MARSILAISET 9

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja *
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
?

*

Vieras
12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 4kk 7470g/67cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm, 4kk 7280g/65 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm, 4kk 7540g/68cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
22.3 Siiri - Eevi 3735g/51.5cm, 3 kk 6140g/60,3cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm

Heissuli

Oon odotuspuolelt asti seurannu teitin ketjuja (itelle synty tyttö 27.5) ja nyt kattelin et sivuja oli jo 3 ni oli uuden ketjun paikka.
Toivottavasti ette pahastu =)

Joo ei mua ainakaan haittaa, vaikka joku avittaakin meitä :)

Eilen oltiin koko päivä reissussa ja se sitten kostautu niin, että poika ei malttanut nukkua ja ilta oli yhtää huutoa. Kokonaiset 20 min malttoi tuolla välillä torkahtaa ja automatkatkin valvoi. Täksi viikoksi on muutenkin niin paljon ohjelmaa joten saa nähdä miten kiukkuiseksi pikkukaveri muuttuu, jos ei malta päivällä nukkua.

Pikkuhiljaa alkaa huomaamaan, että vaikka Niko ottaakin noita lyhyitä torkkuja niin ne pitää ehdottamasti ottaa 2-2,5 tunnin välein ja sitten menee mukavasti. Nyt on poika myös iltaisin ottanut ""päiväunet"", mutta ne ei yleensä haittaa nukkumaan menoa. No eilen oli tosi hankalaa, kun ei ottanut näit iltapäikkäreitäkään. Mutta nyt eilen Sadun ehdottama keino toimi, eli hain lopulta väsymystä vastaan kiukuttelevan pojan sängystä pois ja poika olikin tosi riemuissaan, puolisen tuntia tohisi lattialla ja sitten ei tarvinut kuin kantaa sänkyyn ja uni tuli.

Meillä on torstaina se pojan eka lääkärineuvola ja siellä meinaan kyllä yrittää saada pojan allergiatutkimuksiin ja jos eivät ota tosissaan niin sitten kyllä viedään yksityiselle. Mitään kiinteitä en ole nyt maistattanut ja perunan jätin kokonaan pois myös omasta ruokavaliosta. Pitäis vaan saada ohjeita myös tohon hydrocortisonin käyttöön, koska eihän sitä voi jatkuvasti käytää ja miten sitten tehdään, jos uusien ruoka-aineiden myötä Nikon iho räjähtääkin usein. Eläinpölylle tuli eilen ainakin totaalinen altistus, koska kissankarvoja löyty pojan suupielista kyläreissulla jatkuvasti ja vielä aamupesulla takamuksesta, toivottavasti ei vaan ois eläimille allerginen. Kovasti yritin eilen seura, että tuleeko mitään oireita.

Mutta odotan tosiaan tota lääkäriä, että saisin ohjeita tuohon Nikon syöttämiseen. Korvike ei uppoa, mutta tissikään ei päivällä kelpaa ja pojan paino on noussut viimesen viikon aikana vaan 120 g joten ei hyvältä näytä. Eilen sain menemään vaan 4 dl korviketta, mutta sitten illalla poika oli kyllä tissillä aika tiuhaan. Nyt aamulla olin suoraastan riemuissani, kun poitsun mahaan upposi jopa 130 ml korviketta, kun yleensä menee vaan 60 ml. Täytyy kylllä myöntää, että en mitenkään haikaile päiväimetystä takaisin, mutta iltatissi ja yösyötöt on ihan ok. Lypsämisestä en ole vielä päässyt eroon, vaan iltapäivisin on aina pakko vähän lypsää.

