*Marrastähdet -07 elokuun eloilla*

Mulla ainaskin jo melko alkuvaiheessa huomattiin raskausdiabetes.

Mulla alussa riitti pelkkä ruokavaliohoito + liikunta ja tilannetta seurattiin verensokerinmittauksella 2 krt viikossa /5 krt päivässä, hurmaavaa touhua piikkikammoiselle, onneksi sellainen kynännäköinen kapistus nyt käytössä.

Ruokavaliosta sen verran, että pääasiassa sama kuin muutoinkin raskaana ollessa (terveellistä perusruokaa), mutta hiilihydraattien määrään ja laatuun pitää vähän enemmän kiinnittää huomiota, eikä saa liikoja herkutella, pääasiassa siis ei liikaa rasvaa ja sokeria. No jotain hyvääkin: eipä kyllä sen vuoksi painokaan ole ihan silmille räjähtänyt. Hankalinta ehkä ollut oikeastaa se kun mittauspäivinä pitää mittaus tehdä ennen aamupalaa ja sitten 1,5h aamupalan, lounaan, päivällisen ja iltapalan jälkeen ja sen puolentoistatunnin aikana ennen mittaus ei kestäis syödä mitään ja pitää aina muistaa kattoa mihin aikaan lopettaa syömisen. Onneksi mittauksia ei tarvi sentään joka päivä tehdä. :)

Mulla ei tosin pelkkä ruokavalio riittänyt vaan piti kohta pariviikkoa sitten ottaa lääkitys ruokavalion avuksi. :(

Piipe + pikkuinen 27+4
 
Katjuza Pitääpä ottaa harkintaan jos tuon sängyn ostais.. Tärkee just että saa pohjaa säädettyä ja laitaa laskettua :), vaikka ne pyörätkin olis hyvät niin sais liikuteltua..

Perfekta :( Mun tuo 2v9kk on aikamoinen rämäpää, mutta onneks ollaan selvitty pelkillä mustelmilla*koputtaa puuta* Oli onni teillä onnettomuudessa :hug: Oon ollut kans ihan naatti, en tiiä onko matalan hb:n takia vai painostavien ilmojen, mutta tekis mieli vaan nukkua ja makoilla koko päivä..

PikkuM Meillä myös Viola onnistunut muutaman kerran kokeilemaan masua sillon kun vauva liikkunut, ihmeissään aina on. Miten teillä neiti muuten ottanut vauva-uutisen vastaan? Violalla vaihtelee vähän tuo suhtautuminen, välillä miettii miten sit vauvaa hoitaa ja rakastaa kun välillä taas sanoo kiusaavansa vauvaa. No onhan se iso muutos esikoiselle, mutta eiköhän se alun jälkeen lähde rullaamaan :)

LilliMenninkäinen Täällä vauvalla välillä hiljasempia hetkiä ja välillä vähemmän hiljasempia :) . Välillä saa pysäähtyä oikeen miettiin että millonka viimeks liikkunut kun välillä käy vilinä masussa koko ajan. Ja just kun oli kovat helteet niin liikkui vauvakin vähemmän :whistle:

Supistuksia on ollut täälläkin. Monta kertaa päivässä vatsan vetää ihan kovaksi ja vihloo kylkiä ja alavatsaa. Ens viikolla olis lääkäri niin kattoo onko supparit tehnyt tehtävänsä :whistle:

Miiku84 ja HE82 Ottakaahan rennosti sairaslomalla :)

Gabrielle84 Tervetuloa :wave:

Mittari Hyvännäkönen sänky. Nuo pyörät on kyllä kans kätevät kun saa siirreltyä tarpeen mukaan.. Pahoittelut raskausdiabeeteksestä :hug:

Nita1 Mä pyörin kans puoli yötä, ei auta vaikka kuinka ois ikkuna auki niin ilma ei vaihdu. Oikestaan odotan jo talvea ja sitä ihanaa kylmyyttä :xmas: .Vaikka sit taitaakin taas kaipailla kesän lämpöä :whistle: ;)

Körömölli Tervetuloa :wave: Meillä sama l.a :)

(.) Äitiyspakkaus ei vieläkään saapunut, niin kovasti kun sitä odotellaankin..
Tänään kiristänyt tuolta alhaalta inhottavasti, en pyöräilläkkään pystynyt :/ . Sit sitä seuras supistelut.. No onneks tää aika mene nopeesti :heart: :D Hurjaa ajatella että n. 10 viikkoa niin vauva on valmis tähän maailmaan.
Nyt yöpalalle ja bones:n pariin :wave:

:D Voikaahan hyvin mammat ja masukit :D

-Hilla- 26+4
 

Ja tervetuloa Körömöllille heti alkuun, ettei unohdu:)

Hilla83; Meillä tyttö on vaan ollut utelias nyt masua ja vauvoja kohtaan yleisestikin..kun mulla oli sylissä miehen siskon vauva, nii tyttö ois halunnut hänen syliin kans. Ei oo voielä ainakaan mitään mustiskohtauksia tms.
Ite muistan olleeni vähän mustis pikkuveljelleni, mut meillä ikäeroa onkin 5½ vuotta..toivotaan että tällä vähän pienemmällä ikäerolla menis paremmin..

