*Marrastähdet '07* Lokakuussa

Meillä oli tänä aamuna maa valkeena ku heräsin,vähäkö näytti oudolta...

Nyt on jo parempi oloki,onneks.Heräsin kerran viime yönä.Jotenki on alkanu tuntumaan,et näitä viimesiä yhteisiä hetkiä ton esikoisen kans täytyy vaalia,ihan ku seki ymmärtäs,käy tosi paljo halailemassa.Vähä on semmonen haikee olo...Onneks toi ukko ymmärtää,et vaikka vauva tulee,ni nää kahden keskiset hetket on kuiteski aika tärkeitä tolle pojalle,voihan sille iso ikävä tulla kun äiti on sairaalassa... :'( Kuten myös mulle!

Vimpula ja hormoonihiiri 34+5

Huomenna olis aamulla sitte TYKSiin aika..

..........................................................................................................................................................................................................

S ja N 34+0

Neuvolakuulumisia!

Rvk 36+6.
Painoa oli tullut viikossa 1.2kg :LOL: Yhteensä sitä on tullut 11kg.
Pissa puhdas.
Hemppa 127,saan lopettaa raudan syönnin.
Verenpaineet ok.
Ei turvotusta.
Vauva rt ja pää jämäkästi kiinni.
Sf 33cm

Kaikki siis hyvin, maha menee joka yö monta kertaa kovaksi ja pissalla saa ravata neljäkin kertaa yössä.Vauvan pää juilii niin mukavasti pissarakkoon.
Muutenkin alakertaa juilii joka päivä ja välillä supparit tuntuu jo vähän kipeiltä ja reisissä asti.
Ootan kuin kuuta nousevaa, hetkeä jolloin pääsen tositoimiin. Laskettu aika on 1.11.
Laitoin esitietolomakkeeseen toiveeksi saada perhehuoneen. Ois niin kiva,kun mieskin saisi olla mukana koko ajan,tämä lapsi on meille ensimmäinen.
Oyssissa vaan taitaa olla aika kova tungos koko ajan,jospa sitä kuitenkin joukkoon sopii,kun sen aika koittaa.

Jaksamista kaikille!

N 77

:hug: ja voimia Sanna.

n77: Minä kanssa tykkäsin ekalla kerralla siitä perhehuoneesta. Sain "muutettua" sinne päivän päästä synnytyskestä kun se vapautui. Et kannattaa varmaan laitoksellakin siitä kysäistä, jollei heti ole saanut sitä. Nyt otan minkä saan, kun perhe on kuitenkin kotona ja jos ei tarttisi kauaa kärvistellä sairaalassa. Ekan kanssa kun oltiin viikko.

(.) osio pää ihan tönkkelö taas tosi loistavasta yöstä. Kaveri on päättänyt kantapäillään kaivautua ulos tuosta vatsan yläosasta läpi.... ainakin tuntuu siltä. Yöllä sitten kirjoittelin ukolle kaikkia listoja mitä pitää muistaa jos tulee äkkilähtö.... no varmaan kärvistelen silti täällä vielä marraskuun puolessa välissä.

Meilläkin tuo esikoinen on taasen alkanut kömpimään meidän sänkyyn ja lujalla rutistusotteella pitää minusta kiinni. Pelkää varmaan että äiti häippäsee salaa sairaalaan :LOL:

Onneksi mummi tulee kanssa helpottamaan arkea viikonlopuksi, saapahan tyttö leikkiseuraa, eikä äiti kokoajan valita ettei voi kauheesti ottaa syliin ja olla heppana kun on niin ISO maha.

Rintakumeista joku kysäisi.... itse ostin uudet mulla kanssa sieltä 3,5-v takaa oli vanhat ja väri oli kanssa muuttunut. Eikös se niin ollut tutitkin piti vaihtaa jos väri muuttui, vai muistanko vaan omiani. Eipähän ne rintakumit paljoo muistaakseni maksanut 6e?.

Ja kysymys..... onko kukaan täällä voidellut välilihaa öljyllä? Itse olen nyt muutaman viikon koittanut muistaa tehdä sen kerran illalla, viimeksi repes ja jos tuo nyt auttaisi, onkohan kellään kokemuksia asiasta? :eek:

Jeps ja alakerran imurointiin takas. Täytyy yrittää siistiä paikkooja kun se anoppi tulee..... niin isoimmat hiekat pois, ei sen kummempia suursiivouksia.

Mulla on takana kummallinen yö. Kello 1:20 heräsin supistuksiin ja oksettavaan tunteeseen. Vauva oli myös täydessä vauhdissa. Oli hankala hengittää ja yritinkin todella syvään ottaa happea. Välillä sitten torkahtelin kun ne ei mitenkään kovin kivuliaita olleet ja olivat epäsäännöllisiä. Noin parin tunnin päästä taisin sitten nukahtaa uudelleen. Tänään on koko maha ollut kauhean pinkeä. Esikoista kun odottaa niin kaikki tällainen uusi on jänskää. Tottakai heti mietin että tästäköhän tämä synnytys alkaa tai sitten tällaisia öitä tulee mooooonta ennen h-hetkeä. Yleensä olen yöt nukkunut todella hyvin tähän saakka!!

Neuvolassa terveydenhoitaja sanoi että voisin maksaa syödä hieman, kunhan en liian usein, noin parin viikon välein, kun tuo hemoglobiini on niin alhaalla. Heti seuraavana päivänä ostin maksalaatikkoa. Nyt olen syönyt jo kaksi maksamakkaraa ja tänään ajattelin tehdä ruoaksi maksakastiketta. Kaikki varmaan jo arvaakin, että rakastan maksaa yli kaiken ja kun se ollut kauan aikaa pannassa, niin nyt sitä on sitten mennyt ehkä vähän liikaakin.

