*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Neuvolalääkäri terveisiä!

RR 121/65
Paino -300g :eek:
Hb 118
Sf 32 (eli sama, kuin 2vko:a sitten)
Kohdunsuu pehmeä,mutta kiinni ja pituutta vielä 3cm jäljellä

Olin aika ihmeissäni lääkärin käytöksestä.. Tunnusteli hiukan mahaa,kuunteli sydän äänet (ei kertonut nopeutta) ja kokeiki alapään tilanteen ja tuumas yhteen vedoksi: ei tää ainakaan tällä viikolla synny, laskeutunut on. Ja toivotti hyvät jatkot.

Tuumasin vaan et: ai.. kiva kuulla!

Eli tämmönen synnytystapa- ja painoarvio täällä :LOL:

Tulee sit vauveli millon tulee ja miten tulee ja painosta ei hajuukaan.. vähän jäi huono maku lääkärikäynnistä.

Ellu 36+3

Dodii
Tänään tuli sitten aika kyssiin on ens torstaina, saapi tietää hieman vaavelin painoa sitten...ja soitin ne maksa-ja sappihappotulokset, taas nousseet yhdellä eli sappihapot oli 5, uusi näyte annettava maanantaina et kerkee sinne äippäpolillekin sitten torstaiksi...jos on sen 6 niin saatan sitten joutua sinne osastolle, mut olemme viisaampia viikon päästä...

Sanna: oi siellä tosiaan alkaa olemaan jännät paikat kun saa hieman tarkempaa osviittaa jo siitä milloin vauva tulee maailmaan :heart:

Laitoin mailia tuosta keittiön ikkunasta ja sain vastauksenkin jo et kiitos ja hän puhuu sen lasifirman kanssa vielä ja tuuletusikkunaa tulee joku kattomaan...eli niitäkö ne ei sit samalla vaihda

kummallista kummallista, miten lie nuo ikkunatkaan sitten vaihtavat, jättävät vanhat pokat, mut sit uudet lasit vain???

en tiiä, en tiiä, senpä näkee sitten...kiva kun itse oon sit vkolla 38-39 kun tulevat vaihtamaan noita ikkunoita niin voihan olla et mie jäkätän niille jos ei meinaa alkaa tapahtumaan vaan jankkaavat ja jankkaavat vaan jotain...
sen kun olen huomannut että pinna alkaa olemaan olotilasta johtuen hieman herkkä....hävettää ihan välillä :ashamed: :ashamed:

ja sekös mua pattiin ottaa kun en pääse pinnistä laittamaan kuntoon vauvalle kun varmaan vasta sitten kun se syntyy....kun tuo ikkunaremppa meni nyt niin myöhälle... |O

omaa napaa taas kamalasti tuli, mut pakko jonnekin purkaa kun ei sisko ja mieskään jaksa koko ajan samaa asiaa kuunnella, ettekä kohta kyllä tekään :ashamed: :ashamed: mut nyt menen palstatilaa viemästä vähäksi aikaa tuonne sängyn puolelle :wave:

Perfekta ja hattivatti 36+1

RR 123/75
Sf: 29cm
paino: +47g/vko :D (yht. 8,5kg)
syke: 150
liikkeet:++
tarjonta: perätila :eek:

Sain sitten lähetteen käännytykseen, se on 2-3 viikon päästä, siis jos tää nyt ei itsekseen täällä käänny. Pää on kyllä aika kiitettävästi ollut jo monta päivää tossa rintojen alla, puolta vaan vaihtaa :kieh: tähän mennessä ollu raivotarjonnassa, mutta sunnuntaina ultralla kattoivat ja perätilassa oli. osasin sitä itse jo vähän viikonlopun aikana epäilläkin, koska ilkeät iskut rakkoon on palanneet! |O

Onko teillä aiemmin synnyttäneille tehty käännösyrityksiä ja onko onnistuttu? Ja onko se niin kauheeta kun olen kuullut? :/ miten se loppujen lopuksi toteutetaan?

