*Marrastähdet -07 elokuun eloilla*

Neuvolassa käyty ja alko masentaa...Verenpaineet vähä korkeella ja hemppa matalalla.169/98 ekalla mittauksella ja tokalla152/92.Painoki oli nousussa,johtuu varmaan aika pitkälti turvotuksesta.Vaavilla kaikki ok,paino oli 926g ja vastas viikkoja 26+5,viikot nyt 26+6.Parin viikon päästä taas aika,seuraillaan noita paineita ja lekuri halus varmuuden vuoks ultrata viikoilla 32 seuraavan kerran.Rauhotteli,et jos mun paineet ois ollu alussa matalat,ni sit vasta pitäs huolestua.Ite ei huolestus ennenku paineet nousis silleen,et alapaine ois 110.Kuitenki ottaa ohtalohkoon!!!!Jotain positiivista,vasta-aineita ei oo muodostunu.

Kuitenki ahistaa!!!!!! :ashamed:

SPy
Vimpula: Nyt ei saa stressata ettei paineet nouse entisestään... Ja sehän voi olla että kun helteet menee ohi ja kroppa ja turvotukset normalisoituu niin nuo paineetkin vähän tippuu. Ota rennosti.

Mulla ollu normaalit paineet koko raskauden ajan mutta kun meidän perhe käy äitiysneuvolassa, mitataan aina mun miehen verenpaine... Meillä siis on odottavalla isällä havaittu korkeat verenpaineet, paineet pyörii jossain 150/100 tai välillä alapaine jopa 110. Ei oo helppoa meidän terkalla. =)

Edla, toivottavasti sunkin supistukset helpottuu,itse kävin rv24 synnärillä yksi yö kun supistukset äityi pahaksi ( tai olihan niitä ollut jo monta päivää ja yötä mutta aina loppuneet muutaman tunnin jälkeen), onneksi loppuivat ja nyt on ollut hiukan helpompaa kun ei itseään turhia rasita.

ulappa, mulla kävi ensimmäisessä raskaudessa niin että n. rv 28 olin vasta saavuttanut lähtöpainon, koska se oli tippunut alussa niin paljon. Jouduin ultrassa ravaamaan jossa varmistivat vauvan kasvua, mutta ihan hyvin neiti kasvoi minun laihtumisesta huolimatta ;)

Edellisten raskauksien kestoista ja vauvojen syntymäpainoista tais olla juttua.
Mulla siis neljä lasta entuudestaan,
esikoinen syntyi rv 38+5, oli 48cm ja 3260g
kakkonen syntyi rv 40+2, oli 52cm ja 3340g
kolmonen syntyi rv 36+5, oli 47cm ja 2740g
nelonen syntyi rv 40+6, oli 49cm ja 4010g
Viimesessä ultrassa arvioi että tästäkin tulisi yli 4 kilonen, mutta senhän näkee varmasti vasta sitten kun syntyy. Kuopuksesta sanoivat vielä synnytyssalissa että pieni vauva on tulossa, mutta olikin yli 4 kiloa joten saapi nähdä millanen möhkäle sieltä nyt tulee :eek:

katjuza ja ilmarijalmari 27+2 =)

Kiitos kaikille rohkaisusta! =) se on just se streptokokki joka tulehduksen on aiheuttanut. Kävin tänään shoppailemassa ja en ollu kun pari tuntia, niin nyt tuntuu siltä, ettei olis pitänykään lähteä... :snotty: alamahaa kiristää sen verran pahasti, että täytyy nyt ottaa rauhallisesti loppuilta. Jätskiautolle ajattelin kuitenkin könytä, mut muuten makaan vaan! :saint:

Ostin vauvalle vähän vaatteita, en pystynyt vastustamaan kiusausta. Sit kun olin vielä siskon kanssa, niin sekin innostu ostamaan meiän vauvalle vaatteita, joten ehkä nyt ei enempää tarviikaan ennen kun aitiyspakkaus tulee :whistle:

Spy: mulla pulpahti napa ulos varmaan kuukausi sitten ja se on tosi arka. Ei onneks satu muuten kun jos siihen koskee. :snotty:

Ai niin, mulle ei ole vielä kertaakaan tehty vauvan painoarvioa. Onko teillä, joille se tehty, terveydenhoitaja tehnyt sen vai lääkäri? Mulle sano tiistaina neuvolalääkäri vaan että kyl se vauva siellä varmaan kasvaa ihan normaalisti. Ihan kiva tietää että varmaan on näin, mut ei kuitenkaan mitään konkreettista tietoa siitä :/ se neuvolalääkäri on muutenkin vähän outo tyyppi, kun sillä on aina kauhea kiire saada potilas ulos, ei anna kysyä mitään tms. :kieh: ärsyttävää...

