*MarrasMassutII MARRASKUUSSA!! '08 ~korkattu~:) *

Onnittelut taas vauvansa syliin saaneille!

Oltiin miehen kanssa jouluostoksilla ja iski kotiintulon jälkeen kaamee päänsärky. :( Ei oo kyllä aikoihin ollukkaa.. Mies taas valitti että kurkku ollu kipee ja outoolo ja nyt ollukki nukkuus jo varmaa tunnin. Kuha nyt ei tulisi kipeex. Varmaavauva päättää sit heti syntyäku toinen puhki ja koko ajan luottanu siihe et mies on sit täysillä tukena ja mua varten vain siellä.. Paljo apua jos kipeenä..
Ei kait se auta kuin mennä paranteleen päätään sohvalle ku ei tuo unikaan oikein vielä maistu eikä jaksa tän päänsäryn kanssa siellä sängyssä pyöriäkään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja HepsKatti:
Mä taidan painua pikkuhiljaa nukkumaan, kun väsyttää oudosti ja jännittämään, et joko tänä yönä tulisi lähtö (tuskin). Viime illat mennyt niin, että jännityksellä ja malttamattomana menee nukkumaan ja aamuyöllä vessareissulla masentuu, että ei taaskaan :LOL:
Kuulostaa ihan miun esikoisen odotukselle:D:D Noo myönnettäköön että vähän on vieläkin samaa vikaa:)
 
MarrasVaavi, äläs nyt, mie oon ihan varmasti siun seurana.. vaikka täs kaikenlaista vaivaa onkin, mut ei noihin merkkeihin oo nähtävästi ollenkaa luottamista. kaiken järjen mukaan miula ois pitäny jo ajat sit tulla lähtö:D:D

Kisse! Kiva kuulla et kaikki meni hyvin! Ette vissii päässy telkkariin?:D Mieki alan kohta haluta synnyttämään Taysiin kun kuulostaa (ja näyttää telkussa) tosi hyvältä palvelulta!
Meillä taasen on tosiaa ollu lehdissä ja muutenkin paljon nyt keskustelua synnytys-ja vuodeosastosta sekä niillä saatavasta huonosta kohtelusta.. Tosin ite en voi sanoa saaneeni huonoa kohtelua, mutta en sellasta todella 'lämmintäkään'.. :/

Catherine, toivotaan ettei teistä kumpikaan tule kipeeksi. Jos miehesi vaan väsähti kaupoilla pyörimisestä niin pahasti. :hug: Ja luulen että vaik lähtö tuliskin niin kyl se on miehillekin niin jännä paikka et siinä huonot olot kaikkoaa:) onha se kyse kuitenkin oman lapsen syntymästä, väkisinkin sitä virkoontuu kuin ihmeen kaupalla, tai niin mie ainakin luulen:)
 
no nih.tulipan sitten käytyä lenkillä.ja oli pikkasen liukasta.ajattelin että jos kaatumatta pääsen tämän meidän tien niin maantiellä ei ole liukasta.saman tien kun astuin asvaltille niin kaaduin kontalleen.mutta onneks ei käyny pahemmin eikä mitään ihmeempää oo tullu.vauva vaan on niin alhaalla jo että on tuskallista kävellä ja vaikea istua.

marrasvauva oon ite tästä läheltä oulua ja mietin että miten voisi kirjat muuttaa ouluun synnytyksen ajaksi että ei tarttis olla sairaalassa sitä kolmea päivää.tai sitten tämä vauva pysyttelee kiltisti ens vuoden puolelle mahassa niin liittyy nämä ympäristökunnatkin siihen lyhyempään sairaalassa oloaikaan. ;)

missä muuten LEP on?onko tullut lähtö vai oliko jotai sovittunakin?hoksasin vain että ei ole kuulunut vähään aikaan.

nyt taijan kömpiä tuonne miehen viereen katteleen tulisko nukku-matti tuomaan hiekkaa.

hyvät yöt! :)
 
Alkuperäinen kirjoittaja suklaapahkina:
marrasvauva oon ite tästä läheltä oulua ja mietin että miten voisi kirjat muuttaa ouluun synnytyksen ajaksi että ei tarttis olla sairaalassa sitä kolmea päivää.tai sitten tämä vauva pysyttelee kiltisti ens vuoden puolelle mahassa niin liittyy nämä ympäristökunnatkin siihen lyhyempään sairaalassa oloaikaan. ;)
HEIPS!

