MARSILAISET6

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tinttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi!

Tosiaankin, on se kumma, kun ""ulkopuoliset"" koittaa saada joka ketjuun riitaa aikaseks. Luulis, että ihmisillä on parempaakin tekemistä...

Me ollaan nyt pari päivää kotona kääntymässä, miehellä on kesäloma, ja ollaan melkein koko loman ajan reissussa. Ens viikolla on Toukon 3kk neuvola, joten sillon pitää muistaa olla maisemissa :).

Tänään Touko kääntyi ekaa kertaa mahaltaan selälleen. Vautsi! Kädet on myös kovassa käytössä, tarttuu jumppamaton leluihin ja heiluttaa niitä kovasti. Isoihin leluihin ei vielä saa otetta, mutta ei varmaan mee enää kauaa.

Vatsalihaksista, niin mulla on fysioterapeutti kunto-ohjaajana ja hän sanoi, että myös suoria vatsalihaksia saa tehä. Oon sit tehnyt sekä suoria, että vinoja, ja tuleehan salilla tehtyä suoria monessa muussakin laitteessa, kun niitä tarvii niin moneen. Sen oon huomannu, et muut lihakset jaksaa paljon pidempään ja jo melkein samoja painoja, mitä ennen raskautta, vatsalihaksia hyvä että jaksan tehä 30 toistoo... mut eiköhän ne sieltä palaudu.
Painoa on yhä se 5-6kg ""ylimääräistä"", tosin BMI on jo nyt normaali, mut toki sitä haluis samaan lukemaan mitä oli ennen raskautta. Salilla oon käyny 2-3x viikossa, ratsastamassa kerran tai kaks ja sit vaunuja työntelen joka päivä n.tunnin lenkin. Silti paino on jämähtänyt tuohon n. 66-67kg. Vatsassa on kunnon löllyt ja lantio on leveempi kuin ennen. Rinnatkin on enää vain n. 1-2 kokoa suuremmat kuin ennen raskatta, kun olivat yhdessä vaiheessa jopa 3x isompi kuppikoko... Saa nähä, mitä niistä on jälellä sit imetyksen jälkeen. Todennäköisesti lähden töihin heti kun vanhempainloma loppuu, joten ennen sitä pitää lopettaa imetys kokonaan, että poika pärjää hoidossa. Nyt poika on ruvennut taas tekee iltaisin jopa 1½ tunnin syöntejä, en sit tiiä, onko maito illalla niin litkua, vai mikä on syy. Korvikkeita ei olla vielä syötetty eikä kiinteitä edes ehditty ajattelemaan. Sillä aikaa kun oon salilla tai tallilla, mies hoitaa poikaa ja on syöttänyt pakkasesta maitoja, mitä alussa tuli ihan älyttömästi maidonkerääjiin sillä aikaa kun poika imi toisesta. Enää ei oo tullu ylimääräistä maitoa ja pakkanen alkaa olla tyhjä, joten kai se on pian Tuttelit otettava käyttöön täälläkin, jos meinaan päästä johonkin ilman poikaa.

Nyt tuo poika kaipaa äitiään.

t. Satu ja Touko 2kk 3vko

Sen verran tässä ajattelin kertoa kun joku ( ei nuo nimet pysy päässä..) kyseli et onko jo annettu velliä. Meillä on Otolle annettu 2vk ajan iltavelliä ( Bonan maissi) maitoon laimennettuna ja kyllähän unet piteni! Ennen 2-3h välein heräili ja nyt pärjää kun kerran herää. Otto siis nyt 3kk ja pikkasen päälle.
Mullahan kans aluksi tuli maitoa niin että luovutin sitä aika paljonkin, mutta nyt tuntuu et ei riitä illalla. Joskus tulee aivan totaalinen stoppi; rinnat aivan tyhjät ja herumista ei tapahdu. Yöllä sit taasen maitoa on reilusti ja päivisin riittää hyvin. Osaltaan tuntuis nuo minipilleritkin vaikuttavan-ja menkat myös-tuohon maidon määrään. Toisaalta kun (tuleekohan sanomista..)tykkään ottaa siideriä iltasella saunajuomaksi niin ei tee mieli sit imettää, niin ei haittaakkaan vaikka maitoa ei illalla tulis..Ja on kiva ku mieskin pääsee syöttämään poikaa, nauttii siitä hänkin kun saa osallistua.

On ollut puhetta masennuksesta; mulla on sellaista raha ei riitä-masennusta. Kun oli töissä palkka tietysti oli isompi ja sillä makseli asuntolainat ja muut ihan kevyesti, mut nyt ku toisen palkka vaan on käytössä ja mun pieni äitiyspäiväraha ni pistää välillä ahistamaan ku laskuja pukkaa ja kiva olis käyttää rahaa muuhunkin -lomailuun ja vaikka vaatteisiin, kampaajalle ym. ja välillä on käyny mielessä et olisko tehny joitan valintoja toisin jos voisi uudelleen valita..lapsista vaan en luopuis, enkä miehestä vaikka välillä käy ärsyttämään siis tuo mies..ihana kyllä on suurimmaksi osaksi, mutta joskus..grr

No, jatketaan jutustelua toisella kertaa.Mukavaa viikonloppua-kai se nyt on perjantai..?

