*Marrastähtien'07 lähtölaskenta*

huomenta,

Täälläkin on Helmentyttöä ja heidän tilannettaan tullut paljon ajateltua :'( Mieskin kysyi mikä on kun ihan omissa ajatuksissa olin ja kerroin sitten asiasta. Laitto kyllä senkin hiljaseks :ashamed:
Ei voi käsittää miten jotain noin kauheeta voi käydä.. Kaikki muu alkaa tuntuu niin toisarvoiselta ja niinkuin moni on sanonut niin saaa kyllä olla tosi onnellinen siitä että vauva liikkuu! Senkus tulee vaikka kyljestä läpi kunhan liikkuu!

Kaikki voi muuttua niin yhtäkkiä :hug:

Pitäis lähteä käymään kaupassa.. päätä vaan vähän taas särkee mut onneks paineet ihan ok ja pissa oli puhdas. Kai se päänsärky voi muustakin tulla.. täälläkin tosi masentava ilma,vettä vaan sataa..
Yön sain jotenki nukuttua vaikka taas oli ne perus vessa reissut.. aamulla tässä on vähän supistellu suht kivuliaastikkin jalkoihin mutta ei muuta vielä ainakaan toistaseks..
no jos tästä menis -->
 
DJ MUSSUKKA : säkös siitä apteekkarien lakosta sanoit.. ? Mä oon kanssa kuullut siitä, toivottavasti ei sitäkään tulis :/ Mut jos tulee niin pitää varmaan jotain tohon lääkekaappiin käydä ostamassa ja jos vauvallekkin jotain tarvii.. Pitää seurailla mihin suuntaan se lakko sitten alkaa menemään.. Kai täällä pk-seudulla sitten joku ees auki on mutta joukkoryntäys sinne sit voi olla kyllä :whistle: YO-apteekit nyt on muutenkin 24h mut tuskin nekään sit on enään ainakaan koko aikaa..

Kuin moni muuten syö d-vitamiinia? Mulle sanottiin sillon lokakuussa että kannattaa alkaa syömään mut ei oo asiasta sen kummemmin eikä koommin sanottu. Pari krt otin ne tipat mut ne sitten jäi.. On kuiteki vauvalle tuolla sit jo valmiina ne DEVITOL:it,vai olikohan ne ne? :whistle: No kuiteskin..
 
Voi.. Tulin lukemaan iloisia uutisia. Helmen tytölle osanottoni :hug: Itku silmässä :'( En voi kuvitellakaan teidän surua :hug:

Onnea kuitenkin paljon kaikille vauvatuneille :heart: :flower:

emmamma & Peppi :heart: 4vk1pv (tytöstä tuli sittenkin Peppi Ilona :heart: )
 
Annoin ukonkin lukea HelmenTytön viestin ja kyllä asia vaivasi ukkoakin vaikka harvemmin se murehtii asioita. Sängyssäkin vielä kyseli tapahtuneesta. Varmasti huomasi mustakin,että asia jäi vaivaamaan. Tai siis mulla oli tosi paha mieli ja kun katsoin Kaapon tavaroita niin jo pelkkä ajatuskin niiden purkamisesta pois,tuntui ihan kauhealta :|

Mulla oli se neuvola tänään ja painoa tullut "vain" 1300g/vko :ashamed: Ei käsitä ei...ja se on sitten ehtaa läskiä mistä ei eroon pääse,koska mulla ei turvotusta ole :eek: Muutoin kaikki ok onneksi ja oli jostain syystä todella helpottavaa kuulla Kaapon tasainen sydämen jyskytys.

Päivä on mitä masentavin taas sään puolesta. Ei tuu mentyä ulos kyllä tänä päivänä!

(.) Mä oon nukkunut tosi hyvin tällä viikolla. Tietty havahdun hereille asentoa vaihtaessa ja jos tyyny ei olekaan haarovälissä,mutta nukahdan saman tien. Niin ja aamulla vois nukkua vaikka kuinka myöhään,mutta koululainen pitää herättää =)

Mutta oikein hyvää viikonloppua =) Ja ONNEA Perfektalle&Donulle tytöistä :heart: Täytyypä mennä galleriaan kurkkimaan Hillan kuvia ;)

LilliM+Kaapo 37+2
 
Neuvolassa käyty.

