MARSILAISET 10

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heippa kaikille!

Meillä on sitten ristiäiset lopulta pidetty ja hyvin meni. Tilaisuuden aikana Leo oli utelias kummin sylissä ja halusi välillä puhua jotain mutta muuten todella kiltti. Laitan kohta kuvan postilaatikkoon.

Kaikki kummit olivat paikalla, mun vanhemmat myös ja monet ruotsalaiset kaverit.

Laivalla oli kans kivaa, saatiin jopa matkasänky Leolle ja isompi hytti veloituksetta.
Ristiäispäivällä Leo nukkui hyvin ja oli sitten pirteä koko päivän, illalla toki itki hieman ennen nukahtamista, mutta sitten nukkui hyvin. Mielestäni tosi iso ongelma laivalla on hytin ilmastointi, aina joko liian kuuma tai kylmä ja vauvan kanssa siitä vasta onkin harmeja. Lopulta hikoilin itse, koska jos laskettiin lämpöä niin pojan kädet ja posket olivat ihan jääkylmiä vaikka hytissä olikin ihan sopiva lämpötila.

Hampaita meillä ei vielä näky mutta kuolaa on valunut jo parisen kuukautta aika runsaasti. Leo on utelias kaikesta ja joskus saattaa tissin syöminen olla vaikeata vaikka nälkä olisikin kova, koska ympärille on vaan katsottava :o) Yöt hän nukkuu hyvin ja päivällä haluaa viihdytystä. Yritän parhaani mukaan laulaa, soittaa, tehdä nukketeatteria ja leikkiä Leon kanssa. Jos en enää jaksaa, niin lähdetään kylään tai ulos, siellä on yleensä niin kiinnostavaa, että poika katsoo hiljaa ympäriämpäri ja on tyytyväinen.

Vauvauintiin jonotetaan, Espoon uimahallissa alkaa kurssi 21.08, mutta kaksi perhettä pitäisi perua jotta mahtuisimme mukaan. Oli silti liian myöhään rekisteröimässä. Maksaa 13,75 kerta joka on mielestäni aivan liian kallista. Se olisi sitten Folkhälsanin järjestämä, Pikku Delfiinit maksaa varmaan vielä enemmän. Toivottavasti päästään mukaan siihen ryhmään, kun tykätään paljon siitä uimahallista ja siellä on niin ihana terapia-allas, jossa uin raskauden aikana usein. Jos kuitenkin emme pääse sinne, niin täytyy aloittaa lokakuussa Tapiolassa.

Nyt alan taas tekemään joogaa.

Voikaa hyvin!

Queen 2 vko päästä 29v

Sain pojan taan hirveän ulvotuksen jälkeen nukkumaan. Tää itku on taas samanmoista kuin silloin aiemmin viikkotolkulla kestänyt huuto ja iltanukutus takkuaa myös. Epäilin aiheuttajaksi kaalia, mutta oisko syy sitten kuitenkin hampaat? Tuntuu, että poitsu hieroo vähän väliä noita yläikeniään. Tosin se viime itkujakso loppu jo ennen hampaiden näkyviin tuloa.

Hanna: Sain nyt sitten neuvolasta ohjeen, että pitää alkaa antamaan pojalle sitä kaurapuuroa! Tai siis kokeilla, että sopiiko se. Pojan ruokavalio on nyt liian yksipuoleinen, kun sitä perunaa ja porkkanaa en uskalla antaa ja poitsu on nyt parina ilta hylännyt myös iltatissin eli raivoaa vaan tissille. Rintamaito kun itsessään ois hyvä ravinto jota pelkkä korvike ei tän ikäsellä enää korvaa. Käytännösssä toi imetys varmaan loppuu kohta kokonaan, kun ei tissi enää illallakaan kelpaa.

Joo mutta nyt lähden etsiskelemään poitsun unilelua. Tiedä mihin sekin äsken hävis, joutu raukka käymään nukkumaan ilman lempparikaveriaan :)

Sini: en nyt muista, siksi kysyn että oliko sulla joku kantoliina tai reppu käytössä?
Meillä on ollut tänään vaikeuksia saada Leoa nukkumaan, eilenkin hän valvoi 12 jostain syystä ja tänään on kiukkuinen kun taistele unta vastaan. Laiton hänet pitkällä liinalla selkään roikkumaan ja 5 min päästä poika oli unten mailla. Nyt painaa hartioita aika lailla, täytyy ottaa alas ja laittaa sänkyyn.
Selkäsidontaa olen nyt kokeillut kaksi kertaa ja molemmat kerrat on toiminut hyvin nukahtamisvaikeuksissa.

