*Marrastähdet -07 elokuun eloilla*

Täällä hattivatti ilmeisesti istuu kun tuntuu niin ikävästi tuonne alaosastolle potkut, saa nähä kääntyykö vai jääkö paikoilleen, esikkohan oli perätilassa ja kun kääntöyritykseen mentiin niin sitten olikin itse kääntynyt ja oli loppuun asti raivotarjonnassa...

Soitin tuloksetkin ja pissa oli puhdas, alat oli 14 (kk alussa oli 18) ja sappihapothan saankin vasta pe tai ma...perjantaina käski kuitenkin soittaa..toivottavasti ois arvot kunnossa kun ollaan tiistaina sinne laivalle menossa niin olisi kiva sinne päästä kun matkat maksettu ja kaikki, mutta takas ruuan kimppuun, mies ehdotti tacoja :p :p

Perfekta ja hattivatti 30+0 :heart: viimeinen kymmenys :saint:
 
Perfekta:mittasin mahan ympäryksen ja 95cm näytti. tiedä sitten onko toi paljon vai ei ;)

Kävin eilen siellä fysioterapiassa ja diagnoosiksi tuli tulehtunut iskiashermo. :/ Tällä hetkellä siihen ei voida antaa mitään hoitoa, koska vauva ei tykkäis, joten on vaan kärsittävä |O olin tänään töissä ekaa päivää sairasloman jälkeen ja tuskaahan tuo tuotti. Huomenna on onneks neuvola, joten aion pyytää päästä lääkärille. En usko että pystyn loppuun saakka töissä olemaan, koska olen hoitoalalla ja potilaat huonokuntoisia. Pitää sitten katsoa, että mitä mieltä lääkäri on asiasta :/ en tiedä kuinka helpolla ne sitä sairaslomaa antavat :/ Kaiken lisäks oon päivisin ihan poikki, koska en saa öisin nukuttua selkäkivun takia...

Äitiyspakkausta odottelen edelleen. Tulis jo, niin sais noita muita vaatteita pestyä myös :whistle:

Nyt on pakko mennä lepäämään hetkeks...

H82 28+1
 
Miten muuten vauvaa koitetaan kääntää? Tuntuu vaan niin "oudolta",et jotai, mikä on mahassa, koitetaan kääntää.

PikkuM Eikös ne koita välttää noita perätila-synnytyksiä ja jos ei saada käännettyä niin tehdään sektio!? Näin mä ainaki ymmärsin, ku mulla kans vauva on perätilassa.

Mä tein tänään pitaleipiä, tuli hyviä =)

Mut nyt juomaan kahvia, oon nyt puol tuntii jo menny juomaan sitä :LOL:

Sanna ja Nipsu 28+0
 
PikkuM: Kyllähän se vauva tässä vaiheessa kääntyilee vielä paljonkin, joten ei huolta. Hyvin se kerkee ennen laskettua aikaa kääntyä oikeisiin asemiin. Ja käännösyritykseenkään ei ole pakko suostua, jos ei halua. Siinäkin on kuitenkin omat riskinsä. Perätila vauvaa ei mielestäni ole pakko synnyttää alateitse jos äiti ei itse sitä halua. Sektion saa aika helpostikin siinä tilanteessa. Ensisynnyttäjille ei mielestäni suositella perätilasynnytystä. Ja vauvan painoarvion pitää olla alle 4kg ja tietenkin äidin lantiomitat syynätään tarkkaan ennen synnytystä.

