*Marrastähdet* toukokuussa '07

h82
LilliMenninkäinen hyvä ettei vauvalla ollut mitään hätää, tuollanen pelästyttää varmasti ihan järkyttävän paljon! :hug:

Viljonkka mähän niistä punajuurista taisin mainita :D

Asumismuodosta: ostettiin 1 1/2 vuotta sitten 65 neliöinen kaksio Helsingistä. Asukkaisiin kuuluu siis mun lisäks mies ja koira. Tässä kämpässä on niin tilavat huoneet että mahutaan mainiosti asumaan vaikka vielä 2 seuraavaakin vuotta. Kovasti tekis mieli rakentaa oma talo, mut tonttihinnat Helsingin seudulla ja lähialueilla on sen verran kovat, et sit pitäis muuttaa kauemmas. Kummallakin meillä on vaan työpaikat tossa lähellä niin ei kauheesti nappais muuttaminen kauas. Mut ehkä vielä joku päivä sekin unelma toteutuu. Mua ahistaa asua kerrostalossa, koska haluaisin oman pihan, mut näillä asuntohinnoilla ei kauheesti omakotitaloja ostella... :kieh:

Mulle on tullu uutena oireena jatkuva pissahätä. Koko ajan sais ravata vessassa kun vähänkin juo. Tosi rasittavaa.

Nyt koiran kanssa ulos! :)

H82 15+1
 
LilliMenninkäinen hyvä että kaikki oli vauvalla kunnossa.

Pömppöli minne ajattelit Turussa mennä 4D-ultraan? Ite ajattelin kanssa enkä tiedä nyt näin äkkiseltään ku ton Terveystalon missä täällä Turussa on 4D-ultra. on kai muuallakin mut en tiedä..
Toivottavasti saat lapsivesipunktiosta hyviä uutisia ja pian.

Mulla alko pvä tänään loistavasti. Viime yönä tuli heikosti nukuttuu ku päätä jomotti. Noh, aamulla vedin aamupalan ja aloin meikkaa ja yhtäkkii tuli hirvee kuvotus ja hyvä kun vessaan kerkesin ja kaikki tuli ylös ja vähän päällekin. oli sitte eka kerta kun tolla tavalla oksensin, yök, kamalaa.. Mutta päänsärky loppu siihen. Jotai hyvää oksentamisessakin siis :LOL: Tai no onhan mulla sellanen pikku jomotus päällä mut ei se haittaa.

Tänään ei sit ole vaan kauheesti tullu syötyy ja äiti ku soitti ja sanoin tosta niin heti tuli et kyllä jotai pitää syödä ja plaa plaa plaa, äidit, sellasii ne on =)

Kertyyks muilla ilmaa mahaan? Mulla kertyy töissä ollessa, ei muuten niinkään. Ei kivaa.

Tänäään töissä huomasin kun joutuu istuu ja seisoo kokoajan niin alkaa tavalliset farkut ahdistaa. on mulla parit mammacaprit et jos sellaset huomenna laittas töihin Ainakin tänään oli niin hiostava ilma.

Nyt tuli taas sellanen olo et laatta lentää, mä poistun...

Sanna ja Nipsu 14+5
 
iltoja..

On nää mielialanvaihtelut outoja.. nyt taas ihan jees olo. :whistle: kai tääkin tähän kuuluu.

KATJUZA: onhan tuokin kyllä saavutus että bussiin oksenna :D
musta ttaas tuntuu että välillä autossa (varsinkin kuumassa) tuntuu että alkaa kunnolla kiertää :\|

Ehkä se vatsallaan nukkuminen pitäisi sitten lopettaa kun ei tunnu enään hyvältä? niin oon ite ainakin ajatellut :p

Muakin niiin houkuttais se 4D-ultra mutta saa nähä riittääkö rahat
:whistle: vois sinne Femadaan soitella ja kysellä hintoja ja olikohan vielä joku toinen paikka täällä helsingin seudulla mikä tekee niitä?
No onhan tässä vielä hetki aikaa mutta en tiedä kuin kauan ennen pitäisi varata aika?
Rakenne ultra mulla on parin viikon päästä :) malta oottaa!!

