*Marrastähdet '07* syyskuussa

Neuvolassa kävin aamulla ja kaikki ok.

Paino: +190g/viikko (yht.7,5kg)
RR:126/90
Pissa:-
Sf:29 (kahdessa viikossa kasvanu 3cm :O, tai sitten johtui eri mittaajasta)
Tarjonta:rt
syke:+
Liikkeet:++

Kerroin siellä sit yöllisestä kutinasta jaloissa ja sain lähetteen verikokeisiin. Tutkivat nuo sappi ja maksa-arvot varulta.

Nyt tuli ensimmäistä kertaa tutkimuspöydällä huono-olo selällään makuusta ja piti kääntyä kyljelleen. Tähän asti oon pystynyt nukkumaankin selällään mut nyt alkaa näköjään tulla raja vastaan siinä.

Harjoittelijoista: Mulla on nyt yhdessä lääkärinneuvolassa ollut paikalla kandi ja tänään neuvolassa oli terkkaharjoittelija paikalla. Ja kyllä minä aion synnytykseenkin hyväksyä mukaan jos se ei minulta vaadi sen kummempia, esim. olla tutkittavana kauemmin tms. Itsekin opiskelijana tietää miten tärkeää opiskelijalle on saada olla paikalla kuulemassa ja näkemässä oikeita asioista, niin en näe järkeä että alkaisin kieltää. Mistäs nämä nykyajan kätilöt ja lääkärit oisivat oppinsa saaneet jos eivät ois ikinä päässeet seuraamaan ja ekaa kertaa tekemään. Sillähän vaan varmistetaan että on päteviä ja osaavia hoitohenkilöitä tulevaisuudessakin ja nimen omaan käytännössä, eikä vain niitä kirjaviisaita.

Eilen kävin ostamassa tikkivanukangasta ja tänään sit aloin ompelemaan siitä pehmusteita ja päiväpeitettä pinnasänkyyn. Piti vaan lopettaa kesken kun loppui kanttinauha. Sitä riitti puoleenväliin ja se myyjä muka laskeskeli että toi riittää. No ite laskin että pitäs käydä ostamassa n. 10m lisää että riittää sitomisnauhoihin ja muihin, että niin paljon meni myyjän laskut pyllylleen. :(

Kuulin tuossa huiman synnytystarinan, kun tuttu synnytti viikko sitten. Oli aamulla seitsemältä herännyt supistuksiin ja alkanut hommautua lähtöön. No supistukset oli muuttuneet heti niin rajuiksi että hän oli vaan pystynyt makaamaan kylppärin lattialla. olivat siis tilanneet äkkiä ambulanssin kun oli alkanut tuntua että lapsi tulee välittömästi. Ambulanssimiehet olivat liinoilla kantaneet hänet autoon ja eikun sairaalaan. Olivat kerenneet sairaalaan just ja just sisälle kun lapsi oli syntynyt paareille siinä 8 aikoihin, eli synnytyksen kesto 1h. Aika huimalta kuulostaa. Hän kyllä synnytti toisen lapsensa että ainahan ne on "hiukan" nopeampia, mut tuota nyt ei ihan ois odottanut kukaan. Nyt alko pelottaa itteänikin, ku nmeiltä sentään on puolen tunnin ajomatkakin sairaalaan. No ehkä ensimmäistä tehdessä ei tarvii sen suhteen vielä panikoida mut kun ei yhtään voi tietää miten kauan toi synnytys kestää. Nyt alkaa tuntua että mieluummin liian pitkä, kuin liian nopea synnytys.

Pitäs ruveta lähtee kaverin luo kun sillä on tänään Party lite kutsut. Mitähän hömppää sitä taas tulee ostettua...

Sanle ja Veikka 31+1
 
Neuvolassa täälläki käyty.

Painoa tullu 3 vkossa 2,4kg, mut johtuu mun järkystä ummetuksesta. Sano niin kätilöopiskelija kun itse terkkakin, että ummetuksesta johtuu, että ei mulla ole turvotusta eikä mitään ylimääräistä missään.. Ja ummetus sitte taas johtuu raudasta ja sitä nyt sit vaihdettiin ja toivottavasti auttaa ja Duphalacia vedän niin eiköhän tää tästä.

