MARSILAISET 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vielä piti tulla kurkkaan :)

Teillä jo kääntyillään. Meillä pikku-ukko on rauhallisempaa sorttia, juttelu, kikattelu ja kaikki hienomotooriset taidot ovat kiinnostavampia. Mutta ei hätää, luin juuri tuolta, että joillakin on kääntyilly vatsa 7 kk iässä, 6 kk iässä eka kerran.

Niin ne maitohappobakteerit on tippoja, jotka laitan lusikkaan soseen päälle. Suosittelen, sillä tässä vaiheessa, kun ruokavalioon tulee muutoksia, ne ovat tarpeellisia.

Kysypä siitä ohjelmasta mieheltäsi.

Nyt mennään :)

Tänä aamuna oltiin ekaa kertaa vauvauinnissa ja tuntui kuin Hanna olisi aina ollut siellä. Nautti valtavasti uudesta isosta ammeesta, katseli kiinnostuneena ympärilleen, naureskeli vaan ja läiskytteli vettä, itse vähän etukäteen emmin miten Hanna mahtanee suhtautua uinti reissuun, mutta suotta murehdin, kaikki meni upeasti, isosisko oli ottamassa valokuvia, napsikin 36 kuvaa aamuisesta uimala reissusta eli kuvia nyt on vauvauinnista.
Joku tuolla aiemmin puheli syksy pukujen ostosta, me käytiin torstaina miehen kanssa ostamassa Rukan sadetta pitävät puvut, olivat tarjouksessa 139e, mun puvulla olis ollu ovh 179 ja miehen puvulla 189 eli vähän edukkaammin ne nyt lähti, eipä noilla puvuilla hinta kovin alas tipu.
Mä oon ihan tyytyväinen Hanna öihin, neiti nukahtaa illalla 21-21.30, syö tuossa 5.30-6 ja sit nukkuu tonne 8.30-9.Joku kyseli puuroista ja jogurteista, Hanna on tällä viikolla maistellut niitä piltin jogurtteja ja hyvin on maistunut, oikein herkkua! Eikä miistä ole mitään Hannalle tullut, kaurapuuroa syödään aamulla ja illalla, se on sitä lasten kaurapuurojauhetta. Puuron sekaan olen sekoittanut 3 lusikallista luumusosetta ja vatsa toimii sillä hyvin, yhtään ei ole ollut vatsa kovalla eikä neidin tarvitse pinnistellä kakkaa nassu paloauton värisenä vaan kakka tulee ihan niinkuin itsekseen.
Nyt lähden nauttimaan auringosta tuohon pihamaalle (=rikkaruohoja kitkemään)

Piipahdan mäkin kirjottamaan...
Meillä ollaan koko perheen voimin flunssassa :( Tai miehellä toi alko jo tiistai-iltana, eli se on jo voiton puolella. Meillä alko Joonaksen kanssa eilen tää, eikä oo kivaa. Viime yönä rassu huus neljä kertaa tuskissaan, ku nenä oli ihan tukossa. Niistäjästä ei Joonas tykkää, mutta pakko se räkä on jollain nenästä saada. Ei onnex kuumetta oo (ainakaan vielä) mutta nuha ja yskä vaivaa. Taitaa meillä jäädä maanantainen neuvolaki väliin. Ei sitä rokotusta varmaan kipeelle lapselle laiteta, joten ehkä saadaan aikaa siirrettyä. Mä oon jo pari viikkoa antanu iltasin Joonakselle muksu puuroja. Kaikki maut menee. En kyllä anna ku 1/3 purkillisen kerralla. Peruna-porkkanat on nyt jätetty kokonaan, ku kerta puuroa saa. Muuten pärjätään ihan maidolla. Tuli lähettyä viime viikonloppuna ihan yht'äkkiä liikenteeseen. Joonas meni mun siskolle hoitoon, missä saiki sitte klo 21-12 purkin puuroa, purkin tuttelia ja purkin hedelmäsosetta! Olin kauhuissani määrästä, mut poju oli ollu nälkänen. Serkut oli väsyttäny Joonaksen niin, että nukahti sunnuntai-iltana kasilta tissille, pari kertaa yöllä tisulle ja herättiin aamulla kymmeneltä! Nyt on poika vissiin niin kipee, että huolii pitkästä aikaa tuttipullonki. Tähän asti on annettu vettä nokkamukista, mut nyt taas menee tuttipulloki. Laitan taas mäkin muutaman uuden kuvan.