Ärsyttää kun piti nyt tääkin vielä tulla. Terkka sanoi myös, että täytyy sitten varautua siihen, että lapsivedet voi mennä siinä käännösyrityksessä! :eek: pitääkö mun ottaa sinne sairaalakassi varmuuden vuoks mukaan? :headwall:

Ellu:kuulostaa ihan meiän lääkäriltä, se sentään kertoo sykkeen, mutta sillä on aina kauhee kiire saada potilas ulos :kieh:

Sanna:sä elät kyllä jänniä hetkiä! ota nyt silti rauhallisesti! =)

Nyt lähen päiväunille, miehen sisko tulee kohta kylään ja lähetään käymään vähän Hulluilla päivillä pyörähtämässä =)

H82 34+2

Olen täällä tänään yrittänyt siivoilla. Tahti on ollut melko hidasta, mutta ainakin olo on sillätavalla säilynyt hyvänä. Hiljaa hyvä tulee... Pullan huoneen matto pitäisi vielä hakea tuulettumasta, niin sitten voi keskittyä muihin juttuihin. Nyt on lepotauko. :)

HE82: No me nyt mietitään, että mitä tehdään tuon perhehuone-tutustumisen kanssa. Soittelin sinne osastolle ja sanoivat sieltä vaan, että isolta osinhan se tutustumiskäynti on toistoa perhevalmennuksiin, vähän kai vaan eri näkökulmasta ja näkee tietenkin paikat samalla. Jos siellä huoneita on vapaana, pääsee "jonon ohi", kun on ollut tutustumassa. Jotenkin ei vaan jaksaisi enää käydä noita tutustumisia ja ohjauksia lisää... Katellaan nyt ensiviikon tavallisen tutustumiskäynnin jälkeen, mitkä on fiilikset sitten.
Ja pidä varasi Hulluilla päivillä, lastenosastolla oli ainakin eilen aikasta houkuttelevia pikkupikku vaatteita. ;)

Sanna: Sinusta tulee sitten äiti ihan kohta! =) Rauhallisesti vaan. :)

Huomasinpa tässä sitten, että rinnat on varmaankin kasvaneet vielä yhdellä kuppikoolla! Tämän loppuraskausajan aion kyllä tunkea varustukseni noihin tähänmennessä käyttämiini rintsikoihin, hullua enää vielä isompia mennä ostelemaan. Eli yhteensä lähtökoosta on kasvua tullut 3 kuppikokoa! :eek: Melkoset patalaput voi olla imetyksen jälkeen... :ashamed: Ja toiseen rintaan on tullut pienenpieni arpikin. :snotty:

Nyt matot sisälle ja sohvalle kutomaan.

mussu & pulla 33+6

Olipa hyvät päikkärit! |O kyllä nyt jaksaa kierrellä!

DJ Mussukka:mä varasin meille ajan sinne tutustumiseen ja oon valmis tekemään kaikkeni että päästäis sinne perhehuoneeseen. 2 valvomatonta yötä tällä viikolla siellä osastolla oli tarpeeks ja siksi olenkin entistä varmempi siitä että haluan oman huoneen ja miehen sinne myös. Mun huoneessa oli nimittäin nyt yksi potilas, joka kuorsasi niin kovaa että lasit helisi ja toisena yönä (sen kuorsaajan lisäks) koko osasto oli täynnä synnyttämään tulleita jotka ei mahtunu synnytysosastolle (oli niin pahasti ruuhkautunut). No, nehän puhisi sitten yön siinä samassa huoneessa, joten mun unet jäi erittäin minimiin |O :headwall: Toivon muutenkin että tuolla Naistenklinikalla ei ole samanlaista ruuhkaa marraskuussa, koska niiden synnyttäjien miehet häädettiin kahdeksan jälkeen kotiin sieltä osastolta ja vaimot saivat jäädä yksinään kärvistelemään synnytyskipujensa kanssa. Mua ihan säälitti niiden puolesta, koska itse en sellaseen suostu. :whistle:

Itkuherkkyydestä...Täällä on yks samanlainen, joka ei paljoa tarvii et itku pääsee! :wave: siellä sairaalassa ollessani mua alko itkettämään niiden puolesta, jotka tuli synnyttämään, tänään melkein pillahdin itkuun kun odotin pääsyä neuvolaan ja luin lehdestä siitä kuinka ihmisiä oli kosittu. Viimenen niitti taisikin olla se, kun pikkusisko laitto viestin, että hän tulee ens viikolla meille siivoamaan jne ja mun on turha väittää vastaan :'( oon niin otettu kun kaikki haluaa auttaa. se on vaan jotenkin vaikeeta, koska aina oon tottunu ite tekemään kaiken :headwall: nyt pitäis vaan osata antaa periks ja ottaa se apu vastaan :whistle:

Nyt tuli aikamoinen romaani taas, ehkäpä häivyn tästä laittamaan itteni shoppailukuntoon. Ja juu, täytyy olla varovainen niiden Hullujen päivien kanssa, voi olla että vauvalle jotain tarttuukin mukaan ;) :whistle:

H82 34+2

heips!