Sf-mitta 28.5cm
Syke 150
Liikkeet ++
Verenpaine 123/77
Ja perätilassa edelleen.

Sain sitte synnytysvalmennuspaperit ja todella fiksuun aikaan, klo 14 pvällä. En mä niihin pääse ja sit sain uudet ajat ja ne on sit ku mulla meneillään rv 36 ja rv 37, että kiva kiva..Noh, kattoo nyt menenkö edes ja sit jotai perhevalmennus aikoja sain kanssa. Ne sentään on illalla mut tuskin tulee niihinkään mentyy, kun aiheet oli mitä oli. Se yks oli ihan jees, jotai jumppajuttuja jne niin sinne vois mennä.

Kaupassa käynti on TUSKAA!!! Tai ei siellä kaupassa olo, vaan se, ku kantaa kauppakassit autosta sisälle. Vaikka asun ekassa kerroksessa, niin tuskaa tulla noi portaat kassien kanssa, hissiä kun ei ole ku on 3 kerroksinen talo.

Mut pakko mennä tekee ruokaa, tänään syöny yhden leivän, salaatin ja persikan.

Sanna ja Nipsu 30+0
 
Tultiin just synnytysvalmennuksesta. Hieman pettymys, sillä synnytys käytiin läpi powerpoint esitelmän avulla ja siinä se.

Eilen töistä tultua alkoivat kauheat supistukset ja ilta menikin lähinnä lepäillessä. Harjoitus supistuksiahan ne olivat vasta, mutta ei oikein mitään voinut tehdä sillä pelkkä kävely oli jo hankalaa. Sama jatkui aamulenkillä koiran kanssa. Sanoinkin jo puolisolle, että minun koiranulkoiluttaminen loppui tähän paikkaan just nyt. Nyt illasta taas supistellut. Tätä se varmaan on nyt sitten loppuaika.

Puoliso se vaan sano, että nyt sairaslomaa hakemaan, mutta toisaalta ei raskis vielä. Töissä on kiva käydä ja vähän omakin syy, kun en osaa millään ottaa rennommin sielläkään. Koko ajan pitää touhuta jotakin.

No kaksi viikkoa vielä äitiyslomaan!

Manta ja Vaavi 32+4
 
Huomenta!

Vimpula ei oo tosiaan kukaan aikasemmin mitään puhunu istukan paikasta,että niin alhaalla ois,vaikka 3 kertaa oon ultrassa käyny. oisko sitten liikkunu vielä viimesen ultran jälkee,en tiiä.

Soitin eilen kans verotoimistosta verokortin loppvuodelle, ja sain prosentiksi 0! :D

Mua niin välillä masentaa tää kun ei voi tehä mitää,illalla tuli ihan itku ku melkee kaikkea pitää pyytää miestä tekee ku itellä vähänenki liikkuminen tekee masun kipeeksi. tätäkö tää loppuaika nyt sitten on? Mä oon niin tottunu touhuu ja oon huono pyytää toisia apuun,ja nyt kaikki muutot ja kaikki eessä,vauvallekin pitäs jutut laittaa uudessa kodissa valmiiksi. Kyllähän se järki sanoo,että vauvan parhaaksi on kun lepää,mutta silti on tää niiiiin vaikeeta. Ja mulla on vaan jotenki semmonen tunne,että ei tää raskaus kestä lähellekään laskettua aikaa. Sori ku mä alotan tän aamun näin positiivisella tekstillä.. :ashamed:

Miiku 30+2
 
Miiku Älä nyt tosta stressiä revi,eiköhän tää muu porukka jaksa kuunnella.Parempi vaan et saa jossain noita tuntemuksiaan purkaa,ite ainakiin oon huono purkamaan kaikkee ukolle.Sitä tulee tavallaan esitettyä toisinaan reippaampaa,ihan jo sen takia,et toinen ei ois kans ihan sekasi.Mulla on kans se sama ongelma,et apua on tosi vaikee pyytää...Ja tuskin se vauva saa suuria traumoja,jos pedit ym.ei oo heti ihan vimpan päälle.Kun vaan vielä muutaman viikon pysys asiat sillä tolalla,et vauvan on turvallista olla sun masussa...Onneks oot kuitenki jo noin pitkällä,mahollisuudet masun ulkopuoliseen elämäänki on todella suuret!
Tossa muuttohommassa,otat vaan mukavan asennon ja huutelet porukalle mihin mikäki pikku nippeli tulee.Eikös noissa isommissaki urakoissa oo pomoja valvovana silmänä! ;)

-Vimpula-
 

Miiku; Älä tosiaan stressaa noista asioista, siun pitää vaan yrittää olla mahd. itsekäs ja ottaa rauhallisesti nimenomaan vauva puolesta..vaikka hyvillä viikoilla ootkin jo, niin ainahan se ois parempi et sais olla masussa vähän pidempään. :hug:
 
Voimia miikulle :hug: Älä ota stressiä!

Kävin tänään äitiyspakkauksen hakemassa (taidan olla marraskuisissa viimeinen,kun sain sen vasta nyt) Vaatteet on minusta ihan kivan näköisiä. Tykkään enemmään tästä kuin viimeksi , kun otin pakkauksen v.2003. Ainut , että pakkauksessa ei ollut toista toppa-töppöstä :headwall: Kelaan vai minneköhän sitä pitäis valittaa :/
Vasta toissapäivänä jouduin esikolle ostetut tuulipuvun housut viemään kauppaan,kun kahden pitokerran jälk. repesi sauma haaroista... Lähtivät Lassien-tehtaalle takasin ja saadaan uudet tilalle...joskus :headwall:

Jospahan nämä "vauva-valmistelut" lähtisi mullakin tästä pikkuhiljaa käyntiin...

lumi*+masukki 32+6
 
Siis miten voi ottaa niin voimille pieni tekeminen, tänään olen vienyt ja hakenyt pojan kerhosta (matkaa.n.500m ), ja laitoin makkarissa paikoilleen lipaston ja hoitopöydän ja ompelupöydän. Imuroin ja pyyhin laatikot niistä ja nyt se ois valmiina täyttymään vauvan vaatteista ja tavaroista, kunhan saan ne silitysraudan alle...tekis niin mieli mennä ottamaan päikkärit mutta ei tuo poika kuitenkaan ala, niin turha haaveillakaan


ensi viikon lopulla lähdemme ostamaan viimeiset tarvikkeet vauvalle, ammejalat meinasin ostaa käytettynä jos saisin ja siihen sen ammeen uutena, jos nyt soittoi tulis kun laitoin ilmoituksia seinille et haluttas camin jalat...ja sitten niitä kaikke pientä tilpehööriä, tuttinauhaa, maitoo yms...

Perfekta ja hattivatti 32+1
 
Neuvolakuulumisia:

verenpaineet:122/74
Sf-mitta: 25,5cm (oli kasvanu vaan 0,5 cm:llä viime kerrasta)
pissa: puhdas
syke 140-150
hb 119
tarjonta: rt
painoa tullu n.400g/vko

Miiku:kauhea toi sun tilanne, mutta yritä nyt ottaa rauhallisesti, äläkä missään nimessä stressaa kauheesti! tuut vaan tänne avautumaan kun siltä tuntuu :hug:

nita:hammaslääkäri jolla kävin, oli nimeltään Anu Tarmi. Ihan pätevä mun mielestä, ei mitään valittamista =)

Mulla on tän viikon ollu ihanaa, kun selkään ei oo sattunu juuri lainkaan!Jippii, oon niin ilonen! Ei se silti kestä pitkiä kävelyjä tai muuta rasitusta, mut oon nyt niin ilonen kun olo on helpottanut! Nyt tietysti kun hehkutan, niin alkaa heti sattumaan... :whistle: Sen sijasta oon kyl saanu aikamoisen vaivan tosta häpyluun kivusta. Vauva on ilmeisestikin vaihtanu asentoa niin, että ei enää paina selkäpuolelle vaan etupuolelle. Sukat menee jalkaan irvistäen, nauhallisista kengistä puhumattakaan...