Aika monen vauvat tuntuu jo nukkuvan täysiä öitä, mikä kuulostaa aika ihmeelliseltä. Meillä pojan rytmi menee ""hyvinä"" öinä seuraavasti: yöunille klo 22-23 (joskus herää vielä tissille vähän aikaa nukuttuaan), tissiä klo 2 ja klo 4, tutti suuhun ja vaipan vaihto klo 6 (tutti pitää kastella ennen kuin kelpaa), tissiä klo 7 ja klo 8 ja ylös klo 8:30-9 aikoihin. Pojalle on useampana yönä tullut tavaksi kitistä myös märkää vaippaa noin kolmen maissa ja se on aika rasittavaa, pitäää varmaan alkaa kohta kokeilemaan taas isompia vaipoja. Ei auta vaikka vaipan vaihtaa syötöllä, kun se on sitten tunnin päästä läpimärkä. Mä en kyllä käsitä, kun joka paikassa lukee, että vauvaa pitää ""palvella"" mahdollisimman vähän yöllä, pakkohan se vaippa on vaihtaa, jos se on litimärkä ja toinen siihen herää.

Moikka taas!

Kiva kuulla että kantoliina toimii myös metsässä :o) Pitäisi itsekin kokeilla, mutta en ole ottanut punkkirokotetta ja vähän pelottaa jos sellaisen sitten saisin metsästä. Neuvolasta kun kysyin kesän alkupuolella siitä rokotuksesta, niin en tietenkään saanut mitään vastausta, koska se sijainen ei oikein tiedä mitään asioista. Ärsyttävää. Torstaina on 4kk lääkäri ja onneksi nyt on sijainen, muuten se neuvolalääkäri on hassu, ei ikinä sano mitään ja tuntuu olevansa aika kömpelö.

Miten vauvat voivatkin olla niin erilaisia! Meillä Leo on itse kehittänyt kummallisesti meillekin sopivan päivä- ja yörytmin ja pitää siitä todella säännöllisesti kiinni.
Esimerkiksi jos tissiä saa vaikka 22.10 eikä 22 silloin tulee kamala huuto ja nukahtaminen voi venyä. Yleensä pyrimme aloittamaan iltarutiinit 21–21.30, niin että tissittelu tapahtuu jo ennen 22. Koska Leo on aivan liian iso ammeeseen, niin käydään vuorotelleen hänen kanssa suihkussa ja siitä poika tykkää paljon. Joskus sitten laitan hänet ammeeseenkin, mutta siellä hän haluaa vaan seisoa :o)

Nyt on jo monta päivää tullut päivällä kolmetkin pissat pottaan, kakkahätä en ole vielä onnistunut huomamaan ajoissa. Jos ollaan kotona, niin otan päikkäreillä Leolta vaipan pois, yleensä hän ei pissaa nukkumisen aikana, sitten poika heti heräämisen jälkeen potalle. Samaa aamulla, heti kun Leo herää, niin potalle. Potta vie kyllä hermot, koska kaikki pissat tulevat kylppärin lattialle vaikka kuinka yrittäisin. Onko olemassa poika- ja tyttöpottia? Vanha pottatuolini on harmi kyllä heitetty pois, muuten olisi ollut hyvää kokeilla sitä.

Miten teillä muilla on liikunnan kanssa mennyt? Mulla toimii lähes kaikki systeemit niin kuin ennen raskautta, joka päivä teen jotakin, joskus 30 min, joskus 60 tai enemmänkin. Torstaina aloitan taas suosikkini Body Combatin ja elokuun lopussa alkaa vauvauinti. Toivottavasti saan itsekin vähän uida jos kerran uimahallissa ollaan.
Paino on vaakani mukaan samaa joka ennen raskautta, vyötäröllä on 6 ylimääräistä senttiä, mutta tykkäänkin siitä enemmän kun edellisestä muurahaisvyötäröstä. Nyt kroppani näyttää jotenkin tasapainoisemmalta. Kaikki vaateetkin sopivat, jopa ne housut, joka ostin kerran Painonvartijoiden pisteillä laihduttamisen jälkeen! Silloin olin nykyistä 3 kg kevyempi hirveän urakan jälkeen. Taitaa kotiruoka ja liikunta sekä imetys olla myös laihdutuskuuri ;o)

Koeta Sini kestää, ehkä lääkäri osaa neuvoa ruoka-asioissa niin että tilanteeseen tule joku ratkaisu.