Mut nyt täytyy lähteä sinne jädeautolle ennen kun se lähtee
pois :LOL:

H82 26+2

edla: sinuna soittaisin neuvolaan. tuskin ne siellä sulle nauraa. ja mä olisin itse varmaan ihan yhtä peloissani, jos noin kovaa supistelis. Toivotaan että vauva nyt kuitenkin malttaa pysyä masussa vielä hetken aikaa :hug:

Kiirettä piisaa. Ihanan paljon tullut kirjoituksia. Iltaisin oon yrittänyt käydä lukemassa, mutta kyllä on sellainen hulinaviikko takana ettei pahemmasta väliä. Lauantaina halvaantui lehmä poikimisen yhteydessä ja sen kanssa veivatessa meni koko alkuviikko. Halvauksen seurauksena lehmä ei siis pääse ylös kalsiumin puutteen vuoksi. Eläinlääkäri kävi hoitamssa kuuden tunnin välein, mutta ylös ei saatu. Meidän piti joka toinen tunti(yölläkin) kääntää sitä toiselta kyljeltä toiselle, jottei sen nivelet puudu. Ja tietenkään just silloin kun miehistä apua olis tarvittu, ei löytynyt ketään isännän kaveriksi kääntämään, niin ei muuta ku minä narun päähän palleromahan kanssa ja vetämään köydestä. Kyllä oli pikkuisen liikaa, vaikka kuinka yritin olla varovainen. No lopputulos oli kuitenkin se, että lehmä jäi makaamaan ja me jouduttiin se eilen lopettamaan. Tänään raatoauto veikin sen polttolaitokseen. Tuotantoeläimiähän ne vaan on, mutta kyllä se aina vetää mielen matalaksi kun oman lehmän joutuu ampumaan. :(

Kaiken kiireen keskellä pihasuunnittelijat soitti ja sanoi tulevansa laittamaan meidän pihaa. Eihän mua siellä tarvita, kun kaikki on jo suunniteltu valmiiksi, mutta jotenkin on nyt niin väsynyt ja turta olo, ettei jaksaisi innostua mistään ylimääräisestä.

Vaavin liikkeet oli alkuviikolla melkoisen hukassa, johtuneeko omasta kiireestä vai liiallisesta rehkimisestä, mutta nyt on muljahdellut iloisesti koko päivän. Parin viikon päästä on neuvola ja taidan silloin vihjasta että vois tästä jäädä jo sairaslomalle, kun käskivät heti sanomaan jos työnteko tuntuu pahalta. No, tulipas taas omaa napaa.
Pinniksestä sen verran, että meillä on isännän vanha pinnis, jolla ikää jotain 35 v, mutta se on maalattu ja hiottu uuteen uskoon, joten eiköhän siinä kelpaa pötkötellä. Täälläkään ei ole vielä puhuttu mitään vauvan painoasrviosta. Täytynee kysellä seuraavalla kerralla, että milloin se arvioidaan. Nyt taidan lähteä nukkumaan alkuviikon univelkoja pois.

Viikuna ja Nuppu 28+0

iltasia
Täällä hikoillaan taas kuin hullu |O |O ovet ja ikkunat on auki ja suihkusta tulin, ei mitään apua :headwall: :headwall: vois jo loppua, on olo sen verta tukala tälläisilla keleillä... :ashamed:
Hattivatti on tänään ollut taas vaihteeksi tosi vilkkaalla päällä ja on tainnu pyöriäkin miten sattuu tuolla kun nyt potkut tuntuu oikealla ylhäällä, ennen siis vasemmalla :heart: mikä lie saa pikkuiseen liikettä :saint:

Kummityttökin kävi tänään paikattavana ensiavussa, oli jättänyt varpaansa ulko-oven väliin ja pala pois ja verta kuulemma ihan kiitettävästi tullut, nyt on hieno "sukka" jalassa ja rasvalappui pitää päivittäin vaihtaa ja kestää 2-3 viikkoa parantuminen :( ei pääse enää tänä kesänä uimaan, kummityttö on meidän poikaa 5päivää ja 1min nuorempi :) lähtis vaan paranemaan ilman tulehuksia.

Esikko kävi tänään ensi kerran siellä päiväkerhossa ja kun äidin ei ollu pakko jäädä, niin sanoi että mene vaan, kyllä minä pärjään :heart: on se niin isoa poikaa aina välillä, mutta sitten halusi mennä vielä mummolaan ja jäi sinne tunniksi, niin kun hakemaan menin niin oli kuulemma jo ikävä :heart: :heart: on nuo lapset sit ihania, kun sille päälle sattuvat :saint:

Mitäs muuta, ainiin, taietaan olla 4.9 lähössä laivalle, helsinki-tukholma-helsinki 2 päivän risteily, vielä mennä kun pääsee, ei kerhtaa vauvan kanssa lähtä ja poika ei tänä kesänä päässyt kuin tykkimäelle, niin tämä on ns.kesän toinen reissu sitten...huomenna se selvii kun ollaan menossa varaamaan, et saadaanko vielä paikkaa..mut nyt taidan alkaa painumaan pehkuihin :wave:

Perfekta ja hattivatti 28+1

Edlalle iso :hug: ja ota ihmeessä rohkeasti yhteyttä vaikka suoraan lääkärille jos yhtään mietityttää tilanne! Mun kaverilla on l.a myös marraskuussa ja häntä on supistellut voimakkaasti,kävi lääkärillä ja sai ajan sairaalaan parempaan syyniin. Että ei kannata kotona turhan kauaa miettiä yksin asiaa. :hug:

Navasta: Huomasin,että oma napa on nyt juuri pullahatnut ulospäin :D Hauskaa kun se hetki sitten oli vielä ihan normaali ja nyt aivan ulospäin suuntautunut :whistle: Mulla ei napaa vielä ainakaan kiristä. Mulla riittää,että mahan nahkaa välistä kiristelee!

