Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MOI!

Täälä vielä ollaan, kokonaisena touhutaan vaappuen kuin ankka. Supistuksia tulee eriptuisien välien myötä, ei ole vielä alkaneet oikein kunnolla, niitä kivuliaita odotellessa...=)
Eilen käytiin kaupassa ja meinailin esikon kanssa vielä lähteä lenkille, mut kauppareissu riitti kyllä mulle, alkoi lonkkia ja nivusia särkeä kovasti.

Mulla ei taida masu enää paljoakaan kasvaa, vauva oli lääkärin mukaan jo laskeutunut, tunsi pään kun teki sitä inhaa alatutkimusta. Ja sen kyllä tunsi, kun otti hiukan kipeää.

Mulla on kassi osittain pakattuna, odottelen et alkais ne kunnon supistukset ja ajattelin siinä vaiheessa heittää pesuaineet ja käsityön mukaan, muuten on kaikki ok.
Mukaan olen pakannut tällä kertaa viisastuneena rinnansuojia, omia alusvaatteita (viime kertaset verkkopöksyt ei enää houkuttele) ja pienempiä ja mukavamman tuntuisia siteitä. Tosin ne on kyllä libressen yösiteitä, mutta kuitenkin parempia.
Mukaan laitoin vauvalle oman lakin ja omat tossut, viime kerrasta viisastuneena myös, kun silloin esikon jalassa eivät pysyneet sairaalan villasukat ja kun jalat oli ihan kylmät, sai isukki tuoda mumman tekemät tossut sairaalaan sitten.
Oon joutunut myös pakkaamaan esikonkin kassin, siltä varalta et joutuu sit hoitoon.

Apua, kyllä me aika loppusuoralla jo taidetaan olla, kun tuola oli aloitettu keskustelu jo tuleville kesävauvoille... Ensi kesänä meiän vaavit jo mönkiikin peiton päällä nurmikolla.=) Voivoi...

No mutta tällästä, tuun ilmoittamaan heti jos tosi toimiin päästään!

-Misai&rv37+1-

Neuvolakuulumisia! Ja ultrattiin kanssa :D! Kaikki oli ihan tosi hyvin. Mulla oli hemppa noussut mukavasti yli 140, mistä neuvolatäti oli tosi tyytyväinen. Rautakuuri on siis purrut kiitettävästi, muutkin arvot oli ok. Lääkäri teki sen ultran (ihanaa) ja mies oli ihan innoissaan ja tietysti minä myös. Meidän pikkuinen on jo 3316 grammainen jötkäle ja lääkäri arvioi, että reippaasti yli 4 kiloiseksi vielä kasvaa, jos malttaa olla masussa loppuun asti. Kohdunkaula oli pehmentynyt (kiitos supistelujen), mutta muuten oli vielä saman pituinen ja kiinni kuin ennenkin, eli ei vielä meidän vauvalla ole kiirettä ulostuloon ;). Siellä se oma kulta imeskeli alahuultaan, söpöä! Saatiin vielä muistoksi suloinen profiilikuva pikkuisesta. Ihanaa meille tulee vauva!!

Nyt pitäis vaan ihan oikeasti ottaa itseään niskasta kiinni ja pestä nuo loputkin vauvan tamineet! On vähän laiskuus iskenyt tällä mammalla.. Eilen tosin ostin ä-pakkauslaatikkoon sopivan verhoilun ja keinujalakset, vielä jotain pientä pitänee hankkia (esim. rintaliivinsuojuksia, imetysliivit, vauvan pyllyvoidetta jne.).

Bombera kyseli tuosta kassin pakkaamisesta, niin minä en vielä ole saanyt sitäkään aikaiseksi. Jotenkin en vaan ole vielä ajatustasolla siinä vaiheessa, että pikkuinen voisi tulla minä hetkenä hyvänsä. Ehkä tässä tulevalla viikolla tulee sekin homma tehtyä. Niin ja jaksamista bomberalle kohtalotoverilta turvotusten, särkyjen ym. kanssa :). Ja toivotaan, että vaunut tulevat ajallaan.

Missäs kaikki muut marrasmammat on? Olisi tosi kivaa kuulla teistäkin, jotka olette olleet pimennossa jo pitempään. Ei sen jutustelun tarvitse olla mitään sen kummempaa, kunhan tulisitte vaan löpisemään jotakin :)...

barbalala ja pikkuinen rv 36+2

Moi arvon naiset!
Hauskaa kun alkaa olla kaikilla se synnytys nyt mielessä.
NEUVOLA oli tänään, se oli se viimeinen lääkäri. Kokoarvioon
laittoivat minut sillä kohdunpohjan korkeus oli 36...eli siellä ylärajalla
viikolla 40 ...? No mutta kai se riippuu mittaajastakin. Mutta se on joka
tapauksessa ensiviikolla - pääsen vielä ultraan :) Kivaa. Vauvan pää oli
jo laskeutunut alas lantioon ja siellä sen sydän sykki lähes 150 vauhtia.
Mulla ollut olot aika hyvät mut supistukset ovat hieman jo pehmentäneet
kohdunkaulaa joten eiköhän kohta ala olot mullakin. Tänään kävin viel
uimahallissa mut ajattelin että nyt en enää menisi kun onhan siinä aina
pieni tulehdusriski.