Laku

Pitihän se arvata et jotain meni meikeläisen ""päivityksessä"" pieleen...kiitos Chloe kun korjailit mun jälkiä!
Hanna nukahti ennen joko tissille tai isukin mahan päälle, mutta nyt on sipannut tosissaan melkein samantien omaan sänkyyn tutin ja rättinsä kanssa. Me annettiin eilen ekaa kertaa tytölle maissisosetta, laimensin sitä vielä vähän tuttelilla ja toinen söi innolla, nauraa rätkätti ääneen kun sai sosetta, kyllä meilläkin oli hauskaa kun toisen rätkätystä seurattiin, lapsi oli onnellinen kun sai oikeaa ruokaa, eikä se ärsyttänyt vatsaa mitenkään, tänään annoin myös ja hyvin meni alas eikä vatsa ole reagoinut mitenkään.
Täällä on ollut tänään niin helteinen päivä ettei Hanna suostunut nukkumaan päiväunia, kolmet 20 min. unoset otti, mutta silti on ollut yhtä aurinkoa koko tyttö tämän päivän.
Viikonloppuja!!!

Hei!

Suski:
Niin eipä se Joonallakaan helistin kovin kauaa kädessä pysy, vaikka siihen tarttuu, kun sen käteen laittaa :) Kaipa nuo purulelutkin on sitten isompana tarpeellisia.

Uskonpa ettei teillä ole hampaita tulossa, vaan nämä lämpimät kelit vaikuttavat lapsiin. Näin ainakin meillä.

Tuossa pari päivää oli viileämpää ja poika nukkui ihan hyvin, mutta nyt kun taas on lämmin ja aurinkoinen ilma ei poika suostu vaunuissa nukkumaan, taitaa tämän mamman kesä mennä sisällä ollessa :( Ei siellä vaunuissa liian kuuma ole ja pojalla vain helleasu/body päällä ja vaunun päällä ainostaan hyttyssuoja, mutta ei. Poika on yrittänyt nukkua sisällä toisia päikkäreitä, mutta ei nukkunut kuin varttitunnin, aika tiheään käy tisillä. Yritin aamulla ja nyt tunnin verran ulkona nukkumista. Aamupäivällä nukkui sitten toista tuntia sisällä. Vaunuissa ei uni tule silmään ja jos tuleekin se loppuu lyhyeen, yliväsyneeksi poika menee. Janokin tuntui olevan, mielellään Joona otti vettä, kun sitä tarjosin.

En tiedä kuinka tiheään pitäs lämpimällä imettää, nyt poika on syönyt normaalisti, iltaa kohti tiheämmin ja varsinkin nyt kun on väsynyt, eikä saa nukuttua. Mutta eihän siitäkään mitään tule, että koko ajan on tissillä, joten ihan hyvä jos oppisi janoon tuota vettä juomaan. Noin pienen kanssa se on vaan niin vaikeaa, kun he eivät osaa oikein ilmaista tarpeitaan, ihan pelottaa kuivuminen yms:(

Juuri kun hehkutin, että Joona nukkui läpi yön, syötiin meillä sitten alkuviikkojen jälkeen ekan kerran viime yönä kahden maissa. Poika laittoi nukkuun klo 22, heräsi klo 2, nukahti syönnin jälkeen kyllä heti ja heräsi syömään taas puoli kuusi ja sitten nukkui puoli kahdeksaan. Nauravana heräsi, Joona ei ole herätessään ollut enää nälkäinen, joten söin itse aamupalan ennen imetystä ja Joona jutteli ja naureskeli meille sitterissä istuen :) Saa nähdä vaikuttiko tuohon rytmin muuttumiseen rokotus, vai se, että poika oli eilen illalla yliväsynyt. Vai onko tämä jokin 3 kk ikäisille kuuluva vaihe? Tosin aika usein poika nukkuu vielä herättyyään syömään puoli kahdeksalta, joten saattoi sekin vaikutta, kun tänä aamuna ei nukkunut.

Tuntuu tosi hurjalta, kuinka jotkut lähtevät vauvojen kanssa ulkomaille. Meillä ainakin nämä Suomenkin helteet tekee pojalla tiukkaa. Eipä olisi meistä lähtemään, koko ajan sais olla huolissan saako poika lämpöhalvauksen, eipä se mitään lomaa olis. Kyllä meillä ulkomaan lomat jätetään tällä erää ja menemme sitten, kun poikakin osaa niistä nauttia ja muistaakin niistä sitten jotain.

Joonalla on vatsakin toiminut nyt vähän tiheämmin, eikä kakka haise enää niin happamalle. Tänään ei ole edes juuri puklailtu, mutta eilen kyllä senkin edestä.

Käytättekö te öisin imetysliivejä? Mä olen käyttänyt ja kyllä nyt alkaa olla jo epämiellyttävä pitää näitä yölläkin. Pitää varmaan kokeilla, miten käy jos jättää pois, kun ei mulla kuitenkaan ihan solkenaan maitoa tipu :) Täytyy vaan aina imettämään alkaessa laittaa liivit päälle, koska käytän maidon kerääjää, ei siihen tosin hirveesti maitoa tule, mutta heruu kumminkin.

Ihan hyväntuulinen ja nauravainen poika on päivän ollut, mutta nukkumaan meno ei maistu. Tänä iltana nukkumaan meno venyi klo 23, täytyy toivoa, että Joona saa nukuttua, nukahti kyllä heti, kun olin tuutulaulun laulanut ja sänkyyn laittanut. Joona lauloi itse mukana, sillai suloisesti jokelsi, kun häntä olkapäällä pidin, epäilin jo, että poika piristyi :)

Aloin itsekin miettimään, että onkohan mullakin tuo maito iltaa kohden laimeampaa, kun nytkin piti kahteen kertaan poika imettää oli nimittäin jo aikaisemmin laitettu nukkumaan, mutta ei rauhoittunut. Toivottavasti Kuumakin raukalla taisi olla, laitoinkin hänet nyt nukkumaan pelkässä vaipassa.