RR 101/67
Paino -600g (neljässä päivässä..ei voi ymmärtää!!)
Sf 36 (+1cm viime mittauksesta)

Kerroin neuvolassa tästä mun eilisestä alapään rusahduksesta ja oli kovin sitä mieltä, et se olis ollut lantion ruksahdus. Eli vauva on työntynyt niin alas, että lantionliitos on ruksahtanut. Mulle oli tullut ä-polilta epikriisi neuvolaan ja siinä oli kokoarvioksi laitettu 3990-4100g ja tämä oli arvioitu reilut viikko sitten. Ja mulle sanoivat, että siro vauva :LOL:

Ihana anoppi kävi hakemassa lapset anoppilaa.. Olin kuulostanut kuulemma puhelimessa siltä, etten ole kovinkaan hyvin saanut nukuttua. Lapset on sit todennäköisesti yökylissä.

 

Mulla välillä tuntuu et vauva ois jo alhaalla painamassa alapäässä, esim. kävellessä mut sitten taas maha ei kyl näytä laskeutuneen yhtään..onko muilla jo vauvan laskeutuessa mahakin laskeutunut vai mikä homma tässä on?

Mulle uutena juttuna on muuten nyt tullut öisin se, että melkein joka yö oon potkinut peittoni lattialle ja sitten yritän unissani kiskoa miehen peittoa..Mies ei oikeen arvosta sitä.. :ashamed:
Eli vissiinkin tulee pyörittyä ihan mukavasti..illalla sanoinki miehelle että kyllä tässä alkaa olla jo vähän ikävä mahallaan nukkumista, mutta ku sitäkään ei voi tehdä heti synnytyksen jälkeen, ku alkaa maito nousemaan ja tissit menee kipeeks :(

Nita; Mulle ei oo sanottu mitään tuosta D-vitamiinistä..en oo nyt rautaakaan enää syönyt ku se oli tässä joskus niin hyvä ku mitattiin.

Ellu; Olipa kiva anoppi..miustakin on alkanut tuntumaan että ois pitänyt viettää hetki vaan miehen kans iha rauhassa ennen ku tää uus tulokas putkahtaa..sitten ku on sitä vilinää taas riittämiin..Mut me ei nii helpolla viititä anopille tyttöö työntää ku hällä on siel 4 omaakin viel jaloissa pyörimässä..

 
Dodii nyt ois pieni hetki aikaa, eli ajattelin rustata synnytyskertomusta teille.

Elikkäs 6.11 oottelin lääkärikiertoa siellä osastolla et mitä ny tehdään, jatketaanko kypsyttelyjä vai onko välipäivää. Lääkäri meinas kotio minut lähettää kun osasto alkoi täynnä olemaan, sanoin edellisiltaisista supistuksista, joita tuli noin 4 tuntia, ja lääkäri tsekkas kohdunsuun ja sanoi että tämä on 3-4 senttiä auki ja kanava jälellä n.1-1½ cm, et jos saliin lähtisin kalvojen puhkaisuun ja tippaan, hyvä että en ilmaan hypännyt, et vihdoinkin, konsultoi vielä ylilääkäriä, joka oli samaa mieltä.
No söin lounaan siinä ja sitten mentiin suihkun, peräruiskeen(ei miellyttävin kokemus) ja tavaroiden pakkaamisen jälkeen saliin.

Kerkesin olemaan viis minsaa (klo 12.35) salissa kun lääkäri jo tuli kalvot puhkasemaan, lapsivettä tuli paljon, kirkasta ja kinaista sanoivat.
No siinä käyrällä ollessa alkoi supistukset tulemaan noin kymmenen minsan päästä puhkasusta (tippaa ei ollut ollenkaan), ja heti säännöllisinä ja aikas kipeinä.

