12.1. Elli73, poika
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Evi, tyttö
13.3. Samu, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3. Ansku, Hanna, 4170g/51 cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 2kk 6005g/61cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 2kk 5230g/59,1cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 2kk 5970g/60,8 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 10vko 5705g/61,2cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm
?Visitoora, poika
Hei!
Päivitin omalta osaltani listan, kun tänään oli 3 kk neuvola. Joona täyttää tänään 3kk.
Aluksi neuvolakuulumisia:
Hyvin päästiin aamulla neuvolaan. Poika laittoi illalla nukkuman klo 22 ja heräsi viiden jälkeen syömään. Meillä nuo syönnit kestää edelleen puolisen tuntia, täytyy varmaan yrittää alkaa lyhentämään niitä, jospa puklailukin vähentyisi. Luin jostain, että rinnan tyhjenemiseen menee noin 4 min, ei kyllä meillä pidä paikkansa, jos 10 min syöttäis ei poika olis tyytyväinen, eihän sitä itskevänä lasta voi rinnalta ottaa. Niin, vähän jännitin jaksaako poika vielä puoli kahdeksan aikaan herätä, mutta kuin tietäen, että meillä on meno, Joona heräsi puoli kahdeksan maissa, joten hyvin ehdittiin neuvolaan. Onneksi se on tuossa lähellä
Joona ""käyttäytyi"" oikein nätisti, hymyili ja jutteli terveydenhoitajalle, joka oli tällä kertaa kouluhoitaja ei vakituinen lasten terveydenhoitaja. Jostain syystä kaikki noin keski-ikäiset, silmälasit omaavat, naishenkilöt saavat Joonan sulamaan suloiseen hymyyn
Mitat olivat kutakuinkin samat, mitkä olin itsekin arvioinut. Paino nyt aamulla oli 5910g, iltaa kohti kyllä rikkoutuu 6kg. Mieheni nauraakin, että aamusiin poika on sellainen pikku naama, mutta iltaa kohden, päivän tankkaamisen jälkeen, posket pullistuvat

Pituutta oli 60,5 cm, eli sopusuhtainen poika, pipo 41,3 cm. Joona menee kaikissa mitoissa hienosti ihan keskikäyrällä

, vaikka väälillä ajattelin, että kuinkahan alakäyrillä poika menee, kun olen ketjun vauvojen painoja katsastellut. Kyllä aika monella on isoja vauvoja, kun painoa on liki 8kg ja pituutta vähän yli 60cm, mutta syntymäpainohan olikin monella jo yli tai liki 4kg ja aika moni syö korviketta

Olen muuten kuullut, että nuo käyrät olisi tehty korvikevauvojen mukaan.
Se toinen piikkikin sitten pistettiin. Vähän poika itki, kun pistettiin, mutta rauhoittui sitten melkein heti ja ilman tissiä

täällä ei mitään puudutteita käytetä. Kun lähdimme pois nukahti poika vaunuihin. Hui, että tänään olikin kylmä, +10, täytyi pojallekin laittaa ihan vaatteita vaunuun, kun viime päivät on hellevaatteissa oltu. Maanantaina lämpöä oli n. +30 ja eilenkin +23. Päikkäritkin ovat päivisin olleet tosi pikku torkkuja jos ollenkaan, joten taitaa poika ottaa univelkaa takaisin, hän nukkui 2½ tuntia. Herättyään söi ja isän kanssa seurusteli, kun isä tuli lounaalle kotiin. Oltiinkin viime yö kahdestaan Joonan kanssa, kun mies käväisi työmatkalla Helsingissä. Siellä oli eilen ollut todella kylmä ilma, kun täällä oli helle.
Iltapäivällä poika tuli kärtyiseksi. Tyytyi vain olkapäälläni oloon ja nukahti siihen ja nukkui sitten hieman levottomasti 2 ½ tuntia. Taitaa tuo pistosjälki olla kipeä

Joona heräsi kun mies tuli kotiin ja söi. Ottivat isukin kanssa vielä iltanokoset. Noiden iltaunien jälkeen on ollut paremmalla tuulella.
Mies toi apteekista Panadolia tippoina ja suppoina. Onko kellään kokemusta kummat olis parempia? Kai tuota särkylääkettä voi antaa vaikka Dysflatyl-tippoja annetaankin?Terkkari sanoi, että voi antaa lääkettä, koska reisi voi olla kipeä. En kyllä anna lääkettä vasta kun on pakko, ei viitsi vielä noin pienelle lääkettä antaa ""turhaa"". Toivotaan, ettei nouse kuume.
Miten muilla on vauvat reagoineet piikkiin? Voihan tuo pieni levottomuus meilläkin johtua väsymyksestä, mutta kun Joona niin vähän yleensä kitisee ja vasta piikin jälkeen tämä alkoi, niin sen syyksi tätä ajattelin. Tosin vatsavaivojakin on, poika piereskelee haisevia pieruja. Toivottavasti yö menee normaaliin tapaan.
Kiinteiden aloitusta ei terkkari vielä suositellut, kun rintamaito riittää ja vauva on ihan sopivan kokoinen. Aloitamme sitten n. 4kk iässä maistellut, suositushan on nykyään jopa 6kk. Ihan hyvä antaa suoliston rauhassa kehittyä.
Eipä siellä neuvolassa sitten muuta, kuin että keitettyä vettä suositteli annettavaksi ja vähän olen antanutkin. Ainakin röyhtäisy tulee imetyksen jälkeen helpommin, kun annan vähän vettä. Aikaa keskusteluun ei ollut, seuraava asiakas jo painoi päälle
Queen kertoi, että hän jutteli tunnin, missä neuvolassa on aikaa keskustella niin pitkään? Ihan kateellisena luin