Mielestäni Leo näytti niin hyvältä kastemekossa että tuntuu harmilliselta kun hän saa pitää sitä vaan kerran :o) No mieheni sanoi että on kyllä viimeinen kerta kun hänen pojalla ovat sukkahousut ja mekko päällä *nauraa*

Kamala sää, mutta illalla meen combattiin ja siellä sitten voi rehkiä kunnolla. Siitä tulen yleensä hyvälle päälle.
Soittamisesta aiheutunut selkävaivani on jälleen kerran tosi huonossa kunnossa. Maanantaina on aika lääkärille, saa nähdä saanko mitään apua. Nykyjään en pärjää enää päiväkään ilman liikuntaa, muuten voisin yhtä hyvin jäädä kipeän selän-niskan-lantion takia sänkyyn. Koko oikea puoli kropassani tuntuu noin 60 % vähemmän kun vasen ja nyt on rannekin jo kipeä. Ei oo kiva juttu, kun lokakuussa pitäisi jaksata istua studiossa ja nauhoittaa levymateriaalia. No kai ma sen selän jotenkin kuntoon saan. Tää ei ole eka kerta eikä luultavasti myös viimeinen jos jatkan soittamista. Hhm, taas valitusta. No mutta olen silti iloinen ja pirteä :o)

Kuvitelkaa että aurinko paistaa ja linnut laulaa :o)

Moi Queen

Meille kävi samoin, emme mahtuneet Folkhälsanin Espoon keskuksen ryhmään, myöhässä olimme. Sen sijaan Granin su aamun ryhmässä oli tilaa ainakin vielä viime viikolla, kannattaa varmaan soittaa, jos viitsitte sinne kulkea. Polskimme sitten siellä, kunnes Espoon keskuksessa tulee tilaa...

Jonneli

Joo hienoja kuvia Leosta. Mun pitääkin ottaa oppia tosta rengasliina kuvasta, on ollut sen vesiliinani kanssa hiukan vaikeuksia mutta haluaisin oppia sen kunnolla kun tekis kans mieli uimaan. Tehdään kuun lopussa pikku lomareissu ja haaveilen jostain viihdeuimalasta, voikohan sellaseen mennä tän ikäsen kans?

Nyt se mun lääkäri soitti, ei onneksi ollu kokeissa löytyny mitään vakavaa. Vaan se verisuonitulehdus joka paranee ""yleensä joskus"". Hip hei! Viime yönä jalat räjähti jostain syystä kamalaan kukoistukseen kortisonista huolimatta, joten nyt taas lisätään annostusta ja toivotaan parasta. Koivet on tosi rumat, mutta se nyt on kuitenki vaan kosmeettista joten ei auta ku pitää pitkiä pulttuja.

Santtu kiljuu kiljumisen riemusta päivät pitkät. Alkaa olla aika lailla tota meteliä kun alakerrassa piikkaavat ja poraavat ja tuo yks höpsö venyttelee äänijänteitään =) Saa nähä kuinka käy kun parin viikon päästä ois sukulaisen häät.. Uskaltaako tuon sinne kirkkoon viedä kiljahtelemaan. Santtu on nyt unilla ja kohta mies tulee kotiin, joten loppupäivä näyttää hyvältä. Santtu on taistellut nyt aika monena iltana nukkumaanmenoa vastaan, mutta vain silloin kun ollaan kahden kotona. Mummolassa tai miehen ollessa kotona nukahtaa kiltisti kuin pikku enkeli. Mulle se saattaa kiukutella toista tuntia. Vihaa mua varmaan =(

Kävin just kaatosateessa vaunulenkillä ja hain postin tullessaan. Siellä sitten oli Folkhälsanilta kirje ja lasku ja ihme kyllä, päästiin lauantain ryhmään! Ehdottivat myös Grania alussa, mutta kun Leo herää kunnolla vasta kymmenen maissa niin saattaa olla hieman vaikeata pakottaa häntä uimaan kahdeksalta. Sen takia jonotettiin Espoon keskustaan, jossa nyt uidaan lauantaisin 11.15.
Jonneli: oletko menossa siihen infotilaisuuteen 17.8? Me mennään Leon kanssa, mutta luultavasti siihen ruotsinkieliseen tapaamiseen.

Olipa tullut ihania kuvia sähköpostiin! Leon kastemekko näytti kovasti samanlaiselta, missä Touko kastettiin (mun äidin neuloma joskus 70-luvulla). Nikolta näyttää tosiaan hävinneen kaikki hiukset.
Nyt vaihtaa vaippaa ja kylvettää tätä kirkuvaa ukkoa... Melkein jo ootan, et Toukolle tulis äänenmurros...

Ehtistköhän kirjoittaa jotain enne Venlan heräämistä. Menee viestejä lukiessa niin paljon aikaa, että kirjoittamaan ei meinaa ehtiä :)

Onnea Tintulle, sinäkin saavutit tämän ""kypsän"" iän. Mun täytyy sanoa, että minusta elämä tuntuu kolmekymppisenä paremmalle kuin se oli koskaan 20+ iässä. Tämä vajaan vuoden kokemuksella tästä vuosikymmenestä.

Venla täyttää huomenna 5 kk ja tänään käytiin neuvolassa. Kovasti on kasvettu, pituutta 69,5 cm ja painoakin on tullut reilu kilossa kuukaudessa, nyt 7650 g. Kiukkuaminen meillä jatkuu, selälleen kääntymistä ei ole vieläkään opittu, joten väsy iskee lattailla äkkiä. Nukahtaminen menee myös koko ajan vaikeammaksi, nykyisin on äärimmäisen vaikea saada häntä nukahtamaan muualle kuin rinnalle. Iltayö menee sellaisella torkut, tissittelyhuutoa, tissittelyä, nukutusta tahdilla, vihdoin jossain välissä nukahdetaan kunnolla tuohon tissille. Olemme yrittäneet kyllä rauhoittaa häntä ilman tissiä, mutta lapsi on vanhempia sitkeämpi eli huudon jatkuessa annamme jossain välissä periksi.

