MARSILAISET 11

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Queen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Piti vielä äsken kirjoittamani, että tilasin myös Hannalle lääkäriajan, on pari päivää aivastellut ja viime yö oli Hannankin osalta levoton, pystyssä on ollut hyvä olla mutta pitkälleen kun laittaa niin itku tulee ja oikeata korvaa kun painelin niin alkoi hirvittävä parku, toivottavasti siellä ei ole mitään tulehdusta, mutta tarkistutetaan korva nyt kuiteskin. Varasin ajan tuonne Lääkärikeskukseen, saatiin lastenlääkärille aika. Nyt keittelen kahvit ja käyn suihkussa, jos tuo meikeläisenkin nuppi alkaisi jo pikkuhiljaa seljetä.
Kirjoittelen myöhemmin lääkäri-kuulumisia.

Queen: Pitkiä hermoja sinne uusien suunnitelmien kanssa!
Uhh, sama ongelma meillä, että pitäisi heti ratkaista minne muutetaan. Ei nyt sentään tarvi aivan noin kauas muutosta päättää, mutta kuitenkin. Tänä aamuna meteli oli niin kova, että täällä ei voi olla ilman kuulosuojaimia. Mun on pakko ostaa ens hätään Santulle peltorit ettei sen mee kuulo, mutta ei sekään oikein kauaa toimi. Hyvä puoli on se, että kaikki aiemmat porailut alkoi yhtäkkiä tuntua pikku surinalta.

Mulla on toisaalta sellanen uskomus että jollei hätäile päätöksen teossa niin se oikea ratkaisu kävelee jossain vaiheessa vastaan. Tää pätee asunnonhankintaan, töihin menoon sun muihin valintoihin. Mies on kyllä ihan kypsä kun mä vaan oottelen että se oikea asunto hakeutuu meidän luo. Mutta asioilla on tapana järjestyä.

Melinda: Kyllä tosiaan teidän likka syö kuin hevonen =) Santtu ei syö puoliakaan tuosta määrästä, mutta eipä liikukaan vielä isommin. Meillä on muuten lahjaks saatu wc:n supistajakin, ja käyttäisin varmaan sitä jo jos siinä ois se läppä estämässä virtsankarkailua. Pojilla kun se tahtoo roiskua minne sattuu. Mutta siinä pöntöllä ois helpompi käyttää kun Santtu ei saisi jalkoja lattiaan. Kovat on nimittäin seisomishalut aina kun joku ottaa kainaloista kiinni ja siitä potalta on kaikista paras ponnistaa.

Santtu on nyt saanut sen verran istua, että saa syödä syöttötuolissa jos ruokailu sattuu samaan aikaan meidän muiden kanssa. Yksi kaveri jolla on 8kk vanha poika, antoi hyvän vinkin istumisen opetteluun. Se kun on pitkään aika huteraa ja kupsahduksia tulee, niin hän oli ommellut vauvalle sellasen ison puolikuun mallisen tyynyn jonka voi asettaa selän taakse. Sitten ei tarvi olla koko ajan selän takana vahtimassa eikä vauva silti satuta itseään vaikka välillä horjahtaa selälleen. Pitää tekaista tollanen apuväline jossain vaiheessa.

Santulla on myös hirveä kiinnostus kaikkiin mukeihin ja laseihin joita isot ihmiset vie suuhunsa. Juottaminen helpottui kummasti kun mies tajusi antaa Santullekin kupista vettä, ja nyt juominen on maailman hienointa hommaa. Santtu aivan riemastuu kun kaapista otetaan kuppia ja pettyy sitten, jos äiti juokin siitä itse.

Jep, nyt laitan tavarat kasaan että voidaan poistua kun Santtu herää. Niin, ei me lähdetty sitten Hesaan kun tuo aamu meni niin ketuille. Jostain syystä äänekkäimmät työt tehdään aina 7 aikaan. Raksamiehet varmaan tuumii, että kun ei he saa nukkua niin ei sitten muutkaan. Mutta pitäkää mukava iltapäivä!

Pikakuulumisia:
Joonas oppi nukkumaan mahallaan sunnuntai-iltana. Tähän asti se ei oo tajunnu mahallaan ollessaan, että päätä voi lepuuttaa välillä. Nyt se onki sitte kahta kauheempi hyörinä sängyssä, ku tähän asti on pyöriny ympyrää selällään ja nyt kääntyillään vielä mahalleenki samalla! Jätkä heräilee yöllä syömään mitä kummallisimmista asennoista ;)

Saas nähä siirtyykö meillä rokotus taas. Mulle on ilmeisesti tulossa joku jälkitauti, ainaki yöllä oli kurkku tosi kipee ja aamusta oli tosi seksikäs ääni. Nyt ei kuitenkaan olo oo kipee, joten toivottavasti mikään räkis ei saa valtaa mun kropassa! Ei mulla niin väliä, mutta sitte se kuitenki tarttuis Joonakseen ja ens tiistaina on vasta neuvola.

Joonas on alkanu taas heräämään aamulla seittemältä. Ite en ois ollenkaan valmis nousee siihen aikaan ylös, ku oon aina ollu aamu uninen. Nyt ollaanki parina aamuna hilluttu hetki hereillä ja sitte oon saanu nukutettuu Joonaksen uudelleen tekemällä sille kylmiä väreitä :) Poika nauttii niistä ihan suunnattomasti, eli jossain asioissa on ihan äitiinsä tullu.

Tänään tuli töistä hoitovapaalappu allekirjotettuna. Pääsee taas laittaa asioita eteenpäin. Olivat töissä liitosta selvitelleet, et oisko mitään mahollisuutta irtisanoa mua ja yhtä toista lomautettua, vaikka ollaanki äitiyslomalla. Nykyään on ihan sallittua, mut oli neuvoneet ettei siihen kannata ryhtyä. Odottelinki tossa, että tuleeko postissa irtisanomislappu, vaiko hoitovapaa. Periaatteessa mulle ihan sama, kun en sinne palata aio ja lomautettuna ei oo mitään rahoja enää siinä firmassa. Jotenki tuli vaan jutusta paska fiilis, että ne tollasia siellä pohtii PRKL!

Ansku: Pääsette varmaanki Paajaselle, ku kert lääkärikeskukseen meette. Mun mielestä on tosi mukava lääkäri. Hieman omituinen, mut tosi kiva. Toivottavasti teillä ei mitään tulehduksia oo.

Nyt on lähettävä vaihtaa yhen kakkapepun vaippa. Kirjottelen viimeistään ens viikolla neuvolakuulumisia.

mm

Flunssa iski sitten mullekin. Onneks toi mies pääsi just eilen sairaalasta kotiin niin jaksaa se hössätä pojan kanssa.

Ja voi ihmettä! Poika on ollut paljon kiltimpi kun iskä on kotona joten olikohan vaan äitin seura niin tylsää tai sitten oli iskää poitsulla ikävä. Aamulla äänekäs sukulainen pajatti hullun lailla etäisessä ja poika sen kun nukku aamupäiväuniaan. Meillä herättiin tänään jo ennen seiskaa, tuntuu että poika nousis aamu aamulta vaan aikasemmin.

Viime yö nukuttiin kohtalaisesti. Herätykset 2 tunnin välein, en van jaksa yrittää vielä saada noita yötissejä pois ja onhan sinne 6 kk ikään vielä melkein kolme viikkoa.

Pitäis varmaan yrittää välillä kattoa mihin kuntoon kämpän jättää. Miespuolinen sukulainen pöllähti vaan kylään ja niin oli mun imetysrintsikat olkkarin pöydällä johon ne illalla hylkäsin ym.

Pojalla tuli sitten eilen iltasellq käsivarret kirkkaanpunaiksiksi, polvitaipeet turpos ja nilkkoihin tuli näppyjä, jotka se hiero rikki. En sitten tiedä johtuuko ruuasta vai mistä. Iho tuntu kuitenkin rauhottuneen vähän yön aikana.

Jotain piti vielä kirjotella, mutta en taas kerran muista mitä...

Rauhallinen iltapäivä menossa. Jaakko ryömii, kierii ja ähisee tuossa lattialla - osaa jo mennä ihan minne haluaa ja ylettyy jo videoihinkin kun lattialta kurottaa kädellään. Iida nukkuu vielä etupihalla päikkäreitä.

Tiistaina tehdään kaupat siitä meidän talosta. Olin kuntotarkastuksessa, ja se oli tosi hyvässä kunnossa. Vähän tietysti välittäjäsetä katsoi vinoon kun tarkastukseen meninkin minä eikä mies (oli työmatkalla) ja otin vielä vauvat mukaan - sen verran sentään tajusin että pyysin erästä kaveriani vauvoja katsomaan siksi aikaa. Tarkastushan kesti kaksi ja puoli tuntia kaikkiaan. Kaveriani oli katsottu vähän vinoon - hän on raskaana, la lokakuussa ja työnteli vaunuissa puolivuotiaita kaksosia.. mahtoi ihmisillä olla päivittelemistä.