Pääsin käyrältä poissa siinä yhden maissa ja supistukset alkoi olemaan jo aika kivuliaita, lämpöpussin sainkin sitten joka hieman helpotti oloa. mutta ei sekään kunnolla auttanut kuin muutamaan supistukseen, kun ne koko ajan tulivat kipeämmiksi ja kipeämmiksi.

Kahen maissa sainkin sitten ilokaasumaskin naamalle, auki 4cm ja ah autuutta sen kanssa kun aloitti ajoissa aina hengittämään sitä, muutama supistus tuli et mukaan ei kerennyt kun edellinen ei kerennyt edes loppumaan kun uusi jo alkoi.

Aloin pyytelemään epiduraalia ennen kolmea ja sainkin sen sitten klo 15.10, piti kuitenkin vielä ilokaasua hengitellä kun ei ihan heti vaikuttanut kuitenkaan, mut koko ajan hiipui enemmän kivut supistuksista ja niiden tunto lyheni.
15.50 olinkin jo 7 cm auki. Tippa aloitettiin 16.10 tukemaan supistuksia. Klo 16.30 Pyysin lupaa käydä pissalla, sainkin sen ihana pöntön siihen sängyn viereen ja kokeilin sinne pissata, mutta ei onnistunut puudutuksen johdosta ja katetroitiin sitten, samalla (klo 16.45) olinkin jo 10 senttiä auki ja lupa ponnistella omien tuntemusten mukaan.

17.20 aloitettiin sitten kunnon ponnistamisurakka joka kesti 11 minuuttia (tuntui minusta kyllä tunneilta :D ), ja sen tuloksena syntyi paksuhiuksinen peikkotyttö klo 17.31, painoa 4030g ja pituutta 52 cm, py 36cm, apgarit 9/9.

Huomasin kyllä että oli "hieman" isompi kuin esikoinen, kun ponnistaessa oli pakko sanoa (huutaa) että sattuu, mut se oli enemmänkin sellainen automaattinen reaktio.

Istukka ei meinannut alkaa ollenkaan irtoamaan, sain 2 kertaa suoneen sitä syntocinonia, vauva oli rinnalla myös että saatais se irtoamaan. Kätilä meni vielä hakemaan niitä käynnistystabletteja viimeiseksi konstiksi synnytyssalissa jos ei niillä lähde niin pitäis leikkuriin sitten lähtä, kun istukan pitäis irrota tunnin kuluessa vauvan syntymästä , no onneksi sillä aikaa kun kätilö oli hakemassa niitä tabuja, oli ilmeisesti vauvan imeminen tehnyt tehtävänsä ja ilokaasumaski naamalla kätilö sai kuin saikin irrotettua istukan sitten mahan päältä painamalla ja säästyttiin tabuilta ja leikkaussalilta.

Synnytys kesti 4h46min josta 11 min oli ponnistusvaihe, istukassa meni se 45 minsaa ennenkuin suostui irtoamaan, en olisi kyllä uskonut että näin nopeaa syntyis pelkällä kalvojen puhkaisulla, oksitosiini laitettiin siis vasta epiduraalin jälkeen.
Seuraava tulee varmaan noin 2½ tuntiin sitten, kun tämä kesti noin puolet siitä mitä esikoisen synnytys, paree olla siitä sitten valmiina jo sairaalassa :whistle:

Nyt elellään sitten vauva-arkea ja tyttö on pyöräyttänyt jo isänsä pikkusormen ympärille :heart:

Perfekta ja hattivatti 3 pv :heart:
 
Niin ihan pikaisesti tulin vaan laittamaan kuulumiset. Eli pikku tyttö syntyi 6.11. klo 3.28. Synnytys käynnistettiin korkean verenpaineen vuoksi ja se kesti vain 2h 40 min ja oli mulle paljon rankempi kokemus kuin vauvalle. Kaikki on kuitenkin hyvin ja eilen kotiuduttiin. Nyt pieni nukkuu ja mä karkasin koneelle hetkeks.

Tuun myöhemmin pistään jotain synnytyksestä mut nyt täytyy mennä.