Sanna: Minun ymmärtääkseni se käännösyritys tehdään mahan päältä "painelemalla" Eli vauvaa yritetään ohjailla mahan päältä painaen kääntymään oikeaan asentoon. Mutta mitä minä olen kuullut juttuja niistä käännösyrityksistä, niin tuntuu että harvoin ne onnistuu. Joko ei käänny tai sitten kääntyy mutta on taas hetken päästä kääntynyt takaisin perätilaan. Itse en ehkä suostuis tuohon käännösyritykseen riskien vuoksi. Mulla istukka etuseinässä, niin en tiedä rupeiskohan ne sitä edes yrittämäänkään. Istukan irtoamisvaara kuitenkin aina olemassa.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Sanle:
NITA: Mulla ainakin on pyörinyt nuo verenpainelukemat samoissa kun sinulla ja neuvolantäti on sanonut että ovat ihan hyvät. Eikös se oo suurinpiirtein niin että jos menee yli 140/90 arvot, niin sitten katsotaan että ovat hieman koholla. Mullakin terkka mittaa aina useamman kerran ja merkkaa sit sen alhaisimman arvon korttiin. Enemmän kai ne pitkäaikaisarvot merkkaa kuin satunnainen koholla olo, mikä on luonnollista. Mulla oli eilen tosiaan tuo lääkärinneuvola ja se sanoi että tällä hetkellä kohdunkaula on kiinteä niinku kuuluukin olla, kun ensisynnyttäjä olen. Ilmeisesti useamman kerran synnyttäneellä voi pehmetä jo aikasemmin. Mut jos sitä on kuitenkin vielä se 3cm jäljellä, niin tuskin tarvii olla hirveän huolissaan. Jos se oli vaan lääkärin osaamattomuutta. Mut jos supistukset lisääntyy niin kannattaahan siitä neuvolassa puhua, josko saisit vaikka ylimääräisen neuvolalääkärin tarkastuksen.
Juu niin se lääkäri sano että ihan ok on paineet.. mutta vähän vaan jäi mietityttämään. Mulla ne on mitattu aina vaan kerran ja sitten laitettu ylös.
Joo 3cm pituutta oli jäljellä mutta pehmentynyt oli mutta ei laittanut mitään merkintää neuvolakorttiin! Ja esikoista mä ootan!! :eek:
Ei mulla kyllä nyt oo taas mitään särkyjä /supistelui ollu niin jos ootan viikon vielä ja kysyn sitten terkkarilta että mitenköhän tuo nyt oikeen menee..
Jäi kyllä vähän häiritsemään että jos siellä alhaalla onkin jo alkanut tapahtua.. :O
Kiinni kuitenkin paikat kuulemma vielä oli.
Mäkin oon luullut että ettei pitäis vielä ainakaan ensisynnyttäjällä paikat pehmetä :whistle: :eek:

Saas vaan nähdä saako täällä missä säästetään niin mitään ylimääräsiä lääkäriaikoja :snotty:

TUOSTA PERÄTILASTA; mulla ei oo mitään havaintoa miten tuo vaavi tuolla masussa on kun ainakin liikkeet tuntuu vähän väliä miten sattuu mutta sillon 4d:ssä sanoivat että ois raivotarjonnassa mutta tod.näköisesti on muuttunut moneen kertaan.. Mäkin oon miettinyt että miten se vauva sitten käännetään jos niin joutuu tekemään..
Mitä riskejä siinä on sitten ??

Eikös ne vauvat kuitenki yleensä ittekseen käänny oikein päin eli rt:n ? :whistle:

Kyllä nää viikot on alkanu menee nopeesti! kohta on pakko oikeesti alkaa ostelee niitä ns. pikkutavaroita kuten vaippoja yms. jos meinaa ehtiä ajoissa :LOL: :)

Ai niin, ONKO KELLÄÄN ENÄÄN NÄITÄ KUNNAN TARJOAMIA ULTRIA ESIM. LOPPURASKAUDESSA? Mun tietääkseni täällä ei enään tarjota mitään eikä olla missään välissä vauvan paino arviostakaan puhuttu sanaakaan.. :whistle:

mutta jos menis hetkeks ehkä lepää kun särkee päätä ja kattoo sit salkkarit ;)

 
Kiitos Sanle valaisusta. En mä kyllä ole aikonut antaa alkaa vauvaa kääntää tai yrittää jos siihen pisteeseen joudutaan ja mulla on kokoajan ollu vauva perätilassa. Sen tuntee myös ite, ku vauva potkii aina vaan tonne alas.

nita1 En mä ainakaan ole tietoinen, että täällä olis enää mitään ultria, ellei ole mitään häikkää.. Mut luulis nyt tekevän painoarvion edes, et tietää mahtuuko hän tulee tuolta alakautta vai ei.

