*Marrastähdet* toukokuussa '07

Hei kaikille pitkästä aikaa! Ei ole tullut tähän marrasmasujen omaan ketjuun pitkään aikaan kirjoiteltua.

Täällä mennään 14. rv:lla. Muuten on mennyt hyvin, mutta se eteisistukka vähän mietityttää ja pelottaa. :( Toivottavasti (ja kuulemma todennäköisesti) se kuitenkin vielä siirtyy kun kohtu kasvaa.

Hassuja nämä raskausajan mieliteot... Alkoi tekemään hirmuisesti mieli kebabia ja pienen kinuamisen jälkeen sainkin miehen innostumaan ajtuksesta hakemaan meille annokset. Mutta kuinkas kävikään, kun olin muutaman haukkauksen ottanut niin ei enää yhtään tehnytkään mieli syödä.

Tänään muuten tuli joku ohjelma jossa puhuttiin kemikaalien käytöstä raskausaikana... Itsekin kyllä värjään hiuksia ja meikkaan jne. mutta pisti se kuitenkin miettimään. Ei ne ylimääräiset aineet ainakaan hyväksi ole, senhän sanoo jo maalaisjärkikin. Mutta en oikein usko että siitä välitöntä vaaraa vauvalle olisi. Kun kuitenkin niitä niin paljon käytetään ja silti syntyy terveitä lapsia. Itse aion nyt kuitenkin hieman miettiä miten paljon aineiden kanssa läträän.
 

No kylläpä tääl nyt vedellään herneitä nenukkiin vähän yks jos toinen..ei siitä tarvii suuttuu, jos joku toinen esittää eriävän mielipiteen, kun kuitenkin noita mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin niiden esittäjääkin..
Se on vaan kestettävä ettei kaikki oo samaa mieltä =) ei oo niin vakava asia et tarttis vaan sen takia palstaa vaihtaa.

No, tää lähtee nyt nukkuu..parempi ois varmaan muidenkin nukkua yön yli ja rauhottuu ;)

M rv 12+3
 
Sanna-78 harmaana
Sitte vielä kaikki voi tuomita mut siitäkin kun olen lapsen alulle saanut keinohedelmöityksellä? Kuinkas moni on siihen perehtynyt? Pitkän kaavan mukaan 2 vkoa pumppasin joka ilta melko ison annoksen hormooneja mahanahkaan,sitä ennen sais pikkin joka vaikutus elimistössä on 5vkoa, punkitiossa eli kun munasolut kerättiin, niin sai suonen sisäisesti rauhoittavaa ja kipulääkeitä, sen jälkeen kauheet kivut ja särkylääkettä PALJON monta pvää putkeen. Ja alkion siirto oli 2 pvää punktiosta eikä todellakaan se kaikki lääkemäärä ollu elimistöstä siihen mennessä lähteny.

Joku kirjoitti tuolla jossai ketjussa missä oli antibiooteista alkuraskaudessa, että ei ole haittaa kun alkuraskaudessa sikiö on niin suojassa, mutta kun on kyse hiustenvärjäämisestä niin se sikiö ei olekaan enää suojassa. Miksiköhän sitte kaikki lääkkeitä ei voi syödä raskausaikana jos kerran se sikiö niin suojassa siellä sitte on? Kertokaahan te nyt jotka moralisoitte hiustenvärjäämistä kun kerran kaikesta kaiken tiedätte.

Mä olen nyt siis heti alkuunsa huono äiti kun olen keinohedelmöityksellä saanut aikaseks lapsen eli LÄÄKKEILLÄ ja sitte vielä kaiken lisäks parturi-kampaaja-maskeeraaja ja työni takia joudun meikkaa ja värjää hiuksia ja tekee asiakkaita. Ja nyt vielä joutunut syömään antibioottejakin. Mun lapsi nyt varmasti syntyy vammasena tai kuolee, kun kerran kaikkea niin vaarallista kokoajan teen.