mm ja Joonas 5kk

Hei taas.
Tuosta pulauttelusta: ainakin Toukolla se on vähentynyt huomattavasti, kun ollaan syötetty myös kiinteitä. Maitoa pulauttelee edelleen, soseita ei niinkään. Niin ne kyllä neuvolassakin neuvoivat muutama kuukausi sitten, että pulauttelu loppuu, kun siirrytään kiinteisiin. Nyt tuntuu jo loppuvan tuo Toukon silmän rähmiminenkin, jee!

Joku kirjoitteli, miten paljon lastaan rakastaa. Sama täällä!!! Touko on melkein alusta asti pitänyt katsekontaktia imiessään rintaa. Viime kuukausien aikana tuo katsekontakti on syventynyt ja poika hymyilee todella paljon. Samoten jos kiukkuaa lattialla, ei tarvitse kuin sanoa jotain niin poika vastaa mitä ihanimmalla hymyllä. Ja todellakin, vauvan silmät on niin suloiset. Kaupan täti sanoi Toukoa mustikkasilmäksi ja kyllähän nuo ihan mustikoilta (suurilta sellaisilta) näyttävät. Joka päivä tuntuu mustakin, että sitä rakastaa enemmän ja enemmän lastaan. Vaikka välillä pinna on kireellä kun lapsi huutaa, koirat tekee tihutöitä ja remppa ei tunnu etenevän ollenkaan niin pienikin hymy Toukolta riittää pelastamaan päivän. Mä joskus raskausaikana mietin, että miten ihmeessä lasta voi rakastaa enemmän kuin puolisoa (ollaan miehen kanssa todella läheiset). Mies sanoi, että rakkautta on niin monenlaista. Oikeassa hän oli, vaikka en mä kyllä tiiä, kumpaa rakastan enemmän... Niin uskomattoman ihania nuo mun molemmat miehet.

Laitoin torstaina päivähoitohakemuksen postiin. Laitoin siihen pelkän perhepäivähoitajan ruksin. Meillä mies pitää vanhempainloman 2 viimestä viikkoa, saa silloin 2 ylimääräistä isyyslomaviikkoa siihen ja pidän itse samalla vuosilomat pois - saadaan olla koko joulukuu kolmestaan kotona. :) Sit mies pitää vielä talvilomiaan, kun mä lähen töihin. Kai sitä ois meilläkin varaa oottaa hoitoon viemistä siiheks et Touko täyttää vuoden. Töihin en oo ilmottanut vielä mitään, pitäis käydä siel, kunhan saadaan muutto alta pois.

Maanantaina on 5kk neuvola. Huh, kun aika menee nopeesti, vastahan me käytiin 4kk neuvolassa! Meillä vaihtuu neuvola muuton vuoksi, harmi, kun nykyinen terkka on ollut niin mukava. Toivottavasti ois uusikin.

Nyt Touko haluaa ruokaa.

t.Satu ja Touko tänään tasan 5kk

Täällä taas roikun.. Mies on kavereiden kanssa purjehtimassa, en ole kade en.. Mutta ihan kiva, että ukon jalka on välillä parempi. Mies menee sairaalaan reilun viikon päästä ja siellä pitäis sitten vihdoinkin tehdä koivelle jotain.

On jo meinannut mennä hermo tohon Nikon vatsalleen kääntymisinnostukseen. Hetkeäkään ei ole poika selällään, esim. paitoja ei meinaa saada millään ilveellä päälle, koska poika venkaa koko ajan kyljelleen ja mahalleen. Vaipan vaihdoin äsken sitterin päällä, koska hoitopöydälläkin vaan vänkää koko ajan mahalleen.

Poitsu onkin viettänytkin melkein koko päivän mahallaan ja sitten nukkunut tosi usein lyhyitä päikkäreitä, kait toi on niin voimia vievää touhua :) Mutta joo puklu on nyt sitten lentänyt tän mahallaan olo intoilun takia urakalla. Ei varmaan jäänyt paljoa luumusosettakaan mahaa pehmentämään, kun tuli luumut takasin. Kakkaa ei ole nyt sitten tullut pariin päivään ja hiukan alkaa jo huolestuttaa.