Ollaan nyt oltu kolmestaan vauvojen kanssa pari päivää, mies tulee vasta huomenna kotio. Ihmeellisen rauhallista ja helppoa ollut. Tänään tosin äitini oli auttamassa kun keitin pakkaseen ensi viikon peruna-porkkana-soseet, sitä ei tahdo ehtiä kovin sujuvasti tehdä jos joku ei viihdytä vauvoja. Vauvat olivat ihanan iloisia ja hyväntuulisia, naureskelivat vaan mummulle.

Mummu oli taas tuonut tuliaisiksi taivaan ja maan, vähän itse ommeltua mekkoa, ruokaa, sukkia, unityynyjä, perunoita, porkkanoita ja vaikka mitä. Isovanhemmat eivät kyllä koskaan tule tyhjin käsin, miehen vanhemmat kantavat vaippoja niin ahkerasti ettei olla oikeastaan ollenkaan jouduttu ostamaan niitä itse. Nyt nämä appivanhempani ovat illalla tulossa käymään, että ehdin poiketa nopeasti kaupungilla. Pitäisi mennä ostamaan joku vaate, jakku tai muu lauantaisia häitä varten. Housut onneksi on jo olemassa. Mekkoja olisi, mutta kun ei niissä voi imettää, pitäisi olla joku kätevä kaksiosainen jutska.

Muuten, tässä jotain vinkkejä kiinteiden syöttämiseen jos muillakin on välillä vaikeuksia menekin suhteen:

1. Laulaminen. Kun olen säännöllisesti laulanut syöttäessäni, vauvoille on tullut joku ihme refleksi, että syövät kun laulan. Toki muutenkin syövät, mutta jos ei oikein maistu, laulu auttaa. Iida avaa kuin automaattisesti suunsa aina kun aloitan ""Tien laidas oli mökki..."" (se humppa-humppa-hei -laulu jos joku muistaa lapsuudestaan).
2. Lelut. Käteen voi olla vaikea antaa, mutta usein auttaa jos lelu on sohvan reunalla vauvan näkyvillä tai roikkuu syöttäjän ranteessa tai jotain. Tai sitten vauvan sormeiltavaksi helposti huuhdeltava lelu.
3. Sylissä syöttäminen. Yleensä syötämme sitterissä, kun kahta ei voi pitää sylissä samaan aikaan.. jos toisen nappaa syliin ja toista syöttää sitterissä, kummatkin saattavat syödä ihan mielellään.
4. Telkan kaukosäädin. Jaakko ainakin tekee ihan mitä tahansa jos saa hipelöidä kaukosäädintä.
5. Jumppatauot. Jos vauva pääsee välillä lattialle vähän mönkimään, voi ruoka taas maistua
6. Lautasesta kiinni pitäminen. Meillä käytetään valkeita, reunallisia, syviä muovilautasia. Niiden reunasta (puhtaasta) voi Jaakon tai Iidan antaa napata kiinni - helpottaa kummasti syömiseen keskittymistä
7. Oma lusikka. Jos lusikka kiinnostaa ja siihen haluaisi tarttua, voi antaa oman lusikan käteen ja vaikka siihen vähän sapuskaakin, jos sitä on kiva imeä.
8. Hedelmäsose kyytipoikana. Iidalle ei aina pelkkä puuro maistu. Silloin auttaa, jos lusikkaan ottaa puuroa ja käyttää lusikan kärjen hedelmäsosepurkissa, jolloin suuhun tulee ensin makea maku. Jo maistuu kohta pelkkä puurokin.

Vaihtelua ruokiin olen muuten saanut siten, että perusmuonana on aina sitä peruna-porkkanaa pakastimesta, johon lisään aina jotain pakastettuja kasvissosekuutioita ja jotain tuoretta, esim. raastettua kurkkua tai porkkanaa. Siten ateriana voi olla esim. peruna-porkkana+maissisose+porkkanaraaste, pepo+kesäkurpitsasose+kurkkuraaste+broileri, pepo+tomaattisose tms.

Oli pakko tulla toteamaan, että hemmetin julkinen liikenne!! Juoksin pysäkille yhtäaikaa bussin kanssa hiki päässä, koska se oli edellä aikataulusta, ja eiköhän siellä jo ollu kahdet lastenvaunut, joten en päässyt edes kyytiin. Ja auto tietenkin oli miehellä. Kiia sai taas kuulla äitin sensuroitavaksi luokiteltavat ketutuksen ilmaisut.. Jos joskus vielä on tapaaminen, pakotan miehen töihin bussilla. Piste. Palaan kunhan vähän rauhoitun.

Jippu

Hei pitkästä aikaa :)

Kuten joku mainitsi, niin minäkin kirjaan ylös asioita, joista aion kirjoittaa. Ei taida olla kovin hyvä idea, sillä lista venyy todella pitkäksi. Saa nähdä mikä maratonviesti tästäkin tulee, olen kyllä nyt karsinut asioita pois :)

Pipsa ja Aurora oli kiva kuulla teistäkin, ihmettelinkin jo, kun teistä ei ole mitään kuulunut.

Pipsa: Niin, tehän olitte siellä etelän auringossa :) Olette kyllä rohkeita, kun vauvan kanssa uskallatte ja viitsitte lähteä. Juuri eilen juttelin yhden äidin kanssa, (samanikäinen kuin minä ja hänelläkin on esikoinen, nyt 4kk) ja molemmat oltiin sitä mieltä, ettei lasten kanssa ulkomaille lähdetä. Kai se tämä ikä tekee varovaiseksi ;)

Meillä menee Joonan kanssa ihan hyvin, päivät tosi nopeaa. Poika on edelleen hyväntuulinen ja tyytyväinen, tosin enää ilman seuraa ei lattiallakaan kauaa viihdy. Kovasti tykkää, kun loruttelen ja laulan hänelle. Poika kikattaa kovasti kaikille ilmeille ja hassutuksille, välillä tuntuu, että tikahtuu nauruun :) Päristelee kovasti jne.

Kääntyminen ei vain poikaa kiinnosta, mutta taitaa olla sukuvika ;) Selällään olleessa yrittää koko ajan ylös, istumaan, on sellasessa banaaniasennossa. Ekan kerran Joona kohotti tuolla tapaa itseään 2½ kk iässä eli tosi aikaisin. Taitaa tuo olla hänen juttunsa. Naapurin tuttavien poika, joka on helmikuun alussa syntynyt, tekee ihan samalla tavalla, eikä hän ole kääntynyt vielä kertaakaan.

Istumisesta sen verran, että Joona tuntuu istuvan sylissä jo tosi hyvin, selkä suorana ja tykkää siitä, vaikka en kyllä ole vielä juurikaan häntä istuttanut. Selkänojaa vasten sohvalla ja nojatuolissa istuu hyvin. Täytyy viikonloppuna ostaa syöttötuoli. Minäkin himoitsen sitä Tripp trappia, kun sillä on myöhempääkin käyttöä. Mistähän se kannattais ostaa? Iskussa näytti maksavan 149e + pehmusteet ja se kaari.

Yöt Joona on nukkunut, ainakin vielä, tosi hienosti. Eilen laittoi nukkumaan vähän ennen klo 21.30 ja heräsi 8.30. Oli tunnin hereillä ja nukkui sitten ""päikkärinsä"" tunnin, ja päivällä vielä tunnin. Isän kanssa vaunuilemassa, nukahti vartti tunnin, muutoinhan poika ei päivisin paljon nuku, parit puolen tunnin nokoset. Jospa se alkaa siitä muutua.

Nyt Joona on jo nukkumassa. Alkoi jo seitsemän aikaan olemaaan tosi väsynyt, annoin pojalle silloin vellin. Puoli yhdeksän jälkeen, iltapuuhien, tissittelyn ja korviketilkan jälkeen meni nukkumaan. Jonkin aikaa siellä unta kehräsi. Saa nähdä miten yö menee.

Meilläkään ei syödä yleensä yöllä. Yhden kerran Joona on heränyt yöllä itkemään, mutta tyytyi, kun pidin hetken sylissä ja laitoin sitten sänkyyn ja tutin hänelle suuhun.

Tuosta ruokailusta sen verran, että meillä Joona tissittelee herättyään. Maitoa hän juo n. 6 kertaa päivässä ja illalla tissien päälle vielä vähän korviketta. 11-13 välillä syödään kasvisose, lihaa en ole vielä aloittanut. Bataatti on herkkua, enkä ole perunaa antanut, muuta kuin mitä on noissa valmissoseissa on. Kesäkurpitsaa, bataattia, porkkanaa ja parsakaalta olen itse soseuttanut. Kaupan peruna-parsakaalisose oli ihan kamalaa, ei tainnut olla Joonan eikä hänen masunsa mieleen.