Eihän se imetys- ja vaippakausi kestä loppujen lopuksi niin kauan, kohta ovat vauvamme jo kävelemässä ja syövät loppuelämänsä kiinteitä. Aika menee aivan liian nopeasti. Itse katson jo haikeana Leon ”vauvakuvia” ja jouduin laittamaan ihan ensimmäiset vaatteet jo kauan sitten laatikkoon odottamaan seuraavaa tulokasta ;o)

Nyt taas hommiin.
Auringoista päivää toivottaen,

Queen ja Leo tänään tasan 18 viikkoa

Ihan oikea kommentti, mutta eihän Kiisseli sitä tarkoittanut että hän olisi myös ""marsilaisäiti"". Hän on vaan seurannut ketjuamme ja saanut itse vauvan toukokuussa. Kai sitä silti tänne kirjoitella voi, vaikka olisi saanut vauvan esim joulukuussa?

Queen

Kiitos Kiisselille uuden ketjun aloituksesta ja onnea tytöstä! : )

Sini, toivottavasti se lääkäri osaa neuvoa teitä, ja Niko pääsisi tutkimuksiin.

Queen, miten hoidat potalla käynnin? Anteeksi kun kyselen näin tyhmiä... Leo ei varmaan ihan vielä kuitenkaan osaa istua?

Päiväunista vielä. Kiia nukkuu ainakin neljät unet päivässä, yleensä noin 1-2h kerrallaan. Ei jaksa olla valveilla paria tuntia kauempaa. Olen huomannut, että se usein herää nukuttuaan puoli tuntia, mutta silloin uudestaan nukuttaminen onnistuu yleensä aika hyvin. Unessa vain taitaa olla silloin jokin keveympi vaihe, jonka yli pääsemiseen Kiia tarvitsee hieman apua. : )

Eilen Kiia kylvyssä ollessaan tajusi, että sillä on varpaat, mutta tais unohtaa sen saman tien. Kylpeminen on meillä ihan ykkösjuttu, Kiia rakastaa vedessä puljaamista. Ihokin on pysyny tosi hyvänä, vaikka kylpy kuuluukin joka ilta rutiineihin. Mies haluaisi mennä Kiian kanssa vauvauintiin, muttei ole saanut aikaiseksi ottaa selvää onko ryhmissä vielä tilaa. Itse päädyn varmaan altaan reunalle kannustamaan, kun mun oma iho ei vettä oikein kestä.

Nyt täytyy mennä elvyttämään auringon uuvuttamia parvekekukkia.

Jippu

Jippu: hän istuu lattialla potalla ja tuen häntä käsillä takaa tai sitten istun itse Leon takan ja hän on potalla jalkojeni välissä.
Leo on tosi halukas istumaan ja seisomaan, sen takia hän istuu ihan mielellään potalla. Kunhan saisi sellaisen potan joka pitäisi pissat sisällään :o)

Moi! Tää mamma on ollu päivä vatukossa rypemässä..Huh, mutta nyt on talven marjat kasassa. Mustikoita ja puolukoita meillä menee niin vähän et anoppi aikoi kerätä ne.
Otolla tuo huippu ihana unirytmi on jatkunut, mutta kai se saattaa muuttua vielä montakin kertaa. 10-12 h unta putkeen ja parit kolmet päiväunet. Huomasin et unen tarve kasvoi enemmän kun aloiteltiin nuo soseet ja porkkana-peruna annokset. Kai se alkaa mukavasti ramasee kun vatsa on täpötäysi:) Esim.päärynäsosetta menee kerralla purkillinen ja maitoa 100ml vielä lisäksi. Ajattelin aloitella jo kaurapuuroa aamuisin ja sit illalla kans. Isokokoinen, ei lihava, poika kyllä on koska kavereiden 6kk lapsoset näyttävät pienemmiltä..no, kyllä se tasoittuu tuo kasvu kunhan alkaa liikkumaan enemmän ja kääntyilemään.

