*MarrasMassutII kesäkuussa*

HepsKatti
Tulin toivottelemaan hyvät juhannukset meille kaikille :) !

Ja sen verran vielä, että mies on ollut tässä raskaudessa mukana vain niskapoimu-ultrassa ja rakenneultraan on tulossa myös. Esikoisesta oli myös ultrissa sekä ensimmäisellä neuvolakäynnillä.

Mulla alkaa liikkeet tuntua jo paljon selvemmin ja ovat muuttuneet niistä kuplista pieniksi töytäytyiksi, ihanaa :heart:

Mulla ei ole mitään kummia mielihalua ruoan suhteen tullut tässäkään raskaudessa, mutta aurajuustoa tekisi mieli vetää paketista kaksin käsin. En kuitenkaan ota pientäkään riskiä sen suhteen, joten turhan usein on sitten aurajuustoista pizzaa, nyyttiperunoita grillissä tms :LOL: Muuten maistuu oikein hyvin melkein kaikki hedelmät ja karkki.
 
LEP
Marrasmasut taitaa ei taida olla vielä toipuneet juhannuksen vietosta? :) Meillä oli oikein mukava juhannus. Lähdettiin uusien tuttavuuksien mökille ja siellä oli oikein rentoa menoa. Mukavaa kun heistäkin oli nainen raskaana, niin ei tarttenut ihan yksin katsella muiden kaljoittelua. :p Eilen palailtiin takaisin ja koirat on olleet ihan väsyksissä juoksemisesta sekä uimisesta.

Siellä vertailtiin oireita tämän naisen kanssa. Hän on ollut leppoisa odottaja kokoajan ja minä taas meinaan olla enemmän ja vähemmän kiukkuinen yms. Hänellä iho huonontunut ja pieniä näppyjä voi tulla, mulla iho loistavassa kunnossa. Hänellä karvojen kasvu nopeutunut, mulla hidastunut. Jännityksellä odotellaan, että odottaako toinen mahdollisesti eri sukupuolta olevaa sitten? ;)

Tänään rv 17+2 menossa.
 
Toivuttu on... mitä nyt että viime yönä heräsin julmettuun vatsasärkyyn ja minä tietenkin säikähdin oikein perusteellisesti että nytkö tässä käytiin huonosti :eek: Onneksi iski ilmeisesti vain jonkin sortin vatsatauti sillä tilanne rauhoittui.

Tänään alkoi sitten piinaviikko, eli viikon päästä maanantaina on seuraava rakenneultra. Päästiin onneksi ukon kanssa viikonloppuna juttelemaan kunnolla asioista, joten olen ihan hyvillä mielin vaikka toki välillä mietinkin asioita.

Onneksi koira on viimeisillään tiineenä, jotta on muutakin ajateltavaa kun mittailen hänen lämpöjään ja seurailen sokereita; iski meitin koiramammaan raskausajan diabetes eli samat vaivat näköjään kuin ihmisillä ja keskiviikoksi on varattu varmuuden vuoksi sektio kun voipi olla että pennut ovat päässeet liian suuriksi :/

Soittelin tuossa juuri korvapolille ja vaihdettiin taas allergialääkitys takaisin Nasonexiin ettei ala vain suotta supistelemaan tuon Rinomarin takia, vaikka se onkin kielletty vasta viimeisellä kolmanneksella. Nyt onneksi on sateistakin, joten saan varmaan lääkityksen toimimaan ennen kuin seuraava siitepölyaalto "hyökkää".

Muuten olo on ihan ok. Välillä juniori on ollut pitkiäkin aikoja hyvin rauhallinen tuolla masussa enkä ole tuntenut mitään raskausoireita, mutta tänään on tuntunut heti aamusta alkaen pientä pulinaa ja kohtuakin on repinyt ihan kiitettävästi. Odottelen vaan liikeiden tuntumista mutta siihen saattaa mennä vielä aikaa...

