Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Päivitetääs taas kuulumisia. Jerestä on tullut varsinainen mittarimato... tai siltä meno ainakin näyttää kun lattialla viipottaa. Ei konttaa, mutta vetää itteensä käsillä eteenpäin ja takapuoli nousee samalla. Saa kyllä kokoajan vahtia, että minne menee ja koiran vesikuppi tuntuu tosi kiinnostavalta samoin kun nurkkalampun katkasija. On pitäny siivoilla ja järjestellä kämppää vähän uusiks ja poistaa tavaroita pojan ulottuvilta kun on aika kerkeeväinen.

Yritän saada Jeree tässä samalla päiväunille. En tiedä onko tulossa hampaita nyt myös ylös kun yö oli aika levoton ja itkua/kitinää riitti ja aikamoista kitinää ollu myös tää aamu ja poika heräs jo vähän ennen seiskaa. Ikenet kyllä näyttäis vähän turvonneilta ja alahampaat puhkes 1,5kk sitten eli ehkä olis ylähampaitten vuoro. Jere ei meinaa millään pysyä tuolla sängyssä selällään vaan kokoajan on kääntymässä vatsalleen ja toisinaan saa käydä kääntämässä 10 kertaa ennen kun uni vie voiton.

Ruoka meillä nyt onneks maistuu hyvin, vaikka välillä olikin niitä vähän huonompia päiviä ettei oikein maistunu ainakaan kaikki ateriat. Hampaitten harjauksesta poika tuntuu tykkäävän kun suu aukee ripeesti kun harjan näkee, hyvä niin.

KM & Jere 9,5kk

äh joku on rekisteröiny mun nimimerkin.. se en siis oo minä jos törmäätte jossain päin keskusteluja..

En jaksa nyt kirjotella pitkästi kuulumisia. Typy oppi ryömimään nyt 9kk ikäsenä. Ruokaa menee jotenkuten ja yöt nukutaa edelleen tosi hyvin. Ollaan pottailtu muutama päivä ja saatu paljon saalista.. Joka kerta melkein tulee jotain. Imetys lopetettiin sillon 8kk paikkeilla kun ei suostunu imemään ja puri ja kirku vaan, enkä jaksanu pumppailla enää. Muuten menee kivasti. Kolhuja tulee kauheesti kun liikkuu ja nousee ihme asentoihin.. Koira yritti eilen nylpyttää tyttöä. En tiedä miten sais sen täydellisesti ymmärtämään että niin ei saa tehdä.. Ja tytön lempi hommia on syödä koirannappuloita ja koiran herkkujen murusia, kaataa vesikuppi, vetää koiraa korvista, säätää digiboxia ja dvd-soitinta, kaivella johtoja nurkista, maistella vaununrenkaita, maistella kenkiä jne..Neuvola ens viikolla, sitten lisää kuulumisia.. Laittakaahan painoja ja pituuksia vauveleilta!

kirjotelkaahan kuulumisia!

plussa ja neiti 9kk+5päivää

Mä voisin laittaa meidän eiliset mitat eli 8kk: paino 8945g ja pituus 68,5cm.

ja enempää en saakaan aikaiseks kun tyttöä tuntuu nyt tänä aamuna kismittävän vähän kaikki....

Nostelua...

Miehellä on loma, ja ollaan mökkeilty alkuviikko. Nyt taas kotona. Huomenna alkais äiti-vauva-kerhokin taas, ja ensi viikolla aloitetaan muskari. Kiva kun on vähän harrastuksia! Keväällä tuli käytyä siellä kerhossa vähän laiskanlaisesti, mutta nyt musta tuntuu että aletaan käymään joka viikko. Elli on jo niin kova touhuamaan ja liikkuu paikasta toiseen, niin kerhossakin varmasti viihtyy paremmin. Keväällä oli rytminkin kanssa vielä vähän hankalaa, kun Elli nukkui aina aamupäivätorkut juuri siihen aikaan kun se kerho alkoi. Mutta nyt ei niitä torkkuja tarvita, joten on helpompaa!