Onnea muille vauvautuneille :flower: ja helmentytölle paljon voimia ja jaksamista :hug:

Emcom ja Piippa 3 päivää
 
HelmenTyttö, otan osaa suureen suruunne, voimia tulevaan. Meidän perhe koki kohtukuoleman 7 kuukautta sitten.

Sitten kun voimia riittää, tuolla keskenmeno-palstalla on jonkin verran minun ja muiden kohtukuoleman kokeineiden kirjoituksia.

Voit myös laittaa yksityisviestiä, jos siltä tuntuu.
 
EMCOM: Onnea :heart: :flower:

Perfekta: Ei kovin pitkä synnytys ei ;)

Tänään on kaupoissa ravattu ja ostoksia tehty.. ja sen kyllä huomaa jaloista kun ihan turtana. Supisteluja ei oo kyllä tosin paljon ainakaan vielä toistaseks tullu, muutaman kerran kivuttomia et maha kovettuu.. No ehtiihän tässä,tod.näkösesti tulee sit kun meen nukkumaan ^^

Päätä särkee , vois mitata vähän paineita mitä ne näyttää..

Käytiin jätskit miehen kans ostaa spice icesta kun kotiin lähettiin :p En ees muista millon oisin mistään tollasesta viimeks ostanu mittään..

Juu mulle tuosta d-vitamiinista sanottiin mut kai sekin on aika terkkari kohtasta.. kuulemma sitä pitäis raskaana olevien ja imettävien syödä lokakuusta maaliskuulle.. Rautaa en oo mäkään syönyt viikkoihin kun kuiteki sen verta hyvä ollut.. ja nyt viime viikollakin oli kun mitattiin.

Mutta jos menis koirat pikaseen käyttää tuolla erittäin koiranilmassa.. sataa vaan :ashamed:
 
Täällä taas :wave:

D-vitamiineista: Mua ei ole kehotettu neuvolasta niitä syömään,mutta ostin tolle meidän koululaiselle sitruunan makusia d-vitamiinitabuja ja oon itekin napsinut niitä silloin tällöin. Aattelin,että ei niistä haittakaan varmasti ole.

(.) Alapäätä taas juilinut koko päivän ja jotenkin koko vatsannahka kipeenä :kieh: Ei kiva olo ei. Mutta Kaapo riehuu ja oon siitä tosi onnellinen.

Mahan laskeutuminen: Neuvolassa huomattiin jo viime kerralla ja itsekin huomasin kun maha oli laskeutunut alemmas. Terkka tunnusteli tänään ja Kaapon pää on todella alhaalla,mutta ei kiinnittynyt. Toisaalta,kuopuksenkaan pää ei ollut kiinnittynyt vikassa neuvolassa vielä ollenkaan ja niin vain synnytys alkoi siitä parin päivän päästä. Mutta mulle ei ole koskaan ollut tätä alapää jomotusta mitä nyt on ollut...siitä vaan tietää (ja tuntee...) että pää on ihan alhaalla :whistle:

ONNEA Emcomille TYTÖSTÄ :heart: Kovin on tyttövaltainen loka-marraskuu :heart: No,meidän Kaapo tuo ainakin poikavahvistusta :D

LilliM
 
Onnittelut Emcom :heart: :flower: :heart:

Mä ootan toiveikkaana,mitä yö tuo tullessaan...Alamaha ja selkä tosi kivan tuntusia,eli nyt vaan katellaan koveneeko supistukset.Toivottavasti...tai sit loppuuvat ku seinään,ku aukasin "suuni"

Vimpula ja hormoonihiiri 39+0
 
iltoja..

pitäis varmaan mennä nukkumaan kun väsyttää sen verta mut sit toisaalta supisteleekin noihin jalkoihin aika hyvin..varsinki sillon ku kävelee :whistle: Mäen vaan jaksais jotenki nyt yhtään mitään..jotenki ihan poikki |O

VIMPULA; saa nähä tuleeko sinne lähtö ;)

mutta mä koitan tässä jonkun leivän vielä vetästä naamaan ja mennä nukkumaan :wave:
 
Täällä minä kukun. On taas näitä öitä, yhtä koiranunta koko yö... Ja kun mies on tämän yön poissa, on tämä valvominen vielä normaaliakin ankeampaa, kun toinen ei ole edes vieressä tuhisemassa.... :| Jotenkin vaan aina mukavampi olla, kun toinen on vieressä...

