MARSILAISET 12

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Täytyy myöhemmin perehtyä tuohon uuteen keskustelupalstaan.

Niko nukkuu vielä päikkäreitä parvekkeella, kohta varmaan herää joten kirjotan pikasesti. Onhan tää mahtavaa, kun ton meidän pätkäpäikkäreitä nukkuvan pojan saa nykyään nukkumaan 2 kertaa vähintään 1,5 tunnin päikkärit päivässä, toivottavasti tää tapa jatkuu! Kohta on nukkunut kaksi tuntia. Noiden kaksien pidempien unien lisäksi yleensä on pakko ottaa iltatorkut, että saadaan ilta kunnialla läpi.

Nyt vaan stressaa toi, että poika ei meinaa huolia maitoa. Kuten eilen totesinkin niin poika oli 9 tuntia ilman maitoa. Nyt pitää olla aina pullot tanassa odottamassa, kun poitsu silmät avaa aamulla ja päikkäreiltä niin sitten saattaa maito mennä, mutta sekään ei siis eilen toiminut.

Yö oli taas kerrassaan eriskummallinen. Eka herätys puoli yhdeltä, huutoa ja mahalleen kääntymistä eikä tissi eikä pullo kelvannut. Tunti siinä sitten säädettiin, välillä poika oli pinniksessä ja välillä mun vieressä ennen kuin uni tuli. Seuraava herätys oli klo 4:30 ja taas tunnin säätö ja ei tissi kelvannut, vaan alko huudattaa vielä enemmän. No siinä kun poika alko sitten pikkuhiljaa rauhottumaan niin lopulta tissikin kelpas. Tosiaan nyt yön meni kahdella herätyksellä, mutta sitten kummallakin kerralla oli tunti tota kitinää. Joten yritän olla, että en edes ensi yönä tarjoa tissiä enkä maitoa, ssa nähdä pitääkö päätös. Aamulla söi sitten huimat 75 ml maitoa. Onhan niitä rintalakkoja, mutta että myös maitolakko...

Sini, olisko mahdollista kokeilla apteekin maitoa? Meinaan jos Nikolla sittenkin on tuota maitoallergiaa, kun noin sinnikkäästi maitoa vastustelee. Iho-oireet ja levottomat yöt nekin siihen sopisivat. Veljeni perheessä rauhoittui elämä kummasti, kun allergia todettiin ja saivat sitten tytölleen sopivat maitojauheet. Teillähän oli ne testit kovin aikaisin, näkyisiköhän niissä nyt jotain?

Voimia kovasti teidän perheelle ja nyt kannattaa nukkua päikkäreitä, kun Nikokin on ottanut pidempiä päiväunia.

Sitten tuosta uudesta keskustelupalstasta, mulla jäänee sinne osallistumatta, mutta jos ja kun sinne siirrytte, niin käyttehän joskus laittamassa pienet kuulumiset tännekin! :)

T&T

Voi Sini kun kans toivon, että teillä helpottaisi yöt ja ja Niko alkaisi syömään! En oikein ees tiedä mitä sanoa, kun on vaikea ees kuvitella teidän väsymystä ja ootte varmaan jo kaikkea mahdollista koittaneet.. Mutta jaksamista ja niitä voimia tosiaan!

Tuu vaan Tinttu mukaan! Me pistetään ohjeita jos tuntuu hankalalta. Siellä on kivempaa kun täällä (vai oonko ainoo joka saa välillä aggressioita noista muista ketjuista =))

Pääseehän niitä viestejä sittenkin lukemaan puhelimesta, kun ne tulee kerta sähköpostiin! Jess! Jos vaikka tulee pitkä nettitauko niin en jää ilman teidän kuulumisia..

Iltaa. Kävin kattomassa tuolla yahoossa ja voin sanoa, etten kyllä ymmärtäny yhtikäs mittään siellä... Mä oon aika käsi näitten tietokonejuttujen kanssa ja sitte vielä toi lontookaan ei oikein taho sujua, joten taidan mäkin jäädä tänne kirjottelemaan vaikka tää sonera välillä hatuttaakin.