Hampaita meillä ei näy. Muutenkin tuntuu, ettei viimeisen kuukauden aikana ole tapahtunut juuri mitään näkyvää kehitystä. Ei uusia käännöksiä tai liikkumista, vaikka kovasti odotankin, että lapsi oppisi ryömimään, jotta viihtyisi paremmin. Ruokaa pitänee vähitellen ruveta lisäämään, nyt syömme päivällä yhden soseaterian (hyvin vaihtelevalla ruokahalulla) ja illalla velliä. Tai puuroa se on, jos mieheni sen syöttää, hän kun ei jaksa velliä lusikoida. Pottailu meillä on aikalailla jäänyt. Lattia on ollut viime päivinä niin kylmä, etten osaa lasta siellä vaipatta pitää ja vaipanvaihtovälit ovat pottailua ajatellen venyneet liian pitkiksi. Yleensä lapsella ei ole minkäänmoista hätää silloin, kun vaippaa vaihdan ja pottaa kokeilen. Mutta en ota asiasta stressiä, pidän asiaa sen verran vireillä, että tyttö muistaa, mistä on kyse.

Meillä on myös tehty remonttia, me hulluthan ostimme remontoitavan asunnon kaksi viikkoa ennen laskettua aikaa. Nyt voin sanoa, että olisi voitu viisaampikin päätös tehdä. Alkuunsa asuimme kyllä vanhaa asuntoa, mutta ei meillä keittiötä ollut siinä vaiheessa kun tänne muutimme. Venla häiriintyi kyllä uudesta ympäristöstä, poraamisesta jne., eka viikko uudessa asunnossa oli KAMALA! Maalaamisia olemme tehneet lapsen läsnäollessa, mutta pölystä saimme karvaan kokemuksen, kun Venla vain noin 1 kk ikäisenä oli mukanamme remonttityömaalla. Lapsen keuhkot rohisivat sen jälkeen monta päivää.

Mulla on taas rintatulehdus, jo kolmas kerta. Vielä en ole mennyt lääkärille, koska kuume oli aamulla laskenut, mutta rinnat ovat yhä arat, joten pahaa pelkään, että antibiooteille tässä taas joudutaan. En käsitä, mistä olen sen tällä kertaa saanut. Jää nyt yhdet häätkin väliin, en uskalla/jaksa lähteä ajamaan Savoon asti, on sen verran vajaakuntoinen olo.

Venla on nukkunut jo puolitoista tuntia, ennätyksellistä. Taidan lähteä katsomaan, onko tyttö vielä hengissä :)

Tässä aiemmin tänään kirjoittamani juttu, josko nyt tulis läpi..

Oli taas työn takana toi poitsun päikkäreille saanti. Sit laiton soittorasin soimaan ja häippäsin huoneesta ja poitsu simahti samantien, käsittämätöntä. (nukkui taas vaan 20 min)

Meillä ei nyt sitten taasen ole enää mitään rytmiä tai sitten menee taas jonkun aikaa ennen kuin tää mamma sen rytmin tunnistaa... Mutta eilen Niko nukkui vaan yhet tunnin unet päivällä ja sitten 20 min vaunuissa neljän maissa. Ilta oli sitten aikamoista takkuamista kunnes jo kasilta nukahti yöunille. Sitten söi tissiä kymmen maissa ja yöllä taas heräiltiin tiuhaan tahtiin ja aamulla noustiin jo ennen seiskaa. Oiskohan nyt rytmi muuttumassa niin, että aletaan käymään ilalla aiemmin nukkumaan, kun edellisenä aamunakin noustiin jo puoli kasilta.

Pojalle on tullut nyt yöllä semmonen itkuvaihe, että itkee silmät kiinni paniikissa ja ei auta kuin sylissä hytkyttäminen kunnes avaa silmät. Ehkä näkee painaijaisia tai jotain. Ehkä meikäläisen kuitenkin pitäis lopettaa tää hirvee pähkäily mistä pojan itkeminen johtuu, tuntuu meinaan yhtälailla takkuavan muillakin toi nukahtaminen/nukkuminen!

Kaurapuuroa alotettiin eilen neuvolan ohjeen mukasesti ja tänään taas syötiin sitä, ei toi poitsuun uppoavan kiinteän määrä mikään kovin kummonen ole. Nykyään pitää olla sekä pullosta syöttäessä että lusikalla syöttäessä aika joku lelu pojalla kädessä muuten ei tuu hommasta mitään, kun pitäis herran saada aina kupit ja lusikat omaan käteen :)

Me ollaan muuten miehen kanssa päätetty, että ei koskaan ruveta rakentamaan. Saatiin jo niin hurja riitely aikaseksi, kun tehtiin ihan pikkuremppaa tähän asuntoon mun raskauden aikana.

Voi kurjuus noiden poitsun jalkojen kanssa. Nyt ollaan taas oltu muutama päivä ilman hydrocortisonia ja punotus taipeissa ja nilkoissa kamala ja poika raapii niitä, tää on kyllä oikee kierre noiden rasvojen kanssa.

Satu: Ei Nikolla ole vielä kaikki hiukset lähteneet, vaikka tossa kylpy-kuvassa siltä näyttääkin. Mutta otsa ja ohimot alkaa tosiaan olla aika paljaat.