Voi, mulle tuli kamala ongelma eteen kun anoppi lupasi maksaa mulle kreikan matkan syyslomalla, mutta mies ei haluais mua päästää.. Syynä just se et jäis kotiin hoitaa lapsia omalla lomaviikollaan. Anoppi lupautui hoitaa noita lapsukaisia loman ajan, mut ei sit ole kiva lähtee jos mies jää kotiin jurottamaan. Matkasta on kyllä puhuttu pitkäänkin ja ennen ei ole ollut ongelma( aatellu varmaan et en kuitenkaan lähde..) mut nyt sitten ei onnistuis. Kyllä tämäkin asia puhumalla ratkaistaan, luottamuspulasta tuskin on kysymys..
Toisaalta ikävä varmasti tulee älytön noita mun poikia..
No, katsotaan josko sitten lähtis vaikka keväällä, ellei mies muuta mieltään:/

Mä en ole nyt aikoihin käynyt puntarilla, tuntuu et tuo mahamakkara ei tuosta itsekseen katoa, tarttis tehä jotain..vatsalihasjumppaa oon tehny välillä, mut on se niin työlästä..Entiset vaatteet mahtuu päälle ihan hyvin joten ei tilanne niin paha ole. On vaan tottunu olemaan hoikka..

No nyt Otto heräsi, täytyy mennä!

Laku ja Otto

Heissan!
Piti niin kirjottaa teille pitkaan mutta ei kehtaa kauempaa naapuri koneil olevia kiusata,Iia kirkuu ja kiljuu niin etta seinat tutisee,nauraa ain viel paalle kun on maailman hauskinta huvia.Mamia kyl jo alkaa havettaan kun jopa naa kova aaniset espanjoolit syyttavasti meita katsovat :)

""hipsuttelee varpaisillaan anteeks pyytavasti taka vasempaan""

mimmuli ja the kiljukaula Iia,huomenna jo tapot 5kk!

Kauhea huuto ollut meillä tänä iltana. En tiedä, olisiko hampaita tulossa, kun purulelua niin himoitsi. Nyt taitaa nukkua tai ainakin melkein mieheni sylissä.

Pitäisi varmaan itsekin ostaa potta ja yrittää saada Venla siihen. Kehun aina kamalasti, kun pissa/kakka tulee vaipan ulkopuolelle, mutta se on ihan satunnaista, sillä en ymmärrä, milloin lapsella on hätä (ellei sitten pieruista joskus huomaa). Ei ainakaan huvita vaippoja käyttää yli kaksi vuotiaaksi, joten pakko ottaa itseään niskasta kiinni ja koettaa opetella huomaamaan vessatarve.

Jaha, huuto alkaa taas. Menen vapauttamaan miehen vuorostani.

Kävin ostaan tänään matkarattaat, Peg peregon harmaat huippu kiitäjät. Oli kalliit mutta AH niin näppärät vaunuihin verrattuna. Aattelin eka että ei sateenvarjorattaita mutta kyllä sitte käytännössä nuo oli ainoat mista tykkäsin ja pakko heti saada tiätenki. Voi ei puhuta kiloista, mulla ei oo kolmeen kuukauteen paino pudonnu ja edelleen on vyötäröllä sellaset 7 ylimääräistä senttiä ja kiloa. Muttaku omasta mielestä en oo ihan iskussa enkä oikein jaksa kuntoilla enkä kyl saisikaan ees kävellä paljoa.. kun nyt paranis noi verisuonet ees eka.. Mutta harmittaa olla tässä painossa ja toisaalta oon niin laiska et en saa aikaiseks tehdä asialle mitään vaik oikeesti voisin vaikka jättää päivittäiset jäätelöt väliin noin aluksi.. Kivaa, mennään huomenna tapaan yhtä poikaa joka on täsmälleen yhtä vanha kuin Santtu.

Ei täälläkään öitä tissittämättä nukuta, 1-2 kertaa yössä herätään vaikka illalla menee vellit ja päivällä reippaasti kiinteet!
Kävin kattelemassa mammojen ja vauvojen kuvia, oli tosiaan kiva saada juttukavereille kasvot.Täytyy itse myös pyytää siskoa vähän kuvaamaan meitä, itsellä kun ei digikameraa ole.
Oon viimeaikoina huomannut että tytön kanssa päivät menee niin vauhdilla että alan unohtelemaan tiettyjä asioita. Muutama iltana olen puol ysin aikaan tajunnut että oon unohtanu käydä päivällä katsomassa hevostani laitumella, onneksi on kaverin pihassa valvonnan alla, mutta kun ennen tyttöä hoidin pollen joka päivä itse niin nyt ihmettelen kuinka voin tuollaisen asian unohtaa... Ja on paljon muitakin asioita jotka vaan katoaa päästä, täytyyköhän tässä huolestua...!!

