Marrasvauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lillis77
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Lillis77

Vieras
Ajattelinpa laittaa meille nyt ketjun tänne vauvanhoitopuolelle! Mukava olis nimittäin kuulla miten teillä muilla menee nyt vauvan kanssa kotona. Laitetaan vaikka listaa että ketkäs täällä kirjoittelee.

Me ollaan oltu nyt päivää vajaa viikko kotona. Ihan mukavasti on mennyt, vaikka vauva on ollut aika itkuinen varsinkin iltaisin ja öisin. Itseltäkin on pari itkua päässyt, kun ei osaa toista auttaa. Mahavaivaa taitaa olla pienellä. Ollaan mietitty, että mistä se johtuu, ja yksi syy voi olla meidän molempien saamat antibiootit. (Tosin ei kai sen pitäisi enää vaikuttaa, vai?) Vauvahan oli lastenosastolla koko meidän sairaalassaoloajan. Viime yönäkin menin sänkyyn klo 23, mutta nukahdin vasta 03:30 kun vauvakin vihdoin nukahti pidemmäksi ajaksi kuin vartiksi. Aamulla nukutti vauvaakin taas hyvin, ja minä nousin ylös vasta puoliltapäivin kun vauva heräsi syömään... Täytyy nukkua silloin kun voi. :) Mies on vielä kotona, mutta perjantaina hän on menossa takaisin töihin. Saa nähdä miten sitten pärjätään. Mun olo on väsymystä lukuunottamatta ihan hyvä. Mahakin on pienentynyt aika hyvin. Kiloja on kyllä vielä n. 7 enemmän kuin ennen raskautta. Peiliin katsoessa on silti hirmuisen hoikka olo! ;)
Vauvan syömisen kanssa ollaan myös pähkäilty. Hän ei ime rintaa ilman rintakumia, mutta muuten imetys on alkanut sujumaan paremmin. Hirmuisen kärsimätön hän on odottamaan ruokaa. Heti pitäisi olla rinta suussa kun hän herää, ja sitten menee hetki huutaessa ja taistellessa, kunnes hän tajuaa ottaa ekat imaisut. Lisämaitoa pumppailen jääkaappiin pari-kolme kertaa päivässä, ja sitä jatketaan Nanilla. Jos vauva söisi vain rinnasta, joutuisin imettämään varmaan tunnin välein, kun hän ei jaksa sieltä riittävästi kerralla imeä. Vauva on siis ensin rinnalla, ja sen jälkeen annetaan lisämaitoa pullosta. Tuttipullojen ja rintapumpun keittäminen onkin aikamoinen show, ja olisi kyllä ihanaa jos vauva tulisi toimeen vain rinnasta imemällä. Ihanan suloinen tyttönen hän on kaikesta huolimatta! Monesti meinaa päästä itku vain kun häntä katselee. :)

Tässäpä siis listaa, lisätkää itsenne siihen:

Lillis77, 22.11.07 TYTTÖ, 3645 g, 52 cm

Min, 17.11.07 Poika, 4160g ja 53cm

Maanantaina tuli kaksi viikko kun ollaan oltu kotona, oltiinkin ihan lyhyen ajan vain sairaalassa kun kaikki kumminkin hyvin. Neuvolassa käyty ja huomattu että poika kasvaa. Meillä mennään pelkällä tissimaidolla, mutta välillä tuntuu (kuten eilen illalla) että juo ihan hirveästi, mutta äskönkin riitti vain 10min ja nukahti uudelleen. Meillä esikoinen ei osannut ollenkaan syödä tuttipullosta eikä siis juonut korviketta ollenkaan, mutta nyt poju osaa juoda pullosta niin välillä saa käydä jossain (esim. jouluostoksilla oon pari kertaa käynyt). Täällä onkin nyt hiljaista kun molemmat lapset nukkuvat ja saan hieman aikaa itselleni.

Janniina, 5.11.07 Tyttö, 3525g ja 49cm

Tytöllä tulee tänään 1kk täyteen eloa masun ulkopuolella. Neuvolassa viimeisimmät strategiset mitat olivat 4250g ja 54cm. Tuntuu aika hurjalta tuo pituuskasvu!

Vaikka kotona on oltu melkein kuukausi, on elämä vielä unista toisiin menemistä. Selkeää rytmiä ei ole olemassa ollenkaan. Masuvaivat valvottavat usein ja kyllä sitä kipristelyä on päivisinkin. Hiukan apua ovat tuoneet RELA- ja Disflatyl-tipat. Minusta on mukavaa kun tyttö haluaa seurustella kokoajan enemmän, tosin kun yöt ja päivät menevät oman levon kannalta vähän heikosti, joskus kyllä meinaa itku päästä kun toinen vaan silmät säihkyen haluaa seurustella ja itse olisi ihan sammumispisteessä. No, pian tämäkin aika on ohi ja uudet probleemat edessä.;) Täytyy nauttia siitäkin väsymyksen tunteesta kun ei voi tietää onko siihen uudestaan mahdollisuutta!