Mie kans eilen tajusin että eihän tässä oo enää pitkä aikakaan, kun ainakin alkupään porukat ja kaksosodottajat alkaa "poksahtelemaan"..kauheeta, miten nopeesti aika on menny..
Sit miehelle sanoin et aattele, meillä taitaa olla ens jouluna kaks pikkutonttua! Mies vaan sanoi, et nii, kaks pikku- ja yks isotonttu..Jaah..arvatkaas vaan, kuka se isotonttu sit on..? Nii kauniisti miun mies aina välillä osaa laukasta.

Nita; Mulla on kans välillä uniongelmia kuumuuden takia..meil kans ikkunat auki yöt päivät, mut ei auta..sillon vaan saa nukuttuu ees hetken kunnolla, jos oon nii väsy, et nukahan heti.
Tätä ei kyl kovin usein tapahdu, vaan saa pyöriä ja pyöriä.

Miulla on muuten tässä parin päivän sisään tullut pari kertaa semmonen ikävä olo alamahalle..tuntuu lievää menkkakipua ja semmoinen ahdistus/kiristys mahaan..oisko ne suppareita? Mahaa en kyl oo kokeillut sen tarkemmin, kaipa se on ollu vähän kovempi..
Ois toisaalta vaan bonusta ja plussaa, jos mullakin niitä suppareita alkais olemaan ennen käynnistystä.. :LOL: Luottavaisin mielin siis odottelen itsestään alkavaa synnytystä..

M ja Onni-Ilona 27+4
 
Huomenia!
Täällä kans yks sairaslomalainen...
En tiedä huomasko joku kun kyselin tossa aiemmin ihottumasta, noh, eipä se mitään ihottumaa ollu, verenpurkaumia, kun olin niin paljo oksennellu :ashamed: mistä noita aina tietää :whistle: Sain 10 päivää saitsua, ja verikokeita otettiin, jotain hyytymistekijöitä tms. halus lääkäri kattoa. Ja töihin ei laittanu mua siitäkään syystä että siellä on 32 astetta lämmintä taas.
LilliMenninkäinen minä oon myös huomannu että varsinkaan kuumalla kelillä ei vauva mitään itsestään ilmoittele, mut sitten kun innostuu niin peuhaa ja kauan, tosin heti osaa lopettaa kun iskä tai isoveikka laittaa käden mahan päälle :LOL:

Joo, ja vähän aikaa sitten huomasin etten enää taivukkaan niin sukkelaan kuin ennen! Siitä saa kyllä monet naurut kun jotain yrittää äheltää :D Kotona sillä ei nyt olekkaan niin väliä kun aina voi mies auttaa, tai mun veljet jotka usein käy kylässä, mutta töissä se on kamalaa, munkin työhön kuuluu aika paljon nostelua ja liikkumista :/ katsotaan nyt kuinka kauan tässä lomaillaan, vai ihan loppuun asti?

Ja äitiyspakkaus tuli eilen!!! Kyllä sitä ihasteltiin, mun sisko ei vaan halunnu tulla katsomaan, kun saa saman n.2kk:n päästä, niin sanoi ettei oo mitään jännitettävää, jos tulee jo kaikkea hypistelemään :D
Mut se naisten kondomi :x näytti aivan kamalalta, en tosin pakettia avannu, päällisin puolin vaa kateltiin!
 
Heips kaikille ja teretulemast uusille :) Päivittelin tuota etusivun listaa, toivottavasti kaikki on nyt päässeet sinne mukaan. Jospa ens kuulla sit saataisiin taas emmamman tuttu ja turvallinen lista ja sydämetkin paikalleen.

Nyt on ostettu hoitopöytäkin:
http://www.puusepanliikeelehtonen.fi/kuvat/muut/hoitopiiso.jpg

kun läksin katselemaan niitä ja 2 mallia oli paikallisessa huonekaluliikkeessä. Esittelykappaleena ollut, niin sain vielä 30% alennusta :) ja vajaa ½ tuntia ostohetkestä toivat kotiovelle sen. Nyt sit voi veturin vaatteet lapata suoraan sinne kunhan saa silitettyä ja pestyä kaikki tuossa syyskuun puolella kunhan työt on loppu. Nyt tän kesäloman yritän ottaa ihan loman kannalta ja sit onkin enää 5 pv töitä jäljellä.

HT ja veturi 28+5
 
Terve kaikille!
Täällä taas kirjoitellaan pitkästä aikaa...

Edla ihana kuulla, että joku toinenkin on valmisteluissa suunnilleen samalla tasolla! :D Tosin virtuaalishoppailun olen jo aloittanut ja keskustellut miehen kanssa, joten tiedetään jo suunnilleen mitä hankitaan...

Vauvan liikkeistä kysyin tänään lääkärineuvolasta, ja rauhalliset hetket on kuulemma ihan normaaleja. Ja rauhallisemmat kaudet. Mutta tästä huolimatta liikkeitä tulisi tuntea ainakin jossain määrin 2-3 kertaa päivässä.