ENNI80: sama juttu, tässä meijän talossa on sellanen hissi et kaks ihmistä mahtuu jos ihan kiinni on toisisaan. Ja mulla vielä on ahtaanpaikankammo etten mee ikinä yksin hissiin ja tohon hissiin en edes kaksin! Onneks asutaan kakkosessa ni jaksaa ainakin toistaseks kävellä, Tiedä sitten miten vauvan kans tehdään mut kyl ollaan niitä kolmioita kateltu..vois tässä kesällä laittaa hakemukset.

SANNA-78: jep, mullakin taas ylös kaikki tänä aamuna. mä niiin oikeasti toivoisin että loppuis se pahoinvointi jo kokonaan! :kieh:

Mutta joo jos nukkuu lähtis ku alkaa taas kerran jomottaa päässä :\| :wave:
 
Masullaan mäkin aion nukkua niin kauan ku on hyvä olo! Oon kyllä kuullut et jos istukka on etuseinämässä niin on jotku tietyt viikot jonka jälkeen ei sais enää nukkua mahallaan ja sama pätee selällään nukkumiseen jos istukka on takaseinämässä. Muistaakseni kyllä rajoitus oli vasta 30 viikolta kun vauva on jo sen verran painava et häiritsee veren virtausta jos on siinä päällä. Mut kyllä mä nukuin noidenki viikkojen jälkeen selällään ku kysyin neuvolasta, niin siellä sanottiin et jos ei tule huono olo niin voi nukkua ja kyllä vauva sitten ilmoittaa kuulemma mikäli ei voi hyvin. Meidän esikoinen kyllä kans ilmoitti jos nukuin väärällä kyljellä. Mulla ei istukka kylläkään ollut sillä puolella mut olen ajatellut et ehkä jotku muut sisäelimet tms vei sit siltä enemmän tilaa lopussa jos olin väärin päin. Tuolloin heräsin aina julmettuun vääntelehtimiseen ja potkimiseen mikä loppui heti ku vaihdoin asentoa.

Mulla on ollut tänään vähän kumma olo. Sellainen vähän huono/outo mut ei siis mitenkään pahoinvoiva, oikeestaan vähän ällö. Siis tosi vaikea selitttää mut viimeks tällainen olotila tuli tutuks aina ku vauva kääntyi siinä vaiheessa ku se oli jo aika iso. Siitä tuli just tällainen vähän ällö ja outo fiilis. Mut tuskin tää mun sintti nyt vielä onnistuu olemaan niin ahtaassa et se liikkuminen aiheuttais tätä...

T: V+ Untuvikko 16+3 (ultran mukaan siis 15+5)

PS. Pakko elää ton ultran viikkojen mukaan kun on sit helpompi vertailla edelliseen raskauteen ja tajuta noi viikot tosissaan, myös liikkeiden suhteen...
 
LilliMenninkäinen Hyvä että teillä on kaikki kunnossa!! :hug:

Tietääkö muuten kukaan mistä saisi tilattua / ostettua sydänäänilaitteen??
Olen kuullut että sellaisia jostain saisi, mutta mistä? Tuntuu että oman mielenrauhan vuoksi sellainen olisi mahtava. Kuitenkin mulla seuraavaksi rakenneultra vasta 10.7 ja neuvola 19.7
Sikapitkä aika pitäs odottaa! :headwall:
 
V*ttu! Kirjotin tosi pitkästi! En muistanu ollenkaan et teksti pitää kopioida sillon ku ollu kaks näitä sivuja auki. P*rkele!

Ihan sama,,

punkkari: www.kuuntelevauvaa.fi siellä on kotidopplereita. Kannattaa googlettaakin kotidoppler, löytyy paljon =)

emmamma & alma-iita 17+4 :heart:
 
Mä tunsin eilen illalla ensimmäisen kunnon liikkeen. Tuli oikein kunnon muljautus alhaalle vasemmalle, kun olin nukkumaan rupeamassa. Aikaisemmin on pientä kuplintaa tuntunut, mutta niistä nyt ei ole osannut sanoa että ovatko liikeitä vai ilmavaivoja. En kyllä vielä pariinviikkoon niitä odottanut, mutta ihana kun tuli jo nyt. Tietää ainkin että vauvalla kaikki ok. Tosin harvakseltaan niitä vielä tulee. Ja pitää oikein keskittyä olemaan hiljaa selllään, että ne huomaa, mutta eiköhän n esieltä kohta voimistu.