Kuinkas olette toipuneet synnytyksestä? Jäikö jotain hampaankoloon? Yllätyitkö jostain?
Minulla on kiloja vielä reilusti jäljellä, mutta muuten palautuminen on lähtenyt hyvin käyntiin. Tuntuu siltä, että sisuskalut ovat palanneet omille paikoilleen! Minulle positiivinen yllätys synnytyksen suhteen oli lääkkeiden teho.:) Pelkäsin ettei mikään auta niihin tuskiin (siis ihan siellä synnytyssalissa tuntui siltä), mutta toisin kävi, onneksi. Epiduraali auttoi erinomaisesti. Ei vienyt kipua kokonaan, mutta pehmensi sitä huomattavasti!

Tyttö saa vain rintamaitoa ja on onneksi ainakin vielä riittänyt hyvin. Alkuun oli vaikeuksia kun rinnanpäät menivät rikki ja lisäksi tytön oli vaikea saada hyvää otetta, mutta hiljaa hyvä tulee. Hän viihtyy edelleen usein rinnalla ja syö vaihtelevan pituisia pätkiä kerrallaan, nukahtelee usein kesken syömisen.

Lness 18.11.07 Tyttö, 3855g ja 51 cm

Heippa vaan!

Täällä on arki lähtenyt käyntiin, yöt valvotaan ja päivällä nukutaan vähän paremmin.
Ihan kauheita vatsavaivoja on vauvalla, oon Relatippoja antanut ja itse syönyt kans gefilus-tuotteita, mut toistaseks ei apua.
Viime yö oli ihan kauhea, mies oli viettämässä varpajaisia ja tyttö päätti huutaa melkeen koko yön. Ja nyt kun tyttö nukkuu kiltisti päikkäreitä, myös mies nukkuu kankkusessa ja meikkis leikkii esikoisen kanssa.

Väsymyksen lisäks vaikeinta on se, että kun mulle tehtiin sektio,niin on ton 2 vuotiaan hoitaminen hieman hankalaa. Ulos ei päästä eikä autolla mihinkään kun en voi poikaa nostaa. Pyllyäkään en siltä saa kunnolla pestyä... Kyllä on tosi hyvä äiti-fiilis kun tuntuu, etten kumpaakaan lasta pysty itse kunnolla hoitamaan.

Imetys sujuu täällä ihan hyvin, oon kyllä mietteny,et pitäiskö antaa nannia välillä jos se ois vauvan vatsalle parempaa kun mun maito.
Mitäköhän kaikkea pitäis ruokavaliossa välttää? Kahvia mun on pakko vetää aamulla pari kuppia, silmät ei muuten aukee.

No nyt poika roikkuu koneessa, jatkan myöhemmin.

Lness ja

Penni73 8.11.07 Tytto, 3255g ja 49 cm

Hei kaikille ja kiva etta meilla on nyt palsta taalla vauvanhoidoissa!
Tanaan tulee 3 vkoa tayteen kotona. Imetys menee jo ihan kivasti. Vauvalla on nalka minun mielesta enemman yolla kuin paivalla, no tietty yolla on niin vasynyt etta tuntuu etta silta. Pari yota meni jo kivasti silleen etta itsekkin sain nukkua useita tunteja putkeen, mutta viime yo oli taas takapakkia. Vauva nukahtelee syomisen valilla ja sitten laitan hanet taas nukkumaan ja heti melkein sen jalkeen uusi syotto, koska se ei ollutkaan tarpeeksi. Onko teilla vastaavaa ongelmaa etta vauva nukahtelee tissille ja heraa taas vaatimaan lisaa?
Nyt mietityttaa sellainen etta kakan vari on ollut muutaman kerran vihertavaa ja pari veritippaakin ollut mukana. Luin kylla netista etta se johtuu luultavasti vaarattomasta (muistaakseni) perasuolen tulehduksesta ja vihrea vari ripulista. Ripulista ei kai muuta vaaraa nyt ole kuin se etta vauva menettaa nesteita. No tarkkailen tilannetta, se vaan ku kakka ei ole ku muutaman kerran ollut vihertavaa.

Penni73

Janniina kyseli palautumisesta yms... Mulla synnytäs oli sillain yllätys, positiivinen, kun esikoisen synnytys oli niin vaikea niin nyt oli helppo (jos sitä siksi voi sanoa:). Elikkäs esikoinen keti yli 16h ja 38min ponnistuksella. Kun taas poju kesti 5h5min ja 3min ponnistuksella. Ja myös yllätyin kuinka voimakas oli tarve ponnistaa. Mä en ehtinyt saamaan mitään puudutteita, mutta ei se silti ihan hirveätä ollut. Ihan hyvin on nyt toipuminen jatkunut. Alussaha ei pystynyt seisomaan ees kunnolla ja sitten ei pystynyt käveleen ilman että vähän ajan päästä teki kipeää, mutta nyt pystyy tekeen kumpaakin. Tosin täysin en oo vielä parantunut kun tikitkään ei oo sulanut. Tällä kertaa ei tehty epparia, mutta pari repeämää tuli.

