*MarrasMassutII kesäkuussa*

Moi!
Olipas taas tullut paljon tekstiä. Mun kans pitäs keksiä häävaatteet, kun serkun häät elokuun lopussa. Voi olla että ostan kans jonku nätin paidan suorien housujen kans.

Nyt on lähteny tääläki masu tosissaan kasvuun.
Ja vauvan muksahtelu liikkeet muuttu parin päivän tauon jälkeen, selviksi potkiksi
tiistai-iltana. Oli vissii jumppa tunti menossa. :D
Taas ollu tämän viikon töissä (sijaisena) ryhmiksessä ja meinaa vähän oireilla maha välillä mutta yrittäny mahdollisuuksien mukaan istuskella välillä.. Joo ja kurkku tietty ylikipee.. Toivottavasti ei oo tulos nuhaa..
Elokuus olis kolme viikkoa lisää. Toivottavasti onnistuis töis käydä..
Ja polkupyörällä oon polkenu. Kaikki töyssyt vain tuntuu tosi ilkeiltä masussa, muutenki saa nähä kauanko pystyy ajaan. masu jotenki vissii ahtaalla siinä asennossa..

Pitäs kans käydä jonkumoiset mammahousut ostaas. Rupee normi housut istuessa niin kiristään. menevät kyllä hyvin jalkaan ku parit matalat farkut..

Catherine 17+4
 
Pikaterveiset neuvolasta. Mulle soitettiin sieltä päivällä ja kysyttiin, että pääsisinkö jo tänään käymään, kun kätilölle on tullut este huomiselle. Totta kai mä halusin mennä kuuntelemaan vauvan sydämen ääniä :saint: Kaikki oli hyvin. Verepaine oli laskenut ja hbg-arvo oli noussut taas hyvälle tasolle. Sydämen syke oli 150krt/min eli samaa tasoa kuin edellis kertanakin. Kohtu oli kuulemma navan tasolla. Sain lähetteen labraan, kun emättimessä on ollut useamman päivän jännä paine. Halusi varmistaa, ettei siellä ole mitään tulehdusta :( Toivottavasti ei! Lisäksi sain ohjeen myös seurata kuinka usein niitä supistuksia tulee. Saikkua kuulemma saa tosi helposti.

Nyt suihkuun ja sitten miehen kanssa sohvalle katsomaan jalkapalloa!

Teho 18+1 (vitsi niitä on jo noin paljon :LOL: )
 
Liikkeitä =)

Ihanaa, tänään tunsin ensimmäiset liikkeet ihan selkeästi :) Makoilin sohvalla masullani, ja sitten alamasussa tuntu ihan selkeesti miten vatsanpeitteet sai kyytiä :) Kyllä siellä eloa siis on! Helpottaa oloa kummasti, kun tuntee pikku toukan möyryävän masussa.

Meinaatteko silittää vauvan vaatteet? Mietin, että mihin se perustuu.. miksi ne on parempia vauvalle jos ne on silitetty? *tyhmyri* Inhoan silittämistä, mutta kyllähän ne silittelen josko siihen on joku järjellinen syy miksi niin pitäisi tehdä :)

Minkä verran on painonnousua muilla mammoilla tähän mennessä? Mulla ois taas maanantaina neuvola, ja kammottaa ihan kamalasti.. josko taas on tullu joku useampi kilo.. :( Noh, ei auta murehtia ennen ku sitten vasta ku siellä neuvolan vaa'alla tönötän.

Nyt alkaa täällä olo olla suhteellisen normaali, ei ole pahoinvointia, närästystä, päänsärkyä.. :) Ainut mikä on normaalista poikkeavaa on unenlahjojen määrä.. mutta se on ihan siedettävä olotila. :) Ihan mielellään nukun pitkiä yöunia.. ja joskus päiväuniakin :)

Mecu & Möhö 17+4
 
vauva varmistui pojaksi...kävin tutun kätilön juttusilla,itkemässä synnärillä, kun aamuisessa ultrassa yksityisellä saatiin huonoja uutisia, et vauvan aivoissa olisi häikkää. tämä tuttu kätilö sit ultrasi melkein tunnin ja katsoi kaikki milli milliltä ja mitään poikkeavaa ei löytynyt. oli siis luojan kiitos väärä hälytys ja sukupuolikin varmistettiin..neljäs poika siis tulee :) olo nyt helpottunut..
 