Sairaalakassiin kävin heti tänään ostamassa puuttuvat tavarat, kun tuo yö oli noin outo. Pakkasin mukaan fleeseoloasun, jossa ajattelin viilettää käytävillä päivisin. Yöt nukun kuitenkin ehkä sairaalan vaatteissa ja myös pikkuhousut ajatelin sieltä lainata. Toinen mummeista halusi ehdottomasti ostaa ensipupun vaaville ja myös sen olen pakannut mukaan sekä oman tutin. Vähän karamellia ja suklaata varasin laukkuun ja muutaman pillimehun ihan miestäkin ajatellen, jos yöllä nälkä yllättää kesken synnytys tohinoiden (miehellä kun on diabetes). En tiedä miten ne miestä ruokkivat siellä sairaalassa. No mutta nyt ajattelin mennä vähän pötköttelemään lehden kanssa tuone sänkyyn.

Manta ja Vaavi 36+4

Täälläkin oli maa valkeana aamulla kun heräsin. Jotenkin ihanan piristävää kun lunta on tullut, on niin puhtaan ja valoisan näköistä. Aamulla kävin pikku mutkan koiran kans kävelemässä ja ihanan raikasta tuolla ulkona kun on pikku pakkanen. todennäköisesti tuo lumi vielä pois lähtee kun maa ei oo jäätynyt, mutta piristää se hetkeksi. Sais kyllä tulla jo enemmänkin niin ei aina tarttis olla koiria pesemässä rapakelien takia.

Täällä ei siis tarvitse paljon miettiä tuota vauvan kotiintulo asua. Eli toppapuku ja todennäköisesti villapuvunkin saa sinne alle laittaa, ettei pienelle vaan kylmä tule, vaikka autolla kotiin tullaankin.

Nyt on taas jonkun verran supistellu kun tuossa aamulla eteisen kaappeja siivoilin. Alkaa tuo kyykkiminen tuntua mahassa. Vielä pitäs imuroida ettei asunto ihan hiekkaan hukkuisi.

Sairaalakassi on pakattuna, ainakin melkein. En ajatellut hirveesti tavaraa ottaa itselle, joten pakkaan tuohon samaan kassiin jo vauvan kotiintulo vaatteetkin kun kerta mahtuvat. Turvaistuin on vielä minun vanhempien luona säilössä, mut sen saa mies hakea sieltä sitten ennen ku tulee meitä hakemaan.

Jeps, mutta nyt imuroimaan ja sit ruuan laittoon...

Sanle ja Veikka 35+1

Moi :wave:

Sunnuntai-aamuna tuli sitten täälläkin lähtö sairaalaan. Heräsin aamulla puol kasin aikaan kun tunsin jotai valuvan ja menin vessaan ja jotenki arvasin mistä on taas kyse. Verta taas. Tupisin omasta mielestäni8 aika hiljaseen äänee että ei ei vittu taas. Ni mies oli ku salama siinä vieressä puhelin kourassa soittamassa synnärille. Ja sinnehän sitä sitte taas mentiin ekaksi vastaanotto huoneeseen käyrään ja siitä lääkärin ultrattavaksi. Siitä sitten synnytyssaliin tarkkailuun aamupäiväksi,ja koko sen ajan olin käyrillä. Veren vuoto hiipui siellä ja vauvalla kaikki oli hyvin,joten mut siirrettiin sitten osastolle jossa sitten makoilin. Eiliseen asti sain liikua vain vessassa ja suihkussa,edes päiväsaliin en syömään saanu mennä vaan ruuat tuotiin huoneeseen. Eilen sit lääkäri tutki,eikä verenvuodolle oikein mitää selitystä löytyny. Sain kuitenkin nyt luvan liikkua enemmän,syödä päiväsalissa ja käyä kanttiinissa,että näkee alkaako se vielä vuotaa. Tänä aamuna sitten pääsin kotiutuu ku vuotoa ei enää tullut.
Paikat mulla edelleen kiinni ja kaulaakin jäljellä. hemppa oli nyt laskenu 114 joten taas rautaa pitäs popsia. Sunnuntaina ultralla painoarvio oli n.2400g ja eilen se oli jo 2600g! Voikos noin paljon 2 päivässä muuttua?alkaa tuntuu että sieltä tulee sellainen jättiläinen jos tuota vauhtia kasvaa!

Nyt sitten taas kotona lepäillään,mikä on aika inhottavaa kun ukkokaan ei oo kotona vaa töissä..perjantaina tulee kotiin..ja sit kun meillä on nyt lauantaina muuttoki..Tosi outoa olla kun ei saisi mitää tehä muutossa!

Sannalle paljon jaksuja täältä, varmasti jännittää tuleva leikkaus!

Hilla Rankkaa on ollu sullaki miehen kans. Mä oon kans saanu turpiini yhesti oikeen kunnolla aikoinaan.ja se jätti pitkäksi aikaa hirveet traumat. ja ymmärrän ton henkisen väkivallan tuskan täysin,itsekin sitä kokeneena. Se on nii perseestä kun on itsestään uskaltanut jotakin toiselle näyttää,ja päästää kipeiden asioiden lähelle,nii toinen alkaa käyttää niitä sitten jossain vaiheessa vastaan. Mutta voimia sulle paljon,ei varmasti ole helppoa sopia lasten tapaamisista ym tuollaisen kanssa josta itse haluaisi päästä vain eroon. :hug:

Ens viikolla tosiaan mullakin sitten vielä äippäpolille aika,pääsee taas vauvaa kurkkaa. Mä niin toivon ettei enää tarvis tonne synnärille lähteä muuten kuin synnyttää!