Mutta nyt lounaalle miehen kanssa :) IHANAA

Helmipelmi 35+2

Hei! Hyvää sadepäivää kaikille!

Alkaa tosiaan olla alkukuisilla jännät (tuskaiset) hetket käsillä. Misailla kohdunsuu kypsynyt jo hyvään tahtiin. Kuulostaa lupaavalta. Tosin siskollani kesti tuota tilannetta kuukauden ennen kuin tyttö suostui syntymään.

Mitään supistusepisodeja ei nyt ole ollut, ei edes täysikuun aikaan. Synnytysvalmennuksessa mainittiin täysikuun vaikutuksesta lapsiveden menoon. Siis ei mitään tieteellistä. Kokemukseen perustuvaa lähinnä. (Oli muuten tosi hyvä valmennus. Paljon antoisampi kuin neuvolan. Maisteltiin ilokaasuakin... Ensi viikolla jatkuu.) Olen kyllä niin varma, että supistusepisodit loppuu pari viikkoa laskettua aikaa eikä sitten kuulu kuukauteen mitään. Lopputuloksena saadaan vielä valtavan kokoinen joululahja. Joulua odotankin jotenkin ihan eri tavalla kun pitkään aikaan. Alapäässä on ollut pari viikkoa vihlontaa. En tiedä voisiko viitata vauvan laskeutumiseen alemmas. Tuntuu kuin vauva hankaisi päätä luita vasten tai sitten käsiä.

Jonsku ja Marakatti 33+4

Vauva riehuu mahassa voimakkaasti hereillä ollessaan. Minkähänlainen ADHD tapaus tästä tulee. Potkut tekee tosi kipeää varsinkin iltaisin, kun on koko päivän potkinut samaa kohtaa. Ihokin ihan punoittaa... Ainakin poika on vauhdikas ja se on sitten hyvä niin. Tulee äitiinsä. Mun piti levätä kaksi viikkoa... Toissapäivänä remontoin kylppärin kaappiin vauvalle oman hyllyn. Ruuvailin kiskoja, siirtelin hyllyjä... Hiki tuli, mutta nyt se on valmis.

Moikka!

Täälläkin neuvola kuulumisia, nyt onkin käynnit jo viikon välein.
Eipä mitään uutta,
painoa tullut +600/vko
hemppa 130!!(eipä tarvitse lisärautaa)
rr 129/85
turvotusta löytyy reilusti!!
sf 34,5 cm joten yläkäyrillä mennään!sentään vähemmän kuin viimeksi, kun lääkäri reippaalla kädellä mitaten sai 37!
pissa puhdas

Vauva pysynyt raivotarjonnassa, mutta ei ole laskeutunut vielä.Sen kyllä huomaa kun niin ahkerasti pyörii ja vaihtaa kylkeä. Toivottavasti lähiviikkoina rupeaisi jo valmistautumaan syntymään, ettei kovin pitkälle marraskuuta tarvitse odotella!

Supistuksia tulee melkein päivittäin, mutta eivät ole mitenkään kivuliaita, lähinnä vain epämiellyttävän tuntuisia. Eivät siis mitään verrattuna synnytyssuppareihin, joten en kyllä oleta synnytyksen vielä lokakuun puolella käynnistyvän.

Sairaalakassia en ole vielä pakannut kun tuntuu synnytys vielä niin kaukaiselta, mutta kaipa sitä pitäisi lähiviikkoina pikkuhiljaa ruveta valmistautumaan lähtöön. Pienet hankinnat, kuten vaipat, rasvat ym. vielä hankkimatta, mutta loppukuusta ajattelin ne ostaa. Sitten pitäisikin olla kaikki hankinnat tehtynä.

Mariah + pikkuinen 37+2

Hei

Viime viikolla oli molemmat neuvolan valmennukset. Ne olivat oikein hyödyllisiä kun kuuli mm. vastaikään vauvan saaneen perheen ajatuksia. Kävimme myös viikonloppuna kylässä ystäväpariskunnalla, jolla oli puolen vuoden ikäinen tytär. Sekin konkretisoi ajatusta, että kohta on vaavi tässä omassa hoidossa. Tämän viikon alussa oli tutustuminen synnytysklinikalla. Oli jotenkin hassua kuinka sitä vertaili omaa masua muiden odottajien masuihin. Hieman mietityttää että miten se synnytys sitten tapahtuu - lähinnä että milloin pitää oikeasti lähteä laitokselle ja mahtuuko sinne. Sillä nytkin tuli viestiä, että soittakaa ja odotelkaa kotona (joskus ihan reilustikin), sillä laitoksella on viime aikoina ollut ruuhkia. Mistä ihmeestä näin ensisynnyttäjänä tietää että onko oikea aika lähteä NYT , vai NYT ... vaiko muutaman tunnin päästä. Huh. Yritän olla miettimättä asiaa ja katsastella reittejä vaihtoehtoisiin synnytysklinikoille.

