MARSILAISET6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Hei!
Ihan uteliaisuudesta kysyisin että millaista oli saada vauva maaliskuussa? Oon just plussannut ja laskettu aika olis 9.3.
Mietin että täytyykö kauheesti liukastella ison masun kanssa, onko silloin vielä pimeetä jne.
Toisaalta on niin ihan että jos kaikki menee ettei tarttis kesällä enää olla ison masun kanssa vaan olis jo vauva kainalossa! Voiko noin pienen kanssa mennä jo kesällä esim. mökille?
Kiitos kauheesti jos viititte vastailla!!

Moi!

Noista velleistä kun on ollut puhetta.. Kiia on syönyt vellejä nyt 2 viikkoa noin 2 kertaa päivässä (aamu- ja iltavelli), muutoin saa rintamaitoa tai joskus harvoin korviketta.
Nyt tosin lisään tietoisesti korvikkeen määrää, sillä tyttö tempoilee tissillä siihen malliin, että äiti irvistelee.. Tuntuu, ettei maitoa tule tarpeeksi. Mutta asiaan: velleistä (maissi ja perunaporkkana) ei ole tullut minkäänlaisia oireita, määrät kyllä ovat aika pieniä (n.40ml/kerta). En ole niistä tosin huomannut hyötyäkään olleen, alunperinhän aloitin ne tiheiden syöttövälien pidentämiseksi, mutta en ole huomannut merkittävää eroa.

Noista matkasängyistä ja kesäpesistä.. Me hankittiin Samsoniten PopUp-matkasänky, joka on kauttaaltaan hyttysverkon ympäröimä, eli menee sekä sängystä että kesäpesästä. Kasattuna erittäin vähän tilaa vievä paketti. Muutaman kerran ollaan käytetty ja tykätty tosi paljon, Kiia oli rannalla mukana ja köllötteli sängyssä kun me käytiin (tietenkin vuorotellen) uimassa.

Meillä on ens maanantaina 3kk neuvola, sitten kertoilen kuulumisia lisää.

Hauskaa loppuviikkoa!

Jippu ja Kiia

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 3kk 6940g/64,5cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 10vko 5705g/61,2cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm

Heippa pitkästä aikaa!

Kävin tänne maanantai-iltana kirjottamassa pitkän jutun, eikä se näköjään tullu perille... Nyt en kyllä jaksa yhtä pitkästi kirjottaa. En toki Ansku sun takia oo ollu poissa, on vaan ollu niin hirmusti kaikkea muuta. Suhdekki ollu jo pariin otteeseen koetuksella. Miehellä alkaa loma maanantaina. Sitte oiski kuukaus aikaa koittaa paikkailla parisuhdetta.

Joonas kääntyy jo joustinpatjalla mahalleen ja kovasti yrittää lattiallaki. Ei paljosta oo kiinni, että pääsee ympäri. Lelut löytää tiensä suuhun ja jätkä on ku niagaran putous. Kuolaa valuu koko ajan! Viime neuvolassa ei ollu tullu painoa samassa suhteessa pituuteen. Jos ens kerralla on sama juttu, saa rupee antaa tuttelia lisänä.

Meillä oli 10. päivä firman kesäpippalot, joissa mun piti käydä ihan vaan pyörähtämässä. Sanoin miehellekki, ku se jäi hoitaa Joonasta, et tuun varmaan viimeistään ysiltä kotiin... olin neljän aikoihin kotona! Muisti meni illasta, mutta kivaa oli. Ukotki oli pärjänny oikein hyvin ja sain siunauksen lähtee useemminki liikenteeseen, jos vaan haluun. Oli tarkotus lypsää maitoa varastoon, mutten saanu pumpulla mitään ulos. Kokeiltiin ennen viikonloppua, että tutteli ja pullo yleensäkki kelpaa. Poju höräs kertaheitolla purkillisen tuttelia, eli ilmeisesti multa ihan hyvin maitoa tulee. Nyt oiski tarkotus lähtee viikonloppuna miehen kanssa juhlii mun 25 vuotis synttäreitä. Joonas menee ekaa kertaa yökylään. Jännittää ihan kamalasti miten se menee. Pakko kuitenki meijänki on yhessä päästä tuulettuu.