mut nyt lepäilee,sitten pitäs sen verran touhuta että kissanhuussin siivois nii ei koko kämppä haisis kissanpissalle :x

miiku 34+1

Moi :wave:

Sunnuntai-aamuna tuli sitten täälläkin lähtö sairaalaan. Heräsin aamulla puol kasin aikaan kun tunsin jotai valuvan ja menin vessaan ja jotenki arvasin mistä on taas kyse. Verta taas. Tupisin omasta mielestäni8 aika hiljaseen äänee että ei ei vittu taas. Ni mies oli ku salama siinä vieressä puhelin kourassa soittamassa synnärille. Ja sinnehän sitä sitte taas mentiin ekaksi vastaanotto huoneeseen käyrään ja siitä lääkärin ultrattavaksi. Siitä sitten synnytyssaliin tarkkailuun aamupäiväksi,ja koko sen ajan olin käyrillä. Veren vuoto hiipui siellä ja vauvalla kaikki oli hyvin,joten mut siirrettiin sitten osastolle jossa sitten makoilin. Eiliseen asti sain liikua vain vessassa ja suihkussa,edes päiväsaliin en syömään saanu mennä vaan ruuat tuotiin huoneeseen. Eilen sit lääkäri tutki,eikä verenvuodolle oikein mitää selitystä löytyny. Sain kuitenkin nyt luvan liikkua enemmän,syödä päiväsalissa ja käyä kanttiinissa,että näkee alkaako se vielä vuotaa. Tänä aamuna sitten pääsin kotiutuu ku vuotoa ei enää tullut.
Paikat mulla edelleen kiinni ja kaulaakin jäljellä. hemppa oli nyt laskenu 114 joten taas rautaa pitäs popsia. Sunnuntaina ultralla painoarvio oli n.2400g ja eilen se oli jo 2600g! Voikos noin paljon 2 päivässä muuttua?alkaa tuntuu että sieltä tulee sellainen jättiläinen jos tuota vauhtia kasvaa!

Nyt sitten taas kotona lepäillään,mikä on aika inhottavaa kun ukkokaan ei oo kotona vaa töissä..perjantaina tulee kotiin..ja sit kun meillä on nyt lauantaina muuttoki..Tosi outoa olla kun ei saisi mitää tehä muutossa!

Sannalle paljon jaksuja täältä, varmasti jännittää tuleva leikkaus!

Hilla Rankkaa on ollu sullaki miehen kans. Mä oon kans saanu turpiini yhesti oikeen kunnolla aikoinaan.ja se jätti pitkäksi aikaa hirveet traumat. ja ymmärrän ton henkisen väkivallan tuskan täysin,itsekin sitä kokeneena. Se on nii perseestä kun on itsestään uskaltanut jotakin toiselle näyttää,ja päästää kipeiden asioiden lähelle,nii toinen alkaa käyttää niitä sitten jossain vaiheessa vastaan. Mutta voimia sulle paljon,ei varmasti ole helppoa sopia lasten tapaamisista ym tuollaisen kanssa josta itse haluaisi päästä vain eroon. :hug:

Ens viikolla tosiaan mullakin sitten vielä äippäpolille aika,pääsee taas vauvaa kurkkaa. Mä niin toivon ettei enää tarvis tonne synnärille lähteä muuten kuin synnyttää!

mut nyt lepäilee,sitten pitäs sen verran touhuta että kissanhuussin siivois nii ei koko kämppä haisis kissanpissalle :x

miiku 34+1

no nyt on suht hyvä yö takana. Heräsin kyllä varmaan joku 4 krt vessaan mut sain heti unenpäästä kiinni.. varmaan oli sit niin väsyny et ois nukahtanu vaikka pystyyn! Päänsärky vaan vaivaa vieläkin :whistle: välillä lähtee pois ja sit taas tulee.. pelottaa pikkasen vaan se raskausmyrkytys sen eilisen verenpaineen takia vaikka ei terkka sit huolestunukkaan :ashamed:
ei kuitenkaan mitään muita "oireita" ole,pissakin kun oli puhdas.
Mutta JOS on raskausmyrkytys niin mitä sitten yleensä tehdään? Joutuuko osastolle sisälle vai miten toimitaan??
Ihan olisi kiva tietää JOS jotain käy :ashamed:

MIIKU84: Oot kyllä varmasti pelästyny , ite oisin menny varmaan aika paniikkiin jos verta alkaisi tulla! Nyt vaan otat rauhallisesti. Onneks vauvalla kuitenkin kaikki hyvin :hug:

VIIKUNA: kyllä täällä joka lääkärikäynnillä tehdään sisätutkimus, ultralla ei tutkita kun täällä ei ole neuvolassa sellaisia laitteita . Mulla on ens viikolla se vika lääkäri missä vissiinkin sit kattoo voiko synnyttää alateitse.

Mäkin tossa taas kattelin varmaan miljoonannen kerran tota sairaalakassia mikä tuntuu että ei ois vieläkään valmis vaikka varmasti siellä jo ns. tärkeimmät on. Jotenkin en vaan jaksa usko että mies täältä mitään löytää vaikka kuinka sanoisin että missä mikäkin on ja mitä pitää tuoda! Joten varmaan loppujen lopuks näytän siltä että oisin lähössä viikon lomalle kantamusten kanssa ;D tai sit niin ettei mulla ole mitään mukana kun tulee niin kiire :D

äh! ärsyttävää tää hedari
:headwall:
pakko nyt mennä täst koneelta..

