Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
MOI!!

Ollaan hankittu/hankkimassa vakuutusta vauvalle, esikoiselle saatiin se vasta kahden kuukauden ikäisenä, kun olimme liian myöhään liikkeellä. Nyt odottelen isäntää kotio, jotta kuulen onnistuuko tuo vakuutus-varaus jo nyt, kun siinä paperissa kysyttiin äidin terveydentilaa ja mä olen edelleen saikulla. Vakuutus otetaan tuolta lähivakuutuksesta, kun sinne on kaikki muutkin ja delegoin myös asian miehelle, kun sieltä otettaessa se lapsiturva vakuutus pitää olla kotivakuutukseen yhteyttynä. Ja kun miehen nimissä on kotivakuutus, mä en kyseistä vakuutusta nimiini saa. Puhuin miehelle jo kesäkuussa vakuutuksesta, koska se pitää varata 3kk ennen laskettua aikaa. No tuo hömppä ei ole pitänyt asian kanssa kiirettä, vaan heräsi toissa iltana, et hei kohta on 5.8 ja laskettu aika on 5.11, nyt pitää pistää töpinäksi jos meinaa vakuutuksen ottaa...=)

Mun selkävaivat on helpottanut, mutta vaivana on nuo liitoskivut sekä lonkkiakin on alkanut särkeä. Nyt myös on kipeytynyt mun vanha umpparileikkaus-arpi, jossa tuntuu lähinnä viiltävää ja polttavaa kipua. En mitään äkkinäisiä liikkeitä voi tehdä, muuten tulee kunnon kipukohtaus. Kiva jos tuo vaivaa nyt koko loppu ajan.

Mä sain vihdoin äitiyspakkauksen!! Aivan ihana se toppahaalari, neutraali vaaleanruskea, verrattuna esikon mintun vihreään kauhistukseen.=) Ja kokokin on talveksi sopiva, 68cm, kun esikon toppahaalari oli puolestaan 80cm ja marraskuussa kun syntyi, niin ei sitä tullut talven aikana käytettyä. Ja aivan ihania ne muutkin vaatteet ja tavarat.=)

Närästys kiusaa ikävä kyllä kans, kahvi pannassa, sekä mausteiset ruoat yms, yms....=)

Hyvät viikonloput kaikille!!

-Misai82&rv26+2-

Moi kaikki!

Mepä emme aio ottaa koko vauvavakuutusta. Jos niin huonosti kävisi, että jotain vakavampaa ilmaantuu, niin luulen että rahanmeno on huolista niitä vähäisempiä. Pienempiin vaivoihin riittää edullinen ja -- ainakin meilläpäin -- joutuisasti saatavilla oleva julkinen terveydenhoito, jota esikkokaan ei ole onneksi joutunut tähän asti käyttämään kuin ihan minimaalisesti.

Vauvamaha on muuten ihana ja söötti ja antaa jopa jonkinlaista itsetunnon kohotusta, mutta alasti kun itseäni vastikään tarkastelin, niin enpä ollut näkymästä kovin innoissani... Toista lasta kun odottaa, niin ensimmäisen raskauden merkit näkyvät myös: raskausarvet kiiltelevät komeasti pitkin vatsaa (niin, *rasvatkaa*! Vaikka se ei loppujenlopuksi auttaisikaan, niin ainakin tiedätte yrittäneenne!) ja napa pullottaa jo iloisesti ulospäin. Ei erityisen mieltä ylentävää, eikä varmasti saa minua tuntemaan itseäni miksikään seksipommiksi. Rinnoistani itse asiassa tykkään, vaikka ne näyttävät siltä kuin alkaisin imettää heti huomenna. Tätähän tämä naisen elämä taitaa olla, että jossain vaiheessa se neidonkukkeus karisee..! Millaisin fiiliksin itse suhtaudutte uuteen fyysiseen olemukseenne? Tai onko miesten suusta kuultu mitä mielipiteitä? Vastatkoon ken uskaltaa...

Sunnuntaina lähtö Englantiin! Onneksi lähtee tämä pikku masumies mukaan, ettei tarvitse ihan koko perheestään erossa olla. Muuten onkin oikein hyvät tunnelmat, hauska päästä reissuun ja nähdä vanhoja tuttuja.

Rentouttavaa viikonloppua
t. Tirl ja Vaavi, 23+6

Moikka Naiset!
Me ollaan mietitty vakuutusasiaa, mut ajateltiin ottaa se vasta syntymän jälkeen voimaan tuleva vakuutus, sillä toimin sen verran sosiaaliterveys-alalla että luotan yhteiskunnan tarjoamiin palveluihin mahdollisen vammautumisen tms. tullessa eteen. SItten jos tulee esim. korvatulehduskierre niin se ei yleensä ala niin varhain että sen vakuutus ennättäisi sen korvausten ulkopuolelle sulkea.

Kehon ulkoiset muutokset kyllä ihastuttavat minua ja miestäni, mutta toki ylimääräiset nesteet kehossa tekevät olemuksesta hieman pönäkämmän...vaatteisiin mahtuminen alkaa olemaan välillä työlästä :) PItää ostaa isompia...Olen kyllä nauttinut raskauden tuomista muutoksista, mutta odotan kyllä myös sitä aikaa kun jalat eivät enää näytä näin suurilta ja löydän taas vyötäröni :)

NO mutta nyt on hyvä olla näin - keho saa kertoa nyt omaa tarinaansa.

Helmipelmi

Heipat!

Tulin vaan pitkästä aikaa ilmoittautumaan että kaikki kunnossa lomakiireistä huolimatta. Nyt maanantaina sitten palataan arkeen kun mies palaa töihin, joten eiköhän tässä taas viihdytä kotona mökin sijaan joten ehtii ehkä koneellekin useammin.

Vakuutuksista olette puhuneet, me emme myöskään ole sitä ottamassa. Ei otettu esikoisellekaan, eikä kyllä onneksi ole ollut tarvettakaan. Sillä vakuutusmaksun rahalla kun jo käy aika monta kertaa lääkärissä vaikka yksityiselläkin, ja pääasiassa julkisen puolen vastaaotoilla olemme pärjänneet. Täällä meillä päin kun ei yksityiset päivystykset ole sen nopeampia tai parempia kuin julkinenkaan niin tuntuu turhalta. Mutta toki jos asuisimme esim pääkaupunkiseudulla olisi tilanne toinen.