Meri & Ninna tasan 5kk

Moi

Ei meilläkään nukuta öitä... JOSKUS, tosi harvoin, ollaan selvitty yö yhdellä heräämisellä. Viime yönä poika söi 5x. Just kun piti ite herätä aamulla aikaseen, et ehtii viiä auton huoltoon. Tossa noin kuukaus sitten Touko heräs vain 2-3x/yö, nyt tyntuu heräävän koko ajan ja aina haluu syödä. Päivällä ei kuitenkaan haluu syödä yhtään sen useemmin, kuin ennenkään (n.parin tunnin välein). En sit tiiä, alkaako maito kuitenki olla liian vähän, eilen sitä kyllä pitkästä aikaa riitti lypsettäväksi asti.

Käveltiin äsken huoltamolta kotiin n. tunnin matka kaatosateessa. Se näytti aluks vaan kevyeltä sateelta, niin en lähteny bussipysäkille, vaan laitoin sadesuojan vaunuihin ja itelle sateenvarjo. Matkalla en sit halunnu antaa periks, vaan kävelin urheesti koko matkan. Poika oli kotonakin vielä ihan kuiva, ite en... Pyykkiäkään ei oikein saa kuivattuu, kun parvekkeella ne vaan kastuu entisestään. Onneks tein just lisää vaippoja, kun froteet kestää niin kauan kuivua.

Kiloja mulla on vielä 4 ylimääräistä. Eilen näin salilla ystävää ja hän sanoi, että näytän samalta kuin ennen raskautta. Se piristi mieltä!!! Sillä kyllähän mulla vielä on vyötäröllä löysää ja peppu on isompi, vanhat housut tuntuu vielä ahtaalta reisistä jne. Ennen raskautta olin kyllä liianki laiha, ei tarviis tavotella niitä mittoja, mutta.... tietäähän sen... suomalainen nainen on aina omasta mielestään liian lihava! Tai ainakin vois laihtuu pari kiloa, jos ei muuta ;).

Pakko lähtee syömään, kauhee nälkä (taas).

Voi täällä yksi liikuttunut höpsö äiti! Iidalle on puhkeamassa eka hammas. Voi nyyh nyyh, minne se pikkuruinen styroksinkeveä vikisevä pikkuvauva katosi? Tilalle on tullut broilerisosetta syövä, mahalleen kääntyvä, vierastava, maailman lämpimimmin hymyilevä reipas pieni neiti. Kaikki nämä uudet kehitysvaiheet ovat toisaalta hirmu valloittavia, toisaalta tulee niin nostalginen olo kun tietää ettei se kello käänny koskaan taaksepäin eikä ne ihanat pikkuvauva-ajat palaa enää koskaan. No, onpa sadat kuvat koneella niistä muistuttamassa ja nämä tänne kirjoitellut tekstit tallennettuina myös.

Harmittaa Nikon puolesta, toivottavasti ruokintaan ja allergioihin löytyy ratkaisut. Sitä niin soisi että kaikilla ihanilla ihmisenaluilla menisi kaikki kitkatta ja varsinkin ruokailut.

Satu: millaista sidontaa käytät liinassasi mustikassa ja muuten? Minulla on liina ja kovasti tarkoitan joka päivä ottaa sen käyttöön mutta aina se jää kun harvoin ehtii kikkailla vain yhden vauvan kanssa. Olen itse ollut mustikassa näiden kanssa viimeksi eilen siten, että lähden metsään juuri kun nämä ovat käymässä päiväunille, nukutan ne ensin sopivan möykkyisellä polulla, sitten hilaan vaunut kukkuraisten mättäiden äärelle ja poimin niin kauan kuin nukkuvat. Välillä tietysti pitää sännätä heijaamaan vaunuja jos meinaavat herätä. Muut marjastamisesta tykkäävät voivat kuvitella, miten riipivää on kun ihan melkein käden ulottuvilla on omenan ja greipin kokoisia mustikoita, muttei yltä niihin kun pitää keinuttaa vaunuja.