Nämä EI-kampaajat niin oletteko te sitte niin perehtyny kaikkiin aineisiin mitä kampaajat käyttää? Ne kehittyy kokoajan ja kokoajan poistetaan haitallisia aineita, paljon on jo allergiaystävällisiä väri-, permis- ja viimeistelytuotteita. Hiuksia ei aina tarvii eikä edes kannata värjätä kestovärillä eli kevytvärit, niitä voi raidottaa, jolloin väri ei osu päänahkaan kuin pesuvaiheessa, vaalennusta ei tarvi tehdä kaikista tujuimmalla aineella jne. Mutta se on hyvä taas että moralisoidaan muiden tekemisiä.

Mites sitte ihmiset jotka on jossai lääkefirmassa töissä ja tekee niitä lääkkeitä? Tai jotku biologit jotka tutkii kaikkii aineita? Eikö se sitte ole vaarallista? Tai sairaalassa töissä olevat? Näitä nyt on paljon mistä vois alkaa keskustelee että voiko sitä ja voiko tätä tehdä.

Ehkä kannattaa olla hiljaa asioista mistä ei mitään tiedä,kannattaa ottaa selvää asioista ennen kun alkaa moralisoimaan.

Eli toisinsanoen, ei saa värjätä hiuksia, ei meikata, ei käyttää deodoranttia, ei mitään vartalovoiteita, ei lääkkeitä, ei saippuaa, ei shampoota, ei hoitoainetta, ei muotoilutuotteita jne. Onnea teille sitte jotka haluu raskaana näyttää joltai petolinnunperseeltä ja haista pahalta.
 
Sanna-78 harmaana
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 22:48 PikkuM kirjoitti:
No kylläpä tääl nyt vedellään herneitä nenukkiin vähän yks jos toinen..ei siitä tarvii suuttuu, jos joku toinen esittää eriävän mielipiteen, kun kuitenkin noita mielipiteitä on varmasti yhtä monta kuin niiden esittäjääkin..
Se on vaan kestettävä ettei kaikki oo samaa mieltä =) ei oo niin vakava asia et tarttis vaan sen takia palstaa vaihtaa.

No, tää lähtee nyt nukkuu..parempi ois varmaan muidenkin nukkua yön yli ja rauhottuu ;)

M rv 12+3
Kuten tossa kirjotin niin kannattaa eka ottaa asioista selvää ennen kun alkaa niitä mielipiteitä kirjoittaa.. en mäkään ota kantaa asioihin, mistä en tiedä varmasti jotain.
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 01.05.2007 klo 21:40 emmamma kirjoitti:
nita: Kyllä mä sen vaihdan... En mä koko päivää päivystä tässä koneen vieressä, ja taisin viime viestissä laittaa että päivitän kun kerkeän, nyt laitetaan muksut nukkumaan. ;)
en mä sillä :) kun tuossa kyselit kellä oli ja mitä päivityksiä niin :wave:
jeps,pitäisi varmaan itsekkin tästä nukkumaan päin mennä :p
 
Ei kannata välittää muiden mielipiteistä. Kuitenkin meistä palstalaisista varmaan suurin osa elää normaalia elämää myös raskauden aikana. Eli värjää tukkaa ja käyttää kaikenlaista kosmetiikkaa. Näytöstää siltä ettei kohta uskaltais edes shampoota päähänsä laittaa jos kaikkia kemikaaleja alkaa pelkäämään. Siis Sanna-78 älä mene minnekään. kyllä täällä suurin osa on ihan maalaisjärjellä käyvää kansaa. Kai sen jokainen tajuaa, että kun olet raskaaksi tullut rankemman kaavan mukaan, et riskeerais raskautta millään turhalla ja sitä ei tosiaankaan ammattisi ole. Antaa joidenkin äärimielisten olla ihan rauhassa sitä mieltä kun ovat.