Mutta jos menis suihkuun..
 
Iltoja
Nyt on käyty stunt showssa, sisko sai mukaan houkuteltua ja olihan tuo poika ja kummityttö ihan innoissaan kun romuttivat autoja ja tekivät temppuja, kelistä sen verran että tihuutti vettä vähän, onneksi ei satanu kaatamalla, toivottavasti ei nyt pissatulehusta tule kun 2½h tuli istuttua sellasen laverin tapasen päällä, oli mulla kuitenkin pyllysuoja(saunan) mukana niin oli vähän lämpimämpi.
Hattivatti ei tainnu oikein välittää kun siinä välillä oli tauko niin alko mua muksimaan ihan toden teolla ja kun ilmeisesti tosiaan istuu niin rakko sai kyytiä :kieh: :kieh: mutta elossa ollaan kuitenkin vielä ;)

Perfekta ja hattivatti 30+0
 
Nita Mulla oli esikoisesta paikat pehmenny jo viikoilla 27+2,kiinni ja pituutta se 3 cm ja viikoilla 36+3 edelleen pehmeet,kiinni ja pituutta viel 2 cm.Esikoinenhan synty sit viikoilla 40+3.Eli välttämättä ei oo mitään hätää...Nyt täs raskaudes paikat ei oo viel ees pehmenny ja pituus oli viimeks 4 cm.

Mulla on se ylimääränen ultra ton verenpaineen takia vk 32 ja sit vk 36 on ihan normi ultra viel,joka tarjotaan jokaiselle.

Mitä minä oon kuullu noista kääntämisyrityksistä,ni ovat kuulema aikas kivuliaitaki.Onneks tää on nyt viimeajat viihtyny raivotarjonnassa,kylkeensä vaan kääntää.Se vaan tuntuu aika inhalta,ku yrittää raivata tietään kokoajan alaspäin.

Esikoiselle tuli viime yönä kunnon flunssa,nyt vaan oottelen,et millo paukahtaa mulle.Jännä sinällään,et jos mulla on flunssa,ni pojuun ei se välte tartu,mut sen flunssa tarttuu varmasti minuun!

-Vimpula-
 
Huoh |O |O |O Ihanaa, ku herää, et pitää mennä vessaan ja sit ei saa enää nukuttua. Alko kauhee möyrintä mahassa ja koitin jonku tunnin verran saada unta, mut kun ei niin ei |O Ja sit alko taas miettii kaikkee ja se siitä nukkumisesta sitte..

Onks jollai kokemusta sellasesta vauvan pystyammeesta/istuma-ammeesta tms.? Koitin kuvaa ettii, mut en mistään löytäny. Näin vaan sellasen Kodin ykkösessä ja siinä luki että ei hukkumisvaaraa, että kohdunomainen
"pystyamme" tms. Siinä kuvassa vauva niinku istu siinä ammeessa. Näytti vaan kauheen hankalalta.

Mites muuten ristiäiset? Mitä laitatte vauvalle päälle? Onks ihan perinteinen kastemekko vai onko jotai muita vaihtoehtoja? Kaikkee sitä näin aamutuimaan miettiikin.

Jos sitte alkas tekee vaik leipää. Tuli tosi hyviä niistä eilisistä leivistä ku tein. Pitaleipä-ohje se oli, mut ei ne musta pitäleivältä maistunu, mut hyviä oli silti =) Ja tiskais. Imuroida ei ihan viitti viel tähän aikaan.