Mieshän tekee nyt jo tosi pitkää työpäivää. Yrittäjällä ei onnistu normaalityöajat. Joten toivon, että meidän vaavi tulee suhtkoht laskettuna aikana. Muuten mamma joutuu parhaimmillaan taksilla huristelemaan laitokselle.

Viimeinen lääkäri oli tiistaina. Siellä käytiin ihan perusasioita läpi. Huonoa on se, että lääkäri ei ole syntyperäinen suomalainen ja esim. en ymmärrä kaikkea hänen puheesta. Kun hän pyytää ottamaa alaosan paljaaksi ja kiipeämään tutkittavaksi, niin se menee enemmän viittomisen piikkiin että tietää mistä on kyse. Lisäksi pissinäyte värjääntyi nyt turhan vihreäksi - joten eilen aamulla toimitin uuden purkin tutkittavaksi. Tänään sitten en päässyt edes jonotuksen jälkeen omalle terkkarille kysymään tuloksia vaan vaihteesta sain tietoa, että ihan normaaleja bakteereja. Uskotaan siis siihen.. Olen yrittänyt kovasti noudattaa diabetes-ruokavaliota. Paino ei ole juuri noussut viime kuukauden aikana. Mutta maha kyllä kasvanut. Joten en tiedä vaikuttaako tähän enemmän se, että aina punnitaan eri puntarilla... Lääkäriltä en myöskään saanut mitään kokoarviota. Sf-käyrän mukaan on menty yläkäyrällä, mutta lääkäri kertoi että "olla ihan normaali kokoinen vauva" - toivotaan niin. Mitä nyt normaali tarkoittaa.

Sairaalakassit on pakkaamatta ja vaatteet pesemättä. Meillä yhä edelleen asutaan vanhassa kaksiossa. Mehän ostimme uuden kolmion, mutta rakennuttajan kanssa asiat ovat olleet solmussa jo puoli vuotta. (muutto piti olla silloin). Voisimme muuttaa uuteen asuntoon, mutta esim. lattialämmityksen toimivuudesta ei ole mitään takeita. Ja se pitäisi saada selville. Tämän viikon olemme jälleen yrittäneet rakennuttajaa kiinni mutta hän ei vastaa puheluihin. Myös välittäjä ei vastaa minun puheluihin. Miehelle onneksi vielä vastasi. Eli vaikea on asioita hoitaa kun ei keskusteluihin ole vastapuolta. Ja tämän mahan kanssa ei oikein kohta enää tehdä vaativia muuttohommia. Luulenkin että olemme "kahden asunnon" loukussa kun vaavi syntyy. Mutta helvettiä tämä on ollut vaikka RS-kohde tuli hankittua ja taustoja selviteltyä ennen kaupoille ryhtymistä. Ihan vain vinkkinä, että pienrakentajien kanssa ei kannata alkaa asioihin. Ja varsinkaan "lappalaisen, rehellisen miehen" kanssa. Heillä näyttää olevan joskus ihan omat lait ja säännöt. Ei siitä kuitenkaan sen enempää. Ei ihan näille sivuille asia kuulu.

Tässä äippälomaa on jäljellä ja toivottavasti ennättää kaikki järjestellä. Meillä pinnasänky on seilannut pakettiautossa muuttoa odotellen, mutta nyt ajateltiin tuoda se tänne ja tuohon nurkkaan koota. Ahtaaksi käy, mutta aina ei mene niin kuin suunnittelee - vaikka itse työskentelee kovasti tavoitteen eteen.

Sellaista. Päivä kerrallaan ja uskoen tulevaan,
MaMaLi ja Vaavi - tänään jo 36 viikkoa!

Täällähän vaikuttaisi olevan monilla jo aika kypsä vaihe :) Itseni mukaanlukien. Eilen oli kontrolliaika liittyen vauvan kasvuun, se kun on liian vähäistä heidän mielestä. (vaikka olen koittanut sanoa että jos minun puolen sukuun tulee niin ei ihme jos pienenä syntyy). Nyt oli painoa tullut 200g/vko ja arvioivat että nipin napin 3-kiloisena syntyisi. Sopii minulle kyllä! Luultavasti on sitten helpompi punnertaa ulos sitä sitten. Nyt siis 2,4kg.

Kaikki siis oli hyvin, kohdunsuu oli jo pehmeä, 1,5 cm auki ja saman verran pitkä. Pää on kiinnittynyt kunnolla. Eilen illalla sitten tuli vaaleanpunaista limaa, joka vissiin on sitä limatulppaa. Supistuksia oli samaan aikaan ja olivat kohtuullisen kivuliaita mutta menivät ohi parissa tunnissa. Silti uskovat ettei ainakaan ennen laskettua aikaa olisi tulossa maailmaan.. saas nähdä.

Mamalilla aika ikävä tilanne.. ei pitäisi stressata mutta minkäs sille mahtaa jos mättää :/ Sairaalakassi on osittain pakattu jo minulla, vielä puuttuu pesuaineet,siteet ja rasvat. Vauvan kaikki vaatteet on pesty, mutta hoitopöydän rakennuksen ollessa kesken en ole vielä siitä äitiyspakkauksesta niitä sijoitellut mihinkään. asia korjaantuu pian kyllä onneksi. Että sitten vaan vauvan tuloa odottelemaan!