Ja viime yö meni kyllä niin läskiks, että huh huijaa! jalkoja kramppas vuorotellen ihan tajuttomasti! yritin kävellä ja venytellä mut ei auttanu. onneksi unenpöpperössä sitten tajusin kaivaa pakastimesta kylmäkallen ja iskin sen kramppikohtaan, niin johan se vähän helpotti. Yön sain kuitenkin nukuttua tosi huonosti, joten nyt kuljen töissä ihan zombina. En tajua mikä noihin auttais, koska syön säännöllisesti magnesiumia ja pidän yöllä villasukat jalassa. Onko enempää vinkkejä jolla noita kramppeja vois ehkästä?

Nyt täytyy jatkaa töitä... :whistle:

H82 30+2
 
Anoppi oli tehnyt mun vanhasta päiväpeitteestä kaksi päiväpeittoa pinnasänkyihin, saatiin ne tänään.. Eihän ne nyt ehkä maailman kauneinta/uusinta kuosia ole, mutta asiansa ajavat ihan varmasti.

Nyt pitäis ruveta värkkäämään listaa vielä puuttuvista vauvatavaroista, eipä niitä paljon enää ole - tai kaikki isompi on jo hankittu mutta se pikku "tilpehööri" on vielä ostamatta (tuttipullon tutteja ja semmoisia..).

Samalla sovittiin anopin kanssa tuosta esikoisen hoidosta että tulee tänne meille jos sattuu yöllä lähtö tulemaan, aikoi siirtää puhelimenkin omaan makuuhuoneeseen siltä varalta että kuulee sitten varmasti jos yöllä puhelin soi :D Mies meinasi että tulikohan nyt kuitenkin liian aikaisin sille puhuttua, että saako se raukka enää yöllä nukuttua ollenkaan kun odottaa sitä mahdollista puhelua :LOL:

Pikkusiskokin hommaa muuttoa samalle paikkakunnalle, varmaan jo ensi viikolla muuttavat. Ihan kiva, onpahan taas yksi mahdollinen lastenhoitaja lisää ;)

Mahtuuko teillä muuten vielä mikään takki päälle?! Mun on pakko lähteä etsimään itselleni pian takkia, kun ei enää ilmankaan pärjää, eikä mikään nykyinen takki mene kiinni! Ajattelin jotain viitta-mallista, semmoisellehan olisi yks ja sama kuinka iso maha on, ja sitä vois pitää sitten raskauden jälkeenkin.. Kun vaan löytäis jostain!

Liituraita ja masu 31+3
 
HE82 mitä magnesiumvalmistetta käytät? Niiden imeytymisessä on minun kokemukseni mukaan eroja. Minulla on toiminut hyvin Diasporalin poretabletit. Maku ei ole parhaimmasta päästä, mutta koska auttavat kramppeihin kuin unelma, ei maku siinä puntarissa paljoa paina! Päivisin pidän säärystimiä, jotta jalat eivät saisi kylmää ja yritän juoda riittävästi vettä.

Meillä oli tänään ensimmäinen kerta synnytysvalmennusta. Aiheena hengitys ja asennot erityisesti avautumisvaiheen aikana. Minä en oikeastaan saanut juurikaan uutta tietoa, mutta miehelle taisi tulla parempi käsitys siitä, mihin pitäisi kiinnittää huomiota ja mitkä ovat hänen tärkeimmät tehtävät synnytyksen aikana. Jotkut jo aiemmin sanomani asiat menivät selvästi jakeluun, kun joku toinen oli sanomassa samat jutut.

