MARSILAISET 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moikka kaikille!

Tultiin pistäytymään kotosalla kesken loman ja pitihän toki päästä katsastamaan viikon viestit! :)

Postiinkin oli tullut uusia suloisia palleroisia. Samun Venlan kuvan kohdalla piti jo mieskin pyytää katsomaan sitä niin leeeeveeeeää hymyä! ;) Pitäisi hommata kännykkääni piuha kuvien koneelle siirtämistä varten. Saisi sitten uusia otoksia Tomista, meillä kun ei sitä digikameraa ole. Kännykällä olenkin saanut ihania tilannekuvia räpsästyä molemmista pojistamme.

Serkun häät, mummolareissu ja pari päivää mökkielämää ehdittiin viikossa viettää. Niin häät kuin mökkeilytkin sujui mallikaasti. Huomaa hyvin, miten 4-kuinen jo kaipaa virikkeitä ja suorastaan nauttii päästessään uusiin ympyröihin ja näkemään uusia kasvoja. Sitten ei tietysti ole malttanut nukkua kunnolla, sellaisia puolen tunnin päikkäreitä vaan pitkin päivää. Yöt on menneet ihan hyvin, tosin pari aamua viime viikolla herättiin jo puoli videltä ja valvottiin seitsemään. Esikoinen tietysti heräsi viimeistään puoli kahdeksalta, ettei siinä ehtinyt enää itse jatkaa unia. Muuten on selvitty n klo 21 nukahtamisen jälkeen yleensä yhdellä nopealla syötöllä aamuun noin seitsemään saakka.

Nukkumisesta; Tomi jää iltaisin tosi hyvin omaan sänkyyn. Vähän aikaa siellä pyörii ja hyörii kunnes nukahtaa. Jokseenkin jännä juttu, miten sinne rauhottuukin niin hyvin, vaikka illat yleensä meilläkin aika showta lähinnä esikoisen kikkaillessa ja taistellessa sänkyynmenon kanssa. Niin, hänkin kyllä vauvana kävi hienosti nukkumaan ihan itsekseen.. ;)

Illalla lähdetään taasen reissuun. Tomi käy hyvin autoon yöunille ja hänet on helppo siirtää sitten sänkyyn perillä. Isoveli kyllä herää perillä, mutta hänetkin saa suht helposti jatkamaan unia. Meidän perhe on kova reissaamaan, kun sukulaiset ja parhaat ystävät ovat matkan päässä. Ovat lapset saaneet tottua pienestä pitäen autokyytiin ja kyläilyihin. Ensi keväänä alkava talonrakennusprojekti (siirtynyt vuodella) sitten rauhottanee meidän vauhtia ja kunhan talo valmistuu, on sitten tilaa kutsua mummot ja papat meille kylään vaikka pidemmäksikin aikaa.

Nyt pyykkäämään, että illaksi saa taas puhdasta mukaan. Mukavaa kesän jatkoa!

Tinttu ja Tomi 4kk + muutama päivä päälle ;)

Moi taas,

vitsi että kaimani Hanna on varmaan ihanan pyöreä, sellainen vauva kuin itsellenikin kuvittelin odottaessani - meidän Iida on nyt 5-kuisena saman pituinen, 65 cm, mutta painoa vaan 7200 g. Olisi kiva nähdä Hannastakin kuva. Mutta eipä Iidakaan mikään ruipelo ole, aika sellainen puikelo vaan.

Yritin tuossa olla päiväunilla kun sain vihdoin vauvat nukkumaan makuuhuoneen ikkunan alle tuohon sisäpihan puolelle - no, taloyhtiön muilla lapsilla on tietty kesäloma ja ovat kokoontuneet tuohon keinuille muutaman metrin päähän samaisesta ikkunasta. Eli vauvat kyllä nukkuivat mutta minulla ei toivoakaan. Ovat kyllä kohteliaita lapsia, kysyivät häiritseekö keinun pauke, taisivat itse asiassa nyt siirtyä jonnekin muualle. Mutta en viitsisi niitä poiskaan siitä ajaa, yleensä nukutan vauvat takapihallemme, mutta nyt siellä on liian kuuma auringossa. Olisi kyllä unet olleet tarpeen, mutta se hetki taisi jo mennä.

Vähän jo alkaa hirvittää se kun nämä alkavat ryömiä saati kontata. Mutta eiköhän siitäkin selvitä, täytyy vaan olla silmät selässä, pohkeissa ja kyynärpäissäkin.

Kunpa meidänkin vauvat nukahtaisivat yhtä iisisti kuin Tomi. Tähän mennessä Iida on kerran (!) nukahtanut itse sänkyynsä, Jaakko ei kertaakaan. Aina pitää muualla saatella nukuksiin tissillä, kantamalla tai sitterissä keinuttamalla, sitten yrittää siirtää sinne sänkyyn. Jos saisi pari yötä nukkua vähän enemmän, jaksaisi taas yrittää sitä sänkyihin nukuttelua. Vaikka ihmeen vähän väsyttää, vaikka viime yönäkään en kyllä yli neljää tuntia nukkunut. Ajattelin, että ehkä se patja tuntuu pienistä nyt liian kovalta ja laitoin petarin alle vähän taitettua täkkiä lisäpehmusteeksi. Jospa olisi mukavampi nyt omassa sängyssä köllötellä.

Niko teki tänään sitten totaalisen tissinsyöntilakon eikä ole suostunut koko päivänä tissiin tarttumaan, ollaan sitten juotettu korviketta ja lypsettyä maitoa. No nyt yritän kyllä lypsää mahdollisimman harvakseltaan, että sais tuota maidon tuloa sitten jatkossa vähenemään, jos tissistä kieltäytyminen jatkuu.

Eilen Niko nukahti jo ysiltä tosi helposti tutin kanssa pinnikseen. Vähän kitisi mutta kun silittelin aina ohimennen päätä, niin uni tuli nopeesti. Senna kyseli tuosta äitien nukkumisesta. Itse valvoin viime yönä kolmeen ennen kuin uni tuli, yleensä uni tulee kyllä klo 24 aikoihin. Varmaan ihmettelin sitä, että koskahan se Niko nyt herää syömään eikä sitten itelle tullut uni silmään ennen kuin poika söi puoli kolmelta. No mä kyllä helposti menetän yöunet, jos alan miettiä jotain ja eilen mietitetty myös äitin p:mäinen miesystävä. No mitä se mulle kuuluu niiden asiat, mutta suretti äidin puolesta, kun ukko tekee äidille ihme ohareita, kun toisella just syöpä ja tänään taas sytostaatit.. Mutta mitä vois olettaa yli 60 kymppiseltä mieheltä, joka ei ole ikinä asunut kenenkään kanssa ja jonka maailma pyörii vaan oman navan ympärillä kuten mun 90-kymppinen mummoni osuvasti totesi (aika fiksu mummo, vaikka välillä jotain asioita jo unohtuukin!).

