MARSILAISET 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aurora
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Aurora

Vieras
Heips kaikille!

Juhannus oli ja meni, ja mukavaa olikin. Eva oli ensimmäistä kertaa yökylässä (oltiin appivanhempien mökillä), ja ekana iltana (juhannusaatto) nukahtaminen oli ongelmallista. Mamma ja isi sitten hyppelivät laittamassa tuttia suuhun ja hyssyttämässä, kunnes klo 23 sammui sekä tyttö että läheinen juhannuskokko. On sillä huumorintajua.

Toisena iltana oli tosi kiltti. Likka hieman jo vierastaa ja tyytyy isommassa porukassa tarkkailemaan ympäristöään vanhempiensa sylistä, mutta kun tottuu niin sanallinen arkku aukeaa ja tyttö kiekaisee vienosti sekä päristelee huulillaan. =)

Toissapäivänä käytiin vihdoin 3 kk:n neuvolassa. Meillähän on ollut ongelmia painonnousun kanssa, mutta nyt ei ollut syytä huoleen: 63 cm ja 6225 g. Ruokailustakin oli jo pari tuntia! Hoikkahan tuo on, mutta kasvaa tasaisesti. Katselin omaa vauvakirjaani, ja olin samanikäisenä 62,5cm/6300 g, eli aika täsmälleen samankokoinen! Sukulaislikat, ikää 5 ja 5,5 kk, ovat vain sentin, pari pitempiä ja parisataa grammaa painavampia.

Eva tarttuu jo ä-pakkauksen helistimeen ja ""kääntyy"" joskus vatsalta selälleen. Ainakin puolivahinkohan se on vaikka äidin on vaikea sulattaa sitä ;) - tytsy kippaa ensin päänsä ja loput vartalosta seuraa perässä. Temppua ei voi toistaa. Selältä päästään kyljelle mutta siitä ei ole kiirettä vatsalleen vielä. Sylissä Eva on ryhtynyt ""punkemaan"" itseään istumaan, erityisesti jos tuttipullo on lähestymässä pärstää.

Mitäs muuta piti kirjoittaa?

Niin, ulkopuoliselle hieman tietoja helmi-maaliskuun ajan odottamisesta. Muistan hämärästi että oli tosi liukasta, mulla oli koko loppuraskauden käytössä tukevat vaelluskengät. Joku meidän ryhmästä kaatui muistaakseni aika pahasti, kuka se olikaan?

Sää oli enimmäkseen ihanan keväinen, maaliskuussa on jo valoissa ja melko lämmintä. Tämän tiedän siksi että a) menimme naimisiin maaliskuussa -04 ja b) yritin käynnistää synnytystä pitkillä kävelyillä koko hemmetin kuukauden ilman tulosta... =D (Eva syntyi 28.3) Tarpeeksi isoja ulkoiluvaatteita oli vaikea löytää, ja äitini tuttu ompelikin mahapussin toppahousuihini.

Näin meillä! Me lähdemme huomenna takaisin mökille muutamaksi päiväksi, ihanaa!

Aurora ja Eva 3 kk + 1 päivä

En nyt saa listaa päivitettyä, koska prrrrhanan palsta temppuilee..! Saa nähdä tuleeko edes tämä perille.

12.1. elli73, poika 1590g/41cm, 2,5kk (korjatun iän mukaan) 6190g/61,5cm
16.2. Hanna73, kaksoset Jaakko ja Iida
23.2. Mortti, poika
25.2. Ninni, poika
27.2. Meri, Ninna, 51cm/3960 g 3kk 6300g/63,5cm
27.2 Mimmuli, Iia 3770g/50cm
1.3. Jonneli, Aron 2840g/49cm, 2kk 5910g/56cm
1.3. Suski, Noora 3920g/53cm 3kk 6890g/61cm
2.3. Tuiskuinen, poika
8.3. Hanna, Jesse 3750g/50cm, 3kk 6785g/62,5
13.3. Samu, Venla 3650 g/52 cm, 3 kk 6,1 kg/62 cm
13.3. Evi, tyttö
13.3. Tiina73, poika
14.3 Tinttu, Tomi 3850g/52cm, 2kk 6675g/62cm, 3kk 8250g/65cm
15.3 Melinda-75, tyttö 4050g/51,5 cm, 2kk 5520g/57,8cm
15.3 Ansku, Hanna 4170g/51cm, 3kk 7740g/61.5cm
15.3. Chloe, Joona, 3490/50cm, 5 vko 4300g/54cm, 3kk 5910g/60,5cm, pipo 41,3 cm
15.3. Laku, Otto, 3160g/51,5cm, 3kk 7370g/63,5cm
20.3. Satu, Touko 3940g/50,5cm, 3kk 6940g/64,5cm
20.3. Sini77, poika 3900g/52,5cm, 3kk 6220g/62,2 cm
21.3 Senna, Santtu 3700g/48cm, 3kk 6710g/61,7 cm
21.3. Katriina, tyttö, 3110 g/50 cm
21.3. Maalismamma, Joonas 4185g/54cm, 8+4 6270g/61cm
3kk 7025g/64,9cm
21.3 Jenny, poika 4040 g/53 cm, 2 kk 6170 g/61 cm
21.3 Pirpana, poika 3860g/51 cm, 3kk 7030 g/64 cm
22.3. Queen, Leo 3650g/50cm, 7+2 5965g/59cm, 3 kk 7125g/63,5cm
24.3 Niisku, Emma 3100g/48cm, 2kk 4600g/57cm
28.3 Aurora, Eva 3650 g/53 cm, 3 kk 6225g/63 cm
1.4. Pipsa,Julia 3420g/49cm,29.4. 4200g/53,1cm,2kk 4990g/56,5cm
1.4 n72, Joel 3135 g, 50 cm
1.4. Visitoora, poika 3400 g, 51 cm
4.4. oo7_blond, Mette, 3170g/48cm, 2kk 4880g/56,5cm
5.4. Salla, poika, 5265g/57cm,5vk 6300g/ 62cm, 2kk 6890g/64cm
9.4. Jippu, Kiia 3535g/49cm, 7vkoa 4655g/54cm

Nyt kun tyttö on hieman isompi niin huomaa että aikaa ei ole enää hillua netissä. Kun Ninna on hereillä hän haluaa että äiti on läsnä ihan siis henkisestikin. Koko ajan täytyy olla jotain actionia, vanhempiinsa siis tullut. Rauhallisesti otetaan vain silloin kuin nukutaan!
Ensi viikolla on 4 kk neuvola, pituutta on tullut ihan hillittömästi lisää sen tiedän jo mittaamattakin, ja kyllähän painoakin löytyy.Ainut asia mikä huolestuttaa on yösyönnit, vielä heräillään kaksi kertaa yössä vaikka päivällä syö kiinteätä ihan kunnolla ja illalla vellit lisäksi. Olen yrittänyt laittaa vain tuttia suuhun kun alkaa yöllä kähjäämään, en usko että on pelkästä tissinkaipuusta kyse sillä ruokailu kestää 10min ( joka on todella pitkä aika meidän tytölle) eli nälkä herättää.