Sanna supistelee mulla jonkiverran,mutta ei kipeesti. Ei kauaa kärsi jaloillaa olla ku tuntuu että nyt pitää päästä vaakatasoon. Sulla pian vauva sylissä,ihanaa.toivottavasti ei tuu vuotoja enää ja seuraavalla kerralla ku meet sairaalaan,saat nyytin jo mukaan :) toivottavasti ei enää itelläkää tarvis lähtee ku synnyttää sinne sairaalaan.

Dj mussukka mulla rinnat kasvanu kans jo heti alkuraskaudes paljo. ja sen näköset on tissitki :/ on nii täynnä kirkuvan punasia arpia :ashamed: murkkuiässä säästyinki raskausarvilta,nyt sitten tuleeki senki eestä.
masu on toistaseksi vielä säästyny arvilta,mutta reisiinki on tullu.

Kävin tuossa asioilla,ja oli nii uuvuttava reissu että..ukon työautolla taas lähin,nii sillä ajaminen käy oikeesti työstä..nii raskas ajaa se romu! :kieh:
kävin kirjottaa vuokrasopparin ja mittailemas uuessa kodissa ikkunoita.ja sit tietty piti lähtee verhokauppaan :whistle:
kävin muuten ostaa apteeksta sitä ceridal lipolotionia,ja aattelin alottaa sen välihan hieromisen,ettei kovin pahoja repeämiä tulisi.ja haluun niin viimeseen asti välttää sen episiotomian.
ei oo tosiaan enää tässä kunnos mun hommaa tuo autolla ajo ja kaupoissa käyminen,kyllä taas vaakataso kutsuu loppupäiväks.
mun pitäs viel 2-vaihe käyä tän masulin kans,ens kuussa vanhenee ajokortti :/ mut ei auta,käytävä se on..

miiku 34+2

H82: Kuulostaapa pelottavalta tuo sun kertoma sieltä sairaalasta! :eek: Josko sen pari tuntia lisää jaksaisi siellä tutustumisessa istua, jos se auttaisi oman rauhan saamiseen! Ja toivottavasti tosiaan nuo ruuhkat siellä synnytyksessä ei ole niin yleisiä! Minä kahlin miehen itseeni kiinni p***e, jottei sitä sieltä häädetä! :kieh: Eihän noin saa tehdä! Ei ole tullut edes mieleen, ettei ne antaisi miehen olla mukana tukena kokoajan! :eek:

Rauhallisesti olen ottanu ja käytiin vaan yhdessä lastentarvike liikkeessä. Kolmet potkarit, yhdet housut ja yks paita sekä amme tuli ostettua. La mennään toiseen lastentarvikeliikkeeseen ja sieltä sit loput ja sit kaupasta vaippapaketti ja kaippa sitä maitoaki tarvii varuiks ostaa.. Amme on nyt sellanen, mihin saa jalat jos haluu, mut edelleen oli toi äijä sitä mieltä et sellaset jalat ihan turhat niin mennään ne sit myöhemmin hakee jos siltä tuntuu. Niin ja on sellanen lila amme ja makso 7e, normi hinta 9e..

Ja sit mun oli pakko saada pizzaa, ku Nipsu sano, et hän haluu pizzaa :LOL: :LOL: :LOL:

miiku No tosi mukavaa mahan kanssa mennä ajaa kakkosvaihe mut eipä kai sitte ole vaihtoehtoja vai oleks jo aiemmin hakenu korttiin lykkäystä? Jos et niin hae niin voit mennä sen kakkosvaiheen ajaa sit ku vauva on syntyny.

Ellulla kyl mielenkiintoisen kuuloinen neuvolakäynti..

Perfekta Tulee ihan yhden kaverin kämpän julkisivuremppa mieleen noista teen ikkunan vaihdoista.. Eka remppamiehet hajottaa ikkunan ja sit sen vaihtaminen kestää ja kestää ja lopulta ku tulevat niin menee parvekkeen lasi rikki ja sit ne vie koko oven ja sit se oven lasi on vaihdettavana joku kk jne kaikkee muuta mukavaa siinä oli..

HE82 Miks siinä käännösyrityksessä voi lapsivedet mennä? Ehkä on sit paremi sun varustatuu sairaalakassilla, ku meet kääntöön, jos siis sinne joudut..