Meille ei mitään uutta kuulu oikeastaan. Elli konttaa paikasta toiseen, nousee koko ajan seisomaan ja välillä irrottaa otteensa kun on niin innoissaan, mutta muksahtaa heti ja kolauttaa tietysti päänsä lattiaan... Pitäisköhän ostaa konttauskypärä? Kovasti tutkii kaikkea, ja yrittää saada ihan kaiken käsiinsä (ja suuhunsa). Kaupassakin, kun nostelen tavaroita kärryyn, Ellillä on aina kädet ojossa ottamassa niitä itselleen. Utelias pikku riiviö. :D

Lillis ja Elli 8 kk 3 vk

Tervehdys täältäkin=)
Lomat on vietetty ja (ihana) arki rullaa taas=)

Meidän neuvola on vasta tytön ollessa lähes 10kk kun kesällä ei täälläpäin lapsia tarkastella ja kun elokuun alussa soitin aikaa niin syyskuulle meni ekat vapaat... tylsää.

Typykkä nousee kans tukea vasten seisomaan ja ramppaa sohvanreunaa eestaas. Osaa suht kivasti laseutuakin istuma-asentoon, harvemmin enää muksahtaa suoraan päälleen. Toki sitäkin sattuu. Ja konttaamalla liikkuu, tosin jos tulee kiire päästä johonki niin ryömimällä pääsee kyllä lujempaa=)
Yösyötöt on saatu pois, kokeilin täältä saamaani konstia antaa yöllä vaan vettä maidon sijaan ja sehän toimi! Kiitos siis sille joka antoi vinkin (en millään muista kuka...)! Neiti nukkuu n. 11h yössä + 3xpäikkärit yht.n.3-4h.

Ruokailun kanssa on vähän ongelmia, tyttö oksentaa, siis oikeasti oksentaa ruoan pois, jos on kovin kökköistä. Esim kaupan 8kk ruoat pääsääntöisesti tulee ulos.
2 hammasta on tossa edessä mutta eipä se niitä taida juuri ruoan pureskeluun käyttää.. Toivottavasti helpottais pian, ettei tarvi jokaista ruokaa ihan sileeks vetää.
Onko muilla samanlaista?

No ruoanlaittoon taas, kirjottelemisiin!

Ja nostan taas. :D

Meillä on päiväunet lyhentyneet taas entisestään... Vielä vähän aikaa sitten Elli nukkui pidemmät päiväunet n. klo 12-13:30, ja toiset tirsat n. klo 16:15-17. Nyt nuo ekat unet on usein vain 45 minuuttia. Tänäänkin nukkui klo 12:15-13 (eli heräsi äsken). Ja silti, vaikka ekat unet on lyhyet, ei tokat ole sen pidemmät, vaan usein vain 30-45 minuuttia. Yöllä Elli nukkuu n. klo 20-08, tosin aamulla heräilee, ja saattaa olla tunninkin hereillä 6-7 aikaan (mutta mä en vielä niin aikaisin suostu nousemaan). Öisin ei juurikaan enää heräile, itkeskelee vaan unissaan muutaman kerran yössä (jolloin käyn laittamassa tutin suuhun ja sitten nukkuu taas hyvin). En viittis yöuniakaan alkaa lyhentämään, mutta olis se kiva että neiti nukkuisi edes yhdet pidemmät päikkärit. En ehdi itsekään tekemään mitään kun hän jo herää... Hmm. Miten teillä muilla nukutaan?

Lillis ja Elli, huomenna 9 kk

Niin, tuosta Lnessin kysymästä ruokailujutusta... Elli syö kyllä aika hyvin kökköisempääkin ruokaa. Kaupan 8kk ruokia ollaan maistettu reissuilla, ja on ne alas menneet. Jossain ruuassa oli kokonaisia maissinjyviä, ja ne vähän tökki. Ja ne myöskään ei sulaneet mahassa, vaan tulivat kokonaisina kakan mukana ulos. Itsetekemiä ruokia olen alkanut myös karkeuttamaan, mössään osan haarukalla, ja osan sauvasekoittimella. Tai lisään riisiä tms. ruokaan. Maissinaksutkin alkaa nyt menemään alas helpommin! Oon antanut myös marjoja (vadelmia, mustikoita, viinimarjoja) kokonaisena suuhun, ja on ne alas menneet yleensä... Pientä "pureskeluliikettä" Elli tekee ikenillään, ei hänelläkään ole kuin 2 hammasta alhaalla edessä. Mä en ole muuta vielä antanut pureskeltavaksi (esim. leipää en ole uskaltanut antaa).

