*MarrasMassutII Toukokuussa 2008*

Marraskuun masunkasvattajat, LA:t 16.-30.11.2008







16.11.
äippä-80...............kolmas (2.yhteinen)...OAS.....27v.*
josjos...................viides...................TYKS...........36v.
marrasvauva........viides (1.yht.).......OYS............34v.
äitee 78................kolmas.................PHKS..........30v.*
hippu-08...............viides...................SAS............33v.*

17.11.

18.11.
annuliini................toinen
Maisa-08..............ensimmäinen........SatKS.........23v. *
Mebee..................ensimmäinen

19.11.
Baby-Alpakka........toinen (1.yhteinen) *
FrökenJulie...........ensimmäinen........LPKS..........23v.*

20.11.
adimo....................ensimmäinen.......LPKS..........26v.*
maximillianna.........kolmas (1.yhteinen)
Puuskamuikkunen..ensimmäinen......TAYS............27v.
Kisse......................neljäs..................TAYS...........37v.*

21.11.
metsäapila.............ensimmäinen.........................30v. (22.11.) *
Metalheart76.........ensimmäinen........NKL............32v.*
riiviö07...................toinen..................K-HKS.........23v.
lulu32...................ensimmäinen *
wela.......................ensimmäinen.........................28v.*
Annu-li....................toinen *

22.11.
TaneliKaneli............toinen.................TYKS...........32v.*
Iti...........................ensimmäinen.......PHKS..........23v.
manhattan2...........viides...................K-HKS.........26v.*

23.11.
lellu80....................toinen.................PHKS...........27v. *
suklaapahkina.........ensimmäinen........................19v.*
Dazzle.....................ensimmäinen *

24.11.

25.11.
TeSuLah..................kolmas...............SeKS..........40v.*
jonnuzka.................toinen................TAYS
enkuli......................toinen ................KYS............28v.*
HepsKatti..............toinen..................SatKS *
riukuliina............................................NKL *

26.11.
marrasmamma79....toinen................PKKS...........28v. *
samir05...................kolmas...............NKL.............27v.*
Pepita......................kolmas
Teho........................ensimmäinen......JS................30v.*
Czarina...................ensimmäinen......TAYS............40v.*
Marsulis..................ensimmäinen......TYKS.............32v.*
herkkupeppu...........neljäs..................K-SKS.........27v.*
Molla Maija...............kolmas *

27.11.
kulkunen85.............ensimmäinen......Kät..............23v.
Jännä...................... kolmas..................................24v. (28.11.) *

28.11.
mamina...................toinen.................E-KKS..........22v.*
marde84.................kolmas................NKL
mamskeli.................toinen.................PHKS..........26v.*
tuutuu.....................toinen.................VKS.............26v.
Aruba......................toinen.................NKL.............25v.
Minnihiiri68.............ensimmäinen.......PS...............39v.*
Pamppis..................toinen.................E-KKS..........29v. (3.12.) *

29.11.
MissMaisa................kolmas (1.yht)....VKS.............23v. *
satikuti....................toinen(?)...............................22v.
LEP.........................ensimmäinen yht...KYS...........27v.*
Catherine................ensimmäinen......VKS............25v.*

30.11.
Muua.......................toinen.................HYS............27v.*
MarrasVaavi............ensimmäinen......PHKS..........22v.*
pinkuvinku...............kolmas................K-SKS.........33v.*
ruusunen32.............toinen *

1.12.
pikkutiikeri...............ensimmäinen......TYKS...........27v.*

4.12.
Äiti1982...................toinen.................LKS.............25v. *

......



Pettymyksen kokeneet
pielikki (tm), Mantatyttö82 (km)



Tässä linkit aiempien kuiden pinoihimme:
Maaliskuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t991837
Huhtikuu: http://kaksplus.fi/keskustelu/t1011444


E-KKS = Etelä-Karjalan Keskussairaala
HYS = Hyvinkään aluesairaala
IAS = Iisalmen aluesairaala
JS = Jorvin sairaala
K-HKS = Kanta-Hämeen Keskussairaala
KPKS = Keski-Pohjanmaan Keskussairaala
KAKS= Kainuun keskussairaala
K-SKS = Keski-Suomen Keskussairaala
KOKS = Kotkan/Kymenlaakson sairaala
KYS = Kuopion Yliopistollinen Sairaala
Kät, KOS = Kätilöopisto
Kät/H = Kätilöopisto, Haikaranpesä
LAS = Loimaan aluesairaala
LKS = Lapin Keskussairaala
LPKS = Länsi-Pohjan Keskussairaala
LUS = Länsi-Uudenmaan Aluesairaala (Tammisaari)
LS = Lohjan aluesairaala
MKS = Mikkelin keskussairaala
NKL = Naistenklinikka
OAS=Oulaskankaan aluesairaala
OYS = Oulun Yliopistollinen Sairaala
PHKS = Päijät-Hämeen Keskussairaala
PKKS = Pohjois-Karjalan Keskussairaala
PS = Porvoon sairaala
Ras = Raahen aluesairaala
SAS = Salon aluesairaala
SKS= Savonlinnan keskussairaala
SeKS = Seinäjoen Keskussairaala
SatKS = Satakunnan Keskussairaala
TAYS = Tampereen Yliopistollinen Sairaala
TYKS = Turun Yliopistollinen Keskussairaala
VAS = Vammalan aluesairaala
VKS = Vaasan Keskussairaala
VSAS = Vakka-Suomen aluesairaala
ÅCS= Ålands centralsjukhus
 