Kieltämättä tuo, ettei poika päivällä nuku tulee kyllä pitemmän päälle raskaaksi, jos kauan jatkuu, vaikka poika tyytyväinen onkin, kun usein aamusta iltaan olen pojan kanssa kahdestaan kotona, mies on töissä ja usein on illalla kokouksissa. Siivotakin pitäisi ja ne kukat sinne pihalle laittaa. Kukkapenkit sain tänä iltana kitkettyä, kun mies oli kotona Taidan kyllä nyt tarttua siihen miehen ehdotukseen siivoojasta, vaikka kerran kuussa :)

Satu kertoi käyneensä kuntosalilla kolme kertaa viikossa, itse en pääse juuri koskaan edes lenkille tai tietenkin pojan kanssa, mutta olisi joskus kiva lähteä ihan itsekin. Kerran olen pojan syntymään jälkeen käynyt yksin asioilla, kampaajalla ja hierojalla. Meillä sukulaiset asuvat satojen kilsojen päässä, joten ei ole pojalle hoitajaa, ainoastaan silloin, kun isä on kotona. No, kyllähän tämän tiesi etukäteen, mutta täytyyhän sitä välillä purnata. Kyllä mies pojan hoitoon osallistuu ja onhan hänen työnsä tehtävä, kaikillahan ei ole kahdeksasta neljään työt :)

Onpa joillakin vauvat alkaneet tosi aikaisin kääntymään, yleensähän kääntymiset alkaa siinä 4-5kk iässä. Meilläkin poika kääntyi kerran mahaltaan selälleen kuukauden iässä, mutta se oli puhdas vahinko :)

Hyvää yötä,

T. Chloe ja Joona

Hei vaan kaikille!
Päivitän alkuun listan eli tässäpä tämä:

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 2kk 6005g/61cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 2kk 5230g/59,1cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 2kk 5970g/60,8 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 10vko 5705g/61,2cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm
?Visitoora, poika

Hei alkuun kommentti, että on ollut tosi mukava lukea teidän kuulumisia ja että porukka on pysynyt näin hienosti kasassa!

Olen tosiaan taustaillut nyt muutaman kuukauden kun on kiirettä pitänyt (mammalomalla, kuvitelkaa ;)); olemme nimittäin aloittamassa talon rakentamisprojektia nyt syksyllä ja pelkästään suunnitteluvaihe on vienyt yllättävän paljon aikaa. Mutta eikös hyvin suunniteltu ole jo puoliksi tehty, vai miten se menee. :)

Ilokseni voin kertoa myös pikkuisemme osalta, että tänne kuuluu todella hyvää. Poitsumme (joka siis syntyi 2,5kk etuajassa eli tästä marsilaisketjusta ensimmäisenä..) voi alun vaikeuksien (pieni keskonen, ajoittaisia hengityskatkoja, infektio, saturaatiotiputteluita, nenämahaletku ym. ym.) jälkeen hienosti. Poitsumme on todella ihana ja iloinen tapaus, hymyilee jo kovasti ja kääntyilee (varmaankin ihan vahingossa ;) mutta kuitenkin) vatsalta selälle. Samaten kovasti poitsu treenailee käsiensä toimivuutta ja makua ja tunkee niitä vähän väliä antaumuksella suuhun.

Täytyy tähän väliin taas kerran kiitollisena todeta, että todella upeata ja ammattitaitoista on kyllä Suomessa keskosten hoito ja olemme olleet enemmän kuin kiitollisia poikamme hoidosta niin Naistenklinikalla kuin jatkosairaalassakin, jossa poikamme oli kasvamassa (kotiin pääsi 1,5kk vietetyn sairaalajakson jälkeen). Vasta oikeastaan viime viikkoina olemme jo melkein unohtaneet alun vaikeudet ja päässeet nauttimaan ""normaalista"" vauva-arjesta, ja se on ajoittaista väsymystä lukuunottamatta ;) ollut todella antoisaa, niinkuin me kaikki äipät varmasti tiedämmekin. Tästä on hyvä ja ihana ponnistaa ja odotammekin innolla kaikkia uusia kokemuksia poitsumme kanssa.

Oikein ihanaa viikon jatkoa ja kirjoitelkaahan kuulumisianne!

elli73

elli73: Mukava kuullu myös sinun kuulumisiasi!

Mä toivoisin, että satais tai että ois reilusti viileempää... Meillä on ollut eilisillasta lähtien ihan hirveetä ja ilmeisesti johtuu tästä ""kuumuudesta"". Poika on itkenyt ja ähissyt suurimman osan ajasta ja ainoa hyvä paikka on äidin tai isän olkapää. Ja päivällä ei tietysti nukuta taas yhtään eikä eilen illalla tullut uni millään ja yölläkin itkettiin.

Aamupäivällä ei kelvannut tissi eikä korvike ja pelottaa, että poitsu kuivuu. Väliä syöntien välillä on ollut neljäkin tuntia, mutta, kun ei syö niin ei syö. Söi siis aamulla puoli yhdeksältä tissiä ja sitten vasta seuraavan kerran yhdeltä, neljältä söi korviketta ja äsken tissiä. No siinä mielessä on ainakin pirteä, että hirveää itkukarjuntaa lähtee ja kuumetta ei ainakaan ole. Se kuumeenkin mittaaminen peräsuolesta oli yks operaatio, kun poika ei ois ollut millään paikallaan.