Ai niin. Viimeks anoppilassa sitten huomautin taas anopille siitä, että poikaa ei sais vatkata heti syönnin perään. Mummusta on meinaan kiva pyöritellä poikaa kyljeltä kyljelle ja mahalleen ja syönnin jälkeen tästä seuraa vaan pulauttelua. Nyt anoppi totes kyllä ihan asiallisesti, että kyllä hänelle saa/pitää huomauttaa asioista, kun onhan siitä jo pitkä aika kun hän on viimeksi vauvoja hoitanut. Mutta on se kumma, että mun pitää joka kerta huomauttaa tästä, että syönnin jälkeen poikaa ei sais hetkutella. No sitten mummu lähti syötön jälkeen ihailemaan pojan kanssa jotain tavaroita yläkertaan ja kehui mulle perään kuinka olivat hienosti mahallaan ja pukluthan siinä sit perään törähti, miks ei voi siis uskoa mitä sille sanon...

Queen: Meillä ei ole liina eikä reppua. Luulen, että en ala enää niitä hankkimaankaan, kun ovat aina jääneet hankkimatta, vaikka olen niitä miettinyt hommata. Toi rengasliina näyttää kyllä myös tosi kätsyltä.

Heippa!
Kävin just laittamassaTomista kesälomalla otetun kuvan ja ihastelin sinne tulleita uudempia kuvia! Tämä 30 vee ikä alkaa vaan heti näköjään vaikuttaa, nimittäin unohdin viestistä kokonaan nimimerkkini pois. Siellä Tomi poseeraa mummolassa kuola valuen.

Meillä on olut ihania unipäiviä tällä viikolla. Tomi on nukkunut paljon normaalia pidempiä unijaksoja kerralla, päivällä kahdet pidemmät 1,5-2h ja yhdet noin tunnin unet.

Hampaita ei näy vieläkään, vaikka ikeniä Tomi hieroo niin lujaa, että välillä on jo vähän vertakin tullut. Keskiviikko oli melkoista itkua, mutta taas on herra lauhtunut.

Eteenpäin pitäisi lattialla päästä, mutta pieniä vahinkoliikahduksia lukuunottamatta liikkuminen tapahtuu edelleen vaan paikallaan pyörien. Isoveli antaa jo Tomille kovaa käsittelyä ja paree olisi varmaan jo pian päästä karkuun! Ihme touhua noitten veljesten kesken, mua hirvittää kovakouraiset otteet, mutta Tomi vaan nauraa. Eikä tosiaan ihan pienistä säikähdä, kun on jo tottunut isomman ""hellyydenosoituksiin"".

Sini, munkin anoppi on ihan toivoton ottamaan neuvoja ja ohjeita vastaan. Esikoisemme on tällä hetkellä aika huono syömään ja olen ollut viime aikoina kova kieltämään kaikki herkkupalat, jotta ruoka menisi paremmin alas. No, tämä viesti ei mene millään perille, vaan joka pieneenkin inahdukseen mummo tarjoaa pojalle PULLAA, LIMPPARIA tai KARKKIA ja sitten päivittelee, kun ei ruoka maistu. Ja jos hän kuulee, että olen juuri kieltänyt herkut ja välipalat vedoten siihen, että kohta on ruoka, niin johan mummo ryntää puolustamaan mankuvaa poikaa:"" Anna nyt toiselle, kun on nälkä...""!!!!!! Muutenkin niskakarvani kyllä nousevat pystyyn, jos lasten kuullen kyseenalaistetaan äidin kiellot ja päätökset. Johan siinä vähemmälläkin lapsi osaa vanhempiaan uhmata.

Tomin kohdalla sitten erimielisyyksiä tuli kesähelteillä, kun mummon mielestä vauvan pitää saada D-vitamiinia auringosta. Ei riittänyt selitykset, että vitamiini saadaan tippoina... Vaikka kielsin viemästä vauvaa ulos ilman hattua ja suoraan auringonpaisteeseen, niin silti mummo livahti poika sylissä pihalle istumaan ja tietenkin niin, että aurinko posotti suoraan Tomiin ja hattuakaan ei näkynyt missään. Tosi tylsää mennä siihen taas sanomaan, että hei oikeesti... Ja iltapäivällä sitten ihmeteltiin, kun pojalla poski punoitti. Taisi mummo vähän säikähtää siinä, enkä tietenkään kertonut, että Tomi oli juuri nukkunut sillä kyljellä ja poski oli painautunut alustalle ja siitä seurauksena tämä punoitus.

Näitähän olisi ja uusia tulee...!! Mutta nyt ruokaa laittamaan. Mukavaa viikonloppua kaikille!

Tinttu ja Tomi 5kk miinus 2pv

Moi. Piti tulla hehkuttamaan, kun Kiia meni oikein nätisti nukkumaan, ja oli sitä ennen koko päivän tosi aurinkoisella tuulella. : ) Jotenkin tämmösistä päivistä saa voimaa kestää niitä satunnaisia kitinäpäiviä. Jospa yökin menis vaan syötöillä ilman ylimääräisiä hulinoita..

Senna, Kiiakin kiljuu pelkästä kiljumisen riemusta, ja se on oppinut kiljumaan myös erittäin käskevään sävyyn, tai vaatimaan viihdytystä. : )

Sini77, meilläkin taitaa painajaiset riivata öisin tai jotain, ihan samanlaista paniikkia ilmassa kuin teilläkin. Toivottavasti ohimenevää..