Meri & Ninna 4kk 3pv

Saiskohan sitä nyt jotain kirjoteltua, kun viimeks poika just heräili.

Tänään on taas syöty aika huonosti, mutta ei ole poika silti ollut mitenkään kiukkuinen. Nyt on ollut samoin kuin eilen iltapäivällä sellanen rytmi, että kaks tuntia hereillä ja noin 0,5 tuntia unta.

Katselin tota kantopussia, josta Senna kirjoitteli ja se kaksiosainen vaikuttaisi sellaselta, että jopa minä osaisin pojan siihen laittaa :D Ollaan kuitenkin enemmän mietitty rintarepun hankintaa, koska mies ei ole liinoista innostunut. Mikähän siinä on, että mun ja myös kaverin mies jo hyvissä ajoin ilmoiittivat, että mitään liinoja ja kestovaippoja eivät sitten harrasta ;)

Eilen juteltiin miehen kanssa, että kyllä meillä oli hyvää onnea, kun nyt saatiin tää ihana poika nyt tänä keväänä. Miehen reumalääkitystä muutettiin äskettäin ja samalla tuli lastentekokielto, koska näillä ""myrkyillä"" voi olla vaikutuksia siittöihin tai ei kielto mikään ehdoton ole, mutta ei sitä itse ainakaan haluaisi mitään riskeerata.

Joo, mutta nyt poika vaatii äipän huomiota.

Heippis taas pitkästä aikaa,

Meille kuuluu hyvää, kasvettu ollaan kovin, edelleen iloisia ja nyt on tyttö ruvennut nukkumaan säännölliset päikkärit, illan nukkumaanmenoaika on säännöllinen ja aikaistunut ja hän menee nukkumaan omaan sänkyynsä (aiemmin perhepeti), aamulla kun hän herää otan hänet vielä imetettäväksi sänkyyn ja aamun hän nukkuu siinä vieressäni ja välillä syö siinä tissiä.

Imetän aamuisin ja iltaisin, illalla hän saa lisäksi vellin ja päivässä yhdessä sose-annoksen (punaposki on suurta herkkua) ja muut on maitoaterioita: Nan:nia pullosta. Niin meidän lapsemme on tosiaan oppinut ottamaan pullosta ja se on kyllä tosiaan ollut suuri helpotus, aiemminhan hälle kelpasi vain tissi. Ajattelin jatkaa osaimetystä vielä pari kuukautta, suunnilleen esim puolivuotiaaksi ja sitten lopettaa sen kokonaan.

Jep, tällaista tällä erää. Hyvää kesän jatkoa teille kaikille!

Höh, unohdin jo edellistä ketjua lukiessani, että täällä oli uusi ketju. Siispä sinne laittamani viesti uudelleen:

Senna ja Chloe, mä olen käyttänyt sitä Maya Wrap Pouchia siitä asti kun Venla kannatti päätään itse. Kehtoasento ei pussissa miellyttänyt yhtään, kun sieltä ei näe, joten naama äitiin päin on pussissa istuttu ja hyvin viihdytään niin kauan kuin ei väsytä tai nälätä. Tosin mies on saanut tytön pussissa nukkumaankin, minä en.

Pussin koosta: meillä on M-koko. Mulle (165 cm) se on ok pienimmässä koossaan. S-koko olisi sinänsä kivempi, ettei sitä ylimääräistä kangasta jäisi olkapäälle, mutta hyvin tämäkin toimii, eipähän tarvitse miestä varten toista pussia. Toi pussin käyttöikä jäänee sinällään lyhyeksi, että tuskin siinä paljon yli kymmenkiloista lasta mielikseen kantelee. Ajattelin sitten kokeilla sitä Ergon kantoreppua.

Venla on kova pönkäämään istuvaan asentoon, joten olen istutellut häntä reippaasti pussin ulkopuolellakin. Olen ajatellut, että eiköhän lapsi ilmoita, jos asento tuntuu ikävälle selässä.

Mua häiritsee tämä Suomen armas maaperä, tuntuu ettei se ole koskaan niin lämmin, että osaisin laittaa lapsen viltin päälle maahan pönkimään. Lattialla (asunto maantasossa) pöngimme kyllä, mutta sielläkin kädet jäähtyvät nopeasti. Oletteko muut törmänneet samaan ongelmaan?

Melinda, saanko udella, miksi aiot lopettaa imetyksen puolivuotiaana? Olen utelias, sillä sullahan tuli maitoa tosi paljon, joten tietty keksin siitä sellaisen johtopäätelmän, että sinä varmaan imetät pitkään :) Sinällään en asiaa hämmästele, että itsekin kiroan vähintään kerran päivässä koko imetyksen hemmettiin, kun tyttö alkaa rinnalla itkeä ilmavaivojaan ja rauhoittelu voi viedä pahimmassa tapauksessa tunnin. (Ja neuvola väitti, että ilmavaivat loppuvat 3 kk iässä *mur*.)

Toisaalta täytyy sanoa, että silloin kun imetys sujuu jouhevasti, se on kyllä mukavaa hommaa. Tosin yösyötöt tapahtuvat meillä edelleen pari kertaa yössä, mutta siinäkin työläintä on se, että herään liian aikaisin odottelemaan tytön nälkää. Sisäinen kelloni ei ole vielä tottunut uusiin syöttöaikoihin.

Jups, olin siis vain utelias.

Hitsiläinen, pakko kirjottaa tännekkin, et Joonakselle on puhjennu hammas näkyviin! Miehelläki on tullu eka hampi 4kk:n ikäsenä, joten pojallekki tulee näköjään tosi ajoissa. Söpön näkönen, ku alhaalla pilkottaa hampaan alku :) Vielä mä pidän sitä tosi söpönä, mut ku ekan kerran tarraa nännistä sillä kiinni, niin se ei varmaan enää oo yhtään söpö eikä kiva!!

