MARSILAISET 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jippu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jippu

Vieras
12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 3kk 6940g/64,5cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/69,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm

Huomenta! Ja onnea Satu uudesta kodista!

Jostain olen lukenut, että 3kk:n iässä tapahtuu jonkinlainen rytmin muutos. Kiia on tainnut lukea saman jutun... Se on alkanut nukkumaan reilun kahden tunnin päiväunia, ja ennen niin hyvin menneet yöt on nyt kauheaa ähellystä ja puhinaa, ja ruokaakin pitää saada 2 kertaa... Äh. Ehkä toi öinen levottomuus johtuu sen uusista taidoista, eli esineisiin tarttumisesta ja kyljelleen kääntymisestä. Öisinkin pitää treenata. Viime yönäkin löysin sen käsi pinnojen välissä..

Nyt velliä lämmittämään, hauskaa päivää kaikille.

Jippu ja Kiia

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 3960g/51cm 3kk 6300g/63,5cm 4kk 7170g/66cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 3kk 6940g/64,5cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm,3kk 5620g/59,3cm,
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm, 3kk 5250g/57cm

heh äiti hieman tosiaankin chloe liioitteli julian pituutta =)

tääällä menee ihan kivasti neiti ei pahemmin helteistä kitise mut hikinen on kamalasti varsinkin auton istuimes ihan liko märkä selkä aina..

kuukauden päästä ois se matkalle lähtö..

lauantaina aloitettiin kiinteiden aloitus ku tuntui ettei maito enää pidä nälkää kun välil herätään taas kolmesti yölläkin syömään, mut ei oikein kiintee maistunu viel neidille =) hauskasti suussa sitä velloo vaan.

vilkas meidän neiti on koko ajan simputtaa ja hermot menee ku ei mihinkään pääse mahallaan vaik kuinka yrittää =) taitaa tulla vilkas tyttö. nyt pitää lähtee kauppaan ostaan ruokaa ja alkaa pakkaseen tekeen neidille evästä ettei tarvis aina ostaa kaikkea..

jeps kohta voin laittaa meidänkin tytkän kuvan =)
hauskoja päiviä kaikille!
meille ei muuten rokotteesta tullut mitään onneksi!

Heip ja kiitokset onnitteluista! Muuttamaan päästään vasta ens kuun lopulla... tai siihen asti edellisellä asukkaalla on aikaa kerätä roippeensa pois, aikoo kyllä ilmeisesti lähteä paljon nopeemmin kun tänään jo soitteli ja ois kovasti myynyt meille huonekalujaan. Päästäis vaan äkkii muuttaa, pitää kuitenki tehä viel ennen sitä vähän pintaremonttia uudessa kodissa.

Sini77 taisi mainita varpaankynsien ensileikkuusta. Mä oon leikannut Toukolta 2 tai 3 kertaa ja se se vasta on mielenkiintoista! Sormen kynnet on ihan helpot leikata, ja Toukolta ne pitää leikata n.2kertaa viikossa, kasvavat ihan hurjaa vauhtia. Varpaita kun leikkaa, pitäis olla vähintään 3 kättä... Sais pidettyy molemmat jalat paikallaan ja sit jäis vielä yks käsi vapaaksi leikkaamista varten. Toukolla kasvaa varpaankynnen sisäänpäin, ekaa kertaa kun leikkasin, niin oli hankalaa, kun piti ""kaivaa kynnet esiin"".

Hampaita ei oo meidän ukolla vielä ollenkaan. Kuolaus on kovaa, mut ei ikenet punota tms. Tilastojen mukaan niitä kai tulee yleensä n.5-8kk ikäisenä(?)

Mimmulilta on pakko kysyy, että minkä maalainen sun mies on? Asutko pysyvästi Afrikassa, jotenkin mulla on sellanen kuva, et oisit talvella ollut jossain päin Keski-Eurooppaa?

