Hei pitkästä aikaa
Kuten joku mainitsi, niin minäkin kirjaan ylös asioita, joista aion kirjoittaa. Ei taida olla kovin hyvä idea, sillä lista venyy todella pitkäksi. Saa nähdä mikä maratonviesti tästäkin tulee, olen kyllä nyt karsinut asioita pois
Pipsa ja Aurora oli kiva kuulla teistäkin, ihmettelinkin jo, kun teistä ei ole mitään kuulunut.
Pipsa: Niin, tehän olitte siellä etelän auringossa

Olette kyllä rohkeita, kun vauvan kanssa uskallatte ja viitsitte lähteä. Juuri eilen juttelin yhden äidin kanssa, (samanikäinen kuin minä ja hänelläkin on esikoinen, nyt 4kk) ja molemmat oltiin sitä mieltä, ettei lasten kanssa ulkomaille lähdetä. Kai se tämä ikä tekee varovaiseksi
Meillä menee Joonan kanssa ihan hyvin, päivät tosi nopeaa. Poika on edelleen hyväntuulinen ja tyytyväinen, tosin enää ilman seuraa ei lattiallakaan kauaa viihdy. Kovasti tykkää, kun loruttelen ja laulan hänelle. Poika kikattaa kovasti kaikille ilmeille ja hassutuksille, välillä tuntuu, että tikahtuu nauruun

Päristelee kovasti jne.
Kääntyminen ei vain poikaa kiinnosta, mutta taitaa olla sukuvika

Selällään olleessa yrittää koko ajan ylös, istumaan, on sellasessa banaaniasennossa. Ekan kerran Joona kohotti tuolla tapaa itseään 2½ kk iässä eli tosi aikaisin. Taitaa tuo olla hänen juttunsa. Naapurin tuttavien poika, joka on helmikuun alussa syntynyt, tekee ihan samalla tavalla, eikä hän ole kääntynyt vielä kertaakaan.
Istumisesta sen verran, että Joona tuntuu istuvan sylissä jo tosi hyvin, selkä suorana ja tykkää siitä, vaikka en kyllä ole vielä juurikaan häntä istuttanut. Selkänojaa vasten sohvalla ja nojatuolissa istuu hyvin. Täytyy viikonloppuna ostaa syöttötuoli. Minäkin himoitsen sitä Tripp trappia, kun sillä on myöhempääkin käyttöä. Mistähän se kannattais ostaa? Iskussa näytti maksavan 149e + pehmusteet ja se kaari.
Yöt Joona on nukkunut, ainakin vielä, tosi hienosti. Eilen laittoi nukkumaan vähän ennen klo 21.30 ja heräsi 8.30. Oli tunnin hereillä ja nukkui sitten ""päikkärinsä"" tunnin, ja päivällä vielä tunnin. Isän kanssa vaunuilemassa, nukahti vartti tunnin, muutoinhan poika ei päivisin paljon nuku, parit puolen tunnin nokoset. Jospa se alkaa siitä muutua.
Nyt Joona on jo nukkumassa. Alkoi jo seitsemän aikaan olemaaan tosi väsynyt, annoin pojalle silloin vellin. Puoli yhdeksän jälkeen, iltapuuhien, tissittelyn ja korviketilkan jälkeen meni nukkumaan. Jonkin aikaa siellä unta kehräsi. Saa nähdä miten yö menee.
Meilläkään ei syödä yleensä yöllä. Yhden kerran Joona on heränyt yöllä itkemään, mutta tyytyi, kun pidin hetken sylissä ja laitoin sitten sänkyyn ja tutin hänelle suuhun.
Tuosta ruokailusta sen verran, että meillä Joona tissittelee herättyään. Maitoa hän juo n. 6 kertaa päivässä ja illalla tissien päälle vielä vähän korviketta. 11-13 välillä syödään kasvisose, lihaa en ole vielä aloittanut. Bataatti on herkkua, enkä ole perunaa antanut, muuta kuin mitä on noissa valmissoseissa on. Kesäkurpitsaa, bataattia, porkkanaa ja parsakaalta olen itse soseuttanut. Kaupan peruna-parsakaalisose oli ihan kamalaa, ei tainnut olla Joonan eikä hänen masunsa mieleen.
Aika usein annan jälkkäriksi vähän jotain vatsalle hyvää tekevää hedelmäsosetta. Tosin luumun jätin pois, kun Joona puklaili sitä. En tiedä johtuuko siitä, mutta nyt puklailut on vähentyneet, maitopukluja tulee kyllä välillä.
Maitohappobakteereita olen myös antanut, aina kun uusi ruoka-aine tulee kuvioihin.
klo 16-18 annan hedelmäsosetta. Ihan koko purkkia en ole vielä antanut, mutta melkein purkillinen sitä menee. Kasvisoseita, itsetehtyjä, menee puolipurkkia, on noita valmissoseita tujumpaa kamaa