Äsken avasin kaikki ikkunat ja parveekkeen oven ja en ainakaan enää yhtään jaksa varoa tuleeko vetoa vai ei... Nyt on poika pitkästä aikaa suht tyytyväinen, kun lekottelee avoimen ikkunan ääressä. Pissaakin on tullut tooosiii vähän. Oisin jo varmaan viemässä kohta lääkäriin, mutta ei ole mitenkään veltto yms.

Täälläkin riivaa kuumuus, oltiin päivällä ähtärissä ja santtu ei oikein tykännyt olla vaunuissa. Liinakin jäi juuri autoon niin tuli kunnon kuntolenkki poikaa kanniskellessa. Eilen oltiin myös (mamma ja santtu) ekaa kertaa ruumissaatossa kun miehen mummupuoli vietiin hautausmaalle. Tääl pohjanmaalla on kyl ihan kauniita tapoja, ku koko kaupunki pysähty kunnioittamaan saattokulkuetta ja liikennevalotkin oli laitettu pois päältä. Santulla ei taaskaan paljon ilme värähtäny vaik kovaan ääneen suruvirsiä veisattiin. Mukavaa kun poika saa tutustua monenlaisiin tapoihin. No, nyt grilli on kuumana niin palailen kun päästään taas sinne ruuhkasuomeen!

Moikka taas

Tuosta kuumuudesta ja vaunuissa nukkumisesta, meillä on sellainen vauvojen ""kesäpesä"" niminen hökötys, elikkä vähän teltan näköinen (pienempi) systeemi jossa on katto kangasta ja estää suoran auringon paisteen, siinä on lattia ja seinät on niinkun hyttysverkkoa. Sinne ei pääse siis ötökät eikä suoraan aurinkokaan, olen sitä pitänyt filtin päällä tossa saunan kuistilla ja tyttö on siellä nukkunut taikka leikkinyt ja hänellä on ollut melko viileetä siinä kun kuistikin on varjossa, itse sit olen ottanut aurinkotuolissa aurinkoa ja lukenut. Ihan kiva ettei tyttöä ole kuumuus vielä ainakaan häirinnyt, tosin täälä meillä nyt ei vielä ole kunnon helteitä ollutkaan ja täällä tuulee aina.

Meillä typy on vielä rintamaidolla ja ajattelin imettää sinne puolivuotiaaksi, ja iltasin ja aamusin hän saa joko maissivellin tai perunaporkkanavellin, hän tykkää vellistä kovasti ja velli onkin ainoa mitä tuttipullosta ottaa, maitoa hän ei suostu siitä ottamaan. Aamupäivällä hän syö yhden soseaterian, noita hedelmäsoseita olen antanut ja sit perunasoseita.
Maitoa mulla tulee hyvin mutta tyttö söisi hirveän tiheään, elikkä päivisin ihan helposti voisi syödä tunnin välein, maito sulaa niin nopeaan ja tämä vielä tuntuu perineen minun aineenvaihdunnan. No en itse halua enää imettää tunnin välein joten olen sit lisännyt tuon vellin ja soosselin hänen ruokailuihinsa ja on niistä apu ollut noiden ruokavälien pidentämiseen jotka onkin nykyjään mukavammat eikä tyttö lutkuta nyrkkiään jatkuvasti (hän on sellanen että ei itke nälkäänsä, vaan tunkee nyrkkiä suuhun ja lupsuttaa kun nälkä tulee, ei itke edes unilta herättyään vaan tekee aina tota lupsuttamista). Tyttö nukkuu perhepedissä ja muutaman kerran olen herännyt kun hän on lupsuttanut mun olkapäätä nälissään =) aika suloista.

Mulla on semmonen rintareppu ja tyttö viihtyy siinä tosi mainiosti (hän on kyllä sellanen että viihtyy missä vaan ) ja tänään oltiin kävelemässä vähän pidempi aika ja kivaa oli.

Sauna on lämpeemässä ja odottelen että jos tyttö heräisi vielä ennen yöunia niin otan hänet mukaan suihkuun, sitten isi tulee ottamaan hänet ja minä pääsen saunomaan. Yleensä tytteli nukkuu klo 23sta eteenpäin, ylös me laiskurit nousemme klo 11 aikaan, välillä tietty tissitellään siinä vierekkäin mutta sitten jatketaan unia. En tiä mikä väsyttää mutta pystyn helposti nukkumaan ton 12 tuntia, johtuisko se sit hormonitoiminnasta, onneksi tytöllä on tuo sama rytmi kun mulla, illan virkku ja aamun torkku. Jos nukun vähemmän kun tän määrän niin olen aivan älyttömän väsynyt, alotin nyt vitamiinien syönnin ja sit olen kerran viikossa ottanu sellasta estrogeenivalmistetta, kun tuntuu että on ollu sellasta alavireyttä ja alko pelottaa ettei ole hiipivää synnytysmasennusta, neuvolasta on siitä niin paljon varoteltu. Ton nukkumisen suhteen olen kyllä tosi onnekas kun vauva on niin helppo ja sit toi perhepeti helpottaa vielä lisää, mä olen sellanen että mulla ei pää kestäis väsymystä ollenkaan.

Mut nyt...iltapalalle ja sinne suihkuun.