Ärsyttää, ku meillä siirty huominen hampilääkäri(kin). Neuvola on 11.10. ja hampilääkäri 14.10. No, ompa ainaki enemmän hampeja suussa. Maanantaina puhkes vasen ylähammas ja oikee on ihan justiinsa kanssa läpi. Joonas koittaa kovasti päästä eteenpäin, muttei vieläkään siinä onnistu. Nyt on jo kerran tippunu sängyltä ja kerran sohvalta! Onnex ei oo kamalan korkeita pudotuksia ja ne on tapahtunu molemmat ihan sekunnin poiskattomisen aikana. Aina pitäis muistaa laittaa lattialle, jos ei koko ajan pysty vahtimaan.

Joonas syö nyt 11-12 purkillisen hedelmäsosetta 16-17 puol purkkia ruokaa ja sitte 20.30 puol purkkia puuroa, tosin eilen illalla oliki kova nälkä ja vetäs koko purkillisen. Aina ku lusikka tulee suuhun pitää sanoa hammm :) Muut syömiset onki vielä pelkkää tisua. Nukahtaa yleensä ysin aikaan tissille ja sitte aamulla herää seittemän aikoihin syömään. Puuroja oon antanau alusta asti kaikkia laatuja, ku en ees ollu mistään lukenu, että viljat kerrallaan... Eipä tuo oo valittanu ja mä oon vaan kattonu, et ku purkin kyljessä lukee 5-6 kk, niin luotan että sillon niitä voi annella.

Saunassa ollaan käyty aina välillä alkulämmöissä istuskelemassa ylälauteilla. Tosin meillä on sellanen kahen hengen pikkuruinen sauna, missä on aika mahotonta alalauteilla ees istuskella. Joonas ei ees viihdy siellä ku pienen hetken ja sitte pääsee aina kylpyyn läpsyttelemään.

Musta ainaki tuntuu, et Joonas on aika alusta asti äitin ja isin tunnistanu. Nykyään sekoo ihan täysin, ku iskä tulee töistä kotiin. Meillä saattaa olla ensin ihan hiljasta, mut ku näkee, et isi tuli kotiin alkaa mieletön kiljuminen ja hihkuminen! Viimeistään sillon alkaa mieletön älämölö.

Mummi parka oli eilen hieman erehtyny, ku oli tehny jotain hyvää mieli ja oli sitte muistanu, että kaapissa on mangososetta purkillinen. Oli innoissaan avannu purkin ja laittanu lusikallisen suuhun... oli maistunu hyvin hyvin oudolle ja oli alkanu kattomaan purkkia hieman tarkemmin. On aikoja sitte ostanu kaappiin meitä varten pe-po sosetta ja oliki sitte huomaamattaan avannu sen! Oli koittanu syödä toisen lusikallisen, mut oli joutunu toteemaan ettei oo aikuiseen makuun ;)

mm ja Joonas

Kokeilkaa ihmeessä yahoota, ja niin kuin Senna jo kirjoitteli, autetaan niitä jotka tarvii. Mullakin oli ongelmia alussa tajuta niitä juttuja.

Leo on ollut pari kertaa saunassa alalauteella, kerran isin kanssa ylälauteella ja tykkäsi kovasti.

Eli tässä pikaisesti on yksi tapa liittyä:

- Ensin pitää luoda oma Yahoo ID täällä:
http://edit.yahoo.com/config/eval_register?.intl=us&.src=ygrp&new=1&.done=http%3a//groups.yahoo.com%2F

Punaisella tähdellä merkityt kentät pitää täyttää, mustalla pohjalla olevat varmistusmerkit kirjoittaa tyhjään kenttään ja sitten vielä on hyväksyttävä käyttöehdot.

- Sitten mennään tohon Queenin antamaan osoitteeseen ja klikataan vaaleansinistä Join this Group-nappia. Kenttiin kirjoitetaan äskeisessä kohdassa valitut käyttäjätunnus ja salasana ja klikataan Sign In.

