Herkkupeppu, voimia sinulle ja perheellesi :hug: Nyt en muista, oliko tämä ensimmäinen keskenmenosi, mutta mikäli oli, niin ÄLÄ LUOVU TOIVOSTA! Älä luovu vaikka olisi viides km... Paranna itsesi, sure surusi ja kun siltä tuntuu - jos tuntuu - niin tee uusi yritys. Ei salama rajattomasti samaan paikkaan lyö, onneksi!
Sitten omiin kuulumisiin. Odottelin viime viikolla istukkabiopsian tuloksia ja soitin sitten lopulta perjantaina aamulla sairaalaan, kun tuloksia ei kuulunut. Ystävällinen hoitsu lupasi soitella genetiikkaan ja soittaa minulle takaisin, mutta kun soittoa ei tullut klo 4 mennessä sanoin miehelleni, että "nyt ei muuten tule hyviä uutisia - vauvalla on varmasti jotain vialla" ja itkin käytännöllisesti katsoen koko perjantai-illan. Kyyneleet vain valuivat, mutta en osannut selittää miksi.
Minulla oli eilen neuvola ja muutamaa tuntia ennen neuvolaa soi puhelin ja pelästyin aivan hirveästi kun näin että olivat soittaneet oudosta numerosta. Puhelu oli mennyt vastaajaan ja huokaisin syvään kun puhelu olikin asuntotoimistolta. Soitin reippaasti takaisin ja olin ihan JEE, JEE kun tarjosivat meille isompaa rivariasuntoa.
Suljin puhelimen ja ajattelin soittaa miehelle samantien, kun puhelin soi uudelleen ja näin uuden oudon numeron. Vastasin jostain syystä koko nimellä, vaikka aina vastan pelkällä etunimellä ja kun kuulin "Äitiyspolilta... pysytykö puhumaan" maailmani pysähtyi siihen paikkaan.
Kyselivät kauheasti että "mikä olo, onko kohdussa tuntunut mitään" ja kun kerroin tuntemuksistani, sanoi hoitsu että "kuulostaa TODELLA lupaavalta - älä nyt hermoile, sillä tämä ei välttämättä ole mitään. Niin kauan kun vauva on kasvanut ja kehittynyt normaalisti on kaikki todennäköisesti ok, mutta meidän lääkärit haluavat varmistaa joten haluamme sinut tänne".
Aavistin siis sen että jotain on vialla, vaikka vielä sitä ei pystytäkään 100% varmuudella sanomaan, sillä minulta löytyi istukkabiopsiassa ns. istukkamosaiikki. Keskiviikkona menen äitiyspolille lisätutkimuksiin. Aivan ekana ultraavat ja se kertoo kuulemma jo paljon (ratkaisevaa on sikiön kehitys) ja sitten suoritetaan lapsivesipunktio ja sitten taas odotellaan tuloksia...
Meillä on tilanne siis se, että meidän vauva on joko täysin terve, tai vakavasti vammainen, eli nyt on todella hermojaraastava tilanne, mutta tässä ei voi tehdä muuta kuin odottaa.
Kävin sitten siellä neuvolassa. Olin jotenkin niin masentunut, että tutkimuksetkin menetti hohtonsa. Kaikki arvot oli ok, en ollut edes lihonut kuin 1,5 kiloa 9 viikon aikana vaikka olin sunnuntaina kaksinkäsin vetänyt ristiäisissä herkkuja huiviini.
"Neuvolan täti" oli aivan ihana. Hänellä ei ollut kokemusta istukkamosaiikista, joten juttelimme pitkään siitä mitä minulle oli sairaalasta sanottu ja hän halusi tutkia minut tarkemmin. Paineli kohdun eikä puhunut mitään kun pisti Dopplerin päälle... mutta hymyili kuin hangon keksi ja sanoi "Kuulitko!!! Sydänäänet löytyivät heti!? Kuulitko, nyt potkaisi... ja taas... ja nyt se suuttui kun kuunnellaan ja lähti pakoon... ja nyt tulee takaisin - ja potkii näköjään kunnolla! Ei saa vissiin häiritä hänen rauhaansa!"
Vaavin syke oli 145-150, liikkui kuulemma todella reippaasti ja kohtu oli kasvanut. Ei kuulemma ole mikään läskimaha vaan vauvavatsa ja hoitsu sanoi, että jos kehitys on ratkaiseva tekijä, niin älä huolehdi, sillä hänen kokemuksellaan vauva on todella aktiivinen ja vakavissa kehityshäiriössä ovat vauvat yleensä flegmaattisia.
En tiedä onko hän oikeassa, vai sanoiko noin vain minua rauhoittaakseen, mutta oli miten oli, yritän ottaa rauhallisesti keskiviikkoon asti kunnes olen päässyt juttelemaan erikoislääkärin kanssa. On kuulemma äärimmäisen harvinaista, että mosaiikki löytyy myös sikiöstä, mutta jos löytyy, niin silloin on ennuste kuulemma todella huono.
Saavat minun puolestani tutkia kunnolla, sillä vaikka meillä kävisi huonosti niin ehkä siitä on apua joillekin toisille. Sitä vaan mietin, että olisko tuo istukkamosaiikki koskaan paljastunut jos en olisi käynyt istukkabiopsiassa? Lapsivesipunktiossa kun ei kuulemma istukan kromosomit näy... Eli onko yleisempi vika kun mitä luullaan?
Toivon vaan että selviän lapsivesipunktiostakin ilman ylimääräisiä verenvuotoja kun on tuo verenohennuslääkitys... täytyy tänään pistää vähän myöhemmin ja huomenna vasta illalla kun vuoto on tyrehtynyt.