Tosi "kiva" juttu oli sattunut tänään kun koululaiset olivat löytäneet ruumiin ihan koulun läheisyydestä :eek: Onneksi ei sentään nuo ekaluokkalaiset vaan vähän isommat koululaiset,mutta on se mahtanut olla järkytys! Ilmeisesti oli nuori mies ottanut lähdön oman käden kautta...muuta en voi sanoa kuin että olisi voinut jonkun muun paikan valita :eek: Mutta kokonaisuudessaan tosi surullinen juttu :/

Vauva liikkuu joka päivä todella ahkerasti :heart: Joskus jos erehdyn valittamaan ukolle,että kun se niin kovaa nyrkkeilee vatsassa,että rakkokin on ihan kovilla niin ukko muistuttaa mua heti siitä ajasta kun niitä liikkeitä todella piti kuulostella ;) Niinpä,en kyllä valita! On niiin tosi helpottavaa kun tuntee liikkeet ja tietää,että pienellä on varmasti kaikki hyvin :heart:

Mutta nyt sänkyyn ja lukemaan kirjaa =) Täällä on muuten ihanan syksyinen ilma ;) Tuulee ja on harmaata ja mikä parasta on v-i-i-l-e-e-e-t-ä :whistle: :whistle:

LilliM+isäntä 25+1

Galluppiin jälleen.... elikkä mun tyttö syntyi viikolla 41+5 ja käynnistettiin. Ei meinannut tulla silti ulos, täytyi käyttää imukuppia. Koko oli 3440g ja 51 cm. Eli ei mikään iso. Synnytys kesti kyllä kauan (ma ilta sisään ke yöllä syntyi). Toivottavasti paikat ovat nyt löysemmät kuin silloin että tulisi helpommin. Mulla tuo käynnistys täytyi tehdä sen takia kun lapsivesi oli alkanut vuotamaan ylhäältä, eli ei mennyt kaikki vaan tihkutti.

Hankituista vaatteista: ostin pienen villapuvun 60cm ja kevyt toppapuvun 56cm.... sen saa sitten laittaa laitokselta lähtiessä päälle. Tyttö kun lähti laitokselta niin hukkui ihan niihin äippäpakkauksen vaatteisiin ja vahingosta viisastuneena ostin nyt muutamia pinempiä vaatteita valmiiksi. Eihän niitä kauan tarvitse, mutta kun halvalla sai ;) .

Olosta...... eto olo jatkuu, ruoka kyllä maistuu, mutta pieeeenissä erissä. Jos erehtyy enempi syömään kerralla niin kyllä huomaa.

Jalat on alkanut "turpoomaan". Osaksi johtunee kuumuudesta. JA yllätys, yllätys täälläkin ollaan saikulla supistusten takia. Ma synnärille lääkärin tsekattavaksi taasen kerran; katsotaan joko istukka on kohdun suun edestä lähtenyt ja kohdunsuun tilanetta muutenkin tarkkailaan ettei ole alkanut pehmenemään.

Uusi galluppi: mitäs liikuntaa täällä porukat jaksaa/pystyy tekemään? Onkos hyviä linkkejä/vinkkejä tms. mitä tässä loppu kolmannekssa saapi harrastaa? Vatsalihasliikkeitä yms.

Tälläistä tänne! Ja tervetuloa myös uusille!

-viivin ja kaveri-
rv29+1

Miun piti eilen siirtää sormukset ketjuun sormesta, kun ei meinannut irti saada millään. En halua että niitä joutuu sit leikkaamaankaan pois..Eli turvotusta on ilmaantunut, voi tosin johtua tästä kuumuudesta, tai siitä etten oo tarpeeks juonut/oon syönyt liikaa suolasta tms.

Edla; Toivotaan että supparit rauhottuis ja masukki pysyis masussa viel..
Sanoisin kans että jos oikeen alkaa suppailemaan, niin soita jonnekin, en usko että nauravat.

HE82; Koitahan siekin ottaa vaan rauhallisesti!

Viikuna; Itse oon ainakin niin eläinrakas, että varmaan surettais minuakin, jos joutuis lehmästä luopumaan.. :(
Ei oo miun hommaa maatilan pitäminen.

Perfecta; Mulle kans alkaa jo riittämään nää helteet..yleensä kyl pidän lämpimästä, mut nyt on ollut jo tuskasen kuumaa..
Ja talvella sit valitetaan kylmyyttä, ikinä ei oo hyvä :whistle:

Navasta; Ei oo ihan vielä pullahtanut, yks päivä oli tosin jo ihan "samalla tasolla" muun mahan kans, ja tyttökin ihmetteli et mihin on äidin napa hävinnyt. Edelllisessä raskaudessa ei hävinnyt ollenkaan, saa nähdä miten nyt käy..