No voi hemmetin hemmetti, meidän aidan takana on pesula, jossa muutenkin on liikennettä koko päivän ja melua, lisäksi siellä on joku hiton kesätyöntekijä, joka kaiket päivät just tuossa meidän pihan kohdalla leikkaa nurmea, trimmaa reunoja, kolistelee jotain metallitankoja tai vastaavaa. No nyt sillä on kivipora! Ja Jaakko vielä unilla - taitavat saada ikävän lopun. Käyn hakemassa sen sisään.

No nyt jatketaan. Välissä syötiin ja leikittiin, nyt ovat uudestaan nukkumassa.

Muuten, Jaakkohan ei päivisin ole oikein ollut tissille innokas, kääntää vaan päätään pois ja kitisee kun tarjotaan. Keksin ottaa käteen Jaakon suosikkilelun ja pitää sitä sen tissin päällä, mitä miehen oli tarkoitus syödä - toimi! Jaakko katselee lelua ihmeissään ja samalla ottaa hyvällä halulla myös tissihuikat. Kannattaa kokeilla!

Soseiden syönti sujuu edelleen hienosti, tosin Iidan puhkeava hammas harmittaa sen verran , ettei tahdo oikein avata suutaan. Soseiden tekomaniani on nyt saanut ihan uudet mittasuhteet kun kokeilin hedelmäsoseidenkin tekoa itse - nyt ei tekisi millään mieli syöttää edes niitä purkista. Mitäköhän itse tehdyille soseille käy pakastimessa, jos niitä ei sokeroi? Katoaako C-vitamiini? Välipalaksi ajattelin tehdä tuosta soseen nektariineista ja niistä paarman kokoisista mustikoista.

Siitä tuli mieleen että jos teillä on soseet vasta alkuvaiheessa, niin ottakaa reissuun ja kylään ihmeessä mukaan VAALEITA soseita kuten omenaa tai päärynää. Tummilla, esim. mustikalla tai luumulla, saa ihan järkyttävää jälkeä aikaiseksi jos vauva yhtään tykkää huitoa tai päristellä. Vahvasti keltaiset ja oranssitkaan eivät ole paljon parempia. Kertoo kokemuksistaan Jaakko, reilut 5 kk, nimimerkillä BBRRRRRRLLRRRLLRR!

Itse tehdyissä kasvissoseissa taas on kiva, jos seassa on jotain vesipitoista kasvista, esim. parsa- tai kukkakaalia tai kesäkurpitsaa perunaa tai porkkanaa pehmentämässä. Ne vetisemmät kasvikset tekevät koko soseesta huomattavan paljon helpommin siivottavaa ja syötettävääkin, ei tartu eikä tahraa yhtä paljon. Eikä kivety samalla tavalla vauvan naamaan!

Vielä sitä vaan, että ihana kuulla että muidenkin vauvoilla on tullut lisää yökukkumista, siis siinä mielessä ettei Jaakko ole mitenkään erikoinen siinä suhteessa. Iida se nukkuu edelleen 10 h heräämättä (pari levottomampaa yötä oli kun oppi kääntymään, sitten rauhoittui), Jaakko heräilee jotain 3-4 kertaa. Ja aina on tosiaan päästävä tissille, huutaa karmeasti jos ei pääse. Ollaan koitettu huijata siten että jos herää kun syötöstä on alle 3 h, viedään vaan olohuoneeseen ja nukutetaan sitterin keinuntaan.

Viime yönä meistä kumpikaan ei jaksanut keinutella, joten kun Jaakko heräsi heti puolenyön syötön jälkeen, mies meni sohvalle nukkumaan ja otin Jaakon viereeni. Ja kas! Jaakko nukkui levollisesti ja sen kummemmin syömättä yli kuusi tuntia. En muista koska olisi ollut niin helppoa yötä. Tiedä johtuiko unikeon päivästä. Aion kokeilla samaa ensi yönä, jos se heräily olisikin Jaakolla ihan vaan siitä läheisyyden kaipuusta kiinni. Läheisyys ei ole kortilla.