Miten teillä muuten nuo vauvan liikkeet potkujen ja huitomisten lisäksi: tuntuuko kenelläkään usein siltä, että sieltä yritetään tunkea peppua tai päätä vatsanahan läpi, niin että massussa on epämääräisiä kuhmuja ja kohoumia? Mulla ainakin tuntuu, useinkin. Etenkin illalla ja yöllä pissalle herätessä. Mulla olikin tässä alkuviikolla pelko siitä, että supistukset olisivat alkaneet (tosin kivuttomina), mutta kun p-kele en sitten tiedä mikä on "puskemisen" aiheuttamaa paineen tunnetta ja kovettumista, ja mitkä on supistuksen oireita! Nlalääkäri määräsi kuitenkin lähetteen labraan pissa- ja valkovuotokokeita varten. Eikä ollut huolissaan siitä, vaikka ne olisivatkin olleet supistuksia, kehoitti vain ottamaan hieman rauhallisemmin (esim. keventää liikuntaa).

Nlalääkäri myös puuttui mun painooni yllättävällä tavalla: painoa on tullut nyt (27+1) 7-8 kg kotivaa'an mukaan ja 6 kg ekan nlakäynnin jälkeen (rv 9). Ja lääkäri totesti että painoa saisi olla enemmänkin!. Olin aika h-moilasena, koska luulin, että etenisin "aikataulun" mukaan. Saattaako tässä olla syynä se, että olin aika hoikka ennen raskautta (BMI 21)? Ja että sf-mitta oli himpun verran keskikäyrän alla (25,5 cm)? Mä kun luulin, että loppuraskaudesta tulee niitä kiloja sitten nopeampaa tahtia...?

Niin, ja tervetuloa Gabrielle84 ja Körömölli!
 
Vimpula 05 ja 07 ja Körömölli Saa nähdä kuka meistä saa ensimmäisenä nyytin syliin :D . Mulla on kyllä sellanen fiilis, että menee yli l.a:n taas, vaikka supistellutkin paljon :whistle:

Gallup: Ne keillä lapsia, millä rv:lla on vauva syntynyt? Paljon painoi ja pituus? Minun neiti syntyi 40+5 ja käynnistettiin :heart:, 3670g ja 52cm. :)

Helmentyttö Ihana tuo hoitopöytä, tosi kätevä kun on lipasto samassa. Mulla oli Violalla hoitotaso vaan, mutta siinä ei ollut laatikoita. Nyt en ota ollenkaan käyttöön sitä, ku oli niin iso ja tönkön näkönen. Lipasto tulee vauvanvaatteille, mutta se taas niin kapea, että siinä ei pysty vauvaa pukemaan/vaippoja vaihtamaan. Meillä ihan sit tuollanen liikuteltava alusta niin vaihdetaan missä milloinkin :whistle:

PikkuM Meillä jos otan kavereiden vauvoja syliin, niin Viola änkee heti ittensä siihen, välillä taas kauhee huuto jos vauvan syliin otan ja välillä sit taas ei välitä mitään. Mutta ehkä se sit eriasia kun oma vauva syntyy ja esikoinen huomaakin, että tää vauva on tässä ja pysyy. Ja äiti pitää sylissä vauvaa vaikka kuinka kiukuttelis. Ehkä alku onkin vaikeaa, mutta toivottavasti alkaa sujumaan :whistle: :)

Niksuliina Mulla just eilen illalla ku makoilin niin tuntui että vauva työntää peppuansa tuonne oikealle puolelle. Vatsa oli ihan toispuoleinen :D.

(.) Äitiyspakkaus tuli. :D Siis aivan ihania oli vaatteet, haalari ja makuupussi oli niin mun mieleen. Violan kans ollaan vaatteita hypistelty ja tuossa neiti vieläkin niitä kattelee. :) . Serkku tulee just 2kk:n tyttönsä kanssa, lähdenpä pientä ihailemaan :heart: muuten oon mennyt jo ihan sekasin miten päin tää vauva täällä on, viikko sit oli neuvolassa rt:ssa mutta nyt välillä potkii tuonne alas. Eli heittelee vissiin kuperkeikkaa :whistle: :)

-Hilla-
 
Jopas on taas tullut tekstiä! =)

mittari: pahoittelut raskausdiabeteksesta, toivottavasti pysyy kuitenkin ruokavalion avulla kurissa :hug:

Niksuliina:mulla tuntuu usein siltä, kuin vauva yrittäisi tulla vatsanahasta läpi. Välillä on maha ihan omituisen muotoinen :whistle:
Aika jännä että sanoivat sulle tosta painonoususta, eikös se oo vaan hyvä ettei älyttömän paljon nouse? mulla nyt 26+1 ja paino noussut 5 kiloa ekan neuvolakäynnin jälkeen. Eilen neuvolassa sanottiin että on ihan sopivaa painonnousu.

