Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiirettä pukkaa;-) Olen täällä kyllä roikkunut ja jotain jonnekin ketjuihin kirjoitellutkin. Toki tästä porukasta ne parhaat henkiset tuet tulee, kun kaikki on samassa tilanteessa!

1. Monelta teillä mennään nukkumaan iltaisin?
23-00.30 aikoihin keskimäärin ollaan untenmailla
2. Millaisia iltajuttuja teillä tehdään?: Vaihdetaan yökkäri, pestään pylly, himmennetään valaistusta ja koetetaan muutenkin rauhoittua. Syödään tissit tyhjiksi ja pulloa päälle. Muutaman kerran on lueskeltu kirjaa:-)
3. Miten usein yöllä syödään ja heräillään? : Nukkuu nukahtamisen jälkeen nykyään 3-6 tuntia. Aika vaihtelevaa tuntuu olevan. Aamusta sitten tankkausta 1,5-2 tunnin välein tonne klo 10-11 asti. Tosin tänään noustiin jo klo 8.30!

Mutta meillä on kohta kaksi viikkoa nukuttu 3-4 tunnin päikkäreitä, jee! Nyt on menossa jo tämän päivän toiset unet. Eli kyllä sitä jonkinmoista rutiinia/rytmiä alkaa selvästi muotoutua!

Tsemppiä kaikille ja tulkaahan kertoilemaan kuulumisia "kohtalotoverit";-))

t.oona ja tyttö 12vk

Hei kaikille! Tosiaan kiirettä pitää kaikkina vapaahetkinä, mutta kiva silti jos ketjumme pysyy kasassa. Tuttavissa ja /-lla on paljon vauvoja, mutta eivät ne ole näin samanikäisiä kuin teidän pienenne.

Vastauksia siis:

1. Monelta teillä mennään nukkumaan iltaisin?

Kymmenen, yhdentoista aikaan yritetään ja ennen puoltayötä nukahdetaan. Eli samaan aikaan kuin äiti.

2. Millaisia iltajuttuja teillä tehdään?

Ei erityistä. Iltasyöttö mahdollisimman myöhään, usein vasta sängyssä ihan viimeiseksi. Sitö ennen puhdas vaippa ja yöpuku.

3. Miten usein yöllä syödään ja heräillään?

Siis viimeiseksi illalla syödään molemmista rinnoista, seuraavan kerran 3 - 4 aikaan ja sitten vasta aamulla 6 - 7 aikaan. Aamulla alkaa myös suoli toimia, joten ehkä vaihdamme vaipat. Vauva jää kuitenkin torkkuilemaan aina sinne aamusyöttöön, jolloin "herätän" hänet vaihtamalla päivävaatteet ja imettämällä eri paikassa kuin sängyssä.

Helmipelmin rytmi on kuulostanut alusta alkaen samalta kuin meillä. Olen tähän oikein tyytyväinen, kun tunnen tapauksia, että yölläkin heräillään puolentoista tai kahden tunnin välein.

Joku mainitsi (en kelaa enää sivuja taaksepäin) syöttävänsä vielä lisämaitoa rintamaidon lisäksi. Osaatko arvioida, paljonko ruokaa tuosta tulee yhteensä? Minulla kun ei ole aavistustakaan, paljonko lapseni saa rinnoista ruokaa :) No, ainakin tuo kasvaa hyvin.

Jaksamista ja kauniita unihetkiä! t. Malvia ja noin yhdeksänviikkoinen

MaMaLi, sinähän tuossa luetteletkin nuo millilitrat. Huh, kunpa tietäisin yhtä tarkkaan! Minun mittayksikköni on "rinnallinen"...

Kuulostaapa hienolta tuo ravintolassa syönti. Meillä on rajoittunut pikaruokaan ja kahviloihin siten, että lapsi nukkuu vaunussa. Olitteko ihan "hienossa" ravintolassa vai jossain perheille soveltuvammassa?

Meilläkin poika on joskus yöllä tai aikaisin aamulla niin hyväntuulinen, että tekisi todellakin mieli jutella ja leperrellä hänelle. Mutta ei auta, jutellaan sitten päivisin (ja niin me muuten paljon teemmekin!).

Helou!