Hui, täällähän alkaa olla jännät paikat: supistuksia ja limatulppia! Kohta syntyy vaaveja, jee:-)

Minulla on ollut tuollainen ns. varhaisversio sairaalakassista pakattuna jo useamman viikon, mutta nyt se kait pitää jo ihan "oikeasti" pakata. En vaan oikein tiedä, miten paljon kaikkea tavaraa/vaatetta viitsin mukaan raahata.

Tänään on olo ollut eilistä tukalampi. Nyt mahaveijari potkiin jo todella ylös ja se on tukalaa varsinkin jos koettaa istua rennommin vaikka nojatuolissa. Ja ruokakaan ei oikein ole maistunut pariin päivään.

Hienoa, että täällä on taas paljon uusia kirjoituksia, lisää vaan tulemaan, niin on mammoilla tekemistä;-)

t.oona & 37+4

Iltaa vaan kaikille!

Mistäköhän mun piti oikein viimeksi jurputtaa, en enää edes muista. Luin uudestaan tuon viimeisen tulikiven katkuisen viestini, ja alkoi naurattaa. Varmaankin jostain hallinnollisesta epäkohdasta tai paperisodasta täällä, ah nuo byrokratian kavalat lonkerot. Annas nyt, oli siinä jotain muutakin. No, ehkä kerkeän täällä purkaa sappeani vielä kerran jos toisenkin.

Täällähän näyttää osalla porukasta "lähdön" olevan jo hyvinkin lähellä. Niin se aika vaan rientää. Odotan, koska tännepäin iskee paniikki, kun mikään ei ole itse asiassa valmiina. Huusholli on kuin hävityksen kauhistus, ensimmäistäkään vauvanvaatetta ei ole pesty, saatika mitään kasseja pakattu. Mua vaan nukuttaa päivät pääksytysten, enkä millään jaksaisi just nyt vetää imuria perässäni tai notkua luutun varressa. Joskaan en nyt ikinä ole mikään kotihengetär ollut, niin nyt musta on kyllä tullut viime viikkoina ihan älyttömän flegmaattinen kaikenlaisen kodinhoidon ja siivoamisen suhteen.

Eikä meillä ole vaunuja, eikä sen puoleen turvakaukaloakaan. Synnytyssairaalassa sain niskaani aimo ripityksen, kun en ollut saanut edes aikaiseksi varattua aikoja synnytysvalmennuksiin. Nyt kuulemma on jo "varmasti liian myöhäistä". Mutta sainpahan edes yhden ajan varattua ensi maanantaiksi. Saa sitten nähdä saako niitä enää enempää; kuulemma sellaiset 8 (kahdeksan) käyntikertaa olisi ollut suositeltua.. Tuntuu jotenkin hassulta, että hirveän tärkeänä pidetâän noita viikottaisia valmistautumistunteja rentoutusharjoituksineen (ihan hyvä sinänsä, ei siinä mitään), mutta sitten varsinaisia lääkärikäyntejä ei ole enää kuin yksi, sekin noin kuukauden päästä, ja tässä välissä ei mitään. Ei pissa- veri- tai mitään muitakaan kokeita.

Tuosta kätilön reaktiosta uupuviin synnytysvalmennuskertoihini säikähtäneenä otin sitten ja tilasin Suomesta käsin "Synnytä rentoutuneena" CD:n, niin toisensa poissulkevilta kuin sanat "synnyttää" ja "rentous" kuulostavatkin. Saapa nähdä tuleeko ajoissa perille, viimeksi kun jotain pakettia Suomesta odottelin, Ranskan postilaitos oli lakossa, ja puketti saapui perillle kolmen ja puolen viikon odottelun jälkeen.

Mä meinasin saada sätkyn, kun kuulin kätilöltä, että synnytyksen aikana ei sitten saa syödä eikä juoda mitään. Pitää kuulemma vaan varata mukaan "sumutuspulloja" (?), joilla sitten tarvittaessa saa kostuttaa esim. kieltä, jos on kauhea jano. Mun mielestä toi kuulostaa kauhean alkukantaiselta. Ja sitten kuulemma tippa laitetaan automaattisesti heti sairaalaan tultua ja sitten sen kanssa pitäis siellä mennä kolistella. Sekin.. Mä en nyt enää jaksa edes hiiltyä näistä, mutta jotenkin vaikuttaa ei niin kauhean modernilta tämä peli täällä. Noh, kaipa täällä syntyy ipanoita maailmaan siinä missä muuallakin.

Ai niin, mikä mulla pisti kanssa tosiaan vihaksi tossa viime kerralla oli se, että mä olin juuri saanut tietää, että Ranskassa ei todellakaan, ei ainakaan tällä seudulla, myydä lainkaan, missään, kestovaippoja. Niitä voi sitten netistä tilailla - ulkomailta. Ei täällä jengi ole moisista kuullutkaan. Musta tää on niin epäreilua kaikkia niitä lukuisia suomalaisia ja pohjoismaisia äitejä kohtaan, jotka potevat huonoa omaatuntoa ja ruoskivat itseään siitä syystä, että JOSKUS käyttävät pakon sanellessa kertakäyttövaippoja ja osallistuvat näin itsekkäällä tavalla mukaavuudenhalussaan luonnon saastuttamiseen, kun sitten näissä Euroopan isommissa maissa, joissa miljoona kertaa enemmän odottavia äitejä ja lapsiperheitä, ketään ei voisi vähempää kiinnostaa koko kestovaipat. Eih, nyt alkoi taas ärsyttää. Toiseen aiheeseen, nyt siis.