Mökkiterveisiä.. Mä VIHAAN kaikkia varpusta pienempiä elukoita mitä tääl ilmassa lentää! Paarmat häärii parvissa ja ampiaisia on joka nurkalla, kääkk! Eilen aamu oli tyyni ja kuuntelin pihalla sitä surinaa joka puista kuuluu ku kaiken maailman öttiäiset siel pesii, en oo ikinä kuullu moista! Varmaan 50 db surina! Ainoat hyvät puolet on et hyttysiä ei oo tänä vuonna ollenkaan (?!) ja paarmat ei kiinnostu Santusta, mut mulla alkaa jo olla paikat kipeenä huitomisesta.. Huominen viä ollaan ja keskiviikkona kyl kaupunki kutsuu! ))Jes, mun kortisonihoito on jossain määrin tehonnu ja pilkut alkaa lähteä. 4 viikkoo viä kuuria joten hyvältä näyttää, nyt jo kehtaa shortseissaki kulkea julkisella paikalla.))Santtu on kuumissaan mutta muuten onnellinen. Lauantaina maistettiin vähä perunaa mutta maidolla mennään ens viikon neuvolaan asti ainaki. Korvike EI kelpaa mikä on vähän tylsää ku ois parina viikonloppuna tarve jättää Santtu hoitoon. No, toivottavasti saan omaa maitoa pakkaseen riittävästi.

Piti jatkaa viä asumisasioista mut loppu tila.. Me on haettu kans taloa jomman kumman kotipaikalta. On vähän kiirekin kun mein kerrostalossa alko eilen melkein vuoden kestävä remontti ja siel on varmaan ihan tuskaa asua sen keskellä. Tammikuussa menee viä asunnon putket remonttiin ni pakko ois johonki lähtee. Voi.. Mä muistin just et kaikki autot ois pitäny siirtää sen pihalta alkavan remontin alta pois sunnuntaina. Siä mun opeliksi varmaan tönöttää ny yksin keskellä pihaa. Jollei mies o muistanu sitä eilen käydessään siirtää, todennäköisyys on kyllä olematon ku se oli eilen vähän kiukkunen, ku lähti hakeen kotoa työkamppeita mut kotiavaimet jäi mulle mökille ja sisko hukkas vara-avaimet. Mitähän mä teen tän perheeni kans ku kaikki unohtuu ja hukkuu ja lähipiiri on täynnä samanlaisia uuvatteja. Ja muut ei ees imetä =) Äiti kaiveli yks päivä mun jäljiltä haarukoita kompostista ku noi ajatukset lentelee ihan missä sattuu. Onko muilla dementiaa ja palautuukohan tästä ikinä työkuntoon? Kokemuksia?

Dementiaan ihan pakko kommentoida.. Mä ainakin kärsin moisesta, ja niin kärsii kaikki nekin, jotka joutuvat olemaan mun kanssa tekemisissä. Esimerkkejä oireista on vaikka kuinka paljon: joudun useampaan kertaan päivän aikana miettimään, minne olinkaan menossa ja mitä tekemään. Tai muistelemaan, sanoinko jo jonkun asian ääneen, vai oliko se vasta ajatuksen tasolla. Puheen tuottaminen on joskus äärimmäisen hankalaa, ja sössötän jotain soopaa, mistä kukaan ei saa selvää. Tavarat löytyy millon mistäkin, ja varsinkin avaimet ja aurinkolasit on koko ajan hukassa. Toivottavasti tää menee pian ohi!! Just eilen mun mies ihmetteli, kun oon koko ajan ihan sekaisin. : )

Jippu: Justiin samoja oireita =) Varsinkin mulla tahtoo käydä niin, et meen hakeen Santulle uutta vaippaa ja sit matkalla jään touhuamaan jotain muuta ja pissa lentää kaaressa sillä aikaa.. Mä sit heräsin seittemältä ja eka ukon puhelimessa haukuttuani pakkasin Santun ja tavarat ja syöksyttiin kotia. Pihalla oli kaikki kuten ennenkin, koska autojen siirtomääräys astuu voimaan ENSI viikon maanantaista. No, tulipa katsottua marsilaisvauvojen valokuvat ja nyt voidaan palata hissun kissun taas mökille. Otan varuiksi mukaan koko omaisuuden...

Kävin juuri kattoo maalisvauvoja. Suloisia!!! Mulla vaan meni hetki aikaa tajuta salasana... blondi! :)

Tuota dementiaa, niin jossain oli tutkittu, et tyttövauvojen äidit ois huonomuistisempia, kuin poikavauvojen. Tosin eikös Santtu oo poika...

Meillä meni viime yö niin, et poika ei ois varmaan herännyt ollenkaan koko yön aikana. Ite heräsin n.6.30 siihen, et aurinko paistoi silmiin ja kauhea paniikki iski, kun tajusin, et on jo aamu, eikä Touko ookaan vieressä... no, siellähän se nukkui pinnasängyssä ja mä tyhmä rupesin vaihtaa vaippaa ja syöttää sitä. No, sen jälkeen nukuttiin vielä pari tuntia. Oli muuten rinnat täynnä, kun poika oli syönyt n. 22 aikaan ja yleensä syö sen 3x yössä. Ei saanut pumpullakaan mitään tulee, onneks poika jaksoi imeä. Pitäis olla tyytyväinen, et saa nukkua yönsä, eikä heti pelätä pahinta...