Sanna ja Nipsu 34+1

Noniin ja lisää harmeja....
pakastimen johto oli jotenkin päässyt irtautumaan seinästä ja puolet pakastimen sisällöstä meni roskiin... :headwall: :headwall:
ei hatuta yhtään ei, onneksi marja säästyi, mut pojän miltei täysi taikurimix pussi meni roskiin, kalapuikkoja yms.....
siskon koira saa herkkupäivät kun tuolla on 5 litran kattilassa miltei täynnä kiehumassa jauhelihaa...
mansikkasoppaa saadaan kanssa aikas iso kattilallinen kun yksi iso rasia oli kerenny sulaa...huoh...
ihme kun ei vielä supista, mies tosin joutui tuon pakastimen kuivaamaan ja ottamaan ne jäähileet poissa, kun miulla jostains syystä tuo maha ottaa vastaan :heart: :heart:

että sellaista tänne iltaan, mites muille :wave:

Perfekta ja hattivatti 36+1

Sanna-78, sanoit tuossa että kortisonia ei anneta yleensä kun yhden kerran, tiedätkö syytä? Mulle on sitä meinaan annettu jo kaksi kertaa.

HE82 Mulla yritettiin käännöstä esikoisen kanssa, mutta se ei onnistunut koska vatsanpeitteet oli liian tiukat.
Kaverille tehtiin käännöskaksi kertaa viime syksynä ja hän sanoi ettei se todellakaan ollut niin kauheaa kuin häntä oli etukäteen varoiteltu, joten sekin on varmaan yksilöllistä että miten se sujuu ja miltä se tuntuu.

Tänään taas supistellu kiitettävästi mutta aina välillä hiipuvat ja sitten taas kovenevat, taitaa poika olla vihainen kun hänen maailmaan tulonsa estettiin aikasemmin joten nyt kiusaa sitten äitiään oikein urakalla, varmaan mulla vielä käynnistellään tätä yliaikasena :whistle:
Tyytyväinen tietty olen että vauva pysynyt mahassa näinkin pitkään,oma olo varmaan rupeaa olemaan niin tukala ja väsynyt, kun ei oikein mitään pysty tekemään ja ei saa nukuttua yöllä eikä päivälläkään.

Kaveri on saanut tällä viikolla vauvan, raskausviikkoja oli kasassa 33 ja vauva painoi 2180g, mutta hyvin on heillä mennyt, vauva hengittelee itse ja tarvitsee apua oikeastaan vaan syömisessä eli nenämahaletkulla menee osa ruuasta.

Mutta nyt lähden tästä syömään iltapalaa.

katjuza ja ilmarijalmari 35+2

sanna oon hakenu lykkäystä,ja oon ollu vaan nii saamaton etten oo käyny aiemmin tota 2-vaihetta :ashamed: aina kaikki jää viimetippaan.. :whistle:

mä en malta olla vaakatasossa kun on tuo muutto eessä..!!!tuossa pari laatikkoa tuli pakattua.. :whistle: vaikka ukko sano että hän pakkaa mun veljen kans etten mä rasita itteeni. oli aluksi tarkotus lauantaina muuttaa,mutta ukko soitti että jos hyvin menee ni ovat huomenna täällä jo 12 aikaan että voitas jo huomenna muuttaa.eli mä vissiin joudun jo huomenna nettipimentoon |O arvioitu netin toimitusaika oli 4vkoa..!toivottavasti ei mee nii kauaa,en mää pärjää ilman teitä niin kauaa..tiiä kuinka monista vauva-uutisista jään paitsi!

katjuza Enpä tiedä syytä tohon, miksei kortisonia anneta ku yleensä kerran. En tullu kysyneeks. En tie onks tää vaan TYKSin käytäntö et yleensä vaan kerran vai mikä. Luulisin, että se kerta sitte yleensä riittää.. Ja ne puhuu musta muutenki kokoajan erikoistapauksena tuolla. Et normaalisti jos istukka on kohdunsuulla leikataan vasta rv 39 mun mun tapauksessa jo rv36 jne. No mulla nyt ainaki se, että kun olen jo 3 kertaa vuotanu verta ja 2 kertaa joutunu osastolle niin ei oteta mitään riskejä..

miiku Noh, sitte ei kai auta muu ku mennä masun kanssa ajaa se :hug:

S ja N 34+1

Katjuza:kiitos valaisusta. Kai se on niin tapauskohtaista, ettei sitä tosiaan voi etukäteen tietää. Yritän mennä sinne ennakkoluulottomana, jos sinne siis joudun :/

Sanna:en tiedä mikä siinä kääntämisessä voi sen vedenmenon aiheuttaa, mutta tähän käskettiin varautumaan. En tajunnut edes kysyä, mutta kai se on vaan sitten se ronklaaminen yleensäkin mikä voi sitä aiheuttaa :/

Mulla on muuten jo nyt tästä eteenpäin neuvola viikon välein. Joko muilla on?