Nikolla ois kova yritys eteenpäin ja sitten tulee kiukku, kun alavartalo ei seuraakaan vielä mukana, vaikka käsillä yrittää kauheasti tempoa. Ihan kuivanmaan uimaharjoitelulta toi sen touhu välillä näyttää :D

Hanna73: Vaikka itse sanonkin niin musta ois tosi sööttiä, jos Nikolla pysyis toi hiustenväri, mutta voipi olla että väri tummuu tässä pojan kasvaessa. Hienot sivut oli Hannalla ja Jaakko oli ihan Jaakon näköinen, Iidasta ei ollut etukäteen mitenkään tarkkaa mielikuvaa. Mutta Hanna itse olitkin sitten tumma, kun olin kuvitellut sinut vaaleaksi. Joten on tää aika hauskaa, kun ihmisistä luo näiden juttujen perusteella jonkunlaisen mielikuvan :)

Santtu oli mun mielestä muuten tosi ison pojan näkönen tuossa päärynänmaistelu-kuvassa ja maalismamman poitsukin oli siinä seisaaltaan otetussa kuvassa tosi iso poika! Meillä pulloa pidetään välillä myös itse käsissä, mutta ei taida silloin maito mennä oikein suuhun, vaikka pullo pystyssä onkin. Aamulla meni porkkanaa lähinnä niin, että poika tarrasi aina itse lusikkaan ja vei sen suuhunsa, ei tarvinut syöttää ;)

Joo ei varmaan pitäis ottaa noi appiukon juttuja niin tosissaan. Mulla on varmaan hormonit jotenkin viime aikoina olleet pinnalla, kun alkaa varsinkin noi apen ja anopin jutut ottamaan päähän ja en jaksais niiden seuraa sitten yhtään. Ihmetyttää välillä kyllä, että mikä mua niissa nyt on alkanut ottaa niin päähän.

Moi taas tosi pitkästä aikaa.

Oliko se kuvien lähetysosoite marsilaiset@netti.fi ? Käyn lähettämässä meidänkin likasta kuvan sinne.

Meillä on loma menny reissatessa, ollaan oltu muunmuassa veneellä ja pohjois-karjalassakin käytiin. Automatka meni tosi hyvin (6h pysähdyksineen) vaikkei ole ilmastointia, likka vissiin tykkää lämmöstä =) tai jotain.

Palailen lukemaan viestejä tarkemmin myöhemmin mutta käyn nyt ton kuvan lähettämässä, ja kivahan noita teidän vauvoja olis myös nähdä sieltä.

Moi pitkästä aikaa!
On ollut aika vauhdikasta tämä kesä aika. Reissattu ympäriinsä ja eilen ajeltiin hirmu helteessä 8 tuntia pysähdyksineen pohjoisesta takaisin kotiin. Onkin ollut totuttelemista koko perheellä kotirutiineihin..Otto kyllä nautti kovasti kun oli paljon sylittelijöitä..

Imetys on sitten meillä loppunut. Otto teki n.3vk sitten tissilakon, vain yöllä kelpasi rinta. Nyt en voi sit imettää kun ei enää heru yhtään. Olen kyllä harmissani tuosta, mutta ei voi mitään. Tuttelia vaan ja vellejä pullosta sekä hedelmäsoseita päivällä. Kasvanut on hyvin ja on tomera poika. Meillä ei nyt olekaan 4kk neuvolaa kun sanoivat neuvolassa et ei tarvi jos kaikki ok. Haikeana muistelen noita ihania hetkiä kun poika lupsutti tissillä..

Uusista vauvoista; meille uusi vauva on tervetullut. Lopetin pillerit joita söin 2kk. Mitään kiirettä ei ole raskaudelle, mutta ihana jos tulisinkin nopeasti raskaaksi. Tätä toista kun yritimme niin pitkään..Aloite uudesta vauvasta tuli mieheltä mökillä ollessamme, kai tuo mökkielämä saa kiireiset kaupunkilaiset ajattelemaan näitä elämän tarkoituksia paremmin..mut ihana kuitenkin ajatus vauvasta..

Koetan saada kuvan Otosta tuonne sivulle, odotan sitä salasanaa ja sit vaan pitäs saada hyvä kuva räppästyä..olen aika onneton kuvaaja:/

Nyt on lädettävä nukkuun ja huomenna taasen uusi päivä ja uudet kujeet.

Laku ja Otto 4kk3pv

Moikka!

Ollan taas kotona kuukauden reissaamisen jälkeen.
En nyt kerkeä kirjoittaa pidempää viestiä, mutta vähän vaan kuulumisia.
Leo jokeltelee koko ajan ja on iloinen poika. Täysimetyksellä mennään niin kauan kun vaan on mahdollista. Yöt on ihan ok, hän nukahtaa 22 aikoihin ja syö joskus 4, tavallisesti 6-7 aikoihin. Noustaan 10 yhdessä, päikkärit 12-13 ja 16-19 välillä. Päivällä nukutaan 30-90 min putkeen.
Mulla on kans taas vauvakuume vaikka olenkin suunnitellut tekevänsä vähän työjuttuja ensi vuotena. Mutta jos uusi vauva on tullakseen niin ollaan iloisia :o)
Lähetin Leosta kaksi kuvaa, vaikka en itse pysty vielä ihailemaan marsilaisvauvoja koska odotan salasanaa.
Toivottavasti toiset sit näkee lähettämäni kuvat.

Terveisin

Quuen ja Leo tänään 17 vk

Hello!
Pipsa:Lentamisesta vauvan kans kyselit.Kannattaa ilmoittaa lentoyhtiolle erikseen et on pieni vauva mukana ja toivoa eturivi paikkaa jossa vauvan saa seinassa olevaan koppaan.Vaipan oon aina vaihtanu just ennen koneeseen nousua joten en oo lennolla joutunut vaihtamaan.Nousuissa ja laskuissa syota lapselle tissia/pulloa/tuttia ei mene korvat lukkoon.
Meil on aina menny lennot tosi hyvin,Iia nukkuu yleensa suurimman osan ajasta koska kone hyrisee unettavasti.
Hauskaa lomaa koko perheelle!
mimmuli ja Iia

Ihan pikasesti tänne kirjottelen. Meillä piti olla neuvola/lääkäri vasta maanantaina, mut Joonas on saanu jonkun ihme ihottuman niin päästään jo huomenna. Oon antanu pikku maistiaisia hedelmäsoseita ja poitsuhan vetelis niitä vaikka kuinka ja paljo! Siinäpä saattaaki sitte olla yx ihottuman syy... noh, toivottavasti selviää huomenna.

Eipä tullu ajateltuu, et ois tota maistelua pitäny alottaa perunalla. Mies koitti eilen antaa perunaporkkana sosetta. Joonas rassu odotti innoissaan suu auki ja sitte oliki hirvee pettymys, ku sellasta p*skaa suuhun lapioitiin. Pari lusikallista nieli ja sitte yrjöski kaiken pihalle!

Poju pääsee taas iskän kanssa saunaan, joten mun tarvii kohta lähtee kylvettelemään sitä. Palailen huomenna asiaan neuvolan jälkeen.

Niin ja toivottavasti Melinda sai eilen salasanan... koitin ainaki lähettää. Tänään kävin ihastelemassa taas ""vauvoja"" ja kattelin että siellä taitaa olla parikin immeistä, kelle ei oo lähetetty mitään takasin. Pitäiskö jonkun yhen ja saman henkilön hoitaa salasanan lähettäminen (?)