Helmentyttö: tosi nätti hoitopöytä =) meille ei hoitopöytää tule, koska muuten menis liian ahtaaks ja luulen, ettei sitä sitten tulisi niin käytettyäkään. Meillä on myös liikuteltava alusta. :)

hilla: voi ihanaa, oot saanu äitiyspakkauksen. Mä odottelen malttamattomana että saisin omani. Hakemuksen vein Kelaan 24.7, joten hetken tässä varmaan joutuu vielä odottelemaan. Ei vaan millään malttais :whistle:

(.) lääkäri soitti tossa aamulla, kun eilen otettiin valkovuoto- ja virtsakokeita supistusten takia. No, siinä valkovuotokokeessa olikin jotain häikkää ja nyt oon 10 päivän penisilliinikuurilla. Tuo tulehdus voi kuulemma hoitamattomana aiheuttaa vauvalle verenmyrkytyksen tai vakavan infektion synnytyksen jälkeen! :eek: nyt oon ihan paniikissa, koska mitään muita oireita mulla ei ole ollut kun selkäkipu (jota on pidetty issiaksena) ja nyt viime viikon loppupuolelta lähtien vaihtelevasti on ollut alamaha kipeä. en tiedä kauanko se tulehdus on ollut ja mitäs jos se on jo aiheuttanut vauvalle jotain? :eek: Onko kellään kokemusta tällasesta? vauva kyllä liikkuu tosi ahkerasti ettei ainakaan siihen ole vaikuttanut. silti pistää vähän mietityttämään :/

H82 26+1
 
Meillä tyttö syntyi 40+2 ja painoi 2880g ja oli 49cm pitkä, ja synnytys lähti ihan normaalisti käyntiin.

Neuvolassa olin just ja sf oli vielä käyrän yläpuolella eli 29cm ja viikkoja nyt on 27+4. Mutta oli kohti yläkäyrää tulossa ja raivotarjonnassa lapsukainen on ollut jo pidemmän aikaa. Painoa tullut kymmenisen kilometriä ja älkää nyt millään hyvällä yms. alkako painoanne nostamaan, niistä on vaikea päästä eroon, eikä niistä kiloista ole kellekään mitään iloa.

Meillä taas hoitopöytä on ollut hyvällä kulutuksella niin kauan kun tytöllä oli vaipat, mielestäni helpompi nostaa oikealle tasolle kuin lattialla ite konttia. Meillä aika iso vanha lipasto, jossa neitin vaatteet edelleen ja pehmustettu hoitotaso päällä. Pitää yksi laatikko tyhjätä vauvaa varten, on sen verran pieniä vaatteet että yksi laatikko piisaa. Tytölläkään ole kuin 2 laatikkoa ja kesävaatteet yhdessä, että sieltäpä se tulee automaattisesti vauvan vaatteille. Pitäis katella noi alle 60 cm tytön vaatteet pesuun jos sattuu tulemaan tyttö. Noi on tytön vaatteita kun ne on ostettu vasta syntymän jälkeen, kun uskoin ettei tarvita niin pieniä vaatteita ja sitten neiti käytti vasta 3-4 kk ikäisenä 60 senttisiä. Anoppi sitten toi Keskisen Vesalta kuulemma kaikki jotka oli nättejä alle 60 cm kun soitin että tuonny ku toi tyttö hukkuu noihin vaatteisiin. Ja jos joku kysyi mitä tuoda, ilmoitin että 50-56 senttisiä vaatteita. No nyt jos on yhtä pieni ja poika niin taas saa tuoda pieniä vaatteita, mutta eiköhän ne ensi hetket mene vaaleanpunaisilla kukkapotkareillakin :D mies vaan sanoi että tosi mies kestää mitä vaan, on hänelläkin pidetty sukkahousuja. :LOL: että en hirveesti ole ostanut, yhden keltasen plyysipotkarin löysin kirpparilta ja oli kuin uusi 1,20e.

loviisa ja nalle 27+4
 
Mulla oli ekassa raskaudessa aikas paljo tota valkovuotoo,mut sitä ei tutkittu.Poika joutu seuraavana päivänä syntymästään teholle.Eka diagnoosi oli verenmyrkytysepäily,sit pelkkä tulehdusepäily.Mitään selitystä,mistä ois voinu johtua en saanu...

Meillä poika oli 49cm ja 3040g,pikku kirppu,mut vauhdilla sit kasvo,muisti olla ruoka-aikaan kotona. :D Huomenna ois lääkäriki,edellisessä raskaudessa oli jo paikat pehmenny vk 27,saas nähä miten on nyt.Ennakoivia suppareita en sillo ees tuntenu,eipä niitä oo nytkään ollu sen jälkeen ku lopetin isän tuuraamisen.Nii ja poju synty 40+3.

Kyllä tää ainaki yrittää kovasti tunkee tota peppuaan mahanahkan läpi.Nyt tuntus olevan jopa raivotarjonnassaki!Jippii!!! Toivottavasti ois tykästyny oloonsa ja pysys siinä!

Esikoisella meinaa olla ongelmia,ku isukki alotti työt viiden viikon kotona olemisen jälkeen.Jonku verran ikävöi ja seki tuntuu ahistavan,ku ei pääse päivisin ees pajalle.Illat kulkee isäsä perässä perskärpäsenä...Mulla vähä vapautta sillo!

Viime yönä ukkostiki,mut liian vähä,ei toi ilma viel raikastunu,kääks!