Aloin juuri tänään pitämään unipäiväkirjaa, kun tuntuu että poika nukkuu tosi vähän päivällä. Eli:

1. Nukkumaan käydään klo 21-23 välillä. Viime päivinä on nukahtanut jo ennen kymmentä.

2. Varsinaisia iltajuttuja ei ole vielä. Kylvetään kaksi kertaa viikossa. Muina iltoina vaipanvaihto ja tankkaus, sitten viedään poika omaan sänkyyn, jonne yleensä nukahtaa. Joskus nukahtaa syliin kun katsellaan perheenä telkkaria.

3. Yöunet ovat viimeaikoina lyhentyneet. Ensimmäinen pätkä on pisin, herätään klo 01-02.30 ja syödään, sitten klo 04-05, syödään ja vaihdetaan vaippa, sitten 06-07 taas syödään. Tänään esim herättiin klo 7.30, syötin ja poika torkkui vielä tunnin. Ei kuitenkaan enää yhtäjaksoista unta.

Poika täytti eilen 2kk! Aika huimaa, meidän elämä on ollut kyllä yhtä pikkumiehen palvomista syntymästä saakka! Olin eilen ensimmäistä kertaa poissa pojan luota koko päivän, klo 9-17. Ihan hirveä ikävä ja rinnat räjähdyspisteessä! :) Toisaalta osaa arvostaa sitä kotonaoloa ja yhteistä aikaa kun on välillä poissa.

Nyt pitää minunkin tankata ennenkuin kuin herra herää.

t. Sonatar ja poju melkein 9 viikkoa

Mukavaa viikonloppua kaikille sinne vauvakiireiden keskelle!

Täällä ollaan lähdössä juhlimaan isäni synttäreitä ravintolaillallisen merkeissä. Vaavi on mukana, mitenkähän tulee menemään... Onneksi viihtyy hyvin kaukalossa ja onhan monta syliä jos ei muuten asetu.

Hei

Ihan olimme "hienossa" ravintolassa blini-pöydän ääressä. Meillä oli kyllä varattuna ravintolasaliin rajoittuva kabinetti. Ja onneksi tosiaan niitä sylejä oli monta.

Viime viikolla kävimme neuvolassa. 5 kg pamahti rikki ja pituuta oli 59 cm. Otimme myös rotarokotteen reseptin ja maanantaina on rokotus. Mitä te olette siitä miettineet? Oletteko ottaneet/ottamassa ja onko ollut mitään oireilua rokotteenoton jälkeen?

Me kävimme tänään ostamassa Brion turvakaukaloon matkarattaat. Taisi olla pikkumiehelle tiukka päivä, kun nyt on nukkunut puoli seitsemästä saakka tähän asti. Tässä odottelen herääväksi ja mietin, että miten meillä nyt yö sitten menee. Kyllä tämä on yhä jännää - eli kun rytmi löytyy, niin johan taas tulee muutosta.

Miten teillä on muuten kotielämä ja parisuhteet? Kiinnostaisi kuulla onko tullut muutosta. Meillä jatkuva väsymys on vieraana, vaikkakin onnen reunustamana. Olemme lueskelleen BabyBlues-sarjakuvaa ja sieltä löytyy niin osuvia kohtia. Sitten hihitellään. Kuten sitä sarjakuvaa, jossa mies ja vaimo sanovat toisilleen, että mitäs jos tehtäisiin sitä mitä ei sitten pitkään aikaan ole jaksettu. Toinen kysyy, että tarkoitatko samaa kuin minä. Ja sitten he nukahtavat uneen...

Hyvää alkavaa sunnuntaita!

Moikka äipät!

Täällä sitä vedetään ekoja päikkäreitä (tai siis vauva nukkuu ja munkin pitäis, mutta...) ja äippä eksy nettiin. Meillä oli tuossa jo yksi yö kun poika söi vaan kerran eli nukkui 22:30- 03:30- 07. Olin ihan ihmeissäni, mutta niinhän sitä taas noustaan 2 kertaa ja 06- eteenpäin nukutaan miten nukutaan elikäs poika äheltää ja ähkii. No onneksi sain viikonloppuna nukkua myöhään!!

Ulkona on aivan ihana keli! Meinasin lähteä kohta ahmimaan aurinkoa ja raitista ilmaa.