Ilmavaivoihin en osaa sanoa mitään kun ei pahemmin niitä ollut. Ootko kokeillut muita tuotteita? Kaverini käytti aikoinaan Cuplatonia. Ja kuulemma paprika oli heillä mikä aiheutti ilmavaivoja...

Meillä ollaan kahdessä päivässä opittu syömään jo paljon paremmin. Pullosta annan enää pari-kolme kertaa vuorokaudessa, koska vauva imee jo rinnasta hyvin. Tosin hän viihtyy rinnalla tunninkin kerrallaan, mutta syöttöjen väli on yleensä kolme tuntia, joskus neljäkin. Öisin saan siis nukuttua semmoisia kahden tunnin pätkiä, mutta ihan hyvä sekin... Meillä ei nyt olla muutamaan päivään itkettykään niin paljon. Annetaan Rela-tippoja, ehkä ne on auttaneet. Kakkaa on lähes joka vaipassa, ja välillä hän pöräyttelee hyvinkin äänekkäästi...

Mulle jäi varmaan vähän traumoja synnytyksestä, kun tuli tosiaan se tulehdus, ja vauva vietiin heti syntymän jälkeen teholle. Muutenkin synnytys kesti 22 tuntia vesien menosta. Epiduraali oli kyllä ihana, se vei supistuskivut kokonaan pois moneksi tunniksi. En kyllä olis kestänyt ilman sitä, koska supistusvaihe kesti niin pirun kauan. Mulle tehtiin eppari ja lisäksi tuli vielä syvä repeämä, kun vauva vedettiin imukupilla vauhdilla pois. (Tulehduksen takia oli kiire.) Tikit on nyt pari päivää tuntuneet vähän enemmän kiristäviltä, toivottavasti paranevat kuitenkin hyvin. Istuminen on kyllä sujunut alusta asti ihan kivasti. Pari ekaa päivää oli vähän hankalampaa. Epiduraalista jäi kyllä siinä mielessä paha maku suuhun, että se aiheutti mulle synnytyksen jälkeen ihan järkyttävät niskakivut. Ne meni ohi vasta 4 päivää synnytyksen jälkeen, kun mulle tehtiin veripaikka. (Epiduraalista jäänyt pieni reikä paikattiin mun omalla verellä tuolta selkärangasta. Ei tommosistakaan riskeistä kerrottu mitään ennen epiduraalin laittoa...)

Täytyy mennä laittamaan ruokaa nyt kun vauva vielä nukkuu... Oltiin äsken ekan kerran ulkona pienellä vaunulenkillä! :)

Lillis ja Mytty - tasan 2 viikkoa

plussa 1.1.07 tyttö 2750g ja 48cm

heip!
aika menee kauheen nopeesti. Meidän tyttö on useimmiten ihan tyytyväinen. Jokainen päivä on kyllä erilainen. Mutta vaan yhden päivän on huutanu kokonaan. Ilmavaivoja on jonku verran ja kakka tulee millon sattuu, välillä menee viikkokin ilman kakkaa. yöt nukkuu ihanan hyvin. Menee tosin 12-02 aikaan yöunille mutta nukkuu sitten 4-6 tuntia. Mulle sopii tuo puolen yön aikaan nukkumaan meno hyvin, että ei siinä mitään ongelmaa oo, enemmin nukun aamulla. Aamulla syö vähän ja nukahtaa taas noin kolmeks tunniks. Sitten illalla ei nuku vaan tankkaa. Tyttö oikeestaan jostain viidestä eteenpäin on vaan rinnalla koko ajan. Maito ei ihan taida riittää. Oon nyt antanu lisäks pakastettua maitoa ja tuttelia illalla kun on ollu nälkänen. Nyt aloin siks pumppailee myös joka välissä, että maitoo tulis enemmän.
Meilläkin vauva nukahtelee rinnalle joskus ihan muutaman minuutin syönnin jälkeen ja sit herää hetken päästä vihasena. Syöttäminen on kyl semmosta rallia meil et siihen menee kaikki aika. Välillä on semmosia päiviä että ei ite ehdi syömään ku tyttö vaan haluaa roikkua tissillä.
Synnytyksestä toivuin hyvin. Jälkivuotokin loppu vihdoin. Synnytys oli ihan ok, nyt kun täältä muistelee. Painoo jäi sairaalan 5 kg ja sit viikossa lähti 2kg ja nyt on joku 3 kiloa ehkä enemmän ku ennen raskautta. Maha on vähän isompi ja löysempi. Lantiopohjan lihaksia ei oo enää olemassa. Inhottaa että niitä pitäis yrittää treenata. Kauheella äkistämisellä saa jotain kevyttä liikettä aikaan. Ja jos on pissahätä on vessaan päästävä kun ei kovin pitkään jaksa pidättää. Seksi on käyny mielessä muutaman kerran, mutta mua jotenki ahdistaa se, varsinki ne lantiopohjanlihakset ja sit tietty vuotavat rinnat ja ällö löllyvä ja karvanen maha. Ja yleensä väsyttää ja päätä särkee.
Mutta nyt alko pikkunen kiljua..