Aika usein annan jälkkäriksi vähän jotain vatsalle hyvää tekevää hedelmäsosetta. Tosin luumun jätin pois, kun Joona puklaili sitä. En tiedä johtuuko siitä, mutta nyt puklailut on vähentyneet, maitopukluja tulee kyllä välillä.

Maitohappobakteereita olen myös antanut, aina kun uusi ruoka-aine tulee kuvioihin.

klo 16-18 annan hedelmäsosetta. Ihan koko purkkia en ole vielä antanut, mutta melkein purkillinen sitä menee. Kasvisoseita, itsetehtyjä, menee puolipurkkia, on noita valmissoseita tujumpaa kamaa :) Tänään Joona söi koko purkin peruna-porkkana-maissisosetta, taisi olla hyvää ja päälle muutaman lusikallisen ruusunmarjasosetta. Terkkari sanoi, että se purkillinen korkeintaan kannataa antaa.

Itsetehdyt soseet olen pakastanut jääpalakuutiokoteloon ja siitä sitten irrottanut kuutiot pusseihin.

Nyt olen parin päivän ajan antanut Joonalle velliä. Aloitin maissivellillä ja annoin sitä illalla n. puoli purkkia. En ole sekoittanut sitä maitoon, kun sehän on melkein kuin korviketta. Tänään annoin eka kerran nyt aamulla, noin tunnin imetyksen jälkeen, riisivelliä n. 70 ml. Ja illalla joi loput. Ensin en ajatellut alkaa antamaan noita vellejä ollenkaan, mutta tulin siihen tulokseen, että ne ovat ns. pehmeälasku ennen kuin aloitamme puuron. Vilja kun ei ole kaikista kevyintä vatsalle. Kuitenkin se sisältää rautaa, joten puolen vuoden iässä täytyy ottaa aamu- ja iltapuuro tavaksi, lihan kanssa ei ole sitten vielä kiire. Huomenna kokeilemme sitten kauravelliä ja siitä voi sitten siirtyä siihen lasten kaurapuuroon :) Taidan sitten jättää vellin pois, kun puuroon siirrytään. Missään nimessä en halua, että Joona alkaa haluamaan aina iltaisin sen vellin. Mielessä siintää kauhukuva, missä lapsi juo vielä parivuotiaana iltavelliä sängyssä ;) Meillä ei sängyssä syödä.

Noista Muksu-puuroista kysyisin teiltä, jotka niitä olette antaneet, että ovatko aiheuttaneet mitään? Kun niitä kaupassa katselin, huomasin, että sisältävät kaikkia mahdollisia viljoja samassa purkissa, ainoastaan graham-vadelmapuurossa oli vain grahamjauhoja, sitä ostin, mutta en ole vielä antanut. Siis tarkoitan niitä tetrapuuroja :) Kauraa sisältävät puurot oli vasta 8 kk eteenpäin.

Maitoa poika tissittelee yleensä noin tunti ennen tai jälkeen aterian. Joskus on tissi maistunut melkein heti soseen jälkeen tai hedelmäsose sen jälkeen. Kasvisoseita ei väsyneelle pojalle kannata tarjota :)

Vähän mua nuo soseiden ja vellien määrät mietityttää, paljon niitä kerralla pitäisi antaa? Poika on kyllä ihan tyytyväinen, joten kaipa saa tarpeeksi. Toisaalta poika nukkuu hyvin yöt.

Tissillä oleminen on Joonalla lyhentynyt. Enää ei tuntia tissittele ja itse jopa siitä irrottautuu :) Ilmeisesti vähäisetkin kiinteät siihen vaikuttaa ja poika saa niistä energiaa ja se jakautuu tasaisesti päivän tarpeeksi. Huomasin alkuun, että jos tuo vähäinenkin sosemäärä jäi vielä vähäisemmäksi niin se vaikutti poikaan.

Siihen täysimetykseen 6 kk ikään asti en usko, toki imettää kannattaa mahdollisimman pitkään, jos maitoa vaan riittää, mutta se, että aloitttaa kiinteät vasta 6 kk iässä on aika myöhään. Kuitenkaan en puolla, että kiinteät aloitetaan jo 3 kk iässä. Aivan selvästi 4kk jälkeen vauva nauttii syömisestä ja tarvii edes vähän muutakin kuin rintaa. Myös se, että vauva syö yöllä kertoo, että hän on nälkäinen.

Pipsa kertoi naisesta, jonka lapsi ei ollut meinannut oppia syömään, kun kiinteiden aloitusikä oli 6 kk. Samoin kävi mieheni siskon tytölle, kun 80-luvun alussa oli sama ""villitys"".

Tuntuu, että vauvalla on ns. herkkyyskausi syömistä kohtaan n. 4 kk iässä, silloin sen oppiminen on helpointa. Kun herkkyyskausi ohittuu, voi taidon oppiminen vaatia aikaa, vrt. lukemaan oppiminen. Teoriahan se on tämäkin :) Ainakin Joonan kohdalla piti paikkansa.

Jippu: Jossain viestissä puhuit Kian pienuudesta. Eihän hän mikään pieni ole, ihan ikäisensä kokoinen. Olen aikaisemminkin maininnut, että marsilaisten lapset ovat keksiarvoa kookkaampia. Kun käy katsomassa tammi-ja helmikuun vauvojen mittoja, on suurin osa 5 kk iässä ollut painoltaan seitsemän kahdeksan kilon välissä. Tuntuu kyllä hurjalta, kun joidenkin vauvat painaa jo 10 kg eli saman verran, kuin monet 1-vuotiaat. Ilmeisesti paino jossain vaiheessa kuitenkin tasaantuu, sillä jos nyt käyttää jo 80 senttisiä vaatteita, niin sillä menolla yksivuotiaana täytyis vaatteet hakea nuorisosastolta ;) Kuinka pitkiä te suurien vauvojen vanhemmat olette? Mä oon 162 cm ja mun mies 180 cm, Joonan syntymäpaino oli juuri meidän syntymäpainojen keskiarvo. Mies oli kolme viikkoa yliaikainen ja siksi painoi 4 kg, mä painoin syntyessä vain 2980g.

Meillä käytetään 68-70 senttisiä vaatteita ja myös jotkut 62 vaatteet sopii vielä Joonalle, vaikka kyllä poika on kasvanut. Kyllä se on niin merkistä kiinni. Esim. H&M.n teräsmies yökkäri on kokoa 62 ja, kun sitä vertasin samantyylisiin 70 senttisiin pukuihin, oli se isompi. Joonalle se on vielä reilu. Tosin epäilen kyllä, että koko merkintä on väärä. Varsinkin ulkohaalarit ja toppapuvut ovat usein isompia kuin koko kertoo. Joonalla on pitkä selkä, mutta jalat lyhemmät. Pojasta taitaa tulla painija, kun niska on paksu :) Ei siltä näytä, mutta monissa puvuissa täytyy jättää nappi ylhäältä auki, taitaa tulla isäänsä ;)

Hampaista sen verran, että Joonalla on jo kolme kuukautta ne nököset tehneet tuloaan eli näkyvät tuolla alaikenissä. kauan kestää, kun kasvavat kunnolla. Niitä hän sormella rappaa ja kielellä koskettelee. Yläikeniäkin näyttää kutittavan, vaikka ei siellä mitään näy, eihän sinne hampaat yleensä puhkea ennen kuin alhaalle on kaksi tullut.

Silloin, kun ne nököset alkoi näkyä, niin säikähdin jo, että hampaat tulee Joonalle tosi aikaisin. Luin jostain, että eka hampaiden tulon jälkeen äidinmaidosta ja imetyksestä tuleva vastustuskyky heikkenee. Kai se pitää paikkansa, kun aika monella vauvalla, jotka ovat marsilaisissa sairastelleet, on jo hampaita. Toivottavasti kaikki pienet potilaat ovat jo toipuneet.

Pottailu ei ole meille tarttunut :) Ainakin tällä hetkellä siihen on ihan turha alkaa, sillä meillä herra kakkaa yleensä syödessä, joten eipä sitä ihan potalla viitsi poikaa syöttää ;) Päiväkoti ajoista muistan muutenkin, että poikavauvan on siinä aika hankala pissiä ja aika sottaista hommaa se on, kun siihen löysät kakat tekee. Melindan tavoin ajattelinkin, että jospa opettaisi sitten myöhemmin pojan suoraan pöntölle, se on kaikkien kannalta paras ratkaisu. Eli ostaa sen pöntön pienentäjän ja pallin. Toisaalta sellainen soiva potta olis aika söpö :) Saa nyt nähdä.

Melinda: Kysyit MLL.n lastenhoitajista. Mun tiedon mukaan ovat tosi hyviä ja luotettavia. Voi olla, että heihin meidänkin tulevaisuudessa täytyy turvautua.