Home sweet home :) kotona ollan.

Satu:mun mies on pohjois-afrikasta mut asunu ikansa suomessa ja oikein muistit euroopan puolel me asutaan,oltiin vaan miehen tyomatkalla mukana.
Ei pysty kirjottaan pidempaan ku Iial varmaan hampaita pukkaa,kitisee koko ajan sylis ja kalvaa mun kattani ikenillaan.
Lahdetaan lounastaan papan kanssa.

Mimmuli miten teil on lentomatkat menny ja mitä pitäis huomioida..alle kk enää reissuun ja pitää yrittää suunnitella mitä apteekista tarttee jne.. vinkkejä vastaaan otetaan..

Meillä mieskin pääsi eilen lomailemaan ja on mökillä täällä meidän kans, kivvaa! On sukuloitu ja pidetty lomaa ja mikä parasta tavaratkin on pysyneet tallessa =) käytiin juur sukulaisten mökillä ja Santtu taas esitti parastaan, seurusteli iloisena melkein kolmen tunnin reissun. Nyt se on oppinu että suusta saa hauskoja ääniä ja päästelee mitä ihmeellisempiä kiljaisuja omaksi ja muiden riemuksi.. On aloiteltu myös vähän niitä kiinteitä kun tuntuu et tissiä tarvis koko ajan. Velliä ei suostu syömään yhtään ja päärynäsosetta meni vähän alas hirveillä irvistyksillä. Mitään mahavaivoja tai muuta en näistä lusikallisista oo havainnu mutta eipä sitä oikein syömiseksi voi vielä sanoakaan. Onneks ei oo vielä hätää, voidaan vaan maistella näin aluksi.

Me ollaan kanssa kyläilty aika paljon, kun mies on lomalla. Poika näyttää aina yleensä kylässä parhaita puoliaan, vaikka kotona itkiskin paljon. Sunnuntai ja maanantai oli taas tosi raivokasta itkua ja varasin sitten ajan lastenlääkärille, mutta tiistaina Niko oli sitten taas ihan eri poika. No lääkäri ois sitten ens viikolla joten katotaan miten paljon itkeskellään ja onko tarvetta mennä lääkärin. Eilispäivä meni taas mukavasti kyläillessä ja poika nukkui jopa paremmin kuin kotona.

Meillä ei peruna ainakaan uppoa Nikolle yhtään, mutta onnes tässä ei ole mitään kiirettä vaan voi jatkaa maistelua rauhassa.

Joo, mutta nyt tuli ""häätö"" tältä koneelta, kun mies alkaa laittamaan mun serkkupojan tietokonetta kuntoon ja haluaa tän näytö käyttöönsä.

Meidän pienet on nyt 5 kk, oltiin neuvolassa tänään. Kasvu on vähän tasoittunut, Jaakko menee tokaylimmällä käyrällä, Iida keskikäyrällä. Jaakko on jotain 7 kg 800, pituus 69 cm, Iida on 7 kg 200 g ja 65 cm pitkä. Olisin luullut pulskemmiksikin kun tuntuvat pönäköityneen kovasti viime kerrasta, jolloin olivat mielestäni jotenkin puikeloita - silloin oli vasta aloitettu kiinteitä. Nyt ovat vähän makkaraisempia olemukseltaan. Ei kyllä mitään pyöreitä vauvoja silti, vaikka soseet maistuvat ja sitä menee paljon, tissikin maistuu ihan ok vielä. Haluaisin imettää niin kauan kuin vaan, suren jo hirveästi sitä kun se joskus loppuu. Se on nyt niin kamalan ihanaa kun sujuu ihan ongelmitta. Olisin itse tissiä tarjoamassa paljon useammin kuin nämä nyt tarvitsevat. Onneksi näin helteellä maistuu useammin ;)

Jännä lukea ettei teidän joidenkin vauvoille maistu kiinteät, kun nämä hurjat melkein itse hakevat jääkaapista jos ei tule aikataulussa eteen. Kaikki maisteltu on tähän mennessä mennyt, määrät ovat oikeasti aika isoja, 1,5 dl menee ihan kevyesti kerralla päätä kohti. Olen tehnyt nämä kasvissoseet itse, myös äitini keittelee meille niitä pakkaseen. Tosi hyvin kelpaavat, tytön suosikki on parsakaali, jos sitä on seassa, menee tosi sukkelaan alas. Ihanaa että ruoka menee alas, kahden kanssa ei tosissaan ehtisi ruveta syöttämisen kanssa mitään kikkailemaan, vauvat vaan laitetaan sittereissään riviin ja vuoron perään lusikalla suuhun lapetaan ruokaa.