Taas on se katujyrä ajanut yli. Istuessa olo on ok, mutta kun nousee seisomaan, ei meinaa pystyä itseään kunnolla suoristamaan. |O Oiskohan liitoskipuja edelleen, todella pahoja vaan taasen... :ashamed: Päivällä kävin kaupungilla ja se ei varmasti ainakaan oloa helpottanut. Täällä siis kärrrvistellään... Suht pitkään mulla tässä välillä olikin olotilat melko ok, ehkä jopa 3-4 päivää ilman suurempia vaivoja. No sentään sain viimeyön nukuttua ilman heräämisiä, olin kai niin puhki edellisöisistä masuasukin touhuista... Niin, ja eilen huippaili taas pitkin päivää. Maanantin neuvolaa odotellessa...

Voi kun immeisiä täällä jo kovin koitellaan, yhä useampi joutunut jo ylimääräisiä reissuja sairaalaankin tekemään. :ashamed: Jaksamisia siis kaikille tasapuolisesti. :hug:

Eilen pakkailin vihdoinkin sairaalakassia. Se on nyt niin pitkälle pakattu, kun näin ennakkoon voi. Pikkuevästä voisi vielä sinne valmiiksi hommata. Ja päällä on lappu olennaisimmista vielä lisättävistä (pesuaineet yms), jos miehen pitääkin se kasailla loppuun asti. Järjestelmällistä touhua. ;) Ja pienokaiselle kotiintulovaatteet on kaukalossa valmiina. Niitähän mä tässä ehdin vielä muutamaan otteeseen muuttamaan. ;) Jos nyt ei yllättävää äkkilähtöä tule. :whistle:

HE82: Joo, tuolla perhevalmennuksessa sain sellaista tarkennusta, että sairaalaan tutustuminen olisi erikseen ja jos haluaa perhehuoneisiin, siihen on vielä oma tutustumisreissunsa varattava. Meillä on ensiviikolla se perustutustumiskäynti, mutta yritän huomenissa muistaa soitella ja tarkistella näitä juttuja vielä (tuntuu noissa valmennuksissa terveydenhoitajan tietämys olevan hieman rajallista. Nuo edellä mainitutkin lisätiedot kuulin toiselta tulevalta äidiltä, hoitajalla ei ollut mitään tarkempaa tietoa... ) . Tiedätkö, onko Naistenklinikalla kuinka tiukkaan se puoliso "sidottuna" sairaala-alueelle, jos on siis perhehuone käytössä?

Nyt ruuanlaittoon. :wave:

mussu & pulla 33+5

Olo on kun uudestisyntyneellä! =) tai melkein...selkä on kipeä kun ei toi issias vaan ota hellittääkseen, mutta sain viime yönä nukuttua erinomaisesti, en heränny kertaakaan! :D heräsinkin sitten vasta klo 10.30 :whistle: tais olla jotain osuutta noilla parin päivän aikana kertyneillä univeloilla...

DJ Mussukka:kaveri kävi siellä perhehuoneen valmennuksessa ja niille oli ainakin sanottu, että ei se miehen läsnäolo ole niin välttämätöntä siellä koko ajan, mutta toki ne toivovat, että jos perhehuoneeseen menee, niin että siellä sitten perheenä ollaan =) mutta ei siis ole mitään sellaista etteikö saisi sairaala-alueelta poistua tms ;)

Meillä on myös noi Naistenklinikan valmennukset parin viikon päästä, toivottavasti tämä kaveri vaan pysyy ainakin siihen asti tuolla masussa :whistle:

Sairaalakassin pakkaaminen piti olla mun viime viikon projekti, mutta sain katsottua vaan vauvan vaatteet valmiiks :ashamed: käynti päivystyksessä sai kuitenkin nyt aikaseksi sen, että olis vähän pakko laittaa niitä omiakin kamoja kasaan. Ja jotain oonkin jo laittanu, imetysliivit pitäis vaan hankkia enkä viitsi vielä kännykän laturia ja kameraa pakkailla. Mut nehän nyt ehtiikin sitten.

Huomenna on neuvola, saas nähdä onko painoa tullut lisää kun ei tässä nyt oo muutamaan päivään oikeen ruokakaan maistunut :ashamed:

miiku: :hug: onneks ei mitään vakavampaa nyt kuitenkaan ollut. yritä jaksella...

H82 34+1

Heips!

Huh, olipa Miikullakin ollut reissu!Koitahan tosiaan jaksella..
Alkaa tosiaan jännittää teijän puolesta..

Mulla ei taas tänään oo ollut mitään ongelmia, ei kipuja eikä mitään..melkein toivoisi että niitä suppareita voisi vähitellen tulla tännekin päin, edes pieniä. Lähetelkääs tänne niitä ylimäärä suppareitanne siis!

Sairaalakassia en oo pakannut, enkä vauvalle enkä ees esikolle..huoh, tuntuu ettei niilläkään oo mitään kiirettä, edellä mainitusta syystä johtuen..
vielä on vaatetta pesemättä, silittämään en ees alkanut niitä.
Vauvan pinnis on kasassa ja makkarissa, samoin kuin hoitopöytä, mut edes pinniksen patjaa ei oo..pitäis jostain etsiä semmoinen ä-pakkauslaatikko ja laittaa siihen ensisänkyä sit.
Se pienempi patja siis löytyy.
Vaunut saatiin, mut niihinkään ei olla sovitettu ees sitä sisaristuinta. Turvakaukaloakaan ei olla viel takas saatu lainasta.

Voi voi..
No, ehkä ne kerkee viel..