Tänään Joona söi koko purkin peruna-porkkana-maissisosetta, taisi olla hyvää ja päälle muutaman lusikallisen ruusunmarjasosetta. Terkkari sanoi, että se purkillinen korkeintaan kannataa antaa.
Itsetehdyt soseet olen pakastanut jääpalakuutiokoteloon ja siitä sitten irrottanut kuutiot pusseihin.
Nyt olen parin päivän ajan antanut Joonalle velliä. Aloitin maissivellillä ja annoin sitä illalla n. puoli purkkia. En ole sekoittanut sitä maitoon, kun sehän on melkein kuin korviketta. Tänään annoin eka kerran nyt aamulla, noin tunnin imetyksen jälkeen, riisivelliä n. 70 ml. Ja illalla joi loput. Ensin en ajatellut alkaa antamaan noita vellejä ollenkaan, mutta tulin siihen tulokseen, että ne ovat ns. pehmeälasku ennen kuin aloitamme puuron. Vilja kun ei ole kaikista kevyintä vatsalle. Kuitenkin se sisältää rautaa, joten puolen vuoden iässä täytyy ottaa aamu- ja iltapuuro tavaksi, lihan kanssa ei ole sitten vielä kiire. Huomenna kokeilemme sitten kauravelliä ja siitä voi sitten siirtyä siihen lasten kaurapuuroon

Taidan sitten jättää vellin pois, kun puuroon siirrytään. Missään nimessä en halua, että Joona alkaa haluamaan aina iltaisin sen vellin. Mielessä siintää kauhukuva, missä lapsi juo vielä parivuotiaana iltavelliä sängyssä

Meillä ei sängyssä syödä.
Noista Muksu-puuroista kysyisin teiltä, jotka niitä olette antaneet, että ovatko aiheuttaneet mitään? Kun niitä kaupassa katselin, huomasin, että sisältävät kaikkia mahdollisia viljoja samassa purkissa, ainoastaan graham-vadelmapuurossa oli vain grahamjauhoja, sitä ostin, mutta en ole vielä antanut. Siis tarkoitan niitä tetrapuuroja

Kauraa sisältävät puurot oli vasta 8 kk eteenpäin.
Maitoa poika tissittelee yleensä noin tunti ennen tai jälkeen aterian. Joskus on tissi maistunut melkein heti soseen jälkeen tai hedelmäsose sen jälkeen. Kasvisoseita ei väsyneelle pojalle kannata tarjota
Vähän mua nuo soseiden ja vellien määrät mietityttää, paljon niitä kerralla pitäisi antaa? Poika on kyllä ihan tyytyväinen, joten kaipa saa tarpeeksi. Toisaalta poika nukkuu hyvin yöt.
Tissillä oleminen on Joonalla lyhentynyt. Enää ei tuntia tissittele ja itse jopa siitä irrottautuu

Ilmeisesti vähäisetkin kiinteät siihen vaikuttaa ja poika saa niistä energiaa ja se jakautuu tasaisesti päivän tarpeeksi. Huomasin alkuun, että jos tuo vähäinenkin sosemäärä jäi vielä vähäisemmäksi niin se vaikutti poikaan.
Siihen täysimetykseen 6 kk ikään asti en usko, toki imettää kannattaa mahdollisimman pitkään, jos maitoa vaan riittää, mutta se, että aloitttaa kiinteät vasta 6 kk iässä on aika myöhään. Kuitenkaan en puolla, että kiinteät aloitetaan jo 3 kk iässä. Aivan selvästi 4kk jälkeen vauva nauttii syömisestä ja tarvii edes vähän muutakin kuin rintaa. Myös se, että vauva syö yöllä kertoo, että hän on nälkäinen.
Pipsa kertoi naisesta, jonka lapsi ei ollut meinannut oppia syömään, kun kiinteiden aloitusikä oli 6 kk. Samoin kävi mieheni siskon tytölle, kun 80-luvun alussa oli sama ""villitys"".
Tuntuu, että vauvalla on ns. herkkyyskausi syömistä kohtaan n. 4 kk iässä, silloin sen oppiminen on helpointa. Kun herkkyyskausi ohittuu, voi taidon oppiminen vaatia aikaa, vrt. lukemaan oppiminen. Teoriahan se on tämäkin