Mulla muuten kans välillä tuppaa tulemaan paha olo, eikä ruoka kuitenkaan oikeen maistu, ei pysty paljoo syömään kerrallaan.

Pitäkin lähtee koittamaan aamupalan syöntiä..
M ja Onni-Ilona 27+6(voiko olla jo?)

Tulin vaan sanomaan ennen kaupoille lähtöä et masukuva on päivitetty profiiliin, huomaa kun laittoi saman paidan päälle kuin 7 viikkoa sitten niin on jo nousemassa hyvää vauhtia masun päälle tuo paita, ei enää mee masun alle :D :heart:

edla kannattaa soittaa neuvolaan tai käydä. Meillä ei voi soittaa kun ma, ti, to tai pe klo 12-12.30 joten kävelin aamulla sisään ja pyysin päästä lääkärille kun eilisillasta lähtien supisteli (ja äitiyspolillekin soitin illalla, mut käskivät vaan seurailla tilannetta kotona)
Lääkäri sitte tutki ja otti verikokeita ja valkovuotokokeita, epäili kai samaa kun sulla HE82, maanantaina saan tulokset.. se sanoi että jos on se tulehdus, niin se vois olla syy näihin supisteluihin, ja siihen sitte pitäs syödä joku penisilliinikuuri.

punkkari: se on varmaan sullakin sitten se streptokokki aiheuttanut ton tulehduksen. Siis jos tulehdusta on. Toivotaan ettei. :hug: Vähän inhottava on toi penisilliinikuuri, kun se tabletti pitää ottaa 2 kertaa päivässä ja pitää olla 4 tuntia syömättä molemmin puolin (2 tuntia ennen tabletin ottoa ja 2 tuntia jälkeen). Ei siinä muuten mitään, mutta kun voisin syödä melkein koko ajan, niin on sumplimista noiden ruokailujen kanssa... :whistle: eli mulla ei ainakaan ole ollut ongelmia ruokahalun kanssa :LOL:

viivin: mulla on liikunta jäänyt nyt tosi vähäiselle. Käyn vaan koiran kanssa pikkulenkeillä, koska tuntuu, että heti alkaa supistamaan ja selkään sattuu jos pitemmälle menee. 28.8 menen fysioterapiaan ohjaukseen ton selkäkivun takia, joten jospa sieltä sais sit jotain liikuntavinkkejä myös. =)

Tänään on muuten ihanan viileä päivä, toivottavasti pysyy sellasena. Aamuyöllä valvoin 2 tuntia kun oli niin pirun kuuma!! |O lupaan, etten kyllä talvella valita kylmyydestä yhtään, odotan sitä jo! ;)

Galluppia: ootteko ajatellut hankkia rintapumppua vai onko teillä jo? Minkälaiset hankitte? Mä ajattelin ihan sellasta käsikäyttöstä, perusmallia. Minkähän hintasia ne vaan mahtaa olla? ;)

Nyt täytyy laittaa pyykit kuivumaan vielä kun ne muistaa... :whistle:

H82 26+3

Eilis ilta oli kyllä ihan hirvee,kipuilua ja huonoo oloo.Tämä aamu on jo ollu parempi,voi tosiaanki johtua ihan jo noista keleistä.Tänään viilee ja sateinen päivä.Pyörii vaan päässä,et entä jos noi paineet ei tosta tipu...On vielä aikas pieni toinen syntymään...Kaveri aiko tulla meille hoitamaan tota siivous osastoo ja sano,et pyydä vaan jos apua tarviit.Oon vaan huono sitä apua pyytämään,tulee jotenki huono omatunto.

Liikunta puolta oon hoitanu könyämällä metsissä ja uinnilla.Meillä ei koiria tarvii lenkkeilyttää,hoitaavat homman ihan ite!Ainut,jonka perässä saa juoksennella on toi pien ikiliikkuja. ;)

Vimpula ja hormoonihiiri 27+0

Ai nii,nyt vähä kummastuttaa.Multa ei oo fundusta mitattu edelleenkää ku kerran!

Ompas paljon tullu tänne tekstiä =)

Joku kyseli, että minkä kokosii muut lapset on ollu syntyessään. Meiän tyttö syntyi rv 35+3 ja painoi 2240g ja pituudeks arvioivat 45cm (eivät kerinneet mitata, kun oli kiirus saaha tyttö hengittämään ja suolet kelmun sisään). Syntyi kiireellisellä sektiolla.

HE82: Miul on Ainun sähkökäyttöinen rintapumppu, oisko maksanu jotai 60? n. 1,5v sitten. En tarkkaan muista kun mies kävi sen ostamassa. Ihan hyvä oli, joskin aika kovaa ääntä pitää.

Napa on ollu jo pitkään pullahtaneena ulos päin, rv10 tais pullahtaa.

Mites muilla, onko ruskeeta viivaa ilmestyny mahaan? Miulla ei vielä, esikoista oottaessa ilmesty jo tosi aikasin. Voihan se olla ettei se viiva tulekaan, kai?