Mies palasi töihin, joten ollaan nyt kolmestaan. On muuten todella paljon helpompaa nyt kuin ennen miehen lomaa. Rauhallisempaa, vaikka nuo lähtevät kyllä varmaan kohta ryömimään, eivät enää pysy lattialla paikoillaan vaan kieppuvat ympyrää ja kääntyvät molemmat vatsalleen, vaan ei vielä takaisin selälleen, joten kiroilevat siinä sitten kun voimat loppuu. Eilen oltiin mustikassa, vauvat saivat maistaa vähän mustikkaa, puristin siitä mehua ja pehmeää sisusta niiden suihin. Iida sai myös mustikkamaitoa, koska maistiaisten perään maistui vielä maito mättäällä. Ehdin vielä huitoa poimurillakin sen verran, että sain muutaman desin juuri kypsyneitä mustikoita ennen kuin piti laukata kotiin soselounaalle. Oli ihanaa. Illalla oltiin vielä koko perhe uimarannalla ja uitettiin myös vauvojen varpaita rantavedessä. Varsinkin Jaakko tykkäsi hiekasta varpaiden välissä.

Vähän haikea olokin on ollut välillä. Luin jostakin jotain elämän rajallisuudesta ja yhtäkkiä tajusin, että Jaakkokin kuolee joskus. Ja Iida. Tietysti siis kuolee, mutta en ollut koskaan ajatellut sitä, että näidenkin elämä on rajallinen ja voi päättyä myös minun elämäni kestäessä. Setäni kuoli onnettomuudessa joku vuosi sitten ja tiedän, miten raskasta se oli mummolleni. Ja muutenkin tuntui niin tummalta ajatella, että niin ikuiselta ja tuoreelta näiden elämät vielä tuntuvatkin, ne ovat vain osa tätä elämän kiertokulkua ja päättyvät joskus.

Mutta sillä välin voi nauttia esim. lehden lukemisesta Jaakon kanssa ja Iidan kovista komennoista, joita se mölisee lattialta kaiken päivää. Ei siis itkua, vaan sellaista vauvan tomeraa puhetta. Jaakko vastaa sille ""huu, huu"".

Pääsin taas katsomaan ihania marsilaisvauveleita kun tultiin kotona käymään. Huomena pitää ajaa miehen kotikylille mis ois polttareita tiedossa. Ja sunnuntaina taas takas Manseen. Onneks on autossa ilmastointi :p))Santtu oppi aamulla kääntymään selältä vatsalle, jee! Ja toistikin sen heti malliksi. Ikää sillä on nyt viikkoa vaille 4kk. Saa nähdä kuinka se tottuu tuohon syömiseen mutta kyl tuo päärynäsose ainakin näyttää uppoavan todella huonosti. Tie sit onko vielä liian aikaista tarjota vai mikä... ))Äh, mies on pahalla päällä.. Menin mainitsemaan että sekin vois osallistua joskus kotitöihin kun kassia ja pussia on eteisessä niin ettei sisälle pääse ja lisäks pyykkiä ja muuta piisaa näin reissujen välissä. No, se oli virhe se ja nyt äijä murjottaa ja mua ärsyttää ku se tollasesta herneet nenään veti, vaik oikeesti se ei kyllä o imuroinu ja tiskannu tänä vuonna ku kerran. Ni et en mä mitenkään ylikohtuuton vaatimuksissani ollu.. *miehet =( *