Moikka!
En oo paljon kerinny netissä hääriin, oon lueskellu vaan teijän kirjotuksia sillon tällön. Yritin toimia Sennan ohjeitten mukaan ja en onnistunu liittyyn siihen ryhmään :(. Tiedän käyttäjässä on vikaaaa... Raivostuttaa kun meinaa et joo kivaa, äkkiäkös mä sitä opettelen käyttään ja heti takkuaa. Meni hermot! Palaan asiaan taas joku toinen kerta.
Mustikka

Mihin kohtaan sulla, Mustikka, tilttasi hommat?

Tuli yhtäkkiä mieleen, että piti Pipsalle mainita tuosta kasvamisesta.. Santtu kasvoi edelliseen neuvolaan vajaa 300 g ja nyt välillä oli tullut 400g ja joka kerta kirjottavat korttiinkin, että ""kasvaa hyvin"". Ota näistä selvä, mutta meidän neuvolassa noihin määriin on oltu ihan tyytyiväisiä. Mut mulle on aina sieltä sanottu, että pitää kattoa sitä vauvan omaa käyrää että se on tasainen eikä vertailla muiden käyriin.

Ääh, pitääkö ruveta opettelemaan jotain uutta systeemiä tällä päällä??? Ei vaan, pitää mennä katsomaan se yahoo-systeemi kun ehdin. Sitten joskus noin kuuden vuoden päästä kun muksut menee kouluun ;) On ollut vähän kiiru kun yritän pakkailla ja mies ollut ties missä reissussa melkein koko ajan. Saatiin tämä asuntokin myytyä ja viikonvaihteen jälkeen saattaa olla meidän talo jo tyhjä ja muutto tosissaan käsillä. Hurjaa. Olen saanut jotain romuläjiä hyvin käytyä läpi, pois turhat, kirpparille rahanarvoiset ja pakattua tärkeimmät. Voi kun raaskisi enemmän pistää kiertoon, olen nostalgikko ja ihme hamstraaja. Ja kun olen joskus ollut vielä kierrätysneuvojanakin, keksin IHAN kaikelle jotain kivaa käyttöä (jota ne sitten jäävät odottamaan komeron nurkkaan).

Sennalle pakkausvinkkejä ei täältä paljon heru. Pakkaan aina sitä huonetta ja sitä nurkkaa kerrallaan, jossa Iida suostuu olemaan. On vierastanut nyt jonkin verran hoitajia ja haluaa olla äidissä kiinni - vähän hankalaa tietty tässä tilanteessa. Joka huoneessa on sitten avoimia laatikoita kesken ja mieheltä menee hermot. Yhtenä päivänä olin mielestäni tehnyt ihan paljon töitä sen pakkaamisen eteen, mutta iltapäivällä kurkkasin laatikkoon ja olin saanut ihan jopa yhden videokasetin (!) sinne laatikon pohjalle. En todella mitään muuta. Olin vain availlut kaappeja ja siirrellyt kamoja paikasta toiseen ja miettinyt tavaroiden kohtaloa.

Olen ihan sairaan kateellinen niille teistä joiden vauvat nukkuvat hyvin. Alkaa väsyttää jo kun ei ole seitsemään kuukauteen nukkunut kertaakaan yli viittä tuntia ja senkin vain kerran. Neljästä tunnistakin on varmaan jo kaksi kuukautta. Plääh. Jaakko se jaksaa päivystää yöllä, heräilee aika usein itkemään ja ryömimään unissaan, ei rauhoitu kuin jos nostaa sen syliin ja nousee itse istumaan. Iidakin on tästä innostuneena alkanut välillä nousemaan kerran yössä tissille. Välillä on vähän veto poissa. Nyt ensimmäistä kertaa vähän olen miettinyt sitä, että olisihan siinä varmaan puolensa jos olisivat syntyneet yksi kerrallaan. Kun joskus ei jaksaisi aina aloittaa alusta esim. nukuttamista kun on jo saanut yhden tyytyväisenä sänkyyn.