Niin parisuhde on toki muuttunut kovasti, mutta ainakin vielä olemme jatksaneet tukea toisiamme positiivisessa hengessä ja monesti illalla kun vauva on nukahtanut makoilemme lähekkäin ja juttelemme päivän tapahtumista ja suunnittelemme yhteisiä tekemisiä seuraaville päivillä. Mutta kahdenkeskistä aikaa ei juurikaan ole, mutta sen kyllä osasi jo arvatakkin jo etukäteen eli se ei ollut mikkään yllätys. Toisinaan väsyneenä tulee sanottua asioita vähän "nopeasti" mutta mies on ollut kyllä tosi ymmärtäväinen ja monet kiukut päättyvät naurun-rätkeeseen kun huomaan miten hölmö sitä onkaan. Mieheni on opiskelija eli hän on aika paljon mukana arjen hommissa kun ei niitä luentoja ole kun muutamia tunteja päivässä - olen onnekas.

Nyt pyykin levitykseen ennen kun poika herää.

Helmipelmi ja poika-vauva melkein 12 viikkoa

Meilläkin poika nukkuu tällä hetkellä toisia päikkäreitään ja äippä ehti nettiin!
Me ajeltiin viikonloppuna kahestaan pojan kanssa mummolaan, oli ihana päästä vaihtamaan maisemia! Päivärytmi alkaa hiljalleen vakiintua ja helpottaa kyllä kummasti elämää.

Miten teillä, tyytyykö teidän vauvat isomman itkun tullessa molempien vanhempien hyssyttelyihin? Meillä pojalle tällä hetkellä ei juuri kelpaa muut kuin minä ja alkaa olla aika rankkaa, kun poika on tiukasti tissillä kiinni kun ei huoli pulloa ja iltakiukut ja muut isot itkut helpottaa vasta äidin sylissä. Välissä tulee tunne, ettei ehdi huoahtaa ollenkaan. Tiedän kyllä, että pienet ovat vielä niin lujasti sidoksissa äiteihinsä, mutta olisi kiva jos isäkin kelpaisi itkun lohduttajaksi...

Hei vaan Marrasmammat!

Taas on uusi viikko edessä. Mies tuli viikonloppuna kipeäksi, joten nyt olemme kotosalla kaikki kolme. Kävin tänään ensimmäistä kertaa sitten vauvan syntymän työpaikalla, oli työkaverin 50v. synttärikahvit. Kyllä palasi taas työasiat mieleen, kalenterissa on taas pitkä lista tekemättömiä tehtäviä. Minä siis teen työhommia myös äitiysloman aikana, valmistelen juttuja siihen kun palaan töihin kesäkuun alussa.

Me otimme rotavirusrokotteen pojalle, ensimmäinen annos annettiin muutama viikko sitten. Emme huomanneet mitään oireita, mitä nyt ehkä kakka oli koostumukseltaan vähän erilaista. Toinen annos annetaan sitten 3kk-neuvolan yhteydessä.

Parisuhde-elämä on meillä hyvää, vaikkakin erilaista kuin ennen vauvaa. Läheisyys on enemmän halimista ja puhumista kuin "sitä itseään". Toisaalta ei ole ollut hirveää hinkua peittoja heiluttelemaan muutenkaan. Virkeys, sopiva aika ja fiilis eivät aina kohtaa. No, ehtiihän tuota, mies on ihan samoilla linjoilla tämän asian suhteen.

Meillä molemmat vanhemmat kelpaavat samalla tavalla lohduttajaksi, johtuen varmaan osaimetyksestä. Kun mies on myös ruoanlähde niin äiti ei ole pojalle niin korvaamaton. Näin siis ainakin tulkitsen, tiedä sitten muuttuuko ajan kanssa.

Meillä tapahtui lauantaita vasten yöllä ihme, poika nukkui ensimmäistä kertaa putkeen seitsemän tuntia!!! Minä sitten heräilin ja odottelin milloin poju herää. Hassua! Emme tehneet mielestämme mitään erilailla kuin muinakaan iltoina, joten emme ole onnistuneet toistamaan tuota tuntimäärää vielä. Toisaalta lohduttavaa tietää, että pitkätkin yhtäjaksoiset unet ovat mahdollisia.

Hyviä unia ja virtaa kaikille!
t. Sonatar ja poju melkein 10 viikkoa

Pakko laittaa muutama sana nukkumisesta, vaikka tässä juoksen tuttia laittamassa suuhun. Päikkärit sisällä vaativat tutin ja sitä viskotaan suusta alussa useampaan otteeseen. Ja sitten tulee hepuli kun se ei olekaan suussa.

