Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huoh, kylläpä helpotti tuo oikeanpuoleisuusongelma;-), kiitos!

Joo, meilläkin varattu jo neuvola viikolle 15. Ja niin tekisi mieli kertoa joillekin. Mieskin on matkoilla reilun viikon, niin on ihan hirveetä yksinään kärvistellä öklöolossa ja halailla wc:n pönttöä (minkä tossa illalla jo tein, mutta onneksi setä Yrjöä ei näkynyt). Koira vaan ihmetteli vieressä, että mitä se mamma siellä yökkii. Ja tämä väsymys...nyt nukkumaan. Päikkärit otin jo töistä tullessa, muuten en varmaan olisi enää hereillä.

Moi!

Tääläkin vaivaa tuo väsymys kovasti, piti huilata hetken kun lapsetkin meni nukkumaan. En kyllä nukkunut, lepäsin hetken sohvalla.
Täälä ei onneksi vielä, ole pahoinvointi kunnolla iskenyt... Välillä tulee semmone olo et nyt oksettaa, mutta se menee kyllä ohi.

Mä yritän hommailla seisomalaudan vaunuihin, vaikka tuo neiti täyttääkin jo kolme (marraskuussa), niin se on kuitenkin kaiken varalta olemassa. Ettei tarvitse sitten takuta kävelemisen kanssa.

Eilen sain tietää myös että mulla jatkuu työt, mutta pitää olla vielä hiljaa niin kauan, kunhan nimi on sopparissa. Tällä kertaa otan varman päälle, ennen esikkoa meni kaikki työasiat pieleen, sijainen kun olin.

Mä oon alkanut litkiä teetä... sitä juon 4-5 kertaa päivässä. Vaikka pahemmin ei oo huono olo, pelkkä ajatuskin kahvista aiheuttaa väristyksiä...=)

No eiköhän niitä oireita ala pian tulla lisää, masun kasvua odotellessa. Mä odotan niin kovaa, kun taas tuntee jonkun touhuiluja masussa!=)

Mulla alkoi sunnuntaina yöllä hirveä pahan olon puuska ja oksensin kaksi kertaa yön aikana. Ripuliakin taisi hiukan olla. Aamulla oli hirveä olo mutta vaikka epäilinkin olevani pahemminkin kipeä, en uskaltanut jäädä töistä pois, koska ajattelin sen olevan vain osa raskauspahoinvointia. Töissä oksensin vielä kerran, eikä töistä oikein meinannut tulla mitään. Puoli vihreänä siellä istuskelin.

Koko maanantai oli ihan piinaa, eikä mikään ruoka maistunut. Ekaa kertaa kun on raskaana, ei oikein tiedä aina mitä odottaa, sitä helpointa vai vaikeintamahdollista raskausaikaa...

Nyt tämä olo vihdoin onneksi tasaantunut, ja pystyn taas jopa syömään jotain. Näin jälkikäteen ajatellen uskon, että minulla saattoi olla vain raju vatsatauti / ruokamyrkytys. Tää raskauden alkuaika on siitä aika rankaa, että paljastumisen pelossa ei voi kellekään kertoa jos tuntuu että on paha olo tai on kipeä, ettei rupea huhut kiertämään... On meinaan täysin hullua, että noinkin kipeänä jouduin esittämään urheaa ja pysyttelemään pystyssä, vaikka olin täysin sängyn viemää.

Tässä siis pitkä vuodatus minun kuulumisistani. Muuten menee hyvin pikkuisen odottelussa.

Paha olo on tullut minunkin seuralaiseksi. Oksentaa ei ole kuitenkaan tarvinnut ja kun muistaa syödä vähän väliä jotain pientä niin pahan olon kanssa pärjää.

hippo-78; kuulosti aika kurjalta tuo päiväsi. Oli syy mikä tahansa (vaikka sitten se raskauspahoinvointi) niin jos on oikeesti kipeänä, sairaslomaa aina saa ja kannattaakin ottaa (ettei käy odotus liian rankaksi).. Mä ainakin oon päättänyt että jos olo käy sietämättömäksi en väkisin yritä roikkua duunissa. Kotonakin pitää yrittää jaksaa, kun on perhettä ennestäänkin...
Minustakin on kurjaa kun ei voi vielä kerto kellekkään mistä oma paha olo, saamattomuus ja väsymys johtuu. Tiedän, että se näkyy työpaikalla mutta eipä voi kertoa syytä... Kuin sitten joskus. Mutta ymmärtävätpähän jälkikäteen;)

MOI!

Mä oon ollut vähän ihmeissäni, kun pahoinvointia oo ollut. Tänään oikein kehuin yhdelle kaverille kuinka hyvä olo mulla on ollut... No eiköhän oo heti sen jälkeen ollut oikein älyttömän huono olo...=)

Mä teen töitä kotona, lapsia hoidellen. Pääsen päikkäri-aikaan itsekin hetkeksi pötkölle ja vessanpönttökin on turvallisen lähellä. Ei tarvitse onneksi selitellä kenellekään, jos mun pitää kurkistella pönttöön.