Kävin Hulluilla päivillä ja löysin sieltä kivan mobiilen vauvan sänkyyn =) muuten alkoikin sitten ahdistaa se ihmismäärä ja nyt on sellanen olo, että eipä tarvii tänään enää muuta tehdäkään kun maata :whistle: Ja huomenna en sitten taas lähdekään mihinkään :whistle:

H82 34+2

He82: Sulla kun vauva on perätilassa niin missä ja miten tarkalleen ottaen tunnet liikkeet? Ja mistä vauvan sydänäänet ovat sulla kuuluneet? Mua kiinnostaa siksi,koska mun vauvan asennosta ei ole varmuutta...siis onko kääntynyt vai ei. Äänet ovat kuuluneet alhaalta,mutta Kaapo koettelee mun virtsarakkoa aika tavalla,mietinkin että painaako päällään vai jaloillaan :whistle: Mutta jos viitsisit valaista mua niin helpottais tietää!

Sanna: Voi vitsit,sulla sitten Nipsu pian sylissä =) Mitkäs on fiilikset? Varmasti jännää tietää etukäteen ajankohta koska vauvan saa. Sä oletkin sit varmaan meistä eka joka poksahtaa =)

(.) Alapäähän ottaa nykyään heti jos vähänkään teen jotain. Eilen silittäminen ja perunoiden kuoriminen seisaaltaan sai aikaan melkein liikuntakyvyttömyyden :headwall: ja tänään ulkona keräilin hiekkalaatikkoleluja varastoon niin johan alapää muistutti "liiasta rehkimisestä"... Mun äiti oli tänään meillä niin se ei sitten lakannut ihmettelemästä mun mahan kokoa jo tässä vaiheessa :ashamed:

Mutta jospa menis föönäämään hiukset ja latautuis kattoon bb:tä...rasittaa vaan nykyään kattoo sitä Martinan takia :kieh: En voi sitten sietää sitä,että julkkis piti änkeä ohjelmaan mukaan pilaamaan kaiken koppavuudellaan :whistle:

LilliM+Kaapo 33+1

LilliM:just tänään oli neuvolassa puhetta tuosta sydänäänien kuulumisesta, koska ne kuuluu aika alhaalla mulla ja terkkatäti sanoikin, että se voi hämätä aika lailla jos ei asennosta olla varmoja. Kun sitten laitto anturia vähän ylemmäs, niin äänet kuului sielläkin, eli niiden perusteella ei voida mitenkään varmaksi sanoa, että missä vauva on. Se on kuulemma aika yleistä, että ne äänet kuuluu alhaalla vaikka perätilassa onkin...

Nyt on liikkeet tuntuneet tuolla alhaalla ja siellä rakossa nimenomaan! |O aiemmin ne tuntu vasemmassa kyljessä, mutta nyt ovat ihan selkeesti alavatsalla. ja pää tuntuu kivasti tällä hetkellä tossa vasemman rinnan alla. Se painaa tohon vatsalaukkuun ja todellakin taitaa istuskella siellä...

Toivottavasti sulla ei ole perätilassa :hug:

Iltoja!
Justiin tulin tyttöö nukuttamasta, oli taas niin virkee tapaus, kun päivällä sen pari tuntia sai nukuttua..huoh, mie taas meinasin nukahtaa, vaikka päivälläkin nukuin hetken.

Tuosta perätilasta; Miulla ainakin ne liikkeet oli vähän erilaisia riippuen oliko vauva perätilassa vai pää alaspäin..Perätilassa ne potkut oli just semmoisia nopeita tyrkkäsyjä sinne rakkoonpäin, kun taas pää alaspäin se on semmoinen "vääntötunne" eli ei niin nopea, vaan enemmän semmoinen että se siellä kääntelee päätä..luulisin ainakin tunnistavani ne noin, vaikka vähän vaikee selittää..
Nii ja tietty kun potkuja tuntuu tuonne ylämahalle, kylkiluihin päin, nii tietää ettei se pää siellä oo. Luulisin..
:snotty: Kylläpä nolottaa jos ens neuvolassa mulla vauva onkin taas perätilassa..