No niin meillä oli eilen 10kk:n neuvola. Paino jatkaa tasasta viivaa siellä -10 käyrillä niinkun tähänkin asti ja painoa oli siis 9780g ja pituus on jo melkein siellä +2 käyrillä missä arvoikin on ja pituutta nyt 78,4cm. Ihan samoissa mitoissa menee poika kun isänsäkin aikoinaan. Mieheni sai sitä massaa vasta reilusti parikymppisenä eli Jerellä lienee tiedossa sama juttu eli nuorena tulee aina olemaan pitkä ja hoikka. Kaikki oli kunnossa ja otettiin 1. hemoglobiinikin ja se oli 127 ja hyvä arvo kuulemma. Ei tullut edes itkua kun Jere ei edes oikein huomannut pistoa.

Nyt saa sitten ruveta antamaan jo hapanmaitotuotteita, saas nähdä mitä meillä niistä tykätään. 8kk:n ruoat uppoo meillä hyvin ja ainoastaan ihan alussa oli kakomista ja pari kertaa oksensi. Annan sekä omia ruokia että kaupan ruokia niin tottuu molempiin. Ruoka onneksi maistuu pojalle hyvin ettei ruokailun kanssa tarvitse "tapella".

Täytyy taas lopetella kun vilpertti painelee ympäriinsä niin on aikamoista perässä juoksemista ja vahtimista.

KM & Jere 10kk ja 3 päivää

Enpä oo pitkään aikaan ehtiny käymään täällä. Maanantaina oli 9kk neuvola jossa mitat 8130g ja 71cm. Pinsettiote onnistuu hyvin ja meillä syödäänki mahollisimman paljon itse. pieniä leivän, perunan ja porkkanan paloja, herneitä, marjoja ym, Kaikki käy minkä saa itse laittaa suuhun. Muutenki kaupan 8kk ruoat menee hyvin vaikkei lilillä vieläkään oo hampaita. ikenilla saa hyvin silti mössättyä ruoan, eikä yleensä tuu ulos mitään kokonaista enää.

Lilia konttaa aivan hirmuista vauhtia ja nousee kaikkea ja kaikkia vasten pystyyn. Myös kissan ruoat on löydetty ja aina ku silmä välttää niin konttaa hirmuista vauhtia kupille ja suu täyteen raksuja.. En ymmärrä miten saisin sille viestittyä että EI. Neuvolassa sanottiin että kyllä näillä main pikkuhiljaa alkaa ymmärtämään sanoja ja kannattaaki opettaa just ei, maito, nälkä ym.

Meillä on edelleen tää vierotusvaihe. Eli päivisin mennään korvikkeella, mut edelleen oon päivän ekan ja viimesen kerran imettäny. Aamulla jotta saan vielä nukkumaan kuuden jälkeen eikä tarvi lähtee alakertaan lämmitteleen korvikkeita ja iltasin se vaan kuuluu rutiineihin, pieni hellyyden hetki. Oon kyllä huomannu ettei maitoo tuu enää samalla tavalla ja varmaan pian loppuu niin sit se imetyski loppuu tavallaan luonnollisesti. 10kk paikkeillahan saa sit antaa jo niitä jugurtteja ja muuta niin sit on vielä helpompi lopettaa ku voi olla varma et sitä kalkkia tulee varmasti muutenki tarpeeks. Korviketta en nimittäin saa meneen millään sitä suositeltua 7dl päivässä.

Me ollaan myös ostettu pyöränistuin ja pikkunen kypärä ja käyty pyörälenkeillä ja lili on aivan innoissaan, vilkuttaa ja kiljuu ohikulkijoille. Ja saan itekki vaihtelua ainaiselle vaunujen työntelylle.

Unirytmi on aika ok. Yleensä nukutaan vaan ne yhet päikkärit ja yöunet 19-7.30. Yöllä ei tosiaan syödä ja heräilyt on muutenki vähentyny. Pari kertaa yössä saattaa vaatia tutin tai herätä pinnoja vasten seisten jollon vähän hätääntyy, mut pääasiassa nukutaan aika hyvin.