Heips,

alkuun lista:

23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 2kk 5230g/59,1cm
?Visitoora, poika

Ilmoittelen tässä, että hengissä olen yhä minäkin, vaikken ole palstalle ehtinyt yli kuukauteen. Muutimme touko-kesäkuun vaihteessa eikä minulla ole ollut nettiyhteyttä. Edelleen elämme täällä puolitekoisen keittiön kanssa ja tavaraita on edelleen yllin kyllin lattialla ""säilytyksessä"", kun en tiedä, mihin niitä pistäisin. Eli hyvä, jos asunto on jouluksi kondiksessa...

Lukaisin tuossa vain pari viimeisintä viestiä, oletko Melinda jo kauan antanut lapselle lisäruokaa? Minä olen asiaa harkinnut, mutta ajattelin nyt ainakin nelikuiseksi täysimettää, vaikka aika tiheään sitä saakin tehdä. Tosin jos tiheän imun yöt rupeavat olemaan jokaöisiä, niin sitten lähtee soosit pyörimään. On meillä pari sellaista yötäkin ollut jo, jolloin tyttö on imenyt parin tunnin välein. Ei sitä erkkikään pitemmän päälle kestä.

On ihanaa, kun lapsi on jo niin seurustelevainen ja nauravainen tapaus. Hän on aivan hulluna isäänsä ja kikattelee ääneen, kun pääsee isän kanssa leikkimään. Alkukuusta oli kyllä vaikeuksia, kun oma ruokavalioni meni stressin takia ihan poskelleen ja mies oli pitkillä työmatkoilla: Venla sai järkyttäviä itkukohtauksia useita kertoja päivässä, jotka saattoivat kestää tunnin kerrallaan. Siis puhun nyt hysteerisestä itkusta. Mutta nyt on taas helpottanut, eilen kävimme jopa koko perheen voimin shoppaamassa vaatteita, tyttö istui ja nukkui tyytyväisenä kantopussissa.

Mukavaa juhannusviikkoa kaikille!

t. Samu ja Venla 3 kk 5 pv

Moi!

Taitaa tää kuumuus jotenkin vaikuttaa Kiiankin, on tänäänkin nukkunut yllättävän monet päiväunet, ja yllättävän pitkät sellaiset, kun yleensä maksimi on tunti.

Melinda: Mullakin tulis maitoa ihan hyvin, mut just toi, että vauva söis vaikka kerran tunnissa, sai mut myös antamaan velliä lisäksi. Kuinka paljon teillä menee velliä kerralla? Meillä vaihtelee tosi paljon, välillä menee 30 ml, enimmillään varmaan joku 80 ml.

Kattelin tota listaa ja ihmettelin, onko meidän tyttö jotenkin tosi natiainen?? Meillä kun menee 56-senttiset vaatteet edelleen, tytöllä ikää 10 viikkoa. Saa nähdä, mitkä on mitat parin viikon päästä neuvolassa.

Kaikille oikein hauskaa alkavaa viikkoa!!

Jippu ja Kiia

Täällä myös ongelmia nukkumisen kanssa kun on ollut lämmintä, tyttö ottaa tunnin unia pitkin päivää. Muuten on ollut kyllä pirteä ja ruokahalu on kohdallaan, ja jano on kova. Mutta ei kannata valittaa sillä kesä on ihana vuodenaika. Tässä lyhyet kuulumiset, lisää toisella kertaa...

Meri & Ninna 16vk

Huuuh, anoppilasta on palattu ja tavarakuorma purettu. Oltiin tänään vielä rippijuhlissa, mutta oli ihan mukava reissu kun osattiin kerrankin varata tarpeeksi aikaa ja pysähdeltiin matkalla. Kyllä ilmastointi on autossa aika ehdoton näillä keleillä!

Melindalle piti vaan kommentoida tuosta väsymyksestä. Mä oon kans AIVAN sekasin aamulla kun pitää herätä Santtua syöttämään. Arvuuttelen siinä sit montako kertaa ja milloin on yöllä ja aamulla syöty eli paljonko näkyy liivinsuojia, räsyjä sun muuta sängyn lähistöllä. Tuntuu et ei mikään unimäärä riitä et ois aamulla pirteä, mut kyl se sit hiukan helpottaa kun pääsee vaan ylös sängystä. Olin jo suorastaan huolestunut kun väsymys jatkuu vaik hb jo nousi.. Mutta kai se sit on vaan noiden pätkittäisten unien ja imetyksen syytä jos en olekaan ainoa.
Onneksi saa tosiaan hyvällä omallatunnolla nukkua; en ymmärrä miten useamman lapsen äidit jaksaa herätä aikaisin viemään isompia lapsia eskariin tms.

Jeps, nyt iltapalalle ja maate..

Moikka

Jippu ja Samu, mä aloin noita sooseleita antamaan 2 vkoa sitten ja tota velliä vasta viikon. Toi velli ei meillä auta syöntivälien pidentämiseen vaan ne on samat ku rintamaidonkin kanssa, elikkä tunnin päästä söis taas. Sooselit antaa sit jo pidempää väliä. Tota velliä annan kerralla 120 milliä. Ja soosia puoli purkkia. Tyttö on ihan mieletön suursyömäri ja ruoka sulaa hetkessä, oon ite samanlainen ja veljeni myöskin, joten perittyä on.

Nyt me lähdetään suihkuun tytön kanssa, hieman taas ilta venähti, mutta meillä ei ole ollu mitään aikatauluja tässä äitiyslomalla, ollaan oltu vaan rennosti. En tiedä sit tarvisko jossain vaiheessa jotain rytmiä yrittää kehittää, vielä ei oo tullu ainakaan ajankohtaiseksi.