Huomiseen!
mm

Queen, etkö saanut salasanaa? Lähetin sulle eilen vai oliko jo toissapäivänä.. En pysty täältä mökiltä laittaan uudelleen joten auttakaa joku Queenia! Mä tyhjensin yks päivä lähetetyt-kansion mutta jos sitä ei tyhjää niin sieltä on helppo tarkistaa onko joku toimittanut salasanan. Hups.. No toivottavasti kaikki halukkaat on saaneet sen.. ))Ootko Chloe käyny jo kokeilemassa sitä kantopussia? Mua huvitti ku tänään kylällä pari naista pysähty kehumaan tota mun omatekosta pussia. Ihmettelivät että mitä kaikkia hienoja LAITTEITA ne nykyään valmistaa lapsille. En viitsiny oikaista että kyseessä oli kahtia leikattu kangaspala ja kaksi saumaa eikä mikään kiinan ihme. Mutta hyvin se kyllä pelaa niin yksinkertaiseksi vehkeeksi.)

Moi! Kävin katsomassa vauvojen kuvia ja somia olivat!

Mutta koittakaa vähän pienentää kuvien kokoa ja poistakaa vaikka vanhoja, jos laitatatte uusia kuvia, koska tila alkaa kohta loppua ja en ole varma onko kaikkien lapsosista jo kuvat kansiossa.

Hei pitkästä aikaa!

Kävin laittamassa kuvia Joonastakin yhteiseen sähköpostiin. Tosi isoja kuvat ovat, yhtä lukuunottamatta, mutta vielä emme ole onnistuneet niitä pienemmiksi saamaan. Kamerasta ne tulee vielä isompina. Täytyy kyllä myöntää, ettemme mitään nörttejä ole ;) Toisaalta on kiinni paljon sähköpostista, miten se tiedostot ""lukee"", sillä esim. postia.fi.ssä suuretkin kuvat pystyy katsomaan ihan normaali koossa. Totta on, että tuo tila loppuu, kun kuvat ovat suuria ja jos jokainen lähettää useita kuvai, tosin siellä voi tilata lisää tilaa.

Kivan näköisiä naperoita marsilaisilla on :) Aika moni näyttää paljon vanhemmilta kuin 4kk. Varsinkin jos on paljon hiuksia päässä, ei vaikuta enää vauvalta :) Joonallekin on nyt eteenkin kasvanut hiuksia, mitään tuuheta tukkaa hänellä ei vielä ole, mutta tuskinpa harvapääksi jää jos vanhempiinsa tulee, äidillä on ainakin paksu kuontalo ;) Nyt tosin lähtee paljon hiuksia päästä, mutta ainakin vielä on varaa mistä lähteä, vaikka ohimolla alkaa olemaan aukkoa, hui ;)

Hanna73: Teillä oli upeat kotisivut. Olet ahkera, kun jaksat tuollaisia ylläpitää :)

Puhuitte joku aika sitten dementiasta. Itselläni dementia alkoi jo raskaana ollessa, ja ei ole kuin pahentunut. Ystäväni mukaan tila vaan syvenee lasten kasvaessa ;)

Sitten 4 kk lääkärineuvolakuulumisia:

Kävimme siellä 13 päivä eli Joona oli kaksi päivää vaille 4 kk. Kaikki oli hienosti. Morot olivat pois lähteneet, Joona kannattelee hienosti päätään mahalla ollessaan. Oli lääkärille yhtä hymyä ja jutteli iloisesti :) Painoa oli 6540g ja pituutta 62.5cm. Mitat menee ihan tasaisesti viivalla. Mitään kiirettä ei lääkärin mukaan tarvi kiinteiden kanssa pitää, kun mitat ovat kunnossa.

Tänään tosin Joona maistoi ekan kerran perunaa, ihan vähän korviikkeella jatkettua perunaa; ei kovin hyvää ollut, mutta prempaan kuin luumu, jota ihan pikkuisen annoin terkkarin suosituksesta perunan perään ;)

Niin, kannattaa todellakin aloittaa perunalla, sillä on aika hankalaa saada myöhemmin vauvaa tottumaan mauttomiin ruokiin, jos on makeilla herkuilla aloitettu.

Meillä oli vaan tuo perunasose liian kokkareista, kun sen vakosipulinpusertajan läpi pusersi. Kävinkin ostamassa sellaisen pienen siivilän, jolla saan hienompaa sosetta. Valmispurkkeja tukin vielä käytän tai sitten saatan lomalla jotain kokeilla. Täytyy vaan toivoa, ettei Joonan masu menisi kovaksi perunasta. Miten muilla on käynyt?

Viime lauantaina Joona kääntyi selältä vatsalleen. Olimme kahdestaan kotona la-su ja la meillä oli vieraana entinen työkaverini lastensa kanssa. Joona oli aivan innoissaan lapsivieraista, vaikkei he mitään pieniä enää olekaan. Jälkeen on kerran kääntynyt ja koko ajan lattialla kyljellään köllöttää eli ympäri on kovasti haluamassa :) Eilen sitten ollessamme kylässä pyörähti selältään vatsalleen. No, tialstojen mukaan 4-5 kk iässä käännytään eli aikataulu on ihan kohdallaan ja aikaa on harjoitella.

Noista hampaista sen verran, ettei ne ainakaan vielä ole Joonalle puhenneet, vaikka ikenissä kuultavatkin. Mulle on tullut ampat vasta 11 kk ikäisenä. Parempihan se on mitä myöhemmin tulevat, pysyvät paremmin ehjinä.

Niin, kysyin lääkärissä tuosta Joonan puklailusta ja mahdsollista yhteyttä allergiaan. Lääkäri meinasi, että koska pojalla on niin hyvä iho ei ole aihetta huoleen. Myös serkkuni vaimo totesi, heidän olleessan meillä kylässä, että Joonan puklut eivät haise pahalle, kuten ns. allergiapuklut. Heidän nuorimmallaan oli maitoallergia. Mikä tilanne teillä on Sini77? Muuten tuo atopia ei välttämättä ole aina yhteydessä maitoallergiaan, ei ainakaan siskollani.

Senna: En ole ehtinyt siihen liinaan tutustua. Ja luulenpa, että kokeilemme tuota reppua. Tosin pienne kipinän tuosta suosittelemastasi liinasta sain :) Kävimme viime viikolla kaupungissa, mutta mun aika meni juostessa kaupoissa ja tuhlaillessa satoja euroja Joonan vaatteisiin :) Eli nykyään varsinaisena vaatefriikkinä en enää ostakaan mitään itselleni vaan Joonalle :) Joona ja isukki vaunuilivat torilla ja rannalla.

Viime viikolla Joona pääsi eka kerran myös mökille. Kävimme tuttavien mökillä saunomassa. Minäkin uin kerran tälle kesälle :) Olen ollut varovainen, kun en rintatulehdusta halua, mutta kelit ovat kyllä olleet niin hyvät, että ehkä ei pelkoa siitä olisi, vaikka uisikin.