Sanle ja DJ rv16+0
 
Lillimenninkäinen: Onneksi kaikki oli hyvin :hug: Varmasti säikäytti!!

Sitten vähän omia kuulumisia...
Käväisin tuossa aamutuimaan neuvolassa. Kaikki oli ihan ok! Kolmen viikon päästä oiskin sitten jo viikon 20 ultra :whistle: Kyllä tuntuu , että kolmas raskaus menee sitten kolme kertaa nopeammin...

Joudun käymään instrussa tukisukka ostoksilla :/ Ensimmäistä kertaa elämäni aikana meinaa toisessa jalassa verisuonet "pullistella" polven korkeudelta jalan sivusta:\| Terkkari tuossa näytti esitettä äsken ja suositteli lämpimästi...pitäisi auttaa! Aika arvokkaita kyllä ovat , mutta ei voi mitään...

Asunnon koosta näytti olleen puhetta. Me ostettiin 2 vuotta sitten omakotitalo ,jossa on neliöitä 119. Kaksikerrosinen -80 luvulla rakennettu, makuuhuoneet (4) ovat yläkerrassa, muuten elämä on keskittynyt alakerran puolelle.

Taidampa tästä poistua aamupalalle...

lumi*+masukki 17+4
 
emmamma Kiitti, tota doppler-sanaa täs vähän niinkun haeskelinkin, kun ilman sitä ei voinu googlettaa :whistle: :ashamed:

Lumihiutale-78 Munkin tarttis noita tukisukkia käyttää. Äipältä sain jo koekäyttöön yhdet sukat mutta kun en ikinä muista niitä aamusta laittaa jalkaan, pitäis kuulemma jo maatessa laittaa.
Mulla vasta eka raskaus menossa eikä ylipainoakaan, mutta kuulemma sukuvika nuo suonikohjut, ja seisomatyötä teen. <br><br>
 
mona85 harmaana
punkkari: Kohta sä alat varmaan tuntea liikkeetkin, niin sekin voi rauhoittaa. Oon kotidopplerista tainnu lukea, et sit jos ei ääniä saakaan kuulumaan, saattaa saada sätkyn, mut voi johtua vaan siitä, ettei nyt vaan jotenkin saa kuulumaan. Varmaan sillä on puolensa ja puolensa.
 
Vitsi kun tietäis, et kaikki on hyvin....alkais vaikka ne liikkeet jo kunnolla tai jotain, mut :kieh: Viime viikon maanantaina kuunneltiin sydänäänet, silloin ainakin ne saatiin hyvin kuuluviin.....kaipa tämä tästä! Kuinkas moni muu ei vielä pahemmin tai ollenkaan liikkeitä tunne?

Aadan äiti rv 15+6
 
Mä en tunne vielä mitään, esikoisesta tuntui jo 14. viikolta. Välillä olen tuntenut niinku lihasnykayksen tyyppistä juttua, mut en ainakaan usko vauvaks. Tai ainakin ne liikkeet esikoisesta oli IHAN erilaisia. Kuplintaa ja kutitusta kunnes 17. viikolla tuntui oikein kalan sätkimistä esim. autokyydissä. Nyt siis ei mitään... :(


T: Me 16+4 (ultran mukaan 15+6)
 
mona85 harmaana
Mä aloin tuntea liikkeet 17+1, silloin vielä en ollut ihan varma, mut parin päivän päästä olin. toki liikkeiden tunteminen voi venähtää vielä myöhemmäksi... mut nyt ei tarvi miettiä yleensä, onko vauvalla kaikki hyvin, MUTTA jos pieni nyt sit ois päivän hiljaiseloa viettämättä, niin nyt kenties panikoisin siitä (vaikka se on kai normaalia ainakin vielä näillä viikoilla?)!