Nyt lähdetään kyläileen kaverille ja sen vauvelille ja lili pääsee kiusaan niiden koiria. Se on niin eläinrakas ja kiljuu aina innoissaan kissoille ja koirille.. :)

neppu ja lili pian 9kk

Hiljaista on kuin huopatossutehtaalla... ;)

Meille ei ihmeempää uutta kuulu. Arkea, arkea. Mieskin on taas ollut viikon töissä kesäloman jälkeen. Pientä totuttelua tää taas on vaatinut, kun päivät on välillä niin hiljaisia ja tylsiä kahdestaan Ellin kanssa. Toisaalta hän touhuaa niin paljon, ettei semmoisia tylsiä hetkiä enää tule kuin joskus ennen kun hän vaan makasi lattialla. Nyt tutkitaan joka paikka. Nyt on tullut myös parin viikon sisällä pahempi eroahdistuskausi. En saa olohuoneesta käydä edes keittiössä nopeasti ilman että Elli lähtee perään, tai vähintäänkin parkaisee. Ja olohuoneesta on keittiöön näköyhteys... Hätä tulee jos lähden huoneesta hetkeksikään siis. Joka paikkaan hän seuraa mua, ja roikkuu lahkeissa. Aika vaikeeta saada mitään tehtyä siis nykyään (esim. ruuanlaitto on aika hankalaa jos mies ei ole kotona). Jos keksin jonkun oikein mielenkiintoisen jutun mitä Elli jaksaa tutkia jonkin aikaa, voin saada jotain jopa tehtyäkin hetken aikaa. Mun avainnippu on aika pop. :)

Hampaita ei oo tullut lisää, eli 2 on alhaalla. Yläien kyllä pullottaa edestä, eli luulen että aika pian voi sieltä jotain tulla läpi.

Mä odotan jo, että Elli täyttäis 10 kk, ja voitais alkaa kokeilemaan hapanmaitotuotteita. Välipalavaihtoehdot kasvaa sitten huimasti! Voi antaa rahkaa, viiliä, jugurttia... Mä imetän nyt 4 kertaa vuorokaudessa. Tarkoitus olis lopettaa Ellin täyttäessä 1 v. Eli kohta jätän taas yhden imetyskerran pois. Se vaan tässä hidastaa, kun ei viittis sitä korvikettakaan raahata kaupasta kovin paljoa. Eli ehkä lopetan sit kunnolla vasta kun Elli on totutellut lehmänmaitoon. Eipä tässä kauaa mene kun juhlitaan synttäreitä! Hui!

Mukavaa viikonloppua!

Lillis ja Elli 9,5 kk

Nosto sivulta 8!! Missäs kaikki on...?

Tänään Elli täytti 10 kk, ja oltiin neuvolassa. Pituutta oli 76,5 cm ja painoa 9,3 kg. Minkäslaisia mittoja muilla on ollut 10 kk iässä?

Annoin nyt sitten tänään myös vähän viiliä Ellille. Hyvin maistui omenasoseen kanssa! Jee! Eikä mitään vatsavaivaa tullut. Huomenna jatketaan. Ostin myös maustamatonta jogurttia, eli sitä kokeillaan myös lähipäivinä. Miehen täti toi meille monta rasiallista omatekemää omenasosetta, jota aion nyt antaa Ellille. Ei tartte niitä kaupan hedelmä- ja marjasoseita niin paljon sitten ostaa. Kai sitä vois pikkuhiljaa jotain hilloakin kokeilla, mutta oon vielä välttänyt sokerin antamista. Neuvolassa sanottiin tänään, että periaatteessa voi antaa jo samaa ruokaa mitä itse syö, mutta ilman suolaa tietysti. Oon kuitenkin tehnyt soseet vielä erikseen Ellille. Kun ne meidän syömät ruuat on vähän mitä sattuu... Tarttis vissiin opetella tekemään kunnon kotiruokaa.

Hampaita on nyt 3. Ylös puhkesi pari viikkoa sitten oikea etuhammas. Viereen tulee varmaan lähipäivinä toinen. Onneksi aika helposti on tulleet muut paitsi se eka hammas.

Elli kävelee jo kovaa vauhtia taaperokärryn kanssa, mutta ei hän vielä vähään aikaan kyllä ilman tukea kävele. Sen verran jalat raahustaa. Ei seiso ilman tukea, mutta tuen kanssa kyllä tukevasti. Tykkää tanssia, aina alkaa hytkymään kun tulee musiikkia. Hauskan näköistä! Iloinen veijari, jossa on alkanut tulla esiin vähän ilkikurisiakin piirteitä. Varsinainen pikku riiviö! ;D

Kirjoitelkaapas kuulumisia muutkin!

Lillis ja Elli 10 kk

Hiljainen on tosiaan tämä ketju, olis kiva lueskella mitä "pitemmälle ehtineille" kuuluu.