Minulla ei tuollaisesta "säännöstä" ole tietoa.. itse en ole vielä ajatellut, että kuinka kauan siellä sairaalassa olen, riippuu miten synnytys menee ja miten siitä toipuu. Oululaisena ilmeisesti se on paljolti itsestä kiinni minkä aikaa siellä on. Minulla kolmonen joutui lastenosastolle heti salista, joten olin itse vain sen ensimmäisen yön sairaalassa ja lähdin sitten kotiin toipumaan, kun asuin lähellä sairaalaa,josta minusta oli helpompi aina mennä syöttämään ja hoitamaan vauvaa. Nyt kotona onneks on auttajia, mies jää heti lomalle kun kotiudutaan ja isommat lapset on varmasti jo apuna (15,14 ja 11 vee..) odottavat vähintään yhtä kärsimättömänä kuin äiti, että milloin vauva oikein syntyy.

Tänään ei ole koko päivänä ollut minkäänlaisia tuntoja, muuta kun nyt illalla vatsa sekaisin.. yhtäkkiä aina alkaa kiertämään ja juoksun kans vessaan.. ja vaikka tavaran pönttöön putoamiseen ei mene kuin sekuntti, niin aina se ehtii polttaa niin, että pyyhkiessä/pestessä ei tiedä mitenpäin istuis kun niin kirvelee.. Anteeksi nämä ihanat kakkajutut... :LOL: :LOL:

Ja yöt taas ihan höpöjä.. uni ei tuu sitten millään!! Rytmit sekaisin tai sitten muuten vain pöntössä pörisee.. Herään aina kuitenkin 7 aikaan laittamaan koululaiset taipaleelle, mut sit jos junnu nukkuu vielä, niin ehdin sen jälkeen tunnin kaks pötköttää itsekin. Mut keskimäärin 02-04 saan unen päästä vasta kiinni. Kai se elimistö totuttelee siihen vauva-arkeen, että yöllä ei välttämättä nukuta sitten.. =) Tosin ensimmäistä lukuunottamatta nämä kolme muuta on 1-2kk ikäisenä alkaneet nukkua sellaisia 8 tunnin yöunia vähintään.. Jospa tämä viimeinen vitonen olisi yhtä hyväuninen kaveri.

Mutta jatkanpa netissä surffailua ja toljotan jotain typerää netti tv-ohjelmaa, sillä yleensä uni sit tulee jos tulee...

marrasvauva ja masun lämmössä viihtyvä pikku-ukkeli 40+3
 
Huomenia |O
Taas supisteli kahesta kuuteen 6-10min välein ja oli jo tujuja mut aina ku lähin liikkeelle tuntu et loppuu. Seiskalta heräsin ja manasin et per..... ne on loppunu kokonaa sit iski yx kunnon tujaus ja nousin kahville eipä oo taas tuntunu mitää ku oon ylhäällä.
Jos tää tästä ei nyt lähe käyntii niin ei ikinä... :kieh: :( :headwall: :'(
 
mamina:Älä kysy mistä mä laskin,kun eilen olin laskevinani että pe-su aikana on tullut 5.Siis tuolta 1sivulta,mutta eihän 17pvä oo enää sunnuntai päivä..ja en sivuilta alkanut plärää =)

Täällä kanssa mamman vointi on parantumaan päin,maha on kivasti laskenut eikä niinkään enää ahdista.Mutta tää TURVOTUS,mulla nahka kiristää välillä ihan älyttömästi..
Supparit ei innostu yltymään kiperiksi..jos sitten vaikka taas tänään puuhais jotain kotihommia nyt kun jäin jopa hereille kun mies ja neiti lähti.
Tännekin tuli lumi,tosin sää on plussan puolella joten se katoaa tässä päivän mittaan.Mutta meidän pikku missi oli ainakin ihan innoissaan,kun kerroin että ulkona on lunta niin meni heti isin luokse että isi isi,ulkona on luuta :LOL:
Oon muuten nyt tässä reilun viikon sisällä huomannut että kun miehellä helpotti työkiireet ja on taas norm. työaika,niin meidän tytöstä on tullut ihan isin tyttö.Usein makoilee yhdessä sohvalla ja kattelee lasten ohjelmia,tai lukevat molemmat kirjoja..semmosta matkimis puuhaa paljon.Nii joo ja sitte on tullu pimppi,pippeli kausi päälle..välillä on naurussa pitelemistä kun kuuntelee toisen juttuja :LOL:

Onkos muuten muilla tullu harjotus suppareista(mahan kovettumista) semmosia että kiristää myös alapäässä niin että meinaa puristua joka reijästä jotain ulos? :whistle:


ps.onneksi te muut ootte myös odottavia,muuten tämmösiä asioita ei pahemmin vois joka naiselta kysellä :D :D :D


mamskeli ja kössi 38+5
 
Multa on kyllä unet ihan hukassa.. Miten voin olla ollut hereillä jo viideltä.. ja en saanut enää unta. Supistukset varmaan valvottaa kun olo on että synnyttäisi hetkellä millä hyvänsä. Sitten se kuulemma kuitenkin tulee ihan puskista kun synnytys alkaa...
Mun supistukset on vain niin epäsäännöllisiä ja en edes tiedä kuvittelenko sen kivun siihen vai onko se kipu vain alavatsajomotusta suolesta johtuvaa!
38+3
 
Heipähei! Kiitos kaikille onnitteluista :)

synnytyksestä hiukan: Elikkäs 10 pvä illalla tuossa 19 aikaan rupesi supistuksia tulemaan säännöllisesti 10 min välein,tosin ne tuntuivat lähinnä vaan harjotus suppareilta,enkä niistä niin hätkähtänyt.'
Siinä katteltiin telkkaria ja supistukset rusesivat tuntumaan pikkuhiljaa kovemmilta,mutta tulivat edelleenkin 10 min välein,joten tossa 23 maissa menin sitten nukkumaan.
enpä kerinnyt saada unenpäästä kiinni,kun rupesi korventamaan vatsaa aivan todella kovin,tuntui aivan kuin olisi iskenyt hirveä vatsatauti..juoksin vessan ja sängyn väliä,kunnes jossainvaiheessa oksensin sisuskaluni pellolle ja sitten pahoinvointi vähän helpotti.
Supparit ruopesivat ton oksentamisen jälkeen tulemaan todella kovina ja n.5 min välein,joten mies pakotti mut soittamaan synnärille(sanoin vielä siinävaiheessa miehelle että turhaan soitan..) No siinä puhelun aikana menikin vedet ja lähdettiin sairaalaan.kello oli 2.30 kun päästiin perille.

Sinne mennessä olin n.3-4 cm auki.
puolentunnin käyrällä makaamisen jälkeen lähdettiin saliin,supparit olivan jo siinävaiheessa aivan kamalia ja tulivat todella tiuhaan.
Salissa tarkistettiin tilanne ja olin 6 cm auki,pyysin epiduraalin ja sain sen nopeasti.
Hetken aikaa oli todella ihana olo ja nousin sängyltä kiikkutuoliin,kunnes supparit rupesivat tuntumaan kovina alapäässä.

Nousin takas sängylle ja tilanne katsottiin uudelleen,10 cm auki!

04.55 sain luvan ponnistaa ja 05.01 poika oli pihalla :heart:

Sairaalassa siis en kerinnyt olla kun 2,5h ja kuudessa minuutissa selvisin ponnistusvaiheesta.

Tikkejä ei tarvinnut ja kannoin vauvan itse yläkertaan kävellen.

Seuraavana päivänä olo oli kyllä kuin olisin jyrän alle jäänyt,vaikka ei tullut tikkejä niin alakerta oli kyllä järkyttävän kipeä ja jokaikinen lihas mitä musta löytyy..poskilihaksiinkin sattui :LOL:


Täällä sitä nyt opetellaan vaven kanssa eloa väsyneenä,mutta onnellisena :heart:

onnea kaikille muillekkin vauvaantuneille!! ja tsemiä vielä kasassa oleville,kyllä se sieltä tulloo ;) :p


Äitee 78 + Köpi 1vk ja 1pvä
 
Hienoa Äitee että synnytys meni noin hienosti!!