Hei! MarrasVaavi olen silittänyt äitiyspakkauksen vaatteet ja liinavaatteet, kun oon ne pessy. Jotenkin tuntuu vaan ihanalta tehdä niin. Jotenkin ne vaan tuntuu niin puhtailta silitettynä. En kyllä sitten muuten enää juuri kerkee silitelllä. Olen kans tosi laiska silittäjä muutenkin. :ashamed:

Painonnousua ei ole, vieläkin 1,5 kg alle ekan neuvolapainon, olin mahataudissa n. 3 vkoa sitten ja paino ei ole noussut. Mulla ei yleensäkään ole noussut raskausaikana paino yhteensä kuin n. 6-8 kg ja ihan hyvä niin. Olen normaalipainoinen muuten.

Hyvin nuo lapset ovat vatsassa aina kasvaneet, vaikka ei ittelle oli juuri painoa tullukaan. Yritän syödä suht terveellisesti ja vähemmän herkkuja odotusaikana. Poikakin oli 4,2 kg ja 53,5 cm, siis esikoinen. :)

Mulla on ollut kurkku kipeä jo pian 2 vkoa ja kamala röhäyskä ja nuha. Jospa se tästä pikkuhiljaa jo alkais helpottaa. :ashamed:

Nyt hyviä öitä kaikille! :heart: TeSuLah ja Pikkukolmonen 18+2 :heart: :wave:
 
laiskat kirjoitukset vaan tälläkertaa, jotenkin on todellinen kirjoituslaiskuus iskenyt!!

Manhattanille onnittelut pojasta!! ja siitä että kaikki on kunnossa!

MarrasVaavi, oon kuullu et silittämisellä voi ainakin jollain tapaa välttää sen hurjan kasaanvetäytymisen, kuten puuvillalla on tapana tehä jos pestään usein.

Meillä tuntu ekat oikeiksi liikkeiksi tunnistetut muksaukset 17+2 ja mies tunsi ne vatsan läpi paria päivää myöhemmin, eli 17+4..

huomenna jo 18+0 ja puolivälihän se alkaa häämöttää!muistatteko kun ooteltiin kaikki kuumeisina np-ultraa!?! pian sitä huomaakin et on pari viikkoo jäljellä..
Kesä-aika on viel sellasta et viikot menee paljon nopeemmin ku esim talvella (tai siltä ainakin tuntuu siis:D ) ..Joskus tuntuu et aika menee liiankin nopeesti kun on tuo esikoinen jo täällä pitämässä huolen ettei aika käy pitkäksi:D
 
LEP
Marrasvaavi, mulle on painoa tullut vajaa 2kg alusta. Että ei onneksi paljoa. Minä nyt en muutenkaan ole mikään hoikka niin ei tuota niin paljoa tartteisi tullakkaan. :)

Muut jo miettii vauvanvaatteiden silityksiä ja minä vieläkään hyvä että tajuan olevani raskaana ja tulevani äidiksi. :LOL: Kipuilut kyllä aina herättää todellisuuteen, että on raskaana. En kai mä muuten sitä muistaisikaan. :ashamed: Mä en ole yhtään vauvanvaatettakaan vielä hypistellyt tai mitään muutakaan. :eek:
 
Huomenta!

mamina - ihana tuo sun tunika! Minä taidan lähteä suorilla mustilla housuilla ja violetilla silkkitunikalla, joka löytyy valmiiksi kaapista. Pamppis ja samir05 - meidän häät on kello 16 eli ei satuttu samoihin pippaloihin. :D Onneksi on tuohon aikaan eikä keskipäivällä - edellinen päivä kun menee Ruisrockissa ja ajomatkaakin on pari tuntia...