Olin niin odottanut tätä neuvolaa, kun meillä ei ollut 2kk neuvolaa ja eipä siellä ollut aikaa jutella, kun pikaisesti tehtiin tarvittavat ""toimenpiteet. 4 kk lääkäri on sitten vajaan kuukauden päästä, aikaa siihen on varattu 20 min ja se sisältää mittaukset ja punnituksen eli eipä sielläkään ehdi mitään jutteleen. Nyt oli aikaa ½ tuntia, mutta No, onneksi on tämä palsta ja varsinkin te marsilaiset olette olemassa
Senna:
Ei kannata välittää jonkun ulkopuolisen kommenteista, joka ei edes omalla nimimerkillä uskalla kirjoittaa. Kyllä me, jotka sinut ""tunnemme"", uskomme ettet huuda pojalle, ainakin minä ymmärsin mitä tarkoitit. Olen kanssasi ihan samaa. Ja kyllä tuo koiran koulutukseen vertaaminen oli jo liian paksua!
Noista imetystukilistan kirjoitukset on jotenkin outoja, hienovaraisesti syyllistetään pullon, tutin ym. käyttäjiä. Puremiseenkin ensi annetaan neuvoja, mutta sitten sanotaan, ettei vauva pure, jos imuote on oikea ja vauvalla on nälkä ja kuulemma ihan rautahampaiden tuloon asti voi imetellä jne. huh huh

Mulla ei mene jakeluun, että kaksivuotiaita vielä tissitellään, lasta käy sääliksi,silloin on kyse jo äidin nautinnonhalusta. Mutta kukin tyylillään tämä on vaan mun mielipide, jos joku marsilainen on aatellut imettää tosi myöhään, niin ei ollut tarkoitus loukata
Täällä marsilaisissa on ollut ihan tuolta odottajien puolelta asti hyvä henki, kun kukaan ei tahallisesti käsitä toisia väärin. Välillä, joku yrittää ilmeisesti sitä särkeä. Ei anneta niin tapahtua. Jokainen äiti täällä varmaan hoitaa lastaan kuten parhaaksi näkee

Voihan sitä tietenkin rakentavassa hengessä kesksutella, miksi joku tekee niin ja toinen näin.
Senna olet kyllä ahkera, kun jaksat noiden kestovaippojen kanssa tahkota
Munkin miehen sukujuuret on pohjanmaalla. Voin hyvin kuvitella miehesi, kun hän laittaa kestovaipan sijaan ""kunnon"" vaipan pojallenne
Ai sellaisia suihkuliinoja on olemassa. Vaikka en ole tuohon liinailuun hurahtanut, kuulostaa sellainen mielenkiintoiselta, olenkin miettinyt miten voisi joskus käydä pojan kanssa suihkussa. Mistä tuollaisia liinoja saa? Miten se suihku muuten käytännössä vauvan kanssa toimii, korviahan kai pitää varoa ja silmiä?
Kylvettäminen ammeessa on raskasta puuhaa ja meillä sen aina tekee mies, mun avustuksella.
Sennalle vielä: Millaiset vaunut teillä on, kun kerroit laittaneesi reunapehmusteet paikoileen?
Queen: Mistä ostit tuota imetysteetä? Ei millään pahalla, mutta miksi syötät nukkuvan lapsen yöllä ja vaihdat hänelle vaipan? Poikahan saattaisi nukkua melkein läpi yön. Ymmärsin, ettei hän silloin itse edes pyydä ruokaa.
Olet kyllä rohkea ja reipas, kun vauvan kanssa viitsit etelän aurinkoon lähteä

Oikein hyvää ja turvallista matkaa teille!
Huomasin muuten eilen, että poika alkaa löytämään varpaansa. Ihmetellen ja huvittuneena katseli, että mitkä sen siellä alapäässä heiluu

Kääntyilee ei vielä muuten kuin sängyssä kyljeltä selälleen, mutta noin 4kk iässä se keskimääräisesti opitaan. Tosi aikaisia tyttöjä joillakin on

Meillä tuo verbaalinen puoli on ainakin vielä vahoilla
Täytyy nyt lopetella. tulihan tässä taas tuota tekstiä maratonin verran
Kuulemisiin.
T. Chloe ja Joona, tänään tasan 3kk