Toisaalta olin sellaisessa tänä vuonna syntyneiden kaksosten äitien tapaamisessa. Oli ihanaa nähdä niitä pienempiä kaksosia. Olen ollut jotenkin tosi haikeana näiden kasvamisesta, mutta kun katsoi siellä sellaisia kolmikuisia pareja, jotka olivat niin kamalan avuttomia ja vaikeasti hoidettavia (eivät tyyntyneet millään eivätkä sillai reagoineet puheeseen tai puuhailuun kuin nämä isommat), olin ihan tyytyväinen että nämä ovat tämän ikäisiä kuin ovat. Seitsenkuisesta on jo niin paljon seuraa, reagoivat ihanasti ympäristöönsä, juttelevat, nauravat, silittelevät äitiä ja yrittävät itse ryömiä syliin.. On tämä ihanaa. Mutta oli ihanaa olla kerrankin muiden kaksosäitien seassa, ei ollut se silmätikku eikä mikään ihme sankariäiti, jota yhden lapsen äidit ihmettelevät. Siellä oli minua taitavammin lapsiaan hoitavia ja toisaalta niitä, joilla oli enemmän sormi suussa. Kiva olla joskus normaali äiti! Aina voi näköjään tuntea itsensä normaaliksi kunhan vaan löytää oikean porukan!! Mutta uskokaa pois, oli se näky aika hämärän rajamailta kun menin sisään sinne kerrostaloasuntoon, jossa meitä oli kuusi kaksosten äitiä ja isommat sisarukset ja tietysti ne kaksoset kaikki päälle. Ja äänimaailma oli ihan omaa luokkaansa!

Iida ja Jaakko syövät muuten jo syöttötuoleissaan (sellaiset Brion, jotka saa taitettua pöydäksi ja tuoliksi), jäystävät mielellään esim. kurkunpaloja tai porkkanaa, juovat vettä tosi innokkaina nokkamukista ja availevat ja sulkevat lipastonlaatikoita niin että pauke käy. Toivon sormet ristissä etteivät rupea konttaamaan ennen kuin päästään muuttamaan, Jaakko jo liikkuu ryömien ja kierien niin nopsasti että on jo vahtimista.

Queen (?) on laittanut tuon Yahoon toimimaan niin, että tuolta marsilaiset-sähköpostista pääsee lukemaan sinne tulleet viestit, ellette juuri nyt ehdi/pääse rekisteröitymään jahuuhun.

Hanna73: Tuo pakkaaminen kuulostaa niin tutulta! Koitan juur pakata matkatavaroita ja siirtelen todellisuudessa niitä vaan edestakaisin. Ja sit tavaroita ajatuksissaan siirrellessä käy pikku katkoksia, kuten että oon kuukauden sisällä laittanu roskiin kaks pankin avainlukulistaa..

Sä osaat aina niin hyvin kirjoittaa tästä äitiydestä.. Oispa mullakin yhtä selkeitä ajatuksia, vaan kun ei ole =) Tuntuu, että ajatuksia on vaan ihan liikaa ja ne vähätkin tärkeät menee ihan sekasin. Ei meinaa usein unikaan tulla kun on niin paljon ajateltavaa, eli vaikka sais nukkua niin eipä tule nukuttua kumminkaan.

No nyt me lähdetään lomalle, toivottavasti pääkin vähän selkeytyy samalla. Kuullaan viikon päästä!

Ei onnistu mullakaan rekisteröinti :( Sama juttu, kun yritin joskus Hotmailista osoitetta saada. En kuulemma ymmärrä niitä numeroita ja kirjaimia, joita pitää siihen kopsasta :) Kyllä mä aakkoset ja numerot olen ainakin ennen tuntenut ;) Nää englantilaiset saitit on ikäviä :( Myöskään mun id ei käy, vaikka mitä yritän, niin kuulemma jo käytössä.

Taidan tänne joutua kirjoittamaan vain täällä, ellei ""helpompi selkoista paikkaa"" ole :( Olen tosi ooneton näissä tietsikkajutuissa. Kaipa tänne joitain muitakin vielä jää.