Onko kenellekkään iskiaskipu tuttu? Millanen se on? Ku mulla on pari kertaa tällä viikolla tullu kipu ku olis puukkoa väännetty tuolla alaselässä, ihan tuossa takapuolen yläpuolella, vähän sivussa. Sattuu ihan törkeesti sen hetken ja sitten menee pois. Kerran aikasemmin tää oli pari vuotta sitten esikon syntymän jälkeen kesken vaunulenkin, mutta ei muuten. Tosi ilkee tunne, toivottavasti ei tuu pysyvää. Tuntuu muutenkin, että oon ihan törkeän huonossa kunnossa mutta silti en saa tehtyä asialle mitään. Pelottaa loppuraskaus jos nyt on jo vaivoi (ummetus myös ollu riesa viimiset viikot).

Silityksestä - itse en silittänyt esikon vaatteita enkä aio nytkään varmaankaan kun inhoan silittämistä. Äiti sanoi, että ainakin ennenvanhaan silitettiin siksi että pöpöt kuolis - siis samaan aikaan kun pestiin harsovaippojakin vaatteiden seassa. Olishan ne ihanan sileitä jos jaksaisi, mutta mutta...

Paino on kohoomassa lähtölukemiin ja herkuttelu senkun jatkuu. Murrrr...

Tympäsee olla töissä kun mies ja tyttö lomalla ja tekstailevat juuri miten ihana ilma ja mehujäätä lipittävät tuolla auringossa. Mäkin haluun! Loma alkaa ens keskiviikkona joten enää 2 työpäivää tämän jälkeen.

Nyt töitä. Mukavaa aurinkoista viikonloppua kaikille!

Taneli 18+6 muistaakseni
 
Tanelikaneli, juu on iskias kivut tuttuja. Silloin ku niitä kipuja on ni monesti tuntuu istumaasennosta ylös noustessa tai istuessa tai kävellessä tai itse asiassa ihan sama mitä tekee ni kipee on :/ Mulla kanssa tuntuu alaselässä/pakarassa ja siitä säteilee tonne taka reiteen semmonen vetävä kipu. Kuopuksen jälkeen olin niin jumissa että jouduin fysioterapiaa jonka avulla se hermo jumpattii vähän parempaan kuosiin. Sen jälkeen oon yrittäny kiinnittää huomiota mm.istumaasentoo, nukkumisasentoo ym... ettei se enää menis niin pahax.
 
painonnoususta...
mulle on joka raskaudessa tullut noin 14-17kg...tähän mennessä yleensä tullut joku 2-3kg, mut nyt oli tullut jo rv16 +4kg, kotivaaka näytti eilen 63kg, lähtöpaino mulla 58kg.
pahoin pelkään et tässä raskaudessa rapsahtaa se +20kg mittariin :/
no onneks oon aina päässyt kiloista eroon, muutamassa kuukaudessa. noi neljä isompaa kyllä pitää vauhdista huolen.

olettekos jo kovasti miettineet vauvoillenne nimiä???
 
Tälläkin tuttua tuo iskiaskipu. Edellisessä raskaudessa vaiva oli todella pahana, mutta painoakin oli reilut 10kg enemmän, että en tiedä vaikuttiko se asiaan. Nyt vihlonu vain muutaman kerran.

Nimiä meillä on sen verran mietitty, että pojalle on etunimi jo lyöty lukkoon. Toisesta nimestä vielä käydään keskustelua. Tytölle ei olla edes vielä mietitty. :ashamed: Ollaan kai niin varmoja, ettei meille tyttöä suoda. :whistle:

Painosta... Mä laihdutin viime syksynä reilu 10kg. Ja nyt painonnousu tuntuu jotenkin aivan sietämättömän pahalle. En haluaisi uudestaan joutua siihen rääkkiin minkä koin. :ashamed: Painoa on tullut nyt noin 5kg. Ja painan vielä vähemmän kuin aiemmissa raskauksissa. Eli olen aiemmin ollut paljon tuhdinpi. :snotty: Esikoisen aikaan painoa tuli tasan 20kg ja kuopuksen aikaan 11kg. Toivon, ettei painoa tulisi paljon tuota 11kg enempää. 20kg oli aika tuskan takana saada pois. Kyllä siitä tulikin melkein puolet takaisin laihiksen ja uuden raskauden välissä. :whistle: Eli aiemmissa raskauksissa olen painanut saman verran lopussa vaikka lähtöpaino on ollu eri. Nyt haluaisin pysyä reilusti sen lukeman alapuolella. :D
 
Heippa kaikille toooodella piiiiitkästä aikaa!