Kirjoittelen vielä ja kyselen Lillikseltä, kun esikoisen synnytys oli saman tyyppinen, et annettiinko sulle sitten ollenkaa oksitosiinia? Mullakin tosiaan kesti yli 36h vesien menojen jälkeen että tyttö syntyi ja tulehdusarvot nousi, sain kolmet eri antibiootit synnytyksessä, mutta missään vaiheessa ei ollut kiirettä. Ja kun tyttö syntyi ei tarvinnut enää antibiootteja... Taitaa olla eri sairaaloissa eri meininki...

Min: mulla oksitosiini alotettiin 13 tuntia vesien menon jälkeen, eli vedet meni illalla ja sit seuraavana aamuna laitettiin oksitosiinitippa. Toi tulehdus ilmeisesti vaikutti siihen, että supistukset oli heikohkoja. Mäkin sain synnytyksen aikana tipalla kolmea eri antibioottia, lisäksi verenpainetta nostavaa lääkettä. (Paineet oli jossain vaiheessa mulla 79/44.) Soittivat täältä vielä TYKSiinkin ja kysyivät sieltä neuvoa että mitä annetaan... Synnytyksen jälkeen vauva sai 5 päivää antibiootteja tipalla, ja mä sain 3 päivää tipalla + pari päivää suun kautta. Tulehdusarvot mulla oli tooosi korkeat vielä pari päivää synnytyksen jälkeen, mutta onneksi laskivat sitten nopeasti.

KM71 23.10.07 poika 3010g ja 50,5cm

No niin kirjottelen minäkin vihdoinkin tänne. Aika menee pojan kanssa kun siivillä ja ei aina kerkee tekemään kaikkea mitä suunnittelee.

Synnytyksestä on tullut toivuttua hyvin eli ei ole kun muutama kilo jäljellä ja paikat muutenkin ok eli ei oikein edes tunnu siltä kun olisi synnyttänyt.... ,mutta pakkohan se on uskoa kun nyytti tuhisee sylissä :-)

Meillä nukutaan vaihtelevasti 1-4 tunnin pätkiä ja syönnin jälkeen poitsua on välillä vaikea saada nukkumaan omaan sänkyyn, nukahtaa kyllä lähes aina rinnalle, mutta kun on siirretty omaan sänkyyn niin sitten itku usein alkaa aika pian ja vaatii vähän aikaa saada poju untenmaille. Joskus kyllä nukahtaa yllättävän helpostikin ilman tuttia tai tutin kanssa... tutti ei kyllä näytä olevan hirvittävän suosittu juttu, mutta toisinaan kelpaa.

Ilmavaivoja on myös täällä ja ei uskois, että pikkumies voikin haista niin paljon ja pahalle ;-) Neuvolasti saatiin Devitol-tipat ja niiden myötä ilmavaivat lisääntyivät ja kun viikko niitä käytettiin niin hain suosiolla Jekovit-tipat apteekista ja ilmavaivat ainakin vähän vähenivät. Cuplatonia kokeilin, mutta kyllästyin niihin kun niitä pitäisi antaa niin usein ja sitten käytössä on ollut Reladropsit, mutta en tiedä onko niistä hirveästi apua ja viimeisimpänä hain Disflatyl-tipat ja eilen käytettiin niitä 1. kertaa eli saas nähdä vaikuttaako ne ilmavaivoihin.

Tiistaina meillä oli 6 viikkois neuvola ja poju painoi 3820g ja pituutta oli 54cm. Sai myös rotavirus-rokotteen kun ajateltiin, että on hyvä se antaa vaikka onkin omakustanteinen. Oletteko muut ajatelleet antaa sitä?

Aluksi meillä mentiin pelkällä rintamaidolla ja nyt olen antanut Nania viimeiseksi illalla rinnan jälkeen niin poitsukin nukkuu n. 4 tuntia putkeen kun ei ole vatsa heti kohta tyhjä ja välillä olen antanut korviketta myös päivällä jos itku jatkuu eikä oikein mikään auta. Vaikea kyllä välillä sanoo, että itkeekö poika nälkäänsä vai jotain muuta... nukahtelee rinnalle ja kun lopettaa syönnin niin itse kun puristaa rintaa niin kyllä sieltä vielä maitoa tulee... joskus kyllä kun syö niin usein niin rinnat tuntuvat tyhjiltä eli tiedä sitten saako riittämiin maitoa rinnoista... olen kuitenkin siis antanut vähän lisänä korviketta ja yleensä se on uponnut hyvin paitsi muutamana kertana ei suostunut korviketta enää ottamaan. No pääasia kuitenkin, että paino nousee tasasesti. En kyllä ainakaan itse erota vauvan eri itkuja eli itkeekö nälästä vai jostain muusta, mutta ehkä nekin tässä oppii vielä erottamaan.

Täytyy lähteä kohta taas vaunulenkille niin saa pojan helposti untenmaille ja sitten jatkaa unia vielä takapihalla. Viikon päästä sunnuntaina meillä on sitten ristiäisetkin ja poika saa nimen virallisesti.