Piti mun jotain muutakin kommentoida, mut unohdin jo.. Palaan jos muistan!

Hauskaa viikonloppua!

Jippu

Hei pitkästä aikaa!

Sini77: Mukava kun joku ehti jo kaipaileen :)

Ahkeria olette olleet kirjoittamaan. Meni parisen tuntia lukea viestejänne. Olimme parisen viikkoa reissussa. Mies on ollut tämän viikon isyyslomalla, taisivat MM-kisat tv.ssä kiinnostaa ;)

Yritän ehtiä kirjoittamaan kuulumisia, joten varautukaa maratonviestiin :)

Huomenna menemme 1-vuotis juhliin ja illalla meille tulee ystäväni Ruotsista perheineen, joten saa nähdä milloin ehdin kirjoittamaan.

Sen verran kuitenkin nukkumisesta, että meillä on nyt viikonpävät Joona nukkunut läpi yön ( ei siis ole herännyt enää viiden aikaan) klo 22 alkaen, välillä on herännyt syömään kuuden jälkeen tai seitsemän aikoihin tai sitten nukkunut kahdeksaan yhdeksään asti. Syönnin jälkeen nukutaan sitten taas, joten tänäänkin noustiin ylös vasta 10.30 :) Saa nähdä miten jatkossa.

No, ei nyt enempää.

Lähden nauttimaan lasin viiniä ennen nukkumaan menoa, huomenna pitäs vielä siivota yläkerta, huh.

Kuullaan!

Chloe, oli kiva kuulla välillä sinustakin!

Jippu: Toivottavasti teillä meni yö mukavasti. Meillä oli mun mielestä luksusyö. Poitsu heräs syömään kolmelta ja kuudelta ja sitten aamulla kyllä kitis aina puolentunnin- tunnin välein, mutta kerrankin sai itse nukkua neljä tuntia yhteenmenoon! Nikon yöunille nukutus onnistui eilen myös tosi ihanasti, mutta päivä olikin yhtä takkuamista ja poitsu nukkui vielä iltatorkut kasin maissa, kun koko päivän kiukkusi. Poika kävi siis yönille vasta tuossa klo 22 eli ainakaan nyt ollut mikään aikanen rytmi.

Joo mutta nyt täytyy mennä laittamaan itseään ihmismäisempään kuntoon, kun lähdetään moikkaamaan sukulaisia tonne satamaan, jossa on jotain tapahtumaa.

Moi! Chloe, teidän yöt kyllä kuullostaa erittäin kadehdittavilta! : ) Kiia hulinoi taas viime yön, ei halua tissiä joka kerta (heräsi ainakin 7 kertaa välillä 21-7), vaan tutti riittää. Ensi yönä neiti saa nukkua eri huoneessa, kärrättiin pinnasänky jo sinne ja se on päiväunilla jo harjoitellut omassa huoneessa nukkumista. Tosin päikkäreitäkään se ei ole tänään juurikaan nukkunut, tähän mennessä noin 50 min...

Kummisetä- ja täti (mun veli ja avovaimonsa) olivat tänään ihmeissään kun Kiia oli hoidossa pari tuntia.. Menomatka (noin 20 min) oli jo unista kitinää, ja se oli sitten muuttunut itkuksi, jota kesti 45 minuuttia... Oh no.. : ( Oltiin miehen kanssa Itäkeskuksessa syömässä, ja mukaan tarttui Kiialle fleecepuku syksyksi. Miten teidän vauvat on suhtautuneet hoidossa olemiseen? Toi oli kyllä Kiialta ennätyspitkä itku..
Voikohan sillä olla jo vierastamista?

Senna, puhuit, että Santullakin oli levottomia yöt ennen hampaan (hampaiden?) puhkeamista? Kauanko sitä kesti (sorry, en muista oletko jo maininnut, ja liian väsynyt selatakseni ketjua)?

No joo, raahaudun sohvalle lötköttämään ja syömään rahkaa..

Levollisempien öiden toivossa

Jippu

Moi

Queen: Mä en oikein vielä tiedä, mihin tilaisuuteen osallistuisin, ruotsikielinen kyllä kävisi mullekin.

Mun täytyy ryhdistäytyä ja hankkia jostain uusi sposti osoite, että voin liittyä ihastelemaan kuvia ja laittaa otoksia omastani joukkoon.