Senna, Queen, auttakaa tyhmää jos vain voitte!

Kirjoittelen kuulumisia myöhemmin!

Jipii! Tämä valopää sai sittenkin itsensä ja Joonan rekisteröityä :) Mukaan sinne vain kaikki, maalismamma, Sini77 ja muut. Kyllä te osaatte sinne rekisteröityä, kun minäkin onnistuin ;) Siellä kuullaan!

En ole muuten säätänyt sitä toimintaa että marsilaisista pystyy lukemaan viestejä. Joku muu ehkä?
Mä jännitän nyt tulevaa levytystä ensi viikolla ja olen koneella hieman hajannaisesti. Nytkin ovat miehet ulkona ja mun pitäisi harjoitella, mutta tällähän mä roikun.

Jos on jotain parannettavaa yahoossa, niin sanokaa ihmeessä. Siellä on jotain asetuksia, joita vaan minä voin tehdä koska aloitin sen palstan. Tyhmä juttu, mut kai se kestetään. Ei ole mitenkään tarkoitus olla BOFH (laittakaa googlen ja katsokaa mitä löydätte ;-D) eli omistaa sitä palstaa ja harrasta siellä jotain omia juttuja.

Ok. Sennalle hyvää matkaa ja kaikille muille tervetuloa yahoon!!

Nyt alan soittamaan.

Q.

Mä varmaan joudun lueskelemaan muiden kuulumiset tuolta marsilaisten postista, koska ne näyttää myös sinne tulevan. Jotenkin en nyt vaan jaksa keskittyä, kun toi englanti ei ihan oikeesti oo mun vahvimpia puolia... Eiks ois ollu mahollista perustaa joku ihan suomenkielinen juttu? Joonakselle on nyt puhjennu molemmat ylähampaat näkyviin. Tuntuu, että ne kasvaa paljo nopeemmin, ku noi alahampaat mutta saattaa varmaan vaan näyttää, ku on kuitenkin isommat hampit. Empä viitti täällä sitte enää yksinään turista, joten täytyy joskus kattoo, jos jaksaa alkaa pohtimaan kirjautumisjuttuja. Näänhän ainaki teijän kuulumisia...

mm

Maalismamma:

Ymmärrän kyllä, että tuntuu tympeältä alkaa kirjautumaan, mutta kyllä se sultakin onnistuu jos multakin :)

Voin auttaa sua eli yritän kertoa miten se tapahtuu. Lähdemme nyt neuvolaan, mutta kun palaan takaisin yritän koota sulle jotkut ohjeet :) ?

Heips!

Maalismamma:mä jään sitte sun kanssa tänne turisemaan,jos ei Chloe sitte anna niin selkeitä ohjeita,et meikäläinenkin ymmärtää mitä pitää tehdä :)Siis oikeesti oon tän vehkeen kanssa niin tumpelo,että ainaku jotain vähän kokeilen,josko onnistuis,niin miehellä menee taas pari tuntia,kun saa tän rakkineen taas pelaamaan...Jäämme siis odottelemaan SELKEITÄ ohjeita.Voi olla,et rulla rautalankaakaan ei olis pahitteex..

Nyt muita kuulumisia..Meillä muksu jatkaa mega pitkien päiväunien nukkumista.Saattaa tosiaan nukkua ihan ohi lounasajan ja syökin lounasta usein klo 14.Onneksi ei tarvi vielä miettiä mitään hoitoon viemisiä eikä päiväkodin rytmejä,vaan saa poika nukkua silloin kun nukuttaa..Ja tuo poikahan syö hyvin,nukkuu hyvin ja hereillä ollessaan vaatii kaiken huomion ja on erittäin aktiivinen..