Myös äitiyspakkaus päätettiin jättää ottamatta, meillä kun on on esikoisen jäljiltä tavaraa niin paljon. Ostetaan sillä avustusrahalla sitten tälle nappulalle sopivan kokoinen toppapuku ja jotain muuta omaa, mutta isoveljen vanhat makuupussit, potkarit ym saavat kelvata.

Mulla oli jo ekan odotuksen aikana sellanen olo, että nyt näytän siltä kuin kuuluukin. En ole koskaan ollut erityisen tyytyväinen kroppaani, on ollut ylipainoa sun muuta, mutta jotenkin raskaana kehoni tuntuu olevat juuri sellainen kun pitääkin. Sama fiilis on tullut nyt toisellakin kerralla, mutta toki nyt esikoista hoitaessa ihan käytännön syistä tuota mahaa tulee joskus kirottua. Selkä on alkanut vähän vaivata, toivottavasti se ei kovin pahaksi äidy. Raskausarvilta selvisin ekaa odottaessa kokonaan, katsotaan nyt tuleeko täälä kertaa. Enkä kyllä kovin innokas rasvaaja ollut.

Hyvää elokuuta kaikille mahankasvattajille :)
Rouva H ja Nappula 24+5

Hei kaikille pitkästä aikaa! Olipas mukava lueskella kanssasisarien kuulumisia. Selkäkivut monella nyt vaivana. Toivottavasti ei pahaksi äidy.

Lomakiireet on täälläkin jätetty taakse. Maanantaina pitäisi palata töihin. Ei kyllä kiinnostaisi yhtään. Töissäkin on aika lailla muutoksia ollut loman aikana. Maha on kasvanut juuri tuohon eteen (SF-mitta hieman yli keskikäyrän). En tiedä miten töissä pärjään. On aika raskasta ollut jo tähän asti. Nyt on alkanut vielä nämä alaselkäkivut, mitkä monella muullakin on ilmeisesti tässä vaiheessa. Sisko ja monet tutut sanoo, että ei heillä tuon kokoista mahaa vielä näillä viikoilla ollut. Kauhea olo tulee siitä, kun alkaa miettiä, että millaiseksi se sitten kasvaa loppua kohti. Ei saa miettiä! Onneksi vauva ei ultrassa ollut mikään jättiläinen vaan ihan normaali vähän jopa pieni.

Vauvalle kuuluu hyvää ainakin potkujen puolesta. Välillä tulee tunne, että eikö se nuku ikinä, kun potkii vaan ja tosi voimakkaasti (mun mielestä). Mies on tuntenut selvästi kädellä potkut jo muutaman viikon. Ultrassa käytiin 14.7. ja siellähän se terve poika näkyi. Päästiin ostamaan poikien vaatteita iso läjä. Lähinnä 56 senttisiä. Jos poika isäänsä tulee niin 50 senttiset ei mahdu alkuunkaan, mutta jos tulee äitiinsä, ovat 50 senttiset reilun kokoisia.

Hemoglobiini oli viime neuvolakäynnillä laskenut, mutta ihan ok vielä. Lähtötaso oli tosi hyvä. Samalla sain puhuttelun siitä, kuinka töissä ei kannata sinnitellä äärirajoilla (kun on näin raskas työ) vaan pitää soittaa neuvolaan, kun ei jaksa. Tais osua oikeaan, melkein kyyneleet valui silmiin. Mies oli mukana ja vielä vahvisti terveydenhoitajan puhuttelua. Ihan hyvä, ettei sitten tarvii miettiä, että saakohan sitä sairaslomaa, kun siltä tuntuu. Ilmeisesti saa, mutta itse olen varustettu niiin korkealla työmoraalilla vaikka en sitä kenellekkään suosittele.

Auto vauhdettiin isompaan eilen. Nyt on tilaa koiralle, vaunuille, lapselle ja matkalaukuillekin ja isofix-kiinnityssysteemit löytyy. Mun mielestä se olikin ehdoton kriteeri, kun lähes uutta oltiin muutenkin ostamassa. Pahoinvointia vielä(kin) on, mutta aivan eri mittakaavassa. Saattaa kyllä pahentua töihin mentäessä. Toivottavasti ei. Kestän kipua paljon ennemmin kuin pahoinvointia. Rinnat on isot ja vähän väliä saa ostaa isompaa kuppikokoa. Lähtötaso iso B on vauhtumassa isosta D:stä E:hen. Alkaa olla vaikea löytää rintaliivejä, joita suostun ostamaan. Seksi ei kiinnosta pätkääkään. Alapää on aran tuntuinen. Sääliksi käy miestä. Ei uskalla valittaa mistään.

Vaunut ja turvakaukalo pitäis laittaa pian tilaukseen. Gessleinin Vision S on nyt jäänyt suosikiksi ja turvakaukaloista MaxiCosin Gabriofix, koska testeissä sen ylittänyttä ei edes tänä vuonna ollut. MaxiCosin saa myös Gessleinin vaunukehikkoon adapterilla kiinni, niin ei tarvii nukkuvaa lasta repiä hereille kauppoihin ym. mennessä eikä tarvii käyttää niitä (kamalan likaisia) kauppojen omia vauvakärryjä, yök. Kauppojen sääntöjen mukaan vauvakaukaloakaan ei saa laittaa ostoskärryyn. Sitä kyllä näkee. Asialla puolensa, mutta ymmärrän erittäin hyvin hygienisen näkökulman. En itse haluaisi kuraa ja muuta moskaa salaattiini. Olen kai vähän nirso, mutta kuka nyt ei lapselleen parasta tahtoisi. Isovanhemmat ovat luvanneet maksaa vaunut ja turvakaukalot lisävarusteineen. Vakuutusta ei vielä ole ehditty hankkia, mutta eiköhän se ole se If, missä kaikki muutkin meidän vakuutukset on.

