapsi on äitiä heikompi, ja lain edessä täysin vailla oikeuksia. Mutta aika kamalaa olisi ajatella, jos tulevaisuudessa jokainen odottava äiti jolla on "liian" mustat hiukset tai kahvikuppi edessään, saisi ympäristön täystuomion.

Varsinkin kun samaan aikaan puolet ihmisistä suhtautuu esimerkiksi Suomen valtion ravitsemussuosituksiin evvk-asenteella ja toinen puolikas pitää niitä suoraan saatanasta lähtöisin olevina.

Alkuperäinen kirjoittaja gogo mitä;26015412:
No toki tragedia on aina tragedia- mutta miksi kulkea ukkosella antenni kourassa? Ei käsittääkseni ollut puhe niistä, jotka luulevat noudattavansa ohjeita, mutta saavat vaikkapa jonkun toisen huolimattomuuden vuoksi listerian(esim. ravintolassa) vaan sellaisista, jotka välinpitämättömyyttään jättävät suosituksia noudattamatta.

Muuten, mitä tuohon marjasmoothieen tulee, kun minä olen käsittänyt että se olis ihan turvallinen ja jopa terveellinen? :D

Et voi olla tosissasi, ottaisit ravintolassa marjasmoothien kaiken tämän jälkeen ;)

Lopputuloksena kannalta on samantekevää, saako listeriansa huolimattomuuden vain piittaamattomuuden seurauksena. Niin kauheassa tilanteessa lienee yhdentekevää, paheksuvatko palstalaiset.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26015338:
Tuohon on vielä pakko kommentoida, vaikka sanoinkin asiani oikeastaan edellä jo: listeriabakteeri ei kysele, mihin kulttuuriin se pesiytyy.

Miten tämä pitäisi tulkita?

Täytyykö selvittää kaikki eri maissa listeriavaarallisina pidetyt ruoka-aineet ja välttää niitä kaikkia? Koska eihän se bakteeri tiedä, että ollaan Suomessa ja mennään suomalaisten suositusten mukaan.

Juttelin asiasta juuri mieheni kanssa, ja hän totesi että vaikka yhteiskunta on muissa suhteissa vapautunut hurjasti, sosiaalinen kontrolli raskaana olevien naisten kohdalla on todella kova. Muut saavat olla kadulla keskellä päivää melkein missä tahansa kunnossa, mutta jos nainen ison mahan kanssa ottaa polttaa tupakkaa, jokainen katsoo häntä ihan varmasti pahasti. Samoin jokainen suositukset tunteva kyllä vähintäänkin katsoo pitkään aurajuustoa syövää odottajaa, jos ei suorastaan ota asiaa puheeksi. Muistan itse, millaista oli kerran rokkikeikalla juoda alkoholiton olut. Varmaan yleinen nainen sai samanlaisia katseita 100 vuotta sitten.

Tavallaan on hyvä, että ihmiset edelleen välittävät. Lapsi on äitiä heikompi, ja lain edessä täysin vailla oikeuksia. Mutta aika kamalaa olisi ajatella, jos tulevaisuudessa jokainen odottava äiti jolla on "liian" mustat hiukset tai kahvikuppi edessään, saisi ympäristön täystuomion.

Varsinkin kun samaan aikaan puolet ihmisistä suhtautuu esimerkiksi Suomen valtion ravitsemussuosituksiin evvk-asenteella ja toinen puolikas pitää niitä suoraan saatanasta lähtöisin olevina.

Tää on mun mielestä se pointti. Syntyvän lapsen terveys menee mun käsittääkseni äidin mielihalujen edelle, ja jos joku ei ole samaa mieltä, sitä saakin mielestäni paheksua. Tottakai esim. tupakkariippuvuus voi olla todella paha, heroiiniriippuvuuden luokkaa, mutta miksei käyttää nikotiinivalmisteita? Niistä on sentään vähemmän haittaa.

En oikein jaksa uskoa, että ihan äärimmäisyyksiin tässäkään asiassa mennään. Jokainen saa tehdä valintansa, käyttääkö parabeenivoiteita, meikkiä, värjääkö hiuksia, juoko sen 3 kuppia kahvia päivässä. On se vähän eri asia, kuin se, että vetää kessua kuin korsteeni, kittaa viinaa tai vetää kamaa.