Meilläkin on Nikolla tulossa ekat hampaat! Onhan ne kaks hammasta näkynyt kohoumina alaikenissä jo pitkään, mutta nyt pilkottaa jo kaksi valkosta alkua suun puolella, eilen illalla huomasin ne :) Kuinkahan kauan siinä menee, että noi hampaat puhkeaa kokonaan? Niko on meinaan nykyään alkanut taas venyttelemään tissiä siihen malliin, että voipi olla aika tuskaa, kun hampaat tulee.

Kaveri tuossa lohdutteli, että ei kannata huolestua vaikka poitsu vähän syökin, että kuuluu kuulemma asiaan välillä. Ja varmaanhan noi tulevat hampaannököt ahistaa sen verran, että ruoka ei senkään takia oikein maita.

Viime yö meni nyt itsellä valvoessa, kun poika nukku kerrankin hyvin. Menin nukkumaan jo kymmenen jälkeen tosi väsyneenä ja sitten heräsin ennen yhtä eikä väsyttänyt yhtään. No uni tulikin sitten seuraavan kerran vasta puoli neljän maissa...

Mä kyllä luulen, että ne käskee neuvolassa kokeilemaan ruoka-aineita vaan yksikerrallaan ja sen kummosempaa apua ei välttämättä löydy. Käy vaan pikkasta sääli, jos iho menee sitten taas pahaksi.

Huh... Ukko on ollu lomalla ja kiirettä on pitäny. Ollaan kierrelty sukulaisissa ja kavereilla, onhan niitä vieraita meilläkin poikennu. Mökillä ollaan oltu kans jonkin verran. Tää ei jostain syystä aina avaa Ellejä... Noh, lieneekö vika käyttäjässä?!
Sain tänään kuulla, että kaveri on saanu keskenmenon... Voi hitsi! Omaa poikaa oonkin sit halinu ja pusinu varmaan triplasti normaaliin päivään verrattuna. On se vaan niin ihana pieni ihme.
Mulla on jo vauvakuume. Ukko joutuu toppuutteleen, ihan hyvä niin. Kattoo sit kun poitsu osaa kävellä, joskos alkais kakkosen yrittäminen... :D Mutta on se oma jo niin iso, kohta 5 kk. Aika rientää niin nopeesti. Onnex ollaan videokameralla kuvattu jonkin verran...
Paljon oli asiaa, mutta nyt pää tyhjeni. Mulla on ainakin dementiaa. Kaippa se muisti alkaa viä joskus pelaan peremmin, tai siis palaa aikasemmalle tasolle.
Kaikilla on ihana vauvoja! Hirmu kehittyneen ja ison olosia... Tarvii laittaa joskus tuoreempi kuva, Senna (tai joku muu osaava) voi sen sit pienentää. Ekax tarvis taas vaan saada koneelle niitä kuvia.
Ihanaa kun ilmat on viilentyny. Meillä nukutaan paremmin... koko perhe!
Taidan mennä lukee kirjaa, kun poitsu nukahti aikasin yöunille...
Mustikka

Pikasesti pitää tulla hehkuttamaan! Ku Santtu osaa niin hienosti syödä! Ei tullut äsken ees yhtään sotkua kun se imasi pepososeet tuulensuojaan =) Äiti oli niin ylpee..

Mulla on sellaset sosevinkit, että ruokalappu kannattaa tunkea paidan kaulukseen mahdollisimman syvälle, ja sit MAM:in ensilusikka on musta olennaisesti helpomman mallinen syöttää kun muut kokeilemani (Nestleltä saatu ja erilaiset tavalliset lusikat).

Heippis

Meillä on tänään neuvolalääkäri, ikää on 4 1/2 kk.
Ihan on mielenkiintosta kun edellisestä käynnistä on jo yli 6 viikkoa.

Noista yönukkumisista, meillä on nukuttu täydet yöt jo pitkään, puoli kahdeksasta kuuteen aamulla, kuudelta syö ja sitten menee vielä puolitoista - kaks tuntia ennen varsinaista heräämistä, onneksi. Mä olen väsyneenä järkyttävän kiukkunen, kaikille, joten kai luonto on hoitanut helpon vauvan oikeeseen osoitteeseen, olen niin lyhytpinnanen että täytyy rehellisesti myöntää etten olis pärjännyt esim koliikkivauvan kanssa, apujoukkoja olis joutunut hankkimaan.