Ilman muuta jatketaan vauvapuolella, kunhan tästä ensin se vauva tulisi ulos... :kieh:

Mulla oli eilisilta ihan yhtä tuskaa... Olo oli tosi huono, mutta vessareissuja ei tullut. makasin sängyllä ja hengittelin tiheeseen sitä huonoa oloa ja mies hieroi jalkoja kun turvotus teki taas levottomat jalat. Alas vihloi julmetun kovaa- tällä kertaa ei ollut niitä kuuluisia luukipuja, vaan ihan siellä itsessään sattui. Jalkoja en voinut ajatellakkaan siirtäväni, sillä se sattui tosi paljon. Sängystä ylös nouseminen oli kamalaa ja alaselkään sattui kovasti. No, siitä se sit vähän helpotti jonkinajan päästä ja menin nukkumaan. Yöllä heräsin menkkaoloon, mutta eipä sitä jatkunut pitkään.

:/ ja aamulla herätessään sai taas todeta olevansa kotona....

Huomenna olisi laskettu aika. Mulla hajoaa pää tän kropan kanssa kun mitään ei voi tehdä ilman hirveitä kipuja.

sori valitus, mutta nyt on kyllä muutama tosi huono päivä takana. Pitäisi ottaa itseään niskasta kiinni ja yrittää vaan ajatella positiivisesti... :ashamed:
 
Huomenta! Mie sit heräsin puolestani neljältä! OLINKO EKA:D??
Kuuteen asti valvoin ja jatkoin unia vajaan parin tunnin verran.. onneks sai edes vähän nukuttua lisää.
Tännekin on tullu lunta niinku sinne teillekin päin, Mamskeli. Ihan märkää, mut onpahan kuitenkin:) paljon valosampaa on heti.

Tosta viikonlopun saldosta, ni etusivunlistan --ja miun laskuopin, mukaan ois tullu nyt 4vauvaa.

Mamskeli, noista harkkasuppareiden tunteesta, miusta välillä tuntuu just sellane lievä ponnistamisen tarve, ja just tuntuu et se pää tunkeutuu:)

PERS* et menee hermot ukon kanssa! ei voi koskaa olla kotona, viikonloputkin on aina täynnä omaa ohjelmaa, koskaan ei oo aikaa olla vain ja ainoastaan mein kanssa!!!!! Mie oon niin kyllästynyt tohonkin et oon aina esikoisen kanssa kahestaan, aamukuudesta iltakuuteen ja kaikki muut viel päälle! miehellä on omaa aikaa, mut miulla ei!!! :kieh: :kieh: :'( miksi mie oon aina se joka on yksin vastuussa lapsesta (kohta vielä sit kahdesta..) saa*ana!
nyt supistaakin ku niin hermostuu.. nyt sujus synnytys varmaan hyvin kun on niin paljon paineita kertyny! se ois yks ponnistus ja tulis oikee vauhilla! :kieh: :LOL: :LOL:

mamina 38+5
 
Tosi samanlaisia tuntemuksia meillä monella. Ei varmaan mee kauaa (ai miehä oon sherlokki..) ni on kaikki vaavat pois massuista :heart:
Niinku Veijarikin kirjoitit, ni tota menkkatuntemusta on täälläkin usein, ja sit viimeyönä oli taas mahan sivut niin kipeenä (on vieläkin) et painelukin sattuu! Sängyssä on ihana olla kunhan ei tarvi liikkua tai nousta ylös:D toisinaan ei kyl oo ees paikoillaa hyvä olla.. :|
No pian meistä varmaa jokainen kaipaa kaiholla omaa kumpuaan, aika kultaa muistot, ei varmaan tuu mieleenkää et miten raskasta tää aika kuitenkin oli.
 
"Viimestä" viikkoa lähetään viemää, tänää poksu 39 tasan.
Mun tekee edelleen mieli vaan nukkua ja syödä :p
Kävin aamulla viemässä pienemmän tarhalle ja huhhuh, kylläpä kävelemisestä on tullu vaivalloista :eek: tai sitte se oli vaan tällä reissulla.

Ompas ollu taas supistelurikas yö joillain, harmi että on kesken loppunu.

Täälläki sormia turvottaa ei onnex kipeetä tee mut ne on semmosen tökön tuntuset...