Kokeilin juoda kupin kahviakin tänään, vooi äklötys, piti juoda se niin nopeasti, ettei tule ylös. Mikään muu ei oo vielä pannassa, mutta kahvia en taida nyt hetkeen juoda.=)

Mulla oli silloin esikon aikaan kauhea raa'an sipulin himo. Se, siis sipuli maistuu taas aivan älyttömän hyvin. Vielä kun tulis pian noita uusia perunoitakin, niihin on pieni himo.=)

Väsymys on aivan hillitöntä iltaa kohden ja oonkin alkanut nyt touhaamaan heti aamusta, järkkäämään kämppää kuntoon, yms. Saa sitten illalla pötköttää rauhassa sohvalla. On aika paljon miehen vastuulla esikon iltapesut ja -puuhat, mutta mä en vaan jaksa kun sohvalle pöptkähtää.=)

Mutta, nyt pitää lopetella, yritetään pärjäillä näitten oireiden kanssa!

Terve,

Vähän aikaa mennyt, ettei ole jaksanut kirjoitella. On vaan niin kaameaa stressiä tässä ollut, eikä loppua näy. Vähän jo harmittaa tulevan lapsosen puolesta, kun on niin pinna kireellä koko ajan, ettei vain se vaikuttaisi toiseen millään tavalla. Muuten kotiolot on reilassa, joku muu vaan on pielessä.

Rintsikoiden koko muuttunut jo 75-80 D:stä 75 F:ään... Mihinkähän tässä vielä päädytään... mies on vaan niin kovin innostunut muutoksesta=oD muuten paino on tippunut noin 1.5 kiloa. Ei mulla ole pahoinvointia, ruoka vaan ei maistu, mut se saattaa johtua stressistäkin...

Viikonloppu ja uudet kujeet... mukavaa viikonloppua kaikille!

Pääsen ensi viikolla ultraan, jossa määritetään laskettuaika, kun menkkoja on ollut yhdet normaalit ja yhdet niukat synnytyksen jälkeen. Toivottavasti kaikki näyttää hyvältä ja liikettäkin on.

Pahoinvointia on täälläkin. Aamukahvin jälkeen tuli hirveän heikko ja paha olo. Vaakatasossakin pyörrytti. Olo oli kurjista kurjin ja mietin jo miten selviän lapsen kanssa koko päivän, kun illalla pitäisi mennä töihin. Olo ei helpottanut, vaan vatsaa jomotti kovaan otteeseen. Ribulille maha meni ja oksennus ei ollut kaukana. Aamukahvin (se millä olen jaksanut olla hereillä koko päivän) jätän täst edes juomatta. Jäin sairaspäivälle hoitelemaan huonoa oloani. Toivottavasti tämä oli vain tilapäistä ja johtui kahvista.

Kuinka jotkut jaksaa pahoinvointia ekat 11 viikkoa tai jopa joko raskauden ajan??

Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
Lilieen: 2 poikaa 90-luvulla, LA 4.11.2008
Niinuska25:
Unelma77:
Oona76: LA 8.11.2008, esikoinen
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Pilvikirsikka-80:
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008

Huomenta tännekin!

Poistin itseni listalta... Keskenmeno tuli torstaina 13.3 rv 5+5 :( Palaan tuonne yrityksen puolelle takaisin, mutta toivotaan, että mahdollisimman pian keikkusin taas täällä odotuspuolella :) Yritys siis jatkuu ja uutta putkeen vaan!

Mukavaa kevättä!

Hertta

Voi harmi, voimia sulle hertta!

Meillä mies ja neiti sairaina, mä en oo vielä saanut tartuntaa, luulen että on syynä raskaus siihen, joka suojaa vähän noilta taudeilta. Väsymys vain on hirveää, kun ei oo moneen yöhön saanut nukuttua kunnolla kun heräilee noihin yskän kohtauksiin...

Mutta muuten kaikki ok, välillä on huono olo koko päivän ja toisena päivänä taas niin mahtava olo että!

Mutta nyt tarvii mennä ottamaan unta palloon!=)

Jiiihuuuu!!! Täällä myös yksi marrasmamma!:) Testasin aamulla ja plussahan sieltä tuli... Ja ette arvaa miten nopeasti mies heräsi kun tökin häntä tomerasti hieman jälkeen kuuden ja pyysin katsomaan. Hän murahti, raotti silmiä ja kysyi unenpöpperössä "mikä tuo on", kun työnsin tikun herran nenän eteen. Huomautin että siinä on kaksi viivaa, ja mies vaan pöljänä että mitäs se tarkoittaa.:D Ja se hymy, kun uutinen pääsi tajuntaan asti... En unohda sitä koskaan...=)<3 Lähdin töihin, ja junassa istuessa tuli viesti: "Meille tulee vauva =D JEE JEE!!" Tajuskohan se jo?? xD

LA on kai suunnilleen marraskuun puolivälissä. Vikat menkat oli 7.2.08, mutta kierto on viime aikoina heitellyt 30 ja 36 välillä, joten saa nähdä...:)
Esikoinen kyseessä, mies 22, minä 20. pk-seutu...