Mitens, onko teillä muilla ollut sellaisia kummallisia, äkillisiä ja ohimeneviä, vihlaisevia kipuja alapäässä, ikään kuin jollain terävällä sinne tuikattaisiin? Mitä ne oikein on, liittyykö avautumiseen vai pään kiinnittymiseen vai mihin?

Sainpahan taas aikaan nalkutusviestin, mikäköhän mua oikein vaivaa tätä nykyä, kun kaikki vaan ärsyttää, ja sitten saan ihan mielettömiä raivareita ihan pikkuasioista. Ai niin, mä olen raskaana.

Hauskaa illanjatkoa kaikille..!

^Ahaa, Jonskulla ainakin kuuluu olleen samalta kuulostavia tuntemuksia alakerrassa, luin uudestaan ja tarkemmin näitä uudempia viestejä. Mua lähinnä ne kivut aina säikäyttäâ, kun tulee niin äkkiseltään. Olis tosiaan kiva tietää, että mitä ne on.

Joo, saapa nähdä miten kauan píkkuinen antaa itseään odotella ja kuinka kauan tuskailen täälä kotona. Itse olen aikoinani syntynyt pari viikkoa etuajassa ja esikkokaan ei mennyt yliaikaiseksi, niin luulen et ennen laskettua aikaa vaavi jo sylissä on. Viimeistään äitipolilla tehtävän painoarvion ja synnytystapa-arvion jälkeen alkaa tapahtua, sielä kun reutuloivat viimeksikin niin, että lähti esikko syntymään.

Mulla menee hermot sukulaisiin, ottavat paineita et mihin esikko synnytyksen ajaksi.
Ja onpa eräs ottanut paineita siitäkin et meidän pitää nyt kiireesti ruveta rakentamaan yläkertaan lisätilaa. Pah, sanon mä, 3h+k+s saa nyt toistaiseksi neljälle riittää, kun sitten alkaisi se paasaaminen et kyllä nyt on kova perään kattominen ettei lapset tipu portailta. No ajan kanssa sitten, mun mielestä lapset voi olla samassa huoneessa siihen saakka kun esikko menee kouluun, neljän vuoden päästä.
Et tällästä meillä... Huomaa et hormoonit tuo tunteet enemmän pintaan, kun synnytys alkaa lähestyä ja herkemmin ottaa kaikki kommentit itteensä.

Mut öitä kaikille!!

-misai-

Hei, minulle tulee melkein paniikki, kun lueskelen teidän valmiina lähtöön -juttujanne!

Loppukuisena olen vielä ihan vaiheessa, tärkeimmät ja isoimmat hankinnat tehty mutta rasvat ja vaipat ja muut odottavat vielä kaupassa. Mutta kauanko niitä nyt ostaa: vartin?

Mitäs olette ajatelleet noiden kestovaippojen kanssa (paitsi Sacha sinulta en kysele, jottei verenpaineesi nouse enempää :) ? Olen hyvin kiinnostunut aiheesta, mutta syvällinen perehtyminen puuttuu vielä. Mutta eikös pienen vauvan tarpeet olisi juuri sellaiset, jotka mahtuisivat hyvin kestovaippaan? Itseäni viehättäää se, että vauvan iho saattaisi tykätä kankaasta enemmän kuin vaippamuovista. Mutta kuulen mielelläni käytännön kokemuksianne, jos sellaisia on.

Pitää varmaankin tehdä jonkinlainen ostoslista ja sairaalakassilista. En ole vielä käynyt synnytyssairaalassa vierailemassa, sitten varmaankin asiat vasta konkretisoituvat.

Yöt ovat hankalia, mutta olen jo tottunut siihen. Kun päivällä väsyttää eniten, lähden liikkeelle, niin nukahdan illallakin paremmin. Varasin kampaajan parin viikon päähän, jos tänä vuonna ei enää ehdi. Kulmat ja ripsetkin varmaan koetan ehtiä käydä laittamassa. Mitähän muuta? Jalkahoitoa?

Iloista viikonloppua mahoille! Malvia

Kassi on melkein valmis, on ollut sellainen ennakkoaavistus (toive?) että kohta lähdetään. Selkäkivut ovat yltyneet, alapäätä vihloo ja on painostava olo. Ei mitään limatulppia ole näkynyt joten voi olla täysin haaveajatteluakin :)

Sacha, ei täälläkään mitään kestovaippoja ole, ja imetysrintaliivitkin ovat joko anorektikko-kokoa ja suuremmat torikassi-mallia jotka ei tue mitään. Ostin kahdet silloin viime Suomen-reissulta, mutta kun niitä yötäpäivää pitää pitää niin etsin vielä yksiä, mission impossible, nettiin kai on turvauduttava.