Niin, tänään on marislaiset tavanneet. Toivottavasti tapaaminen sujui hyvin :) Tosi harmi, että osalla on pitkä matka Helsinkiin tapaamisiin, tuntuu niin kaikki olevan Helsinkikeskeistä ;) Pitää meidän muiden järkätä tapaaminen johonkin lähemmäs, keskelle Suomea, esim. Kuopioon tai Ouluun :)

Kaikki halukkaat eivät kuitenkaan tainneet tänään ehtiä mukaan. Olisko uutta tapaamista mahdollisuus järjestää lähiaikoina? Me tullaan Helsinkiin luultavasti 17.9. Miten olis su 18.9 tapaaminen jossakin? Vai onko silloin mikään mahdollinen paikka auki? Mä tunnen tosi vähän Helsinkiä, luultavasti olemme jossain hotellissa su-ma välisen yön. Kertokaa jos ajankohta käy jollekin :)

Huh, nyt täytyy lopetella. Tulihan tässä taas päivän ajan vähän väliä kirjoiteltua ja tässä tulos :)

Kuullaan taas.

T. Chloe

Sini77: Pikaista paranemista flunssasta! Ja toivottavasti ei tartu Nikoon! Harmillista tuo sen ihottuma, selviäisipä pian mikä allergioita aiheuttaa.

Mäkin oon huomannut, että Santtu on paremmalla tuulella silloin kun mies on kotona. Johtuiskohan siitä, että saapi enemmän huomiota silloin kun on kaks leikkikaveria. Joskus turhauttaa kun se mulle iltaisin kiukuttelee ja sit kun mies tulee niin poika on kun ihmisen mieli. Mies ei meinaan todellakaan tiedä mitä on yrittää tiskata ja keskeyttää se neljä kertaa sen takia, että muuten iloinen lapsukainen juuri sillä hetkellä haluaa huutaa kuin syötävä. Missähän iässä muuten vauvat alkaa tajuta, että isi on pois? Kun meillä toi isi häipyy aina yhtäkkiä moneksi päiväksi.

Jippu: Oos varovainen niiden sanojen kanssa =) Me luettiin Santun kanssa tänään sellasta kirjaa, missä pitää etsiä apina, nalle, nukke ja koira. Ja kun hetki niitä toisteltiin ja haeskeltiin, niin Santtu alkoi läpäyttää kädellä sitä kuvaa minkä sanoin. Uudestaan ja uudestaan meni oikein ja vielä parin tunnin päästä muisti ne. Eli näköjään sanoja jää jo mieleen.. Täytyy toistella vaan hyviä sanoja ettei ekat Santun sanomat sanat ole ""äitin hullu Kaisa-serkku"" tai muuta typerää mitä sille höpöttelen. Mulla on kans valitettavasti töistä tarttunut enemmän kirosanoja kuin nuorelle naisihmiselle oisi sopivaa..

Niin, osaakos joku referoida miten sitä hoitovapaata haetaan? En jaksaisi millään lukea sitä kelan byrokratiaa. Jostain on jääny mieleen, että töihin pitää ilmoittaa 2kk ennen hoitovapaan alkua miten tekee, mutta pitääkö sit tietää kauanko sitä pitää? Mä jättäisin mielellään kaikki päätökset viime tippaan, kun ei oo tulevasta asuinpaikasta nyt tietoa.

Jeba, nyt täytyy mennä maate jos vaikka aamulla tulee taas äkkiherätys..

Niin, en ollut lukenut tämän päivän aikana kirjoitettuja viestejä, joten nyt vielä kommentoin vähän niitä :)

Senna: Otan osaa, remontit on inhottavia :( Meillä oli putkiremontti toukokuussa ja ukot kolisteli ammu seitsemältä. Onneksi Joona oli silloin niin pieni, ettei sitä juuri haitannut, mutta se pöly oli ihan kamala ja Joonalla märki sen jälkeen silmä.

Onpa ikävä, että flunssa alkaa vaivata, saa vain toivoa, ettei Joonakin tule kipeäksi. Tuli tuosta Anskun viestistä mieleen, että Joonakin on nyt parina päivänä itkenyt, kun hänet on lattialle selälleen laittanut, tosin sängyssä nukkuu selällään. Juuri äsken kävin laittamassa hänelle tutin suuhun, yleensä poika ei nukkumaan laittamisen jälkeen heräile. Meillä oli viime viikonloppuna rivarin grillijuhlat ja tuolla naapurin patiolla oli eräs vieras kuumeessa ja naapurin lapsetkin olivat kovin räkäsiä. Täytyypä seurata meidänkin noita korvia. Sitä aivastelua ja pientä yskimistä Joonalla on ollut kyllä synnäriltä saakka.

Toisaalta ihan nauravainen poika on kuitenkin ollut. Unohtui muuten mainita, kun joku aikaisemmin kysyi, leputtaako vauvat päättään mahallaan ollessaan, niin Joona kyllä makaa lattialla toinen poski lattiassa :) Lattialla mahallaan ollessaan ei siinä kovin kauaa viihdy, kun ei pääse eteenpäin, vaikka kovasti yrittää jaloilla ja käsillään ryömimisliikkeitä :) Mutta tuskin sentää vielä ryömimään alkaa, jospa tuon kääntymisen ottaisi ensin tavaksi.

Ei Joona muuten olekaan myöhässä sen suhteen, jotkut on vaan aikaisessa :), luin nimittäin Liberon kirjasesta, Vauvan ensimmäinen vuosi, että motorinen kehitys 5-6 kk: ""Lapsi kääntyy ympäri. Lapsi tekee ryömimisliikkeitä vatsallaan maaten, osaa istua ilman tukea, siirtää esineitä kädestä toiseen, leikkii vastikään löytämiensä varpaiden ja sormien kanssa."" 6-7kk "" Harjoittelee kääntyilemistä makuuasennossa, kääntyy selältä vatsalleen.""

Eihän tää mihinkään nukkumaan päässy.. Piti tulla vielä sanomaan, että Santtukin itkee usein kun sen laittaa makuulle, tai siis melkeen aina. Musta tuntuu että se vaan ei tykkää olla lattialla kun sylistä näkis paljon enemmän maisemia. Aattelin kans kauhulla niitä korvia kun on nuhaa, mutta luulisi että tissin imeminenkin aiheuttais itkua jos niissä ois vikaa.

Santtu ei tee elettäkään kääntyäkseen mahalta selälle. Se jo sujui kuukausi sitten mutta en tiedä oliko se se yksi pään kopsahdus vai minkä takia lopetti vauhdin ottamisen. Samaten suuttuu ihan kamalasti jos ei yletä mahaltaan johonkin leluun, mutta ei yritäkään siirtyä sitä kohden. Ihan hyvä, sillä en oo vielä keksinyt mitä tekisin noille miljoonille jatkojohdoille täällä lattialla. Meillä ku on vanha talo ja onnettoman vähän pistorasioita ja ihan liikaa sähkölaitteita!

Minä pääsin flussan kanssa tosi vähällä! Heti oireiden alettua otin panadolia ja sitten vielä mustaherukka oli toisena aseena ja ne tepsi, vaikka nenää sai jo niistä jatkuvasti ja olo oli tosi kurja. Oireet alko jo illalla helpottaa ja aamulla tuntu, että ei ois enää mitään. Ei ole kyllä koskaan mennyt flunssa näin helpolla ohi, koputtaa puuta... Yleensä minä saan niistää n. 3-5 päivää nenä verillä, mutta olin myös koko raskausajan terveenä ja vähintää 3 kertaa vuodessa esiintyneitä flunssia ei ole ollut nyt ollenkaan :)

Pottailusta on puhuttu, mutta olettekos pesseet vauvojen hampaita? Minä tuossa pähkäsin, että koska se hampaiden pesu pitää aloittaa ja niin se meillä sitten aloitettiin. Poikaa tuntuu vaan homma naurattavan, varmaan sitten myöhemmällä iällä pistää enemmän kyllä hanttiin.

Nikon iho näyttää nyt taas vähän rauhottuneen mutta en tiedä johtuko noi oireet tosiaan ruuasta vai ei.. Tosin kaupan kaurapuurojauheessa näkyy olevan mallasuutettaa eli eikös siinä ois ohra yks ruoka-aine lisää. Tosin kuten Chloekin kirjoittin niin välillä tuntuu, että toi luumu aiheuttaa puklaamista enemmän. Vai tuntuuko se vaan siltä, kun toi luumupuklu on väriltään paljon käkyvämpi ;) No nyt meinataan olla ilman luumua ja palataan normaaleihin puurohiutaleisiin. Tosin niistä tulee välillä tosi pahaa liisteriä ja välillä ihan ok puuroa, vaihtelu johtuu varmaan puuron sakeudesta ja siitä miten paljon sitä sekoittelee tolla sauvasekottimella.