Et voi olla tosissasi, ottaisit ravintolassa marjasmoothien kaiken tämän jälkeen ;)

Lopputuloksena kannalta on samantekevää, saako listeriansa huolimattomuuden vain piittaamattomuuden seurauksena. Niin kauheassa tilanteessa lienee yhdentekevää, paheksuvatko palstalaiset.

Siis sitähän nimenomaan kysyin, mitä siinä on? Koska en tiedä! Enkä todella raskaana ollessa pistellyt silmät kiinni mitä tahansa safkaa/juomaa eteen tuotiin ;)

Saahan sitä, paskaa puhua juustoista ja kalasta jne. Kuka nyt raakaa kalaa vetää? Ne suolalla kypsytetyt jne on ihan yhtä hyviä ku uunissa pantu.
Maalaisjärki teillä täysin kadonnut!

Luulisin ymmärtäväni pointtisi. Ivailu on lapsellista touhua.

Niin on, lankesimme siihen molemmat, minä kommentillani "turha itkeä" jne. ja sinä nimittelemällä minua, eikö niin? Pahoittelin omaani kommenttiani, joka ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti osoitettu. Nimittelysi oli, eikä se tuntunut kivalta.

Vielä niistä suosituksista, että minä olen koko ajan puhunut tässä nimenomaan listeriasta, josta jo kerroinkin, että siitä varoitettiin jo sisartani vuonna 1995. Siltä osin voidaan siis todeta, etteivät suositukset niin nopeasti muutu, ja päinvastoin listerioosin esiintyvyys on lisääntynyt.

Mutta se on totta, että raskaana olevaan tai pienen lapsen äitiin (nimenomaan äitiin..) kiinnitetään hurjasti huomiota, tädit heittävät kommenttejaan kaupoissa ja bussissa usein aivan tarpeettomasti, mutta loukkaavasti. Niihin sitten kukin reagoi tavallaan, mutta varmaa on, että raskausaikana nainen on hyvin herkkä, samoin kuin saatuaan ensimmäisen lapsensa, koska on luonnollista olla hieman epävarma. Voin kuvitella ne katseet, joita olet saanut osaksesi juodessasi sitä alkoholitonta olutta.. Itsekin muuten join sitä silloin tällöin raskaana ollessani, muistaakseni Nikolai tms. oli tosi hyvää.

Minusta on kuitenkin aika kamalaa, että esim. raskaana ollessa joillakin on hällä väliä -asenne, ja ääriesimerkki tästä on tietysti päihteiden käyttö raskaana, ja nykyään niitä on paljon. Onneksi monet tajuavat hakea apua tultuaan raskaaksi, mutta liian monet eivät välitä. Mutta tämä on toki esimerkki, joka on kaukana noista ruokajutuista.

Alkuperäinen kirjoittaja Jonna_Äiti harmaana;26015685:
Saahan sitä, paskaa puhua juustoista ja kalasta jne. Kuka nyt raakaa kalaa vetää? Ne suolalla kypsytetyt jne on ihan yhtä hyviä ku uunissa pantu.
Maalaisjärki teillä täysin kadonnut!

Voevoe, luepas nyt ne suositukset ensin, niin tiedät mistä puhutaan. Kysymys oli vakuumipakatusta kalasta, ei tuoreesta, itse graavatusta kalasta.

Miten tämä pitäisi tulkita?

Täytyykö selvittää kaikki eri maissa listeriavaarallisina pidetyt ruoka-aineet ja välttää niitä kaikkia? Koska eihän se bakteeri tiedä, että ollaan Suomessa ja mennään suomalaisten suositusten mukaan.

Sanoit: "Mutta suositukset eivät täsmälleen vastaa tutkimustuloksia, vaan ne on tehty aina kuhunkin kulttuuriin sopiviksi."