Käytiin tänään itiksessä, eikä ollu mulle sitte yhtään hauska reissu. Jostain syystä en ajatellu sen enempiä, ku lähettiin. Mulla oli pelkkä turvakaukalo mukana ja raahasin sitte sitä mukanani neljä tuntia. Huomenna voi olla vähä kädet ja selkä kipee. Eipä tullu oikein shoppailtua, ku meni voimat Joonaksen kanteluun. Tällasista reissuista aina viisastuu...

mm & Joonas

Samu: Kiva kuulla käyttökokemuksia tosta Pouchista.. Lueskelin lisää siitä ja taisi olla itse asiassa jopa kantoliinakanavalla, missä sanottiin, että lonkalla voisi ihan hyvin pitää 3kk vanhaa jos vaan kannattelee päätään. Sit luin joka paikasta ettei trikooliinat sovi ollenkaan lonkalla kantamiseen ja nyt oon jo niin sekasin, että taidan jättää uudet liinailut vähäksi aikaa =)

Sitä paitsi onhan monissa rintarepuissa, siis niissä BabyBjörneissä, jalat suorana.. siks vähän ihmettelen kun liinassa pitämisestä siitä niin varoitellaan. Juuri tänään näin aivan pienen vauvan, varmasti Santtua pienemmän, jossain ihme repussa nenä menosuuntaan ja jalat suorana maata kohti. Liinalla kyl sama asento ois vähintään lastensuojelurikos, eipä silti, ei tee mieli Santttua kyllä siinä roikottaakaan.

Santtu on ihan selvästi tullu isoksi pojaksi, hassua miten noi pitkät päikkyrit loppu kuin seinään! Ja vastaavasti viime yönäkin nukku 10 tuntia putkeen (tai sit mä vaan nukuin =). Joopajoo.. Mutta öitä vaan, palailen perheen pariin..

pakko on ilmoitella tännekin että meille puhkesi eka hammas!!!alas ja keskelle.poika 3kk.neuvolassa ei meinannu uskoa kun soitin...kysy muutamaan otteeseen että olinko nyt aivan varma että se on hammas...pakko oli sanoa että leego mikä leego tän pojan suussa on...ainut että meillä se hampaiden tulo on tuonnut mukanaan tosi kovat itkut.poika valittaa kipeitä ikeniä ihan mielettömästi.ja ei oikein osaa purulelusta ottaa näin pienenä mitään irti.olenkin yöksi laittanut supon samoin uhden päivällä.onko muut turvautuneet suppoon?...toisaalta tiedän että ne on harmittomia(ns.lieviä lääkkeitä),mutta sitten toisaalta tuntuu tosi pahalta antää lääkettä...toisaalta se näyttää auttavan pientä joten miksi huudattaakaan???meillä syödään soseita pari kertaa päivässä maidon päälle ja poika tykkää mielettömästi.meillä myös pusataan kovasti istumaan ja hermo palaa heti jos yrittää pitää ""vauva asennossa"".pari kertaa käännytty mahalta selälleen(ehkä vahinko...)
niin ja oltiin iso mummon luona kylässä ja poika istui mummon sylissä kahvipöydässä ja yhtäkkiä huomasin että mummo se oli päättän antaa pojalle vähä kääretorttua...kun on kuulemma niin riski poika ja jo hammaskin tullu ni pitäähän sitä saada vähä maistella kunnon makuja...meinas multa hermo mennä...miten tollaisen tilanteen selvittää hienovaraisesti...vielä kun kyse ei ollut minun mummosta vaan miehen...kiva muuten lueskella täältä miten kaikilla menee..olen lueskellut palstaa jo odotuspuolelta lähtien..tosin aika sivusta vaan.kaikkea hyvää kaikille ja nauttikaa kesästä!!!

Samu -> Siitä lopettamisesta, no puolivuotta on mun mielestä pitkä aika, ja sitten ens talven kylmillä ei ajatus enää kiehdo, vaikkei mulle ole tullut ihme kyllä yhtäkään rintatulehdusta vaikka tosi huolimattomasti silloin keväälläkin rintoja suojasin pakkasilla. Jos taas musta tuli mielikuva nk taapero-imettäjästä niin ehheh .. never =)
Mutta saa nyt sitten nähdä missä vaiheessa siitä raaskiikaan luopua, aamu-tissittelyt vierekkäin peiton alla nousevaa aurinkoa kattellessa ovat kyllä super-ihania..

Oikeastaan toivon että tyttö jossain vaiheessa itse luopuisi tissistä =) kuten kaverille kävi 7kuukautisena, nythän me imetetään makuullaan koska tyttö ei suostu tossa syliasennossa olemaan enää ollenkaan. Maito ja soseet annan sitterissä ja maitoa pullosta kans makuultaan, tuolle ei tule mitään ilmavaivoja vaikka makuultaan antaa, ei tarvi edes röyhtyttää.

Meillä tyttö on ruvennu nukkumaan vatsaltaan, ite en tykkää siitä yhtään ja käännän hänet herättämättä takaisin selälleen, mutta minkäs teet kun hän kääntyy jossain vaiheessa uudestaan. Olen laittanut tyynynkin pinnoja vasten ettei jäis nii tilaa kovasti sivulle mutta eipä auta. Sielä on aamulla tyttö taas mahallaan.

Jep mutta öitä nyt nukkumaan.

Melinda: Mulla on aina ollut mielessä, että 9 kk on ""normaali"" vieroitusikä, siksi hämmästyin tuota puolta vuotta :) Luoja tietää, mistä tuo mielikuva tulee.

Senna: Mun piti vielä kysyä, että miten asettelit lapsen pussiin naama menosuuntaan? Eikös se vaatisi jalanreiät? Sen verran voisin vielä omasta kokemuksestani mainita Chloelle, että pussi ei todellakaan ole se väline, jolla äiti voi vapauttaa kätensä kotitöihin, jos sellainen ajatus mielessä pyörisi. Minä ainakin aina kannatan lasta toisella kädellä selästä, pussissa kun ei saa niin tukevaa asentoa kuin pitkällä liinalla. Välineet palvelevat vähän eri tarkoituksia, pussi on ihana, sillä se on nopea pujottaa päälle vaikka missä tungoksessa, pitkä liina pitäisi melkein solmia kotona valmiiksi päälle. Ei oikein sovi minun mentaliteetilleni. Kotitöissä pitkä liina on kätevä, jos lapsi siinä pitempiä aikoja kerrallaan viihtyy. Meillä niitä syöttöjä ja muita itkuja tuli niin tiheään, että koko ajan olisi pitänyt nostella lasta liinaan ja sieltä pois. Ei jaksanut sellaista.