Vappuja täältäkin, vähän myöhässä tosin B) Mies luki esikoista odotettaessa jostakin, että raskaus PIENENTÄÄ aivoja noin 5%... Ja on sitä taaskin muistanut mainostaa :headwall: Siis siinä hyvä syy, kun en muista kaikkea yms :LOL:

Ja uusiakin oli tullut, tervetuloa :hug:

Tupakanpoltosta. Itse en tupakoi, mies joskus, lähinnä viihteellä. Mun mielestä se haiseekin jo kauheelle :x Asiaan. Sitä mun piti, että lopettakaa hyvät ihmiset ja yrittäkää pysyä tiukkana raskaus (ja imetys-)aikana!!! Yksi kaveri ei pystynyt lopettamaan tupakointia raskausaikana, vauva syntyi toooosi pienenä, etuajassa ja taisi olla muitakin ongelmia johtuen tupakoinnista :( Ei ollut kiva seurata vierestä, yhtä aikaa oltiin sairaalassa (tosin itse en ollut vielä synnyttänyt)...

Vappuna piti grillata, mutta koko päivä meni muuraushommissa raksalla, joten grilli jäi pesemättä (siis ei saatu vieläkään viime kesän jäljiltä putsattua) |O Aargh!!! Ois ollu niin kiva grillailla! Tänään sama homma jatkuu, ja huomenna... Millon leivon ja siivoan keskimmäisen 4v synttäreille, vieraat tulee sunnuntaina??? Yksin saan taas kaikki nää kotihommat tehdä, mies rakentaa ja menee huomenna vielä talkoisiin (ja talkoiden jälkeen taitaa olla ryyppyjuhlat tiedossa)... Että potuttaa sekin, ukolla on aina omia menoja ja sanoo niistä, jos muistaa. Jos mä haluan jonnekin YKSIN, niin viikkoo ennen on sanottava tai soitettava mummolle :headwall:

Ja taas meni valitukseksi. Anteeksi :ashamed:

Ai niin, serkku syntyi. Poika tuli, vaihteeksi :D Meillä nämä meidän muksut ja serkut on poikia, paitsi tämä meitin kuopus. Olis kiva, jos nyt tulis toinen tyttö, niin olis vähän tyttömäisempääkin seuraa. Täällä samanikäisetkin melkein on poikia...

Ai niin, joku puhui viime kuussa siitä neuvolasta lapselle. Meillä oli kanssa esikoisen neuvola, lähellä 1v ja mies vei kun minä olin töissä. No eikö täti ollut ekana kysynyt, missä mä oon, kun mies meni yksin pojan kanssa sinne. Oli ennenkin ollut mukana, mutta tämä täti ei tajunnut sitä että äiti ei ollut mukana. Ja olihan tuo muutenkin outo, synnytysvalmennuskin meni päin peetä ja puhui enemmän koirien imetyksestä kuin ihmisten :LOL: Huom. tämä täti on nyt eläkkeellä oleva vanhapiika, joka kasvattaa koiria, yllätys :kieh:

Onko ideoita, mitä sanon muksuille ensi viikolla, kun mennään neuvolaan? En haluaisi vielä kertoa, kun sitten sen tietää kaikki. Ja äitiysneuvola on samassa kun lastenneuvolakin, joten varmasti hoksaavat missä ollaan, ja sitten ihmetellään, miksi kukaan ei mene sinne??? Vai pitäisikö ihan reilusti kertoa miten asiat on ja julkistaa odotus?

Miettii herkkupeppu, tänään 9+5
 
Rauhallisesti meni vappu meilläkin. Oltiin miehen työkavereiden kanssa syömässä ja sitten oltiin karaokebaarissa, kun osa halusi laulaa. Enemmän oli mukana tunnetta kuin taitoa :)

Oli muuten aika eksoottinen kokemus olla selvin päin vappuaattona tuollaisessa karaokepaikassa, jotenkin tuntui että sinne oli eksynyt kaupungin kaikki kylähullut B) Onneksi sain jo puolilta öin houkuteltua miehen kotiin.

Nyt sitten miehen työpaikalla kaikki tietää raskaudesta, mies oli hölösuuna mennyt kertomaan yhdelle työkaverille. Ja yllätys yllätys: nyt sen tietää sitten kaikki. No, onneksi ollaan eri paikkakunnilla töissä, eikä kummankaan työkavereille tietääkseni ole mitään yhteisiä tuttuja, josta sana leviäsi minun työpaikalle. Minä olen näet päättänyt, että kerron töissä aikaisintaan np-ultran jälkeen ja sittenkin vain pomolle. Työkaverit saavat sitten tietää kun vatsa kasvaa niin isoksi ettei asiaa enää pysty peittelemään :)

Ihanan rauhallista töissä, kun suurin osa viettää vapaapäivää... Saapahan kaikki rästihommat tehtyä, kun puhelin ei soi koko ajan.