Tuota sektio arpee kohdussa välillä koskee, sillain kiristää, inhottava tunne :/ . Ei kai se pysty repeemään :eek: ? Pitää muistaa ens kerran neuvolassa kysyä asiasta.

Ja pitää hehkuttaa =) meiän tyttö on vihdoin oppinu kävelemään, ikää 1v7kk. On se niin suloinen :heart:

Hemski ja Santruska rv27+6

Nyt sitten on taas saatu kotikonekin pelittämään niin pääsee taas useammin teidän kirjoituksia lueskelemaan ja kommentoimaan.

Minun serkku synnytti toissapäivänä tytön rv 31. Pikkuinen ei paina kuin reilu 1800g ja on tehohoidossa, mutta hyvin voi kuitenkin. Pelottava ajatus että tässä vois itsekin "joutua" synnyttämään jo ihan lähiaikoina, jos vauva päättäs liian aikaisin maailmaan tulla. Jospa se malttais kuitenkin marraskuulle masussa pysytellä.

Supistuksia on kyllä tullut minullakin jonkin verran. Joinakin päivinä enemmän, joinakin vähemmän. VArsinaisesti ne ei kipeetä tee, tuntuvat vain epämukavilta. Useimmiten niitä ei kyllä edes välttämättä huomaa jos ei vatsaa kokeile, mutta rakkoa ne tahtoo puristaa inhottavasti ja jos on kerinnyt hieman kauemmin kulua edellisestä vessakäynnistä, niin vessaan on kyllä päästävä heti jos supistus tulee. Muuten tuntuu että maha räjähtää siihen paikkaan. No toivotaan ettei ne mitään vielä saa aikaiseksi tuolla kohdunsuulla. 2vk päästä ois lääkäri niin jospa sen sitten tietää.

Saatiin miehen siskolta pinnasänky. Se oli kyllä ihan järkyttävän näköinen, lähinnä värinsä puolesta, oli nimittäin vihreä. No kävin ostamassa valkoista maalia ja sitä oon nyt parina päivänä levitelly pintaan, niin jospa siitä ihmismäinen tulee. Just tuon takia minä en halua että kukaan tulee tuputtamaan tavaroitaan. En kehdannut enää tuosta sängystä kieltäytyä, kun oikeastaan kaiken muun jo teilasin :ashamed: Ehkä olen ranttu, mutta en minä halua mihinkään virttyneisiin ja tahraisiin sinapinkeltaisiin collegeunelmiin lastani pukea tai auringonpolttamiin ikivanhoinhin vaunuihin laittaa, jos meillä on varaa paremmatkin laittaa. Ehkä olen liiankin vaativainen vaatteiden ja muiden tavaroiden ja huonekalujen suhteen. Mutta jos muutenkin haluaa esim. omiin vaatteisiin ja vaikkapa kodin sisustukseen panostaa, niin miksi niistä pitäisi vauvan kohdalla alkaa tinkiä? Eihän me itsellekään käytettyjä vaatteita osteta tai esim. käytettyä pyörää tms. Vaikka tietenkin tavarat menee lapsella vain lyhyen aikaa mutta mitä sitten. Miks pitäs kaikki hommata vanhana ja käytettynä? Tuntuu olevan monen ajatusmaailma se että mitään lastentavaraa ei kannata hankkia uutena. Anteeksi tämä purkaus, mutta v**uttaa kun joutuu melkein anteeksipyytelemään kun kieltäytyy tavarasta, joka on kulunutta, likaista ja muutenkin epämieluista. Onhan se hienoa että jotkut kierrättää kaiken ja hattua teille nostan. Kyllä minäkin vanhoista tavaroita tykkään, mut ne on oltava oikeasti vanhoja, eikä mitään ysäri ja kasari hirvityksiä.

Joo mutta näihin kuviin ja tunnelmiin!

Sanle ja Dj 27+3

Hemski; Onnittelut tyttönne uudesta taidosta! On se vaan ihana seurata, kun lapsi kasvaa:)

HE82; Miulla ei ollu ekan aikaan eikä varmaan etukäteen olla hankkimassa nytkään rintapumppua..pitää katsella sitten, jos tarvetta tulee..

Sanle; Oishan se hienoa, jos vois kaiken uutena ostaa, mutta meillä ainakin rahaa menee sen verran muuhunkin, ettei nyt kaikkee voi uutena ees unelmoida ostavansa..eikä kyl oo tarvettakaan.
Anopilta esim. ollaan saatu laatikoittain vauvanvaatetta, ollu parilla lapsella, mut silti ihan hyvää ja käyttökelpoista, ei likaisia/virttyneitä, ei toki ihan uusinta muotiakaan..mut mielestäni ei vauvalla tarviikaan olla, kun ei oo meillä vanhemmillakaan.
Tää oli vaan miun mielipide sit, muilla saa vapaasti olla omansa:)
M ja "Onni" 27+6