ON:Kohta pitäis lähteä sinne np-ultraan. Onneks mieskin tuossa töistä ilmoitti että pääsee mukaan, kun pomo oli antanut luvan olla reilun tunnin ajan töistä pois. Sen jälkeen ois tarkoitus mennä serkun luona käymään. Jokohan sillekin kertoisi tästä raskaudesta. Sitten kun mies pääsee töistä ois tarkoitus mennä maistraattiin ja hakea avioliiton esteiden tutkinta. Jospa sitä meikäläinenkin pääsee rouvaskastiin tämän kevään/kesän aikana.

Huomasin muuten että navan alapuolella on pieni muotoinen pömpötys. Jospa se alkaa sieltä kohta kasvamaan.

Jeps, nyt tukan laittoon ja sitten reissun päälle.

Sanle ja DJ 12+1
 
h82
Onpas täällä tulinen meininki heti alkukuusta ;) ;) itse kysyin sitä hiuslakan käyttöä tuolla huhtikuun pinossa ihan vaan mielenkiinnosta, en mitenkään pahalla. sattui vaan tulemaan mieleen. mutta osaan myös käyttää maalaisjärkeä ja ajattelin että kohtuus kaikessa. eipä neuvolassakaan kielletty hiusten värjäämistä tai hiuslakan käyttöä. mutta eikö tämä palsta ole just sitä varten, että täällä voi kysyä ja pohtia mieltä askarruttavia kysymyksiä? Siskoni kampaaja Englannissa ei suostunut värjäämään siskon hiuksia raskausaikana sen takia, koska oli sitä mieltä että väristä voi imeytyä jotain verenkiertoon. Itse olen ottanut raitoja ja meinaan ottaa jatkossakin. Ensikertalaisena kaikennäköiset asiat vaan pyörii mielessä, niiden kysymisestä on kenenkään turha suuttua. Kai asioista voidaan keskustella?

Täällä on vointi pysynyt ennallaan. Huimaa vaan edelleen ja olen aivan jäässä koko ajan. melkein tuottaa tuskaa lähteä koiran kanssa lenkille kun ei tiedä että kuinka paljon pitäis pukea päälle! Kunnon ruokaa en pysty oikeen vieläkään syömään vaan kaikki raikas himottaa. niin ja se salmiakki edelleen... :whistle:

H82 11+4
 
Hormoonihiiret laukkaa :D

Ok, jokainen toki elää tavallaan. Jos tässä alkaa kaikkia väistelemään, mistä mitäkin voi saada, ei voi loppujen lopuksi mitään tehdä tai syödä. Minä ainakin noi syöntiketjut olen jättänyt vallan lukematta, ja uskon omaan järkeeni ja tuuriini. En ole ikinä listerioita yms. saanut ja aika monta vuotta olen syönyt, että pitää olla aika pasha säkä jos se nyt just sitten iskee. Eli olen syönyt savukalaa yms. (en tähänkään saakka ole epämääräisen näköisiä ruokia syönyt, enkä syö nytkään). Joten se todennäköisyys saada jotain on aika minimaalisen pieni. Ja noita hiusjuttuja, luulisin että enemmän vaaralle alttiita ovat kampaajat kuin kerran kuukaudessa käyvät asiakkaat, joten menen ainakin vallan suretta tekemään halutut asiat, ja dödöt kyllä on käytössä myös :D
 
Hellou, tänään tuli sitten kävelyretki kauppaan jos ei halua rutata autoa...on tullut noin 4 senttiä jo lunta ja lisää vain pukkaa...ja kesäähän kohti eikö me oltu menossa :whistle: :whistle: ???