Yrittäkää tosiaan pysyä vahvana tupakoinnin lopettamisen suhteen! Minusta on aina näyttänyt tosi kamalalta, kun raskaana oleva tai vaunuja työntävä nainen polttaa tupakkaa. Niin kauan kun kysessä on vain oma terveys, niin mun puolesta jokainen saa tehdä juuri niin kuin haluaa, mutta jos on raskaana niin täytyy ajatella sitä pientä vauvaa, joka ei itse voi vaikuttaa asiaan mitenkään.

Minulla taas ei ole mitään ongelmaa olla ilman alkoholia, oikeastaan päinvastoin. Ennen raskautta rakastin punaviiniä, mutta nykyisin pelkkä viinin haju saa minut pahoinvoivaksi :) Kokeilin pari kertaa alkoholitonta olutta ja siideriä, mutta eipä nekään mulle oikein maistuneet, kylmä limppari ja mehu maistuu paljon paremmalta.
 
Vappu tuli ja meni nopeasti. Meilläpäin oli ihanat kelit, joten puuhasteltiin koko päivä pihatöissä ja grillailtiin.

Sain ystävältä lainaan kotidoplerin! Mukavaa yrittää metsästää vauvan sydänääniä omassa rauhassa. Vielä en tosin onnistunut kuulemaan kun napasuonen viuhkeen, mutta ehkäpä jo ensiviikolla! Suloista oli kuunnella pienen suonenviuhkintaa ilman mitään kiirettä :heart:
 
Tänään oli sitten tuo kauan pelätty/odotettu ultra.
vauva vastasi viikkoja 12+1(11+5) mutta laskettua aikaa ei kuitenkaan muutettu.
Vauva oli pirteä,heilui kuin heinämies..MUTTA meiltä löytyi niskaturvotusta yli raja arvon,joka mulla on kuulema 2,5.Vauvalla oli turvotusta 3,3 mm,eli melkoisesti :'(
Itkenyt olen silmät päästäni..
Päätettiin miehen kanssa mennä lapsivesipunktioon,vaikka siinä onkin n.1% keskenmenon riski.
Päätökseen vaikutti se että 6 vuotias poikani on kehitysvammainen,joskaan syytä siihen ei ole selvinnyt,vaikka tutkimuksia on tehty kohta 5 vuotta.
Nyt on vaan edessä tuskalliset viikot ennenkuin mitään selviää,vasta vk 15 tehdään punktio ja siitä n 4 vk pitää odotella tuloksia.

Että tämmöistä täällä..

Kaikesta huolimatta hyvää alkanutta kesää kaikille marrasmasuille :)
 
Kiitos mamina uudesta pinosta ja iloista toukokuuta kaikille!

Kauheasti viestejä oli tullut, en ole moneen päivään ehtinyt täällä käydä kun on ollut perheessä kaikki (paitsi minä) kipeinä. Nyt alkaa kaikki olemaan taas tavallisessa vauhdissaan. Itse jaksoin olla hoitajanakin ihan hyvin, kun enää ei jatkuva ellotus vaivaa. Mutta nyt sitten väsyttääkin roimasti.

Ensi viikolla on ultra, ja jännää kovasti. Sitten oiskin tarkoitus kertoa lähipiirille asiasta. Töissä ajattelin vielä olla hissukseen. Tosin meillä on töihin liittyvät juhlat viikon päästä ja se aiheuttaa mulle päänvaivaa. Alkoholin juomisen pystyn "feikkaamaan", mutta kun tuo maha jo pömpöttää ja en mahdu millään juhlamekkoihini. Tai toisiin mahdun, mutta silloin kyllä maha pullottaa joka vastaantulijalle. Täytyy siis mennä ostoksille ja se ei huvittaisi yhtään. Onpas naisellisia vaivoja ja valituksia mulla :LOL:

Tuollainen lainadopleri on kyllä eri siisti, marrasmamma79. En tiedä itse ketään ystäväpiiristä, jolla sellainen olisi ja saisi lainaksi. Mikäköhän niiden hinta on?

Baby-Alpakka, 11+2
 
moi
Vappu ol ja män. Kivasti meni, kaveriporukalla grillattiin,paistettiin munkkeja ja saunottiin. Ja sit käytiin ihmettelemässä kaupungilla vappuhumua. Kyl nyt on saanu herkutella.
Mulla oli koko illan hyvä olo,ku söin ja söin vaan,ihanaa. Nyt sit eilen ja tänäänkin jouduin oksentamaan ku en jaksanu syödä liian pitkään aikaan. Tarttis vaan muistaa olla päästämättä sita vatsaa tyhjäks. Mut on tää helpompaa ku ekas raskaudessa. Ainakin vähän.
Tosta tupakanpoltosta...Mä en halua mitään alkaa saarnaamaan kellekään. Eiköhän jokainen tiedä haitat ja tee parhaansa sen tavan pois kitkemiseksi. Itse poltin ennen ekaa raskautta. Kun tein testin,polttaminen loppui ku seinään. Pari kertaa ku oon ollu viihteellä on vähän maistellu,mut pahalta se maistunu on,samalta ku sillon teininä ku opetteli polttamaan. Et todellakin ja onneksi on pysyny vaan niissä parissa kerrassa. Ja nyt ei sit taas tulis mieleenkään. Sama alkoholin kanssa, mua etoo ajatuskin.Mut viime raskaudessa joskus aika loppuvaikeessaa mä himoitsin tummaa olutta.Jäi juomatta mut ajatus houkutteli. Helppoo on sinänsä ollu olla juomatta senkin puoleen,et mä en koskaan oo ollu mikään tissuttelija. Tietty joskus harvoin ottanu viinilasillisen hyvän ruuan kans,mut muutoin sellanen et kotona jois sidukan tai pari,ei o koskaan ollu mun juttu. Mä juon ainoastaan humalanhakuisesti :p
Ja hyvin harvoin.
enivei...tää menis nyt levolle
 