Täytyy vielä sanoa ettei sitä kyllä osaisi enää edes kuvitella elämää ilman vauvaa kun onhan sitä jo niin rakastunut jakasvanut kiinni toiseen.

KM71 ja poika 6vkoa ja 3 päivää

Neppu 30.11.07 tyttö 2845g ja 48cm

Heips kaikille!
Vauveli on nyt siis tasan viikon ikäinen ja kotona ollaan oltu kolme päivää. Synnytys ei tosiaan ollut helppo ja mennyt niinku oppikirjoissa, mutta harvoinpa kai ne niin meneekään.
Perjantaina mentiin siis sinne käynnistykseen joka alkoi niissä käyrissä makaamalla ja jo siinä nipple-ärsytys käyrässä vauvalla laski syke johonkin lähelle 85. Sisätutkimuksessa huomattiin että pehmentynyttä kohdunkaulaa on vielä 2 cm ja vain ihan pikkusen raollaan. Lääkäri määräsi tuon vauvan matalan sykkeen takia meidät sellaiseen oksitosiini ärsytys-tiputukseen synnytyssaliin suoraan, jossa katsottiin että laskeeko syke toistuvasti vai oliko se vain tilapäistä. Tiputus alkoi klo 12 ja sykkeet pysy hyvinä, parin tunnin päästä alkoi kipeät supistukset ja kohdunsuu alkoi aukenemaan eli synnytys käynnisty itestään siinä samalla. Ilokaasulla kestin melkein kahdeksaan asti illalla jolloin sain epiduraalin ja aika pian sen jälkeen vauvan syke alko heittelemään alas ja ylös. Multa puhkaistiin sit kalvot ja vauvan päästä otettiin verikoe jossa huomattiin että happiarvot on liian matalat jollon tuli tosi kiire ja vauva leikattiin hätäsektiolla ulos klo 20.42.

Kaikki meni kuitenki loppujen lopuksi hyvin ja vauva sai heti 9 pistettä että ei happivaje ollut ehtinyt olla kuin ihan hetken. Ärhäkästi se oli heti itkenyt ja potki sukat ja verikoe neulat pois jollon lääkäri oli todennu miehelle, että tämä pikkuneiti on niin eläväinen, että ei mitään ongelmia nyt eikä pitäis olla myöhemminkään.

Itse heräilin joskus yhdentoista aikaan jonka jälkeen pääsin osastolle missä vauva jo odottelikin. Toipuminen meni tosi hyvin ja tosiaan neljäntenä päivänä päästiin jo kotiin. Täällä ollaan nyt kovasti opeteltua tätä vauvaelämää ja aika hyvin on lähtenyt käyntiin. Tyttö syö hyvin ja antaa aika hyvin nukkua yöt vaikka pitääkin heräillä kolmen tunnin välein syöttämään, kun se on niin pieni. Välillä tunnetaan olomme kyllä aika avuttomiksi miehen kanssa kun ei tiedetä miksi se itkee tai että voiko tosiaan olla nälkä tunnin välein, mutta pikkuhiljaa tässä opitaan..

Mukavaa viikonloppua!
Neppu

Neppu 30.11.07 tyttö 2845g ja 48cm
-Mari`- 1.11.07 tyttö 3452g ja 50cm

Hei kivaa että jatkettiin ketjua tänne! En hurjan montaa kertaa ehtinyt kirjoittelemaan tuonne odotuspuolelle, mutta ketjussa mukana olin kuitenkin ja ehdin jopa marraskuun puolelle, vaikka tyty syntyikin huimat 21pvää etuajassa!

tytöstä:
menneenä torstaina täytti siis jo 5vkoa! nätti ja ihana tyttö. :) vatsavaivoja valitellaan myös täällä -lähinnä aina heti ruokailun jälkeen tulee hetki kipristelyä. :( en ole vielä alkanut niihin mitään tippoja kokeilemaan, neuvolassa eivät oikeen ota kantaa vaivoihin, ilmeisesti ovat niin yleisiä.. rintaruokinnasta ikäväkseni jouduin luopumaan. ei vaan tullut mitään vaikka todella kaikkeni yritin! maitoa olisi ehkä tullutkin, mutta kun kuitenkin tyty syntyi rv37+0 eli 3vkoa ennenaikaisena, hänellä ei alussa tullut ollenkaan imurefleksiä ja lopulta kun alkoi imeä, ei ote ollut hyvä ja hän nukahteli kokoajan 5min jälkeen ja lopulta kun voimia alkoi karttua, raivostui rinnalla silmittömästi. aluksi tuli pidettyä lasta nälässäkin kun sitkeästi yritin ruokkia rinnoista, mutta nyt mennään korvikkeella ja kasvu on kääntynyt huimaan nousuun! nyt mennä vkolla painoa oli 4145g pituus mitataan ens ti kun on lääkäri.