Hassu juttu tuo isovanhempien into antaa lapselle kiinteää ruokaa/herkkuja, kuten Senna kertoi. Mulla yksi kaveri aloitti lisäruoan 3,5 kk iässä, koska pelkäsi omien sanojensa mukaan välien katkeamista isovanhempiin, jos hän ei vihdoin sallisi heidän antaa lapselle ruokaa. Meillä ei ole kummaltakaan puolelta sukua sanallakaan edes kysytty, koska aloitan kiinteät. Johtuisko siitä, että asuvat sen verran kaukana, mene ja tiedä.

Outoa kuulla, että muilla päiväunet ovat lyhentyneet. Meillä kun ei koskaan ole pitkiä unia ollutkaan, yleensä sellaista puolta tuntia. Itse asiassa viimeisen kuukauden aikana Venla on nukkunut useimmat pitkistä päiväunistaan, pari kertaa kaksikin tuntia. Pelkäsin jo, että lapsi on kuollut... Mutta eipä meillä yölläkään nukuta normaalisti kuin se kolme tuntia kerrallaan, edelleenkään *plääh*.

Hei!

Tässä alkuun eilen (torstaina) kirjoittamaani viestiä. Tallennan tai kopioin nykyään aina ennen lähettämistä viestini, sillä liian usein ne ovat menneett taivaan tuuliin eli Sonera on temppuilut, eikä viesti ole mennyt perille. Näinhän aika monelle on käynyt, menee iso ”työ” hukkaan :(

torstai 30.6:

Eilen sitten käytiin miehen kanssa ekan kerran kahdestaan ulkona syömässä :) Syötiin usean ruokalajin gourmee-illallinen ja hyvää oli ;) Joona oli kummitädillä hoidossa. Oli tosi outoa olla ilman poikaa. Puheet olivat koko ajan pojassa. No, tämä oli eka kerta, joten kyllä sitä sitten joskus vielä osaa ottaa rennommin, poika on vielä niin pieni, eikä pahemmin kyllä polttele olla pitempään erossa. Olimme syömässä 2½ tuntia. Joona oli ollut tosi aurinkoisena hoidossa. Oli juuri syömässä pullosta, kun tulimme eli hoidossa ruokavälit näyttävät olevan pitemmät kuin äidin lähellä ;) Kun poika kuuli mun äänen alkoi itku, ei ollut itkenyt koko aikana. No, kun mun syliin sitten pääsi alkoi kova kujerrus, juttelu ja hymyily, kyllä poika äidin tuntee ;)

Sini77: Tosi hyvä, ettei poika ollut kipeä. Mikä hänen nimensä muuten on, et ole sitä tainnut koskaan mainita, vai onko se salaisuus? :)

Eilen Joona nukkui ihan hyvin, myös päikkärit vaunuissa. Yö meni hyvin, vaikka nukkumaan meno menikin pitkäksi, oltiin vasta yhdentoista jälkeen kotona. Poika tosi nukkui autossa. Ja siirsin hänet kaukalosta omaan sänkyyn, syötön ym. iltapuuhat tehtiin onneksi lähtiessä. Joona heräsi kuudelta syömään, nukkui sitten yhdeksään ja söi. Kymmenen maissa nukkui puoli tuntia. Muuten koko pävän on ottanut vain pikkutirsoja, n. 15 min.

Koiruliini ihmetteli missä vika, kun heilläkin nukutaan pikkupätkiä. Tuolla aikaisemmin kirjoitin tästä, että unten väheneminen n. 4 kk iässä kuuluu ikään. Kai se on sitä. Meillä siis välillä nukutaan ihan hyvin päikkäreitä, ei tosin enää monta tuntia, toisena päivänä päiväunet eivät ole kovin säännölliset, mutta yö on nukuttu hyvin.

Muuten Koiruliinin tietoja ei ole listassa!

Senna: Kiitos taas sulle :) Joo, itse asiassa katsoin myös aikaisemmin tuota Carry me-liinaa ja tarkoitus olikin kysyä sulta siitä. Jaksaisiko sillä kantaa poikaa siellä messuilla? Sinäpä olet näppärä ompelija, ihan kaateeksi käy ;) Sultahan mä voisinkin tilata tuollaisen liinan, laittaisit pystyyn Sennan liinaomelimon ;)

Joonalla on tänään ollut kitinää ja vatsavaivoja, kakannut on kuitenkin kaksi kertaa. Tuossa välillähän oli, ettei kakannut kuin joka neljäs päivä. Poika on kova pullauttelemaan ja tänään ei ole oikein ruoan päälle röyhtäissyt. Taisi syödä tuossa välillä liikaa, kun puklasi oikein kunnolla, eka kerran tuli oikein pulahdus, matolle, lattialle ja mun paidalle. Toisaalta huolettaa, mutta tuli mieleen, että voiskohan vatsavaivat yms. sellaiset liittyä noihin hampaisiin. Ikenistä kuultaa ihan selvästi hampaat ja poika tykkää kaluta purulelua. Sini77, eikö teilläkin pojalla ole tuota kovaa puklailua?

Joona osaa jo ihan hyvin pitää esineitä kädessään. Tarttuuu niin koviin kuin pehmeisiin leluihin. Vau´kirjan lelut ovat tosi suosiossa :) Onko muilla noista kokemusta? Suosittelen.

perjantai 1.7:

Hei!

Eilinen ilta menikin sitten ihan hyvin. Käytiin vaunukävelyllä ja poika nukkui sen ajan eli tunnin verran. Viltin päällä lattialla sitten seurusteltiin ja poika oli vauhdissa; nauraa hekotti ääneen, jutteli ja kiljahteli, ihan selvästi kokeili ääntään ;) Joona on kyllä aikaisin alkanut nauramaan ääneen (2½kk), sillä opusten mukaan se tapahtuu 4-5 kk paikkeilla, No, tuo kääntymispuoli ei Joonaa sitten vielä kiinnostakaan, toki kyljelleen kääntyy. Joona sai lahjaksi sellaiset helistinsukat ja niitä sitten kovasti sitterissä ihaili, oikein jalkojaan ja varpaitaan ojenteli ja kurkotteli ja sukat helisivät ;) Pojalla on jo ollut sellaiset helistintossut, mutta ne eivät ole saaneet aikaisemmin huomiota. Joonakin kovasti sylissä kurottelee ns. istuma-asentoon, mutta vielä sitä pitää toppuutella. Vatsallaan olo ei kovinkaan paljoa kiinnosta, poika vain ähisee siinä kovin. Joku muukin mainitsi, ettei lapsi tykkää olla mahallaan. No, kaikki aikanaan, lapset ovat niin erilaisia :)

Sini77, mainisti miehensä mielipiteet liinailun suhteen. Tuskin mies meilläkään sitä on kovin innostunut, mutta ei tyrmännytkään ajatusta pussista tai repusta, kun siitä asuntomessujen puitteissa mainitsin. Mitään liinailijaa hänestäkään tuskin tulisi ;) Myös kestovaippailu ei nappaisi, ei tosin minuakaan. Emme ole mitään ekoihmisiä.