Vimpula ja hormoonihiiri 26+5
 
Ja tervetuloa kaikille uusille! Vielä ehdimme muutaman viikon kirjoitella tällä odotuspuolella ;)

Painosta: Mulla painoa edellisessä neuvolassa oli tullut 750g/vko ja täti vähän vihjaili,että onkos tullut syötyä...no en minä mielestäni erityisen paljoa syö,ennemminkin ihan normaalisti :p Edellisissä raskauksissa olen päässyt vähällä painonnousulla,mutta siihen ei puututtu millään lailla. En ota stressiä painonnoususta,koska minusta se on normaalia raskaana ollessa,siis jos ei nyt ihan mahdottomia ala paino nousemaan :whistle:

Mun pojat ovat olleet hyvin saman kokoisia. Eli esikoinen syntyi 40+3 ja oli 3875g ja 52cm. Kuopus syntyi päivää ennen l.a:ta ja oli 3970g ja 52cm. Eli pojat ovat olleet aika isokokoisia :heart:

Hoitopöytänä meillä tulee olemaan jo esikoiselle hankittu perus lipastomallinen pöytä. Ostan siihen vaan uuden hoitoalustan kun pojilla ollut oli jo aika räjähtäneen näköinen :LOL:

Vaunuja ei olla katseltu vieläkään,mutta kaippa vielä ehtii :whistle: Mitään ihmeempiä hankintoja ei tarvitsekaan tehdä kun löysin silloin sen edullisen kaukalon kirpparilta. Vaatteita on just niin paljon,että alkuun pääsee kyllä. Miehelle kyllä sanoin,että JOS tulokas onkin tyttö niin mä kieppaan sitten Hm:n kautta kun synnäriltä startataan kotiin :D

LilliM+isäntä tasan 25vkoa :heart: (ja jonka potkut ovat nyt voimistuneet)
 
Kävi sitten todella ihanasti tänään! Mulla oli lääkäri aika 9 ja heräsin 10 yli 9 elikkäs olin nukkunut pommiin!!! :kieh: :headwall:
Äkkiä vaan piti soittaa neuvolaan ja sanoa asiasta mutta täällä on ainakin niin että ei ole mitään ns. omaa lääkäriä eli pääsee kelle sattuu ja eihän sieltä mitään uutta aikaa löytynyt, ois mennyt syyskuun loppuun tai lokakuun alkuun seuraavat ja se neuvola mihin nyt vaihdan tuon muuton takia niin siellä ois ollut parin viikon päästä. No siinä sitten hetken aikaa soittelin ja kirosin että mistä mä nyt tähän hätään jonkin ajan hommaan kun kerta menee noin pitkälle ja terkkarin aika mulle on varattu 5.9 ni sitten neuvolasta sanottiin jos varaisin terveysasemalle ajan keskiraskauden lääkärikäyntiin ja huh! sinne sain sitten maanantaiksi. En tiiä yhtään kyllä kuka lääkäri tai mtn mutta pääasia että saa nyt käytyä siellä!
Ette kyllä tiiäkkään kuin otti päähän ku kuitenkin tässä on olli 5 viikkoa käymättä missään!
:headwall:
Mieskin oli kotona mutta ei herännyt enään kellon soittoon kun oli kerran torkulle laittanut.. :|
Oiskohan taas kenties vaikuttanut että on ollut niiin väsynyt kun edellisenä aamuna herännyt 6 aikaan eikä oo saanu yöllä unta ja viime yö meni kattellessa ukkosta kun saanu nukuttua :headwall:
Oli kyllä tosi mahtava ukkonen mutta silti aika kuuma vielä pihalla.
No sokerirasituksen tulokset kuitenkin sain puhelimitse terkkarilta ja ne olivat ok joten ei mitään jatkotoimenpiteitä mun ymmärtääkseni. Sano se ne arvot mutta en muista nyt niitä..
sentään jotain hyvää :)
Mutta maanantaina sitten.. jos vaikka sais kammettua ittensä ajoissa ylös :p :eek:

Huomenna päästään sitten muuttamaan, ollaan pakkailtu ja huomenna aamulla saa alkaa viemään tavaroita sitten uuteen asuntoon. jes!
netinki pitäis heti huomenna vaihtuu sinne :p
kun eihän ilman sitä voi elää :LOL:

no joo jos lähtis taas vielä viimosia laittelemaan.. :wave:
 

Heips taas..

HE82; Toivotaan että tuo saadaan kuriin, ettei pienelle oo ehtinyt tulemaan eikä tulis myöhemminkään mitään häikkää..

Ihanaa kun ootte jo saanut pakkauksiakin!
On varmaan kiva jo hypistellä niitä pieniä vaatteita:)

Niksuliina; Veikkaan että terkka on snonut sulle tuosta painonnoususta,et sais tulla enemmänkin, kun sulla on BMI ollut alussa niin vähän.
Mulla ekas BMI 24 ja tässä tokassa 25..Ekan raskausaikana tuli päälle 20kg, ihan liikaa siis..toivotaan ettei tällä kertaa tulis niin paljoo.

