Hei!
Tässä alkuun eilen (torstaina) kirjoittamaani viestiä. Tallennan tai kopioin nykyään aina ennen lähettämistä viestini, sillä liian usein ne ovat menneett taivaan tuuliin eli Sonera on temppuilut, eikä viesti ole mennyt perille. Näinhän aika monelle on käynyt, menee iso työ hukkaan
torstai 30.6:
Eilen sitten käytiin miehen kanssa ekan kerran kahdestaan ulkona syömässä

Syötiin usean ruokalajin gourmee-illallinen ja hyvää oli

Joona oli kummitädillä hoidossa. Oli tosi outoa olla ilman poikaa. Puheet olivat koko ajan pojassa. No, tämä oli eka kerta, joten kyllä sitä sitten joskus vielä osaa ottaa rennommin, poika on vielä niin pieni, eikä pahemmin kyllä polttele olla pitempään erossa. Olimme syömässä 2½ tuntia. Joona oli ollut tosi aurinkoisena hoidossa. Oli juuri syömässä pullosta, kun tulimme eli hoidossa ruokavälit näyttävät olevan pitemmät kuin äidin lähellä

Kun poika kuuli mun äänen alkoi itku, ei ollut itkenyt koko aikana. No, kun mun syliin sitten pääsi alkoi kova kujerrus, juttelu ja hymyily, kyllä poika äidin tuntee
Sini77: Tosi hyvä, ettei poika ollut kipeä. Mikä hänen nimensä muuten on, et ole sitä tainnut koskaan mainita, vai onko se salaisuus?
Eilen Joona nukkui ihan hyvin, myös päikkärit vaunuissa. Yö meni hyvin, vaikka nukkumaan meno menikin pitkäksi, oltiin vasta yhdentoista jälkeen kotona. Poika tosi nukkui autossa. Ja siirsin hänet kaukalosta omaan sänkyyn, syötön ym. iltapuuhat tehtiin onneksi lähtiessä. Joona heräsi kuudelta syömään, nukkui sitten yhdeksään ja söi. Kymmenen maissa nukkui puoli tuntia. Muuten koko pävän on ottanut vain pikkutirsoja, n. 15 min.
Koiruliini ihmetteli missä vika, kun heilläkin nukutaan pikkupätkiä. Tuolla aikaisemmin kirjoitin tästä, että unten väheneminen n. 4 kk iässä kuuluu ikään. Kai se on sitä. Meillä siis välillä nukutaan ihan hyvin päikkäreitä, ei tosin enää monta tuntia, toisena päivänä päiväunet eivät ole kovin säännölliset, mutta yö on nukuttu hyvin.
Muuten Koiruliinin tietoja ei ole listassa!
Senna: Kiitos taas sulle

Joo, itse asiassa katsoin myös aikaisemmin tuota Carry me-liinaa ja tarkoitus olikin kysyä sulta siitä. Jaksaisiko sillä kantaa poikaa siellä messuilla? Sinäpä olet näppärä ompelija, ihan kaateeksi käy

Sultahan mä voisinkin tilata tuollaisen liinan, laittaisit pystyyn Sennan liinaomelimon
Joonalla on tänään ollut kitinää ja vatsavaivoja, kakannut on kuitenkin kaksi kertaa. Tuossa välillähän oli, ettei kakannut kuin joka neljäs päivä. Poika on kova pullauttelemaan ja tänään ei ole oikein ruoan päälle röyhtäissyt. Taisi syödä tuossa välillä liikaa, kun puklasi oikein kunnolla, eka kerran tuli oikein pulahdus, matolle, lattialle ja mun paidalle. Toisaalta huolettaa, mutta tuli mieleen, että voiskohan vatsavaivat yms. sellaiset liittyä noihin hampaisiin. Ikenistä kuultaa ihan selvästi hampaat ja poika tykkää kaluta purulelua. Sini77, eikö teilläkin pojalla ole tuota kovaa puklailua?
Joona osaa jo ihan hyvin pitää esineitä kädessään. Tarttuuu niin koviin kuin pehmeisiin leluihin. Vau´kirjan lelut ovat tosi suosiossa

Onko muilla noista kokemusta? Suosittelen.
perjantai 1.7:
Hei!
Eilinen ilta menikin sitten ihan hyvin. Käytiin vaunukävelyllä ja poika nukkui sen ajan eli tunnin verran. Viltin päällä lattialla sitten seurusteltiin ja poika oli vauhdissa; nauraa hekotti ääneen, jutteli ja kiljahteli, ihan selvästi kokeili ääntään