PikkuM: En minä sillä sanonut että eikö voisi vanhaakin tavaraa ottaa. Olen minäkin saanut serkulta talvivaatteita ja makuupusseja käytettynä ja kaverilta kestovaippoja ja ostanutkin niitä olen käytettyinä huutonetistä. Mutta olen aika tarkka että minkälaatuista vanhaa tavaraa otan vastaan. Minusta on aika turhaa kantaa kotiin rikkinäistä ja huonokuntoista tavaraa, jos ne ei kuitenkaan tule käytössä kestämään. Ehkä minulla on sitten eri siisteys standardit kuin miehen siskolla, mutta moniakaan niiden tavaroista en olisi voinut edes kuvitella. Vaatelaatikot haisivat vanhalle oksennukselle ja teki oikeasti pahaa käydä ne läpi ja monet vaatteet olivatkin pinttyneessä liassa, rikkiäisiä tai koviksi kovettuneita. Pinnasänkykin jouduttiin tehopesuaineella ennen maalausta käymään läpi, kun se oli kauttaaltaan ruskean tahmean lian peitossa. Minä en kehtaisi edes tarjota sellaista tavaraa muille, jos omiani olisivat. Ei mekään nyt rahassa uida, mutta kuitenkin mies on sen verran hyvä tuloinen ettei talous kaadu vauvan tavara hankintoihin. Ymmärrän ettei kaikki ole yhtä hyvässä asemassa ja saan olla onnellinen kun pystymme lapsellemme ostamaan laadukkaat ja hyvät tavarat, vaikka tiedänkin että tavaroiden laatu on tärkeämpää meille vanhemmille kuin vauvalle. Vauva ei suinkaan valita tai kärsi jos käytettyjä tavaroita on ympärillä. Ehkä tämä on asenne kysymys, jossa minulla olisi paljon parantamisen varaa. Taitaa olla kotoa opittu tapa, että uutta laitetaan tai sitten ollaan ilman. Ja mieskään ei koskaan osta mitään käytettyä tai halvinta mahdollista. Tuntuu vaan että lapsiperheiden keskuudessa on jotenkin tuomittua haluta sijoittaa lapsiin ja uusiin tarvikkeisiin. Aina pitäisi säästää ja etsiä käytettyjä, ihan vaan siksi ettei niitä tavaroita montaa vuotta tarvitse. Heti on joku kauhistelemassa jos sanon että sijoitan vaunuihin 700e tai turvakaukaloon 200e, että mitä järkeä. Mut tulee sitä monella tässä maailmassa syydettyä sitä rahaa paljon turhempaankin ja sitten aletaan säästää jossain lapsen turvaistuin hankinnassa. Oishan se tietenkin ekologista kierrättää kaikki mahdollinen, mut minä rauhotan omaatuntoani sillä että sentään alan kestovaippailemaan ;)

Sanle: oisitpa nähny miun veljen ilmeen kun kerroin että ostin vauvalle kaukalon 189e, oli siinä suu auki :LOL: :LOL: sanoi et meidän kaukalohan ei maksanu kuin 10e, sanoin et joo mutta se on jo niin vanha etten sitä enää huoli, sanoin suoraan. ja sanoin samaan hengenvetoon että haluan jotain uutta ostaa tällekin vauvalle...

H82: sie taisit kysyä rintapumpusta, minä ostin silloin kun esikon sain ja se on se käsikäyttöinen ja maksoi noin 20e, minä käytin sitä ihan että ei ihan tarpeeton ollut ja sitten oli veljen avokilla lainassa ja nytkin aion käyttää, näkee suurinpiirtein minkä verran sitä maitoa vauva saa..

Juu me sitten lähdetään sinne risteilylle 4.9. äitin syntymäpäiviä karkuun(5.9) ja samalla saa esikko sen toisen kesäreissun. Kumpikohan sitä oottaa enemmän, äiti vai poika :LOL: oon aina yhtä innoissani kun laivalle pääsen. koko helahoito 4 aikuista ja yksi 3 vuotias oli 348e -B4L hytti(se iso), 2x aamupala ja 1x illallinen- ei minusta enää paha hinta, 62 per nokka, oli tosin tuuriakin mukana kun yksi ainut hytti oli enää jäljellä kun mentiin varaamaan, onneksi saatiin se.

( .) : kuten kuvasta huomaa, alkaa masu olemaan jo muhkean kokoinen, vauva liikkunut todella paljon ja nyt tuntuu vaihtelevan paikkaa ihan kunnolla. Nyt tuntuu jalat miltei kipeästi oikean rinnan alla...puskee ilmeisesti kantapäätä masusta läpi.. :heart:

Mutta mutta, ei kait tässä taas muuta..

Perfekta ja hattivatti 28+2

Sanle; Joo, kyllä mie ymmärrän, jos tavarat oli tuossa kunnossa, mitä sanoit, ettei kiinnosta niitä ottaa vaikka ilmaiseksi saisit..ei kelpais mullekaan, vaikka käytettyäkin tulee osteltua, niin itselle kuin tytölle ja vauvallekin. Niinkuin sanoit, kuitenkin on oltava kunnossa, ei rikkinäinen.
Turvakaukalo mekin ostettiin kyl uutena, ei haluttu riskeerata, et jos käytettynä ostettu oiskin kolaroitu/ei enää yhtä turvallinen.
Vaunut ostettiin käytettynä, koska meillä ei hirveesti tuu liikuttua vaunuillen, nii "huonommatkin" välttää.
Juu, ja voi olla että kotoa on nääkin jutut opittu, meillä kotona piti koittaa säästää vähän kaikessa, koska rahaa ei ollut paljoa.
Mutta, en halua mitään riitoja tms. saada aikaan täällä, (tuo eka viestisi vaan kuulosti vähän muulta kuin mitä halusit sanoa) ymmärrän toki, että ihmisiä on monenlaisia.