Tänään oli 3 kk neuvola ja poika sai myös rokotuksen. Hirveä parkuminen alkoi rokotuksen takia, mutta kyllä itku meni sitten yhtä nopeasti ohi. Pojan painokin on tasoittunut 0-käyrälle. Pulautteluun ei otettu taaskaan mitään kantaa, mutta on tää puklun määrä ihan valtaisa, kun paitaa saa vaihtaa pojalle koko ajan ja aina täytyy varata rättiä leuan alle. Neuvolassa tuli taas kunnon puklut mun päälle ja tuolille joten pitäis varmaan olla itsellekin reissussa vaihtovaatteet...

Meillä neuvolakäynnit on tosi rutiinia mittaamista ja ei siellä paljoa jutustella eikä mieltään pureta. Kiinteisiin siirtymisestä en saanut puhuttua neuvolassa mitään, kun oli sijainen paikalla. Seuraava neuvolakäynti on sitten lääkäri joten ei onnistu jutustelu varmaan silloinkaan joten pitänee soittaa jossain vaiheessa neuvolaan tai sitten aloittaa kiinteiden kokeilut vaan pikkuhiljaa. Olen jotenkin niin arka siirtymään noihin soseisiin, mutta eihän tässä mitään kiirettä kyllä vielä olekaan. Tosin poika syö tissiä nyt myös tunnin välein (silloin kun tissi kelpaa..) joten vaikuttaisi siltä, että rintamaito ei riitä vatsantäytteeksi pitkiä aikoja. Ja tuo tunnin välein imetys on aika rasittavaa.. Minullakin on nopea aineenvaihdunta joten on varmaan sama juttu myös pojalla.

Eilen aamulla piti taas antaa maitoa pullosta, kun poika sai hirveän rintaraivarin eikä tissi kelvannut, loppupäivä meni sitten ihan tissittelyllä, mutta silloinkin taas toinen tissi aiheutti aina raivarin ja piti käyttää kaiken maailman vippaskonsteja (esim. poika sylissä nopeesti makuulle ja tissi taas nopeesti suuhun ennen kuin poika ehtii edes kunnolla sitä tajuta). Poika suostuu nykyisin syömään ainoastaan makuuasennossa joten ei onnistu syöttäminen, jos ei ole sänkyä lähettyvillä. Tai voishan sitä ottaa viltin asioille mukaan ja mennä kaupungilla puiston nurtsille imettämään :D No pärjäsi poitsu nyt onneksi koko 2 tunnin neuvolareissun ilman tissiä ja hyväntuulisena. Vesipullo oli matkassa ekaa kertaa, mutta ei vesi kelvannut.

Neuvolakorttiin kirjattiin mm. että tyytyväinen poika. No nyt kotiin tulon jälkeen poika ei ole ollut kauhean tyytyväinen :) Olen jo monta kertaa käynyt poikaa hyssyttelemässä, kun taistelee taas unta vastaan valtavasti. No voi olla että unet kestää taas sen max. tunnin. Niin joo mä pyysin miestä ostamaan sitä nestemäistä Panadolia, jos rokotuksesta tulee kuumetta. Luin jostain, että nestemäinen tehoais jotenkin ”tasaisemmin?” vai miten se nyt olikaan.

Näillä näkymin näyttää siltä, että pojalle olisi tulossa porkkanan punaiset hiukset :) Mutta eihän tuosta hiusten lopullisesta väristä vielä tässä vaiheessa ole varmuutta ja osallahan väri muuttuu vielä paljon iän myötä.

Minä en käytä liivejä öisin, mutta paita kyllä sitten aina kastuu. Yöllä imettäessä on aina joku rätti johon kuivaan toisesta rinnasta imetyksen aikana valuvan maidon ja aamulla on sitten koko paidan etumusta jo litimärkä, mutta mun mielestä noi rintaliivit on tosi ahdistavat käyttää öisin. Lisäksi epäilen, että se yks rintatulehdus tuli osin siitä, että liivit painoi yöllä.

Mä olen aamuisin tosi väsynyt ja en millään jaksaisi nousta. Olen kuitenkin huomannut, että mun ei kannata mennä jatkamaan unia, jos poika nukahtaa uudelleen. Kolmena aamuna viime viikolla nukuin pidempään ja tulos oli sitten se että sain valvoa pitkälle yöhön ja kuitenkin taas aina aamulla herään miehen kolisteluun, vaikka poika ei ihan vielä herättäiskään.

LISTA:

23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
?Visitoora, poika

Sini77: Oisko toi pulauttelu kanssa syynä siihen, että teidän poitsu syö taajaan ja tuntuu jäävän nälkäiseksi? Aattelin vaan että jos pulauttelee oikein paljon niin poishan osa siitä ruuasta tulee. Meillä rintamaito tuntuu riittävän, mutta Santtu ei pulauttele juuri ollenkaan ja aattelin yks päivä, että jos pulattelisi niin vois ollakin että tarttis antaa lisäruokaa. Tylsää jolleivat neuvolassa kuuntele ja neuvo :(

Mullaki on nestemäistä panadolia varattuna, tuntu jotenki kivemmalle ajatukselle kuin supot. En tajunnu sitä ruiskua vaan pyytää apteekista, mutta onneksi on kotona yks pieni annosteluruisku.