Lillis: kerropas mitä teille sanottiin noista maitotuotteista neuvolassa. Miten alotellaan, paljonko, mitä annetaan jne. Ja miten oot ite tehny. Määrät varsinkin kiinnostaa. Meillä on ens tiistaina toi 10kk nla niin sit vois vertailla.

Minttu täyttää maanantaina 10kk. Luulenpa että painoa on se reilu 9kg ja toivottavasti pituudessa ois menny 70 cm rikki.

Minttu konttaa jo tomerasti, nousee tukea vasten eniten kontalleen, jos on joku matala vaikka pyykkikori alassuin niin siihen nousee jaloilleenkin. Sohvaa vasten ei esim. ite pääse kun ei yletä. Hampaita on 2 alhaalla ja ylös on tulossa liuta mutta niiden puhkeaminen kestää ja kestää vaan. Alkaa mulla mennä hermot kun varmaan 3vk ne on jumittanu siellä ikenessä. Ei liiku ylös ei alas ja mä pähkäilen joka ikinen ilta laitanko supon vai en. On tässä pidetty taukoakin mutta yleensä laitan. Unet on katkonaisia ja yöunet ollaan tutin orjia. Toivoa sopii että tutti jäis sitten taas hyödyttömäks kun noi hampaat saatais esille.

Me päästään tässä loppusyksyllä viimein omaan kotiin. Kaupat talosta tehdään ensi viikolla, vapautuminen selviää vissiin samalla. On sitten Mintullakin tilaa enemmän liikkua, varmaan sitten pitää se taaperokärrykin hommata. Tänne ei kannata :oD En tiedä yhtään millä ilveellä mä ehdin pakkailla kun neiti on tomera auttamaan mutta jospa se jotenkin. Joku nurkka pitäs saada tyhjäks tässä asunnossa ekaks minne sitten niitä pakattuja laatikoita alkas keräämään. En vaan yhtään tajua miten SE onnistuu.

Jaha... neiti alkaa tutkia tietokoneen johtoja joten...

Aaja, maitotuotteista: terveydenhoitaja sanoi ihan vaan, että nyt voi sitten aloittaa antamaan hapanmaitotuotteita. Hän luetteli viilin, jogurtin, rahkan, piimän ja raejuuston. Eilen annoin tosiaan pari teelusikallista viiliä. Tänään annoin n. 0,5 dl maustamatonta jogurttia. Mä nyt ajattelin, että tää viikko mentäis tolla n. 0,5 dl:lla, ja sit katotaan jos lisätään vaikka desiin, jos maha hyvin sen kestää. Oon siis välipalalla antanut näinä kahtena päivänä (enkä oikein tiedä missä muussakaan välissä noita antais). Määristä se terveydenhoitaja ei sanonut mitään, joten oon nyt tehnyt tällai "mutu"-tuntumalla. Mä uskalsin nyt antaa heti noinkin paljon, kun Ellille ei ole tullut mitään vaivoja mistään ennenkään (paitsi ihan alussa bataatista), ja arvelin lehmänmaidon kuitenkin sopivan kun äidinmaidonkorvikekin sopii. Niin, ja sitä se terveydenhoitaja suositteli, että annetaan noita maustamattomia jogurtteja alussa, eikä niitä makeita "maustettuja". Ja sitä se terkka sanoi, että kun (lehmän)maitotuotteita menee 2 dl/päivä tai enemmän, annetaan D-vitamiinitippoja enää 3 päivässä, kun nyt ollaan annettu se 5 tippaa. Tämmöistä meillä siis! :)

Meidän neiti otti ekat askeleet iässä 10kk 2 pv =)

Ei nyt varsinaisesta kävelystä voi vielä puhua, mutta askeleen-pari ottaa ilman tukea ennenku tömpsähtää pepulleen.

Missä mun vauva on???

Lness ja neiti 10 kk 6 pv.

Onnea ensiaskelista!