Tänään rv 17+5
 
Juhannus meni siinä ku mikä muuki tahansa päivä.
Eilen kävin jo vähän alessa pyörimässä ja löysinki pojille edullisesti vaatteita.
Ollaan menossa ens kuun alussa kaverin häihin ja pitäs löytää viellä jotain vaatetta, on se noilla miehillä helppoa,senkun vetävät puvun päälle |O
Oon viellä saikulla tän viikon ja hyödynsin sitä ja pesin ikkunat! Ihanaa ku se on viimeinki tehty! Täällä sadellu koko päivän eikä viitti edes poikia harkkoihin viedä etteivät tuu kipeiksi, viikonloppuna ku on suunnattava Mikkeliin turnauksiin =)
Yöllä tulin siihen tulokseen että nyt on unohdettava toi vatsalla nukkuminen, siitä ei tuu enää mitää :/ Ja aamulla ku heräsin ni oli taas selkä ja vatsan puoli arkana, mietinki sitte että vaihtaakohan sitä vähemmän asentoa yöllä näin raskaana ollessa??? Ku välillä on tääläsia aamuja ku ois nukkunu koko yön samassa asennossa......
Tuli noista mielihaluista mielee että mun tekee edellee kaikkea kylmää ja raikasta mieli mm.jäätä, mehujäitä ym. Ja tää raskaus on siitä poikkeuksellinen että mun tekee mieli suolasta ku yleesä raskaana tai ei ni oon vaa makeen perää :saint:
:wave:
 
Heips

Täällä on toivuttu juhannuksesta joten kuten, tosin kamala väsymys jäi.. vaikka ei mitenkään railakas ollu tuo v-loppu. Ei tullu valvottua kovinkaan myöhään, mutta kai se mökki-ilma vaan väsyttää. :)

Kovasti täällä odotellaan seuraavaa neuvolaa, ku tuntuu ettei masu kasva eikä oo tuntunu kovin selkeästi liikkeitä.. *pelko persauksessa* Sisko kyllä just puhu, että josko se vaavi on kääntyneenä selkärankaan päin, niin ei sen liikkeet tunnukaan.. ja viikkoja kuitenkin niin vähänlaisesti vielä. Noh.. neuvolassa jos kuulis sydänääniä taas, niin sitten ois helpotus :)

Voi kun alkais jo kunnon kesäilmat.. tai no ei tarttis olla mikään kammo helle, mutta vois olla kuivaa. Taas sataa, ja on tylsää :( Launtaina oli kunnon päänsärky ennen ku se ukkonen alko, meni kyllä sitten ohi kun lakkasi ukostamasta.

Jokos ootte rientäneet alennusmyynneille? Mulla ei oo mtn intressejä lähtee ihmispaljouteen tappelemaan alennus vaatteista. :)

Mecu & Möhö 17+1
 
Hei.Juhannus tuli mökkeiltyä ja vettä ei satanu kuin yöllä:)Mulla L.A. 28.11. ja Tays, Etisistukka,onko muilla kokemuksia?Seuraava ultra 18.7. ja sitten viikolla 30.....Ensi viikolla lähdetään 2,5 viikoksi lämpimään miehen ja 3 v.tytön kanssa.Mulla on paino noussut jo n. 4 kg. ja maha valtava ja muutenkin aika hyljeolo :( Oon normaalisti 165/50, joten tuntuu kyllä jo muutama kilo.Liitoskivut vaivaa öisin, koitan joogailla iltaisin,se auttaa:)Millonkas tuo äitiysloma aloitettava viimestään? :eek:
 
Moikka jonnuzka! ootko siis uusi täs pinossa? miten miust nickis vaikuttaa niin tutulta.. :saint:
Meillä onkin LA:t samaan aikaan ja näköjään myös rakenneultra:D Äitiysloma-laskuri taitaa olla tuolla kelan sivuilla, sielt näkee millon se alkaa.
 