Hih - kiva ois jos neuvolakortissa lukis ""tyytymätön lapsi"". Mitähän siitä seurais *virn*

Mä pidän imetysliivejä yleensä yölläkin, mutta välillä on vaan harso tai maidonkerääjä siinä käden ulottuvilla. Mulla on vaan sellasia HM:n halpisliivejä jotka on joten kuten ajaneet asiansa niin en oo jaksanu parempiin investoida. Kivaa ku on kerranki isot tissit vaik ne näyttäs kyl paremmilta jos ois pienempi maha *turhamainenko?*

Jess, pitää tehdä kai muutakin kuin surffailla ku on tällaset ilmat. Kivoja kesäpäiviä kaikille!

23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
2.3. Tuiskuinen, poika
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm

Päivitin edellä sitten oman pikkuiseni syntymätiedot, jotka keikkuivat kysymysmerkillä listan viimeisenä.

Kylläpä kuulostavat akrobaateilta teidän vauvelit! Itseäni vähän hirvittää, mitä jatkoseuraamuksia meidän vesselille koituu, kun joutui synnytysväsymyksen takia silloin jäämään sairaalaan viikoksi. Oli lääkärien ja hoitajien mukaan veltto ja uninen. No, nyt 3 kk tarkastuksen lähestyessä vaavi on löytänyt kätensä sen verran, että saa nyrkit tarvittaessa suuhun, mutta ei koskettele vielä esineitä. Kääntymiset eivät tapahdu, vaikka sätkytteleekin innoissaan jalkojaan. Hymyä, naurua ja jokellusta tulee sitäkin enemmän. Taitaa tulla sosiaalinen kaveri :)

No, poika heräsi, back to business...

Heikutinkeikutin mammelit!
Ajatelkaa, n. vuosi sitten meistä suurin osa oltiin vielä vauvan teko vaiheessa ja jännäiltiin alkaako kuukautiset vai ei...ja nyt meillä on ne pienet ihmeet kainaloissamme.
Maalismamma, kirjoittele ihmeessä tänne, sen jälkeen ei ole kuulunut mitään kun ehdottelin tapaamista, älä sen takia jätä tätä ketjua, olisi kiva kuulla teidänkin kuulumisianne!
Mä en enään öisin käytä imetysliivejä, on niin pirskatin kuuma muutenkin, olen laittanut pyyhettä yms. patjan suojaksi, koska maitoa valuu öisin, Hannan eka syöttö väli on se 7h niin rinnat rupeaa olemaan jo aika turpeessa ja maitoa valuu. Tyttö on jo unten mailla, nukahti tuossa 10 yli yhdeksän, nyt kun on ollut näitä helteitä niin päivisin ei ole uni maittanut, hyvin on kyllä jaksanut päivät ilman kitinöitä, juttu luistaa ja naurattaa niin valtavasti.
Mä toivottelen teille kaikille oikein rauhallista jussia, lähdetään huomenna käymään tuolla mun kotipuolessa lasten kanssa, matkaa sinne on tuommoiset 300 km, isukki on työmatkoilla, tullaan kotia juhannuksena kun isikin palailee näihin maisemiin.
Ai niin, toissailtana Hanna kääntyi ensimmäisen kerran selältä mahalleen, teki sen kaksi kertaa, mutta siihen se sitten jäikin, kyljelleen kyllä menee muttei siitä eteenpäin, että semmosia...

Moi!

Tunnustan, että on tääkin mamma ""juopotellut"", viime viikonloppuna appiukon 50v päivillä kuoharilasillinen + siideri ja viikko sitten häissä lasi viiniä. Enempää ei ees tehnyt mieli, liekö tuo vauveli niin iskostunut jo alitajuntaan. ;)

Mä oon nukkunut yöllä ihan ilkosillaan. Ihan alussa pidin yöllä t-paitaa, se riitti pitämään sängyn kuivana maidosta, mut enää ei öisin valu yhtään maitoa. Päivälläkään ei tuu enää maidonkerääjiin kuin silloin tällöin vähän maitoa, lypsämällä saa jonkun 30ml imettämisen jälkeen yhteensä molemmista. Kaipa tuo liikunnan aloittaminen on verottanut maidon tuloa, kun samoja aikoja lakkas maidon ""ylituotanto"" mitä alotin salilla käynnin. Vielä kuitenkin näyttäis poika saavan tarpeeks maitoa, poika on kuitenkin PALJON tärkeempi, kuin salitreeni!
Mutta piti siis kommentoida tuota liivijuttua, en oo pitänyt yöllä ollenkaan liivejä. Päivälläkin pidän tavallisia liivejä välillä, kun tukevat ja istuvat paljon paremmin kuin imetysliivit. Imetys vaan on vähän hankalampaa niiden kanssa, mutta ei mahdotonta.

Ootteko juottaneet vauvoilla vettä? Jotenkin hassua, et maito riittää janojuomaksikin, luulis, et vauva kuivuu. Ei olla kyllä ite annettu vettä, mut tuli mieleen, et ehkä siksikin poika syö useemmin, kun tulee jano.

t.Satu ja Touko tasan 3kk

Meillä se eilinen rokotus sai sitten pojan kipeäksi, mutta onneksi meni sitten oireet jo yön aikana ohi. Valtaisa itku alkoi iltapäivällä ja se oli tosiaan suoraa kirkumista johon ei auttanut aluksi mikään ja pahaa teki, kun pikkunen niin itki. Sitten poika rauhottui sen verran, että itku tyyntyi jos kävelin ympäri kämppää ja hyssytin. No puoltoista tuntia ravasin sitten asuntoa ympäri poika sylissä kunnes mies tuli panadolin kanssa kotiin. Puolisen tuntia lääkkeen annosta itku alkoi sitten helpottaa ja illalla vielä itkeskeltiin, mutta ei niin suurella paniikilla. En ollut kyllä tajunnut, että oireet rokotuksesta tulee noin nopeesti.