Täällä taas ollaan niin *ittuuntunutta tuohon ikkunoiden vaihtotoimintaan :headwall: :headwall: vasta vkolla 43-44 alkaavat niitä vaihtamaan ja keittiön ikkunaa eivät meinaa vaihtaa, pitää mennä näyttämään pakkaskuvia miten ihanasti huurtuu noi ikkunat jäähän jokapuolelta kun tulee kylmä ja miten se vetää |O |O
Kyllä ottaa päähän, nyt päätin sitten et pinniksen laitan kun haluan, niin paikoilleen, en juma ala oottamaan kuun vaihteeseen pahimmillaan et saisin sen, enhän mie enää taivu sitten mihinkään sitä kasaamaankaan :headwall: *ärinäämurinaa*

että sellaista tänne...

masussa vilkas päivä ollut taas ja kamala mylläys ja ihan ääneen saa välillä sanoa *auts* kun sattuu niin nuo potkut välillä...eikä tänäänkään tullut sitä aikaa kyssiin...saas nähdä miten myöhään ne meinaa sen ajan laittaa, liekkö huomenna soittais sinne ja kysyis onko se lääkäri ees laittanu koko lähetettä kun oli niin sitä vastaan, vaikka minä ja th oltiin sitä mieltä et ihan mielenrauhan ja lepäämisen kannalta ois hyvä se tietää kun se vaikuttaa miun uniinikin jo :|

Perfekta ja hattivatti 36+0

täällä näkyy useammalla olevan näitä sairaalareissuja...
samoin täällä oltiin viikko supistusten estolääkettä ottamassa ja tarkkailussa. Pääsin sitten kotiin kun katsoivat et vähenivät. Oli vain vessalupa, kyllä oli ihana tulla kotiin.

Vauvat ovat nyt n. 2500 g per nuppi... ihan hyvänkokoiset kaksoset tulossa =) nyt tuntuu vain että napa repeää ja olo erittäin kipeä. Painoa tullut n. 12 kg yhteensä, yllättävän vähän kaksosista. Diabetes pysynyt ruokavaliolla kurissa hyvin. Mut leikataan kun perätilassa oleva vauva ei mahdu tulemaan -> kuvasivat lantion. Päivää ei ole tiedossa, jos synnytys käynnistyy niin heti synnärille jos ei niin sitten joku kaunis pv sektio.

Täällä siis lepäily kotona jatkuu... kunnes lähtö tulee, vielä pitäis saada viikkoja. tosin nyt olen tosi kiitollinen että tänne asti päästy..

Luen juttujanne välillä, mutta käyn niin harvoin että ei tule kommentoitua muiden tekstejä, niitä tulee niin paljon ja nopeasti.

Hyvää vointia kaikille, tsemppiä myös Liituraidalle ja miki-77 kö se oli myös kaksosten odottaja? :wave: Ilmoitan sitten seuraavan kerran kun tapahtuu.. :wave:

t. mittari ja kaksoset rv 34+2

Hei kaikille piiiitkästä aikaa. Palstailin lähes päivittäin alkuraskaudesta ja sitten muutto, valmistuminen ym. sekoitti nettiyhteydet ja muut. Mutta nyt näin viimeisillä viikoilla taas kiva liittyä mukaanne =)
Tein todella fyysistä työtä koko kesän ja en viettänyt kesälomaa lainkaan. Nyt sitten äippälomalla onneksi :D
Olen lukenu juttujanne ja kovin vaikuttaisi mullakin olevan samanlaisia mittoja ja painoja....tosin on lähtöpainoon tullu n.13kg nyt :ashamed: on maistunut herkut.

Kamala paniikki alkaa pikkuhiljaa hiipiä nurkan takaa, onko vauvaa varten jutut valmiina jne...sairaalakassin pakkaus alkutekijöissään. Ensi viikon lääkäritarkastuksen jälkeen luulisi olevan jo viisaampi..eli kuinka tässä on vielä aikaa valmistella?

- Tipi ja VeetiVilma 34+jotakin :heart:

Mua vaan nyt vituttaa ja väsyttää kokoajan :( Tossa pvälläki nukuin joku 2h ku ei vaan jaksa. Kaikki menee päin helvettiä. Onneks vauva sentään liikkuu eikä verta vuoda ja aamulla se aika TYKSiin, mut ku on nyt kaikkee muutaki ja niistä ei voi vielä puhua niin arvatkaapa vaan ahdistaako kun ei saa kelleen mitään puhua..tai no asianajajalle mut ei se ole sama asia.. PRKL.. No joo..

Miiku Tiedän valitettavasti ton tunteen ku tuntee et jotai valuu ja verta tulee. Ei tarvis.. Mulla syynä oli taas jostain ilmestynyt hematooma, että syy selvis, toisin ku sulla.. Toivotaan, ettei sullakaan enää tuu mitään vuotoja.. Mäkään en olis saanu mennä päiväsaliin syömään mut menin silti ku alko vituttaa ku tuntu et mut unohdettiin yksin sinne huoneeseen. Aikani meinaan odottelin ruokaa ja sit riitti ja menin syömään.. Onks sulla supistuksia ollu nyt?

mittari Kans joutunut sairaalaan, ei kiva, mut onneks sullakin kaikki hyvin..

Äiti tänään kysy, et olenko jo itelleni pakannu kassia sairaalaa varten ja kattonu vauvalle vaatteet valmiiks. Totesin että en ,mut varmaan pitäis. Huomenna ajattelin jos kerran sen leikkausajan saan niin vois sit kaikki laittaa valmiiks. Ja meen varmaan huomenna, jos olo sallii, niin ostaa muutamia ihan pikkasia vaatteita, ku kattelin, et mulla ei ole yksiäkään 50cm potkareita edes, bodeja on 50cm, mut ei potkareita.

Tänään pesin siskolta saatuja harsoja ja sit pinnasängyn pehmusteet ja petauspatjan jne. Ne kaikki haisi siltä, et ne on ollu varastossa niin ajattelin pesasta sen tunkkasuuden sitte pois..