Pitääkö äitiyspvä rahaa varten toimittaa verokortti Kelaan vai meneekö sinne automaattisesti noi veroprosentti tiedot? Vai pitääks hommata muutosverokortti? Tästä on oma aiheensa kyl tuolla, mut kokemusta teillä asiasta? Miten muuten se eka äippäraha tulee? Kun äitiysloma alkaa vai? Mä en varmaan koskaan saa sitä päätöstä, ku jo kk sitte pyysin palkanlaskijaa laittaa sen palkkatodistuksen Kelaan, ennen ku seki jäi lomalle, mut nähtävästi ei ole sitäkään asiaa voinu hoitaa, vaikka meen myymälävastaava sille moneen otteeseen sano, että hoitaa sen asian pois ennnen lomaansa.

Jos menis keittää kahvia |O

Sanna ja möyrijä-Nipsu 28+1 :heart:
 
nita Täällä kunta tarjoaa vielä loppuraskauden ultran synnytystapa-arvion yhteydessä muistaakseni rv 35-36.

sanna Meillä tulee päälle ihan perinteinen kastemekko, miulle aikanaan sukulaisnaisen neuloma :) Siihen vaan vaihdetaan uudet nauhat. Verotuksesta - käsittääkseni kela ottaa automaattisesti sen 20% vähintään jos ei vie muutosverokorttia. Ite käyn varmaan lasketuttamassa kuitenkin uuden kunhan nyt tulee se päätös niin ei tulis sit ainakaan mätkyjä. Eka äippäraha tulee 30 päivän jaksolta JÄLKIKÄTEEN äippäloman alettua eli päivää ennen la:ta jos jäät äitiyslomalle 30 pv ennen ja vähän aiemmin jos jäät varhennettuna.

HT ja veturi 30+6 - kääk, huomenna kääntyy taas uusi viikko :)
 
Kiitos HelmenTyttö valaisusta. Eli siis pitää hakee muutosverokortti, kunhan joskus saa sen päätöksen.. Ja sen 30 pvää ennen LA:ta jään äippälomalle. Menee sitte ihan sopivasti se rahan tuleminen, ku vika palkka tulee 20.10, niin se äippäraha tulee sitte 20.11, kun LA on 21.11.. Jos siis joskus se hemmetin palkanlaskija saa sen palkkatodistuksen toimitettua sinne Kelaan.

Taas säätiedotuksessa sanottiin, että täällä sataa vaan kun ei sada,paistaa aurinko.. Noi ei oo pitäny niinku yhtään paikkaansa noi säätiedotukset.
 
Huomenta!

Vimpula: Täällä kans flunssaa ja huonosti nukuttuja öitä :/ Ollaan pojan kanssa menossa lääkäriin tarkistaan korvat myöhemmin tänään.

Sanna: Meillä ei oo kastemekkoa, siitä syystä ettei kuuluta kirkkoon.

HelmenTyttö: Mitä!? Onko teille poika tulossa kun vaaleansiniset nauhat vaihdatte? ;) :whistle:

(.): Ahistaa jo tämä mahan koko! |O Ja kun vielä kasvaa ja paljon, tiiän sen.. :headwall: Alma paukuttaa majansa seiniä öin ja päivin niin että ryskyy... Ja sattuu.
Närästys oon muuttunu suurinpiirtein kokopäiväseksi. Tälle aamulle oon jo 2 renskaa kerenny heittää nassuun. Aina kun syö tai juo, närästää.

emmamma & alma 30+6 :heart:
 
Sanna: Jep niillä sun ohjeilla tein ja hyvät tuli. Kiitos =) :flower:

Kastemekko: Täytyy muistaa ottaa vanhempien luota se jo mukaan kun ensiviikolla sinne lähden ajelemaan. Nauhat vaihdetaan sitten sen mukaan kumpi tulee. Nyt vielä vaaleanpunaiset nauhat kiinni, kun on tullut sukuun tyttöjä viimeiset kaksi. Kummejakin alustavasti tossa kyselin. Mies ei kuulu kirkkoon eikä häntäkään ole koskaan kastettu niin ei heidän puolelta ole kastemekkoja olemassakaan.