punkkari: jos hankit sellaisen kotidopplerin, ei varmaan ihan koko ajan kannata kuunnella, en muista, mut senkään vaikutuksia tuskin on ihan hirveästi tutkittu, eikös se siellä sivuilla sanottu... (jep, oon itsekin käynyt kurkkimassa, mut kun ei ole rahaa, ei tarvitse edes miettiä ja mies ei varmaan yhtään ymmärtäisi. Ja nyt kun tuntee liikkeitä, tietää toisen olevan elossa ja neuvolantäti sanoi, et jos liikkeitä ei myöhäisemmillä viikoilla tunne, saa mennä käymään)
 

Heipa taas!

Pakollisesta nettipimennosta palattu..modeemi meni rikki ja uus piti ostaa..

Lilli; Huh huh, onneksi kaikki oli kunossa kuitenkin..ite oisin varmasti tuossa tilanteessa ihan sekaisin huolesta!

Katjuza; Onnittelut linkkaan ykäämättömyydestä! =)

Ei vaan, pahoittelut teille, kellä sitä pahoinvointia on vieläkin! Kyllähän sen jossain vaiheessa pitäis loppuakin..

ON; Luulen tunteneeni pieniä liikkeitä tässä muutamana päivänä..ei kovin selviä kylläkään, mutta toivon niiden olevan niitä.
 
moikkas!

AADAN ÄITI: Mä en tunne vielä mitään. Alkanut tosissaan pelottaa onkohan kaikki kunnossa ja vielä kun en tiedä sitä istukan paikkaa. Ja ehkä yksi on se kun en oikein tiedä mitä pitäisi tuntea? "kurnintaa" vatsassa, "suolisto" vaivoja vai mitä? :ashamed: En jotenkin usko että vielä kunnolla potkaisisi näillä viikoilla,ja jos niin tekisi niin huomaisinko edes? Vähän stressaavaan. Mulla ei oo mitään kutitusta tai kuplintaa tuntunut :snotty: hmph. No viikon päästä se neuvola..

Jos mulla ois tuo doppleri niin kuuntelisin varmaan koko aika ja sekään ei varmaan kovin hyväksi ole :)
kaikkein eniten kun sais ultra laitteet kotiin :heart: se vasta oiskin jotain :D Mut sit ei ois mitään jännättäväää enään niiku nyt on kaikki ultrat mihin menee :)

no mut nyt pitää lähtee asioille :wave:
 
Heissan!

Tulipa heitettyä melkosen mielenkiintonen reissu neuvolaan, auto hajos matkalla, puhelin unohtu lähtiessä kotio, hyvä etten myöhästyny koko neuvolasta. Sit siellä oli ihan vieras täti, joka alko panikoimaan verenpaineesta. Oma th jos ois ollu,ni mitään paniikkia ei ois ollu! Ei meinannu ymmärtää,et voi paineet vähä kohota tukka putkella ravatessa, ku mittas tarpeeks useesti ni alkovat tippumaan.

Viikottainen painonnousu oli 200g, mut niin vähä epäilinki,ei hirveesti vaatteet ahista. Ei ottanu viel sf-mittaa, kuulema vasta rakenneultrassa, seki heti juhannuksen jälkeen.

Tuntuu tää vaavi olevan tosiaanki koko ajan liikekannalla, sykkeet oli 150, kun vihdoin sai ne laskettua. Hyvä, et tietää kaiken olevan ok. =)
Kokoajan on vahvempi tunne pojasta, ei maha mitään.