Vkonloppuna saan hoitopöydän ja pinnasängyn ja kaukalon yms siskolta. Sitte eilen äiti keitti mulle pari tuttipulloa ja kaupasta ostettiin peppupyyhkeita. Viel olis jotai pikkutavaraa hommattavana, mut äiti nyt ainaki lupas ostella kaikkee..

Taas on sellanen kuukautiskipu olo ja maha kovana ja lääke otettuna mut eipä se oikeen auta..

Mutta tuun huomenna kertoo miten TYKSissä meni..

Sanna ja Nipsu 34+0

Hui hui, kohtahan tääl alkaa tapahtumaan..hirmuisen nopeesti on aika menny..jsut yks päivä mietin et vastaha sitä plussaa ihmeteltiin ja varovasti tänne odotuspuolelle kurkittiin..
Sit jännättiin np-ultraa ja liikeiden tuntumisen alkua yms. huoh, ja nyt ollaan jo melkein loppusuoralla..ainakin kaksosodottajat.
Vähän haikeelta tuntuu jo nyt, kun tää on sit miun viimenen kerta raskaana. ja iha varmasti tiiän, itseni tuntien, et tätäkin masua tulee viel ikävä, vaikka tässä ehtiskin siitä jo valittamaan.

No, tätä päivää välillä taas :)
Herätys tuli jo viiden maissa, kun tyttö kuuli isänsä nousevan töihin eikä ite enää rauhottunukaan nukkumaan miun viekkuun..jostain syystä ihan hyvillä mielin kyl nousin, vaikka ehkä oiskin voinut viel nukkuakin. Laittelin tuossa jo huutisjuttuja ja meinasin että kunhan tässä saapi nuo aamukahvit hörppästyy, niin vois vaikka imuroidakin..nii, jos jaksaa :)

Vähän pelottaa minuaki seuraava neuvola, on nimittäin tullut mässättyy vähän liikaa..eilen olikin vahingossa oikee mässypäivä..olin tehny ruuaks vaihteeks ranskiksia ja kalapuikkoja, jälkkäriks lettuja ja mies oli töistä tullessaan ostanu viel sipsejä ja karkkiakin..arvatkaa vaan syötiinkö niitä sit koko loppupäivä. :ashamed:

Toinen asia mikä huolettaa, on et tuo masukki vielä kääntyy väärinpäin..on nimittäin semmosta mylläystä ollut, ettei tiiä mitnepäin siel nyt mennään..ku kylkiin tulee vaan niitä potkuja.

Voimia vaan kaikille ja koittakaahan pitää viel masukkinne yksiössään/kaksiossaan :) !
M ja Onni-Ilona 35+5

Täällä taas huonosti nukuttu yö takana.. Johonkin yhteen kahteen asti supisteli ja sain vain torkuttua lyhyitä pätkiä. Kipeetä eivät edelleenkään tehneet, mutta inhottavasti kiristivät ja loivat paineen tunnetta tuonne lantioon ja nivusiin ja tulivat aika tiuhaan n10min välein. Sit sain nukuttua ehkä johonkin kuuteen asti. Eilis päiväkin oli aika supistusherkkää, ei ois kärsinyt liikkua yhtään.. Nyt on taas rauhoittunut, että ei oo tullu ku muutama koko aamuna. Mut jos vielä tämän päivän tulee ja ens yönä niin sit pitää soitella neuvolaan. Terkka käski tehdä niin että pääsisin aikasemmin lääkärille. Mulla viimenen lääkärin neuvola vajaan kahdenviikon päästä, mut eipä sitä ehkä sinne asti päästä jos oikein alkaa supistelemaan.

Mä olin kuvitellut ettei minun talvitakit mahdu päälle mut eilen aamulla kun oli lunta maassa niin huvikseni kaivoin ne tuolta kaappien kätköistä ja päälle mahtuvat kaikki. Mahtavaa!!! Ja todennäköisesti menevät loppuun asti, kun tämä minun maha on aloittanut jo tuon laskusuhdanteen ja 4vk:ssa sf mittaa on tullut vain 1,5cm lisää.

Eilen sain ommeltua makkariin uudet verhot ja tänään pitäs ommella sit olohuoneeseen ja 4kpl tyynyn päällisiä. Kivasti piristää kun saa asuntokin uutta ilmettä. Nyt vaan odottelen että posti tois uuden maton tullessaan. piti tilata semmonen helppohoitoinen kura-ajan matto koirien takia. Entinen ei oo kauaa ollu vielä lattialla, mut alkaa olemaan jo aika ruskea, kiitos koirien vaikka oikea väri piräs olla lähempänä luonnonvalkeaa... Ryijymatto odottas säilössä lattialle pääsyä, mut sen taidan laittaa vasta lähempänä joulua kunhan on saatu vankka lumikerros maahan ettei koirat ja isäntä enää rapaa ja hiekkaa sisälle kanna :)

Sanle ja Veikka 35+2

Huomenia täältäkin...

Viime yöstä, kerran vessaan ja sain miltei samantien unesta kiinni, tosin asennon haku on jälleen hakusessa ja ei ole taas mitään hyvää asentoa, vaikka tyynyt on masun ja selän alla...no sitä sitten heräsin selällään :/ ei kyl pahalta tuntunut, mut käännyinpä heti kuitenkin... ja oli niin makeat unet et meinasin pojan kerhon unohtaa, onneksi tuo ukkeli tuli kyseleen et alkoko se kerho ysiltä...
Laitoinkohan mie liikaa vaatetta pojalle päälle kun laitoin sille collegepuvun päälle toppahousut ja toppatakin, rukkaset ja paksumman kommiksen ja talvikengät...lämpöä 0,4 astetta...meillä kun ei ole sellaisia "syys"kenkiä niin laitoin nuo viime vuotiset kuomat...aina se syksy yllättää ja tuntuu että ei osaa enää lastaan pukea :whistle: :whistle:

Perfekta ja hattivatti 36+1

Huomenia!