Kiva kun kerrankin ois saanu nukkua pitkästä aikaa hyvin, niin roska-autohan se jylisti jo 5.30 ikkunan alla roskia.... :headwall: ärrinmurrin :kieh: muuten menee hyvin...mä en oikeen saa selvää missä miulla kohtu menee, mut syyksi varmaan voi laittaa tuon masumakkaran mitä tuossa masussa on :LOL:
Jaahas, vahtimaan pojan aamupalan syöntiä, ettei koko keittiö oo kohta margariinissa :whistle:

Perfekta ja masukki 13+0 :D
 
Ompas kyllä tosiaan "hormonaalista" tekstiä :D

Hitto vie.. Ipanat meni eilen nukkumaan puol 10 ja 10:n välillä :eek: Normaalista 20:00-20:30. Eivätkä ees nukkuneet aamulla pidempään. Mut ei se mitään kun oli mun vuoro nukkua! :D Eikä sitte ees nukuttanu ku kasiin asti :kieh: Jotenkin kummasti taas pissatti ihan armottoman paljon!

Kauheesti oon yrittäny jo tunnustella liikkeitä massusta, mut ei mitään :snotty: Eipä kyllä oo aikasemminkaan tuntunu vasta ku joskus 17. viikolla. Hätänen ku oon :D Täytyy taas vaan toivoa, että tämäkin beibi jättää mamman kylkiluut rauhaan! Mieluummin vaikka molemmat jalat mahasta läpi...

emmamma & alma-iita 13+5 :heart: (kohta alkaa jo 15. viikko :eek: )
 
petriina
ai kuukausi vaihtukin.mitenhän sitä noin pääsi käymään. tulin juri lääkäritä kun ei jaksa enää olla töissä.pitemmän aikaa ollut sellainen väsymys mut nyt maanantaina oli vika tikki ja sanoin´kin töissä et loppuviikoksi en tule. mut sainkin saikkua ensi perjantaihin. pari iltaa oon vaan itkenyt kun tuntuu turhauttavalle kun ei ole minkään tekijäksi.ja töissä pelottaa et miten jaksaa seuraavan päivän.taitaa koko viime talven murheet kaatua nyt niskaan kun on mieli herkimmillään. onko muilla ollut samantapaisia oireita.
petriina ja nasu 13+5
 
Härrentyyteli, kun on reipassanaista porukkaa vappuna ollu liikkeellä :) mut raskaushan on......jos joku väittää, että saapi käyttää sitä ja tätä raskaanaollessa ja toinen on vastaan, niin eiköhän ne kaikki väittämät yhdelle palstalle mahdu.

Nooh, nyt on meilläkin virallisesti paljastettu uuden tulokkaan odotus. Eilen kaupungilla ollessa onnittelin äitiäni toivottamalla hauskaa vappua tuplamummille ja mies kertoi omalle äitilleen, että neidistä tulee sitten marraskuussa isosisko! Molemmat oli ensin että mitä?! mut ihan hyvältä pohjalta...onnittelivat ja äitini oli kuulemma arvannutkin jo asian olevan näin. Appiukko tyytyi sanomaan asiaan että "jaahas", joten jaahas, mitäpä tuosta :whistle: ;) Tyypillistä ja ihan odotettavissa olevaa siltä, suostui sentään puhumaan mun kanssa loppuillasta, joten selvillä vesillä taidetaan olla :whistle:

Tuli tuossa yks päivä mieleen, että pystyttekö te jotenkin itse kokeilemaan, että millä korkeudella tuo kohtu jo on? Kun välillä oon vähän yrittäny tunnustella, mut ei kai siitä selkoa ole tullu....muutenkin on niiiiiiin oireeton olo koko ajan, että kyllä tässä toivois jotain vinkkilinkkiä odotuksesta jo, mut onhan sitä muillakin ollu oireeton odotus ja silti kaikki hyvin.

Aadan äiti rv 12+0 :heart:

Ai niin, etusivun listaan voi lisätä sairaalaksi SatKS<br><br>
 
Heipähei kaikille =)

Ensiksi pieni muutos: La muuttui, on nyt 15.11.