Saan jumpparilta ensiviikolla tukivyön lainaksi ja toivon siitä olevan apua liitoskipuihin, jotka ovat pahentuneet hurjasti ihan parissa päivässä. Minulla on olemassa tukivyö, joka on ollut aiemmin hyvä, mutta nyt se alkaa olla liian pieni ja painaa vatsaa. Josko tuo uusi vyö toisi apua olemiseen loppuraskauden ajaksi, sitten synntyksen jälkeen voin taas ruveta käyttämään tuota omaa vyötä.

Liituraita kyseli takeista ja olen todennut myös suurimman osan takeista olevan auttamattomasti liian pieniä. Toppatakki menee vielä nippa nappa kiinni ja tuulitakki, jota käytän tallihommia tehdessä alkaa nousta jo tosi ylös, eli mahaan "vetää" takin alta vaikka sen vielä kiinni saakin. Muut takit odottavat aikaa masukin syntymän jälkeen. Lämpimien paitojen kanssa alkaa myös olla heikko tilanne. Täytyy varmaan käydä shoppailemassa kirppikseltä pari iso villapaitaa ja etsiä jostain joku uusi mukava takki HALVALLA. Nythän on kyllä ihan mukavia takkeja kaupoissa ajatellen tuota vatsaa. Oikeastaan yläosia on ollut koko raskauden ajan helppo löytää, kiitos tämän päivän trendien. :LOL:

Miiku, minä ainakin jaksan kuunnella/lukea toisten murheita, joten antaa tulla vaan! Jaksamista sinulle ja muillekin, joilla on murheita, syystä tai toisesta!

Täytyy lähteä kokkaamaan tässä välissä.
Donu 31+4
 
Kamala juttu tuo Miikun, toivottavasti asiat menee vielä hyvin pitkälle.... nyt vain rauhallisesti :hug:

Jaksuja vaan kaikille... täällä tuskaiset paikat. Liitoskivut aivan kamalat jos saan näin valittaa. Koville ottaa tää loppu. Vauvat eripäin eli edelleen A pää alaspäin ja B istuu.. alatiesynnytys jännittää kun toinen perätilassa :ashamed:
Nyt en pärjää yksin kotona pojan kans, joten mulla apuja tässä ainakin pari viikkoa, saa nähdä sitten kuinka eteenpäin. Vielä olis muutama viikko kriittiseen rajaan....en voi kun istua ja levätä. Musta ei oo enää mihinkään...

Vointeja!

t. mittari ja kaksoset rv 30+3
 
Terve vaan tännekin!
Lukemassa olen käynyt joka päivä mutta en ole jaksanut kirjoitella kuulumisia.

Ihan ensiksi Miikulle voimia, koitahan levätä jotta vauva pysyisi vielä kyydissä jonkun aikaa (paraskin puhumaan :ashamed: , kun en itsekään malta olla aloillaan vaikka vuodelepoon on käsketty monesti :ashamed: )
Eilen yöllä tuli taas supistuksia pari tuntia ihan 7-10min välein mutta just kun ajattelin että rupean miestä herättelemään niin rupesi väli pitenemään ja sitten ne taas hiipukin. Aamulla soitin sitten terveyskeskuksen päivystykseen jos oisin lääkärille päässyt (meillä kun pitää varata aika päivystykseenkin), niin eihän niillä enää vapaita aikoja ollut ja sanoivat vaan että klo 16 jälkeen sairaalan päivystykseen jos tarvetta vielä ilmenee :/ Nyt kun päivä on sitten sujunut vähän paremmin niin ei tässä varmaan tule lähdettyä mihinkään, mieskin kun tekee loppuviikon kahta vuoroa peräkkäin eli on töissä klo 9-01, niin enpä mä lapsiakaan saa mihinkään siksi aikaa.

