Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onnea Hertta, tosi kiva kuulla että "pääsit takaisin kelkkaan" noinkin pian!

Kyllä minullakin ne oireet hävisivät aika yht'äkkiä. Viikolla 10 oli muutamia oireettomia päiviä ja sitten kun unohti syödä niin... Joskus viikolla 11 oireet (kuvotus ja jatkuva väsymys) hävisivät sitten kokonaan.

Uskon ja toivon siis, että sinulla on kaikki kunnossa! Vaikka odottaminen onkin raastavaa, koeta jaksaa ajatella positiivisesti!

Tsemppiä, Sonatar 13+2

Hertta81, mulla on ainakin ollu välillä pari -kolme ja ehkä jopa enemmän päivää ku ei oo ollu oireen oiretta. ja meillä ainakin vielä maanantaina pieni sydän pamppaili :) eiköhän sullakin kaikki oo hyvin... mut aattelisin et jos ei koko viikon aikana tunnu ollenkaan oireita niin voishan sitä vaikka neuvolasta kysästä et mitä pitäis tehä?

Ainikki, mulla on kans noita valenälkiä :) vaikka olis just syöny ittensä ihan täyteen niin vähän ajan päästä jo mahas sellanen olo ku olis nälkä... ja riisiä sitä munkin tekee melkeinpä joka päivä mieli :)

meillä on tänään se np-ultra! vähän jännittää!! ei vaan jaksais venata ku se on vasta 13.30... kaipa se on pakko ... jos sitä vaikka muutto tavaroita pakkailis siöllä välin ku muutto tosiaan jo lauantaina.

tuun sit illemmmalla ilmottaan et mit ne siellä ultrassa kerto.

mamma 87 ja käpy 13+0

Juu, kiitos! Koitan jaksaa olla rennommin :) Ei tee hyvää tää stressaus ja huoli...

Helpottaa oloa, kun tietää, että muillakin on ollut oireettomia aikoja ja kaikki on silti kunnossa!

Tsemppiä teille ja mie tasaseen tahtiin koitan perässä tulla :D

Hertta

En tiedä nyt mitä raskausoireita tarkoitat, mutta mulla loppu pahoinvointi kuin seinään ehkä pari viikkoa ennen ekaa ultraa, tai siltä se ainakin tuntui.(ja ultra oli siis kun viikkoja oli 11+6) Kun sitä ihmettelin, sain kuulla että keho on alkanut luultavasti sopeutumaan(Raskaus ei ole naisen normaalitila, vaan elimistö joutuu totuttelemaan hormonimuutoksiin ym. Joillakin se käy nopeammin, joillakin kestää siihen saakka kunnes vauva syntyy) Jos joku tietää paremmin, niin kertokaa ihmeessä etten puhu potaskaa.=) ja sitten tajusin itsekin oppineeni syömään tasaisesti, jolloin ei ehdi tulla paha olo. Rintojen arkuus loppui myös, en muista kyllä milloin. Väsymys loppui myös. Ainoa kunnon oire on oikeastaan enää pikkuinen pömppömaha..:D

En usko että tarvii olla huolissaan, vaikka onhan se vaikeeta olla murehtimatta... Oon itekkin vatsan nippailuista ihan vauhkona... mutta mutta...
Yritä nauttia raskaudesta, koska ei se murehtiminen auta. Et voi tehdä mitään paremmin kuin pitää vaan itsestäsi ja sitä kautta vauvasta huolta.=)

Ainikki ja Pikku Pau Pau (14+0)

Oi, miten hienoa Hertta, onneksi olkoon! Olen itse lukenut joskus keskustelupalstoilta oireiden äkillisestä loppumisesta ja ihan normaalia se tuntui olevan. Joten ole ihan huoletta. Ymmärrän kyllä, että huolta pukkaa. Tämä odottajan ja vanhemman arki ei taida olla huolivapaata koskaan;-)