Anteeksi jos viestini on hieman sekainen, olen niiiiin sekaisin tästä uutisesta...:)

Onnea Ainikki! :) Mä olen kärsinyt kovista rytmihäiriöistä jo jonkun aikaa ja olen juuri lähdössä lääkäriin. Niitä on ollut ennenkin, mutta nyt raskauden aikaan ne on pahentunu huomattavasti eikä voi ottaa lääkettä niihin.. Lisäksi on niin kova väsy, et luulen elimistöni olevan ylikuormittunut tällä hetkellä. Jospa sais hiukan lomaa ja lepoa!

Moi, mä voisin myös ilmoittautua tänne.. Plussasin viikko sitten, lääkäriin sain ajan vasta ensi viikolle. Jotenkin en tätä uskallaa todeksi uskoa ennen ekoja ultria ym. Jonkun laskurin mukaan laskettu aika olis 15. marraskuuta.

Väsyttää ihan tolkuttomasti, hormonit jyllää ja kaikki asiat jännittää ja pelottaa.
Mutta eiköhän tämä vielä tästä iloksi muutu!

Kiitoksia onnitteluista sade81 ja henriikka73.:)

Henriikka, onko sulla ihan todettu ekg:ssä tai muussa tutkimuksessa rytmihäiriöitä? Onko minkä tyyppisiä? Olen itsekin tutkimuksissa ravannut joskus. Toivotaan ja uskotaan, ettei olisi mitään sen laatuista, että lääkkeitä tarvitsisi...

Eikös se muuten mene niin, että alkuraskaudesta väsyy kun keho "pakottaa" ottamaan rauhallisemmin vauvan takia. Jospa se olisi sitä, ja menisi ohi. Toivotaan parasta, tsemppiä sulle henriikka. Jää vaan suosiolla lepäämään, jos mahdollista. =)

Sachalla näyttää olevan sma LA ku meillä!:D Tosin kaikki noi laskurit tuntuu antavan eri päivän..xD

Sama täällä, jännittää kovasti. En oikein tiedä miten päin olla. Väsyttää, on jatkuvasti pissahätä, rinnat ihan mielettömän kipeet ja sitten tää typerä hymy naamalla..:D

Täällä olis kans yks jolla ois marraskuulla laskettu aika,22.11.Nuo edellä mainitut asiat kuulostavat oikein tutuilta..Töistä ei meinaa tulla yhtään mitään.Varhaisultraan varasin ajan,sain sen vajaan kuukaudenpäähän viikolle 8+4.

No niinpä mennään Sade:)Mä en tosiaan ole vielä sitä neuvola-aikaa saanut.Mutta ehtiipä tuon.Eipä sitä niin paljoa odota ku ultraa...Itsekin kun olen joskus harjoitteluissa niitä ekoja neuvolatarkastuksia tehnyt..
Valtavia eroja noissa ultrahinnoissa,jopa 100 € ero muutaman paikan välillä..

onpa aika järkyttävä ero! itse en edes tiedä paljonko maksaa, mutta jos normaali ultra maksoi kelan jälkeen sen vajaa 90e niin ei kai nyt varhaisultra kauheasti enempää maksa, kun samalla laillahan sekin tehdään?!

Onnea kaikillen plussanneille ja tervetuloa joukkoon!

Mä kävin siellä lääkärissä ja sain reilun viikon lepolomaa:) Eli ens pe vasta töihin jos voimia, lupasi kirjoittaa lisää jos ei olo kohene.

Ainikki: mulla on todettu ekg:ssä rytmihäiriöt, mutta ne on sellaisia vaarattomia lisälyöntejä jotka johtuu esim. stressistä, väsymyksestä jne. Nytkin otettiin taas ekg kaiken varalta, mutta edelleen ovat vaarattomia - tosin erittäin epämukavia. Ne lisälyönnit on usein sellaisia, että niitä ei saada sydänfilmille "bongattua", jostain syystä kun aletaan ottamaan käyrää niin nepä tulekaan;) Mut mulla on tuulut joskus ja paljon, sanoi lääkäri, että onpas hurja käyrä:)

Niinpä sitten otin lääkärin ohjeesta vaarin ja vedin kotiin päästyäni kaksi tuntia
sikeitä. Ihmettelen mistä sitä unta riittää kun kuitenkin öisin nukun ainakin 8 tuntia.

Mul viikon kuluttua ke varhaisultra, hiukan jo jännään ja odotan sitä. Voi kun kaikki olisi hyvin! Sanoi se lääkärikin, että ihan hyvä käydä siinä, mulla saattaa kuulemma raskaus olla hieman pidemmällä kuin nyt oletettu 6+2. Mullahan ei ollut kierukan poiston jällkeen yhtiäkään luomumenkkoja vaan yksi teroluteilla aikaan saatu niukka vuoto..

Sellaista täällä, ihanaa kun tietää että saa levätä! Taidan suunnistaa pitkästä aikaa kirjastoon esikoiseni kanssa ja lainata jotain hyvää lukemista:)

Yhteistyössä