Saa nähdä kuka teistä alku-kuun odottajista ensimmäisenä synnyttää, viime hetket on käsillä! Vointeja kaikille,

B 36+3

Hei!

Toivottavasti MaMaLi pystyt rentoutumaan stressin keskellä. Ihmeellisiä juttuja Sachan synnärillä. Kyllä ainakin kättärillä kehottivat juomaan synnytyksen aikana ja syödäkin saa, jos siltä tuntuu. Tippaakaan eivät laita ellei tehdä epiduraalia tai spinaalia. Onneksi Suomessa on alettu käyttää maalaisjärkeä synnytysten suhteen. Saadaan olla siitä ylpeitä, mutta onhan meidänkin sairaaloissa eroja paljonkin. Meille tulee vauva-ohjelmassa näyttävät synnyttävän ihan kotioloissa, jos kaikki sujuu hyvin.

Nallen limantulo vaikuttaa lupaavalta. Itse sain kärvistellä viime yönä kolme tuntia, kun vauva päätti riehua. Venkuloi niin voimakkaasti, etten voinut juuri missään asennossa olla. Lopulta sai käännettyä kylkensä toiselle puolelle ja rauhottui, mutta kyllä oli hiki äidilläkin. Alapää sai kyytiä todella. Ens viikolla selviää lääkärikäynnillä, onko sen pää asettunut lähtöasemille vai onko ne vihlonnat kuvitelmia. Itse synnyin n. kolme viikkoa ennen laskettua aikaa. Jos, tämä vekara tulee äitiinsä, niin tulee se ulos komen viikon päästä. Onneksi lähes kaikki on jo hankittu. Liivinsuojuksia ja maidonkerääjiä, omia siteitä ja vauvan rasvoja puuttuu vielä. Niin ja turvakaukalo on vielä tulossa Saksasta, mutta sekin tulee ens viikolla.

Kohta varmaan saadaan eka marrasvauva maailmaan... Jännittävää.

Jonsku ja Marakatti 33+5

Ollaankin Bomberan kanssa samaan aikaan linjoilla...

Niin sitä sairaalakassia en ole vielä pakannut. Pakkailen sitten varmaan lähempänä h-hetkeä. Lähtökin on varmaan näin ensisynnyttäjänä hidasta puuhaa, että supistusten välissä ehtii pakata vaikka mitä. Mutta listan teen kyllä valmiiksi ettei sitten jotain tärkeää unohdu. Me saatiin synnäriltä niin hyvät ohjeet, että milloin lähdetään sairaalaan että en nyt ainakaan sitä sressaa. Jos kaikki menee hyvin, lähden vasta, kun kivut on niin kovia etten kotioloissa pärjää. Vaikka voihan se olla, että tositilanteessa mikään ei mene suunnitelmien mukaan. Siihen on pakko varautua.

Moi,

posti toi sitten ajan tuonne äitipolille, se on keskiviikkona 22.10 aamulla. Joten jos ei ennemmin tapahdu mitään, niin sen käynnin jälkeen alkaa varmasti tapahtua.
Tosin en haluaisi ihan välttämättä polille mennä, joten toivonkin että alkaa ihan itsestään tapahtua jotain ennen sitä.=)

-Misai&rv37+2-

Voi ei, kai munkin on sitten alettava sitä kassia kokoon kyhäämään, eihän sitä tosiaan koskaan tiedä, että milloin se lähtö tulee (heh, "lähtö", hyvä kun ei "noutaja"). Mä kyllä en nyt enää edes tiedä koko lasketusta ajasta, kun lääkärinvaihdoksen myötä se näköjään lasketaankin eri tavalla. Eli siis alkuun mulle annettiin 16.11, mikä myös vastaa suomalaista laskutapaa. Nyt sen sijaan puhutaan 24.11, koska kuulemma lasketaankin täydeksi ajaksi 41. viikkoa. Vai miten se nyt meni. Että en varmaan kuitenkaan kuulu näihin ihan eturivin synnyttäjiin tällä listalla. Mitään limoja tai muita tunteita ei tosiaankaan ole ollut, paitsi se, että vauva painaa tosi alas, ja onkin niin alhaalla, että lääkäri tunsi sen pään jo monta viikkoa sitten alatutkimuksessa. En tiedä sitten onko kaikilla sama juttu jo tässä vaiheessa.

Vitsi mua kyllä sieppaa toi kestovaippa-asia. Olisin niin halunnut kokeilla. Jos joku osaa suositella jotain hyvää nettikauppaa, tai muuten vaan merkkiä tai laatua, joka olisi saatavilla vaikka sitten siellä Suomessa, niin ottaisin vinkit kiitollisena vastaan. Kyllä mä aina jollain keinolla ne sieltä käsin saan itselleni tänne langattua.