Tarkoitin, että jos ja kun jossakin maassa ollaan tietoisia tiettyjen elintarvikkeiden mahdollisesti listeriavaarasta, niin varmasti sielläkin siitä varoitetaan raskaana olevia, ja tiedänkin näin tehtävän esim. maassa, jossa olen asunut. Eli siinä ei ole niinkään kulttuurista kysymys, kun suosituksia laaditaan esim. tiettyjen bakteerien varalta, ja tuota listeriaa esiintynee varmasti aika lailla samoissa tuotteissa kuin meillä, esim. ne juustot.

Jos olisin menossa ulkomaille raskaana, niin ilman muuta haluaisin selvittää, mitä on syytä välttää. Näinhän tehdään muutenkin ihan tavallisen lomamatkan kohdalla, jos on kyse varsinkin hyvin lämpimästä tai eksoottisesta maasta (esim. vältä majoneesipohjaisia tuotteita, älä juo hanavettä jne.).

Mutta riskejä on aina olemassa, eikä kaikkea voi välttää, kun ei tiedä, mitä välttää. Jos tietää, näin on järkevää toimia. Minusta.

Alkuperäinen kirjoittaja gogo mitä;26015659:
Tää on mun mielestä se pointti. Syntyvän lapsen terveys menee mun käsittääkseni äidin mielihalujen edelle, ja jos joku ei ole samaa mieltä, sitä saakin mielestäni paheksua. Tottakai esim. tupakkariippuvuus voi olla todella paha, heroiiniriippuvuuden luokkaa, mutta miksei käyttää nikotiinivalmisteita? Niistä on sentään vähemmän haittaa.

En oikein jaksa uskoa, että ihan äärimmäisyyksiin tässäkään asiassa mennään. Jokainen saa tehdä valintansa, käyttääkö parabeenivoiteita, meikkiä, värjääkö hiuksia, juoko sen 3 kuppia kahvia päivässä. On se vähän eri asia, kuin se, että vetää kessua kuin korsteeni, kittaa viinaa tai vetää kamaa.

Entä jos juo 4 kuppia kahvia päivässä? Tai ottaa pienen lasin punaviiniä lauantai-iltaisin? Tai värjää tukan joka kuukausi? Oma vai toisten asia?

Mitä enemmän meillä on tutkimustietoa, sitä enemmän riskejä selviää. Ja nykyään riskeiksi katsotaan nekin asiat, joista ei tietoa vielä ole, kuten yrttiteet. On hyvä että riskeistä puhutaan, mutta samalla on hyväksyttävä ettei riskitöntä elämää olekaan, ja opittava olemaan stressaamatta kaikista aktuaalisista ja ptentiaalisista riskeistä, koska stressikin on riski.

Tiedän, tämä menee jo kauas listeria-aiheesta. Tai oikeastaan ei. Tuoretavaraa on ravintolassa hiton vaikea tilata, jos haluaa minimoida listeriariskin.

Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26015687:
Niin on, lankesimme siihen molemmat, minä kommentillani "turha itkeä" jne. ja sinä nimittelemällä minua, eikö niin? Pahoittelin omaani kommenttiani, joka ei ollut kenellekään henkilökohtaisesti osoitettu. Nimittelysi oli, eikä se tuntunut kivalta.

Vielä niistä suosituksista, että minä olen koko ajan puhunut tässä nimenomaan listeriasta, josta jo kerroinkin, että siitä varoitettiin jo sisartani vuonna 1995. Siltä osin voidaan siis todeta, etteivät suositukset niin nopeasti muutu, ja päinvastoin listerioosin esiintyvyys on lisääntynyt.

Mutta se on totta, että raskaana olevaan tai pienen lapsen äitiin (nimenomaan äitiin..) kiinnitetään hurjasti huomiota, tädit heittävät kommenttejaan kaupoissa ja bussissa usein aivan tarpeettomasti, mutta loukkaavasti. Niihin sitten kukin reagoi tavallaan, mutta varmaa on, että raskausaikana nainen on hyvin herkkä, samoin kuin saatuaan ensimmäisen lapsensa, koska on luonnollista olla hieman epävarma. Voin kuvitella ne katseet, joita olet saanut osaksesi juodessasi sitä alkoholitonta olutta.. Itsekin muuten join sitä silloin tällöin raskaana ollessani, muistaakseni Nikolai tms. oli tosi hyvää.