Ihanaa kun ilmat alkaa viiletä ja vauvan tulo sitä myöstä lähestyä. En malta odottaa, että tämä raskausaika päättyisi, vaikka vielä on paljon aikaa.

Hyvää syysodotusta kaikille!

Jonsku ja Piipero 22+6 (muistaakseni näin, viikotkin unohtuu lomalla)

Heippa kaikille,
En ole tänne ilmottautunut koska en varmaan aktiivisemmin jaksa kirjoitella mutta minäkin odottelen esikoistani loka-marraskuun vaihteeseen.

Selkävaivoja alkoi olemaan tuossa n 23 viikon jälkeen. Aloin jokapäiväisen lantiopohjalihasjumpan (joka ei aikaa paljoa vie eikä katso paikkaakaan kun vaikka bussissa voi hoitaa), lisäksi aloin tekemään helppoja ryhtiliikkeitä joihin niihinkään ei mene aikaa ja oli neuvolan oppaassa. Jo tämä laukaisi selkävaivat heti. SEn jälkeen aloin tekemään helppoa mammajoogaa josta tulee mahtava olo, lievittää turvotusta ja painetta jaloista, rentouttaa ja avaa lantiota ja vahvistaa tukilihaksia. Olen sen jälkeen ollut lähes täysin ilman mitään vaivoja. Aikaa tähän ei juurikaan kulu. Suosittelen oikeasti pikkuliikkeillä huolehtimaan lantiopohjan lihaksistosta ja ryhdistä ja vaivat hellittää oikeasti saman tien! :)

Muuten onkin sujunut hyvin, rinnat on tosi tosi isot, joskaan ne ei pienet koskaan ole ollut. Käytän imetysliivejä jo, koska en halunnut alkaa ostaa kalliita liivejä pariksi kuukaudeksi ja imetysliiveillä on käyttöä jatkossakin. Toki niistäkin pitää alkuun varmaan isompia hommaa mutta jossain vaiheessa nämä voi taas ottaa käyttöön kun ensimaitoshow on takanapäin. Ja monissa imetysliiveissä on itseasiassa kuppikoon muuttumavaraa aika paljon. Urheiluliivit on toiset mitä käytän mutta nekin vanhat alkaa nyt tulla tiensä päähän.

Kehostani muuten pidän vaikka rinnat onkin tosi isot (ne on jo yli E kuppia kohta), masu on kasvanut pyöreäksi ja alkanut levitä vähän kylkiinkin joten vyötärö ei ole kateissa mutta ehkä pienentynyt :) Jotenkin aiemmin tuntui inhottavalta kun paidoista näkyi napa ja oli läski olo. Nyt on ihanaa kun voi laittaa kunnon äitiysvaatteet ja kävellä tiukassa paidassa ja antaa mahan näkyä kaikille. Olokin on mukava kunnon äitiysvaatteissa kun ei kiristä ja piukkaa mistään :) Hyvällä syyllä saa tassutella mukavissa nahkatennareissakin ja kaikki korolliset on voinut unohtaa, mikä on vapauttavaa sekin :)

Hyvin siis ainakin minä voin, ruoka maistuu ja ehkä enemmän makeanhimoa kuin joskus mutta ei mitään katastrofaalista onneksi. Aiemmin on kyllä ollut kipuja rinnoissa kun ne kasvoi ja niissä kohdun kiinnityskohdissa nivusissa ja sivuilla. Ummetuskin oli mutta sekin lähti sen sileän tien kun muutin ruokavalioon entistä enemmän kuituja ja vauvan luumusosettakin välillä.

Vinkkinä muuten että jos tekee mieli napostella ja välipaloja niin vauvanruoissa on ihania hedelmäsoseita joista myös makeanhimo tyydyttyy. Esim banaani-omena-appelsiini sose Bonalta on suosikkini, samoin muksut hedelmäseiska. Kannattaa kokeilla. Sopii siis hyvin myös äidille! ;)

T. Onni76

Jäi vielä kertomatta toinenkin tosi helpottava asia selälle. Nimittäin tein itse imetystyynyn netin ohjeiden mukaan (toki niitä saa ostettunakin jos ei jaksa värätä). Tämä tyyny on ollut mulla jalkojen alla kun nukun selällään sekä polvien välissä kyljellään tai jalan alla jos on puolikyljellään puolimahallaan. Sen avulla saan täydellisen asennon ja nukun paremmin eikä selkää rasita. Tavallinen tyyny ei tähän riitä, ne on liian pieniä, imetystyynyn saa juuri oikean paksuiseksi ja riittävän isoksi että se toimii täydellisesti. Jalkojen allakin se nostaa tasasesti koko jalat joten auttaa turvotukseen ja alaselkäänkin. Suosittelen oikeasti tosi paljon. Toki imetystyynyn voi korvata jollain muullakin mutta minulla tämä styroxpallollinen ja riittävän iso versio on vasta tuonut avun, mitkään tyyny-peittoviritykset ei auttanut. En varmaan enää osaisi olla ilman sitä, se imetystyyny on vakiokaluste sängyssäni vaikka vain lukisin kirjaa! Kannaatta oikeasti harkita. Itse imetyksestä en tiedä mitään vielä, mutta jatkossa tämä kai sitten käy siihenkin :)

T.onni76

Hei kaikille,

onpas kirjoiteltu paljon ja tärkeitä asioita. Ekaksi vastaukset gallupiin:

1. Emme näillä näkymin kuitenkaan päädy vakuutuksen ottamiseen. jaatuksena on säästää rahaa joka tapauksessa erilliselle tilille, joten ne rahat voi kättää joko sairauksien hoitamiseen tai, jos hyvin käy, ihan johonkin muuhun. Tai siis ajatuksena on säästää ne vakuutussummat itse ja oman "säilöön".

Vauva potkii ja pyöriin todella paljon. Se on ihanaa, vaikka välillä nukahtaminen onkin vaikeaa. Etuistukkani vuoksi tunsimme ekat potkut itse asiassa miehen kanssa yhtä aikaa: sanoin että nyt muuten tuntuu, ja mies sai mahan päältä tunnettua saman kopin. Ihanaa! Oli aika hieno ilme. Mutta siitä on jo pari viikkoa.