Ostimme Gracon matkasängyn ja se päälle hyttyverkon. Se on ollut oiva kesäpesä Joonalle, siinä kun on tilaakin. Se varsinainen kesäpesä, kun on tosi ahdas. Suuri aurinkovarjo on sitten antamassa varjoa sängyn vieressä. Ostimme myös aurinkovarjon vaunuihin, on muuten suuremmoinen kapistus :)

Mimmuli mainitsi, että pitää tyttöä ihan vain viltillä siellä Afrikassa. Eikö siellä ole kaikenlaisia öttiäisiä? Miten ole suojannut tytön auringolta?

Täällä oli keskustelua myös nukkumisista. Meillä on myös paiväunet todella lyhentyneet. Tosin tänään Joona nukkui parit puolen tunnin ja yhdet 1½ tunnin päikkärit. Nuo pitemmät nukkui, kun oli perunaa maistanut, liekö järkytyksestä nukkui, sillä perunan jälkeen ei tissilläkään kauaa ollut :)

Yöt meillä on nukuttu saman tapaan melko pienestä asti. Joona laittaa nukkumaan n. klo 22 ja herää yleensä, joskus nukuu läpi yön, syömään 5-8 välillä ja sen jälkeen nukkuu vielä. Joona on alusta asti nukahtanut itse sänkyyn, toisinaan nukahtaa jo tissin jälkeen olkapäälleni. Olen aina antanut pojan nukkua, enkä ole herättänyt syömään tai vaihtanut vaipaa yöllä.

Tänään Joona nukahti vasta 22.30 jälkeen. Tissutteli reilun tunnin molemmista tisseistä (yleensä syö vaan toisesta) ja sen jälkeen joi päälle vielä desin korviketta. Oli tosi suloinen, kun laulaessani hänelle tuutulaulua, ""lauloi"" itsekin :) Täytyy vaan toivoa, että Joona nukkuu jatkossakin yhtä hyvin, alusta asti poika on nukkunut omassa sängyssä ja nukahtanut iltarutiinien jälkeen itse. Saa nähdä jääkö tuo aamun syöttö pois, kun kiinteille aletaan.

Torstaina lähdemme lomalle, menemme appiukkoa katsomaan, hän on tosi maassa anopin kuoleman takia :( Myös miehen sisarukset perheineen tulevat. Olemme reissussa viikon päivät ja sitten tulemme kotiin pyykkiä pesemään ja sen jälkeen suuntaamme pohjoiseen ekaa kertaa toiseen mummolaan. Tarkoitus on käydä Oulussa asuntomessuillakin. Onneksi autossa on ilmastointi, joten helle ei vaivaa. Ilman sitä emme kyllä automatkalle lähtisikään.

Mies on isyyslomalla viikon kesäloman päälle, joten kuukauden päivät on apuna poikaa hoitamassa :) Joona on kyllä ihana hymypoika ja joka päivä ihmettelemme kuinka olemme voineet noin tyytyväisen lapsen saada :) Kova on poika juttelemaan ja kikattamaan. Oikea seurapoika :)

Nyt täytyy lähteä nukkumaan, huomenna alkaa armoton pakkaaaminen :)

Aurinkoisia päiviä kaikille,

T. Chloe ja Joona 4kk 5pvä.

Tulin vielä päivittämään listan. Niin, täälläkin yks mamma vielä valvoo eli ihan samoja oireita on täälläkin ;

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 3kk 6940g/64,5cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm

Voi että olen kateellinen esim. Queenille ja Chloelle tuosta yörytmistä.. no, onnistuvathan meilläkin yöt 50-prosenttisesti - toinen vauva nukkuu yöt, toinen kukkuu. Viime yönäkin ehdittiin jo iloita kun Iida nukahti jo puoli kahdeksan aikoihin, heräsi vain kymmeneltä vähän tissille, Jaakon sain vastoin kaikkia ennakko-odotuksia nukutettua omaan sänkyynsä puoli kymmeneltä. No, kyllä se Jaakko sitten jo yhdeltätoista halusi tissiä, sitten yhdeltä - en enää antanut vaan isänsä vei olohuoneeseen sitteriin nukkumaan. Kolmelta taas tissiä, jäin itse olohuoneeseen sitteriä välillä heijaamaan, puoli viideltä taas kiljui tissiä.. luojan KIITOS isänsä on sen verran ystävällinen että hoitaa osan näistä yökukkumisista vaikka menee aamulla töihin. Aamulla ehdin vielä tunnin nukkua kun hän peuhasi Jaakon kanssa ennen töihin lähtöään.

Nyt vauvat nukkuvat terassilla, jo puolitoista tuntia. Itsekin huilasin sohvalla mutta vaikea saada unta kun pitää olla ovi ulos auki että voi kuunnella vauvojen vikinät, ja naapuri rupesi jotain remonttihommia tekemään. Täytyy nykyään vähän tarkemmin kuunnella vauvojen päiväunia kun osaavat käännähtää mahalleen muttei vielä takaisin. Saattavat yhtäkkiä puoliunessa kierähtää naamalleen ja ruveta sitten ähkimään sieltä alustan tai kuomun verhoilujen kätköistä.

Jotkut teistä kuuluvat aloittelevan kiinteiden syömistä. Tässä jotan vinkkejä kuukauden niitä syötelleeltä:

Jos vauva irvistelee tai kakoo ruokaa, tarkista:
- onko ruokaan jäänyt möykkyjä. itse tehtyihin saattaa jäädä vaikka kuinka huolellisesti yrittää hienontaa. Meidän vauvat eivät tosin kamalasti ole möykkyjä säikkyneet.
- Onko ruoka riittävän lämmintä. Lämmitin aluksi hedelmäsoseitakin mikrossa, nykyään menee huoneenlämpöinen. Isompi annos perunasosetta tms. saattaa myös jäähtyä syötön kuluessa niin ettei ainakaan Iidalle maistu.
- Onko ruoka turhan lämmintä. No itsestään selvää varmaan. Maistan aina ruoan laittamalla kokkareen ranteelleni ja lipaisemalla siitä
- Onko ruoka liian kiinteää? Vauvoilla on vähän erilainen maku kiinteyden suhteen, Iida söisi aika juoksevaa että voi nuoleskella ja nautiskella, ja Jaakko haluaisi kiinteää, jonka saa nopeasti hotkaistua. Kannattaa kokeilla. Jos imettää, on helppo lypsää tarvittaessa lisää maitoa ruokaan vaikka syötön lomassa.
- Onko ruoka liian juoksevaa? Ihan nestemäistä litkua vauvan saattaa olla vaikea viedä suussa kohti kurkkua, Jaakolla ainakin suurin osa lurahtaa suupielistä ulos.

Jos vauva ei avaa suutaan lusikalle, alkuvaiheessa voi antaa nuolla ruoan lusikasta. Sitä ihan suositeltiin jossain lastenhoitokirjassakin. Varsinkin makean tahmeat hedelmäsoseet menevät paljon paremmin oikeaan suuntaan sillä systeemillä. Perunasysteemit on helpompi lusikoida sisälle suuhun. Kun lusikan kärjen on saanut suuhun, voi hiukan painaa vauvan kieltä lusikalla alaspäin niin lusikan saa livautettua syvemmälle suuhun.

Tosi käteviä ovat muovitetusta froteesta ommellut ruokalaput, ne voi käytön jälkeen huuhtaista hanan alla ja ripustaa kuivumaan. Ei tarvitse käyttää pyykissä, mutta ""imevät"" ruokaa paremmin kuin ihan jotkut vahakankaiset tai muoviset.