Täällä väsymys painaa edelleen niin paljon, ettei työpäivän jälkeen ole jaksanut koneella istuskella...Saati tehdä kotihommia :)
Nyt sitten meni tovi jos toinenkin että sain läpikäytyä kaikki viestit :LOL:

Minäkin olen menossa häihin 5.7. Niiden ajankohta on klo 13, joten ei tainnu sattua samaan ajankohtaaan muiden juhlijoiden kanssa. Oma asu on vielä ostamatta, mutta onneksi alkaa loma ensi keskiviikkona, jolloin rakenneultran jälkeen ajattelin käydä hieman vaateostoksilla.

Myös painonnoususta olette keskustelleet ja niitä olen kateellisena lueskellut....
Mulle painoa on kertynyt jo n. 13 kiloa :ashamed: , joskin nousu näyttää ainakin hetkeksi pysähtyneen. Mammavaatteita olen siis joutunut pitämään jo alusta lähtien, mut mikäs siinä, ihan mukaviahan nuo on päällä varsinkin kun istuu töissä koko ajan koneen äärellä....

Mä katsoin siitä kiinalaisesta raskauskalenterista, et meille voi tulla kumpi tahansa :D . Todennäköisin hedelmöityspäivä oli karkauspäivänä, joten en oikein osaa sanoa katsotaanko se tuosta kalenterista helmi- vai maaliskuun puolelta :LOL:

Sellaista kuulumista tähän iltaan, mukavaa viikonlopunalkua kaikille :heart:

Metalheart + pikkuinen 19+0
 
Mullakin elokuun lopulla häät, ja vieläpä omat!
Mekko on valmiina ja onneksi naapurissa asuu ompelija, ni saa sitä sitte masun mukaiseksi fiksailtua vielä viime metreillä ennen alttarille kävelyä! :LOL:

Viime viikolla kysäisin tuolta mieheltäni, että ku tos parin viikon päästä ois se rakenneultra ja siel ois ehkä mahollista selvittää sukupuoli, ni mitäpä moisesta tuumailisi. Vastas, jotta "Ihan selvä tyttöhän tuolla on tulossa, eikä tommosia itsestäänselvyyksiä keltään lääkäriltä tarvii kysellä!" :whistle:
 
Huomenet!

Tuli herättyä hiukka aikasin, kun eilen kävin nukkumaan jo ennen ysiä! Oli jotenkin niin väsynyt olo, että menin sänkyyn lueksimaan jo puol kasilta. Parempi ehkä niin, kun oli niin ärtynyt olo, että olisin vaan tiuskinut kaikille. Jotenkin taas kiehahti yli, kun en koskaan kotona saa olla omissaoloissani! Mies ei voi tytön kanssa ikinä mennä minnekään omaa pihaa pidemmälle (ja sieltäkin ne ravaa vähän väliä äitiä kyselemässä ) - joskus haluaisin omaa rauhaa ihan kotona! Vitsit että olis välillä vaikka kiva siivota omissa ajatuksissaan ilman perskärpäsiä!

Vastaavasti mies on täällä kyllä ittekseen melko paljon, tälläkin viikolla viime sunnuntaina sekä keskiviikkona, useamman tunnin kumpanakin päivänä.

Torstai-iltana otin sitten omaa aikaa, toisten nukahdettua join illalla vielä kahvit ja valvoin puolille öin, ja sen huomas eilen! Mieluummin sitä omaa aikaa kylä haluis päivällä, ettei tarviis hissutellakaan. Meillä tästä asiasta puhutaan aina silloin tällöin - aina sen jälkeen kun miulla on mennyt kuppi nurin! Ja olen koettanut ihan hyvällä selittää, että kaipaisin joskus omia hetkiä kotona.