Minulla närästys oli yksi raskausoire, mutta nyt se on onneksi kadonnut. Koetan päinvastoin syödä kaikkea oikein mausteista, jotta lapsikin tottuisi niihin. En tiedä sitten, toimiiko logiikka...

Kelan paperit pitäisi laittaa eteenpäin. En tiedä mihin äitiyspakkaus vielä mahtuu, mutta sen me otamme joka tapauksessa. Vaunuja on vasta mietitty, mitään ei varmaankaan osteta ennen lokakuuta tai marraskuun alkua (laskettu aika loppukuusta).

En erityisemmin nauti isosta olosta. Rinnat saisivat olla normaalikokoiset, täydelliset c-kupit. Nyt se d tuntuu jo liialta, etenkin kun se on sellaista turvotusta ja pinkeyttä. Maha on ihan hallittava, mutta miten sen nyt sanoisi... Minulla on suht' lyhyenä naisena aina ollut muotoja, joten en oikeastaan tarvitsisi näitä enää :) En ihmettele, jos malli-missimitoissa olevat nauttivat naisellisesta pyöreydestä, mutta minulle tämä on vain ekstraa. No, kurinpalautus ja tiukka lihastreeni sitten ensi vuonna uudestaan.

Miehen mietteistä. Sen mielestä minun kuuluukin näyttää tältä ja kiva, että raskaus näkyy. Nämä ovat tärkeitä mietteitä, joten en itsekään viitsi huolia niin kovin. Erityisen seksikäs oloni ei ole, joten seksi ei kauheasti innosta. Enemmänkin kaipaisin normaalikokoisia elimiäni takaisin :) Mutta siis tämä olotila on oikein luonnollinen ja mukava, ei vain eroottisessa mielessä antelias ainakaa minun kohdallani.

Hyvää vointia kaikille! Malvia rv 25 ja jotain

Moro

Loma takana ja huomenna töihin:-/ Hiukan pelottaa, miten kummassa jaksan vielä 2kk... Ja nyt uutena vaivana iskiaskipu, voi hemmetti. Yhdestä vaivasta kun pääsee eroon, niin jo on toinen jonossa:-)

Mutta mikä mukavinta, kotona oli iloinen ylläri: pääsemme huomenna hakemaan äitiyspakkauksen postista, jeeeee!!! Onkos vielä muita vai olenko vallan ensimmäinen;-)

Sonatar kyseli vakuutuksista:

1. Hankittu on.
2. Kattaa ajan ennen syntymää. Ei kait ollut muuta vaihtoehtoa jos halusi sen heti syntymästä voimaan?!?
3. Otettiin Tapiolasta, vaikutti hyvältä ja korvaukset saa hakea netin kautta ja ne maksetaan muutaman päivän sisällä. Lisäksi omavastuu menee vain kerran, eli ei erikseen joka korvaushakukerralla.

Aika tosiaan menee vauhdilla ja toivon, että itse kukin säästyy ns. järeämmiltä vaivoilta. Itseäni vaivaa kyllä armoton väsymys (siis loma just loppu:-o ) Saikulle en kuitenkaan ihan vielä haluaisi jäädä. Jospa ainakin vielä kuukauden jaksaisi puurtaa työelämässä.

Varsinaista närästystä ei ole onneksi vielä ollut, mutta sen olen huomannut, että syömisen/juomisen jälkeen ei voi kumartua tai tulee tavarat herkästi ylös, yök.

Potkut on muuttu selvästi voimakkaammiksi ja ne tuntuvat ylempänä. Reilu viikko vielä neuvolalääkäriin. Piti olla jo ylihuomenna, mutta minulle tuli päällekkäinen meno, joten aika siirtyi viikolla. Taas viiden viikon tauko edelliseen neuvolakäyntiin:-/ Mutta ehtiihän tuolla vielä ravata riittämiin.

Kirjoitelkaapa kuulumisia - katsotaan miten poikki sitä ollaan huomisen työpäivän päätteeksi;-) Onneksi porkkanana on se äippäpakkaus.

t. Oona ja maha 27+0 (oho!)

hei täältäkin.
mulle on äippäpakkaus tullu jo ajat sitten. tuolla se kaapissa oottaa et joskus saisin vaatteet pestyä jne.
en oo vielä laittanu vauvan tavaroita mitenkään esille tms. kun elän toivossa et jos vaikka isompi asunto löytys ennen vauvan syntymää...
vakuutuksista: ei oo hankittu, eikä hankita. pärjätään kaupungin palveluilla...
neuvola ja sokerirasitus oli viime viikolla. ilm.mulla on sit raskausajan diabetes, mut hoituu ihan ruokavaliolla jne. neuvolassa kaikki ok. hemppa oli kyl jonkin verran tippunu mut ei määränny vielä ainakaan rautatabletteja....
mäkin oon onnex selvinny vaivoitta...noh siis välillä väsyttää enemmän ja kävely alkaa jo tuntua tuol alamahas jne. oonkin miettiny et minkalaista taaperrusta se kävely on sit lopummalla syksyä :D

Moi!

Vakuutuksista: Otetaan vakuutus vasta vauvan synnyttyä, niin kuin esikoisellakin. Luottavaisin mielin mennään synnytykseen.

Äitiyspakkauksen hain eilen ja on todella ihana!Ihana haalari ja vaatteet kivan värikkäitä!

Viime viikolla vietetyn sairasloman johdosta selkä ja ikiaskivut jo huomattavasti paremmat. Eilen aloitin työt ja niimpä alkoivat taas kivut!Ei vielä niin kipeitä onneksi ole etteikö töissä pystyisi olemaan. Jospa vielä muutaman viikon jaksaisi...Työsopimus päättyy elokuun lopussa ja jatkoa ei ainakaan vielä ole tiedossa.Näiden kipujen kanssa olen miettynyt etten luultavasti edes jatkaisi enään syyskuussa vaikka töitä olisikin. Äitiyslomakin alkaa 28.9, joten voisi aivan hyvin jäädä jo syyskuun alussa omalle lomalle. Tosin rahatilanne vähän mietityttää mutta eiköhän sitä jotenkin pärjää. Toisaalta helpottaa jäädä lasten kanssa kotiin kun ei ole mikään kiire töihin, sitten joskus voi rauhassa miettiä uutta työpaikkaa. Kun onneksi tällä alalla ja seudulla töitä riittää.