Hetki aikaa kirjoitella meitin kuulumisia...eipä meille kyllä mitään ihmettä kuulu. Hanna on tänään tasan 4kk, voi vitsi että aika rientää vauhdilla, vuosi sitten totuttelin tähän aikaan ajatukseen, että olen raskaana... Meillä soseet tekee hyvin kauppansa,nyt olen antanut kerran päivässä sosetta, ensin ""pääruokaa"" ja sitten hedelmäsosetta jälkiruoaksi,yhteensä menee purkillinen tai menisi enemmänkin, mutta musta tuo purkillinen riittää, aamulla anna tuttelia ja samaten illalla ennen unia, ruokien päälle Hanna saa tissiä,samaten se yösyöttö menee tissillä,toistaiseksi näin on riittänyt mun maito.
Eilinen meni rikkaruohoja kitkiessä ja leipoessa,tein 2 kakkupohjaa,mango-kakun,tosca-pullia ja suklaa-appelsiin-muffinsseja,meillä on sunnuntaina pojan rippijuhlat,tämä päivä on mennyt siivoillessa ja huomenna pitäisi paistaa piirakoita ja tehdä kolme erilaista salaattia,sit tarttee tehdä myös ""tahna"" piirakoitten päälle ja paistaa patongit sekä täyttää ja koristella täytekakut,nuori herra toivoo kinuski kakkua,siinä sitä onkin huomiselle ohjelmaa ihan kivasti.
Että tämmöistä tänne meille,nyt jatkamaan askareita, nauttikaa viikonlopusta mammelit!!!

Voi että mä oon onnellinen mun miehestä, joka tekee oma-aloitteisesti yhtä paljon kotitöitä kun mäkin! Nyt kyllä on taas aikaa vauvanhoidoltakin, mut ekat 1-2kk oli ihan älytöntä ja meiän huusholli ois muistuttanu jotain kaatopaikkaa, jos ei mies ois laittanu tikkua ristiin... on vielä nuo koirat tässä sotkemassa, tuovat ihan uskomattomat määrät hiekkaa sisään, jos ei muuta.

Meillä ei pikku-äijälle uppoa mikään muu kuin maito. Ei edes yritä laittaa suuhun mitään muuta syötävää, irvistelee, jos jotain tarjotaan. Lelut ja kaikki mahdolliset tavarat, mitkä käteen sattuu, menee kyllä suuhun. Pari päivää äijä on nyt tarrannut ihan kaikkeen kiinni - ja kaikki vain suuhun. Hassua, miten voi yhden yön aikana keksiä uuden jutun.

Pankissa oltiin tänää asuntolainaa puhumassa ja virkailija heltyi niin Toukosta, ettei ota ollenkaan lainan käsittelypalkkiota. Eli muistakaa pitää aina vauvat mukana joka paikassa :).

Ens viikolla ois neuvola ja lääkärin tarkastus. Kotivaa´an mukaan ois painoa jo melkein 8kg, mut saa nyt nähä. On ollut neuvolassa ainaa jonku 200-300g vähemmän, varmaan siksi, että kotona ollaan punnittu aina syönnin jälkeen (kun ollaan vaihtaa vaippaa) ja neuvolassa taas on usein ihan tyhjä vatsa.

Viikonloppua!

Meillä mies on oppinut siihen, että mä teen kaikki kotityöt sikseen kun se tulee töistä viikonloppuna. Vihaan sitä, että vähästä yhteistä laatuaikaa pitää käyttää siivoamiseen. Mutta nyt vaan kiehui yli kun meinas mennä koko päivä siihen. Lepytty on jo.

Piti tulla vaan sanoon kun urakoin taas copy pastella noi kaikki viestit aiemmista ketjuista talteen.. tulee hieno päiväkirja kun kaikki sanoo että tää aika unohtuu niin äkkiä =) Mulla on 33 sivua noita omia viestejä joten voispa siitä jotain unohtuakin.. Saa Santtu sen sit joskus lahjaksi.

Kuuma on, Santtu parka nukkuu hiestä märkänä. Ostin yhdestä pikkukaupasta sellasen aivan pienen ja hiljaisen tuulettimen, 8.95e joka toimii pattereilla. Porukoilla oli sellanen mökillä ja oli tosi hyvä Santun tuuletukseen, mutta arvatkaa muistinko ostaa tohon omaan niitä pattereita. Viime yön poika nukku klo 22-08 putkeen kun oli mökillä viileämpää, mutta nyt ei taida onnistua..

Kylläpä täällä on taas parissa viikossa tapahtunut! Pitää käydä itsekin vilkaisemassa vauvat, kunhan saan salasanan. Jospa saisin Venlan kuvankin sivulle laitettua.

Meillä on lomareissu takana, ajelimme pitkin Suomea erinäisissä paikoissa. Opimme, että asiat menevät hyvin, kunhan vain kuljemme paikasta A paikkaan B ja pysymme siellä ainakin loppupäivän. Ei siis pikkupysähdyksiä, jotka havahduttavat Venlan ja saavat hänet aika äkkiä ärtymään. Mutta ilmastoitu auto oli kyllä must, en tiedä, mitä jutusta olisi ilman sitä tullut.