Joku taisi takeista kysellä
Mulla mahtuu yksi syystakki päälle, mutta kieltämättä se näyttää ihan makkarankuorelta kun se on vielä sellainen pitkä ruskea nahkatakki :whistle: Muita takkejakin olen vielä käyttänyt mutta kiinni ne ei enää mene. Talvitakki multa kyllä löytyy sitten sen mallinen että mahtuu kiinnikin. Eli pakkasia odotellessa ;)

Jalkakrampeista Kramppeja saattaa aiheuttaa myös foolihaponpuute, raudanpuute, nestetasapainohäiriö eli kuivuminen ja muistaakseni kaliumin puutekin saattaa pahentaa oireita, eli mistä tahansa noista voisi olla apua. Rautaa varmaan syötkin jo, mutta foolihappoa ja kaliumia voi kokeilla ja muista juoda paljon ;)

Sormustestistä Onko monikin selvitellyt tulevan vauvan sukupuolta sormustestillä?
Itse aikoinaan esikoista odottaessa kokeilin sitä ja oikein tuo meni,sitten en muistanut koko juttua, kunnes vähän aikaa sitten luin taas testistä tuolta Mitäs nyt-osiosta. Kokeilin sitten arvuutella tulevan vauvan sukupuolta ja poikaahan se näytti =), syntymäajaksi näytti 4.11. ja toivon että se ainakin osuisi nappiin niin ei tulisi etujassa kauheasti. Mielenkiinnolla odotan pitääkö testi paikkansa ;)

katjuza ja ilmarijalmari 31+2 :heart:
 
Sormustestistä olen kyllä kuullut paljonkin sukupuolen selvittämiseen liittyen. Mitenkäs sillä päivämäärän saa testattua? Sukupuolen määrittämiseen sormuksella on olemassa muuten tosi monta eri tapaa... Asiasta oli joskus puhetta useammankin iäkkäämmän naisen kanssa, joilla kaikilla väh 2 lasta. Jokainen sanoi testin pitäneen paikkaansa sukupuolen suhteen. Täytyy vähän käydä kurkkimassa tuolta Mitäs nyt-osiosta...
 
Sormustestistä Miulle ennusti kaverin äiti poikaa, saa nyt sit nähdä ;) Hän ennusti vihkisormuksella ja hiuksella.

Takeista joku vissiin kans kyseli. Mie tilasin Elloksesta "halpis" takin, 7,90 e oli tarjouksessa ja pari kokoa vaan normaalia suuremman otin, mahtuu tän syksyn. Toppatakkikausi jos ehtii alkaa niin sit mahtuu kyllä omakin takki, on sen verran reilua kokoa.

Ruokahalusta
pistin tuonne Mitäs nyt? puolellekin kysymyksen eli onko teillä muilla kadonnut ruokahalu? Huomasin just että oon 3 paahtoleipää syöny tänään eikä yhtään oo nälkä...mies tuo kohta kuhan kotiin ja meinas savustaa että jos sitä sit sais syötyä edes vähän.

Huomenna täyttyy taas uusi viikko, 33 jo - hui! Kylläpä on nopsaan aika rientäny kun taakse päin ajattelee...

HT ja veturi 32+6
 
Oi ihanuus: on torstai. Eli huomisesta alkaa viikonloppu. :) Kyllä viikot kuluu äkkiä!

Miiku: Ota rauhallisesti, kyllä kaikki lopulta järjestyy. Ajan kanssa. :hug:

Mullakin kai tuo häpyluu alkanut vaivailla. Uusi vaiva taas lisää. Muutenkin kaikenmoiset tuntemuksia on kokoajan enempi. :/ Ne tosin onneksi vielä tulee ja menee, pystyn tässä silti olemaan ja elelemään suht normaalisti. Tuota selkää olen kuitenkin vähän alkanut jännittelemään. Se on viimeaikoina rasittunut yhä herkemmin ja herkemmin. Mulla on selässä skolioosi, joten se tuo pienen lisärasitteen siihen. Täytyisi vaan muistaa olla rehkimättä liikaa jaloillaan... Ja tuo mun puuskutus alkaa olla jo enemmän koomista: vähänkin kun puhetahti kiihtyy, huohotan kun suuremmankin urheilusuorituksen jälkeen. :|