No se siitä valituksesta... :ashamed:

Mitäs muille lauantaipäivään? Ite ajattelin, että jos tässä ihan kotosalla pyöris ja peseskelis pyykkiä. Ja mahdollisesti nukkuis jopa päiväunet! =)

Niistä häävaatteista. En löytänyt kaupungilta mitän silmäänsopiva, joten hain Eurokankaasta housukankaan ja aattelin tänä viikonloppuna ommella housut, semmoset suorien housujen tyyppiset. Katotaan mimmoset tulee, että julkeisko niitä julkisilla paikoilla käyttää! Jos ne hyvin onnistuu, niin ne vois laittaa sinne häihinkin. Kävis vaan ne kyseiset housut jalassa kattomassa sopivan yläosan kaupasta.

Jahhas, jospa sitä aamukahvit keittelis!

-Pamppis 18+1
 
LEP
Yksi sana: UMMETUS! :kieh: Voi kerpele. Mikä tähän auttaa ja mitä yleensä saa käyttää raskausaikana. Varmana viikkoon ole ollut isoa hätää! Tai hätä olisi välillä, mutta sitten ei mitään vaan tule. Suoli kyllä tuntuu täydeltä, että pierukin oikein jo sattuu. :snotty: Kuituja olen koittanut lisäillä ruokavalioon ja juoda vettäkin paljon, mutta ei näytä paska irtoovan! :LOL: Auttakee auttakeee!!!

Ai niin, tänään tasaviikot 18+0. B)
 
Hei! LEP Levolacia ja Agiocur-rakeita voi ainakin käyttää, itse olen niitä käyttänyt yleensä raskauksien aikana ja saanut apua. Mulla on muutenkin ko. vaivaa ja tartten välillä apuja muutenkin. Apteekista saat molempia. Ummetus on raskauteen liittyvää, koeta kestää. :hug:
 
LEP
Nyt on levolacia hommattu ja pitäisi laittaa kokeiluun, mutta kuinka ollakkaan meidän wc-pönttö on mennyt jostain syystä tukkoon! :LOL: Sen kerran kun meikäläinen meinaa on ottaa järeämmät aineet käyttöön, että paska irtoaa niin pönttö tukossa ja ei uskalla mennä töräyttää. :snotty: Eka kerran tukkoilee sitten sen kun tässä on asuttu. Ensin siis pöntölle jotain ensiapua!
 
Heips,
Ummetukseen auttaa liikunta ja levolakki. Mutta jos joku haluaa kokeilla vähän keveämpiä konsteja, niin kaupan virvoitusjuomahyllystä löytyvä "Hyvää Päivää" oranssi kuitujuima antaa kyllä hyvän päivän! Siinä on kuitua yli oman tarpeen ja pitää suolen vilkaassa liikkeessä. Olen käyttänyt sitä myös vaivan ennaltaehkäisyyn, juomalla pari lasia aina silloin tällöin. Ummetuksesta kurjana vaivana voi nimittäin seurata peräpukamat.
Silitin esion äippäpakkauksen vaatteet esikkoa odottaessa ja siihen se silittely sitten jäikin. Silloin se tuntui sellaiselta valmistautumiselta, mutta käytäntö sitten osoitti ettei itkuisen vauvan perheessä paljon silittelyyn aikaa jäänyt. Nyt en kyllä jaksa silittää sitten mitään.
Rakenneultra on mulla terkkarin kesälomien takia vasta viikolla 20+jotain. Taidan sitten olla viimeinen, joka siihen pääsee tästä porukasta. Vielä pitää pari viikkoa odottaa.
Tytönnimi saatiin tänään, Olga Aurora. Mitäs tykkäätte? Pojalle on niin vaikea keksiä, ettei vielä tule mieleen mitään. Meillä esikko sai nimensä heti syntyessään, ja niin tulee saamaan tämä toinenkin. Emme keksi mitään syytä salata nimeä 2-3 kuukauden ajan. Vauvasta tulee mielestäni heti enemmän oman persoonansa, eikä mikään vauva vaan, kun sillä on oikea nimi. Tämä voi tietysti liittyä joillain kaste/vakaumus kysymyksiin, ja ymmärrän täysin senkin perinteen. Meillä nyt vain näin, kun ei tunnusteta sen kummempia vakaumuksia.