Hilla kyseli, milloin muut lapset syntyneet..
Meijän esikko syntyi käynnistämällä rv 41+5, painoa oli muhkeat 4,480kg ja pituutta 52cm.
Aattelin toivoa, jos mahdollista, et jos paikat on loppusuoralla yhtä alkutekijöissään kuin viimeks niin käynnistäisivät aiemmin, ettei ehtis hirmu isoks kasvaa vaavi..tai sit leikkaisivat.
Tai no, kuulemma tuonkin kokoisen olis pitänyt mahtuu tulemaan, mut tytöll oli viel käsi nyrkissä otsalla syntyessään, niin piti viel imukuppiakin käyttää :(
Mut pääasia että ehjänä saatiin hänet pihalle.

Meni taas aiheen vierestä..
Taijan painua ruokalevolle, äsken tuli syötyä nin että napa paukkuu:)
Miehellä on huominen ja pe vapaata, mitähän kivaa se meille keksii..varmaa pitää huomenna siivota
M ja Onni-Ilona 27+4
 
voi että ossaa taas vastustaa kaikki..! :kieh:
vuokraisäntä ilmotti että sanoo vuokrasopimuksen irti.meillä asunto siis yksityiseltä vuokralla,ja tää nyt tarviiki asunnon itelle kun muuttaa helsingistä takasi ouluun. ollaan ehditty asua tässä vain 2kk ja taas pitäs muuttaa...EI JAKSA!!!joulukuun puoleen väliin ois aikaa,vaan oishan se parempi jo muuttaa enneku vauva syntyy ja jaksas iteki vielä kotona touhuta..vaan kyllä nii ottaa päähän että...

mä oon alkanu väsymään hirmu helposti..joka päivä pitää päikkärit ottaa eikä jaksa kyllä kamalasti touhuilla.

mutta nyt imuroimaan..siis jos jaksaa... :whistle:

miiku 26+1
 
iltasia

Mites teillä muilla onko selkäsärkyä? mulla on alkanut, samoin oli esikostakin ja syy on varmaan huonoy selkälihakset kun maha alkaa painamaan edessä, pitäis uimaan varmaan lähtä, vai onko muita mahollisuuksia treenata niitä? kun ei huvittaisi mennä uimaan kun muuten masu on ihana, mutta esikoiselta jäi sellainen löysä iho tohon heti mahan alle, niin sitä häpeen :ashamed:

HE82: oliko siulla mitään sen kummempia hajuja alhaalta? kun mulla "tuoksahtaa" alapää, mutta saattaa olla ihan hienkin hajua, mutta tuo sun sanomas selkäkipu ja mahan kiristys on miullakin, niin pitäisköhän tässä taas käydä antamassa näytteet neuvolaan...no 24 päivä ois neuvola, jos sinne asti oottais...mulla kun esikolta oli 2 kertaa se ureaplasma, jos se uusii :whistle:

Tänään ihme pirteys päivä, saatiin miehen kanssa kämppää kuntoon, mies imuroi, mie vaihoin petivaatteet ja muuta siivousta tehtiin yhdessä kun ei minusta enää yksin ole koko kämppää samaan kuntoon (ja sekus hävettää :ashamed: ) minä aina ollut touhuamassa, niin nyt näiden helteiden ajan olen miltei vaan sohvalle rötköttänyt, kaupassa käynnit ja ruuan on saanu pöytään ja vaatteet pestyä ,mut muut työt on jääneet hunningolle :ashamed: :snotty:
jos tuo hemppa alkais nousemaan ja ilmat vähän viilenemään niin se ois hyvä, tänään olikin jo viileämpää, jos se selittää tämän päivän "tarmon" puuskat :LOL: :LOL:

Nyt pää tyhjeni, palailen taas kun muisti palaa :wave:

Perfekta ja hattivatti 28+0 :heart:
 
Meillä esikoinen antoi odottaa itseään viikoille 41+1 ennen kuin lähti kuitenkin spontaanisti syntymään, painoa oli 3936g ja pituutta 51,5cm - ihan kivan kokoinen tyttö :D Nyt sitten onkin tosi vaikeaa tajuta sitä ettei tällä kertaa mihinkään yliajalle mennä, ennemmin saa pelätä sitä liian aikaisin syntymistä!

Saatiin tänään vaunut! Löydettiin käytettynä kivat Oran DuoUrbanit vm. 2004 ja tehtiin kaupat. Olihan se säätäminen että saatiin sullottua ne auton perään (auto Audi A4 farkku), on ne vaan isot kapistukset kun vertaa yksösvaunuihin jotka voisi heittää kyytiin miten päin vaan. ;) Mutta eiköhän niihin totu kun käyttämään pääsee!

Supistukset tuntuvat jotenkin napakammilta kuin aikaisemmin, ihan hyvä päästä tiistaina polille kuulemaan että rupeaako ne supparit jo jotakin kohdunsuulla tekemään. Olen kyllä ottanut omasta mielestäni rauhallisesti, aamullakin tulee nukuttua johonki 11 asti, pitää nyt nukkua varastoon kun vielä voi :LOL:

Liituraita ja vauvat 27+2
 
Mä en enää kestä tätä kuumuutta!!!! |O en olis ikinä uskonu siitä valittavani, mut nyt on tullu mitta täyteen. En vaan yksinkertasesti pysty olemaan ulkona ollenkaan.

perfekta: ei mulla mitään kummempia hajuja ole tuolta alakerrasta tullut, et siinäkin mielessä tuli ihan yllätyksenä toi diagnoosi. Lääkäri sanoi, että toisilla se vaan ns. aktivoituu ja aiheuttaa oireita (mikä hyvä), koska toisilla se taas voi olla oireettomanakin eikä hoitoa osata silloin antaa. Pitää nyt toivoa että lääkkeet auttais ja kaikki menis hyvin. Kannattaa ehkä sunkin ottaa toi asia neuvolassa puheeks, niin voihan sen testeillä varmistaa.