Mullakin on pieni syystakkiongelma. Vähän jos viilenisi, voisin käyttä tuossa alkusyksystä ostamaa uutta takkia. Siinä on masuvaraa ja saattaa olla raskauden jälkeenkin vielä ihan käyttökelpoisen näköinen (ei siis ihan mahdoton säkki). Nyt painelen bleiseri auki, kun ei mene kiinni ja muut takit näyttää vielä törkeämmiltä. Tarpeeksi huivia ja lämmintä paitaa siihen sitten vaan alle, päälle ja vähän jokapuolelle. Tosin paidat ovat alkaneet loppua kesken! :/ Jotain tarttis kai keksiä... :whistle:

Pakkohan tuota sormustestiä oli heti kokeilla. :D Tyttöä se kai näytti. Tosin tarvitsen tuon toisen osapuolen paikalle katsomaan, kun silmissä alkoi heittää miten se sormus oikein liikkui. :LOL: Eli luotettavaa tietoa... Voin vaan arvata ukon ilmeen, kun patistelen sitä sormuksen kanssa leikkimään. :D

Niin joku laittoi, että on varmaan viimenen kun sai äitiyspakkauksen käsiinsä. Eheei, mulla sitä ei vieläkään ole! :ashamed: Päätös on kyllä tullut, mutta pakettia ei postiin... Sitä odotellessa...

mussu & pulla 29+6
 
Sormustestin mukaan meille olisi tyttö tulossa :D Oon tehnyt testin jo muistaakseni ennen raskautta ja vielä silloinkin kun olin jo raskaana. Samaa näytti joka kerta eli kaksi poikaa ja tyttö :whistle: Onhan mulla ollut koko ajan pieni epäilevä asenne vauvan sukupuolen suhteen... ;)

Mulla on huomenna se sokrutesti :x Oon jo alkanut pelkäämään,että jospa sokrut onkin koholla ja siksi mun paino noussut niin reippaasti. Noh,toivotaan ettei mitään häikkää ole ja jos sokrut on koholla,ettei olisi sitten mitään huimia lukemia :|

Vauveli on ollut erittäin aktiivinen muutaman päivän. Liikkeitä tuntuu melkeinpä koko ajan. Olihan se hiljaakin muutaman päivän joten kai nyt sitten virtaa riittää! Liikkeet tuntuvat kyljissä tai tossa navan korkeudella.

Kaippa on mentävä vielä syömään illan viimeinen sapuska...kello 20 jälkeen suuhun kai laitettava teippi ettei tuu ahdettua sinne mitään vahingossakaan :LOL:

LilliM+isäntä 29+1
 
HelmenTyttö Mulla sama juttu tuon syömisen kanssa, välillä ei maistu mikään, varsinkaan lämmin ruoka. monena päivänä syön pelkkiä hedelmiä ja leipää.. :whistle: No mut hyvähän se on että jotain saa syötyä kuitenkin..

Takeista Mulla on käytössä nyt kevyttoppatakki joka just ja just mene kii, että kohta saa hommata uuden ettei masu palellu. Talvitakki on ekan odotuksen jäljiltä sen verran reilu että se menee päälle.. Kait :)

Mittari Mulla kans kovat nuo liitoskivut. Vähäisestäkin kävelystä on ihan kipeenä. :| Koitahan jaksaa niiden kanssa.. :hug:

Miiku :hug: Voimia ja yritä ottaa rauhallisesti. hyvillä viikoilla tässä kuitenkin aletaan jo olemaan..

(.) Nää selkäkivut :ashamed: :'( Haluaisin kirjottaa niin paljon enemmän mutta ei pysty kun selkä ihan tulessa :'( , on niin kipeä. Muuten ok kaikki, vauva voi hyvin ja maha kasvaa :heart:

hyviä vointeja kaikille! :)

-Hilla83-
 
Vielä ruokahaluista. Mulla ne on selkeästi vähentyneet. Heti raskauden alussa aloin syödä kun hevonen (muutuin melkein hirviöksi, jos en saanut ruokaa :$ ). Siitä se on vähän tasottunut, mutta nyt ruokahalu on todella paljon laskenut. Lopulta saatan huomata, että heikko olo johtuukin nimenomaan syömättömyydestä. Kun ei vaan ole muistanut syödä! Josko olisi taas ohimenevää tämäkin...