Aloitin lisäruoan pari päivää ennen lomaa, kun lapsi oli koko ajan nälkäinen. Aloitimme perunalla, mutta matkan ajaksi siirryimme käytännön syistä banaaniin. Banaani on alkanut maistua niin hyvin, että uusi yritys perunalla oli lapselle hirveä pettymys =). Annokset ovat vielä pieniä, noin 3 cm pätkä banaania, lisäksi illlalla olemme joutuneet antamaan noin viikon ajan hieman tuttelia rintamaidon lisänä.

Mahalleen kääntyminen on meillä nyt vakiintunut normaaliksi toiminnaksi satunnaisuuden jälkeen. Selälleen kääntyminen on vielä vahinkoluonteista.

Itse onnistuin saamaan taas rintatulehduksen, en tiedä tuliko se uimisesta, ilmastoinnista vai ruokailurytmin muutoksesta. Onneksi tilanne ei ehtinyt kovin pahaksi, sillä riensin suorinta päätä lääkäriin. Täällä Espoossa terveyskeskuslääkärit tuntuvat olevan kaikki Iranista tai siltä suunnalta. Olen nyt käynyt rintojeni takia kahdesti lääkärissä ja molemmilla kerroilla minua on tutkinut oletettavasti Lähi-Idän suunnalta kotoisin oleva mies, siis kaksi eri miestä. Hieman epämiellyttävää esitellä rintojaan todennäköiselle muslimille, heillä kun tuo siveyskäsitys poikkeaa aika paljon suomalaisesta.

Harmittaa, kun ei ole tullut tallenneltua näitä viestejä. Muutenkaan ei tule juuri mitään merkintöjä mihinkään tehtyä. Venlalle olen perustanut vauva-albumin, johon olen muutaman kerran jotain lyhyesti kirjoittanut. Mutta aika juoksee, en voi uskoa, että tyttö on jo yli 4 kk. Suren jo nyt vauvavuoden lyhyyttä, vaikka onkin ihana seurata lapsen kasvamista. Vietämme nykyisin ison osan ajastamme vain hokemalla miehen kanssa vuoron perään, kuinka suloinen tytär meillä onkaan =).

Päivät on tosiaan hujahtaneet viime aikoina vauhdilla, kun mies on lomalla ja Niko vaatii jatkuvaa huomiota. Poitsu ei itke enää kuten viime aikoina olen valitellut, mutta vaatii tosi paljon huomiota ja ei tosiaan nuku päivällä, joten mulla ja miehellä riiittää ohjelmaa. Esim. tänään 9 tunnin aikana poika nukkui 2*30 minuuttia mikä on mun mielestä tosi vähän. Sitten lähdin vaunuttelemaan, että sain pojan taas torkahtamaan, mut uni kesti vaan 20 min. Varmaan ton vähäisen nukkumisen takia poitsu on sitten aika kärttyisä, vaikka ei enää raivokkaasti itkekään. Laskin, että poika nukkuu vuorokaudessa yhteensä 11-12 tuntia ja eikös se ole aivan liian vähän, mutta minkäs sille voi. Iltanukutus on nyt mennyt vähän helpommin, mutta kyllä se semmosta kitinää on uaseampi tunti illassa.

Appiukkoon meni totaalisesti hermo... Ukko ei siis usko, kun on kerrottu, että poika on itkenyt tosi paljon vaan on sitä mieltä, että kehitän jutut itse. Tänään jo tunnusti, että ei voi uskoa, että poika on itkeskellyt. Ois .....tana ollut itse poikaa hyssyttämässä ja lohduttamassa nää viime viikot niin tietäis, että en tosiaan mitään juttuja kehitä..

Meillä lopetettiin perunan maistelu, koska poika ei suostu sitä enää edes maistamaan. Porkkanaa kokeilin eilen ja se tuntui vähän paremmin uppoavan, mutta en uskaltanut sitten illalla antaa enempää, kun pelkäsin vatsakipua. Joo dementiasta oli juttua.. Mulla iski tuon porkkanasoseen kanssa totaalinen sähläys. Kuvitelkaa kaksi satsia porkkanaa oli liian raakaa, kun aloin soseuttaa ja kolmannen satsin unohdin sitten pöydälle lämpimään soseutuksen jälkeen moneksi tunniksi, joten se siitä soseesta, poitsu ehti siis vaan maistaa sitä eilen illalla.