Olen tehnyt pääosan soseista itse (myös äitini on niitä keitellyt). Keitän porkkanaa ja perunaa ja soseutan ne sellaisella blenderillä (tehosekoittimen lisävaruste, jossa on korkean astian pohjassa pyörivät terät), mukaan tilkka keitinlientä. Lisäksi keittelen esim. parsa- ja kukkakaalia, kesäkurpitsaa, pakastemaissia ja soseutan ne kaikki erikseen. Vähemmän tarvittavat pakastan jääkuutioastioissa ja siirrän jäätyneenä muovipusseihin. Peruna-porkkanasoseen pakastan pieniin pakasterasioihin (kahden vauvan annos kerralla), saatan lisätä rasioihin myöhemmin vaikka maissisosetta päälle, niin saa sulattaa valmiin sekoituksen suoraan.

Hedelmä- ja marjasoseet olen ostanut kaupasta, siinä kulkee minun ahkeruuteni raja ;) Ja ne ovat minusta sitä paitsi paljon maukkaampia kuin nuo valmiit peruna-kukkakaali- ym. soseet .

Nyt saa jo kuulemma ruveta antamaan lihaa, ajattelin aloittaa broilerin jauhelihalla, se kai keitetään ja mössätään ja tarjotaan esim. perunan seassa. Saapa nähdä miten käy.

Muuten jos joku on käynyt siellä kotisivuillamme, älkää kuvitelko että osaan ne itse päivittää, tekstit kyllä teen mutta pro-veljeni hoitaa teknisen puolen. Minulla on jatkuva kirjoittamisripuli (minkä voi huomata näistä maksiviesteistä täälläkin), haluaisin kirjoittaa aina kun on vähän vapaata, onpa joku kanava minne niitä tunkee.

Huh huh. Vielä kun jaksaa tämän päivän puuhata kolmestaan vauvojen kanssa, miehellä on pari vapaapäivää loppuviikosta. Ja arvatkaa mitä! Saan pitää huomenna kesälomaa!!!!! Mies on luvannut hoitaa vauvat ihan ite ja minä saan tehdä mitä huvittaa. Tietysti käyn imettämässä välillä, mutta kun lounas ja päivällinen hoituvat soseilla, minulle jää monta tuntia omaa aikaa. Illalla menen vielä Heinolaan kesäteatteriin vanhempieni kanssa. Onneksi appivanhemmat auttavat. En vielä ole päättänyt mitä aamupäivällä teen - varmaan en paljon mitään. Jos on hyvä ilma, menen maauimalaan lukemaan kirjaa ja uimaan, jos huono, ehkä jonnekin kahvilaan istumaan ja kaupungille.

Hei Sini!
Ei haittaa YHTÄÄN että muokkaat kuvia, päinvastoin! Tämä tietokonetoope lähetti jättimäisen kuvan tyttärestään eikä saanut sitä pienemmäksi. Sitä olisi voinut kutistaa vielä enemmänkin... =)

Yleistä:
Meillä kaikki on as usual. Eva pulskistuu päivä päivältä ja vaatteet jäävät liian pieneksi kamalaa vauhtia! Osaa vaatteista tyttö ei edes ehtinyt käyttää, kun helteillä paras vaatetus oli Aataminasu (huom vitsikäs sanaleikki). Odotankin innonsekaisella jännityksellä ensi viikon 4 kk:n neuvolaa.

Toinen syy miksi odotan neuvolaa kovasti on se, että ajateltiin ryhtyä maistelemaan kiinteitä sen jälkeen. Voisi niitä syödä jo nytkin, mutta pidetään vielä jännitystä yllä. Meikäläiset mokasivat jo antamalla tytölle mansikkaa, ennen kuin selvisi että se on helposti allergisoivaa ja saisi antaa vasta 5 kk:n ikäiselle. No, eipä se maistunutkaan eikä tullut oireita. Täytyypi selvitellä hieman mitä likalle voi antaa ja missä järjestyksessä.

Nukkumisesta (äidin ja tyttären):
Eva nukkuu yleensä 1 x 1½-2h sekä 2-3 x 45 min. Ekoille unille mennään 10.30-11.30-aikaan ja viimeisille _viimeistään_ klo 19, muuten tulee ongelmia yöunien kanssa. Pitkien unien ajankohta vaihtelee. Nukkumaanmenoaika on yleensä 20.30-21.30, ja yhdellä yösyötöllä pärjätään (klo 3.30-6.30 riippuen siitä miten ilta on mennyt). Tosin nyt yöt ovat olleet levottomampia kuin ennen, mutta tutin nosto riittää rauhoittamiseen.

Minä taas nukahdan hyvin jos ymmärrän mennä sänkyyn ajoissa. Vaikka nukun 9-10 h/yö niin aamulla väsyttää, ja otankin nykyään joka päivä rautaa ja multivitaa. Eilen valvoin 00.30 asti kukuttuani telkkarin edessä yksikseni. Koko yön unisaldo oli n. 6 h ja aamun kahvimukin koko oli extra large.

Ruokailusta:
Tiedättekö muuten milloin kananmunaa voi antaa? Koska olen kasvissyöjä (ja mies puoliksi), Eva ei tule ainakaan alkuun saamaan lihaa - kalaan olen myöntynyt terveydellisistä syistä. Liha korvataan sitten kalalla, kananmunalla, maitotuotteilla (ensin korviketta) ja vanhempana mm. pavuilla. Tämä on melko haasteellista, sillä kasvavalle lapselle kaikki rakennusaineet ovat paljon tärkeämpiä kuin aikuiselle. Onko Marsilaisissa muita kasvissyöjiä? Miten aiotte ratkaista asian?

Vauvakuumeesta ja opinnoista:
Voih, kun mullekin kelpaisi toinenkin vauva 9 kk:n päästä... Kamala vauvakuume! Mutta useastakin syystä täytyy vielä odottaa jopa pari vuotta. Onpahan hyvä porkkana valmistumiselle! Kesä kiitää ohi hirmuisella vauhdilla ja kohta onkin jo syksy, jolloin aloittelen taas opintoja. Miehellä on n. 1½ vuotta opintoja jäljellä, ja hän on varmaan meistä se joka satsaa opiskeluun 100% tulevana vuonna jotta ainakin jompikumpi valmistuisi ja saisi töitä.

Jep, näin tältä erää. Voikaa hyvin, sekä äidit että vauvelit!

Aurora

Moikka! Olipas kivoja kuvia kaikkien vauvoista, ja Hanna73:n kaksosilla ihanat sivut! : ) Jotkut on näköjään rohkeasti paljastaneet omakin naamansa, meikäläinen harkitsee vielä, kun mun naamasta ei saa kuin painokelvottomia otoksia..

Kiia kasvaa ja eilen se oppi uuden taidon: kiljumisen. Oltiin mun vanhemmilla käymässä, ja Kiia katseli Mummin sylissä itseään peilistä ja päästi kimeän kiljaisun ja sekös vasta kivaa oli. Uutta taitoa on pitänyt nyt sitten harjoitella ahkerasti. On se ennenkin ääniä toki päästellyt, muttei noi kovaa ja korkeelta..