 
Terveisiä Mikkelistä :wave:

Poikien turnaukset on pelattu ja täytyy sanoä että yllätyin siitä miten hyvin pojat pelas ja tietty kaiken kruunas mitallit joka kaikille jaettiin, ihana nähdä niin tyytyväisiä ilmeitä lapsien kasvoilla =) Nyt tultii hotellille suihkuu ja sit viel liikenteesee kaupoille ni saa noi lapset väsytettyä oikein kunnolla! :saint:
Meillä kanssa tytön nimi Ranya jo ollu valmiina n. 8.V :D pojan nimiäki ollaa yks löydetty Safir mutta ei oo viellä sitä lukkoon lyöty, alkaa noiden poikien nimien kohdalla vaihtoehdot käydä vähiin.....
Painonnoususta......Viimex ku kävin vaa`alla ni ei ollu ekasta nvla käynnistä tullu ehkä ku kilo (siis eka neuvola ollu joskus viikolla 8 ja nyt on viikkoja 18 ja jotain...kai?
Esikoisesta tuli 15kg ja tokasta 20kg :D Kaikki se onnex oli kyllä ennen tätä raskautta hävinny. Nyt ei oo vissii muualle viellä kertyny ku tohon vatsaa joka on viime päivinä kasvanu aika pallox :eek:
:wave:
 
LEP
marrasmamma79, ei täälläkään ole rakenneultra kuin vasta 15.7 eli vielä yli kaksi viikkoa odotusta sinne. Pitääkin katsella kaupan hyllyistä tuota kuitujuomaa! Täällä ei vieläkään tosin olla viemäriputkistoa auki saatu ja vika onkin jossain pidemmällä putkistoissa, että jee jee! :kieh: Saahan nähdä milloin alkaisi vessa vetämään.

Tällä hetkellä vituttaa taas tuo mieskin! Tuntuu, että pää räjähtää sen kanssa. Ihan kuin me puhuttaisiin nykyisin ihan eri kielilläkin suurin osa ajasta. Kokoajan jotain kränää on meillä ja nahistelu tulee joka asiasta. :kieh: Suurinpiirtein jos toinen sanoo, että kissa, niin toinen kuulee koira. Tuntuu, että tämän raskauden myötä miehestä tullut joku uusavuton ihan! Tai sitten mun hermot on pinkeemmällä ja minusta tuntuu vaan ettei se tajua mitään, eikä saa mitään aikaiseksi. :LOL: Mutta meinaa kyllä pikkusen pipoa aina kiristämään alkaa... |O
 
Täälläkin vaivaa tuo ummetus ja peräpukamiakin on jo kun mulla on vähän väliä kova vatsa. Kävin just ostaa litran levolacia ja se on nyt auttanu vähän...Ei oo kivaa. Nyt pitäis metsästää joku lääke joka auttais peräpukamiin ja sais käyttää kans raskauden aikana...Onko kellään kokemuksia?? tai tietoa.
 
peräpukamiin lääke raskausaikana on scheriproct neo, rasvana ja peräpuikkoina
nythän on markkinoille tullut joku uuskin pukamalääke, mut siitä mul ei oo kokemusta. mut toi sheriproct on tuttu ja turvallinen.
auts niitä pukamia synnytyksen jälkeen..tuskaisinta koko toipumisessa. nää raskausajan pukamat on kyl pientä siihen verrattuna.
 
Juu, no mä sain silloin tokan synnytyksen ekan kerran pukamia ja luoja...Oli kyllä kamalan kipeitä. Sen jälkeen onkin tullu helpommin sitten kun on kova vatsa vaivannu melko usein. Mulla jostain kumman syystä ei toimi suolisto samaan tahtiin kun muilla.Activia onneks auttaa jonku verran, mut ei niitäkään jaksa kokoajan syödä kun niiden makuihin kyllästyy.
 

Yhteistyössä