Voimia äitee 78!
Pitkä odotus on sulla tässä edessä. :( On ahdistavaa kun nykypäivänä on tottunut siihen että kaikki tiedot saadaan nopeasti, ja sitten tässä kaikkein tärkeimmässä asiassa - oman vauvan terveydessä ja kunnossa - joutuu piinaavasti odottamaan.
Jaksamisia sinulle ja muista että kaikki seulonnat antaa paljon vääriä hälytyksiä.

B-A
 
Heippa!
Täällä meni vappu silleen että aatto oltiin kaverilla grillaamassa, eilisen olin kuumeessa ja tämän päivän sit sairaslomalla, yrittäny olla ihan hissun kissun. Yhet päikkärit jo nukuin ja miettiny et joutuusko täs vielä käydä ottaas toisekki vai jaksaaskoha sitä iltaan asti.. |O
Mulla tuli kauhea hätä, että nyt meni kesä pilalle, ku ei voi juoda kaljaa ja itkin katkeran itkun varmaa viikko plussasta. :eek: Sen jälkeen en oo sitä kyllä surru enkä kaivannu. Kumma juttu, vaikka oon jo pariin kertaan ollu mukana ku toiset ottaa, (ekalla kerralla kyllä otin hämäyksen vuoksi alkoholitonta) niin ei se mua ole haitannu ja luulin aivan päin vastaista.. Meillä oli myös tapana lauantaisin ottaa parit saunakaljat, sekin tapa jäi täysin kivuttomasti. Harvoin enää tuo mieskään ottaa.
Mies rupes tuos pari päivää sitten saunas sanomaan että kyllä sulla on tullu jo ihan vauvamasua (Nyt jo jonkin aikaa joutunut pukemaan löysempiä paitoja salailun takia, kun syksyllä kertynyt parin kilon pömppä yhdistettynä mukavalla turvotuksella on kyllä näyttänyt välillä tosi pulleelta). Mä en kyllä usko että se vois vielä olla vauvamasua, eihän se nyt millään voi ekan kanssa ruveta jo näin aikaisin kasvamaan... Varsinkin kun kesäkuulla on parit juhlat, joista olin ajatellu selviäväni vielä normi kokosilla vaatteillani... :whistle:
Missä vaiheessa teillä on edellisissä raskauksissa ruvennut vauvamasu kasvamaan ja koska se on oikein pullahtanut esille?
Vaikuttaakohan tuo pituus siihen, että lyhyemmillä voi näkyä jo aikaisemmin, mulla kun on pituutta vain 155cm??

Catherine 9+6
 
voi että äitee 78 ,uskon että pelottaa/suruttaa. En tiedä lohduttaako yhtään,mutta tiedän todella monta tapausta joissa tuota tuvotusta on ollut reippaastikin (paljon enemmän kuin teillä),ja kahdella ystävälläni mm. Molemmille sitten tehtiin kaikki mahdolliset testit ja kumpainenkin synnytti terveen pojan. Tämän toisen äidin neuvolantäti oli kertonut että hänen SEITSÄMÄLLÄ odottavalla äidillä oli niskaturotusta vuoden sisällä,ja neljä heistä synnytti täysin terveen lapsen.
Nyt pidetään sormet ja varpaat ristissä! :hug:
 
Hei Äitee 78, paljon voimia sinulle!!! :hug: :hug: Voinpa itsekin kertoa erään tapauksen.. -niskaturvotus ja muut testitulokset kertoivat tuttavani odottaneen kehitysvammaista lasta, mutta silti heillä on nyt täysin terve lapsi=) Päättivät siis pitää kaikesta huolimatta, ja yllätys olikin iloinen kun testitulokset olivat "valehdelleet" kokonaan:) Kaikki on siis mahdollista :hug:

Meillä kanssa ultra viikon päästä, kuten Baby-Alpakallakin! huh miten aika menee ton esikon kanssa nopeesti, vielä vähän aikaa sitten tuskailin kun ultraan on vielä yli kuukausi:)

Catherine, miulla tuli esikoisen odotuksessa masu oikeesti näkyviin joskus puolessa välissä.. Silloin olin viel ihan hoikassa kunnossa, mut olen siis pitkä (170) joten jos se pituus sit jotain vaikuttaa? (hoikkuus ei miun tapauksessa paljastanu kuitenkaa masua kovin aikasin vaikka niin oletin) Eka mahakuva on otettu 19+jotain, ja on naurettavan olemattoman näkönen:D Ystävälläni alkoi näkyä maha tosi ajoissa ja hän on kanssa lyhykäisempää "mallia" =) Kai se istukan paikkakin merkkaa jotain(? )
18+0 tunsimme ekat potkut, siis minä sekä mieheni samaan aikaan:)