Öisin tuntuu, että pojulla on joku herätyskello. Jos "yöunille" nukahtaa ihan milloin vain (nyt ollut 18.30, 19.30 ja 21.15) niin eka herätys on 6.30-7 välillä (alussa oli ihan minuuttipeliä) ja seuraava sitten 6-7 välillä. Harmillista vain, että esim. eilen ei itse raskinut mennä nukkumaan. Kun oli kerrankin huoahdustauko, niin sitä vain kanavasurffaili (pullojen pesun jälkeen). Luin myös naistenlehteä = katselin kuvia, ei jaksanut keskittyä tekstiin.

Parhaat unet päivällä tulee vaunuissa, joten me tarvomme täällä lähiympäristöä 1,5-2 tunnin vaunutteluissa. Se saa kyllä äidin pepun kiinteäksi kesään menessä, kuten portaiden pinkominen päivän mittaan, hyvä, hyvä. Myös pihalla nukkuisi, mutta kun tämä talo on yhä keskeneräinen ja raksamiehet tekee hommia tuossa pihalla. Tosin ulkona saa välillä vaikka pommi tippua viereen, niin ei herää. Sisällä joskus höyhenen tippuminen voi olla katastrofi.

Viime päivinä on myös tullut uusia komennusääniä. Jos herätessä ei ole maitopullo valmiina, niin avot. Ihan uusia kiljahduksia tulee siitä. Eli yhä edelleen meillä on "kaikki-heti-toimikaa" -komennot käytössä. Meillä poika on tottunut useampaan hoitajaan, kun alussa olivat isovanhemmat ja kummitäti apuna hoitamassa. Mutta saa nähdä miten nyt menee, kun olemme lähinnä kahdestaan päivät. Isä tekee lisäksi vieläkin kovasti töitä, siihen menee viikonloppujakin.

Nukkuminen alkaa joskus tosi sievästi - on väsy ja mennään omaan sänkyyn ja sammutaan (onneksi näin myös yöllä). Päivällä joskus on sitten, että väsyttää mutta ei nukuta. Silloin hyssytellään tutti suussa, sylkäistään tutti, saadaan hepuli, laitetaan tutti takaisin, hyssytellään ja kanniskellaan ja tätä sitten useampi kerta. Kuten äsken ja nyt sitten näyttää nukkuvan... toivottavasti.

Naatiskellaan. Ihania hymyjä ja muutama kikatus on jo tullut. Niillä jaksaa pitkään.

Höh - tällä toimii VaDe (vauvanhoidonaikainen dementia..) Eli eka herätys on 2.30-3 :o) . Myös nimet on välillä hukassa kovastikin... Onneksi vielä muistaa Vaavin nimen..

VaDena täälläkin. No, välillä näinkin. Töissä saa olla vähän liiankin skarppina.

On uskomatonta, miten nopeasti siitä vastasyntyneestä mötikästä on tullut ilmehtivä ja jutteleva poika! Vauva ääntelehtii paljon, ölisee ja hihkuu. En uskaltaisi sanoa jokelteluksi vielä, mutta jotain sinne päin. Hymyistä olen saanut nauttia kauan. Jokin huumorin kukka meillä on, koska vauva nauraa aina hehkeälle, takkutukkaiselle äidilleen aamuvarhaisella...

Nyt vauva on alkanut imeä nyrkkejään. Onkohan löytänyt ne juuri? Välillä onnostuu tutilla korvaaminen, aina ei. Muutenkin tuntuu, että nukkuu enemmän kuin pari viikkoa sitten. Varmasti jokin ikävaihejuttu, ehkä kasvupyrähdys?

Parisuhde... Hyvin menee, mutta en ymmärrä, milloin me sitä ihteään harrastettaisiin. Itseäni häiritsee se, että koko ajan mietin ja kuulostelen vauvaa, joten keskittyminen kaikkeen _muuhun_ on vaillinaista. Muuta läheisyyttä kyllä kaipaa, mutta illalla sekin meinaa jäädä nopeaksi pusunvaihdoksi. Harmi, sillä tunteet ovat onneksi tallella!

Mekin ajttelimme ostaa sen rotarokotteen. Se annetaan meillä vasta muiden rokotteiden kanssa, kolmekuisena.