Nyt tais poitsu jo nukahtaa. On myös kahtena edellisenä iltankin käynyt ysin maissa yöunille.

Piti lähteä tänään vaikka minne, mutta jotenkin jämähdin pojan kanssa tänne kotiin. No olenpa saanut vihdoinkin laitettua noita valokuvia albumiin yms.

Hyvät yöt!

t: Sini77 ja kääntymis-intoilija Niko unen rajamailta

Hei taas!

Suunitelmiin tuli muutos ja mies ei tullutkaan tänään kotiin vaan huomenna. Parempi niin, ettei lähtenyt peräkärryn kanssa iltaa vasten ajamaan. Eli ollaan poitsun kanssa kahden.

Joona meni jo nukkumaan eli puolta tuntia tavallista aikaisemmin. Unilaulua sängyssä laulaa :) Saa nähdä miten yö nyt nukutaan.

Onko teillä muilla niin, että illalla, viimeisellä syötöllä maitoa ei enää tulekaan kovin paljon? Joona syö molemmat tissit ja juo nykyään päälle vielä Semper Babyä, nyt meni 50 ml.

Sitten pukluasiaa. Tänään päivällä Joona ei juurikaan puklaillut, mutta taisin nuollaista ennen kuin tipahtaa, sillä eiköhän vielä illan aikana tullut parit kunnon puklut rinnuksille ja lattiallekin. Viimeisimmät, maitopukulut, suoraan mun topin kaula-aukosta sisään. Eipä siinä auttanut muu kuin lähteä suihkuun ja ottaa poika peiton päälle pukuhuoneen lattialle lelun kanssa katseleen äidin suihkuttelua :)

Meillä ei kiinteät ainakaan ole vielä tuota puklailua hillinneet, tosin ei Joona suuria määriä kiinteitä vielä syö. Tänäänkin tuli myös sosepuklu.

Kyllä se taitaa tuo äidinmaito korviketta enemmän puklaututtaa, tosin korviketta näin kotioloissa ei juoda kuin illalla.

Maalismamma: Tuo onkin hyvä idea antaa soseiden sijasta puuroa eli totuttaa puuroihin. Eihän sitä vielä 5kk iässä syödäkään aamulla ja illalla puuroa ja vielä soseateriat. Etkö anna aamuisin kiinteää? Täytyy kokeilla noita Muksupuuroja, taitaa riisi olla miedoimmasta päästä. Tosin ajattelin tarjota myös joku aamu Joonalle maissivelliä lusikalla, kun on yksi purkki tuolla odottamassa.

Sen kaurapuuron taidan jättää siihen, kuin poika on 6 kk ja lihat aloitan sitten vasta myöhemmin.

Satu: Mukavaa, että muitakin hymypoikia löytyy :) Joonakin osaa kyllä aina hymyilla juuri oikeaan aikaan. Paljosta saa olla kiitollinen, että olemme saaneet tuollaisen tyytyväisen päivänpaisteen :)

Itse tuskin kiirehdin työn hakuun. Mullahan ei täällä ole vakipaikkaa, kun kouluttauduin lisää ja valmistuttuani irtisanoin itseni toimestani synnyinkaupungissani. Silti olen melkein koko ajan, täällä asuessani, ollut töissä, tehnyt sijaisuuksia ja saanut kesät olla vapaana :)

Jo aikaisemman ammattini puolesta en todellakaan halua kiirehtiä Joonan hoitoon viemisessä, ainakin kaksi vuotiaaksi asti olisi unelma saada hoitaa hänet kotona, sitten kun poika alkaa tarviin virikkeitä, eikä äidin seura enää riitä, tulee hoitoon meno ajankohtaiseksi. Pienelle lapselle paras hoitopaikka on vielä kotona. Ei sen puoleen, etteikö lapsia hoidossa hoidettaisi. No, sitten kun tilanne tulee ajankohtaiseksi katson sen hoitopaikan tarkkaan :)

Ajattelin laittaa Joonastakin tuoreempia kuvia, mutta ei taida sinne enää mahtua, meillä kun nuo kuvat on niin suuria.