Viime yö oli taas ihan jostain. Poika heräs klo 23:30, mies kolisteli taas mut hereille puolen tunnin päästä, ja poika herätti taas puolen tunnin päästä, sitten poika herätti taas puole toista tunnin päästä jne. Saatohan tolla lapsella olla tosiaan nälkä, kun ei taas maito kelvannut illansuussa millään ja puurokin meni huonommin. Välillä taas tuntuu, että toi herääminen on vaan tapa ja jotain tissin lupsuttelua. Yöllä toi syöminen voi nykyään meinaan kestää 20-30 min ja ennen poia söi rivakasti vajaassa 10 minuutissa. Joo ja jos aamulla erehtyy tissiä tarjoamaan, kun pojan mielesttä on ylösnousun aikana, niin poitsu imasee muutaman kerran ja lokistaa sitten hampaat ja ikenet tissin ympärille ja venyttää, siis tuntuu aika pahalta... Sennahan tais kanssa joskus kirjotella tästä tissin venyttelystä.

Varmaan monta itkua on vielä edessä tuon liikkeelle lähdön kanssa. Poika iski meinaan eilen 4 kertaa nenänsä aika hyvin lattiaan, kun oikein yritti sätkytellä, että pääsis eteenpäin. Meillä tuo poitsu ei nyt sitten olis kuin mahallaan. Yöllä olen sen kyllä vielä kääntänyt takasin selälleen, jos sen huomaan (ei tohon tääntämiseen herää). Poika ei meinaan unenpöpperössä osaa kääntyä takaisin selälleen, jos niin haluaa ja sitten alkaa hirveä ulina, että tulkaa kääntämään mut.

Jep, mutta nyt kun poika nukahti niin menen katselemaan noita kestovaippasivuja. Mies meinaan puoliksi vitsillä totesi, että kun pojan kakka ei enää ole kauheeta vellia niin kestovaippoja vois jopa harkita ;) Tosin en tiedä jaksanko itse kunnolla perehtyä noihin vaippaihousuihin yms. katotaan..

Viikonloppuja!

Eipä sitten poika nukkunutkaan pidempään.. Naapuri päräytti taas jonkun ..tanan koneen käynttiin ja poika heräs hirveän itkun kanssa ja ei taas nukahtanut millään. Miks hemmetissä se tekee noita meluavia töitä aina just, kun ois pojan päikkäriaika. Milloin päristelee parvekkeella, kun tullaan vaunuajalulta ja milloin mitäkin. Ja tuntuu, että noi sen hommat ei valmistu koskaan.

Kyllä teillä on Senna varmaan kestämistä ton remonttimetelin kanssa, kun tuntuu, että meillä yks naapuri onnistuu sabotoimaan pojan päikkärit joka päivä...

Sini77: Hyvä, että selvisit flunssasta säikähdyksellä :)

Tosi ikävä, että Nikon ja teidän yöt on noin katkonaisia :( Poikaa ihan selvästi jokin aine ärsyttää ja se taitaa vaikuttaa niihin yöuniinkin. Jostakin taisin lukea, että jos joku ruoka-aine ei vauvalle sovi hän saataa itse kieltäytyä syömästä sitä. Oletko kokeillut Nikolle niitä Reladrops-maitohappobakteeritippoja?

Täytyy koputtaa puuta, kun meillä yöt ainakin vielä on sujuneet, tosin kauhulla ootan, kun poika alkaa sängyssä kääntyileen mahalleen. Mä en myöskään uskaltais antaa pojan masullaan nukkua, vaikka kyllähän se varmaan on ihan ok, kun lapsi itse niin kääntyy.

Kyllä nuo Joonan yöunet on kullanarvoiset. Näin vanhana, kun sitä ei öitä jaksa valvoa :) Mulla on kaksi samanikäistä äitituttavaa, joilla on toukokuussa ja kesäkuussa syntyneet lapset. Heilläkin yö nukutaan. Vitsailtiinkin, että korkeimmassa kädessä on otettu huomioon ""kypsien äitien"" pinna :)

Eilen Joona tosiaan meni nukkuun jo ennen yhdeksää, mikä on harvinaista. Heräsi silloin kerran, mutta nukkui uudelleen, kun laitoin tutin suuhun. Aamulla poika heräs puoli seitsemän, tissitteli ja nukkui sitten puoli yhdeksään. Oli tunnin hereillä ja otti sitten tunnin tirsat. Nyt soseiden jälkeen tissitteli ja on nukkunut päikkäreitä nyt puoli tuntia.

Mies tulee tänään kerrankin ajoissa töistä ja mä pääsen kampaajalle. Edellisestä kerrasta onkin jo aikaa :)

Nyt aamulla annoin Joonalle eka kerran kauravelliä, sekoitin korviketta joukkoon. Aika kivan makuisia nuo vellit :)

Sini puhui, että Nikon kakka on kiinteytynyt. Meillä kyllä Joonan kakka on vielä löysää. Sen verran noista kestovaipoista, että kuulin niiden huonon pitävyyden olevan usein syy miksi kestoilijat kiirehtivät pottailun kanssa. Meillä nuo Pampersin activ fitit toimii niin hienosti, etten jaksa alkaa vaippoja pesemään. Tosin joskus vois paria kestovaippaa kokeilla, mutta niitä kun on niin paljon erilaisia, en millään jaksa alkaa etsimään just sitä sopivinta :)

Senna:Niin, kyllä se meilläkin on viihtyvyydestä kiinni se, kun lattialle laittamisessa itku pääsee. Itku loppuu kyllä lyhyeen ja poika jaksaa jonkin aikaa lattialla leikkiä, enne kuin sieltä taas pyrkii banaaniasennossa kurkkimaan missä äiti on ;)

Älä muuten vielä kiirehdi sen pöntön supistajan kanssa. Kyllä se on tarkoitettu isommalle lapselle, joka jo liikkuu ja mielellään kävelee :)

Antakaahan vinkkejä hyvistä matkarattaista! Huomenna olis tarkoitus lähteä kaupunkiin. Käydään ensin ostoksilla, mennään sitten miehen siskon luo yökylään. Illalla luultavasti Joonan nukkumaan menon jälkeen tai sitten ennen sitä käydään ulkona syömässä, juhlistetaan mun 35v päivää. Aika jännä juttu, että tuo 35v tuntuu musta tosi vähältä, kun muistelee milta tuntui täyttää esim. 25v, silloin sitä tunsi olevansa ikäloppu ;) 30v täyttäessäkään mulla ei ollut mitään kriisiä, taisin silloin 25v kärsiä senkin edestä :)

Nyt lähden keittää kahvit ennen kuin poika herää. Sais tuossa kahdelta herätä, että ehdin ennen kampaajalle menoa hänet imettää.

Kuullaan,

Chloe

Sini77: Joo, tänään porattiin sitten viittä vaille seittemästä puoli kahdeksaan. Ihan kuin tahallaan herättäisivät koko talon ja sitten tekevät hiljaisia hommia loppupäivän. Prkl!

Mä sain neuvolasta ohjeen tohon puremiseen. Pitää kuulemma tiukasti sanoa ""Ei!"" sillai, että vauva ihan vaikka pelästyy. Hih, jos muistat vielä sen keskustelun mitä keväällä täällä kaytiin =)

Mies ihastui tuttavien luona Fuzzi Bunsin vaippoihin sen takia kun niihin ei tarvi erillistä kuorta, vaan laitetaan samoin päälle kuin kertiksetkin. Siinä vaan on ihoa vasten oleva kangas fleeceä mikä ei keinokuituna sovi välttämättä herkkäihoisille. Mutta jos se sopii niin se on mukava kuivapintainen materiaali.

Meillä kestot ei oo falskannu moneen kuukauteen, viimeksi käytetty Pampers sen sijaan päästi pissat pitkin kylkeä sänkyyn. Mutta jos tarkoitit, Chloe, tuolla huonolla pitävyydellä vaihtoväliä niin vaipasta ja välistä riippumatta vaipanvaihto on helpompaa kun pissalla käyttäminen. Joten tuskin sen takia kukaan potalle siirtyy. Ehkä vaan kestoperheet kyseenalaistaa keskimääräistä enemmän valtavirran käytäntöjä. Mä ainakin ajattelen, että jos jotkut lapset oppii aikaisin kuivaksi niin Santtukin voi oppia, enkä niin että kun useimmat lapset ei opi niin Santtukaan ei voi oppia. Itsehän se ei sinne potalle vielä kävele, se on selvä.