Mä meen taas pitää meiän sohvaa kasassa :whistle:
 
Huomenta

Täällä on viime yönä saatu ensimmäiset supistukset, jotka on ihan aiheuttanut jonkin asteista kipua sekä alaselässä, että alavatsalla :) Jei! Lisää niitä kiitos! Ne jäi kuitenkin vain muutamaan, alkoi 00.30 aikaan ja viimeisen tullessa kello oli jo melkein 02.00.. eikä niitä tosiaan yhteensä tullut ku varmaan joku 4-5kpl. Iltasella mies hiero noi akupisteet taas ja sitten heiluteltiin lakanoita ja saunottiinkin, niin oli kyllä saunan jälkeen masu aika pitkään semmonen kireän olonen... ja yöllä sitten muutaman supistuksen antoi! :) Miehelle laitoin just viestiä asiasta töihin, niin tuli takasin, että oli viime yönä nähnyt unta, että oltiin lähetty synnyttelemään. :)

Nyt vaan sama tahti päällä etiäpäin.. tänäänki luvannu mennä kaupungille lounaalle ystävän kans.. :) Eli ei muuta ku koiran kans aamulenkille nyt ja sitten 12.00 kaupungille. :)

Jaksamisia kaikille masujen kanssa tai sitten pikkuruisten vaavien :D

Mecu&Möhö 38+5
 
HELOU!

Voi olla mamina että heräsit ekana neljältä, mä nukahdin vasta puoli neljä.. :) Ihan häränpyllyä heittää mun aikataulut. Sit seitsemältä ylös ja puoli tuntia ehdin torkkua ennen neuvolaa. Tää päivä taitaa mennä taas usvassa.

Neuvolassa ei mitään ihmeitä,kaikki ok, äitipolille soitettiin aikaa ja VASTA ensiviikon perjantaille.. Sunnuntaina sitten tuleekin jo kaksi viikkoa yli. Neuvolasta yritti sanoa että on jo viides ja vaikuttaa isolta että eikö aiemmin, niin ei.. sit vaatii erillisen lähetteen. No maanantaina sit seuraava neuvola ja siellä katotaan toi mitta ja tilanne että laitetaanko sit nopeemmalla lähetteellä uutta aikaa sinne. Paino oli taas pudonnut, sf-mitta jo 38...kääk..mut vauva ei edelleenkään ollut laskeutunut,joten sekin nostaa tuota mittaa.

Nyt pitkälleen sängyn päälle, neiti vielä nukkuu, heräs aamulla hetkeksi mut nukahti uudelleen, on yskiä paukuttanut melkein koko yön! Sekin piti lisäksi minua hereillä.. Päivällä ei paljoa flunssasta tiedä mitään, vähän nenu vuotaa mut yöt sit rykii niin että tuntuu että tukehtuu limaan.. Jospa pian hellittäis.

Jaksamisia kaikille ja pitkää pinnaa.... =)

marrasvauva 40+3
 
Paljon onnea kaikille vauvan saaneille! :heart:

Tuli käytyä turha hälytys synnärillä. Ihan koko su-illan ja alkuyön supisteli kipeästi ja soitin ja mentiin ja siellä yö tarkkailussa, mutta supparit loppui ja kohdunsuu ei vielä valmis eikä vielä yliaikainen, niin kotiin passitettiin. :eek: No ei haittaa kun hoitopöytä vielä kasaamatta ja kiireistä tuntui osastolla olevan.

Jo synnyttäneet (nyt tai aiemmat raskaudet), miten on kakka- ja pissa-asioiden kanssa synnytyksessä? Kertokaa :snotty:
 
piiku2....monesti kun synnytys käynnistyy luonnollisesti, luonto hoitaa suolen tyhjennyksen, ainakin suurimman osan. mut käynnistetyissä synnytyksissä, suoli ei välttämättä tyhjene.
mulla tässä synnytyksessä tuli peetä koko suolen mitalla..ja mua hävettää :ashamed:
pee haisi..ponnistus oli tosi tuskallinen, kun vauva tuli avotarjonnassa, eli takaraivon mokkula pusersi mun peräsuolta huolella.vauvan pää oli 35cm, niinkun meillä ollut kaikki isopäisiä lapsia..ja tuohon päähän tuli vielä senttejä lisää tarjonnan takia.
muistan ponnistaessani puoliks itkien sanovani, et pa..akin haisee, johon kätilö sanoi vaan, et me ihmiset ollaan sekasyöjiä..eihaittaa..mut kyllä mua hävetti ja hävettää edelleen..

yleensä joka reiästä tulee vähän jotain..synnytyskanavahan kulkee ihan peräsuolta myöten, jote vauva pusertaa kaiken tavaran ulos..

manhis ja poju 11vrk
 
Moi vaan!