Joona on kyllä aikaisin alkanut nauramaan ääneen (2½kk), sillä opusten mukaan se tapahtuu 4-5 kk paikkeilla, No, tuo kääntymispuoli ei Joonaa sitten vielä kiinnostakaan, toki kyljelleen kääntyy. Joona sai lahjaksi sellaiset helistinsukat ja niitä sitten kovasti sitterissä ihaili, oikein jalkojaan ja varpaitaan ojenteli ja kurkotteli ja sukat helisivät

Pojalla on jo ollut sellaiset helistintossut, mutta ne eivät ole saaneet aikaisemmin huomiota. Joonakin kovasti sylissä kurottelee ns. istuma-asentoon, mutta vielä sitä pitää toppuutella. Vatsallaan olo ei kovinkaan paljoa kiinnosta, poika vain ähisee siinä kovin. Joku muukin mainitsi, ettei lapsi tykkää olla mahallaan. No, kaikki aikanaan, lapset ovat niin erilaisia
Sini77, mainisti miehensä mielipiteet liinailun suhteen. Tuskin mies meilläkään sitä on kovin innostunut, mutta ei tyrmännytkään ajatusta pussista tai repusta, kun siitä asuntomessujen puitteissa mainitsin. Mitään liinailijaa hänestäkään tuskin tulisi

Myös kestovaippailu ei nappaisi, ei tosin minuakaan. Emme ole mitään ekoihmisiä.
Sun poikahan on myös mitoista päätellen, pitkä, hoikka ja sopusuhtainen, niin olivat mitat tasan

Saman sorttinen kuin Auroran Eva ja meidän Joona.
Vaipoista puheen ollen; meille sattui outo tapaus. Säilytämme vaippapusseja yläkerran kylppärin hyllyllä, sauna on siinä yhteydessä. Hyllyllä oli Lidlin ja Pampersin vaippoja. Aloin ottamaan Lidlin vaipan ja kas kummaa useat vaipat olivat jo valmiiksi märkiä, Pampersin vaipat olivat kuivia. Tulimme siihen tulokseen, että halppisvaipat olivat imeneet kylppärin kosteutta, vaikka olivat pussissa

Eli kyllä noissa vaipoissa on eroja eli ei ne hinnat ihan turhaa ole kalliimpia paremmissa vaipoissa, tosin Lidlin vaipat ei edes ole kovin halpoja verrattuan esim. Pamperisn Baby dry-vaippoihin, joita on paketissa 70 ja Lidlin vaippapaketissa 56 kipaletta.
Oletteko käyttäneet Pirkan Napero tai Dailyn vaippoja? Mielipiteitä?
Meri kertoi, että heillä imetys kestää korkeintaan 10 min. Meillä se kestää vähintään ½ tuntia. Osa aika tuosta on varmaan vaan sellaista Joonan nautiskelua, mutta ei meillä poika tule 10 min syömisestä kylläiseksi. En tiedä onko tuohon aikaan vaikutuksensa tuolla rintakumilla, mutta Joona tykkää syödä sen kanssa. Kyllähän nuo imetyssessiot on pitkiä, onhan sitä välillä miettinyt tuota ja ihmetellytkin, mutta kaipa niitä on muitakin, jotka kauna imettää

Toisaalta olen miettinyt sitäkin, että voihan olla, että Joona saa syötyä kunnolla ja senkin takia nukkuu yöt hyvin, sillä voi olla niin, että kun lyhyesti käy rinnalla ei saa tarpeeksi ja pian on uudelleen nälkä.
Imetysasennosta sen verran, että mä en osaa imettää makuultaan, se ei onnistu, eikä Joona tykkää. Taidan olla tumpelo

Istuallaan imetykseen hankitussa nojatuolissa onnistuu parhaiten ja istualtaan yleensäkin.
Samu:
Imetystä suositellaan vähintään, jos mahdollista, tuo puoli vuotta eli ei se mikään sen lopetusikä ole.
Kantopussia ei ole tarkoitus käyttää kotitöitä tehdessä tai yleensäkään kotona, vaan tuota asuntomessu reissua varten vaan sitä harkitsen