Ihanalta näyttää sää näin tiistainakin. EIlen ulkoillessani ilmoilla oli oikea vaunujen hyökyaalto. Moni vauva sai nauttia auringosta!

Meillä maistuu myös nyrkki ja sormet ovat "avautuneet" eli tarttuu herkästi leluihin jos niitä käden ulottuville tarjoaa. Poika käyttää vasuria ahkerammin tarttumiseen eli olisikohan tulossa vasenkätinen..?

Malvia, meillä on myös nukuttu nyt enemmän päivällä ja normaalisti (n. 3h+3h+2h) yöllä. Eilenkin poika nukkui neljät melko pitkät päikyt.

MEinasimme ottaa rotavirus-rokotteen mut saamme ensimmäisen annoksen vasta ensi viikolla eli 3kk neuvolassa.

Eilen tuli ensimmäistä kertaa sellainen olo että tarvitsen omaa aikaa eli joku vakkari harrastus hakusassa. KOhta pääsen yksin hiihtämään - luksusta!

Helmipelmi ja pikku-ukkeli 3kk

Meilläkin on rotarix hommattuna, se laitetaan ensi viikolla 3kk:n neuvolassa kun muitaki rokotteita laitetaan.

Helmipelmi, luin vasta jostakin kirjasta, että vauvalla vaihtuu moneen kertaan tuo kätisyys, ennenkuin vakiintuu. Olisikohan ollut (jos en ihan väärin muista) joskus vuoden paikkeilla, kun se kätisyys löytyy.

Ulkoillaan pääsääntöisesti päivittäin n. +- 1h sään mukaan. Oon pitäny tuota -10 astetta rajana, koska meillä tuulee lähes aina ja se saa pakkasesta vielä purevamman. Meillä on lampaantalja ja äitiyspakkauksen makuupussi vaunuissa ja poika on aikamoinen kuumakalle, joten saan olla tarkkana, etten pue liikaa päälle. -5 astetta tai sen alle, meillä on kevyttoppahaalari ja yli viiden asteen pakkasilla laitan äitiyspakkauksen haalarin. Jos on nollassa tai siinä paikkeilla laitan jonkun välihaalarin ja äitiyspakkauksen makuupussin vetoketjun kiinni. Tietenkin myös villasukat, lapaset/kintaat, kypärälakki ja pipo/toppalakki ja jotkut tossut. Kyllä tuo ulos pukeminen on vielä aikamoista tiedettä, ettei poika ole hiki päässä kun tullaan sisälle.

Tuulen Poikanen ja pikku-ukko

Moi,

Me ulkoillaan jokapäivä 1h-2h ja olen pitänyt pakkasrajana -15 astetta. Poijalla tuntuu olevan aina vähän liian paljon päällä ja siksi olenkin kokeillut kaikenlaista. Yleensä päällä on:
pitkähihainen body
sukkahousut/ohuet housut
villasukat ja ruskavillan ohuet lapaset
Kypärämyssy ja pipo
toppapuku (ä-pakkauksen tai sellainen pussimallinen)
Ä-pakkauksen makuupussi.

Tuollainen varustus jos pakkasta on 1- 10 astetta (lämpötilaa vaunuissa säätelen makuupussia aukomalla/sulkemalla.) Pojan "lämmön" kokeilen niskasta kädellä.

Autoon pakkaamme päälle sisävaatteet ja pipon + lapaset, villasukat ja sitten vaan sellaiseen turvaistuimeen sopivaan makuupussiin.Se pussi on ollut tosi kätsy!

Miten teillä nukutaan nyt...meidän poika täyttää juuri 3kk (13viikkoa) tällä viikolla ja on alkanut syömään yöllä tiehämmin. Aikaisemmin meni keposesti 06 asti yhdellä syötöllä ja nyt on alkanut natustella yöllä jopa 3 kertaa 22-06 vällillä. Päivälläkin poika syö tiheään - on varmaan joku kausi menossa ? onko teillä kellään vastaavaa?