Meillähän mä hoidan vauvan käytännössä yksin, mies tekee tosi harvoin mitään, enkä jaksa enää asiasta valittaakaan... omapa on asiansa mutta varmaan joskus sekin voi kaduttaa kun lapset on pieniä niin vähän aikaa. Öisin hän on herännyt vauvan kanssa tasan 1 kerran ja se oli silloin ihan alussa, ekalla kotiviikolla. Syöttää ja vaihtaa vaipan aniharvoin! Käytännössä siis tiedän millaista on olla yksinhuoltaja.

Sellaista tällä erää... mukavaa alkavaa viikonloppua kaikille marsilaisvauvoille ja äideille!

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 4kk 7470g/67cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm, 4kk 7280g/65 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm, 4kk 7540g/68cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm, 4 1/2 kk 8240g/67,2 cm
22.3 Siiri - Eevi 3735g/51.5cm, 3 kk 6140g/60,3cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm

Laitoin Leon uudet mitat listalle. Tänään oli lääkari, kaikki ok, poika nauroi ja kikatteli lääkäri-tädille. Sain myös tietää että punkkirokotusta ei anneta imettävälle äidille.
Tänään on mennyt vain kolme vaippaa, olen onnistunut pissattamaan Leoa potalla monta-monta kerta.
Nyt body combattiin 1,5 vuoden tauon jälkeen :o)

Illanjatkoa toivottaen,

Queen ja Leo

Queen: Vautsi! Onnittelut Leon pissailuista! Mekin käydään ostamassa potta ja aletaan heti harjoitella! Tuo kolme vaippaa on tooosi vähän =)

Äläkä telo ittiäs siellä Combatissa!

Moi!
Melinda 75: Tiedan tunteen,olla yksin huoltaja vaikka ei oikeasti olekkaan.Ma kyl tiesin et nain tulee oleen koska mies painaa niin paljon duunia.Olenkin yrittanyt sita houkutella et muutettais suomeen ja hankkis normi duunin mis kohtuuliset tyoajat,saas kattoo meneeko aivopesu lapi :)Kerran on meil mies lapselle vaipan vaihtanu,senkin ihan kokeilun halusta.Mutta hyvin oon jaksanu ainaski tahan asti,kerran oon ollu erossa lapsesta yli tunnin,ollaan Iian kans tulos suomeen lomalle ja silloin saan pitaa vapaata ku hoitajia riittaa:) taal niin hankalaa kun en tunne ketaan.

Matkarattaista:Meil ollu kaytossa jo 3 kuukautisesta asti,taal ku harvas bussis on paikka rattaille,joutuu aina rattaat kasaan liikkuvas bussis yhdel kadel ja roikottaan lasta toises kades.Alkuun liikuin pelkan rintarepun kans mut lonkat kipeyty niin etten paassyt pariin paivaan sangysta ylos.Nyt on kyl niin kuumakin ettei lasta vois millaan pitaa repus tai liinas.Ostettiin rattaat suomesta grago merkkiset turkooosin oranssit,tosi katevat.

Taalla viimeks ollu nain kuuma vuonna 1940,ei kyl pysty lapsel enaa pitaa vaatteita paalla,nyt kuljetaa pelkis pikkuhousuis ja t-paidas varjon alla.Toivon et taa on viimenen kesa taalla.

Vaipoista sen verta et rupesin miettiin et pissaako Iia liian vahan ku meil menee se kolme vaippaa vaan paivas kunnes tajusin et lapshan on yli puolet paivasta ilman vaippaa,vitsit mikska idiootiks sita on tullu :) en kehtaa edes kertoo montako tuhatta kertaa oon unohtanu vaipat,laukun ,avaimet ja muut himaan.Toivottavasti sita palautuu ennalleen sit ku lopettaa imetyksen....

mimmuli ja Iia 5kk ja 1 paiva

Yhteistyössä