Emcomille onnittelut pienokaisesta! :flower: :heart:

Kiitos Perfekta muuten synnytyskertomuksesta ja tuosta etusivun päivityksestä! :) Onpas niitä pienokaisia jo paljon syntynytkin! :heart:

D-vitamiinista oli kirjoiteltu. Mulle sitä kehotettiin päivittäin ottamaan tuossa jokunen kuukausi sitten. Otan sen pillereinä, mutta vaaville ostin tippoina valmiiksi. Munkin käsittääkseen sen määrääminen on vähän neuvolakohtaista... Rautaa söin säännöllisesti vähänaikaa ihan alkusyksystä, mutta koska sen tarve ei sittenkään ollut niin suuri, enää oon ottanut kerran-pari viikossa ja hyvin tuntuu riittävän.

Mä täällä taas elättelen toiveita, että kaveri on masussa laskeutumassa. Jotenkin on vaan semmonen fiilis, että alaspäin ollaan matkalla... :whistle: :)

Perjantai oli kyllä ankeista ankein päivä. Satoi niin kovin, että ruokakaupassa käyntiä enempää ei tullut nokkaa ovesta ulos laitettua. Kun torstaikin meni vähän samoin, on huomenna pakko ryhdistäytyä ja mennä vähän jossain pyörähtämään, vaikka sataisi mitä tuolta taivaalta. Tässä kotona ollessa on vaan ehtinyt synkistellä maailman ja elämän julmuuksia... :ashamed: Jos huomenna etsisi vaikka joulukortteja, niin tulisi nekin hommattua. Kun en sitten niitäkään saanut aikaiseksi askarrella, vaikka kuinka hommaa suunnittelin... :whistle:

Jatkan netti-surffailua...

mussu & pulla 38+1
 

Huomenia!

Onnea nyyteistä Perfektalle ja Emcomille! Onnea myös muille, jotka nyyttinsä saaneet, mutten oo muistanut onnitella..
Täällä malttamattomana odotellaan edelleenkin..ilman huolen häivää että alkais ees syntyäkään..Taitaa olla et miun lapset ei tykkää ajoissa syntyä.
Ja esikon aikaan ku terkka sanoi et kska ite oon syntynyt jo paria päivää ennen la:ta, niin tottahan minunki lapset vähän varastaa, ja syntyvät ennen la:ta..hahahaha!!!
No jaa, kaipa tääkin joskus tulee..kunhan vaan ei menis hirmu pitkälle, sen lakon ja toisaalta miun uteliaisuuden takia :ashamed:

Alaselkä on kipee, tuntuu ettei enää jaksa tuota esikkoa paljo nostella. Eilen oli taas illasta pienen pientä vihlontaakin tuol alhaalla, mut tuntuu ettei nekään mitään tee, saapi vihloa ihan rauhassa..
Mutta, positiivista se, etten muista et esikon aikaan ois ollut minkäänlaisia kipuja ennen niitä käynnistettyjä suppareita..mut nyt siis on, ees vähä, ees jotain tuntemuksia, jee :D
On tääkin tuuletuksen aihe..
Anteeks nää valitukset, on teitä jo edemmälläkin menijöitä..

Saa nähä viekö mies minuu tänään vähän ostoksille, tuskin se tajuaa, mut saanhan toivoa..eilen juteltiin että pitäis muutamia joululahjoja hommata ja netistä kateltiin kans muutamia, pitäis vaan tilaukset laittaa menemään.