Mulla olis myöskin energiaa siivoamiseen ja muuhun, mutta kun se on nyt kielletty, niin ei auta kun purra hammasta ja odottaa, että ukko tarttuu imuriin. Mulla oikein sormet syyhyää että pääsisin imuroimaan, mut vielä oon saanu himot pidettyä kurissa :LOL: en vaan kestä kun näitä koirankarvoja on joka puolella :whistle:

Nyt pitäis lähteä pienelle lenkille tonne kuumuuteen, onneks koirakaan ei pysty pitkille lenkeille. Enkä sitäkään sais oikeesti viedä kun ihan pienelle lenkille, mut pakko vähän liikkua kuitenkin. Hitaasti kun kävelee, niin ei kai siitä kauheesti haittaa voi olla? :whistle:

:wave:
H82 26+1
 
Hilla83:
Mun esikoinen-01 ja kuopus-03 ovat molemmat syntyneet 41+1, esikoinen 3970g ja 53cm, ja kuopus 3980g ja 54cm. Molemmilta mennyt solisluu poikki syntyessä, kuopus jäi jumiin- kutsuivat jo lääkärin imukupin kera, mutta saivat perua onneksi kun jaksoin loppuun asti

Solisluu parani esikoisella fysioterapian avulla ja kuopuksella itsekseen. Johtuen poikien koosta ja siitä että kuopuksen syntymä ei mennyt ihan "kaavan" mukaan, joudun/pääsen synnytystapa-arvioon 36-37 viikolla, katsovat voinko synnyttää alakautta :(

Lapsen parastahan siinä ajatellaan, mutta toivon että alateitse onnistuisi :heart: Tottakai leikataan jos ovat sitä mieltä, mutta toivossa on hyvä elää, jos vaikka tulisi pienempi vauva tällä kertaa. Mutta noin 10 viikkoa pitää vielä odottaa....[/b]

Mirnu 25+2
 
He82 :hug: Kyllä lääkäri olisi varmasti sanonut jos nyt olis vauvalle jotain haittaa. Pieni on suojassa tuolla masussa :heart: . serkun ja kaverin vauvoilla oli kummallakin joku tulehdus synnyttyään, viikon antibioottikuurilla meni molemmilla ohi, sairaalassa seurataan niin hyvin tilannetta. :) Oli kyllä vihdoin kiva saada pakkaus, tulee kaikki niin paljon todellisemmaks, pian se pieni nyyttikin tulee :heart: :)

Mirnu Raskaat synnytykset sinulla ollut :hug:

Painonnoususta Mulla oli bmi ennen odotusta 23, nyt on tullut kyllä tuota painoa :ashamed: . Mutta en yhtään stressaa, syön kuitenkin terveellisesti ja liikun mitä pystyn. Ja esikoisesta kun tuli 30kg niin laitokselle jäi jo melkeen puolet ja puolessa vuodessa tippui kun täysimetin ja liikuin paljon..

PikkuM Hyvä että synnytys kuitenkin meni loppuja lopuks hyvin vaikka hyvänkokonen neiti olikin. Mulla tyttö oli 3670g mutta ihan tarpeeks oli siinäkin, olisin muuten varmasti halennut =)

Miiku84 Voi ei, eikö siin oo kuitenkin joku 3kk irtisanomisaika, ettei teiän heti tarvii muuttaa? On kyllä ikävää, muuttaminen muutenkin niin raskasta ja vielä kun on raskaana :(

Perfekta Eiköhän muillakin synnyttäneillä ole löysä vatsanahka, täällä ainakin :ashamed: Nyt maha alkaa oleen vaan niin iso ja pinkee, mutta taas kohta.. :ashamed: . Mullakin siivous ottaa voimille, vähän väliä saan istua kesken imuroinninkin. En mitään suursiivouksia ole tehnytkään enään, joka päivä jotain pientä niin sen jaksaa :)

Nyt nukkumaan! :wave:

-Hilla- 26+6
 
Juu eli iski kyllä paniikki viime yönä... tuli kipeitä supistuksia ihan sarjassa ja vähän väliä varmaan 3-4 tuntia.. Menkkamaisia kuoristuksia ja viimein piti ripulillekin lähtee ku meni maha niin sekasi. Kauhee painon tunne alavatsassa ja tuntu että tää justiin syntyy :'( Piti yrittää istua varovasti pytyllä ja jännittää kaikkia lihaksia ku oikeesti tuntu että se just holahtaa :eek: Eli ku neuvolassa sanottiin tiistaina, että jos noita supistuksia jatkuu nii kannattaa käydä neuvolassa tarkistuttaan... mutta onko tää nyt silti ihan normaalia kuitenki?? Ku se vaan huolestuttaa kun vauva oli jo laskeutunu niin alas ja jos nuo supistukset aukasee paikkoja niin pelottaa vaan että jos se sieltä sitte syntyy.. seuraava neuvolalääkäri on vasta kahen viikon päästä jossa tehdään se sisätutkimus..