Aloitin soseiden maistattelun viime viikolla, eli aika aikaisin. Kiiahan ei ole vielä edes 3 1/2 kk vanha. Todellakin kyse on siis vain pienistä määristä, noin 1-2 tl/päivä. Perunassa ollaan pysytty toistaiseksi. Jotenkuten se menee alas, olen ensin muussanut haarukalla ja sen jälkeen vielä paseerannut siivilällä ja notkistanut korvikkeella. Tuntuu, että Kiialla on koko ajan nälkä, siitä tämä into. Jos se sitten vaikka 4kk iässä ois jo vähän tottunut soseisiin.. Silloin nimittäin aion alkaa niitä varsinaisesti tarjoamaan.

Meillä on ens kerralla neuvolassa sijaistätsy, oma th on lomalla. En aio välttämättä noita kiinteitä kauheesti mainostaa.. : )

Nyt siivoomaan, illalla on tulossa vieraita. Innostuin maalaamaan Kiian huonetta, ja kaikki sen huoneen mööpelit lojuu ympäri kämppää.. Kiva päästää vieraita tällaiseen sekamelskaan..

Jippu ja Kiia

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm, 4kk 6540g, 62.5 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 3kk 6940g/64,5cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm, 4kk 7540g/68cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm

Neuvolassa meni taasen ihan hyvin. Poju on kasvanu hyvin, tosin paino ei niinkään paljoo, mut ei vielä haittaa mitään. Poitsu liikkuuki niin paljo, että kyllähän se kuluttaa! Kohta joudutaan paidoissa siirtymään 74 senttisiin... kuulostaa aika hurjalta. 68 senttiset housut menee vielä suht pitkään. Näppylöihin saatiin hydrocortisonia. Tärkeintä on nyt saada ihottuma hoidettua. Sitte pitää vaan alkaa seurailemaan, jos se lehahtaa uudelleen. Soseitaki voidaan antaa ja jos esim. päärynästä tulee oireita, pitää antaa olla ilman 1-2 kuukautta ja sitte kokeilla taas uudestaan. Jos sittenki vielä tulee oireita, niin sitte harkitaan allergiatestejä. Tosin ite kärsin atopiasta, joten 50%:n mahdollisuudella sitä on myöski Joonaksella :( Toivottavasti ei, koska ite tiedän mitä helvettiä se on! Mulla alko se 12 vuotiaana. Saatiin onnex hyvin hoidettua, mut loppuelämäni joudun päivittäin rasvaamaan itteäni.

Kiitos Hanna73:lle sosevinkeistä. Niitä tarvitaan ennemmin tai myöhemmin. En kyllä aio mitään kiirettä pitää, mutta pakko alkaa totuttelemaan, jos joku päivä ei enää maito riitäkkään. Ja meidän poju on päättäny, ettei syö enää tuttelia. Ei pullosta, eikä lusikasta. Ei siis tarvii lähtee ite juhlimaan, ennenku poika syö ruokaa...

Meillä toinen vauva saa kyllä oottaa ainakin siihen, kunnes Joonas kävelee. En jaksais millään sellasen jättimahan kanssa kanniskella Joonasta, ku ei se kumminkaan vielä hetkeen kävele (toivottavasti). Kovastihan tuo yrittää päästä lattialla ryömimään! Heti kun sen laittaa lattialle selälleen, se kääntyy mahalleen ja alkaa koukistamaan jalkoja mahan alle. Tai sitte se nostelee peppua ylös... Toivottavasti ei vielä hetkeen tajuu, että miten se onnistuu. Varpaat on koko ajan käsissä, jos hetken selällään viihtyy. Ihanaa laittaa nukkumaanki, kun se koittaa kääntyä mahalleen tai sitte pelleilee jalkojen kanssa :)

Viikonlopux lähetään käymään mökillä. Toivottavasti ois hyvät ilmat. Vähän jänskättää, miten iteltä onnistuu pyllyn pesu ilman juoksevaa vettä... Sitä kun on tottunu näihin ylellisyyksiin.

mm ja Joonas (huomenna tasan 4kk)

Heip. Sini tai joku muu jos osaatte pienentää, niin en kyllä suutu, vaikka pienentäisitte Toukonkin kuvaa, itse en osaa...
Mietin tässä, että onkohan Touko ainoa, joka ei vielä saa kiinteitä tai edes korvikkeita, vaan täysimetyksellä mennään. Huomenna on neuvola+lääkäri, saan uudet mitat. Iso poikahan tuo on, paidoista pitää olla jo 74, että kestää housuissa ja body pysyy kiinni, housut on 68. Muutama vaate on kokoa 80... Kestovaipat kyllä on paksummat kuin kertavaipat, selittää osittain suuria vaatekokoja.
Leolla näytti olevan samanlaiset neulotut vaippahousut, joita itse käytin aluksi. :) Me tosin siirryttiin Bumpyn päiväkuoriin, kun pitävät kosteuden paremmin ja on helpommat pestä (=voi laittaa koneeseen).

Touko on oppinut vihdoin kääntymään selältään mahalleen. Toisinpäin on mennyt jo pitkään, tosin on nyt jättänyt sen pois. Sitten jos lattialle jättää pojan, niin mönkii jotenkin taaksepäin, ei enää kestä puuhamatollaan, kun on hauskempaa lähteä liikkeelle. Toukon kummit oli meillä juuri pari päivää, kivaa, että poika juuri silloin oppi uusia taitoja.

Noista nukkumisista oon ihan äimänä. Meillä herra ei nuku päivällä enää juuri lainkaan ja yölläkin vain n.10t. Eilen poika nukkui päivällä yht. tunnin(!!), tänään on sentään nukkunut jo enemmän, nytkin vielä nukkuu, jo kolmatta tuntia, vautsi.

t.Satu ja Touko tasan 4kk

Santtu on nyt nukkunu yöt heräämättä kun on saanut illalla pe-po-sosetta. Hedelmäsoseet ei ole menneet alas ollenkaan. Tietysti voisi niitä koittaa lämmittää, mutta ei kai niitä ole mikään pakko syödä ylipäätään. Meillä on kans huomenna neuvola- luulen että pituutta ja painoa ei ole paljoa tullu, mutta on viime aikoina pidetty niin vähän vaatteita, etten o varma. Mutta mitään 70-senttisiä ei kuitenkaan vielä tarvi.))Satu: Mä erehdyin tilaan kahdet bambino mion kuoret. Ei ne tunnu sopivan ollenka kun noi bumpyt on niin pehmeät ja säätövaraa on paljon. Höh. Ois pitäny ostaa vaan bumpyjä, ne on ihan ykköset! Tai ehkä noi BM:t yövaippana voi mennä mutta vähän pettyny oon kun niitten piti olla pehmeät ja ovat musta aika muovisen tuntuiset. ))Huomenna pitäs palata taas kotiin ja lopultakin alkaa kai oikeasti etsiä taloa. Kaikki resajaa kotona ku koko ajan lykätään hankintoja sillä mielellä et ""ei tässä kauaa asuta"".. Mut ku sitä meidän kotia ei LÖYDY ja nyt se hiton remonttikin alko tuola meidän kerrostalossa.

heippa!

tässä nyt pikaseen kirjottelen kuulumisia yhden käden tekniikalla.Tuukka roikkuu tuossa toisen käsivarren päällä.kävin laittamassa tuukastakin kuvan tuonne postiin,en kyllä yhtään tiedä tuliko perille...nyt meni mieheltä hermot,jatkan joskus...