Aika jännä, meillä on ollu jo kuukausia ohjeena d-tippoja 3 päivässä. Saas nähä millaset ohjeet me saadaan noista maitotuotteiden alotuksesta. Itekin oon kyl sillä kannalla että maustamattomalla jukurtilla ja viilillä alotellaan ja niihin sitten sotketaan pilttihedelmää/marjaa. Ehtii ne maustetut jukurtit tulla tutuksi myöhemminkin. Mehujakaan en oo antanu. Sitten kun hampaiden pesu sujuu niin sitten. Meillä varmaan noi jukurtit on sitten aamupalalla kun ei välipalaa oikeestaan millonkaan syödä ja aamupalalla ei puuro maistu ainakaan joka aamu. Ja iltapuurotkin olleet pannassa jonkun aikaa kun tuntu että viljasta tulee massuoireita. Nyt ollaan sitten taas kokeiltu ja on se kaurapuurokin maistunu pitkästä aikaa ja ilman massuoireita. Taisi olla vaan ärtynyt joteski...

Oottekos te jo lopettaneet aamu/iltamaidon antamisen? Meillä ei varmaan aamumaidon antaminen lopu ihan hetkeen kun Minttu jatkaa sen jälkeen unia vielä. Ei siis jaksa nousta vielä kuuden/seittemän aikaan (ja hyvä niin). Unimaidosta en oikein tiedä mutta jatketaan nyt vielä jonkun aikaa. Katsoo jos vaikka ite alkaa hylkiä sitä... Tuttipullosta pitäs varmaan alkaa opetella seuraavaksi pois, en vaan oo vielä jaksanut alkaa miettiä toteuttamistapaa muuten kun että pillimuki pitäs ostaa.

Meillä on talo kohta melkeen ostettu ja pitäs alkaa miettiä muuttoa. Voi auta armias! Pakkaaminen tulee olemaan melkoinen operaatio kun on tuo neiti apulainen... Saas nähä miten siitä selviää. Asunnon loppusiivouksesta nyt puhumattakaan! Pitänee vissiin kiikuttaa mummolle yhdeksi päiväksi ja yrittää höyrytä koko asunto siivota sillä aikaa...

Aaja & Minttu maanantaina 10kk

Vau, hienoa Lness, askelia jo!! :)

Aaja, noista D-vitamiineista. Te varmaan ootte antaneet 3 tippaa, kun Minttuhan juo korviketta? Siihenhän on D-vitamiinia lisätty? Meillä ollaan menty pääosin rintamaidolla vielä, eli siksi se 5 tippaa. Nyt annan kerran päivässä n. desin korviketta, päivällisellä nokkamukista. Me lopetellaan varmaan aamumaito vikana samasta syystä kuin Aaja, eli Elli syö kuuden aikaan ja sitten vielä nukutaan. Muut imetykset jää varmaan aika helpostikin pois, kun annetaan maitoa sitten vaan nokkiksesta ruuan/puuron yhteydessä. Mut imetykset yritän jättää pois tän vuoden lopulla.

Käytiin avoimella päiväkodilla valokuvauksessa tänään. Hyvin meni, ja Elli jopa hymyili. :)

Tsemppiä muuttopuuhiin Aajalle!

Kesti hetki löytää tää meijän ketju, mutta löytyhän se lopulta 7. sivun alusta. Enpä oo itekkään kerenny pahemmin kirjottaa tai edes käydä täällä sen jälkeen kun noi työt alko 15.9.

Eli tosiaan töihin paluu koitti ja ihan mukavaa vaihtelua tähän kotona oloon ja hyvä fiilis on kun pojallakin menee hyvin hoidossa. Jere siis perhepäivähoidossa missä on yhteensä 4 lasta. Hoitajan oma melkein 6v poika, hieman vajaa 2v tyttö, 1v7kk poika ja sitten Jere. Mullakin työajat on nyt 9-15 eli mukavat työajat Jereä ajatellen ja oon lupautunu tekeen lauantait että on yks viikkovapaa niin Jere on hoidossa 4 päivää viikossa. Hoitaja asuu 15 min. kävelymatkan päässä meiltä. Jere on kuulemma hoidossa oikea ilopilleri niinkun kotonakin ja se on mukava kuulla.

Huonona puolena tulee varmaan sitten sairastelut ja nyt Jere onkin 1. kertaa kipee: on korvatulehdus ja kuume vaivaa eli antibioottikuuri päällä. Tulin kuumeeseen itekkin joten kotona ollaan. Jerellä on kova meno päällä vaikka kipee onkin eli se ei oo vauhtia hidastanu yhtään. Meillä ei vielä kävellä, mutta tukee vasten seisoo ja siirtyy eteenpäin. Maassa etenee lähinnä mittarimatona ja välillä konttaa, mutta jos pitää edetä vauhdilla niin äkkiä muututaan mittarimadoksi.