Sopivaa isompaa asuntoa tässä etsiessä ja muuttoa odotellessa...ennen sitä ei isompia hankintoja tehdä vaikka kovasti tekisi jo mieli vaunut ja sänky hankkia...Monesti olen jo lastentarvikeliikkessä käynyt eri vaihtoehtoja ihastelemassa.

Ensi viikolla olisi sokerirasitustesti, mutta luultavasti joudun sitä siirtämään vielä viikoilla eteenpäin. Pahoinvointi ja oksentelu on vain yltynyt, mutta toivotaan että olisi jo helpottanut ensi viikolla...

En ole yhtään tyytyväinen omaan vartaaloon tällä hetkellä. Ylipainoa on aina ollut muutenkin, niin nyt näytän entistäkin isommalta!Vauvamaha on valtava, vielä isompi kuin esikoisesta vaikka lähtöpainoa oli vähemmän. Äitini on monesti kysynyt että olenko ihan varma ettei ole kaksoset tulossa. Uusia raskausarpia ei ole tullut, mutta vanhat arvet näkyvät entistä paremmin.Rinnat kasvaneet taas huimasti vaikka on muutenkin isot (DD:stä isoon E-F:ään)!Mies tosin vain tykkää kun rinnat kasvat. Itse en nyt mitenkään nauti, kun särkee rintoja ja hyvin istuvia rintsikoita on hankala löytää.

Pelottaa jos olisinkin iso vauva tulossa, kun painoarviotakaan ei viime neuvolassa saatu tehtyä, kun vauva huonossa asennossa poikittain. Tosin esikoisestakin epäiltiin että olisi isokokoinen, mutta painoarviossa pieni ja syntyessään siro, normaalipainoinen.Pelottaa myös tuo vauvan asento kun sitkeästi vain on jalat alaspäin tai poikittain, että toivottavasti älyää kääntyä oikein päin!

Mariah, rv tasan 27

Hei

Viimeistä lomaviikkoa viedään ja tämä aika vietetään kotona. Kiertelyt festareilla, mökeillä ja sukulaisissa/tuttavissa menivät ihan ok. Hyvin jaksoi ja vielä kun kömpi nukkumaan silloin kun itseä väsytti, niin mikäs siinä. Nukkuminen vain alkaa olla melkoinen tekniikkalaji. Olen joutunut opettelemaan nukkumista selällään, kun kylkiasento ei ole aina mieluinen vaaville vaan tulee potkua aktiivisemmin. Maha on kasvanut tuohon eteen ja kylkiluut ottavat hieman vastaan. Tämän huomaa parhaiten kun yrittää löytää nukkumisasentoa.

Yllätyn aina kun katson itseäni peilistä - maha näyttää isommalta kuin tuntuu. Lisäksi inhoan kiristäviä vaatteita ja rintsikoiden kanssa alkaa olla ongelmat. Suurempaa pitää koko ajan hakea - ja kun ei kovin paljon maksi-kokojakaan haluaisi ostaa. Tiedä kuinka niitä synnytyksen jälkeen tarvitsee..

Muuten vaivana on nopeasta kävelystä tai kantamisesta seuraava pistos kyljessä. Mutta tämä on ollut sama paikka koko ajan. Kyseisestä kohdasta lähti myös kesäkuun alun krampit. Pistoksen tullessa pitää vain pysähtyä tai hiljentää tahtia.

Tarvikehankinnat ovat vielä tekemättä. Jonkin verran on käyty katselemassa liikkeissä. Yhdistelmävaunut olisi tarkoitus hankkia. Ja autoon kaukalo telakalla. Sängyt ym. tarvikkeet on vaikea edes ostaa kun muuttomme uuteen asuntoon venyy ja venyy. Nyt on taas aloitettava taistelu rakennuttajan kanssa. Harmittaa vain, että omaa energiaa pitää tähän tuhlata kun olisi paljon mieluisampaa nauttia nykyolotilasta (sen mitä voi). Mutta kun toinen osapuoli valehtelee ja petkuttaa, niin ei voi kuin yrittää pärjätä :-(

Vakuutus saatiin haettua. Nordean kautta syntyvän lapsen vakuutus, jossa omavastuu on korvauksenhakukerralta 75e. Toivotaan että tässä maksetaan turhasta, mutta lähinnä on tarkoitus turvata mahdollinen nopea lääkärissä käynti täällä pääkaupunkiseudulla. Itsellä työterveys on toimivaa, mutta muuten tuo julkinen puoli ei ole herättänyt liikoja luottamuksia.

Kelan paperit ja laskelmat saavat lähtöpotkun ensi viikolla. Pitää olla ensin työpaikan palkanlaskentaan yhteyksissä.

Sellaista täältä "syysmyrskyjen" keskeltä.

MaMaLi ja Vaavi 25+5

Heippa ja terkut lomalta! Töihin on siis palattu, itse asiassa jo viime viikon loppupuolella. Hyvin joutaa töissä olemaan kun säätkin on näin kurjat.
Masu kasvoi kyllä loman aikana kovasti, osasyynä varmaan kaikki se herkuttelu :) Ja kovasti vauva mua muksii :)))

Ihanaa, muutama on saanut jo äippäpakkauksen :)
Itse sain vasta eilen paperit lähtemään palkanlaskennan kautta Kelaan, joten varmaan menee ensi kuulle ennen kun saan pakkauksen. Tosin jotain vaatteita olen jo hankkinut. Mies ei halunnut rakenneultrassa tietää sukupuolta, joten valkoista, beigeä ja keltaista on vaatehankintojen värit. Muutenkin alkaa koti olla täynnä vauvakamaa, saadaan ystäviltä ja sukulaisilta suurin osa 'isoista' tavaroista, mm. sänky, sitteri, turvakaukalo, vaunut.

Vakuutuksistakin oli puhetta. Maksoin just eilen vakuutuksen, Pohjolasta otettiin kun muutkin vakuutukset on siellä. Voimassa heti syntymästä asti.