synnytyksestä:
ei mukava kokemus vaikkakin eteni ihan normitapauksena. ;) vedet meni kotona aamulla viideltä ja seitsemältä oltiin sairaalassa. yhdeltätoista supistukset oli säännöllisiä ja joskus puolen pvän jälkeen mut siirrettiin synnytysosastolle ja synnytyshuoneeseen. keinutuolissa viihdyin iltaan asti ja ilokaasua kokeiltiin (toimi muutaman supistuksen ajan, sen jälkeen ei enää mitään vaikutusta). kivut oli helvetilliset ja miehellä niiiiin avuton olo kun voi vain istua vieressä ja vähän täytellä kuumavesipulloa välillä. epiduraali laitettiin joskus alkuillasta ja samaan aikaan oksitosiini jotta saatiin suppareihin tehoa. epiduraali oli TAIVAS! mutta sitä taivasta kesti vain 1 1/2 h ja sitten kun aloin vinkumaan uutta satsia, niin alkoikin jo tositoimet eli olin tarpeeksi auki vihdoinkin. ponnistusvaihe oli yhtä helvettiä. onneksi kesti vain jotain puolitoista tuntia, mutta siis liikaa!!! musta tuntui että mä kuolen eikä mulla ollut voimaa ponnistaa ja huusin vaan että ei se tule sieltä ulos ikinä... jossain vaiheessa uhkailivat jo imukupilla ja huone pölähti täyteen lääkäreitä, mutta sitten -ehkä tästä pelästyneenä- löysin voimia ja sain kuin sainkin puskettua tytyn ulos!
syntyi juuri ja juuri tuon vuorokauden puolella eli klo 23:43. huh mikä kokemus.
eikä siinä vielä kaikki. eppari mulle tehtiin eli sitten alkoi OMPELU. sitä kesti varmaan vajaa tunti joka vaikutti ikuisuudelta!! ja vielä kaiken lisäksi, kun opetussairaalassa oltiin (kätilöopisto) niin ompelua teki harjoittelija...joka teki jokusen kerran jotain väärin ja kätilö joutui korjaamaan.... huoh. no, nyt se on ohi. sairaalassa oltiin imetysongelmien vuoksi yhteensä jopa 6pvää.

palautuminen:
ompeleet oli jossain vaiheessa vähän kipeitä ja paikat hellinä vielä täällä kotonakin, mutta nyt on siis jo ihan normaalifiilis eikä enää mistää pakota eikä pahemmin kiristä. tiistaina on jälkitarkastus, eli tuomio tulee sieltä. kauheasti tekee mieli jo urheilemaan sekä tietty noihin seksipuuhiin... ;-) halut on olleet jo melkoiset jonkin aikaa.. :)
eli ehkä palautuminen on siis tapahtunut. muutaman tikinkin olen bongannut vessassakäydessä, eli ovat tipahdelleet sieltä..

tämmöinen on meidän tarina. kirjoitan myöhemmin enempi tästä kotielämästä, tuli nyt jo niin pitkä teksti ettei kukaan jaksa lukea.. :D

Terkkuja!
-Mari & tyty-

Jottei elämä olisi turhan helppoa, niin meidän pikkuneitimme on sitten kipeänä..
Kauhee rohina kuuluu hengittäessä, räkää tulee nenästä kun imee, ja kovasti tyttö yrittää yskiäkin=( Öisin ei uskalla nukkuu kun kokoajan kuuntelee, että saako toinen henkeä vai ei.
No iltapäivällä mennään lääkäriin varmistamaan, ettei oo rsv, onneks toi yskäkin jo kuulostaa sellaselta, että vähän lohkee, jos ne limat vaikka sais ulos ilman, että lääkäri joutuu imemään.
Esikoisella oli tossa joku aika sitten yskää ja nuhaa, siltä varmaan tarttu sitte vauvaankin.
Onneks tuli se vakuutus vauvalle otettua, nythän sitä sitte jo pääsee käyttämään.

D-vitamiinit pitäis kans aloittaa, neuvolan täti sanoi, että voi vähän pitkittää sitä aloitusta kun noita vatsavaivoja on muutenki ollu, mut nyt tyttö on jo 3 vk ni pitää Jekovitteja koittaa. Kai niitä pitäis muuten itsekki syödä, ei vaan tuppaa muistamaan!

Muuten olo on kaikin puolin ok, ihanaa oli kun tos lauantaina huomasin, että vanhat farkut menee heittämällä jalkaan. No kyllä siinä tietty roikkuu semmonen kiva lörppämaha, mut kun ei kireetä paitaa pidä, niin homma toimii hyvin.
Esikoisesta mul meni lähemmäs 2 kk ennenku mahtu vanhat housut!

Tyttö koisaa tyytyväisenä partsilla, täytynee jatkaa siivoilua=) Tää on tätä omaa ihanaa laatuaikaa!!