Täällä meni juhannus rauhallisesti. Olin kuskina miehelle joka sai sitten ittensä ihan hyvään tuiteriin vaikkei pitänyt kauheasti juoda. Sillä kun on nykyään niin huono viinapää :LOL:

Oltiin rannassa katsomassa kokkoa ym joku 4h ja mulla oli täysi talvivarustus päällä. Perjantain-lauantain välisenä yönä sitten heräsin kauheeseen kurkkukipuun ja siitä se flunssa alkoi.. Ihan perseestä kun on muutenkin niin vähän energiaa niin tuntuu että tää tauti pääsi iskemään oikein kymmenkertaisena :snotty:

Tänään oli pakko olla pois töistä kun oli ihan kamala olo ja kohta täytyy varmaan soittaa että ehkä mä en huomennakaan tule.. No, jos keskiviikkoon mennessä selviäis vähäsen voiton puolelle niin ei tarttis siellä rakenneultrassa yskiä keuhkoja pihalle ja huohottaa kun ei saa henkeä nenän kautta ollenkaan :(

Onneksi piristää masun kasvu ja Toukan päivittäiset potkuilut :D Mun ihana pieni :p

Chala & Toukka rv 19+0
 
Moi!
Täälä vietettiin juhannusta aatto Kauhavalla kattoos lentäjien juhannusta ja seuraava päivä oltii siskolla. Ihan kivaa mut toisaalta tympiää ku muut juo. Etenki ku pyysin et jos mies sen verran kunnioittas mun selvin päin oloa että pitää ittekki järjen mukana juomises..
No nii vissii.. :/ ja ihmetteli vielä sunnuntaiaamuna ku oli nii huono olo.. :eek: :x
Että sillee.. :D

Tänään oli taas neuvola. Sain ajat perhevalmennukseen elokuulle. Neljä tapaamista ja tutustuminen synnytyssairaalaan. Kaikki oli hyvin. Vauvan sydän löi mukavasti. Neuvolatäti sano et liikeitä voi tuntua 2-3 viikon päästä. En viittiny sanoo et oon ollu tuntevinani niitä jo viime viikolla. Eka muljahtelua ja sitte lauantaina selvää muksimista.. Ainaki vahva usko näin.. :heart:

Catherine 17+1
 
Iltaa!

Nyt on viikon kesäloma ja Juhannus takana päin. Tallinan retki oli erittäin onnistunut ja pedikyyri oli taivaallista :)

Mielihaluista mullakin on ollut aurajuustoon ihan hirveä himo. Pizzaan ja perunoihin olen sitä innolla lisännyt. Muuten on selvinnyt vähillä ruokahimoilla ;)

Kateellisena minäkin täällä odottelen yhä vauvan liikkeitä. Vihlotaan ja kaiken maailman muita kolotuksia on joo ollut, mutta ei liikkeitä, vaikka kuinka olen kuulostellut :/

Perjantaina on onneksi neuvola. Mulla on ollut huolestuttavan usein supistuksia. Tosin tänään vasta ymmärsin niiden olevan supistuksia, kun kysyin työkaverilta sitä :whistle: Mä olen vain painanut eteenpäin täysillä esim. sauviksella jos jotain tuntemuksia on ollut. Mies on vielä vieressä lyönyt tahtia. Mies kyllä vähän järkyttyi, kun kerroin niiden olen supistuksia. Täytyy alkaa ottaa vähän rennommin. Onneksi mies on kuitenkin innolla ollut mukana kaikissa neuvola ja ultrakäynnäillä, joten hänkin saa kysellä "tyhmiä" kysymyksiä kätilöltä.

jonnuzka mäkin vähän ihmettelin milloin sitä oikein voi lähteä mammikselle. Kelan sivuilla puhutaan vain päivistä, mutta lasketaanko siihen myös lauantait? Onko sulla mamina parempaa tietoa?

Onko kenelläkään mitään hyvää nettisivua tai vinkkiä siitä mistä mä löytäisin hyviä juhlavaatteita häihin? Mieheni sain viime viikolla kutsuin polttareihin elokuun puolessa välissä, joten häät on todennäköisesti syyskuussa. Nyt jo hirvittää mistä mä löydän mitään kivaa päälle pantavaa :eek:

Teho 17+5
 
HepsKatti
Tuosta äitiyslomasta. Kalenterista lasketaan kaikki ne päivät, jotka ei ole punaisella (pyhäpäivä ) merkattu, eli normaalisti myös lauantait. Sitten taas toisaalta voi niitä arkipyhiä osua keskelle viikkoa ja niitä ei sitten lasketa, mutta ne tosiaan sitten punaisella, jos ei lasketa mukaan. Ja loman voi aloittaa muistaakseni 30-50 päivää ennen laskettua aikaa.