Meillä on ne Peg-Peregon matkikset joita oon jo mainostanutkin. Niistä ei kyllä valittamista oo löytynyt muuta kuin se hinta. Mutta eipä näissä kauheesti kannata kuunnella muita, vaan marssia kauppaan koittamaan kaikkia mahdollisia. Mua ei puhutelleet mitkään muut kuin noi Plikot mutta toiset taas ei tykkää niistä ollenkaan. Luulen et niissä on jotenkin erilainen kasaussysteemi kuin muissa, koska monet on valitelleet että liikkeessä se tuntui hankalalta ja mullekaan ei myyjä osannut sitä heti näyttää. Tosi helppo se sitten oli kuitenkin kun ne otettiin käyttöön.

Iltaa!

Nyt on vähän rauhallisempi hetki ja aion kirjoittaa vähän kuulumisia.

Meillä on ollut aikamoista häslinkiä kotona niin kuin viimeksi jo hieman mainitsin. Leolla näkyy jo selvästi kaksi alahammasta ja niillä hän haukkaa aina tissiä puhumattakaan nyrkeistään tai sormistani. Ja se sattuu! Olen kovalla äänellä sanonut monta kerta ai ja ottanut tissin pois, en tie auttaako se, hän vaikuttaa ymmärtävään että jotain on vialla.

Eilen Leo rupesi puhumaan kunnollaan vauvakielellä ja tänään hän jatkoi tarinoitten kertomista pläpläpläploopluu kovalla äänellä. Hauskalta kuulostaa, aikaisemmin poika käytti vaan uu-uu-uu, aguu, uru tavuja, nyt sitten jotain uutta. Hassua että puhe kehittyi hampaiden kanssa. Tissiä venytellään ja aina välillä täytyy melkein voimalla tunkea se suuhun kun kaikki muu kiinnostaa enemmän vaikka on nälkä.

Tänään Leo huusi naama punaisena melkein tunnin, piti onneksi taukoja mutta sitten jatkoi entistä kovemmin huutoa. Ekan kerran synnytyksen jälkeen en tajunnut mikä oli vialla, tissi ei kelvannut ja huuto vaan jatkoi, oli pakko sulkea ikkunat, muuten naapurit vielä luule että täällä tehdään jotain kamalaa :o) Ajattelin että poika on nälkäinen kun viime imetyskerrasta oli mennyt jo aikaa ja tissi ei millään kelvannut. Kokeilin antaa vähän persikkasoseetta, jota on hieman maisteltu. Ja kas kumma, sitä meni alas monta lusikallista ja huuto loppui heti. Mutta kun sose oli syöty, niin huuto jatkoi taas. Mua alkoi huolestuttaa ja lämmitin kriisipaketista (meillä on varmuuden vuoksi pari pakettia kaapissa) vähän korviketta. Sitä hän joi sitten mukista vähän, ja huusi taas. En usko että hampaisiin sattui, koska ne ovat jo ihan näkyvissä, eli nyt ne kasvavat eikä ravaa tietä ulos ikenistä, joka sattuu aivan varmasti.

No lopuksi mentiin suihkuun ja lämmin vesi sai Leon rauhoittumaan. Sen jälkeen sänkyyn ja sitten maistui tissikin taas, poika sammui heti ja nukkui melkein kaksi tuntia. Siinä aikana mentiin bussilla keskustaan ja iltapäivä vietettiin kävelemällä meren rannalla monta tuntia. Leo nukkui vielä toiset pitkät päikkärit. Sen jälkeen oltiin vielä shoppailemassa ja hyvin meni. Vasta autossa, matkalla kotiin mieheni työpaikalta, alkoi huuto taas. Välillä Leo nauroi ja oli iloinen ja sekunnissa muuttui nauru hysteeriseksi itkuksi sitten taas toisin päin. En oikein tajua mikä nyt on. Luulen että poika kehittyy niin huimaa vauhtia että se saa hänet kummalliseksi. Tänään hän harjoitteli jo konttausasentoa ja varpailla eteenpäin työntämistä. Kääntyminen molempiin päin on opittu jo joku aika sitten. Saa nähdä miten Itävallan matkalla käy.

Yksi syy Leon itkuisuuteen voi tietysti olla meidän stressi sekavan elämäntilanteen takia. Nyt meillä on noin viikko aika päättää mihin päädytään, tänne tai Ruotsiin. Tämä on kyllä elämäni vaikein päätös. Vaikka olen aina Ruotsiin halunnut, niin lapsen kanssa on tilanne ihan erilainen ja täytyy miettiä paljon enemmän kun jos oltaisi kahdestaan muutettu. Muuton Ruotsista tänne muistan hyvin, sellaista en lapsen kanssa jaksaisi enää millään. No saa nähdä. Senna kirjoitteli fiksun ajatuksen että ratkaisut tulevat meidän luokse eikä päinvastoin. Sitä täällä nyt odotellaan :o)

Chloe: meillä kestot eivät falskaa lainkaan, mutta tietysti on helpompi pyydystää pissat ja kakat pottaan sen sijan että pesisi ja viikkaisi vaippoja. Se motivoi ainakin mua kokeilemaan pottailua ja olen ihan samaa mieltä Sennan kanssa, että poika ei itse sinne ala kävelemään.
Kiinteiden antamisesta. Se on mielestäni jokaisen lapsen kanssa itse päätettävä milloin niitä alkaisi antaa. Jokainen lapsi on yksilö ja jos hän itse voi vaikuttaa käytöksellä siihen milloin ruokia ruvetaan antamaan, sitä parempi. Meillä on tähän asti pärjätty hyvin pelkästään rintamaidolla, hieman on maisteltu jotain soseita. Tänään tunsin ja näin ensimmäisen kerran, että Leo halusi itse syödä lisää ja oikein pyysi että saisi itse syödä lusikalla. Ja nyt on pian 6 kk jo täynnä, ihan mielellään ruvetaan maistelemaan lisää ja kohta syömään kunnolla. Yöt hän on nukkunut aina hyvin, tissiä syödään vasta aamulla, eli nälkä ei häntä herätä.
En oikein usko niihin -kaverin kaveri kertoi että 6 kk täysimetyksellä ollut vauva ei varmasti osaa vielä 8 kk syödä hyvin- juttuihin. Vauvat ovat yksilöjä. Jos puhutaan raskaudesta ja vauvoista, niin ihmisillä on yleensä eri mielipiteet kaikesta. Mutta jokainen äiti päättää tietysti itse miten ja milloin.

Voi teitä raukkoja jotka joudutte kärsimään metelistä!
Meillä on niin ihanan rauhallinen ja hiljainen ympäristö, joskus harvoin on naapuri ruvennut leikkaa ruohoa meille väärään aikaan, kun Leo nukkuu. Muuten on kyllä aivan ihana paikka asua. Jos olisi kaksi kertaa niin paljon tilaa kun nyt, niin olisi tietysti helpompi :o) Pakko täältä muuttaa jossain vaiheessa isompaan paikkaan.

Meillä on hauck merkkiset Shopper 6 matkarattaat, kevyet ja helposti kasattavat.
http://www.hauck-group.de/de/design.asp?PLID=1&BID=1&KID=1&HID=2&UID=8 jos toi linkki ei avautuu, niin voi kokeilla www.hauck.de ja sieltä eteenpäin.

Nyt tuli taas maratonviesti, uskon että mun kirjoittamisiin tulee parin viikon tauko sen matkan takia. Mutta kun ollaan takaisin, tullaan mielellään moikkaamaan toisia marsilaisia! Eli 16.9 jälkeen ollaan taas maisemissa.
Voikaa oikein hyvin ja hyvää syksyä!

Q.

Heips!

Olikos joku lopulta siellä tapaamisessa? Minä tulin paikalle reilusti etuajassa, mutta kun en mielestäni nähnyt ketään oikean ikäisen vauvan äitiä viisi yli kahteen mennessä, niin lähdn kotio. Mutta ilmeisesti ainakin Tuiskunen oli siellä, joten se todistaa sekä kyvyttömyydestäni arvioida lasten ikiä että myös totaalisesta kyvyttömyydestäni tunnistaa ihmisiä, kyllähän minun olisi Tuiskunen pitänyt tunnistaa. Ärsyttävää, minä ihan oikeasti olen melko huono tunnistamaan kasvoja.

Vietin viime yönä ekan yövapaani sitten Venlan syntymän, kyllä teki hyvää! Mies hoiti lasta ja tyttö tietenkin pitkästä aikaa nukkui koko yön vain kahdella syötöllä... Olin kyllä eilen niin seis, ettei voisi uskoa. Edellinen yö oli taas kamala eikä Venla suostunut eilen päivällä nukkumaan kuin pari puolituntista, joten olin valvonut yli vuorokauden erinomaisen vähällä unella. Nyt sain nukkua koko yön: kävin nukkumaan ysiltä, heräsin puoli yhdeltä, nukahdin uudelleen ja seuraavan kerran havahduin ihmettelemään valoisuutta 10 yli seitsemän. Fantsua!!

Tänään kaverin häihin, toivottavsati Venla osaa ja jaksaa olla kiltisti mummin kanssa, vaikka nyt tuleekin pienessä ajassa paljon erossaoloaikaa äidistä.