Tämmösiä tänne. Koitan taas päästä useemmin käymään koneella. Ainaki lueskelemaan, jos ei muuta.

Aurinkoista loppuviikkoa!
mm ja Joonas

Heips,

Chloe, minä käytän Maya Wrapin kantopussia. Se on kätevä esim. kaupassa ja helposti säädettävissä mulle tai miehelle. Sillä ei kuitenkaan jaksa kantaa niin pitkiä aikoja kuin pitkällä liinalla, joten esim. asuntomessuille en pelkästään pussin kanssa lähtisi. Mutta käytän sitä joko kaukalon tai rattaiden lisänä, lapsi nauttii, kun näkee ympärilleen. Ja minä koen pitkän liinan sitomisen turhauttavaksi.

Näitä viestejä tulee niin paljon, etten ehdi läheskään kaikkia nykyisin lukemaan. Queen mainitsi tapaamisesta, olen kiinnostunut, jos sellainen järjestetään. Mutta please, laittakaa viestin otsikoksi ""tapaaminen"" tms., jotta huomaan jutun.

Meillä neiti kääntyi eilen ensimmäisen kerran mahalleen ja vieläpä kolmesti. Tänään ei sitten ollakaan käännytty, mutta taito siis on jo olemassa.

Meillä mennään yhä täysimetyksessä, vaikka imetystiheys aika iso onkin. Teettekö muussia uusista perunoista, eikö se mene liisteriksi? Yritän siirtää ruokailun aloittamista vielä jonkun viikon, on niin väsy olo, ettei jaksa kokkaillakaan...

t. Samu ja Venla 3,5 kk

Ei ollut pojan korvissa mitään vikaa lääkärikäynnin perusteella! Lisäks poika nauroi ja hymyili niin lääkärille, että tämä kehui oikeaksi päiväsäteeksi ja ihmetteli, kun valiteltiin itkuisuutta :) No tänään on poika syönyt hyvin joten kai siitä myös iloinen mieliala.

""Ulkopuoliselle"": Itselläni oli talvella semmoset piikit kengissä estämässä liukastumista ja mun mielestä ne oli ihan ehdottmat, koska kävin koko luppuraskauden päivittäinen kävelyllä, tosin loppuvaiheessa kävelyvauhti aika hidas ;) Me ollaan tehty pojan kanssa vaan päiväreissuja mökille, koska siellä ei ole kaivoa eikä puhdasta pesuvettä eikä siis mukavuuksia. Järvivedellä en viitsi poikaa pestä, koska meidän mökkijärvi on aika huonossa kunnossa (siis likainen vesi). Mutta Senna varmaan osaa kertoa mökkeilystä enemmänkin.

Chloe: Hyvä muuten kun mainitsit tuolla aiemmin lukeneesi noiden päikkäreiden lyhenemisestä, että kuuluu juuri tähän ikään =) Santtu on alkanut kans nukkua sellasia tunnin-puolentoista pätkiä joten eipä tarvi ihmetellä, miksi.

En osaa sanoa tuosta koon sopivuudesta kun olette noin eri pituiset. Paras olisi jos löytyisi läheltä jälleenmyyjä, missä voisi sovittaa. Tai no, kuinka kiinnostunut miehesi on kantamisesta? Mun miehen mielestä liina on tosi jees, mutta ei suostu sitä itselleen pukemaan, joten ei tartte miettiä koon sopivuutta hänelle =).

Aamulla testasin sitä rengasliinaa suihkussa. Santtu viihtyi ihan ok suihkussa ja tuntui yllättävän kevyeltä. Plussaa oli, että liinaa saa kiristeltyä ylä-ja alareunoista tarpeen mukaan. Siinä olisi voinut jopa imettää helposti =)

Mutta sitten testasin pussimallia. Santtu kyllä aluksi naureskeli kun sai olla naama menosuuntaan buddha-asennossa (naama eteenpäin pystyssä), mutta asento ei oikein miellyttänyt pidempään eikä kehto (selällään kuten sylissä) laisinkaan. Ja muissa ei saa vielä kantaa kun ei osaa istua. Niin en uskalla tämän perusteella Chloe suositella tuota Maya Wrap Pouchia 3kk:n vanhalle.