Mahan koko: just mittasin ja se oli 96 - 97 cm. Siitä navan yläpuolelta heti mitattuna.

Täällä kaveri möyrii vielä ihan into piukalla kun mahtuu kääntyilemään ja paukuttelemaan äitin mahaa. Virtsarakkoa on erityisen mukava painella
:p .

Jaahas täytyis varmaan jotain järkevääkin tänään koittaa tehdä, vaikka imuroida tuo kilo hiekkaa lattialta pois. :snotty: Ai niin ja tänään sitten kierähti jälleen uusi viikko.

-viivin ja kaveri (rv31)-
 
Kandintyötä pitäs ruveta vääntämään, mut yllätys, yllätys täällä sitä netissä notkutaan.

Kastemekosta:Meillä todennäköisesti tulee perinnemekko, jossa on jo kastettu n.30 äidin puolen suvun jäsentä. Siihen hommataan vain omat siniset nauhat.

Äitiysrahasta: Mun Kelan papereissa luki muistaakseni että ensimmäinen maksupäivä oli lasketunajan tienoilla eli marraskuun alussa. Noi äitiysrahathan maksetaan aina ns. kk jälkikäteen, eli lokakuun äitiysraha maksetaan marraskuun alussa. itsekin tuossa sitä harmittelin. Pitää varmaan lokakuulta vielä nostaa opintotukea, että edes jostain vähän rahaa saa.

Mä huusin vauvalle huuto.netistä villapuvun. Oli oikein ihana valkea villatakki ja potkuhousun malliset housut ja maksoivat 5,50e. Ne on kyllä vähän isompaa kokoa, ettei varmaan heti alussa oo sopivat. Vein aikaisemmin äidilleni lankoja, jos hän olisi puvun tehnyt, mutta on niin kauan tuskaillut asian kanssa, ettei muka osaa, Vaikka kutookin aina kaikenlaista. On vaan niin tarkka oman työnjälkensä suhteen, ettei mikään oo hyvä. Niinpä päätin sitten ostaa. Ihan pienet villahousut voisi kyllä tehdä. Minulla on yksi pienikokoinen benettonin neule ostettuna niin sitä vois käyttää ihan vastasyntyneellä. Ite oon kyllä sukkia tehny ja tumputkin pitäs tehdä. Mut taidot ei taida sen isompaa riittää. :ashamed:

Mulla on kans närästys palannut. Viikon verran taisi olla kokonaan pois, mutta eilen taas alkoi. Ensin kinkkukiusaus aiheutti polttoa ja illalla tee ja ruisleipä. Pari rennietä otin, mutta tuntuu ettei nekään enää tehoa samallalailla kuin aikaisemmin.

Joo mutta eikai se auta kun ruveta tekee sitä kouluhommaa :kieh:

Sanle ja Dj 29+2
 
Ultrasta just tulin. Istukka EI ole noussu, peittää edelleen kohdunsuun ja vauva tiukasti perätilassa. Oli kätilö sitä mieltä, että alkaa näyttää siltä, että se istukka ei sieltä nouse ja ei välttämättä vauvakaan käänny. Sitte 32+2 taas ultraan ja tällä kertaa lääkärille ja jos sama tilanne edelleen niin saan lähetteen TYKSiin.. Vauva ei tykänny siittä ultralaitteesta, potki vaan =) Ja piti taas jalat niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin tiukasti yhdessä, siveellinen neiti siis selvästi :)

Painoarvio oli 1155g
Syke 156
Napavirtaus 0.73
BPD 73,7mm (29+4)
AC 22,92cm (27+2)
FL 53,0mm (28+1)

Keskiarvoksi vauvan koko 28+2 ja nyt 28+1. Mä olen kyl edelleen sitä mieltä, et mulla PITÄISKI olla nyt 28+2, kun kaikilla muilla hoidoilla alkunsa saaneilla on laskettu eritavalla noi vkot ku mulla eli mulla 1 pvä jäljessä laskut. Noh, ihan sama, pvä sinne tai tänne.