Vimpula+Hormoonihiiri 15+4
 
Pömppöli
Sanna-78: Minä menen Terveystalolle siihen 4D-ultraan. En minäkään muita paikkoja tiedä, tonkin googlettamalla hain. Soitin sitten sinne ja 4.7. on aika. Kuulemma on 40 minuuttia aikaa varattuna, luin tosta yhdestä jutusta että Femedassa olisi aikaa vaan 20 minuuttia. En sitten tiedä pitääkö paikkansa. Saas nähdä sitten ollaanko siellä sitten 40 min. mutta niin se nainen sanoi kun vähän kyselin. Tosi mielenkiintoista päästä semmoseen, en malta odottaa...
Tuosta kotidopplerista. Minä tilasin itselleni äitienpäivälahjaksi semmosen ja olen sitä käyttänyt. Kun olen ollut niiiin huolissani tästä vauvelista, ja onhan tuota tullut käytettyä joka päivä. Hyvin on kuulunut, pitää vaan käännellä sitten eri kulmista kaikessa rauhassa, että löytää sen oikean kohdan mistä parhaiten kuuluu. Mutta onhan se näillä viikoilla jo niin iso, että löytyy, eri asia sitten miten kauan vauva on samassa paikassa joten voi yhtäkkiä viheltää eri paikkaan kun jumppaa siellä. Nyt ei ihan niin hätä ole kuunnella, kun liikkeet tuntuu, mutta onhan se sitten musiikkia korville välillä kun kuuntelee. Minulle se on antanut mielenrauhaa, mutta moni varmaan pärjää ihan hyvin ilmankin.
Eipä sitten kummempia. En ole vielä puktiotuloksia saanut joten jään niitä odottelemaan. Kohta vien pojan jalkapalloharjoituksiin, isukki on iltavuorossa, joten äiti löytyy kentänlaidalta...
Joten kuulumisiin, Pömppöli + Iita
 
Charlene
Kotidopplerista mainiot kokemukset, kunhan laittaa tarpeeksi hyvät kuulokkeet ja osaa olla huolestumatta, jos ei saa aina kuulumaan. Vauvahan voi olla sellaisessa asennossa, ettei juuri sillon kuulu.

Paljon tuo 4 D maksaa Terveystalolla?

Charlene (ei tunnu liikkeitä vielä 17+0)
 
Pömppöli
4D-ultra maksaa Terveystalolla n, 170. Siitä on kelakorvaus jo pois. Ajanvarauksessa sanoi että riippuu vähän lääkärin taksasta, eri lääkärillä eri taksa. Mutta suurinpiirtein. Olen kyllä kuullut että jossakin on esim. 150 kelan jälkeen, ainakin työkaveri sanoi niin. Ja oli tyytyväinen, sanoi että on hintansa väärti. Mutta senhän näkee sitten.
 
nita: Olithan se sinä joka kommentoi hissiä... Joo, meillä on se vika, että asutaan seittemännessä kerroksessa, että hissä vaan on käytettävä... no katsotaan

Tietääkö kukaan itserusketavista voiteista? onko turvallista käyttää?

Pömppöli: Sulle voimia tulosten ootteluun. on varmasti mieltä painava asia.

Mut pyydettiin tänään työhaastatteluun. ois vakipaikka. aattelin kertoa raskaudesta... mites te muut tekisistte?

Enni + pikkunen 14
 
h82
Tää päivä on ollu niin syvältä ettette voi uskoa! Ensin aamulla isä joutu sairaalaan, koska kärsii sydämen rytmihäiriöistä. Rytmit on niin sekasin, että mies ei pysy pystyssä! :( Sit kun tää päivä ei ollu tarpeeks täydellinen ilman totakin, niin tuikkasin sitten töissä itteäni potilaaseen pistetyllä neulalla sormeen! PRKL! :kieh: onneks oli hanskat kädessä ja potilas vanha mummo, jolla ei mitään tauteja ole, mut silti ottaa päähän ja rankasti! Varsinkin kun syy ei ollu edes oma, vaan lääkärin! :kieh: ja reikä sormessa pitää huolen siitä, ettei se pääse unohtumaan. Nyt sit kuitenkin takaraivossa pyörii ajatus siitä et mitäs jos sittenkin oon saanu jonku pöpön siltä? :/ Tiedän, etten ois näin hysteerinen ellen olis raskaana, mut nyt varsinkin huoli vaan tuplaantuu. Onneks mulla on rokotus a- ja b-hepatiittia vastaan enkä usko että sillä mummolla mitään hiviäkään on (eiköhän ois jo oireillu ;) ) mut silti. Ja sitten kun on vielä huoli isästä :( Tekis vaan mieli painua peittojen alle ja itkeä ittensä uneen...