Lness ja tyttö 3 vk 1 pv

Käytiin neuvolassa vauvan kanssa tänään. Eipä tarvitse pelätä, etteikö vauva saisi rinnasta imettyä tarpeeksi ruokaa: painoa oli tullut 10 päivässä n. 500 grammaa... Tyttö painaa nyt 4100g. Pituutta oli syntymän jälkeen tullut 2 senttiä lisää. Kasvaapa se äkkiä...! Vauvan itkeskelyn syömisen jälkeen täytyy johtua jostain muusta kuin nälästä. :D Varmaan maha on tosi täynnä ja siksi on epämukava olo, tai sitten on ilmavaivoja pienellä. Helpotti kyllä tuo, että vauva kasvaa. Eikä ainakaan vielä sanottu että painoa olisi tullut liikaa.

Saatiin kanssa D-vitamiinitipat neuvolasta, ja niitä pitäisi sitten aloitella pikkuhiljaa.

Täällä mennään päivä kerrallaan. Aika väsynyt olen ollut, kun vauva on välillä valvonut öisin 3-4 tuntia, eikä ole silloin viihtynyt muualla kuin sylissä tietyssä asennossa. Saan nukuttua yleensä n. 2 tunnin pätkiä, kunnes vauva taas herää syömään. 4-6 tuntia yössä olen yhteensä nukkunut, ja välillä sitten päivällä vähän aikaa kun vauvakin nukkuu. Mies on nyt saanut nukkua vähän paremmin kun on palannut töihin. En viitsi häntä turhaan öisin herätellä vaippaa vaihtamaan tms. kun olen itse kuitenkin jo hereillä...

Yksi juttu mua harmittaa ihan kamalasti: mulle mahtuu vain kahdet vanhat farkut jalkaan. Ne matalimmat. Mitkään muut housut (paitsi tietysti verkkarit ja semmoiset) eivät mene kiinni. Muutamia en saa vedettyä ylös asti, eli takapuolikin on mahan lisäksi levinnyt. Vähän turhamaista varmaan, mutta olis ihan kiva kun olis housuja joita voisi käyttää kun lähtee ihmisten ilmoille! Onneksi on sentään nuo kahdet farkut. Mun ulkoiluhousutkaan ei mene kiinni!! Ja silti syön suklaata ja herkkuja joka päivä. Äääk! Joulun jälkeen alan kyllä viimeistään kiinnittämään syömisiini huomiota, että edes jossain vaiheessa keväällä voisin pitää vanhoja vaatteitani. Mitään laihduttamista en kyllä suunnittele. Pitkä vaunulenkki joka päivä, ja vähemmän herkkuja. Ja imetyskin kuluttaa kuulemma kaloreita...

Lillis ja tyttö 2 vk 4 pv

Lillis: Vielä sen verran kysyn, että näkyykö tytössä mitää mitä vois liittää synnytyksiin saatuihin antibiootteihin? Meinaan vaan kun tytölle tuli semmoinen heilumis juttu. Ja se herätti sen päivisin ja mietin jos semmoinen ois voinut tulla vaikka antibiooteista... Tosin en muista milloin se alkoi, mutta lääkärineuvolaa aikaistettiin viikolla sen takia..

Täällä ei mitään uutta. Poika syö, nukkuu ja välillä kakkaakin. Ihan tavallista vauva arkea siis. Ens viikolla seuraava neuvola. Mennään ensimmäistä kertaa kolmisin ja kävellen (viimeks mentiin poitsun kanssa kaksin autolla). Saa nähä miten mahdutaan noitten tuplien kanssa meneen:)

Poitsu 3vko:a ja 3päivää

Mulla oli kans synnytksen jälkeen antibiootit, 4 päivää olin tipassa sairaalassa ja sit vielä viikko kotona kahta eri antibioottia.
En myöskään huomannu mitään erikoista, toivon vaan, että masuvaivat ois osaks johtunu niistä lääkkeistä, kun nyt on selvästi vähentyneet.

Muuten inhottavia uutisia, tytöllä on korvatulehdus. Saatiin siihen antibiootit, eli eiköhän ne vatsavaivat siitä taas pahene.
onneks ei kuitenkaan ollu rs virusta ja nyt on rohinatkin vähentyneet ja tyttö tyytyväisempi.

Lness

Tytöllä alkoi yhtäkkiä heilumaan käsi vai sanoisko nykimään. Sitä on hankala selittää. Ensin oli vain käsi ja sitten oli käsi ja jalka. Ihan yhtäkkiä ja tais olla tahtomattaan. Onneksi ei ollut öisin vain päivisin. Lääkärikään ei tiennyt mikä se oli, mutta meni itsellään pois. Ja ihan normaalihan tuo nyt on (nyt siis 1,5v).

Ajattelinpas taas vaihteeks käydä rustailemassa vähän kuulumisia, mutta ensiks on pakko kommentoida plussalle että on kyllä aivan älytöntä toi touhu jos lastenvaunutkin jo varastetaan ja vielä omasta rappukäytävästä... ei oo nähtävästi mitään rajaa vaan kaikki kelpaa mikä irti lähtee. Me asutaan onneks rivitalossa ja kantokoppa on aina sisällä kotona ja muu osa on omassa ulkovarastossa. Pisti kyllä miettimään, että jos/kun ite joskus menee pojan kanssa johonkin ja joutuu jättämään vaunut ulos niin kait se on pakko hankkia siihen jonkinlainen lukkosysteemi ettei lähe vaunut kävelemään.