Jonneli

Moikkelis!
Palailtiin eilen reissun päältä, oltiin mun kotipuolessa kulunut viikko, Hanna nukkui mennen tullen 2½ tuntia ja puolisen tuntia matkoista valvoi eli paremmin ei olisi automatkat voineet mennä. Käytiin tänään vauvauinti infossa, päästiin lauantai aamun ryhmään, joka on 10-10.30, tuo aika sopii meille parhaiten, ei tarvitse herätellä tyttöä kesken yöunien.
Meillä oli kanssa Hannalla jokunen yö viime viikolla, kun heräsi huutamaan keskellä yötä, ihan kuin olisi nähnyt pahoja unia, huuto kuullosti sellaiselta, tissille sitten rauhoittui, muuten huuto ei loppunut millään.
Hampaista ei ole vielä tietoakaan, olen kokeillut ikeniä, mutta ei ne musta turvoksissa ole, no isoveli teki ensimmäisen hampaansa 2 päivää vaille 1 vuotiaana eli onhan tässä vielä aikaa...
Muuten meillä on kaikki niinkuin ennenkin, päivärytmi pysynyt samana ja neiti on edelleenkin erittäin tyytyväinen oloonsa.
Nyt voin sanoa että Hannakin kääntyy mahalleen, nyt kun oltiin mun vanhempien luona niin alkoi sitä tekemään ihan tosissaan, aiemmin oli kääntyillyt vain pari kertaa satunnaisesti.
Nyt taidan mennä pesulle ja lötköttelemään sohvalle, jos tekisi historiaa ja katsoisi telkkaria, nykyisin tuntuu etten katso telkusta mitään muuta kuin uutiset kerran päivässä, tuntuu että ohjelma tarjonta on huonontunut ja uusintoja vaan näytetään vai onkohan vika sittenkin mussa...?
Kirjoittelen tiistaina 5kk neuvola kuulumisia, voi jestas että aika rientää nopsaan, liian nopsaa nuo nyytit kasvaa! Toisaalta on ihanaa seurata kun Hannakin oppii koko ajan jotain uutta, mutta silti jollain tavoin surettaa tuo ajan kuluminen.
Ai niin, sen verran vielä, kävin töissä tekemässä hoitovapaa paperit, tein suoraan 1.9.2007 asti, Hanna on suunnilleen 2½v. kun palailen työelämään.
Ansku & Hanna 2pv vaille 5kk

Jippu: oisko pari viikkoa ollut levottomia öitä ennen kun ne leegot alkoi näkyä.. Mut en tiä onko levottomuus ja hampaat yhteydessä toisiinsa, joskus tuntuu että vatsa vaivaa ja joskus kirkuu tosiaan ihan kuin näkisi pahaa unta. Ota näistä nyt selvä..

Jippii, jippii, ihana yö takana.

Meillä oli eilen aika rauhaton päivä, olin vauvojen kanssa viisi tuntia satamassa, kun siellä pelattiin mölkyn SM/MM-kisoja, joissa niiden isä oli mukana ja pärjäsikin ihan hyvin. Vauvat kyllä ihan kiltisti aina välillä nukkuivat päikkäreitä vaunuissaan ja välillä kulkivat sylistä syliin (hauska katsella joitan rentuhkoja kolmikymppisiä sinkkumieskavereitamme, jotka juttelevat pehmeinä tui tui-juttuja vauvoille), mutta väsyjä olivat kun kotiin päästiin. Sitten meillä oli vielä iltavieraita joiden kanssa grillailtiin ja joiden puolitoistavuotias tyttö pisti kämpän niin sanotusti remonttiin - silti vauvat nukahtivat kuin pienet enkelit yöunille.

Ja siis kerrassaan ihmeellistä: meidän Jaakko nukkui jostain kymmenestä PUOLI VIITEEN!!! Söi tissiä ja sitten heräsi vasta kahdeksan jälkeen uudestaan. Aivan käsittämätöntä, en muista toista tuollaista yötä. Toisaalta, kuten näiden kaksosten kanssa tuntuu aina käyvän, Iida kompensoi tilannetta heräämällä erittäin poikkeuksellisesti puoli kahdelta syömään, nukkuu siis yleensä läpi yön. Mutta vain kaksi yösyöttöä! Olen ihmeissäni.

Yrittäkää muut jaksaa niitä rikkonaisia öitä, minusta tuntuu että siinä viiden kuukauden paikkeilla oli tosi hankalia öitä Jaakon kanssa, nyt ne ovat tosi paljon helpottuneet. Nukahtaminenkin on helppoa nykyisin, Iidan voi useimmiten iltapuuron, iltapesun, yökkärin vaihtamisen, iltatissin ja lukuisien halipusujen jälkeen viedä sänkyynsä, jossa se hymyilee kuin heikkopäinen, halii unipupujansa ja nukahtaa hiljaa itsekseen. Jaakko känkkää aikansa tissiä vastaan (syö päivisin vain pakolla tissistä, mutta syö kuitenkin), imee sitten halukkaasti ja uuvahtaa tissille, sitten kannetaan nukkumaan sänkyyn. Jos sattuu ettei Jaakko kamalasti heräile, yöt ovat aika ok nykyisin.

Olen ihan solmussa ja kipeä joogakurssistani. Vaikka se tuntuu siellä tunnilla aina niin ihanalta ja rentouttavalta, se ei taida ihan kympillä sopia yhteen vauvojen kanniskelemisen ja nostelun kanssa. Kun jännitykset selästä ja varsinkin ristiselästä joogassa aukeilevat, helposti saa nitkautettua itsensä kun jotenkin laiskasti tempaisee vaikka Jaakon, 8 kg maasta. Mutta hyvää se varmaan kaiken kaikkiaan tekee, jos vain pääsisin jonnekin kerran viikossa -joogakurssille, olisi aivan ihanaa.

Tuntuuko teistä muuten että omaa vauvaa isommat vauvat olisivat jotenkin vääränlaisia tai vieraan tuntuisia? Meillä oli eilen se puolitoistavuotias, ihana tyttö, jota raskausaikana vähän hoitelinkin.. nyt se tuntuu jotenkin kammottavan isolta ja rasittavalta, vaikkei ole kuin kymmenkiloinen ja varmaan ihan tavallinen napero. Ei meinaa jaksaa sitä ja taukoamatonta tutkimisviettiä, kun omat muksut tuntuvat niin sopivilta!!