Joo, mutta hyvää päivänjatkoa vaan kaikille!
M 28+0

mulla on synnäri muuten oys.saa nähdä sattuuko lasketulle ajalle tai lähipäiviin kaikilla kolmella.meinannut supistella taas ja liitoskivut on jotakin hirveää,kävelen välillä kuin vanha mummu.antaisikohan ne neuvolasta mulle rollaattorin niin olisi helpompi kävellä :whistle: painoakin on noussut reilusti aina kuukaudessa mutta ihme että neuvolassa eivät ole sanoneet mitään.
napa mulla pullistu jo 15 viikon tienoilla ulos tyräksi asti ja kipeä on jos jotakin joutuu punnertelemaan.pidin kyllä napakorua sinne asti :ashamed:
minä kerkesin hävittää vauvanvaatteet ja rattaat+hoitopöydän vuosi sitten kun ajattelin ettei enää lapsia meille tule.onneksi ajattelin isoveljeä että jos se joskus lapsia saa niin sille säästin sängyn ja turvakaukalon,noh heillä on jouluna la esikoisesta että ei oikei jouda heille päin :D
muillakin näköjään supistelee samoilla viikoilla.välillä on olleet kipeitä ja tulee paljon peräkkäin,mietin että kuinkahan ne aukoo paikkoja kun oli pariviikkoa sitten pehmenyt kohdunsuu,oli kiinni vielä onneksi.
työhommia on joutunut hermoilemaan kun kuullostaisi että tukihousut jalkaan ja töihin,kyllä se niillä heittää supistelemasta.varmaan joo kun yötyötä melkein viikonloput ja pitkää päivää jalkeilla viikolla.työnantaja on oma äiti,vastaanhan sille sanoo mutta ton sukupolven ihmisille on tyhjä sanoa mitään kun sitä on laiska ja työtävieroksuva jos on sairaslomalla.vaikka olisi vauvan hengestä kysymys,töitä on tehtävä!!muutenkin olen äidin kanssa ottanut yhteen lähiaikoina noiden isompien lasten kasvatuksesta.äidin ajatus vauvasta on punainen vaate,meille olisi kuulemma nämä kaksi riitänyt ja teethän sitten sterilisaation... :headwall:
kuuluu varmaan äidille sekin asia..

körömölli ja 27+0

Joo ei mullakaan tarkoitus ollu mitään riitoja aikaiseksi saada. Kiehutti vaan niin että oli pakko purkautua ja ilmaisu ei ehkä ollut ihan se mitä tarkoitin. Jokainen saa tehdä omat hankintansa niinkuin itse haluaa ja itselleen parhaaksi näkee. Itsellä on vain jotenkin semmoinen olo, että haluan esikoiselleni laittaa ainakin vaunut ja kaukalon uutena. Ovatpahan sitten vielä käyttökelpoisia jos meille enemmänkin lapsia siunaantuu. Ja vaatteetkin oikeastaan siitä syystä että meille on tulossa poika ja lähipiirissä ei oo likemmäs 10 vuoteen syntynyt yhtään poikavauvaa, joten tyttötavaraa on pääasiassa vain tarjolla.

Tänään olisi serkun häät ja pitäisi varmaan niihin alkaa valmistautua Vaatteet on silittämättä ja kaikki laittamatta valmiiksi. Sovitin tuossa pari päivää sitten häihin hankkimaani paitaa ja pieneksihän se ryökäle oli käynyt Äitiysmallistosta vielä ostin ja jo nyt pieni. Miksiköhän ne valmistaa niin pieni kokoisia äitiysvaatteita, kun monet normipaidatkin vielä mahtuu päälle. Eihän sitä pari kk sitten osannut ollenkaan arvioida että miten iso se maha tässä vaiheessa on. Eikä mulla edes ole mitenkään älyttömän iso maha. No myyntiin joutaa se paita, kun täysin käyttämättä jäi. Jospa sitä kaapista löytyis jotain muuta päälle pantavaa.

SPy
Viivin: Noihin liikuntaharrastuksiin; Mä käyn vielä järvessä uimassa ja pyöräilen. Tuosta pyöräilystä monet on eri mieltä mutta tein kaverin kanssa vaihtarit, se otti mun maastopyörän ja mulla on sen "mummomallin" pyörä, asento on sen verran pysty että mahaa ei paina. Tulee ehkä hieman rauhallisemmalla vauhdilla pyöräiltyä. Käyn myös vielä salilla Bodybalancessa, selkä- ja vatsalihaskappaleissa joutuu vähän soveltamaan mutta muut jutut olen pystynyt vielä tekemään. Aloitin myös heinäkuun lopussa mammajoogan (2krt/vko) ja kun tuo loppuu elokuun lopussa niin ajattelin vielä katsoa lokakuulle kun näytti olevan tuolla työväenopistossa 1krt/vko päivällä, pääsee sieltä sitten suoraan synnyttämään. Tuo mammajooga jossa olen käynyt on paljon lantiota avaavia ja venyttäviä liikkeitä, yks tyttö meidän ryhmästä jo synnytti ja oli ollut alle 3 tuntia salissa.