Eikös olekin kummallista tämä täkäläisen synnärin toiminta. Vahvistit vaan, Jonsku, sen mitä olin käsittänytkin, eli ei kai enää nykyään moiset varotoimet ole ajankohtaisia ainakaan Suomessa. Luin samat sanat juuri yhdestä raskauskirjastani ("What to expect when you're expecting"), eli synnyttäjiä nimenomaan nykykäytännön mukaan pikemminkin rohkaistaan syömään ja ainakin juomaan, jos vain suinkin siihen kykenee. Ja että tuo "sairaalasarjoista tuttu" tippa olisi "liioittelua", mutta "edelleen jostain syystä käytössä joissakin sairaaloissa". Tähän asti mua ei kauheasti ole itse synnytys jännittänyt, mutta nyt on kyllä alkanut tulla sellanen tunne, että mitä sitä onkaan tullut tehtyä.

Minkälaisia turvakaukaloita te, Jonsku ja muut, olette päätyneet ostamaan? Meilläkin saattaa olla reissu edessä Saksaan (asutaan aika rajalla), kun mulla paloi hihat (taas) yhden vauvantarvikeliikkeen myyjän kanssa täällä viime viikonloppuna. Se yritti väenvängällä myydä meille jotain poistotarjouksessa olevaa tosi onnettoman näköistä ja jo istuvalle lapselle tarkoitettua turvaistuinta kaukalon sijaan, inttäen vaan, ettei niin pienelle vauvalle kannata (-niin-) mitään kaukaloa ostaa, kun ei se siihen kuitenkaan mene kovin kauaa. Että kannattaa ekat 6 kk kuljettaa ihan vaan vaikka vaunujen korissa, ja sitten kun ipana istuu, niin turvaistuimessa. Tosi hyvä asiantuntija ja vielä alan liikkeessä. Mun miehen piti taluttaa mut vaivihkaa takavasemmalle, kun se huomas kuinka mun sappi alkoi taas kiehua.

Näihin mun ylireagointeihini etenkin turvallisuusasioissa vaikuttaa kyllä varmaan edelleen se mun onnettomuuteni silloin. Jos mulla siinä kyydissä olisikin ollut jo vauva mukana, ja pelkässä vaunukopassa takapenkillä, niin... en edes halua kuvitella, mitä olisi voinut käydä. Sehän olisi mennyt kuin flipperipallo pitkin koria ja autoa koko vauva.

Imetysliiveistä. Mä en ole vielä edes katsellut, vaikka olisi kyllä pitänyt, mutta mulla saattaa olla sama umpikuja kuin Bomberalla, kyllä täälläkin naiset on pääsääntöisesti sellaisia minitissejä, että välillä oikein ihmettelee. Voi olla, että mäkin joudun suuntamaan johonkin ilmailukerhoon hakemaan jotkut laskuvarjohypääjän liivit, kun tää koko asia on niin tätä, vaikken nyt mikään ihan hervoton amatsooni olekaan.
Mutta siis, olen täysin noviisi tässäkin asiassa, ja kysymys kuuluukin, että kannattaako/pitääkö niiden liivien olla kaarituellisia vai ei?

Mukavaa perjantaipäivänjatkoa kaikille

toivoo Sacha

Ainakin musta tuntuu ettet sä Sacha ylireagoi. Kyllä mullakin sappi kiehuisi reilusti yli, jos lastentarvikekaupassa tuollaisia neuvoja annettaisiin. Turvallisuus ennen kaikkea ja varsinkin lasten kohdalla.

Me tilattiin MaxiCosin Cabriofix, johon kuului jalkapeite ja isofix-alusta. Autokin vaihdettiin isofix varusteiseksi kesällä. Siitä en halunnut tinkiä. Samaa alustaa ajateltiin sitten käyttää seuraavan koon istuimessa myös. Satuttiin vaan valitsemaan sellainen väri, mikä Saksassa on niin suosittu, että toimitus kestää. Ehtii kyllä onneksi ennen vauvaa...

Imetysliiveistä.. Yhdet olen ostanut vasta. Niissä ei kaaritukia, mutta ovat tosi tukevat ja samalla pehmeän myötäilevät, että käytän niitä lähes aina. Täytyy kyllä varmaan käydä hakemassa niitäkin muutamat lisää. Bebesiltä ostin. Niillä on myös verkkokauppa näin vinkiksi ulkomailla asuville. Itsellä koko M riittää hyvin, vaikka tissit on kokoa DD varmaankin jo... Ulkonäkö näissä liiveissä on sitten jotain ihan muuta. Näyttävät urheiluliiveiltä. Ei siis mitään pitsejä, hempeitä värejä ym. Mutta niitäkin liivejä sieltä saa. Nyt jotenkin nämä mukavuusasiat menee edelle vaikka muuten pidän myös ulkoisia seikkoja kriteereinä.

Jonsku ja maitotankit

Kiitos vaan hyvistä vinkeistä! Taidankin heti mennä vakoilemaan noita tuotteita. Toi kuulostaa hyvältä, että sitä kaukalon alustaa voi käyttää myös sitten seuraavan istuimen kanssa. Onkohan tämä yleistä muillakin valmistajilla?