Viime viikolla oli neuvola, kaikki ok paitsi hemoglobiini tuppaa olemaan koko ajan laskusuunnassa. Lisää rautatabletteja siis. Muuten olo on oikein hyvä, harrastukset (jumppa, golf) on vielä jatkuneet ja fillarilla pääsee vielä töihinkin, ei ota maha kiinni polkiessa :) Ensimmäinen lääkärikäynti mulla on vasta tämän kuun lopussa.

Mukavaa viikkoa kaikille, toivotaan että kesä ei nyt ihan vielä loppuisi ja pääsisi nauttimaan elokuun lämpimistä ja pimenevistä illoista kynttilänvaloon.

Tuulia, rv 24+6

Heippa! Kivaa, kun oli näin paljon luettavaa :). Pääasiallisesti on siis kaikilla mennyt loma ja odotus hyvissä merkeissä + masut kasvaneet.

Alkaa täälläkin olla loma lopuillaan, ensi viikolla taas "sorvin" ääreen. Ihan hyvillä mielin töihinkin menee, sujuupahan aika taas vähän joutuisammin ja pääsee pian äitiyslomalle.

Tuo nukkuminen on alkanut olla mullakin välillä vähän tukalaa juuri tuon hyvän nukkumisasennon löytymisen vuoksi. Massu myös kasvanut tosi isoksi jo nyt ja kylkiasennot ei tunnu kauhean mukavilta, alkaa painamaan juuri kylkiluihin ja sitten särkee. Selällään paras olla, mutta ei niinkään kovin kauaa malta olla. Kääntyminenkin asennosta toiseen alkaa olla oma projektinsa. Mielenkiinnolla odottelen loppuraskauden öitä ;)...

Minä ja mieheni ollaan tykätty ulkoisista muutoksistani. Massu näyttää suloiselta ja olen nauttinut pukeutumisesta äitiysvaatteisiin. Niin kauan tätä pikkuista yritettiin, että haluan raskautta kauniilla vaatteilla myös korostaa. Rinnatkin ovat isot, käytän nyt F-kupillisia, pari kokoa ovat lähtötilanteesta kasvaneet. Muuten tulleet kilot ovat sijoittuneet massun tienoille. Mutta saa nähdä miten tässä vielä paisuu loppua kohden!

Mennään vielä mökille piipahtamaan ennen töiden alkua, vaikka ei mitään hirmu lämmintä säätä olekaan lupaillut. Voikaahan hyvin!!

barbalala ja pikkuinen rv 26+0

Hei!

Täällä olisi yksi marrakuun lapsosta odottava myös.
Raskausviikkoja tällä hetkellä 26, masu kasvaa tasaista tahtia ja pikkuinen potkuttelee
välillä ahkerammin ja välillä tuntuu sentään huilailevan:)

Lapsi on meille toinen, 4-vuotias isosiko odotteleekin jo innokaana vauvan tuloa ja on
jo lupaillut omia vauva-tavaroitaan vauvan käyttöön.
Sukupuolta emme tiedä, tyttö jotenkin haaveilee pikku-siskosta, saa nähdä miten käy;)

Vointini muutaman kuukauden aamupahoinvoinnin jälkeen on ollut kohtalaisen hyvä, vähän tuntuu että hermot ovat hieman kireämmällä ja pinna tuntuu menevän helpommin. Väsynyt tunnun olevan edelleen, ja 10 tunnin yöunetkin maistuvat makoisasti, tosin voinee olla että yölliset vessareissun katkaisevat sen verran unta , että väsyttää jo senkin takia.

Neuvolakäynneillä kaikki on ollut suht normaalia, rautatabletteja sain jo aika alussa,
tosin sama tilanne oli esikoistakin odottaessa.
Ultrat on periaatteessa ultrattu, sain vainn viikolle 28 ylimääräisen ajan, on kuulemma istukka jossain erikoisessa paikassa mahdollisesti ja haluavat sen vielä tarkistaa.
En siinä tohinassa sitten huomannut ees kysyä, missä se sitten on :/?

Kovasti en ole vielä hankintoja vauvalle tehnyt ja luulen että jätämme äitiyspakkauksenkin väliin, kun tuon esikoisen pakkauksesta on kuitenkin jotakin jäljellä ja pääsen sitten hyvällä mielellä vaateostoksille varsinkin jos tulokas on poika:)
Aika vaaleanpunapainotteista on nuo tytöltä jääneet vaatteet.
Äitiyspakkauksen toppapuku in kuulemma "pienentynyt" joten sitä vähän mietin, mutta ajattelin että saahan sillä 140 eurolla jo jonkinmoista pukua ja makuupussia uudelle tulokkaallekin hankittua.

Tällaisia ajatuksia minulla, mukavaa olisi jos ehtisin vielä teijdän marras-odottajien mukaan!

-Minea-

Hei taas Naiset!

TERVETULOA MINEA! Tottakai mukaan mahtuu!

Mukavaa lukea taas kuulumisianne! Ostin mansikat tänään ja laitoin pakkaseen, olivat kyllä edullisia 13 eur/ 5kg.Olivat tosin 2-laatus, mutta loppujen lopuksi löysin kymmenkunta huonoa marjaa tuosta lootasta. Todella hyviä ja makoisia olivat! Ensi viikonloppuna menemme keräämään vielä viinimarjoja pakkaseen, olen tässä raskauden myötä löytänyt itsestäni tällaisen säilöjän, en nimittäin ole koskaan aikaisemmin mitään pakastellut!! Hauska huomata että pikkuhiljaa sitä alkaa muistuttamaan aika paljon omaa äitiä :)

Minusta tuntuu että olen pehmentynyt raskauden aikana, olen jotenkin vapautuneempi ja tyytyväisempi elämääni nyt kun ennen. Naiseuteni on kenties löytynyt ja tullut jotenkin todemmaksi nyt kun odotan tätä ihmeellistä olentoa...hmm aika syvällistä :) Mutta näin se vaan taitaa olla. Toivon että tämä herkkyys ja kyky huomioida paremmin itsen ja ympäristön säilyisi...

Mutta mukavaa keskiviikkoa kaikille!