Onneksi tulee viikonloppu niin isi voi nousta aamulla pojan kanssa ja äiti saa vetää aamupäivän sikeitä!! Mulla on myös kosmetologi ja infrapunasauna varattuna lauantaille! Pakko vähän hehkuttaa :)

Olen muuten huomannut että kaipaan enemmän aikaa itselleni, tähän asti vauva on täyttänyt koko siis KOKO elämäni ja nyt haluan edes muutaman tunnin viikossa jotain omaa. Tänään menen jumppaan! Kivaa! Olemme myös sopineet mieheni kanssa että minulla on tiistai aamupäivällä aikaa omille asioille ja kävinkin hiihtämässä viime tiistaina :)

Miten teidän muu elämä? kaipaatteko jo "vapaata"?

Helmipelmi eli ukkelin mama

Heippa marrasmammoille!

Täällä sitä pohditaan uniasioita, syömistä, parisuhdetta, omaa aikaa...
Pakko myöntää että täälläkin vaivaa ajoittainen VaDe :).
Meillä neiti täyttää viikon päästä 3 kk, miten aika meneekin nopeaan. Hän sai pari viikkoa sitten Rotarix-rokotteen ensimmäisen osan. 3 kk neuvolassa tulee sitten toinen osa ja ensimmäinen piikki. Rota-rokotteesta ei meillä huomannut mitään oireita.

Nukkumaan hänet laitetaan siinä iltakymmenen maissa ja vaihtelevasti nukkuu. Muutaman kerran tämä mama on saanut nukkua koko yön, useimmiten herätään kerran-kaksi. Sen verran olen huomannut että täydet yöunet tyttö nukkuu silloin kun saa syödä peukaloa?!! Hän on löytänyt vasemman käden peukalon suuhunsa, ja siitä ei meinata millän luopua kun äiti yrittää peukkua tuttiin vaihtaa.

Olen myös saanut hyvin omaakin aikaa, tyttöhän on syönyt koko ajan rinnan lisäksi pulloa. Olen ehtinyt hiihtämään, jumppaan, joogaan ym. Sunnuntaina mennään miehen kanssa päiväleffaan. Oletteko muuten alkaneet harrastamaan vauvan kanssa? Me ollaan käyty muutaman kerran muskarissa ja äiti-vauvajumpassa. Tyttö on ihan kivasti viihtynyt ja tykkää katsella muita vauvoja :)

Kuukauden päästä tehdään ensimmäinen lentomatka, ihan kotimaassa. Oletteko jo reissanneet vauvan kanssa, olisiko hyviä vinkkejä?

Leppoisaa perjantai-iltaa ja viikonloppua
toivottelee Tuulia ja tyttö lähes 3 kk

Heissan taasen mammat, VaDea täälläkin liikenteessä:-)

Meillä Helmipelmi käynyt juuri niin kuin teillä. Aikaisemmin selvisin 1-2:lla yösyötöllä, mutta nyt muutama yö on ollut yhtä imettämistä. Äiti sitten nukkunut tunnin pätkiä....:-) Neuvolassa sanoivat, että juur 3kk:n paikeilla voi usein tulla tällainen vaihe, joten helpotti jaksamista kummmasti.

Tyttö nukkuu 1-2 päikkärit, joista ekat aina vähintään kolme tuntia ja joskus jopa neljä! Nyt viikon sisällä alkanut ottaa myös alkuiltatorkkuja. Nukutan aina, kun mahdollista, ulkona. Pakkasrajana 10 astetta. Vaatevarustus aika samanlainen kuin muillakin täällä.

Me otimme rotarokotteen heti kun se oli mahsdollista, viikkoja sitten. Tehostekin on saatu jo useampi viikko sitten. Ensi viikolla neiti saakin ekan piikkirokotteen, voih pientä. Toivottavasti ei nosta kuumetta tms. Rotasta ei tullut mitään mainittavia oireita, onnksi. Muistakaa ostaa jotain kuumelääkettä valmiiksi, jos käypi hassusti.