Kotona poika istuu sitterissä, eikä häntä tarvitse ainakaan vielä jatkuvasti kannella, enkä siihen haluaisi totuuttaakaan. Noista päikkäreistä sen verran, että ne on usein hyvän yöunen edellytys. Mainitsit myös vauvojen kylmistä käsistä. Se on ihan normaalia, välillä vauvoilla on kädet ja jalat kylmät, vaikka heillä muuten olisi lämmin
Jippu:
Onko teillä se suurempi vai pienempi Popup? Se pieni jää nimittäin äkkiä pieneksi, käyttöä 10kk, joten ei vastaa meidän tarpeita, eikä niissä ole jalkoja. Isompi sänky on taas vielä 3-4kk ikäiselle sopimattoman oloinen. Siltä ainakin näyttää. Aika kalliita ovat, joten tuolla hinnalla saa tavallisen matkasängyn ja kesäpesän, sängyn päälle on myytävänä sitten hyttysverkkoja erikseen
Tosi moni syö jo täyttä häkää kiinteitä. Sinänsä hassua, että minä, jolle tuo imetys ei ollut ollenkaan mitään mielipuuhaa, alkuvaikeuksista johtuen, olen vielä täysimetyksellä. Ketkä muut ovat? Toisaalta olen siitä nyt jopa nauttinut, vaikka se kovasti sitookin

Minua myös kovasti mietityttää, että pitäisikö jo aloittaa kiinteät, mutta niinhän se on, että mitä pitempään on rintamaidolla, sen parempi. Tuo Joonan vatsakin tuntuu olevan niin herkkä. Tosi kurjaa, kun meillä ei saa täällä neuvolassa aikaa keskusteluun, kun nuo käynnit on tuollaisia pikajuttuja. Ajattelin jo tilata ylimääräisen ajan, sillä se 20 min, neuvola+lääkäri ei kyllä riitä. Heidän aikansakin on niin kortilla, että tarjolla on vaan päiväunien aikaan olevia aikoja
Tuosta vellistä sen verran, että sekoitatteko sitä korvikkeen joukkoon vai annatteko ihan sellaisenaan? Onko joku antanut velliä, mutta ei vielä kiinteitä? Jippu sinäkö olit niin tehnyt?
Ulkopuoliselle sitten vielä kokemuksia millaista oli olla maalismammana, lainaan pikaisesti maalismamman nimmaria
Kevät on hyvä aika saada vauva, kun vastassa on valoisa kesä. Yöimetyksetkään eivät ole niin raskaita. Talvella olis ollut tosi rankaa, olen sellainen kesäihminen

Talvi oli hyvää aikaa odottaa, kun ei ole kuuma. Tosin liukkaita on syytä varoa ja käyttää läskipohjakenkiä

Ainoa huonopuoli on se, että täytyy olla niin monenlaisia suuria vaatteita, kun raskausaikaan mahtuu monia säitä. Itse jouduin ostamaan talvitakin, toppahousut ja useita äitiyshousuja. Vauvan kannalta on tosi ihana, että ilmat alkavat lämpenemään ja mekin pääsimme jo pääsiäisenä ulos vaunuileen. Tosin vauvallekin täytyy vielä hankki toppapuku ym, vaatetusta, äitiyspakkauksen kamat on niin suuria . Tänä vuonan maaliskuun puolenvälin kelit olivat ihanan aurinkoisia. Sen viikon aikana, kun olin sairaalassa, oli kevät tullut. Muistan vieläkin sen tunteen, kun kotiuduttuamme; menin yksin vähäksi aikaa kävelylle, viikon sisällä olon jälkeen. Ilma oli ihanan keväinen, kävelin järven rantaan ja jäälle ja haistelin kevään tuoksuja. Olin todella onnellinen ja kiitollinen, että olimme saanet pienen kevätprinssin, suunniteltusektio meni hyvin, ja olimme hengissä, (pelkäsin todella sektiota . Siinä hetkessä todella nautti elämästä
Joona on tänään nukkunut tuossa aamupäivällä tunnin verran ja nyt nukkuu myös, saa nähdä kuinka kauan. Yö meni hyvin, poika nukkui 22.30-n.6.15, söi ja jatkoi uni kahdeksaan. Yöllä kolmen aikaan ähisi sängyssä ja luulin pojan olevan jo nälkäinen, mutta jatkoi uniaan, kun laitoin tutin suuhun. Viideltä jo luulin pojan nousevan syömään, mutta silmät kiinni sängyssä pötkötti

Saa nähdä miten nyt menee päiväunien kanssa. Viikonlopuksi on taas luvattu hellettä.
Juh, nyt jouduitte taas kärsimään maraton-viestistä. Mä puoletani saan nykyään paremmin aikaiseki kirjoittaa marsilaisiin, kun poika on kasvanut. Alussa ei kai oikein osannut käyttää aikaa, vaikka sitä olikin
Kuullaan,
t. Chloe ja Joona