Herkuttelupuhteja tulee tosin nykyisin senkin edestä, alussa kun ei ollut oikeastaan mitään himotuksia. :p

mussu & pulla
 
Donu:syön Sanon magnesium-tabletteja, pureskeltavia sellasia. Apteekista sanoivat että niiden pitäis vaikuttaa kans aika nopeasti. Oon yrittäny juoda paljon vettä päivän mittaan, mut voihan se olla etten kuitenkaan juo tarpeeks :/ siinä on sekin, että sitten kun litkii hirveesti, niin sitten saa juosta vessassa jatkuvasti.

Sormustestistä: sisko teki sen mulle kesällä muutaman kerran ja tyttöä se aina vaan näytti :D hänellä se piti myöskin paikkansa, joten saa nyt nähdä että miten meille käy ;) mulla vaan on itsellä aika vahva tunne, että tyttö se on :whistle:

Ruokahalusta: nälkä mulle tulee helposti, mutta ei kovin usein enää verrattuna alkuaikoihin. Enkä loppujen lopuks pysty edes syömään paljon kerralla. Hedelmät ja kaikki makean puoleinen uppoaa. Tosin karkkiakaan en tykkää enää syödä niiiiiin paljon kun tossa yhdessä vaiheessa ja hyvä niin :D

Takeista:mulla menee pari ulkoilutakkia vielä kiinni, mut ovat makkarankuoria ja pikkasen jo ahistaa. Toppatakin sain onneks siskolta lainaan ja se menee kiinni, joten jospa noi ilmat kylmenis kohta oikeen kunnolla, niin vois alkaa sitä käyttämään :D mä vetelen tuolla myös bleiseri auki, mut liikun onneks töihin ja lähestulkoon muutenkin kaikkialle autolla, joten se ei haittaa. Muuten oliskin kylmä :eek:

LilliM: tsemppiä sokerirasitukseen, toivotaan että arvot on kunnossa :hug:

Tein äsken pitsaa kun tajusin ettei ole muuten töihin evästä huomiseks, joten meen nyt korkkaamaan sen! :D :p

H82 30+2
 
H82, tietysti myös liian paljossa juomisessa on omat "riskinsä", osa hyödyllisistä aineista saattaa "huuhtoutua" pois ennen kun ehtii imeytyä... Neuvolasta voisi saada hyviä vinkkejä. Minulle ohimennen mainittiin nl:ssa jalkojen hieromisen ja venyttelyn auttavan. En kuitenkaan kysellyt tarkempia ohjeita, kun olen nykyisillä konsteilla pärjännyt. Toivottavasti oikea syy noihin kramppeihin löytyy nopeasti ja sitä kautta myös helpotusta!!!

Ruoka maistuisi minulle useimmiten oikein hyvin :D , ongelmaksi on muodostunut huono/ähky olo syömisen jälkeen. Mahaan mahtuu melko pieniä määriä kerralla. Käytännössä siis syön lähes jatkuvasti ja silti on vähän väliä nälkä. Jos syön kunnollisen aterian, olo on huono ja kaikki meinaa tulla ylös. :x Onneksi tätä on jäljellä enää n. 2kk. Sitten onkin vuorossa aivan toisenlaiset problemat! :LOL:

Nyt täytyy mennä nukkumaan!
 
Mulla on samat oireet ton syömisen suhteen ku Donulla.Ähkyn aiheuttaa jo pari palaa leipää,sit on tukala olo ihan useemman tunnin,eli en varmaan syö just ton olon takia tarpeeks asti.Naurettavalta näyttää,ku meijän pikku jätkä syö isompia annoksia ja useemmin ku minä!

Vielä mulla onneks takkeja löytyy,jotka menee kiinnikki.Onneks,ei oikein kiinnosta ostaa loppuajaks uutta.

Vimpula,joka vartin päästä pääsis uudelle viikolle!
 

Yhteistyössä