Minusta on kuitenkin aika kamalaa, että esim. raskaana ollessa joillakin on hällä väliä -asenne, ja ääriesimerkki tästä on tietysti päihteiden käyttö raskaana, ja nykyään niitä on paljon. Onneksi monet tajuavat hakea apua tultuaan raskaaksi, mutta liian monet eivät välitä. Mutta tämä on toki esimerkki, joka on kaukana noista ruokajutuista.

Pyydän anteeksi nimittelyäni. Ja Nikolai on oikeasti hyvää :)

Mistähän tuo listerioosin lisääntyminen johtuu? Onko jokin tekijä ympäristössämme muuttunut? Luulisi että nykyään kylmäketjut ja elintarvikehygienia ovat parempia kuin ennen. Vai diagnosoidaanko sitä vain enemmän?

Martinahan on tehnyt kaiken väärin jo ekan lapsen kohdalla. Oli ihan vääränväriset vaunut, vääränlainen koira perheessä, sitterissä lasta keinutettiin väärin, lapsi sai ihan väärän nimen, oli väärin että äiti ja isä kävivät kävelyllä ja salilla vauva mukana, se vasta väärin olikin kun vauva vietiin Etelä-Amerikkaan, ja sitten ne korvikset...luoja paratkoon, korvikset ne vasta olikin väärin!

Joten onko se nyt mikään iso ihme, että hän syö täysin väärin odottaessaan toista lastaan? :xmas:

• Tykkää
Reactions: TrueBlood
Alkuperäinen kirjoittaja Mitä;26015759:
Sanoit: "Mutta suositukset eivät täsmälleen vastaa tutkimustuloksia, vaan ne on tehty aina kuhunkin kulttuuriin sopiviksi."

Tarkoitin, että jos ja kun jossakin maassa ollaan tietoisia tiettyjen elintarvikkeiden mahdollisesti listeriavaarasta, niin varmasti sielläkin siitä varoitetaan raskaana olevia, ja tiedänkin näin tehtävän esim. maassa, jossa olen asunut. Eli siinä ei ole niinkään kulttuurista kysymys, kun suosituksia laaditaan esim. tiettyjen bakteerien varalta, ja tuota listeriaa esiintynee varmasti aika lailla samoissa tuotteissa kuin meillä, esim. ne juustot.

Jos olisin menossa ulkomaille raskaana, niin ilman muuta haluaisin selvittää, mitä on syytä välttää. Näinhän tehdään muutenkin ihan tavallisen lomamatkan kohdalla, jos on kyse varsinkin hyvin lämpimästä tai eksoottisesta maasta (esim. vältä majoneesipohjaisia tuotteita, älä juo hanavettä jne.).

Mutta riskejä on aina olemassa, eikä kaikkea voi välttää, kun ei tiedä, mitä välttää. Jos tietää, näin on järkevää toimia. Minusta.

Toki minäkin seuraisin lomaillessani paikallisia suosituksia. Ehkä pitäisi lähteä seuraavan raskauden aikana lomalle Japaniin, sillä rakastan sushia :)

Mutta palataan kotimaahan. Suosituksien tekijät joutuvat ottamaan huomioon monia asioita. Hedelmät ja vihannekset vaikuttavat odottavan äidin yleiseen hyvinvointiin niin suotuisasti, että harva asiantuntija olisi valmis suosittelemaan niiden välttämistä vaikka ne aiheuttaisivat jonkinmoisen listeriaepidemian. Varmasti tällöin jaettaisiin odottajille runsaasti tietoa noiden tuotteiden oikeaoppisesta käsittelystä.

Kala on toinen ongelma. Se sisältää ympäristömyrkkyjä, mutta toisaalta vauvan aivoille välttämättömiä rasvahappoja. Suosituksien tekijät ovat etsineet keskitietä, ja aina on taustalla myös poliittisia tavoitteita. (mm. kotimaisuus)

Viimeisestä lauseestasi olen täysin samaa mieltä.

Yhteistyössä