HE82: Mulla on sellanen tavallinen käsikäyttönen rintapumppu, sain siskoltani - en kyllä vielä ole tarkemmin tutustunut miten toimii.

Hemski: Pigmenttiviivasta kyselit - mulle se ilmaantui jo joskus 15 rv:n tienoilla. Toisethan sanovat että se on merkki pojasta ja siksi sitä ei kaikille ilmaannu... Uskoo ken haluaa.

Sanle: Ei mielestäni kenellekään tarvitse selitellä jos haluaa tavaroita lapselle uutena ostaa. Jokainen saa rahansa käyttää mihin haluaa. Ja toiseksi - jonkun on ostettava niitä uusia että muut voivat saada käytettyjä. :) Itse olen onnellisessa asemassa ja saanut hyväkuntoista käytettyä käytännössä kaiken mitä vauvalle tarvitaan.

Körömölli: harmi että ajatukset äitisi kanssa menevät noin eri teitä. Älä anna sen masentaa ja muista, että jos et jaksa niin et jaksa - hae sairaslomaa. Et kuitenkaan antaisi itselles ikinä anteeksi jos jotain sattuu.

Omaa napaa: Mun nukkuminen on muuttunut tosi herkäksi. Toissa yönä satoi ja sade rapisi ikkunanlautaan niin en saanut nukuttua kun meteli oli niin kova. Nauratti itteäkin, ennen olen nukkunut vaikka teltassa kovalla myrskyllä huomaamatta koko myrskyä. Niin ja joka aamuyö herään siihen kun lehdenjakaja tiputtaa lehden postiluukusta. Ei tarvii ainakaan jännittää etten heräisi vauvan itkuun sitten aikanaan - tai sitten olen silloin jo niin väsynyt että nukun kaikesta huolimatta...

SPy ja Iidavaltteri 28+6

Nyt se sitten tapahtu...en voinut enää hillitä himojani ja tartuin imuriin... :ashamed: en vaan voinut enää olla, kun koirankarvoja on joka puolella eikä ukko ehdi imuroimaan kun on koko ajan töissä. :kieh: täytyy vaan ottaa loppupäivä rauhallisesti... :whistle:

Oltiin eilen illalla leffassa ja voin sanoa, että nyt on leffassa istumiset meikäläisen kohdalta tehty ennen kuin vauva on syntynyt. Oli elämäni tuskasimmat 2 tuntia |O kävin 2 kertaa pissalla ennen leffan alkua ja meniköhän vartti leffan alusta, niin istuin jo jalat ristissä. Ja leffan kovat äänet ilmeisesti sai vauvan vielä heittämään kuperkeikkaa oikein urakalla, joten sehän takoi rakkoa oikein kunnolla :eek: en kehannu lähteä vessaankaan kesken kaiken, kun oli iso sali täynnä ihmisiä ja istuttiin tietenkin takarivissä ja keskellä :whistle: no, helpotti kyllä kun vessaan pääsi, mut leffan viimenen puoltuntinen meni aika kiitettävästi ohi :LOL:

Mulle tuli toi viiva mahaan tosi aikasessa vaiheessa, mut sitten se hävisi johonkin ja nyt se on taas tullu haaleena takasin. Tiiä sitte mihin katos tossa välissä :LOL:

sanle: mulla on vähän samanlainen ajatusmaailma kun sulla. Huolin kyllä käytettyjä vaatteita, mut niiden tulee sitten olla hyvässä kunnossa ja siistejä. Vaunuista ja turvakaukalosta en tingi, ne haluan uutena. Ja koska meille on esikoinen on tulossa, niin on sitten seuraavaakin varten valmiina tietyt jutut ;)

Tulipahan taas juttua, jospa sitä könyis vaikka kauppaan =)

H82 26+4

Lauantaita

( .): täällä vauva on ihan ihme asennossa nyt masussa, ei pysty kunnolla suorassa olemaan kun kiristää masua ja tossa ylhäällä kova paukku, ihan eri muotoinen on masu kuin eilen kuvaa otettaessa, ihan kuin ois jotenkin selkä ylöspäin kylkiluihin tai sitten pylly jotenkin kummasti, pitää heilutella massua jos se siitä muuttais asentoo kun ois kaverin tupareille meno niin ei viitsisi sinne mennä etukenossa, kun selvin siitä porukasta mie oon :LOL: :LOL:

mites teillä muilla pissiminen onnistuu? itsellä joutuu välillä ihan tosiaan "ponnistamaan" kun taitaa vauva tunkee itseään rakkoon niin ei saa kunnolla tyhjennettyä, siitä seuraa sitten 5 minuutin välein vessassa ravaus...

Perfekta ja hattivatti 28+3

Yhteistyössä