Huh, huh on ihan puhki tähän lypsy- ja pullorumbaan, kun toi poika teki tuon tissilakon. Yöllä suostuu kyllä tissiä syömään ja aamulla siinä klo 6-7 aikoihin, mutta päivällä ei tissi kelpaa millään. Paitsi äsken tuossa kyllä söi tissiä, kun kokeeksi tarjosin, koska söi vaan taas 100 ml korviketta kahdensan aikaan. Meillä menee korviketta vaan n. 500 ml päivässä ja olen hiukan huolissani, että poika ei syö enempää. Ehkä tankkaa sitten yöllä niin paljon ja nyt parina iltana on jonkun aikaa nukuttuaan herännyt ja syönyt siinä unen pöppörössä tissiä. Tosin sitten jos yöllä syö useasti niin mulla ei kai maidon määrä niin vähene ja sitten joutuu jatkamaan tätä hitsin lypsämistä...

Chloe: Me ei nyt viety sitten poikaa nyt uudestaan lääkäriin, koska itkut vaan yhtäkkiä loppu. Iltanukahtaminen on ollut myös nyt huomattavasti helpompaa. Tosin nyt on viileäpää ja tässä ihmettelen, että onko pojan ihon parempi kunto viilentyneen sään ansiota vai onko rintamaidossa ollut sitten jotain allergioisoivaa ja kun poika nyt syö tissiä vähemmän niin iho ei reagoi kuten ennen? Siis tää on yhtä ainaista ihmettelyä. Mä en muuten tienytkään, että allergiapuklut on pahanhajuisia, no meillä puklut ei kyllä haise mitenkään pahalle.

Meillä on poika harrastanut kiljahduksia kuukauden verran, mutta nyt saatta kiljua tuntitolkulla joten varmaan nyt vasta kunnolla tajuaa kuinka hauskaa hommaa tuo hihkuminen on.

Hiuksia mulla lähtee aivan kamalasti, mutta siitä taisi muutama muukin tässä jo kirjoitella. Jossain joku kirjoitti, että raskausaikana olisi lähtenyt vähemmän hiuksia ja nyt sitten sen takia paljon. Mulla oli kyllä aikamoinen hiuskato joskus siinä muistaakseni viime marraskuussa raskauden aikanakin.

Kiitos Hanna73:lle sosevinkeistä. Meillä on myös huomattu, että korvike pitää olla selkeesti tosi lämmintä ennen kuin se Nikolle kelpaa joten varmaan haluaa soseetkin sitten selvästi lämpiminä.

Mitenköhän mä olen sitten kokenut tän vauvan hoidon niin rankaksi, että en millään vois ajatellakaan uutta vauvaa kuten te monet muut..

Mulla ei ole oikein mitään kunnon kuvaa itsestäni ja Nikosta joten jää ainakin toistaiseksi tää kasvojen paljastus :) Tuossa just yhtenä päivänä ihmettelin, että miehestä ja pojasta on tosi paljon kuvia, mutta minusta ja pojasta tosi vähän. No mä en ole ikinä tykännyt olla kuvattavana joten ehkä siinä syy. Semmosia kuvia on sitten jonkun verran, jossa kölletetään pojan kanssa aamulla sängyssä yms. ja niitä en viitsi lähettää näytille ;) Mutta katsotaan, jos tuo ukko jossain vaiheessa jonkun kuvan sais otettua. Kai sitä vois myös oman henkilöllisyytensä paljastaa, mutta pitääks sitä sitten ""sensuroida"" kirjoituksiaan ;)

Joo mutta nyt iltahommiin, poika nukahti tonne sänkyyn tosi kivasti. Itse en meinannut taas eilen saada unta millään.

Päästiin taas kotiin ja katsomaan ihania marsilaisvauvakuvia! Meilläkään ei ole musta oikein mitään kuvia mutta täytyy pyytää miestä ottamaan niin voin kanssa paljastaa naamani teille muille.

Sini77: Ei meilläkään ole uutta vauvaa suunnitelmissa. Raskausaika oli musta aika raskasta enkä halua kokea sitä uudelleen Santun ollessa näin pieni! Ja nyt kun Santtu on ollut helppo vauva niin sukulaiset on pelotelleet mut siitä, että seuraava on varmasti paljon vaikeampi. Kyllä kumma kun sitä ei saa iloita mistään ilman että joku maalaa piruja seinälle =)

Höh, taas eilen olin muka väsynyt ja sittei tullu uni kuitenkaan millään. Ja nyt väsyttää kun piti aikaisin herätä. Ihme stand by-tilassa täs on koko ajan vaikka tuo piipero nukkuis kuinka hyvin.

Mutta nyt pitää purkaa tavaroita, käydä kaupassa ja suihkussa ja ja.. valmistautua neuvolaan joten palaillaan myöhemmin.

Heippa!

Nyt on taas hetki aikaa kirjoitella kuulumisia.
Leolla alkoi jo vanhempieni luona ollessaan viime viikolla joku ihme tissistä kieltäytymisen vaihe ja sitä on nyt jatkunut kolme päivää. Eilen meni melkein hermot kun poika on kiukkuinen ja selvästi nälkäinen mutta tissi ei kelpaa. Varsinkin vasen tissi joka on muutenkin huomattavasti isompi ja kirvelee sitten kun maitoa on liikaa. Oikea, pienempi tissi on Leon suosikki ja sitä hän sitten imee kun kerkeä :o) Kaikki muu kiinnostaa enemmän kun ruokailu, paitsi jo itse syön puuroa, niin sitä hän tuijottaa kovasti. Taitaa poika olla valmis syömään lusikalla soseita mutta haluan odottaa ainakin kolme viikkoa vielä sen asian kanssa. Eilen annoin sitten maitoa ja vettä hörpytysmukista ja siitä Leo tykkää, suu aukea heti kun muki on huulien vieressä.
Eilen hän nukkui sitten kolmet päikkärit, noin tunnin mittaisia kaikki. Illalla nukkuminen käy vieläkin helposti, yleensä tissille, muuten maitoa ja sitten hauvan kanssa sänkyyn juttelemaan ja uni tulee viimeistään vartin päästä.

Leo on jotenkin matkojen jälkeen niin ison pojan tuntuinen, kuuntelee mua ihan selvästi ja on kiinnostunut ihan kaikesta, koko ajan yrittää oppia jotain uutta.
Mun liikuntajutut ovat nykyjään todella hauskoja kun Leo leikkii puuhamatolla vieressäni ja tuijottaa kivannäköisiä tätejä videolta ja kurkkaa sitten miten itse rehkin matolla :o) Hyvin on mennyt.