Sun poikahan on myös mitoista päätellen, pitkä, hoikka ja sopusuhtainen, niin olivat mitat tasan :) Saman sorttinen kuin Auroran Eva ja meidän Joona.

Vaipoista puheen ollen; meille sattui outo tapaus. Säilytämme vaippapusseja yläkerran kylppärin hyllyllä, sauna on siinä yhteydessä. Hyllyllä oli Lidlin ja Pampersin vaippoja. Aloin ottamaan Lidlin vaipan ja kas kummaa useat vaipat olivat jo valmiiksi märkiä, Pampersin vaipat olivat kuivia. Tulimme siihen tulokseen, että halppisvaipat olivat imeneet kylppärin kosteutta, vaikka olivat pussissa :) Eli kyllä noissa vaipoissa on eroja eli ei ne hinnat ihan turhaa ole kalliimpia paremmissa vaipoissa, tosin Lidlin vaipat ei edes ole kovin halpoja verrattuan esim. Pamperisn Baby dry-vaippoihin, joita on paketissa 70 ja Lidlin vaippapaketissa 56 kipaletta.

Oletteko käyttäneet Pirkan Napero tai Dailyn vaippoja? Mielipiteitä?

Meri kertoi, että heillä imetys kestää korkeintaan 10 min. Meillä se kestää vähintään ½ tuntia. Osa aika tuosta on varmaan vaan sellaista Joonan nautiskelua, mutta ei meillä poika tule 10 min syömisestä kylläiseksi. En tiedä onko tuohon aikaan vaikutuksensa tuolla rintakumilla, mutta Joona tykkää syödä sen kanssa. Kyllähän nuo imetyssessiot on pitkiä, onhan sitä välillä miettinyt tuota ja ihmetellytkin, mutta kaipa niitä on muitakin, jotka kauna imettää :) Toisaalta olen miettinyt sitäkin, että voihan olla, että Joona saa syötyä kunnolla ja senkin takia nukkuu yöt hyvin, sillä voi olla niin, että kun lyhyesti käy rinnalla ei saa tarpeeksi ja pian on uudelleen nälkä.

Imetysasennosta sen verran, että mä en osaa imettää makuultaan, se ei onnistu, eikä Joona tykkää. Taidan olla tumpelo :)Istuallaan imetykseen hankitussa nojatuolissa onnistuu parhaiten ja istualtaan yleensäkin.

Samu:
Imetystä suositellaan vähintään, jos mahdollista, tuo puoli vuotta eli ei se mikään sen lopetusikä ole.
Kantopussia ei ole tarkoitus käyttää kotitöitä tehdessä tai yleensäkään kotona, vaan tuota asuntomessu reissua varten vaan sitä harkitsen :) Kotona poika istuu sitterissä, eikä häntä tarvitse ainakaan vielä jatkuvasti kannella, enkä siihen haluaisi totuuttaakaan. Noista päikkäreistä sen verran, että ne on usein hyvän yöunen edellytys. Mainitsit myös vauvojen kylmistä käsistä. Se on ihan normaalia, välillä vauvoilla on kädet ja jalat kylmät, vaikka heillä muuten olisi lämmin :)

Jippu:

Onko teillä se suurempi vai pienempi Popup? Se pieni jää nimittäin äkkiä pieneksi, käyttöä 10kk, joten ei vastaa meidän tarpeita, eikä niissä ole jalkoja. Isompi sänky on taas vielä 3-4kk ikäiselle sopimattoman oloinen. Siltä ainakin näyttää. Aika kalliita ovat, joten tuolla hinnalla saa tavallisen matkasängyn ja kesäpesän, sängyn päälle on myytävänä sitten hyttysverkkoja erikseen :)

Tosi moni syö jo täyttä häkää kiinteitä. Sinänsä hassua, että minä, jolle tuo imetys ei ollut ollenkaan mitään mielipuuhaa, alkuvaikeuksista johtuen, olen vielä täysimetyksellä. Ketkä muut ovat? Toisaalta olen siitä nyt jopa nauttinut, vaikka se kovasti sitookin :) Minua myös kovasti mietityttää, että pitäisikö jo aloittaa kiinteät, mutta niinhän se on, että mitä pitempään on rintamaidolla, sen parempi. Tuo Joonan vatsakin tuntuu olevan niin herkkä. Tosi kurjaa, kun meillä ei saa täällä neuvolassa aikaa keskusteluun, kun nuo käynnit on tuollaisia pikajuttuja. Ajattelin jo tilata ylimääräisen ajan, sillä se 20 min, neuvola+lääkäri ei kyllä riitä. Heidän aikansakin on niin kortilla, että tarjolla on vaan päiväunien aikaan olevia aikoja :(

Tuosta vellistä sen verran, että sekoitatteko sitä korvikkeen joukkoon vai annatteko ihan sellaisenaan? Onko joku antanut velliä, mutta ei vielä kiinteitä? Jippu sinäkö olit niin tehnyt?

Ulkopuoliselle sitten vielä kokemuksia millaista oli olla ”maalismammana”, lainaan pikaisesti maalismamman nimmaria ;)

Kevät on hyvä aika saada vauva, kun vastassa on valoisa kesä. Yöimetyksetkään eivät ole niin raskaita. Talvella olis ollut tosi rankaa, olen sellainen kesäihminen :) Talvi oli hyvää aikaa odottaa, kun ei ole kuuma. Tosin liukkaita on syytä varoa ja käyttää läskipohjakenkiä :) Ainoa huonopuoli on se, että täytyy olla niin monenlaisia suuria vaatteita, kun raskausaikaan mahtuu monia säitä. Itse jouduin ostamaan talvitakin, toppahousut ja useita äitiyshousuja. Vauvan kannalta on tosi ihana, että ilmat alkavat lämpenemään ja mekin pääsimme jo pääsiäisenä ulos vaunuileen. Tosin vauvallekin täytyy vielä hankki toppapuku ym, vaatetusta, äitiyspakkauksen kamat on niin suuria . Tänä vuonan maaliskuun puolenvälin kelit olivat ihanan aurinkoisia. Sen viikon aikana, kun olin sairaalassa, oli kevät tullut. Muistan vieläkin sen tunteen, kun kotiuduttuamme; menin yksin vähäksi aikaa kävelylle, viikon sisällä olon jälkeen. Ilma oli ihanan keväinen, kävelin järven rantaan ja jäälle ja haistelin kevään tuoksuja. Olin todella onnellinen ja kiitollinen, että olimme saanet pienen kevätprinssin, suunniteltusektio meni hyvin, ja olimme hengissä, (pelkäsin todella sektiota . Siinä hetkessä todella nautti elämästä :)