Juu tiedän, oon varmaan naurettava ensisynnyttäjä panikoija mutta ku mua oikeesti PELOTTAA että mitä jos tuo pikkunen syntyy jo.. Ei se vielä saa syntyä :'( Oon yrittäny juoda paljon ja välttää rasituksia jotta ei supistelis nii paljo mutta en mä tiiä onko niillä mitään vaikutusta.. öisin supistukset on pahimmat.

Että tällasta purkausta tällä erää.. :|

edla 26+0
 
Heippa!

Mä sain kans eilen äitiyspakkauksen, jee! Oli kyl aivan ihania vaatteita ja oli kyl pakkaus muuttunut sitten vuoden 2001 :D

HE82: Sulla on ilmeisesti se streptokokin aiheuttama tulehdus. Mutta sen saa hoidettua sillä antibiootilla eli ei oo hätää :)

Meillä on molemmat tytöt syntynyt RV 41+, 4030g ja 52cm, 4120g ja 53cm. Ja todennäköisesti tämäkin syntyy samoilla viikoilla ja jatkaa samaa rataa.

Kävin äsken kirppiksellä enkä voinut vastustaa kiusausta, kun näin siellä 62 cm talvihaalarin. Sellanen valkoinen, vähän samettimaista kangasta ja tosi lämmin ja pehmyt. Nyt sit on puku, joka käy sekä tytölle että pojalle.

Meillä on on veljen tyttöystävä vieläkin synnyttämässä! Maanantai aamuna aloitettiin käynnistys eikä vieläkään oo tapahtunut mitään
:ashamed: Tänään kuulemma vielä yritetään ja sit sektio, jos ei muuten ala tulemaan. Taitaa olla aika sitkee kaveri tulossa :D

meillä mies alkoi eilen jo oikein miettimään, että mitä hankintoja meijän täytyis alkaa tekemään vauvalle. Oli kuulemma ajatellut jotain pähkinän väristä pinnasänkyä ja siihen sellanen päälle laitettava hoitotaso. Ja sit kuulemma erikseen lipasto vauvan vaatteille ja tarvikkeille :LOL:
Joku alkaa päästä vauhtiin.. :D

Okei.. mun täytynee alkaa valmistautua iltavuoroon lähtöön.. Ois niin ihana jäädä vaan kotiin huilaamaan!! Noh pakko vielä 1 1/2 kk pinnistellä... Kyl kai tää tästä.

Moikka!
 
edla: Minä kyllä kävisin tarkistuttamassa tilanteen, ihan oman mielenrauhankin vuoksi. Tuskinpa sinua kukaan siellä neuvolassa turhan hysteerisenä pitää, onhan se parempi katsoa tilanne että osataan sitten edetä sen mukaan, jos vauva vaikka yrittääkin syntyä aikaisemmin! Eli sinne vaan reippaasti :hug:

Liituraita ja vauvat 27+3
 
Heippa kaikille pitkästä aikaa!
Meidän esikoinen syntyi muistaakseni rv 38+3 painoi 3330g ja 50 cm oli pituutta. Pitkältä ruipelolta se silloin näytti!

Mutta tämä vasta on kummallista; mun paino on LASKENUT lähtöpainosta!!! Onko kellään muulla kokemusta vastaavasta näin pitkällä raskaudessa (rv 24+6)? Viime perjantaina oli neuvola, ja painoin 61,8 kg, kun paino ennen raskautta oli 63 kg.. Tosin nyt on ollut vähän huonompi ruokahalu kuumuudesta johtuen, mutta syön silti aamupalan, kaksi lämmintä ateriaa ja iltapalan joka päivä..

 
SPy
ulappa: Mulla paino pyörii nyt niissä lukemissa kuin ennen raskautta, painoa raskauden alussa lähti pois noin neljä kiloa. Mun kohdalla se ei kylläkään ketään ole huolestuttanut, painoa kun on koko ajan ollut yli 80. Ja viikot 28+4.
Tänään pitäis viimein saada kelan paperit vietyä, joskin työnantajan laput saa toimitettua vasta jälkikäteen kun tuntuu olevan tosi vaikeaa niiden täyttäminen. Mutta enpä valita - työnantaja maksaa palkan vuoden loppuun asti eli äitiysloman ensimmäiset kolme kuukautta.
Sitten voi ruveta odottelemaan äitiyspakkausta.

Onko kenenkään muun napa kipeä?
Mulla on tosi "syvä" napa ja nyt se vähitellen on ruvennut kapuamaan kohti mahan tasoa, pelkään että se sieltä kohta pullahtaa ulos. Ja on tosi kipeä, jos ponnistaa tai yskäisee niin vihloo tosi paljon. Ja koskea ei kestä yhtään. Lienee kuitenkin ihan normaalia?

SPy ja Iidavaltteri 28+4
 

Yhteistyössä