Sannalla ainakin tuppaa jo aika loppumaan, voi vitsi, siullahan on kohta nyytti sylissä! Ihanaa..

Kuulostaa vähän ettei oo muutamalla muullakaan kaukana, tsemppiä vaan kaikille!
Mie taidan lähtee nukkuu kans, vaikka suihkussakin pitäis käydä..hmm,jaksasiko?
M ja Onni-Ilona 35+5

Täällähän on jo jännät paikat, Sannalla ja monella muullakin. Ihanaa kun kaksosodottajatkin ovat päässeet jo näin hyville viikoille, muistan kun työkaveri sai 6 vuotta sitten kaksoset miten jännättiin hänen puolestaan. Se oli aika hauska juttu, että hänen kaksostyttäret oli syntyessään isommat kuin minun yksöspoika. Muistaakseni ihan lasketun ajan lähelle meni ennenkuin hän ne synnytti.

Keskiviikkona oli mullakin neuvola. Ihan hyvin kaikki oli, hemppa oli noussut 131:een nyt yhtäkkiä. Tähän asti ollut ihan alusta asti jotain 122-125 välillä. Tuumasin, että eikös se ennakoi lähestyvää synnytystä kun viikossa oli noussut. Neuvolatäti vaan nyökäytti... No, ei sitä tiedä montako viikkoa sitten loppujen lopuksi tässä vielä odotellaan. Painoa oli kyllä kuudessa päivässä tullut huimat 1900 gr! Mutta osa menee kyllä turvotuksen piikkiin, vaikkei pahasti turvotakkaan. Ja kasvaahan se vauvakin näillä viikoilla kovaa vauhtia.

Maanantainahan sitä sitten saa uuden painoarvion taas kun on kontrolli äitipolilla. Tsekataan verenpaineet ja sokerit, napavirtaukset ja tuo painokontrolli. Ja miten nuo verenpainelääkkeet ovat tehonneet. Omasta mielestäni ihan hyvin, mittailen täällä kotona aamuisin, iltapäivisin ja iltaisin.

Kassit on pakattu suurinpiirtein täälläkin, omaan tietenkin vielä jotain puuttuu, lähinnä dödö ja hiustenkuivain ja lukemista. Tosin en minä kyllä viimeksikään tainnut lueskella pahemmin, jotenkin se aika meni vauvaa ihmetellessä ja sairaalan rutiineissa. Kai sitä on heti synnytettyä vähän hitaampi kaikessa, kun suihkussa käyntikin on jotenkin niin verkkaista. Puhumattakaan vessareissuista..

Lopettelenpa tämän höpisemisen tähän ja menen lepäilemään kun lääkäri semmoista mulle määräsi tuon verenpaineen vuoksi. Kai sitä muuten helposti joutuis sairaalaan lepäilemään jollei kotona malta.

Jäänpä odottelemaan kuka meistä synnyttää ensiksi, tällä hetkellä näyttää kyllä Sanna olevan etusijalla, mutta ei sitä koskaan tiedä.. Mutta hyvää jatkoa vaan kaikille, kohta saadaan pikkuisemme syliin!

Pömppölo ja poika rv 36+2

Huomenta!

No mulla varmaan sellanen 1½ vkoa vauvan syntymään, että ei tosiaan ole paljon aikaa..Tuolla turkulaisissa odottajissa joku kysy, et miten saa ajan kuluu äippälomalla, mut eipä tarvii sitäkään miettii, kun mun virallinen äippäloma alkaa ens ti =)

LilliM ku kyseli missä sydänäänet kuuluu jos vauva perätilassa. Mulla oli eilenki se anturi tossa pikkasen navan alapuolella ja vasemmalla ja siinä jyskytti ja pään tuntee kyllä sellasena pyöreenä ja "kovana" tuolla rintojen alapuolella ja potkut sitte tietty alhaalla ja varsinkin virtsarakkoon vihloo välillä oikeen vaan kunnolla.. Vähän tässä on sellaset sekavat fiilikset, että Nipsu tulee maailmaan ihan just..

Lähinnä alkanu pohtii sitä leikkausta, ei se siis mua mitenkään pelota se leikkaus, mut lähinnä se, et nukutetaanko vai leikataanko puudutuksessa jne. Nää ku saa tietää vasta ens kerralla kun he ilm. siellä yhdessä pohtii miten toimitaan.. Mut se lapsivesipunktio mua alko ahdistaa et miks sellanen pitää ottaa ja onkohan siinä jotai riskejä, mut tarvii seki sitte kysyy ennen ku se tehdään. Kun kuitenkin rv34 jälkeen annetaan vauvan syntyä jos on syntyäkseen ja kerran olen ne kortisonit jo saanu ja jos vauva nyt oli suht normikokoinen vkoihin nähden niin miks tollanen pitää tehdä..