Kuin moni meinaa muuten kysyä sukupuolta ultrassa? Itse oon vielä kovin kahen vaiheilla.. tavallaan ois kivaa tietää etukäteen, mut sitä tunnetta ei voi kyl kuvaillakaan kun se jännitys 'laukee' synnärillä kun sanovat "tyttö/poika tuli!!" :heart: :saint:
*muoks* tästä miun gallupista on saattanut olla teil muilla aiemmin jo puhetta, mut kun en muista, niin kysyinpä sit kuitenkin:)
 
Olen kuullut itsekin paljon tarinoita siitä että nt:stä huolimatta on syntynyt teve lapsi,mutta silti se mahdollisuus että lapsella olisi jotain,ahdistaa.
Mennään punktioon ihan vain sen takia,että haluan tietää etukäteen mitä odottaa.oma jaksaminen mietityttää..
Keskeyttää en meinaa,ellei paljastu jotain todella vakavaa.Siis vakavaa sairautta,niin ettei sikiö olisi elinkelpoinen ja kärsisi.Siinäkin tilanteessa miettisin kaikki muut vaihtoehdot ensin hyvin tarkaan.

Meillä tosiaan on jo yksi vaikeasti vammainen lapsi,joka on opettanut elämästä enemmän kuin mikään muu.Poika on avannut omat silmäni erinlaisuudelle,ja näyttänyt että myös vammainen voi elää onnellista ja tasapainoista elämää.Meillä ainakin jätkä on mukana ihan kaikessa..
:heart:

Täytyy silti rehellisesti tunnustaa että tervettä lasta toivon,siis fyysisesti/kromosomeiltaan tervettä,en oikeasti tiedä miten meidän käy jos vielä toinen vammainen lapsi meille suodaan..
:'(

mamina Meille tuo sukupuoli selviää sitten samalla kun otetaan ne kromosomit lapsivedestä,ja kyllä ehdottomasti haluan tietää ;)

Niin ja toi mun laskettuaika onkin 16.11,neuvolan laskurin mukaan :)

 
LEP
Äitee 78, voimia sinne odotukseen ja pidetään peukkuja, että kaikki olisikin hyvin kuitenkin! :hug:

Omaan napaan. Täällä taas sitten alkoi tuhruttaminen! :/ Ei ois tarvinnut alkaa, kun sitten osaa muuta oikein miettiäkkään kuin tuota vuotoa ja alkaa muille kiukutella stressaantuneena. Tänään lisänä sitten vielä se, että maha on ihan kuralla ja saa juosta vessassa kokoajan! :ashamed: Voi paska sanon minä. Hyvin alkoi tämäkin viikonloppu.
 
äitee 78, toivotaan nyt tosissaan että tämä lapsi olisi terve,ja ettei mistään pahemmasta olisi ainakaan kyse. Saanko vielä kysyä että minkälainen vamma pojallasi on? Huomattiinko hänellä mitään niskaturvotusta tai mitään? Minkäs ikänen jäpikkä on?
Mä oon ollu ulkomailla töissä vammaisten lasten parissa ja vaikka tosi se on eri asia kun ei oma ole kyseessä,niin kyllä mä todella pyyteettömästi rakastuin niihin mussukoihin,ei sitä edes tullut ajatelleeksi etteivät ole ns normaalilapsia.
Mutta kunhan asia teillä nyt selviäisi,kamalaa tuommoinen odottaminen.
LEP, sulla typerää vuotoa :( Mut oliskohan niin et se nyt ei mihinkään raskauden keskeytymiseen liittyisi lain,kun kerta on ollut jo niin pitkään ja kummiski ultrissa kaikki hyvin.
 
LEP
Muua, niin minäkin toivon ainakin, että ois vaan muuten raskauteen liittyvää! :) Ja kyllä tuolla muutkin on sanoneet, että varmaan ihan normaalia kun niin kauan ja vähän aina tuhruttelee, eikä kirkasta vertakaan ole ollut. Enää taas ei juuri mitään tule aamun jälkeen, yleensä se tuhru on eniten aamulla ja sitten menee ohi. Jospa siellä kaikki ois hyvin! :heart: Tänään ois tasan 9+0 sitten ultran mukaan.