Sini77: hyvä kun kerroit rokotuskokemuksesta, osaan varata kotiin valmiiks vauvalle sopivaa särkylääkettä. Meillä on rokotus ylihuomenna.

Hiusten väristä, niin Toukolla on myös ihan porkkanan väriset hiukset. Mulla on itellänikin ollut vauvana porkkanan väriset hiukset, mut ne vaaleni sit ihan valkoseks ja ovat aika vaaleat vieläkin luonnostaan.

Heippa,

Oltiinpa pudottu aika alas joten naputtelen jotain vaikkei mitään uutta juuri olekaan.
Me tultiin kipeäksi sen rokotuksen jälkeen ja tuo lääkekuuri (antibiootti) on yhä päällä, mutta tyttö on räkäinen kyllä yhä, ei ole kuumetta ollutkaan, vaan tuo räkä on sitkeässä.

Ihana auringon paiste on ollut tänään, oltiin koko päivä pihalla, tyttö varjossa viltin päällä saunan kuistilla ja äiti auringossa. Huomenna mennään mummon ja papan luo, on taas tyttö kasvanut viime visiitistä, meillä kun on jonkinverran tota välimatkaa.

Näin, mutta öitä kaikille.

Morjens!

Olipa kiva kuulla teistä joita ei ole näkynyt Elleissä vähään aikaan! Erityiset onnentoivotukset Elli73:lle, jonka poika vihdoinkin vaikuttaisi voivan hyvin! =)

Juhannus lähestyy... Olen ihan nostalgisissa tunnelmissa, kun muistelen viime juhannusta mökillä kahdestaan ukon kanssa... Oli tavattoman kaunis sää, oltiin rauhassa ja ennen kaikkea siellä ihana tyttösemme sai alkunsa... Ja siitä tosiaan on jo vuosi, kuten joku pohdiskeli. *haikeana*

Tyttösemme, niin. Eva on unohtanut täysin että päivällä nukutaan pitkiä päikkäreitä. Unet koostuvat 30-60 min levottomista torkuista. En tiedä onko liikaa tekemistä ja katselemista, vai onko kuuma... Öisin hän nukkuu edelleen 7-9 h putkeen ja syö vasta 4.30-7.00-aikoihin.

Samoin syöminen on ollut huonoa päivisin: pientä napostelua (=60-80 ml, normaalisti 150-200 ml) pitkin päivää. Yritän odotella kunnes tytöllä on _selvä_ nälkä, mutta silti ei aina jaksa syödä. Aamulla sitten tankataan, lieneekö lämmöllä merkitystä tässäkin asiassa? Joten olen aika loppu hyppimisestä... X-/ Onneksi juhannus lähestyy!

Juhannuksen jälkeen onkin jo Evan 3 kk:n neuvola. Ihmeellistä, tyttö on jo kolmen kuukauden ikäinen! Pituutta on ainakin tullut huimaa tahtia, meillä on jo pari 70 cm:n bodya käytössä (mm. äp:n kelta-vihreä-raidallinen). Tuntuu että vaippa edelleen menee yhtä kireälle kuin ennen, voi kuinka toivon että typykän paino olis noussut tarpeeksi! En enää jaksaisi huolehtia siitä... =(

Huono nukkuminen saattaa johtua siitä että Eva opettelee uusia taitoja. Vatsallaan oleminen on yhä kivempaa, ja eilen hän _melkein_ tajusi miten kääntyä selälleen. Alakroppa jäi vielä vauhdista, paitsi kerran tyttö meni vahingossa kokonaan selälleen. Myös yritys selältä kyljelle on kovaa, ja selällään voi myös nostella peppua. Lattialla käy kova tohina ja sätkiminen on hauskaa katseltavaa. Enää tyttö ei ole 5 min päästä samassa paikassa mihin olen hänet jättänyt... Apua, nytkö se alkaa? ;)

Oikein mukavaa ja hyttysentöntä ;) juhannusta teille kaikille!

Aurora ja Eva 12+2

heips pitkästä aikaa..asiaa on kovasti mut ku ei ole aikaa kirjoitella niin nyt yritän muistaa kaikkee.. ja varmasti kaikki unohtuu =)

meil syödään kans aika tiheesti viel.. hassua oli ku oltiin ukon kaa ulkona kahdestaan ja neiti hoidos tätillä niin oli nukkunu kamalan pitkiä pätkiä jne mut ei äitille ala nukkuun..

nyt meil taistellaan tissillä, jos ollaan väsyneitä ja päiväl tiettyyn aikaan ei tissi kelpaa... tuskastuttavaa taistella kävin imetystukilistalta katselemas vinkkejä mut aika kaameeta on huudattaa lasta montaa tuntia ja sit taitaa käydä niin ettei siltikään tissi kelpaa..öisin ja unen pöprässä syö kyl tissistä hyvin.. ressaavaa ja hermoja raastavaa. oon sir pumpannu maitoa ja antanu..

meil on uni rytmit hieman mitä sattuu päivällä ja pitäis kai alkaa tekeen selvä rytmi niin ois itellekkin helpompi.

onko sektio äidit uskaltaneet tehdä vatsalihaksia, itse kävin pelaan pesis pelin =) kahteen vuoteen eka.hyvin kunto kesti, mut hidas kuin etana =)

neiti huutaa eli taas jäi jutut kesken..

pipsa

Yhteistyössä