Parisuhde on. Olen ollut "aika" kärttyisä, joten miehellä on ollut kestämistä. ISO univelka ei ainakaan auta asiaa. Mutta nyt muutamana päivänä olen ollut ehkä hiukka kivempi:-) Sitä itteäkin on tullut kokeiltua pari kertaa ja viimeksi onnisti jo joten kuten, mutta alku se tämäkin;-)

Ollaan matkusteltu autolla pidempiä matkoja 3-4h useampaan otteeseen ja todella hyvin on mennyt. Vauva käytännössä nukkuu koko ajan. Kaupassa pällistelee maisemia ja autossa takaisin unten maille:-)

Mukavia hetkiä kaikille!

t.oona ja tyllerö 3kk

moi pitkästä aikaa!

meillä syödään pelkkää rintaa, ja parit yöt ensimmäinen uni on jopa ollut 5h joten olen superhypertyytyväinen! normaalisti kylpy on puoli 9 maissa, se jälkeen syödään melkein tunnin verran ja sitten nukkumaan, normaalisti n. klo 1 asti ainakin. Vauva ei edes silmiään aukaise vain imaisee yhden rinnallisen ja jatkaa uniaan, ja siitä lähtien n. 2 h jaksot aina aamu 11 asti. Sitten pyllynpesu, päivävaatteet päälle ja babysitteriin leluja mäiskimään.

Meillä on melkein alusta asti taisteltu ilmavaivojen kanssa, nyt on alkanut jo selvästi suolisto "kypsymään" mutta vieläkin aamuöisin tulee kipristelyjä ja potkiskeluja kun vatsassa kiertää. Olen antanut paikallisia homeopaattisia kamomillapalluroita (colikind) ja iltaisin ennen rintaa pari lusikallista blevit digest-yrttiteetä (vauvoille tark.) sitten turautellaan kuin aikamiehet ja johan helpottaa.

Hymyt jokeltelut ja kiekaisut ovat jokapäiväistä ihanaa kuultavaa, ja tarttumista harjoitellaan kovin värikkään elefantin avulla, jossa on kaikenmaailman vimputtimet ja kilistimet.

Poika on paikallisten kasvukäyrien mukaan todella suuri, mutta oletan että suomen mittapuun mukaan painitaan ihan keskisarjassa. 2 kkden paino oli 6 560 g ja pituus 63,5 cm. Täällä annettiin 2 kkden käynnilla kolmet rokotteet, tetanus, hepatiitti B ja meningitis, rota-rokote ei sisälly täällä terveydenhoidon piiriin vaan se pitää laittaa yksityisellä ja maksaa rokote itse. Laitatan sen nyt kun nassikka täyttää 3 kk. Edellisistä rokotteista tuli kaksi päivää kestänyt lievä kuume, mutta muuten poika oli iloinen.

tässä tärkeimmät, voikaa hyvin!

MOI kaikille pitkästä aikaa!!!

Mä en uskalla vastata noihin kysymyksiin tällä hetkellä, katsotaan ny miltä meillä alkaa taas näyttää kun elämä palaa uomiinsa...

Näet 3kk neuvolassa annettu rokotus aiheutti pojalle niin pahan reagoinnin, etten uskalla edes haaveillakaan rotavirus-rokotteesta ja kauhulla odotan seuraavaa 5kk annettavaa rokotetta. Pojulla oli ensimmäisenä päivänä rokotteesta 40 asteen kuume, toisena ja kolmantena päivänä koko ajan 38,5 astetta kuumetta. Vasta neljäntenä päivänä kuume laski normaalitasolle, jollei olisi laskenut niin edessä olisi ollut lääkärireissu. Kuumeilun takia siihen saakka yöt läpeensä nukkunut pikkumies alkoi roikkua yöt tissillä. Siis oikeasti roikkua, ei suostunut nukkumaan omassa sängyssä ja tisu ois pitänyt olla koko ajan suussa. Ensin kokeilin antaa velliä, mutta kun tuo tuttipullo ei oikein tahdo olla kiva juttu, on kokeilussa nyt soseet, josko ne toisi yöunet takaisin. Soseet on aloitettu neuvola-tädin tietäessä ja neuvosta... Haluaisin nuo yöunet takaisin, kun on myös tu neiti 3v, joka ei aamusta malta nukkua, kun poju taas voisi nukkua yöunia aina kymmeneen saakka aamulla, joten pitää jaksaa myös touhuta ja antaa huomiota toisellekin. Pojun 3kk mitat olivat 6070g ja 61cm. Hurjasti on miekkonen kasvanut.