Joona on tänään nukkunut tuossa aamupäivällä tunnin verran ja nyt nukkuu myös, saa nähdä kuinka kauan. Yö meni hyvin, poika nukkui 22.30-n.6.15, söi ja jatkoi uni kahdeksaan. Yöllä kolmen aikaan ähisi sängyssä ja luulin pojan olevan jo nälkäinen, mutta jatkoi uniaan, kun laitoin tutin suuhun. Viideltä jo luulin pojan nousevan syömään, mutta silmät kiinni sängyssä pötkötti :) Saa nähdä miten nyt menee päiväunien kanssa. Viikonlopuksi on taas luvattu hellettä.

Juh, nyt jouduitte taas kärsimään maraton-viestistä. Mä puoletani saan nykyään paremmin aikaiseki kirjoittaa marsilaisiin, kun poika on kasvanut. Alussa ei kai oikein osannut käyttää aikaa, vaikka sitä olikin :)

Kuullaan,

t. Chloe ja Joona

Samu: Ei tarvita jalanreikiä, vaan jalat jää koukkuun sinne pussin sisälle ja selkä pyöreäksi. Ns. Buddha-asento. Jotkut vauvat viihtyy siinä pitkäänkin.

Chloe: Kyllä noita nettipuoteja taitaa olla jo ihan tarpeeksi :) Heii mutta Lastentarvikkeen sivuilla on tuollainen Babylonia-tuplapussukka jonka periaate on sama kuin Carryme:n! Pääsisitkö Lastentarvikkeessa käymään ja koittamaan? http://www.lastentarvike.fi/default.asp?docId=11971&paatuoteid=573&valikoimaid=12 . Tuo sinisessä pussissa oleva vauva on samassa asennossa kuin pitkällä liinalla kannettaessa.

Veikkaan, että tämä on jaksamisen kannalta jossain rintarepun ja pitkän liinan välimaastossa, koska paino jakautuu leveämmälle kuin repussa, mutta ei lantiolle kuten liinassa. Oma versioni ei ole vielä valmis.. On kyl helppo tehdä itekkin ku eihän tuossa ole periaatteessa kuin yksi sauma per pussi ja reunojen huolittelut päälle. Sopivan kankaan löytäminen sitten onkin jo melkein mahdotonta...

Niin ei meidän mummo sitä kääretorttua syöttänyt, miehen mummo kuskattiin juuri viikko sitten hautuumaalle. Ja anoppi ei uskalla tehdä Santulle mitään ilman lupaa ku sillä on 10 lastenlasta ja on varmaan joskus saanut kuulla, että ohjeita ja oma-aloitteisuutta ei niiden hoidossa kaivata :)

Pikaiseen vielä, että mulla on maito ruvennut herumaan tosi surkeasti :( Ja Santun paino ei ole viimesen viikon aikana noussut juuri yhtään.. Voi toivottavasti ei tarttisi vielä antaa kiinteitä, haluaisin imettää sinne 4kk asti pelkästään.

Moikka!

Äkkiä vaan kommentoin Chloelle, mies lähti Kiian kanssa kauppaan ja tarkotus ois vielä sillä aikaa imuroida..

Meillä on se isompi PopUp, joka menee noin 1 1/2-vuotiaaksi saakka. Onhan se vielä näin pienelle aika ison näköinen, mutta hyvin Kiia siinä on nukkunut, varsinkin jos laittaa siihen päälle jonkun lakanan tai pyyhkeen, joka tekee sängystä ""pesämäisen"". Kokoaminen on myös tuhannen kertaa helpompaa kuin ""perinteisen"" matkasängyn.. Ainakin mulle. : )

Velliä olen tosiaan antanut, mutta en vielä soseita. Joskus sekoitan vellin korvikkeeseen (meillä Semper Baby), joskus annan sellaisenaan. Aika jännä juttu muuten, että Kiia söi aluksi ainoastaan Aventin pulloista, mutta nykyään ei millään, vain Ainun pullot ja pullotutit kelpaavat. Harmi, koska ostin Aventin vellituttejakin muutaman. Ainun pulloihin en edes ole ostanut toisenlaisia tutteja, velli kun menee hyvin läpi noista maitotuteistakin. Kiian pääasiallinen ravinto on edelleen rintamaito (ehkä noin 80% kaikesta mitä se syö), loput velliä tai korviketta. Iltaisin Kiia yleensä saa velliä toiseksi viimeisellä syötöllä, jotta vikalle syötölle riittää kunnolla rintamaitoa. Mulla kun ei sitä tule mitenkään älyttömästi. Vikalle syötölle siksi, että rauhottuu hyvin ennen nukkumaanmenoa.

Nyt sen imurin kimppuun, hauskaa viikonloppua kaikille!

Ja ""ulkopuoliselle"" vielä mukavaa odotusta! Kevät on todellakin ihanaa aikaa saada vauva!

Heikunkeikun!
Isi tuli kotiin ja meikä pääsee pitkästä aikaa oikein kirjuuttelemaankin! Mulla on mennyt varmaan pari päivää, kun oon yrittänyt taas päästä ajan tasalle, että mitä marsilaisille kuuluu! Ja hyvää näyttää kuuluvan:)

Poika on meilläkin kasvanut kivasti ja oppinut kaikkea kivaa, mm. mahalleen kääntymisen. Kiepauttaa selältä vatsalle välittömästi alustasta riippumatta ja vaikka 10 kertaa peräkkäin! Vatsallaan ei sitten viihdykään vaan 3 sekunnin päästä alkaa hirveä huuto (ei osaa kierähtää selälleen, raukka:)) Näin sitten painitaan ja jumpataan mamman kanssa päivin ja välillä öisinkin...