Hampaita tuntuu tulevan nyt vauhdilla eli ylhäällä on tulossa 4 hammasta hyvää vauhtia ja alhaallakin pilkottaa jo 2 uutta hammasta eli Jerellä jo 8 hammasta näkyvillä. Käytiin hammastarkastuksessakin ja siellä todettiin, että Jerellä huulen yläjänne on piukka tai jotain sinnepäin, mutta tarkoittaa kuitenkin sitä, että ylhäälle jää nyt rako hampaiden väliin ja se jänne saattaa katketa itsekseen jos poika joskus kaatuu ja sitten vaan tuppoa suuhun. Jos se ei katkea itsekseen niin se sitten katkaistaan ennen pysyvien hampaiden tuloa.

Meillä vietetään kohta Jeren 1v synttäreitäkin... nopeasti on tämä vuosi mennyt. Meillä oli kuvauskin ja se oli tarhassa kun perhepäivähoitolapset kuvataan myös siellä. Kuvia ei olla vielä saatu, mutta toivottavasti onnistuvat niin niistä voisi teettää ns. 1v kuvat isovanhemmille ja kummeille, vaikka Jere olikin silloin vasta vähän yli 11kk :-)

No joo mitähän muuta.... no aika vauhtiveikko Jere on eli kokoajan saa juosta perässä hakemassa pois erinäisistä paikoista ja saa kieltää vähän väliä,mutta ihan hevillä ei poika tunnu uskovan. Saas nähdä mitä se on sitten kun ottaa jalat alleen huh, huh :-) Vauvauinnissa käydään taas kesätauon jälkee ja Jere on ihan intona. Harmi kun nyt muutama kerta jää väliin kun ollaan kipeitä.

KM & Jere 11,5kk

Heti intona kirjotan kun joku muukin on käyny täällä! :)

Aajalle piti vastata noista uniasioista jo ajat sitten... Meillä mennään suunnilleen näin:
- aamulla herätään klo 8-9 välillä,
- päikkäreille ulos mennään 11:30, ja Elli nukkuu aika tarkkaan 1,5 tuntia eli herää klo 13 maissa,
- klo 16-16:30 nukutan meidän sänkyyn, nukkuu n. 30 min. tai jos mä nukun vieressä niin usein tunninkin, heräillään 17 aikaan siis,
- yöunille mennään 20-20:30 aikaan, nukuttaminen tosin kestää yleensä ainakin puoli tuntia,
- yöllä itkeskelee useamman kerran yleensä, aamulla 5-6 aikaan herää, jolloin otan meidän väliin ja imetän, ja sit jatketaan unia (tai ollaan tunti valveilla ja sit nukahdetaan).

Tämmöstä rytmiä nyt. Oon kyllä miettinyt että koska siirrytään yksiin päiväuniin. Vielä Elli ei kyllä jaksa olla hyväntuulisena hereillä kuin kolmisen tuntia, sitten jo väsyttää.

Nyt on kova huuto tuolla iltapesuilla! Elli huutaa ja isi huokailee...

Lillis ja Elli 10,5 kk

Tosi hiljasta tuntuu täälläkin olevan ja oli vaikeuksia ketjun löytämisessä, mutta löytyihän se viimein sivulta 9. En tosin oo taas itekkään hirveesti kerenny täällä käymään, mutta päivitetään nyt taas tietoja josko tää ketju vielä eläis.

Meillä on juhlittu 1v. synttärit pari viikkoo sitten ja hyvin meni. Jere ei vierasta, tosin meno on kyllä hillitympää kun on paljon ihmisiä ympärillä ja sillon ihmetellään. Muuten onkin aina kova meno päällä. Meillä ryömitään, konttaillaan, seisotaan tukea vasten ja kiipeillään muunmuassa.

1v. neuvolassa mitat oli 81,3cm ja 10.660kg. Tuli 2 rokotusta eli tehoste edellisiin ja sitten annettiin influenssa rokote. Sen otin kun Jere on hoidossa ja toivottavasti antais ainakin jonkin verran suojaa. Jere kun sai ton korvatulehdusjutun jälkeen nuhan ja yskän ja tietty myös me saatiin se kun lasten virukset on kuulemma aika ärhäköitä ja ne sitten yleensä myös tarttuu.

Mitähän vielä... no varsinainen ilopilleri ja naureskelija meijän poika on ja hoitajakin sanoi samaa eli täytyy olla tyytyväinen.