Parisuhde on ihan ok, mies ymmärtää kyllä jos olen väsynyt tai muuten huonolla tuulella. Mulla alkoi nuo ah, niin ihanat naistenvaivatkin, joten alkoi kärttyily myös niitten osilta. Kävin myös laitattamassa myös mirena-hormoni-kierukan, kun nää kaksi lasta saa nyt tältä osin riittää. Ehkä joskus vielä kolmaskin näkee päivänvalon, mutta se sitten aikanaan.=)

Jokos teillä on alettu liikkua? Meillä poju on niin kova potkimaan, että aamuisin on sängyssä poikittain ja jumppatelineen allakin kääntyy poikittain. Saas nähdä milloin innostuu kääntymään masulle.=)

Mutta, nyt menen nukkumaan, ainakin hetkeksi...

Heip

Kuulostaapa tylsältä tuo rokotteista kuumeilu. Meillä rotarokote ei aiheuttanut kuin ehkä pienoisen väsymyksen päivälle, mutta jo illalla oli ihan normaalia. Jännityksellä katsotaan 3 kk:n rototukset. Olisi tarkoitus pian sen jälkeen suunnata pohjoisen suuntaan. Isukki lähtee silloin työreissulle lähes kuukaudeksi ja emme viitsi koko aikaa olla kotona keskenämme.

Tuosta sitteristä. Vaavimme on istuskellut sitterissä ihan pienestä. Ja kutsummekin tuolia kakkatuoliksi. Sillä siinä istuessa tulee yleensä kakka, jos sitä on pitkään yritetty. Ja myös pierut helpottaa siinä. Eli sinänsä tämä on päinvastaista mistä Sadee kirjoitti.

Poju ei tykkää puolestaan yhtään olla mahallaan. Olen nyt ihan tietoisesti yrittänyt häntä kääntää vatsalleen, mutta aina tulee melko hetkessä kiukku. Kädet heiluvat kovasti jo. Ja tänään on otettu otetta leluun sekä leikkimaton riippuviin "ötököihin". Hupaisaa oli kun käteen jäi helistin, sitä puristeli, helisteli ja sitten sai ihan hepulin. Taisi säikähtää omia "voimiaan".

Me olemme vasta tehneet automatkan pohjoiseen, joka olikin pitkä reissu. Yhdeksättä tuntia. Lentämään emme ole vielä uskaltaneet - lähinnä sen vuoksi, että poju hermostuu nopeasti ja silloin tulee huutoa. Ja tämä liittyy yleensä nälkään, väsyyn jne. Odottelen mielenkiinnolla Tuulian kokemuksia reissun jälkeen.

MaMaLi ja Vaavi lähes 11 vkoa

Hei vaan,

me olemme istuneet paljon autossa, mutta hiihtoloma ja pidempi ajomatka vähän mietityttää. Millaisia lomasuunnitelmia teillä on? Mitä olette mieltä esimerkiksi kylpylästä: vieläkö uskaltaa viedä vauvan sellaiseen?

Meillä jutellaan ja huidotaan ja potkitaan hirveästi. Ei varmaan mene kauan, niin mies mönkii johonkin suuntaan! Ulkoiluista: joka päivä käymme parin tunnin ulkoilulla tai sitten vietämme kauemmin aikaa kaupungilla. Muutaman asteen pakkasessa päällä on sisävaatteet, villasukat, lapaset, aluspipo ja hattu, välivillahaalari ja toppapuku, ehkä pakkauksen toppakäsineet ja -jalkineet. Vaunussa on lämmin alusta ja ehkä peittokin päällä sisäkopassa, lisäksi tuulensuoja. Ennemminkin koetan varoa ettei tule liikaa. Ainakin ostoksilla pitää vaatetta vähentää.

Syömisrytmi on yhä vaihtelevaa. Kolmen, tunnin välein syödään eikö kauhean paljon kerralla.

Missä vauvanne muuten nykyään nukkuvat? Meillä alkaa äitiyspakkauslaatikko käydä potkujen kanssa pieneksi... Mutta vauva nukkuukin suurimman osa öistä vieressä.

Jaksamisia!

MamaLi: kiva kuulla toisenlaisiakin kokemuksia..täytyykin ensi kerralla kokeilla jos halutaan kakkaa ulos että ehkä meilläkin sitteri toimisi noin ;)

Meillä saatiin tänään tuo 3kk rokote, ainakin näyttää väsymystä aiheuttavan mutta muuten ei vielä mitään. netistä luin että tämän rokotteen oireet voivat tulla vast 2vkon päästä rokotteen ottamisesta..pitääkö paikkansa, tietääkö kukaan??

Yhteistyössä