Maalismamma: Joonaksella on samanlainen, hieno Supermies yökkäri kuin Joonallakin :) Mikä koko teillä on? Itse osin Joonalle koon 62 cm , 68 cm ei ollut, mutta puku on niin isoa kokoa, että vastaa monia 70 cm pukuja, suuria nuo H&M.n vaatteet. Joonalle mahtuu vielä äitiyspakkauksen Marlonin 60 cm bodyt, mutta nehän vastaakin 68 cm. Käytetään niitä öisin.

No, nyt taidan mennä ottamaan lasin punkkua ja herkuttelemaan Aura-juustolla, kekseillä ja viinirypäleillä :)

Huomasin tuossa, etten ole muistanut onnitella synttärisankareita. Osalle on tullut 30v täyteen. Onnea! Kylläpä sitä ollaan nuoria :)

Hui, mulle tulee kahden viikon päästä täyteen 35v. Siitä on jo viisi vuotta aikaa, kun meikäläisen kolmekymppisiä juhlittiin, pidin silloin juhlat.

No, nyt tämä ""vanhus"" poistuu taas vähäksi aikaa. Mutta niinhän se on, kuten eräs mua viisi vuotta vanhempi ystäväni tapaa sanoa, ettei mikään ole parempi yhtälö kuin omata kaksikymppisen mieli ja yli kolmikymppisen elämänkokemus :)

Tavallisen harmaa ja sateinen sunnuntaipäivä. Ollaan miehen kanssa hoideltu lapsia, lähettelin digikuvia ja tekstejä veljelleni nettisivuja varten ja keittelin pakkaseen vähän omenasosetta pihapuun omenista.

Jotkut puhuivat jostain puurojauheesta.. itse olen keitellyt puurot ihan tavallisista pikakaurahiutaleista tai kauramannahiutaleista. Onko niissä lasten puuroissa paremmat ravintoarvot?

Hyvä tietää ettei niitä hedelmäsoseita kannata säilyttää jääkaapissa. Taidan laittaa aina edellisenä päivänä seuraavan päivän annokset jäähtymään, se tuskin haittaa.

Jaakko huutelee isin kanssa makuuhuoneessa, pitänee mennä tissiä tarjoamaan. Iida nukkuu ulkona pitkiä päikkäreitä.

Heips!

Viime yö oli ihan kamala meillä :( Joonas rupes yskimään ihan hirveellä tavalla ja välillä kuulosti siltä, ettei se saa henkeä enää. Valvottiinki sitte puol kahesta kolmeen ja tapeltiin miehen kanssa, että lähetäänkö sairaalaan vaiko eikö. Mä olin sitä mieltä, että vasta aamulla. Mies soitti sairaalaan ja sieltä sanottiin, että jos ei enää henki kulje, niin sitte yön aikana. Luin siitä lapsi sairastaa-lehtisestä kaikki maholliset flunssajutut ja tulin siihen tulokseen, että Joonaksella on kurkunpääntulehdus. Itku pääs yöllä, kun oli NIIN avuton olo ja lapsiraukka silminnähden kärsii. Aamulla töräytettiin taksilla päivystykseen ja kurkuunpääntulehdushan Joonaksella on. Saatiin yskänlääkeresepti rauhottamaan yskää, mutta itse tulehdukseenhan ei mitään hoitoa oo. Höyryä täytyy antaa ja jos ei tunnu saavan henkeä, niin sitte sairaalaan uudelleen ja osastolle höyryä saamaan... :( Tää on aivan kamalaa, kun itekki on kipee ja sattuu, mut kuinka paljo tohon pieneen sattuu, kun itelläkin on tukalaa!

Chloe: En anna Joonakselle ku iltasin sitä puuroa. Silti poika tankkaa 2 kertaa yössä tissiä, mutta en viitti vielä enempiä syötellä. Nyt on kokeiltu, että hedelmäsoseet ja perunaporkkanat maittaa. Eli jos jostain syystä maito muka yht'äkkiä loppuis, niin ei olla pulassa, että millä saa pojan syömään. Pikkuhiljaa alan antamaan aamusinki puuroa ja siitä sitte vähitellen siirrytään kunnolla kiinteisiin, mutta vielä ei meillä hätiköidä. Kaupungilla käynnit ja muut käy vielä niin vaivattomasti, kun ruoka kulkee mun etumuksessa mukana ;)