Tänne ei mitään uutta. Juhannuksen rauhallisuuksista selvitty :LOL:
 
heippans!täällä kanssa toivutaan jussin jälkesestä flunssasta,on kyllä voimat kaukana hukassa!!..ja muuttorumba alkaa torstaina..voi tsiisus,mua jo valmiiks hirvittää tuo pakkaus ja purkaus!ok,hyviä vointeja kaikille!

lulu 18+4
 
Kovin oli rauhallinen meidänkin juhannus. Mies oli koko juhannuksen töissä, joten oltiin ihan kotosalla. Ei mua olisi kiinnostanutkaan lähteä mihinkään mökille, kun ilmakin oli mitä oli...

Mulla on rakenneultra ens viikon torstaina, sitä tässä innolla odotellaan. Toivottavasti vauva olisi "avoimella" tuulella, että näyttäisi meille sukupuolensa :)

Viime viikolla ostin ensimmäiset vauvan vaatteet, ihan vaan muutaman potkupuvun, kyllä olis tarjolla niin paljon ihania vaatteita, että tulee valinnan vaikeus eteen. Löysin onneksi täältä odotus-puolelta hyvän viestiketjun, johon on listattu mitä kaikkea äiti ja vauva tarvitsee syntymän jälkeen, välttämättömät ja sellaiset nice to have -tavarat. Olinkin jo mielessäni tuskaillut, että mistä minä tiedän, mitä kaikkea vauvalle täytyy hankkia ja esim. minkä verran ja minkä kokoisia vaatteita tarvitaan. Putosi iso kivi sydämeltä, kun huomasin sen listan...

Äitiysloman alkamisesta: kokeilkaapa tätä kelan laskuria.

http://asiakas.kela.fi/vrlaskenta_app/VRLaskentaApplication

Siihen kun syöttää vauvan lasketun ajan, niin saa tulokseksi päivän, jolloin äitiysloma on viimeistään aloitettava ja milloin sen saa aikaisintaan aloittaa. Mulla äitiysloma alkaa viimeistään 23.10. ja vasta silloin ajattelin myös jäädä lomalle.
 
Hip. Jussista on kai toivuttu. Ilmat olivat hyvät tuolla länsirannikon saaressa ja meri-ilma niin virkistävää ja väsyttävää samalla kertaa. Tyttö tykkäs hakata äitiä vastalla, eipä ole tehnyt sitä sitten viime kesän. Univelkaa tuli - jalkapallon takia. Se on meidän perheessä minä joka on urheiluhullu. :LOL: Mies ja tyttö jäivät vielä anoppilaan kun minä tulin töihin. Ensimmäistä kertaa olen tytöstä erossa näin kauan (kolme päivää kun huomenna tulevat takaisin). Kääk! Taitaa äitille olla pahempi paikka kun tytölle. :)

Eilen kävin shoppailemassa vähäsen. En mitenkään tarkoituksella alennusmyynneissä vaan vaatetta häihin olisi pitänyt löytää. H&M:ltä itselle lähti pellavahousut puoleen hintaan (ei hääkelpoiset) ja tytölle housut, Stockalta tytölle takki, ja muuten vähän kaikkee pientä. Kolme tuntia sain käytettyä mutta ei ratkaisua häävaateongelmaan (miehillä TOSIAAN helppoa) eikä häälahjaan ja häät jo 5.7. Ei kun tänään uudelleen...