Tietty toi maidonnouseminenki mietityttää ja se et jos siinä kestää niin suostuuko enää muuhun ku tuttipulloon vauva. Siskon esikoinen ku synty ennen aikoja tai siis käynnistettiin niin ei koskaan huolinu muuta ku tuttipullon.

Kaikenlaista siis päässä pyörii..

Ootteko ostanu jotai tietyn merkkisiä vaippoja? Onks niissä kauheesti eroja? Kannattaako ostaa joku pienin paketti eka ja kokeilla sopiiko? Tai kannattaa varmaan :D

Tääl on satanu jotai räntää tms ja meillähän ei ole edes talvirenkaita vielä ostettuna.Noh, kerkee ne sitte myöhemminki :LOL:

Äijä pääsee tunnin päästä töistä ja mä en ole edes aamupalaa viel syöny =) Jos menis vaikka aamukahvit keittää..

Sanna ja Nipsu 34+2

Sanna: sehän riippuu paljon miten ja mitä merkkiä vauvan pylly kestää. Joillakin on ihan sama mitä vaippaa käyttää, kun joillekin ei käy kuin tietty merkki...
itse olen käyttänyt liberoa esikoisella, ja niin meinaan käyttää myös tällä tulevalla...
tosin ostin tuosta siwasta alesta pampersia niin käytän ne ensin...ja vauvan ruumiinrakennekin vaikuttaa sitten mikä vaippa pitää tavarat sisällään ja mikä saattaa valuttaa ne ulos, mut suosittelisin kokeilemaan noita liberoa ja pampersia...
ja siun nipsulle taitaa olla se 2-5kg koko hyvä, kun tulee kuitenkin hieman aiemmin, niin ei pikkinen huku sitten vaippoihin :heart:

Isosisko sitten yllätti ja soitti aamulla et tulee hakemaan pojan mukaansa ja menevät ulos, siellä se nyt sitten saa riehua serkkujensa kanssa ja minä möllötän koneella :D :D

kohta pitäis lähtä tuonne autollekin menemään kun rattaat viedä postiin, kun sain ne vihdoinkin myytyä :) kun nuita rattaita ja vaunuja niin paljon tässä lähipiirissä, niin päätin nuo yhdet ottaa ja myydä pois...

joo eikait tässä taas tällä erää muuta, palaillaan :wave:

Perfekta ja hattivatti 36+2

Mammaloma vihdoinkin alkanut! Tosin alkoi sit vähän huonosti kun verenpaineet taas koholla - Jorvissa todettiin kuitenkin et napavirtaukset on hyvät ja ultran mukaan poika kasvanut normaalisti - tasan keskikäyrälle meni kaikki 'strategiset mitat' - painoarvio siis rv 35+0 oli 2490 g. En saanut lääkitystä, kun välillä arvot käyneet matalammallakin - sanoivat et sit vasta jos ne jää pysyvästi korkeelle. Nyt ne sit on olleet keskiviikosta lähtien vähän koholla ja tänä aamuna sitten olen vähän huolestunut, kun liikkeet on olleet totaalisesti vähäisempiä kuin aiemmin. No, kaipa vauva ei vaan ole tänään jymmellystuulella. Soitin neuvolaan ja sanottiin et tee liikelaskentaa ja tuu käymään jos siltä tuntuu - inhaa näin viikonloppua vasten jos joutuu huolissaan olemaan pikkuisen hyvinvoinnista.

Tuolla joku kyseli siitä välilihan öljyämisestä - ajattelin tänään mennä apteekkiin hakemaan sitä öljyä ja aloitella, ei kait siitä ainakaan haittaa ole. Jos kävis samalla shoppailemassa jotain kivaa, niin ehkä tulis vähän paremmalle mielelle.

Bodia ja sporttia mammat, tää lähtee nyt kartsalle!

Täällä onneksi vaihteeksi hyvin nukuttu yö takana. Supisteluja ei viime yönä tullut ollenkaan ja vessassakin tarvitsi sen vuoksi käydä vain kerran. Nyt on kyllä jonkin verran supistellut ja rakkoa vihlonut inhottavasti. Mutta turhaanpa tässä neuvolaan alkaa soittelemaan kun ei sitä lääkäriin kuitenkaan ennen viikonloppua pääse.