Tänään oltiin aamulla ultrassa miehen kanssa ja voi että mua jännitti. Tytöstä en jännittänyt yhtään, mutta nyt vapisi kädet ja maha kiersi.

Siellä oli toukka yksiössään, lääkärin sanojen mukaan aktiivinen ja terve liikkuja :heart:
Niskaturvotus oli ok, ja kaikki mallillaan. Ainoa mistä sanoi, istukka oli kohdunsuun päällä.

Onko muilla ollut samaa? Liikkuuko ylöspäin vai jämähtääkö siihen?
Rv 20 ultrassa tarkastetaan tilanne ja jos edelleen on niin enpäs tiedä mitä tapahtuu, vai tapahtuuko mitään?


Pahaa oloa vaan jatkuu, aamukahvit taas lähti reippaasti menemään.
Päikkäreitä en voi ollenkaan ottaa, herätessä on vielä huonompi olo kuin aamulla :/

Huomenna aamulla on sokerirasitus ja muut verikokeet samalla. On kiva päivä siis tiedossa :whistle: <br><br>
 
Dyno-Etana: Eipä kai siinä muuten oo mitään ihmeempää, mutta jos istukka ei nouse kohdun kasvaessa, vaan jää siihen kohdunsuun eteen (tai miksikä sitä nyt kutsutaan :whistle: ), niin sitten ei voi synnyttää alakautta vaan pitää leikata....kun eipä kai sitä siitä mihinkään siirtymäänkään saa, ellei luonnollisesti vaihda paikkaa ylemmäs :) useimmilla tiettävästi vaihtaa kohdin kasvaessa "riittävästi" paikkaa....
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 13:20 Aadan äiti kirjoitti:
Tuli tuossa yks päivä mieleen, että pystyttekö te jotenkin itse kokeilemaan, että millä korkeudella tuo kohtu jo on?
Kyllä minä ainakin tunnen sen selvästi, kun käy selin makuulle ja painelee vatsasta, niin tuossa alavatsalla tuntuu selvä möykky. Mulla kohtu on aina olut tosi alhaalla kaikissa raskauksissa ja niin nytkin. Joten huimia liitoskipuja on taas odotettavissa :/

Olo ollut kohtalainen mutta väsymys painaa edeleen vaikka aloitin sen raudan ottamisen, ei varmaan ole vielä auttanut.

Huomenna on ultra,......jeeeee!!!! :D

katjuza ja maha 12+4
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 13:54 Aadan äiti kirjoitti:
Dyno-Etana: Eipä kai siinä muuten oo mitään ihmeempää, mutta jos istukka ei nouse kohdun kasvaessa, vaan jää siihen kohdunsuun eteen (tai miksikä sitä nyt kutsutaan :whistle: ), niin sitten ei voi synnyttää alakautta vaan pitää leikata....kun eipä kai sitä siitä mihinkään siirtymäänkään saa, ellei luonnollisesti vaihda paikkaa ylemmäs :) useimmilla tiettävästi vaihtaa kohdin kasvaessa "riittävästi" paikkaa....

Ok kiitos tiedosta =)

Sitä funtsailin itekkin että jos on edessä niin leikataan..tällasta kun ei oo tullu ajatelleeks et ois edessä :)

Mutta se selviää sitten joskus miten on käyny..
 
DYNO-ETANA mulla sama juttu. Viime raskaudessa oli myös ja silloin istukka siirtyi hyvin ja sain synnyttää alakautta. Nyt mulla on kontrolliultra vasta 28-30 viikolla. Toivon tosissaan et siirtyy, koska en missään nimessä halua leikkausta. No sen näkee sitten, mut en panikoi koska viimeks kaikki päättyi hyvin.