Mulla ei myöskään oo liikkeita vielä tuntunu, mut en kyl oo niitä kauheesti vielä odotellukaan. Enkä oo huolissani, koska oon töissä kattonu ultraäänellä että siellä se beibi heiluu :D

Anteeksi avautumiseni, oli vaan vähän pakko purkaa... :\|

Nyt syömään!

H82 15+2
 
H82 avaudu ihan rauhassa vaan, se helpottaa kummasti.

Pömppöli Kuka lääkäri sulla on siel Terveystalolla? Yks niistä on vaan TYKSin lapsettomuuspuolella toimiva lääkäri, se on vähän..hmm..miten sen nyt sanois, tosikon oloinen, vähän sellanen töykeen oloinen joskus mut ihan asiantunteva kyllä.

Mä oon sit tänään syöny salaatin ja leivän. Ei maistu mikään ja ei uskalla syödä, kun maha sekasin ollu eilisestä. Ei ole lainkaan mukavaa. Juonu olen kyllä vettä paljon.

Tossa kasin aikaan ku tulin kotiin niin veti pilveen. Oltiin kaverin kanssa terassilla istuus ja sit lähdin puol kasin bussilla kotiin ja puolessa välii matkaa veti pilveen ja nyt on ihan pilvistä. Kai siel alkaa sitte sataa..

Piti H&M:stä käydä ostaa mamma lappufarkut mut oli vaan kokoo xs eli ei oikeen mee, tyhmää. Sellaset olis niin kivat. Tavallisii mammafarkkuja en sit jaksanu alkaa testaa vaikka sellasetki tarvisin, olis töissä mukavemmat. Tänään oli niin hyvä olla töissä noissa mammacapreissa kun ei ahdistanu vyötärö.

Hemmetti, mun on nälkä mut kun ei tee mitään mieli..

Olin tässä pvässä jotai hyvääki, meil oli töissä henkilökunnan kesken arpajaiset kun aina tulee firmoilta kaikennäköisiä tavaroita jne ja ne me sit arvotaan ja mä voitin Armanin aurinkolasit, jee =) Just mun päähän sopivat ja olin valittanu et pitäs ostaa aurinkolasit, vaan eipä tarvii enää..

jos menis suihkuun...

Sanna ja Nipsu 14+6
 
Voimia H82 ja Pömppöli!

TYÖHAASTATTELUSTA mä kertoisin raskaudesta, vaikka eihän se mikään pakko ole. Musta olis vaan tosi noloo parin viikon päästä ku ihmiset alkais katsoo ku masu on pystyssä. Olis ehkä sellainen tunne et olen tehnyt #&%?$!* tempun. Mut sit taas sikäli, et vaikkei raskaus sais vaikuttaa palkkaamiseen niin kyllä se vaan vaikuttaa ja melko todennäköistä ettei saa koko työtä. Aika vaikee juttu.

Siis mulla on ihan hirvee v#tutus ollu koko raskauden. Tosi tyhmää ku mitään syytä ei ole, paitsi hormoonit. Ei huvittais olla 42 viikkoa leka otsassa... Miestäki käy sääliks ku turhaan tiuskin sille. Varsinki jos verensokeri vielä sattuu tipahtaa... Varmaan tän raskauden jälkeen mulla ei ole yhtäkään kaveria jäljellä...
 
Ei täälläkään mitään liikkeitä tunnu :\| vaikka kuinka kovasti yrittäis tunnustella ja ihan sama missä asennossa..
Kukas se kyseli sf-mitoista? Mulle sanottiin viime to neuvolassa, että on kuulemma vielä niin olematon toi kumpu ettei viitti edes mitatata..Tuli vähän paha mieli, mut tällä hetkellä paha mieli tulee lähes kaikesta (kuten tylysitä kassatädeistä, tai "ilkeistä" kommenteista)
No, ei kai se auta kuin suihkuun lähteä ja sitten sängyn päälle jännittämään, josko tänä iltana jotain jo massussa tuntuisi :D
Hippuliini& Murmeli 17+3
 

Yhteistyössä