Helmipelmi 25+1

Tavarahankintoja olen taas miettinyt ja nyt epäilyttää pari asiaa. Onko pinnasänky tarpeellinen ihan pienelle, jos vauva nukkuu aluksi äippäpaketin laatikossa sängyn vieressä? Ja kannattaako ostaa rintapumppu ja tuttipulloja etukäteen?!?

Suuret ovat "pienen" odottajan huolet tässä vaiheessa;-)

t.Oona + ja maailman murheista huoleton asukki 27+4

Terveiset mökiltä! Kylmää oli, mutta kynttilät ja oman kullan syli lämmittivät ;)...

Tervetuloa Minealle :), aina tänne mahtuu!!

Oona: Mulla on myös tarkoitus nukuttaa pientä aluksi ä-pakkauslaatikossa, ajattelin hommata siihen kehtojalakset ja verhoilun (teen sen itse tai ostan). Perinnekehto on myös olemassa, se varmaan tulee olemaan makkarissa ja tuo koppaversio olohuoneessa. Pinnasängyn hankimme sitten, kun tarvetta sille on.

Tuota rintapumppua ei mulla ole tarkoitus hankkia, sen ehtii mielestäni sitten jos tarvetta on. Tuttipullot myös tarpeen mukaan, ä-pakkauksessahan on yksi ja yhden olemme ostaneet. Eiköhän niillä aluksi pärjää.

Katselin taas vaihteeksi eri vaunumalleja ja nyt vähän houkuttaa tutustua lähemmin Brion Happy tai Joy malleihin. Onko jollain kokemusta/muualta kuultuja kokemuksia ko. vaunuista/rattaista? Vähän vaikuttavat kevyen oloisilta, mutta ovat mielestäni näppärän oloiset muuten ja ulkonäkökin ihan tyylikäs.

Sokerirasituksessa tuli sitten piipahdettua ja ihan ok homma tuo oli. Laimealta kokikseltahan tuo litku maistui ja sitten otettiin verinäytteitä 3 kertaa. Nyt on molemmat kädet laastarissa.

Närästää taas ihan pirusti. Rennietä kehiin ja varmaan pitäisi taas syödäkin jotain. Huomenna perjantai, kivaa!

barbalala ja pikkuinen rv 26+2

Tervetuloa Minea77!

Pinnasänky on jo ostettu, mutta ajattelin, että jos sen äippäpakkauksen laittaisi aluksi ehkä sinne sänkyyn, jotta pienellä olisi turvallisempaa nukkua. Noin niinkuin siltä kannalta ajateltuna, ettei ole liikaa tilaa. Meillä on iso koira, joten pinnasänky suojaa vähän uteliaalta kuonolta :)

Tuttipulloja en ole vielä ostanut, mutta ajattelin _ehkä_ ostaa aventin tuttipullon. Siinä on se 'tutin' rakenne sellainen, että ei pääse liikaa ilmaa masuun. Rintapumppua olen miettinyt, mutta ostan sen ehkä siinä vaiheessa vasta kun synnytys on käsillä. Jos tarvii.

Millaisia kohdunpohjan mittoja teillä on? Kun itsellä on koko ajan kulkenut yläkäyrillä ja vähän nyt sitten jänskättää se sokerirasitustesti, ja mietityttää että pitäiskö syömiset alkaa rajoittamaan. Mulla oli vkolla 23+0 mitta 23cm ja siinä ylärajoillahan se on..

Tuulen poikanen rv 24+2

ei äitiyspakkauksessa kyl tuttipulloo oo...joskus aikoinaan on vesipullo ollu, mut ei enää vuosiin...
mul on esikoisen pinnasänky odottamassa kokoomista...luulen et ekax kyllä nukutan vaunuissa, niinku esikoistakin...yhen kerran esikoista koetin siihen ä-pakkauksen laatikkoon nukuttaa, mut jotenkin se tuntu kylmältä ja kolkolta kun toinen oli lattian rajassa...
mut toi laatikko sinne sänkyyn on varmaan ihan hyvä idea.
mä aattelin ostaa tutipullot ja tutit valmiix, ainakin jokusen...ja jonkun korvikepurkinkin varmuuden vuox...
rintapumpun saan kaverilta lainaan.
mul oli sf-mitta rv26 niin 25cm.esikoisen äitiyskortista kun katoin niin samoja mittoja on ollu sillonkin...joka on musta outoo, kun olevinaan sillon oli paljon pienempi maha :)
huomenna festareille :)
viikonloppuja!

Kovasti olette jo hankkimassa kaikki tavaroita vauvalle, ja tulee itsellekin sellainen olo
että joko sitä meniksi tuonne esikoisen tavarasäilöille kaivelemaan.
Mutta tosiaan kun emme tiedä vielä vauvan sukupuolta niin tuntuu jotenkin hassulta kaivella noita vaaleanpunaisia vaatteitakin tuolta, varsinkin jos tulokas onkin poika.
No voishan niitä ihan hypistely mielessä pienimpiä pestä ja laitella valmiiksi, voihan ne sitten laittaa takaisin säilöön jos väri on ns. väärä.
No mulla on kyllä vkolla 28 vielä ylimääräinen ultra sitä istukkaa varten, voi olla että kaveri esittelee mahdollisesti hyvinkin avoimesta itseään , ja sukupuoli selviää jopa tällaiselle "ei ammattilaiselle", ja ei se mitään haittaisi, kun pakko myöntää että vähän kutkuttaisi ajatus että tietäis kuka se siellä myllertää päivisin ja öisin:)
Yritetään nyt sinnitellä ainakin toistaiseksi tietämättömyydessä..

Meillä tosin on remonttikin vielä aika vaiheissa että siinä mielessä en niin kiireellä ole vauvan tavaroita laitellut. Pinnasängyn ajattelin vielä maalata/petsata kalusteisiin sopivaksi ja varmaankin tuossa syksyn saapuessa pitää hankkia joku pieni toppapuvun tyylinen tulokkaalle, olisi ihanaa ostaa jo "oikean värinen" mutta ihan siihen asti en taida uskaltaa odottaa :/

Voi toki syynä olla että en niin kiireellä ole hankkimassa kaikkea kun, meillä on jonkun verran tosiaan vielä tuon esikoisen jäljiltä tavaraa yms. tosin voisihan sitä jo vaippapakettia yms. hankkia.