Viikonloppuja!

Heissan!

En ole jaksanut taas pitkään aikaan kirjotella,flunssa iski rajulla kädellä ja olin 2 viikkoa melkoisessa räkätaudissa.Onneksi lapset on olleet terveinä.

Chloekohan se kyseli näistä marsilaisten isoista vauvoista.Meillä on ainakin poika saanut ""isot"" geenit;itse olen 174cm ja isälläkin on pituutta 187cm.Mutta esikoinenhan meillä oli ihan""normaalin""kokoinen.Tyttö painoi syntyessään 3200g ja nyt tämä pojan pötikkä yli 2 kiloa enemmän ja oli siskoaan 10 cm pidempi.Nyt pojan koko on 4 kk vanhana samaa luokkaa kun tytön 7kk vanhana..Ja kaikki muukin menee ihan eri tavalla.Tyttö oli täysimetyksellä 6kk asti ja tämä mies sai kiinteitä jo 3kk vanhana,kun maito määrät nousi ihan hirveisiin määriin.Rintaa poika saa vieläkin muutaman kerran päivässä.

Liikkumista kovasti harjoitellaan ja kääntyilee kyllä,kun tarpeeksi mielenkiintoista nähtävää ja leluja on otettavissa,mutta vatsallaan on mielellään lattialla ja tekee ""uimaharjoituksia"",kädet ja jalat vispaa,mutta mihinkään ei pääse.Joskus vähän pakittaa..Hoitopöytä on käynyt melko turhaksi,siinä saa semmosia säyhkeitä,etten uskalla sinne enää laittaa,kun tuntuu,että hyppää sieltä alas :)

Olen viimeksikin kehunut kuinka hyvin poika nukkuu...Vaan eipä nuku enää:( Tai nukkuu,kun ensin saa nukutettua!Ennen oli tyytyväinen,kun vei sänkyyn ja kävi nukkumaan,mutta nyt ei.Iltaisin käy vieläkin helposti,mutta päiväunille käymisessä onkin omat juttunsa.Nyt äsken nukahti taas sylissä kantelemalla.Paikallaan oleva syli ei kelpaa.Tätä on nyt viikon jo jatkunut ja kohtahan se onkin jo tapa...Ja tuo köriläshän painaa jo varmaan 10kg.Viimeksi neuvolassa oli jo 9kiloo.Alkaa olemaan tuo oma selkä jo aika tiukilla.

Mitähän mun vielä piti kirjuutella ja kommentoida...Se muisti lappu systeemi vois olla hyvä..Ehkä tästä muistista piti.Mä en tosiaankaan muista mitään enää!Kaikki asiat pitää kirjottaa lapuille ja sitte vielä pitäis muistaa lukee ne kaikki lappuset ja lippuset.Kauheesti jää menoja väliin,kun unohdan ne.Ja sitte yritän vakuuttavasti opettaa esikoiselle,että koululaisen pitää jo muistaa tiettyjä juttuja esim.ottaa reppu koulusta kotiin.Ja samalla kuumeisesti etsin,et mihin ihmeeseen mun käsilaukku taas on jääny :)

Jotkut oli kirjotellu matkustelusta vauvan kanssa,oisko ollu Pipsa..Mehän oltiin etelän reissulla kun vauva oli 2,5kk vanha ja matka sujui hienosti.Silloin poika ei vielä vaatinut muuta kuin ruokaa,kuivan vaipan ja unta ja matkan teko oli helppoa.Nyt on jo toisin,kun koko ajan tarvii viihdykettä.Ja siskohan siihen hommaan on paras.Mä luulen,että tuo poika osaa jo ikävöidä siskoaan.Monena aamuna,kun sisko lähtee kouluun,laittaa oven kiinni,niin poika alkaa itkeä.Itku kestää pienen hetken ja nyt sitä on toistunut jo monena aamuna.Tänään ei tietenkään :)

Nyt täytyy lähtee keräämään omenat,niitähän tänä syksynä riittää.Alkaa olemaan jo koko vuoden omenakiintiö täynnä.

Queenille ja Leolle mukavaa matkaa,tulkaahan taas kertomaan kuulumisia,kun palailette.

Vielä yks juttu.Onkohan marsilaisista ketään täältä itä/kaakkois-suomesta,jos saatais tänne kulmille oma tapaaminen syksyn aikana?

-Salla ja Poika-

Hanna nukkuu päiväuniaan niin on aikaa viettää hetki koneen äärellä, tosin on 1½h nukkunut eli eiköhän ala kohta heräilemään.

Torstaina lääkärissä Hannalla oli kaikki muuten ok, mutta kurkku punoitti. Eilen hän oli tosi räkäinen, silmätkin oli ihan turvoksissa, ei saanut reppana eilen oikein nukutuksi kun oli niin kipeä. Yöunille nukahti yhdeksän aikoihin ja pariin otteeseen ennen kahta valitteli unissaan, kahden aikoihin annoin panadolia ja vettä, siitä sitten nukkuikin kuuteen ja silloin annoin maitoa, vielä jatkui unet kahdeksaan eli viime yö meni jo tosi hyvin, kaksi edellistä oli valittelua ja pientä itkeskelyä vähän väliä.
Tänään tyttö on ollut aivan eri ihminen kuin eilen, pirteä nauravainen oma Hanna, jolla juttua riittää.
Toivottavasti päästiin taudista näin vähällä.

Maalismamma, meillä oli just se tohtori josta mainitsit, aikas omalaatuisen oloinen tyyppi, ihan hyvän tuntuinen perusteellinen lääkäri, mutta joteskin hieman oudohkon oloinen.

Meilläkin Hanna on ihan ""reilun kokoinen"" vauva, mutta niin on ollut isommat sisaruksetkin ja nyt ovat ihan normaalin kokoisia murkkuja, tyttö on 13v ja 166cm pitkä, poika taas on 15v ja 178cm pitkä ja laiha kuin mikäkin, itselläni ei ole pituutta kuin luojan suomat ruhtinaalliset 160cm.

Muuten Salla, mä olen kotoisin ""noilta kulmilta"", mutta asunut nyt 17 vuotta täällä Hyvinkäällä, vanhempani ja veljeni perhe asuvat sielläpäin edelleen eli kotopuolessa tulee jonkun verran käytyä.

Rattoisaa viikonlopun jatkoa!

Ansku

He he, pitääkin kysyä Queenilta kun tulevat, että missä lintukodossa he asuu.. Voidaan muuttaa sit sinne jos Queen, Leo ja isi muuttavat Ruotsiin =) Ruotsi on mukava maa, olin siel töissä pari vuotta sitten ja ihmiset oli jotenkin niin hupulaisia. Mutta eniten tykkään Saksasta, ja ruinaan miestä lähtemään sinne komennukselle et voitais Santun kans lähteä mukaan. Mä oon nähny jo kauan ennen Santtua unia mis meidän vauva leikkii saksalaisella hiekkalaatikolla, se on varmaan enne. Sen toteutumista odotellessa oltiin mökillä tuulastamassa. Ei saatu kaloja, mies näki 2 ahventa ja husi niitä atraimella mutta eihän se osunu lähellekään kun vesi taittaa valon ja mittasuhteet ihan hullusti. Toi imetysinto vaihtelee aika lailla eri palstoilla, vauva-lehden marsilaisista moni lopettelee imetystä ja kestovaippafoorumilla taas on paljon 6kk asti täysimettäneitä. Tää meidän ketju taitaa olla jotain siltä väliltä.. Saa nähä kuin mun käy, lääkäri uhkaili jollain uudella lääkkeellä ku kortisoni ei auta =(

Piti vaan kommentoida, että mäkin haluaisin taas välillä saksaan.. Oon ollut siellä opiskelemassa ja työharjoittelussa ja jostain syystä tykästynyt vaan siihen maahan :) Siis tosi vauvakeskustelua tää, mutta vauva-juttuja sitten paremmalla ajalla ;)

Saisko noita kestovaippoja jostain semmosen valmiin alotuspaketin? Ettei tämmösen amatöörin tarvis pähkiä, että mitä sitä pitää hankkia, jos niitä haluaa kokeilla.

Niin joo ja viime yö nukuttiin taas tosi huonosti...

Kiireessä tässä luin viestejä, tänään on meidän asunnosta toista kertaa näyttö ja ollaan siivottu paraatikuntoon. Ei enää niin vaikeata kuin viime viikolla, kun on pidetty hyvässä kunnossa ja siistinä. Erityisen helppoa se oli viikolla, kun mies oli työmatkalla. Itse pystyy paremmin olemaan sotkematta kuin siivoamaan kahden (ja kahden vauvan) jälkiä. Ja jotenkin sitä laiskistuu kun on toinen jakamassa kotitöitä.