Jännän eritahtiin menee nää vauvojen kehitykset :) Meidän poikaa ei kiinnosta nyt yhtään mahalleen kääntyminen tai mahaltaan selälleen kääntyminen, vaan varpaat on nyt huippujuttu. Varpaissaan poika roikkuu vähän väliä ja ihmettelee niitä. Yöllä meinas hiukan alkaa toi varpaiden tuijotus ja räpläys ja sängyssä ähistelyt rasittamaan. Kiljahtelua poika harrastanut kuukauden verran, mutta nauraminen (siis äänekäs hekottelu) tulee vaan tosi harvoin jossain kutitus tilanteessa eli ei ole vielä mitenkään spontaania, muuten vaan poitsu kyllä virnistelee jos ei ole väsynyt ja jotain hauskaa tapahtuu.

Jes, poitsu nukahti tutin kanssa just joten päästiin helpolla. Meillä viimenen iltatissi syödään nykyään puoli kymmenen maissa ja sitten poika herää syömään neljän maissa ja aamulla tankkaa sitten aika tiukaan (esim. klo 6 , klo 7) ja aamutohinat alkaa sitten noin 8-9 aikoihin. Paitsi viime yönä nukkui yhdellä syötöllä aamu puoli kahdeksaan, koska söi molemmista tisseista, yleensä uni tulee ekan tissin jälkeen ja sit herää nopeammin nälkään.

Korviketta yritin eilen tyrkyttää, koska haluaisin vähentää imetystä, mutta ajoitus oli aina väärä eli poika ei ollutkaan nälkäinen tai sitten pullo ei vaan kelvannut. Tissiä syödään nyt päivällä 2-3 tunnin välein.

Hyvät yöt jos joku vielä täällä lueskelee!

Tuli tässä mieleen, kun aika moni tuskailee miten huonosti vauva nukahtaa illalla. Onko pirteää vauvaa pakko yrittää nukuttaa?? Huomattavasti helpommalla pääsee, kun antaa vauvan touhuta silloin kun haluaa ja nukuttaa vasta, kun alkaa näyttää väsyneeltä. Mä oon ite maailman huonoin nukuttaja, mutta Toukolla on silti aika selkeä rytmi päivässä. Yöunille mennään n.23 aikaan, usein poika on jo ennen sitä nukahtanut sohvalle mun viereen, kun on tankannut tissiä yötä varten. Päivällä nukkuu n.2-3 lyhet päikkärit, ei tarvii erikseen nukuttaa, senkun kantaa väsyneen pojan nukkumaan, joskus keinutan uneen kantokopassa,jos poika vain raivoaa (väsymystään...)
Nyt poika nukahti syliin, on tässä syömässä.

No meillä poika kitisee väsymystään, hieroo silmiä eikä ole mitenkään pirteä, sängyssä laittaa silmät kiinni ja aukasee ja laittaa taas kiinni ja äheltää, taistelee siis vain unta vastaan :(

Ollaan kokeiltu tuota, että ei laitettais pinnikseen aiemmin, mutta se vaan pidentää nukahtamista ja lapsi ei ole mikään pirteä ja hyväntuulinen tässä iltasella eli meillä toi ei valitettavasti ainakaan toimi.

Kauniita ovat vauvat, kävin juuri äsken vilkaisemassa ja Venlan kuvan lähettämässä. On aivan hurmaavaa nähdä hymyilevä vauva, hymy on niin kaiken kattavaa ja viatonta.

Meidän vauvaa yritetään juuri nukahduttaa pinnasänkyyn, aika huonosti se on viime aikoina onnistunut. Yleensä juttu päättyy aina siihen, että muutaman tankkauksen jälkeen vihdoin nukahdetaan rinnalle. En jaksa ymmärtää, miten muiden vauvat voivat jo selvästi harventaa syöntejään, meillä on koko neljä kuukautta syöty usein, varsinkin illalla ja aamulla, yölläkin noin kolmen tunnin välein. Ei sitä edes illan lisämaito ole mihinkään muuttanut. Tunnustan kyllä olevani osasyyllinen, koska tarjoan huutoihin yleensä aina rintaa, vaikka ei se kylläkään neidille aina kelpaa. Mutta ilman huutojakin syöntitahti on tiheä.

Lopetanpa, ennenkuin iskee akuutti huuto makuuhuoneesta päälle.

Hanna, teidän vauvoilla on ihanat sivut!