Tänään on ollut kyllä mukava päivä aamun huonosta aloituksesta huolimatta! B) Aamupäivällä oltiin hiekkamontuilla miehen, miehen pojan sekä koirien kanssa. Pelattiin siellä jalkapalloa, mutta toinen koira ymmärsi säännöt väärin ja kävi nappaamassa jalkapallon aina suuhunsa ja kuskasi sen pois. Sitten löysivät metsän laidalta ihan syvän ojan, missä oli paaaaaljon vettä, niin siellä kumpikin koira sitten polskutteli onnessaan ja ah, niin puhtaina kotiin! :LOL: Hiekkaa olisi kokonaiseen hiekkalaatikkoon nyt lattioilla. Äsken sitten käytiin kalastamassa pari lohta ja ne savustettiin! :p Kohta ois uudet potut kiehuneet ja sitten syömään. Naaaam! Lempiharrastuksen pariin... :LOL:
 
Moikka taas kaikille :wave:
Äitee 78 jaksamista :hug:
LEP uskomatonta toi sun vuotelu, toivottavasti jättää sut rauhaa jossain vaiheessa!
Ihana aurinkoinen ilma!!! Täällä on pahoinvoinnit ja väsymykset näköjää taakse jäänyttä elämää =)
Joku kyseli siitä sukupuoli jututsta, joo, voipi olla että kysyn.Neuvolan tätiki sano että vähän uudet tuulet puhaltaa sieltä ultraajien suunnalta et nykysin kertoo, ennen ei saanu ees kysyy. Ni noit poikii ku on 2 ni kyl täs sitä prinsessaa toivotaa kyl aattelin kysyä.
Pojille jo kerrottii tulevasta vauvasta ja nimi ehdotuksia sateli heti :D Kuopus on polleena kertonu että siitä tulee ISOveli, se on sille tärkee juttu =)
Miehen veli tuli kyläilee ni täs riittää touhuumista ihan päivätyön lisäx. Lapset on innoissaa ku näkee välillä yhtä noista sedistäki, asuu koko toinen puoli suvusta niiiiin kaukana ettei näkeminen onnistu ku lentämällä.
Baby-Alpakka kyselit niiden kotidopplerien hintaa, mä tilasin sellasen ni postikulujen kanssa se oli 82 ja jotain....seuraavaa neuvolaa on tosiaa niin pitkä aika et mul kerkee olee molemmat ultrat täs välis. Ihan oman mielenrauhan takia sen ostin...
Mut nyt lähen vääntää jotain pöperöö, maha kurnii jo

Heippa :wave:
 
Moi vaan, ja anteeksi taasen laiskuuteni kirjottelun suhteen.. Olen kyllä välistä käynyt kurkkimassa mitä olette kirjotelleet, mutta väsymys on aina voittanut ja sänkyyn olen kirjoittelun sijaan kammennut.

Tuota väsymystä on oikeesti jatkunut näihin päiviin asti, eilen ja tänään olen tuntenut itsenäni hiukka pirteämmäksi.

Täällä oli kyselty mm. mitä puuhaillaan päivisin. No minä töissä päiväni vietän. Periaatteessa 'iisiä konttorihommaa', mutta henkisesti sekin voi joskus olla tosi rankkaa. Varsinkin kun täytyy vastata omistaan ja alaistensa tekemisistä seuraavalle portaalle. :/ Ja lisäksi työhöni sisälty jonkin verran matkustelua, ensi viikollakin kolme päivää.

Ja sukupuolesta myös oli kyselty, me ei haluta etukäteen tietää kumpi on tulossa. Vaikka tietty tyttö olis sen puoleen kiva, kun on noi esikoisen kaikki tyttövaatteet tallella. =) Mutta viimeekskin jotenkin vaan tiesin, että tyttö se on. Kätilö kun ilmoitti, että "tyttö tuli"! Totesin vaan, että minähän sanoin!!! :D

Mitähän vielä olitte jutustelleet.. Niin siitä np-ultrasta. Meillä se olis kanssa reilun viikon päästä. Vähän kammoksuttaa, että mitäs jos sieltä tuleekin 'turvotusuutisia'. Välttämätähän se ei mitään meinaa, mutta varmasti pistäs mietityttämään, kuten äitee 78:llakin! Tsemppiä teille!

Jokohan tän päivän tarinoinnit mahtais olla tässä. Ollaan oltu koko päivä pihahommissa (mm. pystytetty kasvihuone B) ) ja nyt on vähän auringosta turta olo.. Ja arvatkaahan kellä kärtsähti olkapäät, ihan huomaamatta! Vaikka pitäishän se tietysti tajuta, että auringossa on aina vaaransa. Yleensä en edes tykkää maleksia auringossa, mutta tänään tuuli sen verran, ettei tuntunut ollenkan kuumalta.

Mutta mukavata lauantai-iltaa kaikille!

-Pamppis 10+0 (ainakin oman päässälaskun mukaan)
 
äitee 78: Voimia piinaavaan odotukseen. :hug:
Mitkään sanat ei voi sitä pahaa mieltä poistaa, minkä epävarmuus tuo mukanaan.

Mun np-ultra on vasta kahden vkon päästä, ja odotan sitä jo nyt jännityksellä. Esikoisen kanssa siinä ei näkynyt mitään poikkeavaa (niinkuin ei missään muussakaan raskaudenaikaisessa tutkimuksessa). Esikoiseni syntyi kuitenkin vaikeasti/vakavasti sairaana ja täytyy sanoa, että nyt suhtautumiseni tuohon tokaisuun "kunhan se vain on terve" on muuttunut... Mitään en toivo niinkuin tervettä lasta (siis suomennettuna sukupuolella ei todellakaan ole väliä), mutta kokemuksesta jo tiedän että jokatapauksessa selviämme.