Aika huono tuo mammavaatetarjonta täällä Turun keskustassa. H&M oikeastaan ainoa paikka mistä jotain löytyy. Alusvaatteita KappAhlissakin. Noita imetysliivejä katsoessani tuli mieleen suositella teille etukäteen jo Carriwellin saumattomia imetysliivejä. Esim. täällä
http://www.valkoinenpuoti.net/products.php?g1=71041e nuo "comfort bra". Ovat ihanat varsinkin yöllä kun eivät purista sitten mistään! Esikoisen kanssa oli parit sellaiset ja ehkä nyt ostan uudet. Päivällä oli toiset liivit, muistaakseni nekin Carriwellin "seamless drop cup bra"... Täytynee kaivaa esille ja tarkistaa. Onneksi alkkareitakin löytyy kun tavalliset puristaa jo. Tosi seksikkäät nuo yli vatsan menevät (ja kauhtuneet) alkkarit... Hmmm... Hehe...

Äippälomasta - Kelan sivuilla on laskuri mihin pistetään laskettu aika ja se antaa äippäloman aloitusajan. Mulla esim. 17.10. kun otan sen 30pv ennen... Meillä töissä palkanlaskijakin käyttää tuota laskuria kun papereita täytellään.

Töitäkin pitäisi ehkä harrastaa. Mukavaa päivää!

Taneli 18+3
 
Heippati vaan kaikille!

Juhannus meni mukavasti ja nyt enää tämä viikko töitä ja sitten koko heinäkuun lomilla. Tuskin kamalasti koneen ääreen tulen, kun mökieillä ja matkoilla menee aikaa. Mutta elokuussa sitten taas lukemaan kuulumisia ja kertomaan omia. (Oispa hyvä, jos joku tekis heinäkuun pinosta sivun tiivistelmän! :LOL: )

Eilen oli rakenneultra. =) Kaikki oli hyvin ja hauskaahan sitä oli pikkuinen nähdä. Ja kyllä taas oli mukava ja asiantuntevan oloinen kätilö. Onkohan Naistenklinikalla panostettu koulutukseen? Viisi vuotta sitten olivat paljon tylympiä. Nyt ollut molemmilla kerroilla tosi mukavaa ja asiallista.

Ei sen ihmeempiä, maha paisuu.

Iloista kesää kaikille!

Baby-Alpakka ja pulleropallero 18+6
 
TeSuLah, sanohan sie kun niin paljon tiedät kaikesta, et onko miun vaivat ihan normaaleja vai onko kyse jostain erityisestä (tulee vaa mieleen sanat lantionlöystyminen tai kohdun laskeuma.. :eek: )
..kun olin eilen kaupungilla, alkoi sit siinä kävelessä särkeä/pakottaa tonne kohtuun.. ja sitten tuntui kuin koko kohtu ois painanut tonnin ja valahtais minähetkenä tahansa ulos.. |O Sit myös tossa häpyluulla tuntui ilkeetä painetta.. En viiti suoraan sanottuna neuvolaa soittaa kun siel on se sijainen, en viimekskää saanut siitä mitään irti.. :/

Ihania vaivoja täällä :| Kaikenlisäks esikoisella joku ihme vaihe menos et nukuttamiseenkin menee pari tuntia, päiväl sekä illalla.. ihanaaaaa!! :kieh:
 
Taitaa olla tarttuvaa tuo flunssa, kun muhunkin iski.

Juhannus hujahti rauhallisesti, kävin yhdessä pikaisessa ultrassa supistusten takia, mutta kohdunkaulalle ei ainakaan vielä ollut onneksi tapahtunut mitään. Nyt pitää vielä odottaa pissanäytteiden valmistumista...

Täytynee poiketa alennusmyynneillä, kunhan esikoinen käy päikkäreille isin kainaloon.
 
Heipparallaa!

Mä ostin kesän hääjuhliin mekon Vilasta. Se on ihan normaali mekko, ei siis mikään äityismekko. Se on olkaimeton ja lähtee rinnan alta laskeutumaan. Katsottiin, että sitä kangasta oli sen verran reilusti rypytettynä rinnan alta lähteväksi, että masua mahtuu aika paljon alle ennen kuin alkaa helma nousemaan. Maksoi noin 40-50euroa, normaalihinta. Kätevää siinä on se että sitä tosiaan voi käyttää ihan vaikka ei olisikaan raskaana.