No ei nyt sitten taas muuta tällä kertaa.

KM & Jere 1v2vkoa

Kiva kun kaivoit tän ketjun esiin KM! Ja onnea 1-vuotiaalle Jerelle! Olis kiva kuulla muistakin, kun tosiaan jotkut ovat jo synttäreitä viettäneet! Meillä niihin on vielä 2 viikkoa. Tänään tosin mennään jo 1-vuotiskuvaan.

Ellillä on nyt 7 hammasta. Niitä on "tehty" yöt, eli valvomista on ollut. Parikin tuntia saattaa olla hereillä keskellä yötä, ja se koettelee mun hermoja kyllä... No, jos ei ole hampaita tulossa, niin sitten heräillään muuten vaan. Onneksi huonotkaan yöunet ei yleensä vaikuta Ellin mielentilaan seuraavana päivänä, eli hän on aina yhtä iloinen ja touhukas. Joskus kyllä sitten aamupäivällä väsyy nopeammin, jos on yö ollut oikein hulinaa. Äitikin on ihmeen hyvin jaksanut! Kaikkeen tottuu, kai. Niin, ja nyt ollaan siirrytty yksiin päikkäreihin, jotka kestää max 1,5 tuntia.

Meilläkin on kova meno koko ajan. Elli kävelee tuen kanssa hyvin, ja nousee jo seisomaan ilman tukeakin. Ja pysyy siinä hetken. Ottaa 1-2 askeltakin aina välillä, mutta sitten pyllähtää. Eli ei sitä kävelemiseksi vielä voi sanoa. :D Konttaamalla pääsee lujaa. Tutkii joka paikkaa, ja kaapit ja laatikot tyhjennetään vähän väliä. Esim. keittiössä on kauhat ja muut välineet pitkin lattiaa... En viitsi niitä koko ajan siivota, kun ne pitäis ensin pestä (kun käyvät aina suussa välillä). Pesen siitä lattialta sitten sitä mukaa kun niitä tarvitsee! ;D Myös vessassa Elli tykkää kaivella yhtä kaappia, missä on mun isompia rasva- ym. purkkeja. Ilopilleri neiti on, ja kauhea esittämään jos on vieraita ihmisiä ympärillä. Jos muut nauraa, niin hänkin nauraa semmoista tekonaurua... Taputtaa, juttelee kovasti jne. Sanoo mm. äittä, oho, kakka ja yrittää sanoa ankka, mutta sanoo aakka tms. Matkii kovasti.

Semmoista tänne... :)

Lillis ja Elli 11,5 kk

Kirjoittelenpa minäkin kuulumisia tytöistä. 1.v juhlat juhlittiin viime viikolla mittaa oli tytsyille tullut A 75cm 10135g ja B 76cm 9485g. Kuvassa käytettiin, olikin aika show saada molemmat pysymään paikallaan yhtaikaa. Tytöt alkoivat kävelemään ennen synttäreitä viikon erolla toisiinsa. Meno on meillä jo aika huimaa ja toistensa kanssa osaavat leikkiä ja riidellä sama lelu kun kiinnostaa aina yhtaikaa molempia:) Kaksilla päikkäreillä mennään olen viel 1,5kk kotona ja pitäisi kai alkaa kokeilemaan yksiä päikkäreitä, vaik pitkäksi käy aamupäivä kun klo 6 jo herätään. Toinen nukkuu yleensä koko yön, mut toinen heräilee parin tunnin välein ja lopulta otan meidän väliin aamuyöstä kun ei sänkyynsä enää rauhoitu. A tyttö sanoopi jo sanoja ja hampaita on 6 B ei niinkään vielä sanoista välitä eikä tytsyllä ole vielä yhtään hammasta:).
Starppatar&Starppa&tytöt 1v 1vk

On toi kyllä niin jännä juttu kuinka kaksosetkin kehittyy noin eri tahtiin! Jotenkin sitä kai ajattelee että ne tekee kaiken samalla lailla. ;) Tyhmää varmaan ajatella noin.

Oon kanssa huomannut ton, että sama lelu kiinnostaa aina kuin mikä kaverilla on. Kun ollaan kerhossa, niin Ellillä ja jollain muulla on vähän väliä vääntöä jostain lelusta. Vaikkei se tavara hetki sitten olisi kiinnostanut yhtään, niin sitten kiinnostaa kun joku muu nappaa sen käteensä...

Yhteistyössä