Juu, lunta tuli ja täytyhän sitä sit lumileikeissä jo käydä! Sisälle ku tultiin, ni likka valitteli että kerranki ku on ulkona kivaa, niin miks täytyy sisälle tulla.. Lupasin et syömisen ja unien jälkeen pääsee kyllä varmasti takas. Ennen lumileikkejä käytiin vielä kirjaston satutunnillakin.

Mut olipahan tarpominen tuolla ulkona, vaikkei lunta nyt vielä niin mahottomia ole. Mut sit kun vetää vielä Stiigaa perässä! Eipä tuo tasasella maalla mitä, mutta nuo mäet! :eek: Sisälle tultua sitten vaan nojailinkin hellan laitaan ku sapuskaa laitoin.

Pissi- ja kakka-asiat synnytyksessä. Täällä ainakin tyrkätään jokaiselle peräruiske (ainakin käsittääkseni), sen sain ainakin ite viimeeks. Ja veskissä saa käydä kesken synnytyksenkin tiristelemässä, mut jos ei pissi muuten tuu, ni sit katetroivat. Onhan ne kätilöt varmaan kaikenmoista nähneet uransa aikana, joten tuskin ne pikkukikkareesta hämmentyvät.

Täytysköhän se käydä pitkäkseen. Päivällä uni tuntuu kyllä maistuvan, illat menee vähän kupeksiessa ja yöt vessaan heräillessä. Joten 1,5 h unoset päivällä piristää ihan kummasti! =)
 
piiku2:mulla edellinen käynnistettiin ja tyrkättiin juuri tuo peräruiske,vaikka se touhu oliki epämieluisa niin ennemmin niin kun lentelee pitkin salia :D
Itsellä sitten vuorostaan salissa lens laatta pitkin näyttöruutuja liiallisesta ilokaasusta ;)

Ja unohdin aikasemmin mainita että väsymys on täälläkin ihan hirveetä.Yöllä pyörin vaan ja heräilen,tänä aamuna 5 jälkeen.Onneks päivällä saa hieman ladattua akkuja,muuten en kyllä jaksais..
 
Mullaki on molemmilla kerroilla tyhjätty suoli "huuhtelemalla" vai mikskä sitä kutsutaa ku vedellä tyhjätää?

Onko muilla armoton syömisen tarve koko ajan??? Mulla pitäis koko ajan olla jotain syötävää, tosi kiva sitte myöhemmin päästä näistä kiloista eroo.....

Mulla ei onnex oo ollu öisin vaikeuksia nukkua vaik nukun päivälläki useamman tunnin.
Herään kyl joka aamu vähän ennen seiskaa valmistelee itteni ja lapset tarha ja koulu päivää.
 
Moikkulat kaikille!
On se jännä et vaikka tietää että synnytys on yhtä tuskaa niin tulee sellanen hyvä olo ku lukee toisten kertomuksia. Toivois että itteki pääsis kärsimään :LOL: . Aamulla kävin siellä sokerirasitukses ja saas nähä mitä tulokset sanoo. Mä kyllä epäilen että mulla olis mitää, mut kait se on hyvä tarkistaa. Oli vaan tooooosi tylsää istuu siellä 2,5 tuntia odottamassa... Eikä se "mehukaan" ollu niin pahaa ku mitä mä odotin. Onpahan tuoki koettu. Iltapäivällä saan sit tulokset...tai periaatteessa tunnin päästä.

Missäs se LEP oikein luuraa??? On tainnu alkaa siellä tapahtumaan. Toivottavasti kaikki LEPillä kuitenki kunnossa.

Jännä ja vauva 38+6, eikä tarvis seuraavalle viikolle mennä!
 

Yhteistyössä