Alkaa täälläkin taas elämä voittamaan, toissa iltana iski oksennustauti :x Aivan hirveä olo, koko yö meni valvoessa ja oksentaessa, supistuksetkin rupesivat tulemaan jo reilun 5 min. välein mutta en vaan jaksanut lähteä näytillä käymään.. Aamusta soitin sitten ä.polille, jossa käskivät juomaan paljon ja lepäämään, ja sit suoraan menemään synnärille jos supistukset ei rauhoitu. Mutta rauhoittu ne onneksi heti kun oksentaminen loppui. Eilinen meni kuumeessa, vieläkin on semmoinen höntti olo mutta eiköhän tämä tästä. En kyllä kenellekään toivo tätä tautia, veti niin heikoksi ja pelotti että joutuu siinä kunnossa synnyttäänki vielä..

Sektio se taitaa olla edessä mullakin, kuten kuulosti olevan mittarilla ja mikilläkin. Kumpikin neiti edelleen perätilassa, eikä näillä viikoilla varmaan enää käänny. Sitä vaan jännitän että minkä kokoiset kaverit sieltä oikein syntyy, kun aivan alakäyrän mukaan ovat kasvaneet.. Pieniä tyttöjä siis odotellaan.

Eilen saatiin vaaveille toppahaalarit, voi miten nuo 56 senttiset näyttää niin pieniltä ja söpöiltä :heart:

Liituraita ja vaavit 35+3

Huomenta vaan!

Mua vaivaa jokin krooninen väsymyskausi |O |O mä voisin vaan nukkua...eilen päivällä ja illalla nukhadin sohvalle,mutta silti on yön nukkunut kuin tukki ja toissayön samoin :ashamed: Muutama yö menikin huonommin joten kai jo univelkaa :D

Olotiloista täällä paljon keskusteltu niin mua ei vaivaa mikään :ashamed: Maha nyt tietty on tiellä,kävely ja pukeminen hankalaa jne,mutta olotila muuten on lähes normaali. Kohdun venymiset tuntuu lähes päivittäin,mutta supistuksista mulla ei ole tietoakaan :whistle: Teillä muilla tuntuu olevan jo niin raskasta ja tukalaa,että aivan hävettää myöntää kuinka vähällä sitä pääsee...mutta aina mulla on näin ollut ja silti NE supistukset ovat alkaneet ajallaan ja kuin salama kirkkaalta taivaalta. =)

Perfekta: Lapsetkin on niin erilaisia tuossa tarkenemisessa,että vaikea neuvoa pukemisessa. Meillä esim koululainen on sellanenkin hikihattu,että väittää aina vaan,että ei ole kylmä...nyt onneksi oon saanut sen laittamaan aamusin jalkaan sellaset vähän paksummat ulkoiluhousut,mutta tuulitakin laittoi tänään vaikka oli pikkupakkanen. Nuorempi poitsu taas tarvitsee lämpimämpää vaatetta,mutta syyshaalarilla vielä mennään kunnes tulee kunnon pakkaset. Jalassa oon sillä pitänyt villasukkia ja kumppareita=) Niin ja tsemppiä ikkunanvaihtoon...mä tieän mitä se on. Meillä vaihdettiin ikkunat toissa keväänä. Vanhat oli just sellaset "ihanat" jotka oli puoliväliin saakka aamusin ihan märät. Mut meillä on jotain häikkää sisäilman kanssa nytkin kun uudet ikkunat on joskus pikkusen kosteat alareunasta,lähinnä meidän makuuhuoneessa...Että koita jaksaa!

Tuuhan Sanna ilmotteleen,että mitä Tyksissä sanottiin!! Ja kauheesti jaksuja kaikille!!!!!!

LilliM+Kaapo 33+1

Iiiks, paniikki iski :eek: Mun vauva meinaan syntyy parin vkon päästä. Tarkkaa päivää en saanut, mut menen ens vkon pe lapsivesipunktioon ja katotaan et keuhkot on tarpeeks kehittyny ja jos ei ole niin saan kortisonia vaikka sitä yleensä vaan kerran annetaan mut mun tapauksessa voidaan kuulemma toisenki kerran antaa ja sit ku vkoja 36 niin leikataaan..

TYKSissä oli mukava lääkäri, sama jolla kävin yksityisellä 4D:ssä, on erikoislääkäri ja totes et istukka on tosiaan täydellinen etisistukka ja joku pikku hematooma oli edelleen ja muuten hirveen verekäs, et saattaa vielä alkaa vuotaan, mut toivotaan ettei ala. Lapsivettä oli normaalimäärä, Nipsu liikku normaalisti, mut oli taas niin siveellinen et piti jalat yhdessä :D Painoarvio oli nyt 2400g, et keskikäyrällä noin mennään, hyvä niin. Ja kuulemma, se et istukka on tollasessa paikkaa ku mulla niin saattaa aiheuttaa et vauva on pikkasen pienempi ku normaalisti kun virtaukset on pikkasen heikommat tossa tilanteessa, mut pääasia kuulemma on, et vauva voi hyvin.

Tarttee nyt sit mennä ostaa kaikki loput tavarat ja 50cm vaatteita. Ei mulla ole ku muutama 50cm body. Pikkanen hukkuu noihin 56cm vaatteisiin..

Meille tulee sitte lokakuun vauva :heart:

Välillä pääsee itku, välillä naurattaa ja välillä molempia..