Sen sijaan löysin tuollasen kaksiosaisen pussin kuin Amazonas Carry Me, http://www.babyidea.fi/kantoliinoista/carryme.html, johon lapsen saa myös pystyyn samoin kuin pitkään liinaan. Lisäksi pusseja voi käyttää erikseen kuten Maya Wrapia. Pakko oli testata sitäkin niin ompelin toisen pussin kaveriksi ja kokeilin laittaa ne ristiin ja Santtu sinne kuten liinaan. Asento oli täsmälleen sama kuin pitkällä liinalla ja päälle laittaminen oli naurettavan helppoa. (Vauva on aluksi helpoin laittaa sinne niin, että toinen kannattelee kainaloista kun itse sujauttaa jalat ""henkseleihin"", mutta pienellä harjoittelulla se sujuu helposti yksinkin). Tärkeää on vain tuo, että jompikumpi pussi tulee todella hyvin vauvan selän taakse ettei pääse ponnistamaan itseään pois, ja myös että kankaat joiden päällä ""istuu"" on levitetty huolella polvitaipeesta toiseen (ks. kuva). Tämä vaikuttaa tosi näppärältä ""pikaliinalta"" ja taidanpa tekaista kunnolisen tuollaisen heti kun Eurokangas aukeaa.

No hyvä maalismamma jos et ahdistunut mun viestistä, mä jo vähän pelästyin! Toivottavsti saatte miehesi kanssa asiat puhuttua halki ja voitte nauttia lomasta!
Yritin antaa tytölle velliä toissailtana, eihän siitä mitään tullut, oli aivan järkyttynyt siitä kun velliä tuli tuttipullosta niin nopsaan, niin paljon, lusikalla en edes kokeillut, pitänee kokeilla tässä taas joku päivä. Meillä on päiväunet lyhentyneet nykyisin 1½ tuntiin, ennen oli 3-4
h, tuo 1½h nukutaan kaksi kertaa päivässä ja sitten illalla vielä ½ tuntia.
Ansku & Hanna 3kk2viikkoa

Senna ja Chloe, mä olen käyttänyt sitä Maya Wrap Pouchia siitä asti kun Venla kannatti päätään itse. Kehtoasento ei pussissa miellyttänyt yhtään, kun sieltä ei näe, joten naama äitiin päin on pussissa istuttu ja hyvin viihdytään niin kauan kuin ei väsytä tai nälätä. Tosin mies on saanut tytön pussissa nukkumaankin, minä en.

Pussin koosta: meillä on M-koko. Mulle (165 cm) se on ok pienimmässä koossaan. S-koko olisi sinänsä kivempi, ettei sitä ylimääräistä kangasta jäisi olkapäälle, mutta hyvin tämäkin toimii, eipähän tarvitse miestä varten toista pussia. Toi pussin käyttöikä jäänee sinällään lyhyeksi, että tuskin siinä paljon yli kymmenkiloista lasta mielikseen kantelee. Ajattelin sitten kokeilla sitä Ergon kantoreppua.

Venla on kova pönkäämään istuvaan asentoon, joten olen istutellut häntä reippaasti pussin ulkopuolellakin. Olen ajatellut, että eiköhän lapsi ilmoita, jos asento tuntuu ikävälle selässä.

Mua häiritsee tämä Suomen armas maaperä, tuntuu ettei se ole koskaan niin lämmin, että osaisin laittaa lapsen viltin päälle maahan pönkimään. Lattialla (asunto maantasossa) pöngimme kyllä, mutta sielläkin kädet jäähtyvät nopeasti. Oletteko muut törmänneet samaan ongelmaan?

Yhteistyössä