Meijän pojalla oli sitten eilen ristiäiset ja nimeksi tuli Jere Petteri. Poitsu nukku koko toimituksen ajan ja tuntuu, että nukku melkein koko päivän eli ei oo koskaan vielä nukkunu niin paljoo yhden päivän aikana kun eilen... taisi ottaa seremonia voimille pojallekkin ;-) Ajattelin kyllä että valvoo sitten varmaan yöllä, mutta vielä mitä, nukku ihan normaalisti.

Huomenna olis sitten itellä se jälkitarkastus... ei uskois, että synnytyksestä on kulunu jo 8 viikkoa... no aika on menny kyllä tosi nopeesti pojan kanssa ollessa.

En tiedä onko teillä muilla koiria tai muita kotieläimiä, mutta itsellä on siis koira ja nyt olen huomannut piirteen itsessäni, että koira on ruvennut ärsyttämään välillä enemmän ja välillä vähemmän ja toisinaan (täytyy tunnustaa) toivoisin sen häipyvän jonnekin huitsin nevadaan, en tiedä onko kukaan kokenut samaa? Itsellä kun vaan menee kaikki aika ja tarmo vauvaan niin koiralle ei nyt ole hirveästi aikaa ja kun se pyörii jaloissa ja kerjää huomioo niin se vaan jotenkin ärsyttää ja sitten vastaavasti poden siitä huonoa omaa tuntoa. Lauantaina tapasin yhden tutun, joka kertoi kokeneensa ihan saman jutun eli kun vauva tuli ja vei ajan niin jaloissa pyörivä koira alkoi ärsyttää ja totesinkin hänelle, että oli NIIN mukava kuulla, että joku muukin on kokenut saman ja nyt kun heillä tytär on jo pari vuotias niin suhde koiraankin on jo taas normaali. Oli kyllä kiva huomata etten ollut ainoa, joka koki noin. On myös mukavaa kun isäni lupautui koiran lenkittäjäksi eli kun itse tarvii liikuntaa niin liikkuu sitten meidän koiran kanssa, siitä on apua tosi paljon.

Meillä on seuraava neuvola vasta 3.1 ja odotan sitä jo innolla kun haluan tietää paljonko poika on kasvanut. Meillä syödään siis pääasiassa rintaa, mutta kahdesti päivässä olen antanut korviketta lisänä kun pojalla tuntuu olevan sellainen ruokahalu ettei oma maito riitä sitä täysin tyydyttämään. Aina ensin tietenkin syötetään rinnat ja siis monesti päivässä ja sitten korviketta lisäksi eli saa nähdä lisääntyykö se oma maidontulo tästä vielä vai miten käy... pääasia on kuitenkin, että poika saa maitoa riittämiin eikä tarvi nälässä olla.

En tiedä miten on muilla, mutta itsellä on usein fiiliksiä, että pelkää pojalle tapahtuvan jotain ja haluaa vaan suojella toista kaikelta pahalta yms. Neuvolantäti sanoi sen kyllä olevan ihan normaalia kun ne äidinvaistot ovat heränneet. Tulee kyllä usein vain katseltua pienokaista ja ihmeteltyä toisen suloisuutta.

No joo, eiköhän tässä ollut taas vuodatusta riittämiin.
KM71 ja Jere 7 viikkoa ja 6 päivää

plussa: Otan osaa! Tosi kurja juttu... Vaunut ovat yleensä sen verran suuri investointi, varsinkin jos on ihan uutena ostanut, että pistää varmasti ketuttamaan oikein olan takaa.

Meillä takana jälkitarkastus. Lapsella kaikki oikein hyvin. Kehuttiin jänteväksi ja sitähän tuo neiti on ollut jo laitokselta asti. Kasvukäyrä on ok, joten maito riittää. Minä puolestani joudun jatkotutkimuksiin. Mahassa on aristavia/kipeitä kohtia ja lääkäri piti tarpeellisena tutkia ettei kyse ole mistään vakavasta...

Jaahas, meillä heräillään unilta.
Janniina ja Johanna (5.11.)

Hei kaikille! Eipä ole tullut oltua koneella vähään aikaan, poju vie aikaa niin paljon. Nyt se on mennyt nukkumaan vasta 2 aikaa yöllä, mutta sitten toisaalta taas nuukku 7:n asti ja näin illalla sitten hyvin. Toivottavasti alkais kummin menemään vähän aikasemmin nukkumaan:) Ristiäiset on meillä vasta ens kuussa, kuten mun jäkitarkastus. Myös pojun lääkäri on ens kuussa (6viikkois tarkastus vaikka vähän myöhässä ja samalla esikois tytön 1,5v neuvola lääkäri). Hyvin poika nukkuu ulkona ja kaukalossa:) maitoa on tähän sti ihan hyvin riittänyt, mutta mitä sanoo puntari niin sen tietää vasta ens vuonna, joten hyvää uuden vuoden odotusta:)

Yhteistyössä