Mielestäni neuvolassa ei valmenneta tulevia vanhempia ollenkaan siihen, jos lapsi ei olekkaan "terve". Ymmärrän kyllä, että suurimmalle osalle tällainen olisikin turhaa. Mutta sen voin kertoa, että kun "nuorena ensiodottajana (25v)" en alkuunkaan ollut mielessäni käsitellyt mahdollisuutta, että vauva ei olekkaan terve, iski se aika rajusti ja henkinen kantti oli toista vuotta kovalla koetuksella. Ensimmäinen kysymys oli " miksi me saimme sairaan lapsen?". Nyt vasta ymmärrän, että "miksi emme", se voi siis kohdata ketä vain kaikista seulonnoista huolimatta. Menipäs synkistelyksi, ei ole tarkoitus ketään pelotella. :x

Mukavampiin asioihin, niitä doplereita saa jotakuinkin 70-80 eurolla netistä. Mutta käyttöaika on aikalailla lyhyt, kun paketin mukaan alkaa toimia noin 12vkolla. Ja kokemuksesta jo tiedän, että kun jossain 18vkolla vauvan liikkeet alkaa tuntua, ei dopleria enää kaipaa. Siksi voi ollakkin hyvä kimppahankinta jonkun toisen odottajan kanssa. Välillä muuten joku firma niitä vuokrasikin netissä! :attn:
 
pitkästä aikaa kirjotan

vappu meni mukavasti.porukkaa ollut kylässä paljon.grillattu, saunottu ja käyty vappumarkkinoilla.ja mahtavan lämmintä ollut.

täällä on puhuttu tupakoinnista.itse en ole koskaan polttanut joten se ei tuota ongelmia.mieskin on ollut polttamatta melkein kaksi vuotta.tuntuu että ne jotka polttavat raskausaikana, että miten ne voi olla ajattelematta lasta.ja poltetaan kun imetetään niin lapsi huutaa nälkää mutta ei voi imettää kun juuri tuli tupakilta.ei ole yhtään mukava sellaista seurata vierestä mutta sanomaankaan en ole alkanut kun muutenkin kaikki tietävät suhtautumiseni tupakkaan.

ja sit täällä on ollut juttua np-ultrasta.itse en halua np-ultraa tai mitään sillä vaikka mitä löytyisi niin se ei muuttaisi mitään.lapsi olisi silti tervetullut.tärkeintä on että lapsi on hengissä.muutenkaan en hyväksy aborttia varsinkaan jos tiedetään että lapsi olisi kehitysvammainen.tiedän monia perheitä joissa on muutamakin kehitysvammainen ja siellä he ovat perheelle voimavara.en vain yksinkertaisesti ymmärrä miksi kehitysvammaisilla ei olisi lupaa elää.ihmisiä hekin ovat.miten kukaan voi ottaa sellaista päätösvaltaa että tappaa lapsen tekemällä abortin.sillä se yksinkertaisesti on mielestäni tappamista.mutta tämähän on vain minun mielipide.

nyt täällä seuraan suomi-saksa peliä. :)

aurinkoisia päiviä! :)

suklaapahkina ja maha-asukki 10+6
 
Mä ihmettelen kui mä olen vieläkin hereillä!?! No, ehkä sillä on jotain tekemistä asian kanssa että tänään on ollut vapaapäivä. Aamulla sitä kuitenkin on taas hereillä jo seitsemän jälkeen, jännää miten tää unirytmi menee ihan miten sattuu!

Kävin aamulla spinnissä ja varmaan se on alettava lajia vaihtamaan, ei enää jaksa lähellekään niinkuin ennen. Hengästyttää ihan toisella tapaa! Vissiin noita sykkeitäkin pitäisi seurailla, ettei ainakaan kovin kauaa olisi yli 140. Spinning tuppaa mulla noita sykkeitä nostamaan lähemmäs toistasataa... Mutta siis ihanaa että pystyy taas liikkumaan, pahoinvoinnin aikana ei tullut mieleenkään että lähtisi minnekkään hikoilemaan!

Ja koirakin tulee huomenna kotiin mökiltä, se lähti sinne jo yli viikko sitten miehen isovanhempien kanssa! Ikävä toista ollut, kun ei yksin tule lähdettyä lenkille ollenkaan. Liikkuminen olisi niin tärkeää tälle mun aineenvaihdunnalle, heti huomaa pidemmän tauon aikana miten vatsa vetää jumiin ja olo muuttuu vähintäänkin tukalaksi. Kuivatuista luumuista ei ole mitään apua, tekevät vaan ilmavaivoja jotka ovat varsin kivuliaita. Varmaan kiva kun jaan tätä mun suoliston toimintaa kaikkien kanssa :D

Vähän nää tämänpäiväset reippailut vatsassa tuntuu, tuon aamuisen spinnin lisäksi tänään (kuten jo eilenkin) on tehty miehen kanssa pihahommia, olen istutellut perennoja ja kantanut kiviä paikasta a paikkaan b. Ei oikein osaa varoa itseään. En tiedä sitten onko nämä supistuksia vai mitä, mutta sellaisia jänniä kiristäviä tunteia tuolla alavatsalla on ollut kaiken iltaa. Uskalla tässä edes miehelle sanoa, kun se muutenkin koko ajan huolehtii mun voinnista :ashamed: . Tarvii varmaan todellakin alkaa rauhoittumaan.