Moi!
meillä vietetään vielä miehen yhdistettyä kesä- ja isyyslomaa kaksi viikkoa (yhteensä ollut kuusi viikkoa) ja on ollut tosi mukavaa. Itsekin pääsee enemmän tekemään kaikkea ja joitakin hommia jopa alusta loppuun saakka. Meilläkin poika nukkuu yöt hyvin ja päivisin vaatiikiin sitten tekemistä ja seuraa. Ainoastaan aamupäivällä viihtyy ihan köllätellen lattialla tai sängyssä pitkiäkin aikoja. Samoin kuin Queen olen huomannut, että jos ei koko ajan jaksa pojan kanssa leikkiä/´viihdyttää on hyvä lähteä kyläilemään tai ulos. Eilen illalla käytiin tunnin lenkki vaunuilla siten että poika katseli ympärilleen hiljaisena ja hereillä koko matkan. Olen tukenut selkää peitolla siten, että hän on puoli-istuvassa asennossa ja pääsee katselemaan. On tainnut sen verran kasvaa, että tykkää jo katsella. Aikaisemmin alkoi heti välitön huuto, jos heräsi vaunuissa.

Meillä ei ole käytössä pinnasängyssä reunapehmusteita ja nyt poika on alkanut pyörimään kuin väkkärä sängyssä. Ikinä ei tiedä millaisessa asennossa sieltä löytyy ja kummin päin. Välillä jalat ja kädet pilkottavat ulos..

Tänään on toinen kerta vauvauintia. Sitten meiltä jääkin kaksi kertaa väliin kun lähdetään matkalle. Toivottavasti ei jäädä kauheasti jälkeen. Onhan tuo aika kallista lystiä. 60 e/kk. Vauvamuskariakin ajateltiin aloittaa.

Miten pk-seutulaiset. Kiinnostaisiko teitä tapaaminen joskus esim.syyskuun alussa? Silloin odotusaikana tavattiin Samu, Queen ja 007. Ja olisi mukavaa nähdä uudestaankin. Paikka voisi olla Helsingissä tai miksei Espoossakin jos saisi auton jostain..

Hanna: kas kun ei eilen huomattu toisiamme siellä satamassa :) Me oltiin siellä tosin vaan pari tuntia sukulaisia kannustamassa ja olihan siellä niin monta kenttää.

Jippu: Menikö teillä nyt yö paremmin, kun siirsitte pinniksen toiseen huoneeseen? Mut herätettiin taas viime yönä 5 kertaa 7 tunnin aikana ja on aikas väsynyt olo ja päätä särkee. Ainaista narinaa nää mun viestit..

Senna: Piti jo aikoja sitten kommentoida sulle tota vaippa-asiaa. Meillähän on pelkästään kertikset käytössä ja niistä ainoostaan Lindlin vaipat sopii, muista tulee Nikon takamus heti punakseksi. Niin tai noita Muumeja, Pirkkoja tms. en ole kokeillut. Liberoja on vajaa paketti kaapissa ja yritän niitä kuluttaaa aina laittamalla yhen joskus. Ja onneks Senna noista sun testeistä ei löytynyt mitään sairauksia, toivottavasti toi verisuonihommeli paranee myös pian!

Joo mutta ei tosiaan nää kiinteät uppoa taas Nikolle ollenkaan. Maissia ja kaurapuuroa vaan sylkee ja myös korvikkeen määrä putos taas tosi pieneen. Jossain vaiheessa korviketta meni jo jopa 6,5 dl päivässä ja nyt hätäset 4 dl.. En tajua mistä tuo muksu energiansa ottaa, kun tissikään ei taas illalla kelvannut.

Jotain muuta piti vielä kommentoida, mutta en muista mitä.

Mä olisin hyvinkin innokas täältä Hyvinkäältä tulemaan siihen pk tapaamiseen, kunhan vaan ilmoittelette aikaa ja paikkaa.
Mun on pitänyt jo aikoja sitten kommentoida anopeista...mulla ei sinänsä ole valittamista anopista, ei puutu meidän asioihin, antaa meidän tehdä niinkuin parhaaksi näemme, katselee vähän niinkuin taka-alalta, tykkää löpistä ja touhuta Hannan kanssa kovastikin, mutta kun sanon vaikka että nyt Hanna vois olla vähän lattialla, niin ""kiltisti"" tuo Hannan viltille. Mun vanhemmat taas asuu sen verran kaukana, ettei nekään ole puuttumassa meidän arkiaskareisiin, päivittäin soittelevat kuulumisia, mutta neuvoja eivät jakele ellen sitten jotain kysy, tietävät kyllä tyttärensä luonteen...
Hanna on nyt isosiskon kanssa kävelemässä ja mua odottaa karviaiset tuolla keittiössä, ei muuta kuin keittelemään niitä...