Monet on puhuneet lyhkäisistä päikkäreistä -niin meilläkin. Max. puoli tuntia kerrallaan ja ihan millon sattuu. Paitsi tänään näyttää olevan poikkeus. Poika nukkui ensin puoli kasiin aamulla ja nukahti uudestaan jo ennen yhdeksää. Sitä nukkui klo 11 asti ja klo 13 taas unille. Tunnin jaksoi keikkua ja nyt nukkuu taas isin kainalossa! Onkohan sillä joku oikein vialla? Syönyt kyllä on ihan hyvin ja ollut hyväntuulinen (sen vähän mitä on on ollut hereillä.) Tai sit se nukkuu nyt pois viime viikkojen päiväunivelkojaan:D

Tuo soseiden syöminen on kyllä hauskaa! Meillä mennään vielä parin-kolmen lusikallisen makuannoksilla, mutta hyvin näyttäis maistuvan! Sotkuahan siitä tulee valtavasti, mutta puuha on sekä poitsun että iskän ja äiskän mielestä tosi hupaisaa:) Maissia ja perunaa ollaan maisteltu ja seuraavaksi ajattelin kokeilla porkkanaa. Tosin kerran isukki jo meni mättämään pojan suuhun 1/2 purkkia hedelmäsosetta, missä oli vaikka mitä (olin ajatellut sen kakun täytteeksi). Ei kuulemma erottanut maissi- ja hedelmäsosepurkkia! Kaikkein parasta tässä oli, että se oli mennyt vielä lämmittämään sen hedelmäsoseen!! Ennenkin hedelmäsalaatteja lämmitetty, häh?!? No poika oli tykännyt eikä siitä mitään vaivojakaan näyttänyt tulleen.

Meillä on myös kestovaipat ja kantoliinat kovassa käytössä. Isukki ei näille ole lämmennyt, mutta minä laitan aina kestovaipan ja hän kertiksen. Samoin on liinan kanssa: meikä käyttää pitkää liinaa ja isukki kanniskelee ihan vaan sylissä (tai kerran on kokeillut rintareppua, mutta sekin oli kuulemma paha, kun siinä lukee ""baby björn"" ja siinä on nallen kuva - ei sovi äijälle!) Noh.. sellasia noi miehet taitaa vähän olla:D

Jah.. taidampa livahtaa tästä koiralenkille, kun miesväki vaan vetelee hirsiä!
Mukavata perjantai-iltaa itse kullekin!

Ninni

Senna: Kiitos vinkistä. Tuota Babyloniaa täytyy käydä katsomassa :) Kummin päin siinä voi 3-4kk ikäistä pitää?

Jippu: Täytyy tutustua tuohon PopUpiinkin paremmin. Myydäänkö niitä Lastentarvikkeessa? Mua jotenkin häiritsee, kuvasta sai ainakin sen kuvan, että lapsi on siinä lattiatasossa. Mulla ei ole noista matkasängyistä kokemusta, nekö on vaikea koota? Niissähän mahtuu nukkuun vaikka 3v.

Teillä on siis toiminut hyvin velli? Eikä ole vatsakipuja? Toisaaltahan se olisikin ns. pehmeälasku kiinteisiin. Maissivellin luulisi olevan ainakin hyvää. Syötiin nimittäin yhtenä ruokalajina keksiviikkona maissikeitoa ja hyvää oli ;) Annatko velliä päivällä vai aamulla?

Meillä on Aventin pulloja ja pari tuttia on sellasta, jossa on kome eri reikää eli se vellituttiosakin. En ole vielä tutustunut niihin. Joona juonut sen vähäisen korvikemääränsä vielä 2+ tutista. Kaipa nuo ikämääristykset on suuntaa antavia.

Millä määrällä vellin annon aloitit? Mitä velliä annoit ensin?
Meillä voisi olla myös tilausta muullekin kuin rintamaidolle. Tänäänkin iltapäivästä poika alkoi itkeä, kun vaunuihin laitoin, luulin, että on väsynyt, mutta olikin taas nälkä vaikka söi vajaa tunti ennen. Tuntuu kyllä oudolta, että täysimetystä suositellaan ½ vuotiaaksi, kun jo nyt liki4 kk täytyy syöttää n. kahden tunnin välein. Joona syö yhdestä aina tissistä, mutta eilen illalla täydensi vielä toisella eli illalla voisi antaa tosiaankin sitä velliä toiseksi viimeisellä syötöllä, kuten sinäkin teet :) Tosin nuo Joonan vatsavaivat mietityttää.

Joona on alkanut taisteleen unta vastaan. Isä pani pojan äsken sänkyyn, vähän poika protestoi, mutta nukahti. Jospa pienet torkut edes ottais. Tänään ei ollakaan nukuttu kuin parit tunnin päikkärit.

Nyt täytyy alkaa kirjoittaan miehelle kauppalistaa. Huomenna tulee päivällisvieraita.

t. Chloe

Taas täällä... : ) Sain imuroitua..

Chloe, mun käsittääkseni Lastentarvikkeessa ei myydä noita PopUpeja (ainakaan täällä Vantaalla), me ostettiin se Vauvatalo Johannasta. Just eilen kattelin, kun kaveri yritti koota (""tavallista"") matkasänkyään, eikä me edes kahdestaan saatu sitä kasaan, tosin vika saattoi aivan hyvin olla kasaajissakin.. : ) Se on totta, että PopUpissa vauva on lattiatasossa, eli joutuu öisin jonkin verran könyämään lattialla, että saa sen nostettua syömään sieltä... Patja siinä on aika ohut, joten olen käyttänyt alla täkkiä lisäpehmusteena.

Velliä annan yleensä aamulla ja illalla, joskus vain illalla, jos Kiia ei aamulla/päivällä vaikuta kovin nälkäiseltä. Aloitettiin maissivellillä, määrä oli about 40ml (eli aika paljon...), mitään vatsavaivoja ei siitä ole tullut. Jossain vaiheessa päivää meilläkin saattaa syöttöväli olla alle tunnin, silloin saatan antaa velliä. Maissivellin lisäksi Kiialle on annettu porkkana-perunavelliä (1 vko maissivellin aloittamisen jälkeen), ja hyvin sekin uppoaa. Varmaan kannattaa aluksi sekoittaa vaikka äidinmaitoon tai korvikkeeseen ihan pieni määrä ja pikkuhiljaa lisätä vellin osuutta, jos pelkäät vatsavaivoja. Eli just niin kuin mä _en_ tehnyt... : )

Jippu

Hei!

Ollaan oltu taas reissussa ympäri Suomea. Käytiin mm. Korkeasaaressa, pitihän pojan jo päästä sinne :). Enemmän näki kyllä unia, kuin elämiä, mutta kiva reissu oli.