Meillä se supermies yökkäri on kokoa 68. Harmittaa, kun ostin sen ennen viime neuvolaa, jossa sitte poika mitattiin 68 senttisex :) Kyllä se onnex vielä menee, mutta tiukkaa alkaa tekee. Inhottaa noi jalkaterälliset puvut, kun meijän bigfootilla ei meinaa jalat mahtua niihin. Six ostanki mieluusti ihan lahkeellisia yökkäreitä ja sukat niitten kanssa. Oli vaan niin sulonen toi supermies yökkäri. Ostin myöski sellasen supermies bodyn (68 kokosen) mutta se ei enää mee päälle. Harmitti, kun jäi niin vähäselle käytölle, että oli pakko pyytää mummia tuomaan samanlainen 74 senttisenä. Meillä lähin henkkamaukka on hesassa, niin ei tuu siellä käytyä, kun muutama kerta vuodessa. Mummi sattu onnex olee just reissussa niin saatiin uus :)

Niin, onnea meiltäkin kolmenkympin saavuttaneille! Mulla on sinne vielä viis vuotta matkaa...

mm ja Joonas tänään tasan 5kk

Taksia odotellessa aamulla alhaalla sanoin miehelle, että viimex ollaan tässä yhessä seisty ja ootettu taksia tasan 5 kuukautta sitte! Tosin kello oli sillon puol yx yöllä...

Voi pientä Joonasta, toivottavasti paranette kaikki pian. Varmaan ihan hirveätä katsella pienen kipeenä oloa.

Hieno homma että Joonas pärjäilee tissillä iltapuuroja lukuunottamatta. Olisi kiva jos meidänkin vauvat vielä.. Iida varmaan saattaisi pärjätäkin, se ei niin perusta noista kiinteistä kuitenkaan, tissi on sille aina etusijalla. Mutta Jaakolle ei enää pitkään aikaan ole tissi tuntunut vaikuttavan nälkäisyyteen millään lailla, voi vetää hirveät maitosatsit tissistä (syödä ihan kovan ja paisuneen rinnan tyhjäksi) ja saman tien kiskaista ison satsin kiinteitä. En ymmärrä mihin mahaan se ne laittaa. Iida saattaa maistaa vähän puuroa, nipistää sitten suunsa kiinni ja kelpuuttaa vain tissin.

On nämä kaksi NIIN erilaista vauva, ei voi kuin ihmetellä. Nytkin Jaakko tässä pyörii lattialla väkkäränä, leikkii, huhuilee välillä, söi juuri välipalaksi kamalan satsin omenaista mannapuuroa, nyt tuntuu taas kyttäävän että olisko jotain ateriaa tarjolla välipalan ja päivällisen välillä... Iida nukkuu jo kolmatta tuntia ulkona, vaikka on tuulista ja koleaa. Eikä syönyt aamupuurosta paljon mitään, ei lounaasta kuin vähän maistoi.. tissillä pärjää pääasiassa tänään. Varmaan mannapuuro maistuu, se on Iidan herkkua.

Pe-la oltiin yökylässä vanhempieni luona, kun mies oli työmatkalla. Ei nyt kamalan hyvin mennyt, äiti oli vähän kipeänä ja isä urheilemassa illalla, joten kun kävin joogatunnilla, vauvat olivat pistäneet äidin aika koville. Huutaneet kuin syötävät ja olleet vähän vaikeasti hoidettavia. Kun tulin kotiin, Jaakko hyökkäsi tissille kuin henkensä hädässä, Iida itki vaan, oli hirmu hankala saada ne nukkumaan. Vieras paikka varmaan hämäsi, en muistanut ottaa unipupujakaan mukaan niille. Nukahtivat sitten kuitenkin aika nopeasti ja nukkuivat ihan ok, mitä nyt Ida heräsi viideltä ja Jaakkokin puoli seitsemältä. Mutta en taida ihan heti mennä yökylään minnekään, oli se sen verran vaikeata.

Ja tuntuu ettei näiden hoitaminen ole sen vaivattomampaa oli sitä apuporukkaa miten paljon tahansa, itse sitä on kuitenkin koko ajan vetovastuussa ja työnjohtajana, vaikka mummu ja pappa käytännössä kantelisivat ja syöttäisivät näitä. Ainoa joka oikeasti voi helpottaa tätä hoitamista on näiden isi, joka saa ne rauhoittumaan melkein yhtä varmasti kuin minä ja joka tuntee niiden kulloisetkin mieltymykset.