Heelou!:)

Mulla on suppaillut melko paljon tässä viime viikkoina ja nyt kun käytiin neukkalääkärillä, niin totesi että paikat pehmenneet! Jouduin lähetteellä kättärille, kun pissassa oli protskuja, mutta ei ole raskausmyrkytystä. Samalla sitten ultrattiin ja vauva painaa nyt reilu 3 kg.:) Toinen lääkäri teki alatutkimuksen ja sanoi että kohdunsuuta jäljellä 2cm ja auki ollaan yhdelle sormelle. Tuskin siis mennään sinne marraskuun 13 päivään asti.:) Nyt vaan odotellaan..;)

Sairaalakassia olen pakkaillut ja purkanut jo pariin otteeseen. En oikein tiedä mitä sitä tarvitsis mukaan..x) Meillä on Recaron kaukalo ja telakka ja se on kuulemma testeissä pärjännyt loistavasti. Toinen vaihtoehto oli meillekin tuo maxi-cosin cabriofix, mutta tuossa recarossa oli viispistevyöt kolmipistevöiden sijaan, niin se tuntui hyvältä valinnalta.:) (Meillä siis Recaro young profi ja vaikuttaa turvalliselta ja miellyttää silmääkin :D)

Muakin kiinnostasi tutustua kestovaippoihin. Äippäpakkauksessa oli 3 pientä kestovaippaa ihan pikkuselle ja sitten sain kaverilta muutaman. Sain sellaisen vinkin ihan myyjältä, että kestovaippailu kannattaa aloittaa sitten kun vauva on muutaman kuukauden. Kuulostaa hassulta, mutta ihan pieni vauva kasvaa niistä ulos niin nopeasti, että vaipat ei ehdi maksaa itseään takaisin. Kannattavinta taloudellisesti olisi kuulemma käyttää aluksi kartakäyttövaippoja ja siirtyä sitten kestovaippoihin. En sitten tiiä..:) Ajattelin käyttää harsoja ja sitten noita muutama kestovaippoja kertakäyttöisten rinnalla ja jos tuntuu, että kestovaippailu sopii meille, niin siirtyä niihin kokonaan kun poitsu on isompi. =)

Pitääpi mennä syömään, takasin myöhemmin..:D

Ainikki & Pikku Pau Pau (36+1)

moikka ainikki. mä olin ultras eilen ja oli kohdunsuu pehmeä ja pituus 2cm ja tossa muuta huomioitavaa kohdassa lukee jotai ulkosynn sormell..en tiiä mitä lukee..en saa tarkemmin selvää..sanoko ne sulle jotai että voi syntyy aikasemmin jo tai antox ne jotai neuvoi ett välttää rasitusta tms? mä pökräsin siin ku ultrattiin ni meni vähän niinku ohi se homma ja ei tullu oikee kysytyx mitään... mut onx se ihan normaalia jo et on paikat pehmentyneet,mist se johtuu? jänskättää koska mahtaa alkaa synnytys...

päivää,

viime yönä myös täällä valvottiin, mutta ei vauvan toimesta. Kuume nousi ekaa kertaa raskausaikana, mutta vain 37,3:en. Se on aina viikonloppu milloin olisi jotain kysyttävää neuvolasta, en ihan päivystykseenkään viitsi mennä kun ei ole suuremmista lukemista kyse. Onko teillä kellään ollut pientä lämmönnousua, tai tiedättekö mikä on se "raja" että pitää lähteä lääkäriin? paracetamolin otin yöllä ja hikoilinkin kuumeen pois mutta nyt taas nousi.

Sacha, liivit mieluiten kaarituettomat, kaaret voivat painaa maitotiehyitä ja aiheuttaa tulehdusta. Ostin itse yhdet kaarituelliset, lähinnä jos pitää ihmisten ilmoilla olla mutta mukavammat ovat ilman tukia ja öisin ehdottomat. Jos saksan puolella käytte niin siellä voi olla enemmän valinnanvaraa. En minäkään hervoton amatsooni ole, mutta aina rintavarustus on ollut DD-kuppi, suomesta ostin E ja F-kupposet tähän tarkoitukseen.

Syömään olisi tarkoitus lähteä ulos, ei muuten tee yhtáän mieli mutta kun mies tuli taas töistä viikoksi kotiin ja sovittiin jo kaveriporukan kanssa - joilla vauvoja, hoitopaikat sovittu niin en viitsi peruuttaa.

Eiköhän tämä tästä,
hyvää viikonloppua!

B 36+4

Mulla on nyt huoli... Jalat ja välillä kädetkin on alkaneet kutista, sitä on ollut jo muutaman päivän, en vaan kiinnittänyt siihen mitään erityistä huomiota, paitsi viime yönä kun heräsin jalkojen kutinaan. Nyt sitten luin, että kutinasta pitäisi heti mainita esim. neuvolassa, koska voi olla merkkinä raskaushepatoosista, eli maksan toimintahäriöstä mikä on vaarallista sikiölle. Apua, onkohan mulla se? Kiva, kun näin viikonloppuna tulee tämmöinen olo, eikä mikään paikka ole auki ainakaan täällä meillä ja neuvolaan voi soittaa vasta maanataina. Johtuukohan tää kutina ihan vaan tästä mun turvotuksesta? Toivottavasti vauvalla kaikki on hyvin, ainakin liikkuu ihan normaalisti... Voi kun olis jo maanantai...

barbalala ja pikkuinen rv 36+4

Yhteistyössä