Jospa menis keittää vaikka kahvia... :wave:

Sanna ja Nipsu 34+1

Sanna Sulla on jo tosi lähellä h-hetki,älä nyt kuitenkaan ala ravaamaan kaupungilla ihan urakalla.Vedät henkee,rauhotut ja teet listan mitä tarttet vielä ja hoidat kaikki yhellä reissulla! Ennenkaikkee muistat levätä,pysys nipsu mukana vielä ton pari viikkoo!Minäkö kanaemo... :LOL: Hyvä antaa neuvoja,et lepää ja lepää,vielä ku itekki osais ottaa omista neuvoistaan vaarin!

Nyt ois varmaan parasta painua imuroimaan,ku ukon mielestä jos en pysty,ni antaa olla imuroimatta.Ehkäpä noi koirankarvat hyppää paremmin mun ku ukon silmille.

Vimpula 34+6 loppuuhan tää viikko vihdoinki!

Kiitos teille kaikille, olette ihania :hug: . Oli niin kiva lukea teidän kannustavia kommentteja. Kyllä tässä eteenpäin pötkitään ja jaksellaan. :heart: :) Lapset ja oma hyvinvointi nyt pääasia ja annan miehen kommentit/tekemiset olla :)

Neuvolakuulumisia 34+5:
painoa +500g
verenpaine 117/72
hb 123
syke 130
Sf-mitta 34
liikkeet ++
tarjonta matala rt
turvotus -

Emmamma Mulla ollut jo niin kauan vauvan vaatteet pestynä että saa pian pestä uudestaan, kun pölyttynyt jo muutaman kuukauden :LOL: .

Nita1 Esikoisen aikaan kävin synnärillä tutustumassa, oli kyllä jotenkin "rauhoittava kokemus" niin kodinomaisia oli synnytyssalit.

PikkuM Tiedän tuon tunteen :D . kun tytön kanssa kotiin oltiin sairaalassa lähdössä niin min vetäsin jalkaani odotusaikana suosimat ja jo hitusen kulahtaneet verkkarit, ei puhettakaan että farkut olis mahtunut jalkaan..

Sairaalakassit on pakattu, sekä itselleni että pojalle :heart: . Otan molemman mukaan synnyttään lähtiessä, tai ainakin tarkoitus olis. Saa nähdä miten siin hässäkässä käy :)

Nukkuminen on täälläkin huonoa. Kun meen nukkumaan niin 3-4tuntia saan nukuttua, sit heräilen ja pyörin ja hyörin pari tuntia, hyppään jääkaapilla ja sit onkin jo aamu ja tyttö herää ja ite oon ihan sippi. Jaksamisia kaikille yökukkujille :hug:

Vimpula Täällä kans tuntuu vähän "haikeeltakin". Vauvaa kovasti odotellaan, mutta tosiaan nää viimeset hetket kahden esikoisen kans, tuntuukin esikoinen niin pieneltä ja aivan on häntä halimassa. Täällä kans mietitty että varmasti kova ikävä on tyttöä kun sairaalassa olen. Tyttö niin reippasti puhuu, "minä olen sitten mummun kanssa kun äiti hakee vauvan sairaalasta", mutta kun toinen on äiskän pieni ja aina illan tullen äiti vaan kelpaa. Nyt lakoi itkettään :'( . Nää hormoonit :)

Sanna-78 Koitahan levätä :hug: Sulla pian jo nyytti sylissä :heart:

LiituraitaRuutupaita :hug: Tuo oksennustauti on sit kyllä taudeista yks inhottavin. Vetää niin heikoksi :| .

Perfekta Varmasti hyvä vaatevalinta oli siellä! Täällä +2 astetta ja laitoin tytölle sisävaatteiden päälle(farkut ja pitkähih. paita)toppahaalarin, kuomat, kypärälakin ja talvipipon ja kinttaat. Niin raaka oli ilma.
Voi, nuo selkäkivut on ärsyttäviä. Toivottavasti jo helpottanut! Mulla tyttö taas viikon verran halunnut nukkua äiskän vieressä ja kovin meinaa ahdasta olla, kun sänky on vaan 120cm levee..

Kaksosten odottajille :hug: Pian jo sielläkin nyytit sylissä. :heart:

Kaikille jaksamisia ja voimia näille viimeisille viikoille!
Lähden ensimmäisen äitiyslomapäivän- kahveille kaverin kanssa ;)

-Hilla ja "Luka"- 34+6

Sanna täältäkin kanaemo motkottaa et sitten paahda liikaa kaupungilla kaupoissa.... tosiaalta kade kun tekis mieli sinne Turkkuseen tulla kans kaupoihin mönkimään, mut ei tää maha anna enää periks pitkiä automatkoja. Sulla onkin sitten jännät hetket käsillä =) , ihan tekis mieli pirauttaa pari kyyneltä ilosta..... just täältä tätä riittä näköjään taas. Ihan älyttömän herkkä kaikille jutuille, jopa sana omena voi saada pienet itkut :LOL: ihanaa nää hormoonit!

Huippu yö takana... heräsin vasta herätyskellon pirinään. Tyttö tarhaan ja itse hierontaan :) , kyllä tekee hyvää kun hierotaan 45 min jalat ja niska. No nyt sekin lysti loppui, kun ostin silloin sen 5x hierronnan. Saas nähdä ehdinkö vielä sinne jalkahoitoon, mitä olen haaveillut että kävisin ennen synnärille menoa. Alkaa olla aika vaikeeta jo skrapata sääriä ja lakata varpaan kynsiä, onnistui sentään eilen vielä.

Nyt kinkkupiiraan tekoon ennenkuin se anoppi kääntyy pihaan.

viivin ja kaveri 37+0 (jestas kun aika on mennyt)

Yhteistyössä