Joonakselle sinne pikaista paranemista ja äipälle kans!

Viikonlopusta on selvitty, oltiin Pohjanmaalla häissä. Santtu oli mukana alkuillan, kun ei syö korviketta eikä maitoa multa ylimääräistä heru. Häät oli isot ja porukka äänekästä joten kokemus oli aika stressaava meille molemmille ja olinkin tosi helpottunut kun pääsin viemään Santun ja lastenvahdin nukkumaan.

Santtu on nyt muutaman kerran purrut taas mua tissiin niin että soi.. Kyllä imetyksen alku- ja loppuvaiheessa oon melkoisen jännittynyt, meinaan SE SATTUU kun se kahdella hampaalla narskaisee.

Joku jutteli tuosta lapsen rakastamisesta. Kyllä on ihanaa kelliä aamuisin sängyssä kun toinen nauraa kaikelle, mitä sanoo ja tuhisee omiaan. Mulla on tapana viikolla nukuttaa Santtu omaan sänkyynsä, mutta usein odotan sitä kun se yhden maissa heräilee vikisemään. Se meinaan varmaan nukahtaisi itsestäänkin uudelleen, mutta siinä vaiheessa mulla on jo niin ikävä että nostan viereen nukkumaan =) (Niin - tilanne, johon ""vanhempien ei tule missään tapauksessa itseään saattaa""). Ja ilta jos toinenkin on mennyt murehtiessa, että miten ihmeessä tuota pientä sais suojeltua kaikilta kolhuilta mitkä sitä vaanii sitten kun se alkaa tuolta lattianrajasta nousta ja itsenäistyä. Tätä se nyt vissiin on loppuelämän..

Chloe: Santtu ei kakkaa mihinkään säännölliseen aikaan, usein tulee satsi päivässä, joskus kaksi, joskus ei ollenkaan ja kellon aika on mikä milloinkin ruokailuista riippumatta. En tiedä mistä tiedän viedä sen vessaan, mutta jossain vaiheessa päivää tulee sellainen olo että nyt se varmaan kakkaisi ja sitten yleensä kakkaakin, tai päästelee mojovat paukut ja mutisee keskittyneesti omiaan. Jos ei ole kakkapäivä niin Santtu suuttuu jo pöntölle istuttaessa ja vääntelehtii pois, aivan kuin haluaisi sanoa että turhaan tultiin. Mutta sitä ei tuu silloin vaippaankaan. Pissan suhteen kommunikaatio pelaa joinain päivinä hyvin, eli 5-6 pissaa tulee vessassa heti kun annan merkin. Joinain päivinä se ei pelaa yhtään ja ne päivät on käytännössä ne kun mies on kotona ja on häsää. Tuo 6 pissaa tuntuu myös olevan se, jonka jälkeen ote herpaantuu. En usko, että kyse on pelkästä tuurista että osun 6 kertaa pisulle juuri silloin kun se on tulossa. Jollain tasolla Santtu varmaan ymmärtää ja osaa säädellä päästämistään, mutta en tiedä sitten miksei taito toimi joka päivä. Ehkä oon ite muissa ajatuksissa tai Santtu eikä sitten ymmärretä toisiamme, mut on kokeiltu pissailua vasta niin vähän että oon oikeastaan äimän käkenä että se ylipäätään voi toimia edes joskus. Jostain luin, että kuivaksi oppiminen ois myös perinnöllistä. Mä luin itse asiassa nyt vasta noita artikkeleja että lapsen ei ""kuulu"" oppia kuivaksi ennen kun keskimäärin kolmevuotiaana. Oon kuunnellu näis asioissa äitiä ja anoppia ku ei mitään kokemusta lastenhoidosta oo ja he on ihmetelly kun kaksvuotiaille vaihdetaan vielä vaippoja.. en kyl tosiaankaan tullu ajatelleeks että 3 vuotta on tavallista. Mutta sama mulle, kukin uskoo mihin haluaa.

Huoh, huomenna on vedet ja viemärit poikki koko päivän. Ite ku en oikein jaksais pidätellä koko päivää... Tarttooko täs hommata itellekin vaippoja vai lähdetäänkö taas evakkoon, hmm hmm.