Tuiskunen, kyllä tapaaminen kiinnostaa, jos joku jaksaa järjestää eli päättää ajan ;)

Siis meillä oli horror yö. Mies valvoi ensin puoli kahteen pelaamassa (oli virkeä edellisen hyvin nukutun yön jälkeen). Tuli nukkumaan, kun minä kävin ruokkimaan Venlaa. Sitten minä valvoin kiukuissani, koska tiesin, että Venla todennäköisesti herää aikaisin ja mies olisi taas ihan nukuksissa. Ehdin nukkua sitten reilun tunnin, kunnes Venla heräsi puoli neljä eikä enää nukahtanutkaan. Vaati vain seuraa ja rintaa, muttei syönyt eikä seuraa tietenkään annettu. Olen lukenut tassuhoidosta, joten olemme koettaneet noudattaa sitä rauhoitustaktiikkana, mutta ei se meillä kyllä toimi. Ei mulla ole sydäntä antaa tytön huutaa kymmeniä minuutteja, joten syliinhän sitä pitää ottaa ja kun ei muuta jaksa, päästää rinnalle lutsuttelemaan. (Nälkä erikseen, pari kertaa yössä hän syö kunnolla ja nukahtaa heti sen päälle, mutta tällainen lutsuttelu ei liity mitenkään nälkään.) Rinnalle tyttö pari kertaa torkahtikin, mutta heräsi heti, kun otin rinnan pois - ja kauhea huuto taas päälle. Valvoimme koko perhe siis puoli neljästä kuuteen ennenkuin tyttö lopulta nukahti uudelleen. En käsitä, miten koulutan tuon tytön nukahtamaan itsekseen ilman rintaa. En onnistu siinä juuri koskaan, joskus päiväunille hän nukahtaa pattereilla toimivassa koliikkikeinussa. Hyviä ideoita?

Heippa!

Liekö sattumaa vai mitä lie, mutta Kiia nukkui tosi hyvin viime yön saatuaan passituksen pinniksineen omaan huoneeseen. : ) Eli Sini77, kokeilu oli oikein onnistunut! Itse en meinannut saada unta kun Kiia ei ollut vieressä tuhisemassa, mutta yö meni niin, että se kahden maissa huhuili ruokaa, ja seuraavan kerran 6:30. Välillä sieltä kuului joitakin pieniä hihkaisuja, mutta joko Kiia hihkui unissaan tai onnistui itse saamaan unen päästä kiinni.

Tuiskuinen, tapaaminen ois ihan jees. Onko sulla joku päivä mielessä silloin syyskuussa? Silloin jo pääsee varmaan mun vakipaikkaan kisahallin parkkikselle, kun MM-kisasysteemit on purettu. Julkisiin ei kauheesti huvita lähtee ryysimään, se kun on niin säkästä kiinni mahtuuko vaunujen kanssa bussiin..

Hanna73, sulla on aivan ihana tyyli kirjoittaa teidän kaksosista! : )

Samu, hankalalta kuullostaa tuo teidän yöllinen ongelma. Kiialla jossain vaiheessa auttoi se, kun laittoi sänkyyn ja piti kättä rinnan päällä ikäänkuin painona, ei tietenkään mitenkään rusentavalla voimalla. : )

Kiinteistä vielä, Sini77 taisit puhua, ettei oikein soseet uppoa. Meillä uppoa hedelmäsose (Kiia on syönyt vain aprikoosia) paljon paremmin kuin kasvikset, taitaa Kiia olla samanlainen herkku...se kuin äitinsä. : ) Niin joo, sitä piti kysyä, että vieläkö steriloitte pullot? Mä ajattelin sen homman jo pikkuhiljaa unohtaa, kun muistelen, että jossain sanottiin ettei enää tarvitse kun kiinteät on kuvioissa.

Nyt neitokaista nukuttamaan!

Jippu

Oltiin taas kaksi yötä mökillä ja Santtu nukkui molemmat yöt ilman mitään ähellyksiä. Erona kotona nukkumiseen on, että sillä on mökkisänkynä vanha vaununkoppa jossa ei mahdu häärimään. Samassa kopassa on vanhempienikin luona nukkunut kokonaisia öitä. Pitääkin koittaa kotona laittaa koppa pinnikseen, jos se rauhoittaa öitä. Santtu kun ei yöllä enää syö, mutta heräilee joskus muuten vaan. Kumma, että se mökillä oleva koppa ei varmaan ole edes tutun hajuinen mutta kelpaa silti niin hyvin.

Mökillä kelpasi omatekoinen vihannessose ja omena-päärynäsosekin, toivottavasti nekin maistuu myös kotona!

Mä oon lopettanut pullojen ja tuttien steriloinnin. Tai pulloja meillä ei oikeastaan edes käytetä kun ei tuo syö niistä mitään. Jos vettä tai jotain luumuvettä annan niin juominen onnistuu sellasesta Tupperwaren nokkamukista mistä ei heru kuin imemällä. Jostain kumman syystä se kelpaa, mutta tuttipullosta ei juo. Mutta se muki on näppärä, on helpompi tiskatakin kuin tuttipullot ja Santtu saa sitä itekkin pideltyä.

Santtu on selvästikin alkanut tarvita sosetta enemmän kuin ne kaksi annosta päivässä. Nyt on taas nälkäinen kahden tunnin välein eli tihentynyt on syöntirytmi. Täytyy ottaa ohjelmaan varmaan aamupala ja päivällinen (tähän asti on saanut toisen aterian iltapäivällä ja toisen nukkumaan mennessä). Ei meillä olisi onnistunut 6kk täysimetys..

Jeps, pitää mennä taas purkamaan tavaroita..

Yhteistyössä