Sanna pohti vaippamerkkejä. Itse olen hankkinut melko kasan kestovaippoja ja niillä ajattelin ruveta vaipattamaan täysin. Äitini oli kuitenkin tarjouksesta ostanut pari pakettia pamperseja 3-6kg. Tosin moni on sanonut että noi pampersit on pahimpia vauvan iholle ja monille aiheuttaa ihottumaa, että liberot ja muut ois parempia. Pitää varmaan muutama kokeilla, mut jos toi kestoilu lähtee sujumaan niin saapivat minun puolesta pysyä pampersit paketissaan. Ekaa kun odottaa niin ei omakohtaisia kokemuksia oo noista vaipoista vielä, joten joutuu toisten kertomuksiin luottamaan.

Välilihan öljyämisestä. Se pitäs vissiin aloittaa n.3-5kk ennen synnytystä että auttais. Niin ainakin täällä fysioterapeutti oli ohjeistanut, eli liekkö kovin suurta hyötyä jos tässä vaiheessa aloittaa. Ei voi tietää, mut voihan sitä varulta kuitenkin laittaa, eipä tuosta haittaakaan ole. Minä ostin kyllä ceridal öljyä sillon, mut en oo muutamaa kertaa enempää muistanut sitä laittaa.

Juu mutta nnyt ruuan laittoon ja verhon silitykseen...

Sanle ja Veikka 35+3

Päiviä täältäkin!! Hirvee vesisade ja tuuli, onneksi ei tarvii lähtee minnekkään ja tuo anoppi viihdyttää tyttöä =) .

Sanna kyseli vaipoista. Sinulle tulossa sellainen pieni myytti että kannattaa etsiä mahdollisimman pieniä vaippoja (turusta niitä sentään löytyy), voipi olla että Liberon ja Pampersin vaipatkin ovat ensi alkuun liian isoja (unohdin että minkä kokoiseksi on arvioinut vaavin, vai oliko arviota ollenkaan). Mun tytölle syntymäpäino 3,4 kg (kotiin lähtiessä 3,1 kg) käytin ensin Pampersin vaippoja (2-4kg muistaakseni) ja sitten Liberoa sitä pienintä kokoa (3-? kg). Ensin Libero ei pitänyt kun tuo neiti oli sellainen rimppakinttu laiheliini. Muut merkit eivät neidin herkkään pyllyyn sopinutkaan, vaan sai kauheen vaippaihottuman niistä. Tietty voi kokeilla kestoilua, mun kaveri on ainakin ollut tyytyväinen osakestoiluun, elikkä pitää päivällä kestoja ja yöllä norm. vaippoja.

-viivin ja kaveri 37+1-

Tuosta hemoglobiinista piti vielä kysyä? Sen nousuko siis merkitsee lähestyvää synnytystä? Mulla se oli pari viikkoa sitten 140 ja tiistaina mitattuna jo 145. kun lähtötasokin alkuraskaudessa oli "vaan" 136. Hitsi vie, onkohan se synntys sitten jo kovinkin lähellä....

Rinnat Täälläkin on jo kuppikoolla menty ylös päin ja rintoihin on tullut sen vuoksi jo kiitettävästi raskausarpia. Saa nähdä minkä näköiset ne on sitten ku maito nousee. Varmaan kauttaaltaan viininpunaiset :eek: Mahaan ei onneksi oo tullut yhtään ainoaa raskausarpea ja epäilen että tuleekokaan enää kun maha jo laskeutuu ja kasvua ei enää hirveästi oo odotettavissa..

viime kurkkaukset tänne ennen nettipimentoa :D

Välilihan öljyämisestä netistä löytyy ohjeet aloitukseen,että 34-35 raskausviikolla alotetaan. aika pitkältä ajalta tuntus venytellä 3-5 kk :D

mä oon tällä pikkuhiljaa tavaroita pakkaillu.ukko tulee tunnin päästä ja sit alkaakin muuttotohina.ihanaa ku pääsee kasaa pinniksen ja muutenki laittaa vauvalle kaikki valmiiksi.eikä enää itellä tarvi ressata muuttoa sen jälkee :)
muutetaan tuohon n.15-20km päähän uuellev paikkakunnalle josta en ketää tunne.mutta jospa sitä sopeutuu ja sit vimestää ku alkaa vauvan kans liikkuu ni tutustuis uusii ihmisiin.

kaikille hyviä vointeja,palailen taas sitten kun netti toimii!

miiku 34+3

Yhteistyössä