Chloe(?) kyseli nenän tukkoisuudesta. Me ollaan laitettu melkein joka yö/aamu suolatippoja nenään, kun ei muuten tunnu henki kulkevan ja heti helpottaa + tulee kunnon räkäpaakut. Toukolla myös rähmii oikea silmä edelleen, minkä piti olla vain vastasyntyneiden juttu.

Kantoliinasta/-repusta/-pussista. Me ostettiin liina. Aluksi se olikin tosi kätevä, mut nyt en enää osaa sitoa liinaa niin, että poika pysyis koko lenkin ajan paikallaan, vaan alkaa valua ja sit pitäis irrottaa koko systeemi ja aloittaa sitominen alusta. Meillä on nyt buddhasidonta, mikä on kyllä todella hyvän tuntuinen niin kauan kun poika pysyy siinä hyvin. Liina jakaa vauvan painon mukavasti kehoon, se pussukkahan roikkuu vain toisella olkapäällä. Pitäis vaan treenata tota liinan sitomista päivittäin, kun oon nyt vain työnnellyt vaunuja.

Vielä kommentoin tuota kääntymistä, niin Touko on nyt kääntynyt monta kertaa mahaltaan selälleen. Ei oo meidän mielestä vahinko! Kääntyy aina oikealle, nostaa vasemman käden ja jalan ylös ja siitä ""heittää"" ittensä ympäri. Välillä menee tosi helpon näköisesti, mutta usein on kunnon ähellystä ja punnerrusta.

Nyt ruokkii nälkäistä poikaa!

Tässä oottelen, että koska pääsis yöunille. Pojan rytmit on nyt ihan sekasin... Nukkui eilen illalla puoli kasista puoliysiin ja sitten valvoi lähelle kahtatoista. Nyt nukkui puoli ysistä puolikymmeneen ja ei toivoakaan, että kävis yöunille. Päiväkin meni kaksilla 30 min päikkäreillä.

En tiiä oisko nää kitinät ja ihmeelliset tissisessiot, jotka ovat olleet mun mielestä lyhyitä, olleet kuitenkin jotain tiheän imun kautta. Mulla on nyt meinaan pitkästä aikaa taas tiiliskivitissit ja niihin ei teho kylmä eikä lämpöä ja pumppuun ei heru mitään kuten oli aina ennenkin tiiliskivien iskiessä.

Chloe: En ole kyllä ihan tarkotuksella pojan nimeä kertonut, koska olen ajatellut että olen täällä jo niin paljon paljastanut itsestäni, että kohta kaikki tutut tunnistaa. Mutta paljastettakoon nyt sitten, että pojan nimi on Niko :)

Chloe: Nyt pääsin testaamaan tuota uutta tuplapussiani josta tuli siis samanlainen kun lastentarvikkeen pussukasta. Oltiin sillä vähän toista tuntia kaupoilla ja hyvin toimi! Paras asento on tuo selkä menosuuntaan, mikä on sinisen pussin vauvalla siel lastentarvikkeen sivuilla.Pään ei tarvi olla sen henkselin alla, mutta jos vauva nukkuu, niin henkseli on kätevä vetää suojaksi pään yli. Ei tämä ihan niin tukeva ole kuin pitkä liina joten ite pidin suuren osan ajasta toisella kädellä kiinni, mutta vauvaa on ihan kiva siinä muutenkin silitellä.. ))Toinen sopiva asento on buddha, eli vauvan jalat on koukussa liinan sisällä, jalkapohjat ja nenä menosuuntaan. Kantoliinakanavan sivuilta löytyy kunnon ohje, miten vauva sinne pussiin tai liinaan laitetaan. ))Liinoille ei suositella siis sellaisia asentoja, missä pieni vauva on nenä menosuuntaan ja jalat roikkuu liinan ulkopuolella (kuten lastentarvikkeen sivuilla valkoisen liinan vauva). Kun siinä selkäranka rasittuu kuulemma liikaa.

Chloe: Nyt pääsin testaamaan tuota uutta tuplapussiani josta tuli siis samanlainen kun lastentarvikkeen pussukasta. Oltiin sillä vähän toista tuntia kaupoilla ja hyvin toimi! Paras asento on tuo selkä menosuuntaan, mikä on sinisen pussin vauvalla siel lastentarvikkeen sivuilla.Pään ei tarvi olla sen henkselin alla, mutta jos vauva nukkuu, niin henkseli on kätevä vetää suojaksi pään yli. Ei tämä ihan niin tukeva ole kuin pitkä liina joten ite pidin suuren osan ajasta toisella kädellä kiinni, mutta vauvaa on ihan kiva siinä muutenkin silitellä.. ))Toinen sopiva asento on buddha, eli vauvan jalat on koukussa liinan sisällä, jalkapohjat ja nenä menosuuntaan. Kantoliinakanavan sivuilta löytyy kunnon ohje, miten vauva sinne pussiin tai liinaan laitetaan. ))Liinoille ei suositella siis sellaisia asentoja, missä pieni vauva on nenä menosuuntaan ja jalat roikkuu liinan ulkopuolella (kuten lastentarvikkeen sivuilla valkoisen liinan vauva). Kun siinä selkäranka rasittuu kuulemma liikaa.

Kauheasti ootte kirjoitelleet.. Mitä kaikkea mun pitikään kommentoida? ))Ainakin noista liukkaista maaliskuussa! Huh.. Mimmulihan se oli jolta murtui lanneranka kaadutessa :) niin ja miehenkin kintuista kannattaa pitää huolta, meillä murtui mieheltä jalka ja jouduin kantaan toista kuukautta senkin ostokset ja tavarat.))Mut se oli ihanaa että vauvan kans oli heti hyvät ulkoilukelit eikä tarvinnu hirveästi enää pukea. Itteä oli kamala vaatettaa raskaus aikana ku oli muutenki paksu ja paksut vaatteet viä piti kiskoa päälle. ))Mökkeilystäkin joku ilmeisesti kyseli.. Mä oon pessy järvivedellä vauvan muuten, paitsi naaman ja kädet sekä tutit ja astiat pesen kotoa tuodulla kraanavedellä. Meillä on järvivesi melko puhdasta täällä. Vaipat pesen käsin sappisaippualla tai pissaiset pelkällä vedellä. Hyttyssuojana on anttilasta ostettu verkko, sellane sänkykatos, jonka saa vaikka puun oksaan. Muuten ei oo oikeastaan mitään erityisjärjestelyjä. Ja näin mökillä pysyn marsilaisissa mukana wapin avulla =)

Yhteistyössä