Ainakin Joonan kohdalla piti paikkansa.
Jippu: Jossain viestissä puhuit Kian pienuudesta. Eihän hän mikään pieni ole, ihan ikäisensä kokoinen. Olen aikaisemminkin maininnut, että marsilaisten lapset ovat keksiarvoa kookkaampia. Kun käy katsomassa tammi-ja helmikuun vauvojen mittoja, on suurin osa 5 kk iässä ollut painoltaan seitsemän kahdeksan kilon välissä. Tuntuu kyllä hurjalta, kun joidenkin vauvat painaa jo 10 kg eli saman verran, kuin monet 1-vuotiaat. Ilmeisesti paino jossain vaiheessa kuitenkin tasaantuu, sillä jos nyt käyttää jo 80 senttisiä vaatteita, niin sillä menolla yksivuotiaana täytyis vaatteet hakea nuorisosastolta

Kuinka pitkiä te suurien vauvojen vanhemmat olette? Mä oon 162 cm ja mun mies 180 cm, Joonan syntymäpaino oli juuri meidän syntymäpainojen keskiarvo. Mies oli kolme viikkoa yliaikainen ja siksi painoi 4 kg, mä painoin syntyessä vain 2980g.
Meillä käytetään 68-70 senttisiä vaatteita ja myös jotkut 62 vaatteet sopii vielä Joonalle, vaikka kyllä poika on kasvanut. Kyllä se on niin merkistä kiinni. Esim. H&M.n teräsmies yökkäri on kokoa 62 ja, kun sitä vertasin samantyylisiin 70 senttisiin pukuihin, oli se isompi. Joonalle se on vielä reilu. Tosin epäilen kyllä, että koko merkintä on väärä. Varsinkin ulkohaalarit ja toppapuvut ovat usein isompia kuin koko kertoo. Joonalla on pitkä selkä, mutta jalat lyhemmät. Pojasta taitaa tulla painija, kun niska on paksu

Ei siltä näytä, mutta monissa puvuissa täytyy jättää nappi ylhäältä auki, taitaa tulla isäänsä
Hampaista sen verran, että Joonalla on jo kolme kuukautta ne nököset tehneet tuloaan eli näkyvät tuolla alaikenissä. kauan kestää, kun kasvavat kunnolla. Niitä hän sormella rappaa ja kielellä koskettelee. Yläikeniäkin näyttää kutittavan, vaikka ei siellä mitään näy, eihän sinne hampaat yleensä puhkea ennen kuin alhaalle on kaksi tullut.
Silloin, kun ne nököset alkoi näkyä, niin säikähdin jo, että hampaat tulee Joonalle tosi aikaisin. Luin jostain, että eka hampaiden tulon jälkeen äidinmaidosta ja imetyksestä tuleva vastustuskyky heikkenee. Kai se pitää paikkansa, kun aika monella vauvalla, jotka ovat marsilaisissa sairastelleet, on jo hampaita. Toivottavasti kaikki pienet potilaat ovat jo toipuneet.
Pottailu ei ole meille tarttunut

Ainakin tällä hetkellä siihen on ihan turha alkaa, sillä meillä herra kakkaa yleensä syödessä, joten eipä sitä ihan potalla viitsi poikaa syöttää

Päiväkoti ajoista muistan muutenkin, että poikavauvan on siinä aika hankala pissiä ja aika sottaista hommaa se on, kun siihen löysät kakat tekee. Melindan tavoin ajattelinkin, että jospa opettaisi sitten myöhemmin pojan suoraan pöntölle, se on kaikkien kannalta paras ratkaisu. Eli ostaa sen pöntön pienentäjän ja pallin. Toisaalta sellainen soiva potta olis aika söpö

Saa nyt nähdä.
Melinda: Kysyit MLL.n lastenhoitajista. Mun tiedon mukaan ovat tosi hyviä ja luotettavia. Voi olla, että heihin meidänkin tulevaisuudessa täytyy turvautua.
Niin, tänään on marislaiset tavanneet. Toivottavasti tapaaminen sujui hyvin

Tosi harmi, että osalla on pitkä matka Helsinkiin tapaamisiin, tuntuu niin kaikki olevan Helsinkikeskeistä

Pitää meidän muiden järkätä tapaaminen johonkin lähemmäs, keskelle Suomea, esim. Kuopioon tai Ouluun
Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan tainneet tänään ehtiä mukaan. Olisko uutta tapaamista mahdollisuus järjestää lähiaikoina? Me tullaan Helsinkiin luultavasti 17.9. Miten olis su 18.9 tapaaminen jossakin? Vai onko silloin mikään mahdollinen paikka auki? Mä tunnen tosi vähän Helsinkiä, luultavasti olemme jossain hotellissa su-ma välisen yön. Kertokaa jos ajankohta käy jollekin
Huh, nyt täytyy lopetella. Tulihan tässä taas päivän ajan vähän väliä kirjoiteltua ja tässä tulos
Kuullaan taas.
T. Chloe