Että näin..

Sanna ja Nipsu 28+1

 
Helmen TyttöSulla tais olla eilen joku semmonen alotus,et mitä kandeis hankkia,ni pajahti tos yöllä mieleen,et esikoiselle ainaki oli hyötyä siitä niistäjästä.Vauvalla ku tahtoo sitä töhnää tulla jossain vaiheessa iha reilusti.Se apteekista saatava imumalli oli kätevä siinä.

Poika nukku viime yön kunnolla,toi vicks on hyvä apu.Näin nuorelle ku sitä ei saa iholle laittaa,ni oon laittanu tyynyliinan sisään pyyhkeen,jossa sitä on ollu.Saapahan ees hengitettyä.
 
Neuvolassa just käyty. Kaikki Ok.

Painoa tullu: 700g/vk, yht.12kg
RR: 108/72
Pissa: puhdas
Hb: 115
Sf: 27,5
Tarjonta: rt
Syke: 145

Viimeks oli perätilassa, mut nyt oli kääntyny raivotarjontaan. Nyt on muutaman päivän potkinu oikeeseen kylkeen, niin että on ihan kipeä. Ja sit hän liu'uttaa jalkaansa siinä kylessä, niin tuntuu tosi ilkeeltä.

Mahan ympäryksen mittasin, oli 96cm tuosta navan kohalta mitattuna.

Eilen sain pestyy yhen koneellisen vauvan vaatteita, siis ihan hirvee läjä niitä on kertyny. Tälle uudelle tulokkaalle en oo ostanu mitään uusia vaatteita, esikoisen vanhoja kaikki + äitiyspakkauksen vaatteet.
Neuloin tälle pikkuiselle villatakin, vähäks oon ylpee itestäni :D En oo pitkiin aikoihin neulonu mitään, mut nyt tuli semmonen inspiraatio.

Mein ei oikeestaan tarttee hankkii tälle vauvelille mitään uutta, kaikki on tallella esikoisen jäliltä. Paitsi tuplarattaat pitäis jostain löytää, käytettyjä yritetään metsästää.

Kastemekko on miun vanha, kummitätini teki sen miulle. Se on ollu miun sisaruksilla kastemekkona ja mein neitillä.

Jos nyt menis vähäks aikaa pitkäkseen, kun tyttökin on päikkäreillä.

Hemski ja Santruska rv29+5
 
Täällä supistelee hiukan kivuliaasti, saa nhä joutuuko sitä lähtä näytille, ois ollu asioitakin hoidettavana, onneksi on sellaisia et mies lähti niitä hoitamaan, ei ole miusta nyt mihinkään lähtijäksi...
 
Täälläkin pyörähti uudet viikot ja sen kunniaksi on käyty neuvolassa.
Paino: 225 g/vko yhteensä 7 kg
pissa: hieman valkuaista (uusi näyte viikon päästä)
rr:116/77
hb:128
sf:28 ja masun ympärys 89 cm
syke:135
tarjonta:rt

Kaikki siis ihan hyvin. Sairaalasta oli pyydetty kertomaan synnyttäjille, että tutustumiskäyntejä ei enää järjestetä eikä perhehuoneita anneta tilan puutteen vuoksi. Kurjaa :(

Täälläkin kärsitään närästyksestä eikä minusta rennie auta yhtään. Lisäksi kivuliaita lihaskramppeja on joka yö. Suonikohjujakin on kertynyt alapäähän eikä ne näytä yhtään kivoilta. Mutta onneksi vaivojen syy on sen arvoinen ja vähänhän minulla mitään on ollut kun ei ollut pahoinvointia ja masukin on pysynyt niin pienenä ettei ole vielä menoa haitannut. Tosin nyt potkii niin kovasti rintalastan alle että välillä meinaa henkeä ahdistaa.