Toissa päivänä alkoi näkyä syy siihen, miksi meillä on nukuttu jo toista viikkoa yöt tosi rauhattomasti. Alaleuan ikenistä alkoi kuultaa läpi kaksi hammasta ja tänä aamuna eka oli puhjennut. Yökin oli sitten sen mukainen, kerran pari tunnissa poika itki/huusi unissaan herättäen meidät. Emme ole antaneet suppoa, kun edellinen yö meni jo paljon paremmin eikä sitä ennen ollut varmuutta vaivasta, mutta ensi yöksi aiomme sen laittaa. Nyt odotan pelolla, milloin hampaan tynkää testataan rintaan...Ainakin kun kokeilin hammasta sormella, poika puri ihan kipeästi. Mutta hyvä että selvisi syy öiseen itkuisuuteen.

Milloin kahviteltaisiin Helsingissä?

Jonneli & Aron 5,5kk

Pakko kommentoida noista supoista. Meillä yritettiin niillä Joonaksen pahaa oloa lievittää taas huonolla menestyksellä. Viimex sillon hampaitten puhkeemisen aikaan koitin antaa, enkä onnistunu. Toissa yönä ihan sama juttu. Poikka tiukkaa peppua niin kovaa, että sitte ku sitä suppoa sinne tarpeeks kauan yrittää laittaa, niin se lopulta sulaa käsiin! Eilen hommattiinki sitte nestemäistä panadolia samalla, kun ostettiin yskänlääke. Musta noi supot on ihan vihoviimesiä vempeleitä!

Joonas otti eilen yskänlääkkeenki ihan esimerkillisesti. Tosin sen pitäis maistua banaanille, joten eiköhän se sitte ihan hyvää oo. Pitää ite maistaa heti, kun makuaisti palautuu. Onnex Joonas on jo selkeesti terveempi. Toivottavasti meneeki äkkiä ohi. Eilen ei lääkärissä inahtanukkaan, vaikka katottiin korviinki ja sinne puhalleltiin ilmaa. Itestä se tuntu taas tosi ällöltä, ku lääkäri kurkkas samalla mun korvat. Ei toi lapsi tunnu turhista valittavan.

Muutaman kerran on meikäläisenki nänni saanu vähä rajumpaa kohtelua. Yleensä se on ruokailun lopussa, kun tuo pirulainen päättää iskeä hampaat ja ikenet yhteen. Vieläpä niin, että nännistä ei oo ku ihan pikkupala enää siellä suussa! On ärräpäät muutamaan kertaan lennelly =)

Ihanaa, kun on jo itelläki selkeesti parempi olo. Nostettiin Joonaksen sängynpäätyä laittamalla rullattu pyyhe patjan alle. Nosti just sopivasti sitä pääpuolta. Jätkä riehu sängyssä yhteentoista asti, jonka jälkeen rupes kiukkuumaan väsymystään. Iskä otti sylkkyyn ja käveli hetken kämppää ympäri. Parissa minuutissa poju oli täysin sikeessä unessa ja nukku kaheksaan asti! Ite en tosin saanu nukuttua, ku oli liian hiljasta. Heräilin puolen tunnin välein tarkistamaan, että lapsi hengittää ja kaikki on ok.

Osaako muiden vaavit, jotka jo massulleen kääntyy, rentouttaa itteään mahallaan? Meillä Joonas on nyt parina päivänä tajunnu laittaa posken lattiaan ja olla jopa hetken niin. Muuten se kurottelee koko ajan vaan ylöspäin. Takasin selälleen ei vielä osaa mennä.

Joku päivä pitäis raahautuu sinne töihinki täyttämään hoitovapaapaperit. Ei kiinnostais yhtään sinne mennä, mutta pakko mikä pakko. Ajattelin suoraan olla sen kolme vuotta, mutta täytyy sopia, että jos itellä tarve vaatii ja sieltä vielä hommia löytyy, niin vois mennä aikasemminki. Aikomus mulla on kuitenki hakea johki ihan muualle töihin hoitovapaan jälkeen. Pakko on jostain rahaaki saada ja tuolta paikasta sitä ei saa! Ainahan sitä palkkaa saa liian vähän, mutta toi työpaikka on ihan huippu. Ihan alipalkattuja kaikki (perhana!).

mm ja Joonas

Yhteistyössä