Tuttupulloista olen miettinyt että onko järkevää ostaa vauvalle omat ja uudet tuttipullot ( tutit pulloihin yms. ostan tietysti uudet), vai voiko vanhoja käyttää?

No nämä jäävät pohdintaan..

Voi että kun tuolla ulkona sataa, ei sillä että se minua häiritsisi kun joudun joka tapauksessa istuksimaan täällä sisätiloissa neljään asti. Mutta esikoisen ulkoilut yms päiväkodissa taitavat jäädä tänään vähän vähälle...

Tasaisin potkuttelu terveisin,
Minea

Noh, en näköjään voi pysyä pois täältä palstalta, kuitenkin lueskelen teidän kirjoitteluitanne usein, niin että jos kirjoitteluani joku seuraa silmä kovana niin seuratkoon..
(varmaan muistattekin jutun että minut tunnistettiin täältä, mutta en jaksa välittää - eritoten kun vain OMISTA asioistani olen täällä kirjoittanut)

Tervetulos Minea, ollaan näköjään molemmat samaa vuosimallia 77!

Poika möyrii kellonajasta välittämättä, erityisesti klo 5 aamuyöllä on mieluinen myllerrysaika... Viime yönä särki "luita" lantion alueella, ovatkohan ne niitä liitoskipuja?

Ensimmäinen tulossa niin ei ole havaintoa mikä normaalia ja mikä ei, ja aamulla noustessa alkoi nenä vuotamaan verta, ei edes lapsena koskaan ole moista sattunut. Sitä miettii heti että johtuikohan sekin raskaudesta vai mistä.

Emme ole ostaneet vielä mitään, joskus kkden päästä aloitamme perustavaroiden haalimisen kokoon. Yhden pussin sain lahjaksi ystävältäni vime suomen reissulta, siellä on pari potkupukua ja bodya, v. 2007 ä-pakkauksen käyttämättömiä, pari myssyä ja peitto pinnasänkyyn. En ole edes niitä pessyt vielä kun tilanpuutteen vuoksi autotallissa ovat säilössä.

Vaunut pìtäisi viimeistään kkden päästä myös tilata, toimitusaika on n. 6vkoa niin en viime tippaan uskalla jättää. Täällä tietenkään ei ole kuin muutamia samoja merkkejä kuin suomessa, mutta ei lumikelejä varten varustettuja tarvitakaan. Loola Up on yksi kivannäköinen ja kasaanmenevä malli, toinen sitten Jane. Bugaboota on jokaisella niin siihen meni maku, ja kun molemmat olemme suht pitkiä ihmisiä niin tuntuu että se koppa on tosi alhaalla.

Aventin tuttipulloja olen kanssa hankkimassa, tuntuvat parhaimmilta, ostan sen sterilointipaketin niin siinä tulee kaksi pulloa mukana. Rintapumpusta en ole varma, jos esim. ekan kkden on täysin rintaruokinnalla ja sitten antaa vaikka kerran päivässä pullosta, onko pumpulle käyttöä? Te joilla on jo lapsia niin pakkautuuko maito rintoihin niin nopeaan?

Vai on siellä sateista - toivottavasti pian selkenee, täällä myös pilvistä mutta lämmintä on 25 astetta.

T: bombera ja natikka 26+3

hohoo, Marrasmammat ovat palanneet :D

Sain miehen sukulaiselta laatikollisen vaatetta ja lakanoita vauvalle. Laatikko oli säilytetty jossain vanhassa talossa/varastossa tms. ja niissä on vanhan talon haju. Tuossa kokeeksi pesin lakanoita 60'c:ssa mutta ainakaan kun kuivumaan ripustelin, ei haju tuntunut lähteneen. Lähteekö se haju niistä? Jos ei lähde, viittiikö niitä käyttää?

Tuulen Poikanen rv 24+3

MOI!

Täälä on viimenen saikkupäivä menossa ja huomenna pitäs kokeilla taas töihin menoa. On vaan kivuliaat olot, vaihtelevasti. Jos liikun oikein paljon, lonkat ja nivuset kipeytyy niin paljon että käveleminen sattuu niin perhanasti. Aika ihme, kun ei esikon aikana tällasia särkyjä ollut.

Vuoden 2005, jolloin sain esikolle äippäpakkauksen, oli ainakin vielä tuttipullo, joten ei siitä nyt niin montaa vuotta vielä ole... Mutta saahan tuttipullon ostettuakin, tosin itsellä on vanhoja varastossa joten tyydyn niitä vaan keittelemään. Riippuu ihan imetyksen onnistumisesta, tarvitseeko sitä tuttipulloa lainkaan, ja jo pullo ruokinnalla joutuu syystä tai toisesta vauvaa syöttämään, suosittelen hommaamaan useamman kuin yhden pullon. Tuo esikko kun pullolla syötettiin, nukahti aina vähintäin 5 minuutissa rinnalle ja 15-30min uudestaan syömään. Sai sitten pullosta kunnon määrän ja syöttövälit piteni. Yösyöttöjen takia ois ainakin hyvä olla useampi pullo ettei tarvii yöllä pulloja keitellä.=)

Ulkoilma ainakin tekee pyykeille hyvää ja hajut monesti katoaa. Tosin, voi olla ettei lähde noista tavaroista pois mitä sait tuulen poikanen. Tosin en tiedä kuinka voimakas haju on, mutta sekin että tiedät että ne on ainakin puhtaita jos haju nyt ei satu olemaan kauhean voimakas.

Saas nähdä, kuinka tuon työssä käymisen kanssa käy, 3 viikkoa kun töissä pitäis jaksaa ja sitten alkais kesäloma. 30.9 alkais sit jo mammaloma.

Meillä kaveri on rauhoittunut ja reilusti, välillä jo huolestuttaa kun on liiankin rauhallinen, sitten tuleekin pari potkua kuin ilmoitukseksi että kaikki on ok!=)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!!

-misai82&rv27+4-

Yhteistyössä