6kk neuvolakin on nyt tällä viikolla ja sattuu mukavasti just tasan puolivuotis synttärinä..Saa taas nähdä paljonko on poitsu kasvanut.Viimeksi oli painoa tullut kuukaudessa vain 300g ja meillekin sanottiin,että hyvin kasvaa.No,onhan tuolla kyllä kokoa jo entuudestaankin yli kaikkien käyrien..Ihan sopusuhtainen vauva tuo kyllä on,pituus-paino suhteen käyrä kulkee nätisti keskiarvossa.Välillä kyllä pelottaa,että minkä kokoinen tuosta pojasta oikein tulee,mutta toivottavasti tuo kasvu jossain vaiheessa tasaantuu.Ja sehän nyt tärkeintä on,että kehitys muuten on normaalia..

Meillä poika ei vielä ryömi,tykkää kovasti olla masulleen ja aktiivisesti peruuttelee ja liikkuu paljon,mutta vaihteena on vielä pakki.Ja kyllä mä toivonkin,että ei lähtisikään vielä suuremmin liikkumaan,helpompi vahtia ;)

Meki käytiin kokeilemassa tossa lähipuistossa keinumista ja meillä se ei tuottanut minkäänlaista ihastusta.Ei.Pelkkää huutoa..Mutta kun poitsu pääsi siskon kanssa laskemaan liukumäestä,niin johan naurun kikatus kuului..Ja sitten laskettiin ja laskettiin ja laskettiin.Mä toimin hissinä...

Mä jään odottelemaan selkokielisiä ohjeita ja lähen pihalle haravoimaan.Tsau!

-Salla ja muksu-

Hei!

Meillä ei ole isukki vielä kotiutunut työmatkalta, joten joudutte odottelemaan iltaan tai huomiseenkiin asti ohjeita. Mun täytyy ensin itse käydä läpi se kirjautuminen ja laittaa paperille ylös, jotta niistä tulis selkokieliset :)

Osaatte varmaan jonkin verran englantia?

Kuullaan.

Chloe

Tässäpä ohjeet :)

Menkään Yahoo kirjautumissivuille Senna ylempänä olevan viestin linkistä.

Täyttäkää tähdellä merkityt alueet.

1.etunumi
2. sukunimi (näiden ei tarvi olla omat)

3. valitse Cender kohdasta sukupuoli, female
4. Luo oma Id eli käyttäjätunnus, esim. maalismamma. Alla olevasta ""laatikkoa"" klikkaamalla saat tietää käykö se.
5. salasana
6. salasana uudelleen

Jos salasana unohtuu-osio:

7. Valitse kysymys laatikosta, esim. mikä on lemmikkisi nimi? 8.Vastaa siihen, esim. Tessu ;)
9. syntymäaikasi: kuukausi, päivämäärä ja vuosi
10. postinumerosi
(vaihtoehtoinen email-osoite)
11. Sitten tunnistat mustalla pohjalla olevat kirjaimet/numerot; huomio isot ja pienet kirjaimet ja jätä väli niiden välille.

Sitten klikkaa kohdasta agree.

Ylälaidassa (sivun) Sign in-kohdasta pääset kirjautumaan ryhmään, käyttäjätunnus ja salasana.

Toivottavasti tämä auttoi ja siellä tapaamme? :)

Kysykää jos jotain jäi epäselväksi.

Nyt täytyy lopettaa, poika on ollut tänään ihmeen kärtyinen, mutta neuvolassa oltiin hymypoikaa.

Pikainen moi vaan, kävin tsekkaan tälläkin puolella kesken loman.. Niin sieltä marsilaisten sähköpostista pystyy myös lähettämään kuulumisia sähköpostina, kun lähettää sieltä postin osoitteeseen marsilaiset@yahoogroups.com. En tiedä vaikka toimis muistakin sähköposteista, mutta tuolta ainakin pitäs onnistua. En oo itekkään vielä ihan perillä kaikista toiminnoista mut eipä suomenkielistä vastaavaa taida löytyä.

Hei! Salla ja Maalismamma joko olette yrittäneet tota kirjautumista? Ois kiva saada teidätkin tuonne mukaan, joten ilmotelkaa jos tulee ongelmia.

Samoin Jipusta, Aurorasta, Mimmulista, Melindasta, Niiskusta jne. ei ole kuulunut vähään aikaan mitään, joten mukaan tekin!

Yhteistyössä