Sini77: Kyllä meilläkin viime aikoina on vähentyneet tosi paljon nuo päiväunet. Ei Santullakaan enää mitään kolmen tunnin päikkyreitä ole vaan parit lyhkäiset ja niillä pärjää. Se kuuluu varmaan ikään. Vastaavasti yöunille meno aikaistuu pikkuhiljaa ja osuu nykyisin kymmenen hujakoille.

Älä välitä siitä appiukosta, mistäpä se voisi tietää jos itse on ehtinyt jo unohtamaan, että lapset ovat erilaisia. Vauvojen kanssa tahtoo muutenkin uskottavuus mennä niin helposti. Mekin jos kehutaan Santtua kiltiksi jollekin niin just sen ihmisen tavatessaan se itkee silmiä päästään. Mutta ei kait se niin vakavaa ole, kun itse tietää kuinka asiat on ja tekee parhaansa. Miehet varsinkaan ei sitäpaitsi voi tajuta hyssyttelystä mitään jollei ole itse sitä kokeneet.

Santulle maistui tänään aika hyvin tuo kaupan peruna-porkkana sose, sillä jatketaan harjoituksia. Hih, lusikan kun antaa sille käteen niin kyllä se suuhun löytää niin kuin kaikki muukin mitä saa käpälään. Jopa tuttipulloa Santtu pitelee itse mutta tosiaankin eri asia, syökö siitä mitään vai leikkiikö vaan =) Hauskan näköistä kumminkin.

Santtu ei nukahda ikinä rinnalle tai syliin, ainoastaan siihen että vien sen puoli kymmeneltä sänkyyn, syötän ja annan tutin sekä jotain mihin hieroa naamaansa. Selvästi silloin silmät lumpsuu ja kun lähden huoneesta niin nukahtaa. On se varmaan helppo vauvakin, mutta yksi osasyy voi olla tuo kun oon sen kanssa paljon kahden ja hyvin vähän on tullut kanniskeltua sitä varta vasten tai esimerkiksi katsottua telkkaria niin että Santtu ois nukahtanut siihen nojatuoliin tai rinnalle. Aluksi mentiin yhdessä nukkumaan, mutta nykyisin vain jätän nukkumaan. Ja mamman oma aika alkaa =) Itse en meinaa saada vaan millään unta enää ja tää kirkkaan näytön tuijottaminen ja kirjoittelu ei auta sitä asiaa yhtään. Onkos muilla mammoilla ollut vaikeuksia itse saada unta? Mulla menee usein puoli kahteen, että vaan pyörin ja koitan nukkua ennen kuin Santtu herää syömään. Oisko jotenkin jo sellanen aika, että tarvis muutakin ajateltavaa kuin vauva-asiat, vai mistä tämä johtuu?

Olipa ihania kuvia vauvoista. On ne ihmiset pienenäkin niin erinäköisiä. Erityisesti kiinnitin huomiota Nikon ihanan väriseen tukkaan ja Kiian mobileen-- meillä on samanlainen ja se on kummallakin vauvalla ihan supersuosikki!

Meillä on muuten nyt yöt olleet ihan järkyttäviä, kun molemmat vauvat kääntyy vatsalleen ja luikertelee ja vääntelehtii öisin aina vähän väliä herätessään. Oikeastaan ainoa mikä auttaa on että laittaa sitteriin nukkumaan ja keinuttelee aina kun vauva havahtuu tai alkaa vääntää.

Mutta kyllä on hermot piukassa kun pimeässä makuuhuoneessa sängyllä yrittää pitää kaksi luikertelevaa ja mölisevää vauvaa hiljaisina (että mies saisi olohuoneen sohvalla nukuttua) ja poissa naamaltaan, etteivät ihan tukehdu. Puhumattakaan siitä että itsekin olisi joskus kiva nukkua. Meillä on vielä uudet, ihanat sängyt, niissä on kuulema hyvä ihan nukkuakin ;)

Kiitos Senna kehuista, sivut on tehnyt veljeni, joka on alan ammattilainen.

Ihan tällainen pikainen viesti, rippijuhlat on onnellisesti ohitse,huh,on niissä oma häsäämisensä.
Hannalla oli tänään 4kk neuvola,painoa 8700g ja pituutta 65cm,neiti hymyili ja höpötteli koko neuvolassa olo ajan,no sellainen hän yleensä on kotonakin,nyt vaan olisi ollut unia aika, mutta silti jaksoi olla iloisella päällä,neuvolasta kun päästiin niin sitten kyllä nukahti heti vaunuihin.
Nyt on mentävä ...isoin lapsonen odottaa jo äitiä ulkona.

Yhteistyössä