Meillä olisi kastemekoksi kaksi vaihtoaehtoa, joko minun tai mieheni vanha mekko. Kummatkin on kauniita ja suvussa pitkään kulkeneita. Lisäksi sekä äitini että anoppini olettaa meidän käyttävän heidän suvun mekkoaan enkä totta puhuakseni ole vielä päättänyt että kumpaa käytetään. Ristiäisiäkin olen monesti miettinyt. Veljelleni syntyi tyttö keväällä ja heidän ristiäisiin tuli koko suku, lähemmäs 70 ihmistä. Itse olin ajatellut pyytää vain lähimmät. Toivottavasti sukulaiset eivät siis pahastu jos minä en pyydäkään heitä vaikka veljeni pyysi oman tyttönsä ristiäisiin.
Kohta alkaa jo loppuu häämöttää

Viikuna ja Nuppu 30+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja viikuna:
Täälläkin pyörähti uudet viikot ja sen kunniaksi on käyty neuvolassa.
Paino: 225 g/vko yhteensä 7 kg
pissa: hieman valkuaista (uusi näyte viikon päästä)
rr:116/77
hb:128
sf:28 ja masun ympärys 89 cm
syke:135
tarjonta:rt

Kaikki siis ihan hyvin. Sairaalasta oli pyydetty kertomaan synnyttäjille, että tutustumiskäyntejä ei enää järjestetä eikä perhehuoneita anneta tilan puutteen vuoksi. Kurjaa :(

Täälläkin kärsitään närästyksestä eikä minusta rennie auta yhtään. Lisäksi kivuliaita lihaskramppeja on joka yö. Suonikohjujakin on kertynyt alapäähän eikä ne näytä yhtään kivoilta. Mutta onneksi vaivojen syy on sen arvoinen ja vähänhän minulla mitään on ollut kun ei ollut pahoinvointia ja masukin on pysynyt niin pienenä ettei ole vielä menoa haitannut. Tosin nyt potkii niin kovasti rintalastan alle että välillä meinaa henkeä ahdistaa.

Meillä olisi kastemekoksi kaksi vaihtoaehtoa, joko minun tai mieheni vanha mekko. Kummatkin on kauniita ja suvussa pitkään kulkeneita. Lisäksi sekä äitini että anoppini olettaa meidän käyttävän heidän suvun mekkoaan enkä totta puhuakseni ole vielä päättänyt että kumpaa käytetään. Ristiäisiäkin olen monesti miettinyt. Veljelleni syntyi tyttö keväällä ja heidän ristiäisiin tuli koko suku, lähemmäs 70 ihmistä. Itse olin ajatellut pyytää vain lähimmät. Toivottavasti sukulaiset eivät siis pahastu jos minä en pyydäkään heitä vaikka veljeni pyysi oman tyttönsä ristiäisiin.
Kohta alkaa jo loppuu häämöttää

Viikuna ja Nuppu 30+0
Ristiäisistä: Meillä saattaa appi suutahtaa meille kun meinattiin kanssa pyytä ne ihmiset joiden kanssa tekemisissä oltu enemmän ja kun miehen täti meillä sitten käväs niin sanoa paukautti että nähään sitten tammikuussa ristiäisissä ja mulle eikä miehellä mitään halua kutsua kyseistä ihmistä ristiäisiin... saa nähä sitten miten suututaan tuosta asiasta, kun muutenkin appi ei tule sitten kahvittaijaisiin kun on anopin vuoro
(ovat eronneet ja appi ei voi olla anopin kanssa samassa huoneessa, ei ole antanyt eroa anteeksi) niin mitä tämän apin sisko sinne sitten tulemaan kun ei ole ketään tuttujä hällä siellä kuin anoppini ja heidänkään välit ei taida kunnossa olla.)
että sellaisia kiemuroita meillä :kieh:
 

Yhteistyössä