Kamomilla + rusina 10+2
 
muua Poitsu on nyt 6 vuoden ikäinen,Meillä entisessä kotikunnassa sai valita ottaako np vai rakenne ultran,niin menin molemmilta lapsiltani vain tuohon rakenne ultraan(mulla siis 9.v tyttö ja sitten tämä poitsu),siinä ei löytynyt poikkeavaa.Itseasiassa kehitysvamma alkoi selviämään vasta pojan ollessa vajaan vuoden,kun ei tapahtunutkaan sitä normaalia kehitystä(istumista,konttausta jne..)Poika on ulkomuodollisesti täysin normaali,joskin suurikasvuinen ja mantelisilmäinen.Epäillään kromosomi häiriötä tällä hetkellä,kaikki muu on jo tutkittu eikä mitään ole vielä selvinnyt,eikä välttämättä koskaan selviäkkään.

niin ja en tiedä ymmärsikö joku väärin tuon miksi olen menossa punktioon,en siis abortin takia vaan siksi että haluan tietää mitä odottaa.Kukaan kuka ei itse elä tätä arkea vammaisen / sairaan lapsen kanssa ei oikeasti voi tietää minkälaista tämä on 24/7.
Päivääkään en silti pois vaihtaisi,ja vaikka joku tulisi sanomaan että pystyy taikomaan tuosta pojasta normaalin(mitä se nyt ikinä onkin) en haluaisi,rakastan tuota lasta koko sydämmestäni,pelkään ja itken välillä öitä että mitä sitten kun mua ei enään ole..miten pojan sitten käy.Ja kaiken tämän takia haluan tietää mitä odottaa tältä tulevalta,mulla on siihen oikeus..

*muoks*

marrasmamma 79 Saanko kysyä että minkälainen sairaus teidän esikolla on?
 
Heippa!

Äitee 78, voin kuvitella sun huolen, toivottavasti kaikki menee kuitenkin hyvin :hug:

Mä oon täälä kiukutellu, ku mun vaatevarasto vaan pienenee, mitkään omat housut ei mee päälle, jos ei lasketa noita kulahtaneita olohousuja. Hameet on tiukkoja ja paidat on aivan typerän näkösiä. Kai sitä saa suunnata vaatekaupoille pika puolin :kieh:
Eipä tässä kyllä enää raskautta salailla, en edes kehtaa sanoa etten oo raskaana, ku maha on jo niin iso. Suurin osa kyllä turvotusta |O

Meillä on ollu remontti viikonloppu, pojat on ollu mummolassa ja me ollaan laitettu koko kämppään listata ja tehty vähä muutakin korjailua. Eilen käytiin pesemässä pari mattoakin, ku ilma oli niin hieno.

Nyt pitää lähteä koiria ulkoiluttamaan ja tulla kotiin leipomaan jotain hyvää :p
 
missmaisa Mä oon harrastanut samaa kiukuttelua,näytän lähinnä Homer Simpsonilta noissa mun vaatteissa :p käytän matala vyötäröisiä housuja,joten ne nyt vielä menee..mutta noi paidat!! Kaikki nousee korviin! :headwall: :LOL:
 
Morjens.
Minäkään en ole jaksanut pitkään aikaan kirjoitella. Väsymystä on, illalla pitää mennä ajoissa nukkumaan.
LEP, en usko että sinun vuoto on mitään vakavaa kun on kestänyt nuinkin pitkään eikä ole runsasta. Mulla tuhruttelee kans edelleen. Aamusin vähän enemmän ja illalla ei välttämättä mitään. Seuraava neuvola on 12.5., jolloin on myös lääkärin aika, toivottavasti silloin saadaan :heart: äänet kuulumaan.
NP-ultra minulla on vasta 26.5. ja jos siitä jotain löytyy niin aiotaan jatkotutkimuksiin myös mennä. Tervettä lasta toivotaan tietysti. Meillä on myös vammainen lapsi, esikoisella lievä/keskivaikea CP-vamma. Äitee78 toivottavasti teillä kaikki ok ja jaksuja odotteluun!
 
Alkuperäinen kirjoittaja äitee 78:
missmaisa Mä oon harrastanut samaa kiukuttelua,näytän lähinnä Homer Simpsonilta noissa mun vaatteissa :p käytän matala vyötäröisiä housuja,joten ne nyt vielä menee..mutta noi paidat!! Kaikki nousee korviin! :headwall: :LOL:
Mulla taas tuntuu, että lantio on leventynyt(nyt jo :eek: ) ja siksi ei housut meinaa mennä päälle, ja jos housut satun päälleni saamaan, niin niillä ei sitten kyykytä eikä istuta, ku puristaa niin kovaa :x Kai mä oon aika hemaiseva näky täälä kauhtuneilla olohousuilla ja liian lyhyessä paidassa lyllertäessäni :headwall: :LOL: Onneksi noita mammavaatteita on nykyään niin nättejä. Nyt on pakko ostaa enemmän vaatetta, ku poikien odotus aikana. Pojat syntyi elokuulla, niin kesällä mahtui hellemekot, mutta nyt joutuu ostamaan talveksi enemmän vaatetta, että tarkenee.
 

Yhteistyössä