Nyt aamupuuroo laittaa..tyttö jo hermoilee tuossa.
Jostain syystä se on alkanut kutsuu välilä minuu, välillä isäänsä tai muita pöllöks..Sit ku se oikeen innostuu nii kuuluu vaan; pelle,pelle,nakupelle,nakupöllö,nakupöllö, huhuu..eikä tiietä mistä se ois tuonkin keksinyt..ei myö olla mistään nakupelleistä juteltu kotona.. :LOL:
Höpsö tyttö meillä..

M ja Onni-Ilona rv 40+0
 
Huomenta taas!

Tuli sitten yö nukuttua sohvalla mies jalkopäässä.. :D koko illan taas supisteli kipeesti, mut ei edelleenkään säännöllisesti. Lapset oli anoppilassa yökylässä ja käytiin illalla miehen kanssa ravintolassa syömässä. Isänpäivää vieteltiin vähän etuajassa ihan kahdestaan.

Nyt heräsin aamulla supisteluihin TAAS. Pari tuli ja sit taas lopahti. Mikä ihme mahtaa olla..

Perfekta: Ihan saman kokoinen kakkonen teillä, kuin meilläkin oli tyttö syntyessään ja synnytyskin samanpituinen :D

Ulkonakin näyttää olevan synkkää, vettä sataa..

Mä meen hakemaan santsikupin kahvia ja meen kattoo canalilta elokuvaa..

Ellu 40+5
 
Ihan oikeesti,mun pitäs pitää suuni kii näistä supisteluista,muuten ne säikähtää ja menee piiloon kiven alle! :LOL: En varmasti osaa lähtee ajoissa sairaalaan...

Mä joskus pentuna kysyin isältä,et miks musta ei oo voinu tulla poikaa,isällä oli vastaus valmiina.Oon syntyny 40+5 ja mun munat on mädäntyny ton viiden päivän aikana! :D Et yritäppä saada jotain järkeviä vastauksia siltä.

Täällä sataa lunta ihan reippaasti,noh joskohan ois valkee joulu ees.Viime jouluna oli lunta,mut ei kovinkaan paljoo,ei päästy ees heti joulupäivänä testaamaan pojan stigaa...

Noilla lapsilla on aina vähä outoja väläyksiä,mun veljenpoika oli maanantaina saanu päähäsä,et kummitädille on soitettava.Oli ensin yrittäny omalla lelupuhelimella ja tuumannu,et eihä se vastaa,jos hän tällä soittaa! Veli oli sit sen antanu soittaa mulle,oli muuten tosi tärkeetä asiaa.Tuumas,et äsken oli paljo lintuja ja nyt ei oo yhtään lintuja.Eikä suostunu muuta puhelimessa sanomaan! :whistle: toi poika on 3 vee!

Taitaa tarttee lähtee jotain suuhusa pistämään,meinaa nälkä kurnia!

Vimpula ja hormoonihiiri 39+1 :wave:
 
huomenia...

jokoha mullaki jotai alkaa tapahtuu, reisiin särkee ja illalla särki niin alaselkään/lantioon että piti panadolia syyä. ja tulipa nukkumaan mennessä pari tosi kipeetä supistusta ihan peräkkäin. ja alakerrassa myös ollu vihlontaa ym tuntemuksia.

ois kyllä ihana päästä synnyttää...

mutta pitäiskähän mennä vielä hetkeks köllimään.. =)

miiku 38+4
 
Huomenta
Että olikin taas kamala yö. Ei saanut nukuttua kuin pari pätkää, pyörimiseks meni, missään asennossa ei voinut olla. Mahan sivut on tosi kipeenä, mistähän johtunee?
Sitten kun olisi saanut unta, kahdeksan jälkeen aamulla, tuli sähkömies pimputtelemaan ovikelloa. Pää ihan sekaisin, toivottavasti muistin kertoa kaiken mitä sen pitää tehdä.. Mies kun on töissä.

Meillä neuvolassa suosittelivat käyttämään pimeän kauden d-vitamiinia.

Ai niin, onnea kaikille vauvan saaneille! :flower: Siellähän on marraskuisia vauvoja kohta 20 syntynyttä.. =) jokohan minäkin pääsisin kohta.. :ashamed:

Szeret ja nestori 38+5
 

Yhteistyössä