Mies on ihan innoissaan kun vatsa kasvaa. Onhan se tietenkin helpompaa niin, ettei kammoksu mun pyöristyvää olemustani =) :heart:

Mulla on potkut vähän vähentyneet, ei enää polje kunnon sarjoja. Toivottavasti on kaikki ok... ensi viikolla on rakenneultra, joten siellähän se nähdään. On niitä potkuja siis vielä olemassa, mutta mun mielestä vähemmän. Olen kyllä ollut nyt aktiivisempi itse, että josko Veijari lepäilee. Ja tosiaan tuo vauvan asentokin vaikuttaa.

Juhannus meni urheillessa yhdessä miehen kanssa. Oli kyllä tosi ihanaa, oltiin kahden ja touhuttiin kaikenlaista kivaa. Punttiksellekin mentiin kahtena aamuna peräkkäin heti aamusta. :D

Täällä ei onneksi flunssaa, se nyt tästä väsymyksestä puuttuisikin..
Koittakaahan te, jotka olette sen kouriin joutuneet, parantua pian! Lepoa ja vitamiinia :hug:
 
Hei mamina En mä nyt niin kauheasti tiedä. ;) Otan kyllä asioista kovasti selvää ja mua on aina kiinnostanut raskausasiatkin ennen kuin olen itte edes ollu raskaana.

Kyllä nuo sun vaivat kuulostaa ja vaikuttaa niin tutuilta, tässä vaiheessa kohdunkannatimet venyy ja aiheuttaa kipua siksi, mulla ainakin. Nivuksissa myös kipu tuntuu juuri siksi, mulla menee välillä vasen jalka alta, kun on niin kova kipu nivusessa. Häpyluun kivut voivat myös lisääntyä raskauden edetessä. Kokeilepa kallistaa itseäsi eteenpäin ja varovasti venytellä lonkanseutua, jos kipu sillä vähän helpottaisi. Lantio löystyy raskauden aikana, kun vaavi raivaa tilaa kasvaessaan. Koeta vaan jaksella, toisilla on iskiasvaivaa ym. Ne kestää aikansa. Joskus voi joutua turvautumaan kävelykeppeihinkin.

Jaksamisia!

 
Kävellessä tai noustessa yleensä kipuja enemmän. Normaalia on. Supistelujakin voi olla jo 20 vkolta lähtien ja joskus ennemminkin. Maha menee kovaksi ja taas pehmenee. Mulla oli jo heinäkuussa esikoisen aikana, laskettu aika sama kuin nytkin. Silti syntyi viikon yliajalla. :)
 
maminalle piti kommentoida....mullahan on ollut samanmoista vaivaa, tuntuu et kohtu pulpahtaa ulos, kamala paineen tunne alamahalla ja emättimessä ja kipu häpyluun päällä. mulla tämä viides raskaus kuuden vuoden sisään, kudokset ei enää tue ja kohtu roikkuu alhaalla emättimessä, rasituksessa aiheuttaen sit sen tunteen. kohtu sen verran pieni vielä, et mahtuu putoamaan lantion väliin ja hakkaamaan alas ja häpyluun päällä. luottogyneni puhui, et jollain äidillä kohtu oli pulpahtanut ulos asti ja jouduttu laittaa emättimeen kannatinrengas. mulla vaiva on onneksi helpottamaan päin, nyt kun kohtu kasvanut isommaksi, eikä mahdu enää "valumaan".

torstaina mulla ultra, ihan yksityisellä. virallinen rakenneultra on vasta 11pv, sillon viikkoja melkein 21..ei malta odottaa B) pakko tietää tuleeko meille neljäs poika vai toinen tyttö..poikaa epäilen..arvatkaa onko vaikea keksiä pojalle nimeä..

manhis ja pikkuinen vailla työnimeä rv18ja3(mä en tajua mis täs läppäris on plus merkki, tai tos kyssärimerkin kans se on, mut en tiedä minkä napin kanssa tulee??)
 

Yhteistyössä