Sen verran vielä edellisestä aiheesta, et mun puolesta kaikki tunteenpurkaukset täällä on aivan sallittuja. Miks hitsissä pitäis nukkua aamuun? Eri asia jos oltais jotenki tosi läheisiä, mut mieluummin täällä kiukkuaa ku kotona. Mut pakko myöntää, et tyhmää moralisoida muita niiden valinnoista.
 
Oon siis itsekin yrittäny kokeilla selimakuulla ollessa kohtua, mut tuntuu, että aina "tuntuu vaan pissahädältä" :whistle: :ashamed: vaikka olisi siis juuri käynytkin.....mutta kaipa se painontunne silloin tuolla alavatsalla aiheuttaa sen!

Ongelma se on tämäkin :kieh: :LOL:
 
Tulipas siitä hiustenvärjäämisestä melkonen soppa :eek: Ite kun on vähän sillä mielellä että lueskelee asioista, niin puolesta kuin vastaan ja sit tekee päätökset kuitenkin itse, ei edes tajua että jengi voi vetää herneen nenään joidenkin tiukkapipomeninigistä. Eipä se mun ahteria kutita jos joku Pirkko Ranualta ajattelee että on vaarallista raskausaikana juoda kahvia tai värjätä hiuksia.

Ja toisekseen, nämä kaikenmaailman suositukset vaihtelee jatkuvasti kun tulee uutta tietoa ja asioita tutkitaan, ei kai niitä absoluuttisia totuuksia olekaan. Pakkohan se vaan on ite pienessä mielessään miettiä mitä tekee, ja koittaa vaan sit elää niiden päätöstensä kanssa.
 
Huh, tulipa meteli mielipiteestäni... :saint:

Sanna-78... rauha maassa!! *heiluttaa valkoista lippua* !!
En minä sinua tuominnut...tai ketään muutakaan...

Tarkoitin vain, että sehän on selvä, että mitä úseammalle määrälle kemikaaleja sikiö altistuu, sitä suurempia ovat myöskin riskit.
Eikä ne lääkärit sen enempiä välttämättä ymmärrä edes näiden asioiden päälle, elleivät ole biokemistejä toiselta ammatiltaan.
 
Heippa ja hyvät toukokuut! :)

Kävimmepäs sitten mieheni kanssa perjantaina ultrassa, siellä paljastui, jotta sinttimme onkin kaksi viikkoa luultua pienempi, joten uusi la olis sitte 22.11. että jos emmamamma vihtii päivittää, kiitos :) Sydän sillä sykki ja kovasti oli pyöreä! Kahden viikon päästä uudestaan ultraan jotta np:n voi mitata.

Pahoinvointi alkoi taas tänään neljän päivän tauon jälkeen :$ Mutta pakkokai tätä on kestää :) tässäpä minun kuulumiseni, ainiin joo, ja tänään kävin ostamassa kesäksi vähän äippävaatteita!

Terkuin
edla ja sintti 10+6
 
\
Alkuperäinen kirjoittaja 02.05.2007 klo 15:34 edla kirjoitti:
Heippa ja hyvät toukokuut! :)

Kävimmepäs sitten mieheni kanssa perjantaina ultrassa, siellä paljastui, jotta sinttimme onkin kaksi viikkoa luultua pienempi, joten uusi la olis sitte 22.11. että jos emmamamma vihtii päivittää, kiitos :) Sydän sillä sykki ja kovasti oli pyöreä! Kahden viikon päästä uudestaan ultraan jotta np:n voi mitata.

Pahoinvointi alkoi taas tänään neljän päivän tauon jälkeen :$ Mutta pakkokai tätä on kestää :) tässäpä minun kuulumiseni, ainiin joo, ja tänään kävin ostamassa kesäksi vähän äippävaatteita!

Terkuin
edla ja sintti 10+6
Meillä on sitten sama la! =)
Tosin katsotaanpa tuleeko se la muuttumaan ensi viikon ultrassa!!

merenneitonen ja pikkuruinen 10+6
 

Yhteistyössä