Vinkki liisterikaurapuuron kanssa tuskaileville. Kokeilkaa kauramannaryynejä! Eivät ehkä ole ihan yhtä kuitupitoisia kuin kaurahiutaleet, mutta puurosta tulee rakenteeltaan ihanaa. Keitän aamulla ison kattilallisen, josta saan itselle aamupuuron ja vauvoille aamupuuron, välipalan ja iltapuuron (kaksi jälkimmäistä laitan jääkaappiin annoksina pakasterasioissa). Kun tätä kauramannapuuroa keitetään kymmenisen minuuttia, siihen voi hyvin esim. pilkkoa päärynää ja omenaa paloiksi sekaan kiehumaan ja sitten lopuksi vaan vispilällä vatkata pehmenneet hedelmät puuron sekaan. Tai puolukoita tai jotain. (että maistuisi joltain). Meidän vauvat tykkää kympillä! Eikä mene jääkaapissakaan kökköiseksi pahemmin.

Hanna73: Kiitti jälleen kerran hyvistä ruokailuvinkeistä =) Ostin Santulle Muksun graham-puuroa, joka kyllä kelpaisi mutta 2dl paketti taitaa maksaa saman kuin kilo kauraryynejä, joten pitää vielä koittaa kotona keitellä noista kauramannaryyneistä. Neuvolantätikin kyl sanoi, et johonkin ruokaan tottuminen voi kestää jopa 10 syöntikertaa eli jos puuro tökkii niin ei auta kaikkea toivoa heittää. Noissa Muksu-puuroissa oli tosi typerä valikoima muuten, oli mm. neljän viljan puuroa vaikka viljoja varsinkaan ei suositella aloitettaviksi kaikkia kerralla.

Sini77: On kokeilupakkauksia, mutta ei oikein hyviä koska niissä on yleensä vaan yhtä merkkiä ja ellet pidä juuri siitä, niin kestoilu luultavasti tyssää. Vitsit kun oiskin vaan kahta vaihtoehtoa, mutta niitä on satoja =) Osakestoiluun kotona riittää hyvin esim. 12 Ruskovillan harsoa ja vaik 2 Bumpyn L-koon kuoret. Ne harsot tosin pitää taitella pyykin jälkeen pötköiksi ja vaihtaa taajaan mutta silti tää on nykyään mun suosikkiyhdistelmä kotosalla. Ne kuivuu äkkiä ja on niin selkeitä ja ohuita.

Mut jos harsot ei nappaa, niin kato vaik www.kimami.com:n sivuja, niillä on myynnissä monenlaisia tarrallisia frotee- ja puuvillavaippoja joita voi pitää Bumpyn (tai muiden vastaavien) kuorten kanssa. Kushiesilla on sellasia vaippoja joissa on kosteussulku (ei tartte kuorta) ja sisäpuolella flanellia jonka ei pitäisi ärsyttää herkkääkään ihoa (polyesterfleece, joka on esim Fuzzeissa, voi ärsyttää). Yhdet kuoret+muutama erilainen sisävaippa, tai muutama erilainen kosteussulullinen vaippa, antaa jo jonkinlaisen kuvan siitä, mitä haluaa tai ei halua hankkia lisää. Monilla paikkakunnilla vaippoja pääsee kyl katsomaan myyjien luona tai tapaamisissa, Lahdessakin on sellasia joka kuukausi jos muistan oikein että asutte siellä?

Nopeesti lukasin jutut ja pakko laittaa Anskulle viestiä..Mistäs päin tarkemmin oot kotosin?Aika huvittava juttu mut mä oon asunu vähän aikaa Hyvinkäällä tossa 90-luvun alussa..

Noista puuroista oli ollu juttua.Mä teen puuron mikrossa,sauvasekottimella hienonnan hiutaleet siinä pahvipurkissa valmiiksi ja siitä vaan tekasen.Vähän sellasta liisteriähän se on,mutta meillä poika ainaski tykkää kovasti.Tai eipä ole vielä vastaan tullu mitään mistä ei tykkäis..

ja nyt puurolle.

Kiitti Senna vinkeistä! Löysin myös tuommosesta esittelystä infon. Pitäisi sitten vaan muistaa sinne mennä, kun se ei ole vielä ensi viikolla vaan vasta seuraavalla.

Huomen aamulla pitäisi jaksaa raahautua perhekerhoon. Saas nähdä kuin sitä saa taas aikaseksi. Ajattelin, että menisin kattomaan millasta siellä on. Mä oon vaan niin huono lähtemään aamulla mihinkään, vaikka herätys Nikon toimesta nykyään onkin ennen seiskaa. Lisäksi kerho on just pojan aamunokosaikana joten ei varmaan kovin ilonen poju ole, jos ei nuku... Tosin noi aamunokoset nyt ajottuu mihin aikaan tahansa ja välillä ne jää kokonaan väliin.

Hirveetä ulinaa on toi päikkäreille käynti ja pitkistä päiväunista vaan unelmoinen. Sitten tää ilta on aina niin takkusta, kun poika kiukkuaa väsymystään. Kuitenkaan ei ikinä poikaa saa kasilta illalla nukkumaan, vaikka yrittäiskin. Meilläkin on taas palattu siihen, että välillä ei auta kuin sylissä hyssyttäminen, että väsymystään vastaan taistelevan lapsen saa nukkumaan.

Meillä ois kanssa paremmin maittanut se kaupan puurojauheesta tehty puuro, mutta palasin nyt ihan hiutaleisiin, koska jauheessa on kaikka muutakin kuin sitä kauraa. Meillä tosin sitten syödään puuro tuossa klo 17 aikoihin ja iltapalaksi porkkanaa, koska puuro ei poikaan väsyneenä uppoa. Ja meillä osataan ainakin ruuan kanssa venkoilla. Pojasta tulee toosi väsynyt, jos ruoka on sen mielestä pahaa. Venkoillaan ja hierotaan silmiä ja sotketaan soseet ympäriinsä :)

Salla; Imatralta olen kotoisin, tänne Hyvinkäälle muutin 10/88 töiden perässä, tosin ala on jo vaihtunut täysin toiseen mitä se oli tuolloin. Missäs päin ""itä-rajaa"" sä asustelet?

Meillä on isukki työreissulla, tulee huomenna jo kotiin, torstaina taas lähtee, mutta tulee perjantai-iltana takaisin, onneksi nyt ei ole tämän pidempiä reissuja, joskus työreissut on olleet 1-2kk, mutta ei onneksi Hannan syntymän jälkeen, nyt on saanut tehtyä täältä käsin työnsä.
Hanna on ollut tänään yks pelle, me ollaan isompien sisarusten kanssa naurettu tytölle pitkin päivää ja tuntuu, että Hanna huomaa meidän katsovan häntä ja show jatkuu uusin kujein. Tänään kekkasi laittaa nenän nirppaan ja sit alkaa tuhista kauhiasti ja päälle nauraa kikattaa, muitakin ilmeitä tekee ja sitten ""keimailee"" päälle.
Se flunssa näytti taittavan selkänsä eikä ole Hannaa enää kiusannut, hyvä niin, kyllähän tässä syksyn tullen tauteja taas liikkuu.

Onko muut äidit innostuneet noista perhekerhoista kuin Sini?
Mä jo meinasin mennä viime maanantaina, kävelin seurakuntakeskuksen ohikin, mutten mennytkään, katselin kun siinä oli vaunuja ja rattaita pihalla ja ajattelin että minähän en meidän vaunuja tuohon pihalle jätä joku vie ne siitä kuiteskin, tyhmyyttäni en edes käynyt katsomassa olisiko vaunut voinut viedä sisälle, tiedän että joissakin paikoissa ne voi viedä ja toisissa taas ei, no ehkä käymme joku kerta uudelleen katsastamassa.

Meillä Hanna syö aamuisin puuroa (jauheesta) ja jonkun ajan päästä vähän maitoa, lounaaksi syödään liha/kana-ateria ja vähän jogurttia päälle ja maitoa hetken päästä, välipala on maitoa ja illemmalla on joko sosetta tai puuroa ja ennen yöunia maitoa ja aamulla 6-7 on maitopullon paikka.
Hanna viihtyy edelleen hyvin vaunuissa hereillä ollessaan, eilenkin oltiin vaunuttelemassa reilu 2 tuntia, josta neiti valvoi 1½h, saa nähdä koska tympääntyy tuohon ja alkaa vaatia pystympään, vielä ei ole onneksi sitä kekannut enkä meinaa koppaa ottaa vaunuista pois ennenkuin neiti alkaa sitä ""vaatimaan"", tosin kohtapuolin se alkaa olla niin ahdas, että on pakko ottaa pois.

Mitä hemskuttia mun piti vielä kirjoittaa? Nyt lyö tyhjää...eli lienee parasta mennä laskemaan lampaita, jos se uni sieltä vaikka tulisi.

Yhteistyössä