Vaippasysteemi toimii edelleen, jätin päivisin lisäimut pois koska on muutenkin niin kuumaa ja nyt täytyy vaan vaihtaa vaippaa useammin. Aion neuloa lisää villahousuja, ne kun äkkiä käy pieneksi ja niitä on pakko olla useampi pari. Öisin meillä on käytössä harso+pienempi harso lisäimuna+silkkiliina yhdistelmä.
Leon amme Tummy Tub on hänelle nyt liian pieni, siellä poika tykkää vaan seisoa ja pesutilanteesta tuli yllättävän hankala. Tavallisesti käydään Leon kanssa suihkussa ja siitä hän tykkää todella paljon.

Eilen lauloin noin 30 lastenlaulua ja sitten kuunneltiin vielä lisää levyltä ja kaiken päätteeksi soitin noin 40 min eikä itkun itkua! Se oli sitten eka kerta, vielä pari viikkoa sitten hän ei kestänyt soittimeni ääntä ja parkui ihan kamalasti. Eilen sitten hymyili ja kun soitin hänelle tekemäni kappaletta, niin poika hymyili leveästi. Voi miten iloiseksi siitä tulinkin!
Tuntuu että Leo kaipaa jatkuvasti jotain virikettä ja uusia naamoja ja puuhia ympärillensä. Toisaalta todella ihana juttu, mutta joskus väsyn siitä itse. Joka päivä pitäisi olla liikkeellä hänen puolesta.
Hankin sellaisen rengasliinan ja siitä Leo tykkää paljon, siellä sujuu imetyskin helposti ja helteillä ei ole niin kuumaa kun pitkässä liinassa.

Leolla on monta tapaa ”puhua”, jos hän ei ole tyytyväinen, niin kuuluu sellaista kissamaista ääntä joka joskus saattaa olla aika kova-äänistä. Muuten uu-uu ja rr-u ja ee. Uu-uu tuntuu tarkoittavaan jotain kertomuksia, sitä hän tekee, kun ollaan oltu ulkona ja tavattu paljon ihmisiä ja nähty kaikkea uutta.

Mieheni kanssa on nyt lopultakin enemmän yhteistä aikaa kun ollaan kotona, eilenkin istuttiin saunan jälkeen terassilla ja nautittiin kukista ja kynttilöistä. Ostettiin nimittäin sellaiset isot lyhdyt johon laitettiin isot kynttilät palamaan ja olo oli ihan mielettömän romanttinen. Ihan niin kuin Kreetalla ;o)
Jotain piti varmasti vielä kommentoida, mutta en nyt muista mitä. Ensi pe on neuvola ja lääkäri, silloin saadaan taas uudet mitat. Poika on varmasti jo yli 8 kg ja melkein 70 cm, tai sitten olen ihan väärässä. Mutta jotkut 68 cm vaatteetkin ovat jo pieniä.
Turvakaukalosta roikkuu jalat jo reippaasti yli, mutta onneksi sillä on 13 kg painorajoitus. Luultavasti jo syksyllä on pakko ostaa isompi tuoli.
Mä olen nyt yrittänyt taas ajaa vähän autolla, se kun on jäänyt jotenkin vuosien reissaamisen takia unholaan. Eilen Leo alkoi itkeä takapenkillä ja vaikka mieheni istui hänen vieressä, niin stressaannuin siitä aivan kamalasti ja painoin sitten kaasua että pääsis äkkiä kotiin.
Miten muilta sujuu ajaminen vauvan kanssa?
Nyt tuli taas maraton-viesti.
Menen nyt tekemään taas joogajutut ja sitten keksitään ohjelmaa Leolle.

Voikaa hyvin ja iloisia kesäpäiviä!

Queen ja Leo

Heips pitkästä aikaa!!
Meillä ollaan nautittu vaan kesästä ja ulkoilusta, joten netti jäänyt aika vähälle.
Ninna syö soseita jo ihan reippaasti, melkein kaikki sallitut aineet jo kokeiltu ja ruokahalu on hyvä. Iltaisin vetelee pari desiä velliä ja sillä nukkuu noin aamuneljään. Nyt on muutamana iltana ollut nukahtamisvaikuksia mitä ei olekaan aikaisemmin ollut juuri lainkaan. Kääntymiset opittiin jo kolme viikkoa sitten ja ne ei onneksi enää yöunta häiriköi.
Tämän hetken touhut ovat lähinnä ryömimistreenejä, eteenpäin mennään toisinaan, useammin menee takaperin, työntää siis käsillään itseään pitkin lattioita!!

Lähetin viimeviikon lopulla tytöstä kuvan ja salasanaa odottelen jotta pääsen muidenkin vauvoja ihailemaan!

Meri & Ninna 4kk 3vk

Hanna kävi juuri päiväunille ja ajattelin käyttää tilaisuuden hyödykseni ja pistäytyä koneella.
Neidillä on tämän viikon ollut seuraavanlainen rytmi, käy illalla unille puol kymmenen, syö 160ml tuttelia, syö tuossa vaille 06.00, nukkuu tuonne yhdeksään puol kymmeneen, jonkun ajan kuluttua heräämisestä syö 120ml tuttelia, valvoo parisen tuntia ja ottaa vajaan tunnin unet, valvoo 2-3 tuntia, syö soseita, reilu ½ prk pääruokaa ja toinen mokoma jälkiruokaa, vähän ajan kuluttua tissiä päälle, sit on parin tunnin unien vuoro ja taas valvotaan, syödään tissiä tässä välissä, ennen yöunia ottaa vielä tommoset ½h unoset.
Neiti on kova tyttö höpöttelemään ja nauraa kikattamaan, tuntuu että nassu on koko ajan yhtä hymyä, todella tyytyväinen tenava, en voi muuta kuin monta kertaa päivässä ihmetellä kuinka meillä onkin noin tyytyväinen lapsonen.
Mulla ainaskin on hiustenlähtö suuri murhe, pestessä lähtee tukottain ja päivälläkin niitä ihan varisee olkapäille ja vauvan käsistä löytyy jatkuvasti mun hiuksia, kauhistuttaa oikein että kuinkahan kauan tätä jatkuu.
Mulla on välillä yöt selllaisia että uni ei tule millään silmään vaikka olisin kuinka väsynyt, tosi rasittavaa, nykyään en iltaisin malta mennä nukkumaan aikaisin, touhotan kaikenlaista, silloin kun Hanna oli vastasyntynyt menin nukkumaan heti kun sain vauvankin uneen, mutta nyt en millään malttaisi mennä.
Queen taisi kysellä autolla ajamisesta vauvan kanssa, eilenkin kävin 60 km päässä Hannan kanssa autolla ja hyvin meillä matka meni, Hannalla on istuimen jalusta asennettuna etupenkille, neiti seurailee ikkunasta ulos tai sitten katselee minua tai omaa leluaan joka roikkuu siinä autonistuimen selustassa, liikutaan jonkin verran kaksistaan autolla ja meillä kaikki on mennyt ihan hyvin, mä pystyn keskittymään ajooni ja neiti on tyytyväisenä vieressä, monesti nukahtaa autoon pitkillä matkoilla, kauppareissuilla yleensä valvoo. ( päivisin mulla ei ole käytössä auto kuin noin kaksi kertaa viikossa, toisen auton osto tulee eteen sitten kun palailen joskus työelämään )
Pitänee kuivatella hiukset, niin sitten kun Hanna heräilee lähdetään Hannan ja isomman tyttären kanssa kaupoille.
Ansku & Hanna 4kk 6pv

Yhteistyössä