Itsellänikin öllötys alkanut hiukan helpottamaan ja heti mieleen hiipi ajatus, että onkohan kaikki kunnossa. Masua kyllä repii jo siihen malliin, että jotain siellä ainakin kasvaa, toivottavasti vaavi:-)

Nyt syömään, nam!

t.oona ja asukki 15+4

Kiitos teille :) Siis tiiänhän mie, että ei varmaan oo mitään hätää ja että monellakin voi olla oireettomuutta, mut se vaan jotenki helpottaa omaa oloa, kun muut saman kokeneet sen ääneen sanoo (tai täällä siis kirjottaa) :) On taas vähän parempi olo!

Hertta P.S. Poltetta tuntuu rokkatorvessa... Taitaa närästys tehdä tulojaan takaisin ;)

päiviä naiset!

Meillä oli tänään se neuvolalääkäri ja kaikki oli hyvin. Sydänäänet kuuluivat tarmokkaana ja kuulosti siltä että sisälläni asuisi pieni pupunpoika :) ihanaa oli kuulla että siellä se valmis sydän sykkii ja tuli sellainen olo ekan kerran että olisin jo sen äiti :) Ihanaa. Mulla muuten kanssa noi öllötykset jäi pois 10 viikolla, mut väsymys on edelleenkin läsnä, mutta ei ole yhtä uuvuttavaa kun aikaisemmin.

Onko kukaan teistä ostanut niitä pissan "stiksaus"juttuja kotiin, siis niitä millä voi mitata sokereita ja valkuaisaineita? Kun meillä on neuvola tosi harovin kun kunta säästää (mulla seuraavan kerran henäkuun puolivälin tienoilla niin haluaisin itse seurata asiaa...Voi olla ettei sitä kotona tarviis mitata, mutta kun en oikein tiedä. Tilasin niitä kuitenkin tohon lähi apteekkiin - saas nähdä paljon ne maksaa, kun unohdin kysyä hintaa :) No ompahan sitten niitäkin.

Joku kehui mulle töissä sellaista salvaa/rasvaa nimeltä HYVÄ SALVA, se on jonkun suomalaisen ukkelin kehittämä ja on kuulemma todella hyvä nännirasva ja myöhemmin vauvaan ihottumiin kuulemma loistavaa. Löysinkin sitä apteekista ja oli pakko ostaa, on niin hieno retropakkaus :) Kaikenlaista :) juu...

Ihanaa päivää kaikille naisille!

HERTALLE SUPERHYPER ONNITTELUT!!

no niin nyt on sit ultrassa käyty. niskaturvotus oli 1.4 eli ei oo mitään hätää... vauva oli jo 73.3mm :) oli niin kova kaveri liikkuun ettei meinannu mittoja ekaks saada :)ultraajakin oli tosi mukava ... ei ollenaan sellainen kun viimeks et kauheella kiireellä vaan eikä oikeen mitään kertonu... ei jääny ainakaan mulle mitään epäselvyyksiä. huh, oli kyl tosi helpottavaa ku kaikki oli hyvin. viikotkin oli vielä päivälleen samat :)

käytiin sit miehen kaa syömässäkin ja nyt mussutan mansikoita ja kirsikoita, nams :)

mamma 87 ja käpy 13+0

Mamma87,Ihanaa että meni hyvin!:) Mä en malttasi oottaa tiistaina olevaa neukkaa, kun kuulee pikkuisen sydämensykkeen sitten. Seuraavaan ultraan on aikaa vielä liikaa, se on vasta kesäkuun 19..:D Niin malttamaton..;D

Iltaa ladyt!

Onnea paljon Hertalle ja tsemppiä odotukseen! Täällä on ollut oireetonta useampaan otteeseen, nyt ei oikeastaan enää mitään. Joten nou hätä!

Onnittelut myös Helmipelmille kuuluvista sydänäänistä ja Mammalle ihanista ultrakuulumisista :)! Kaikki siis teillä hyvin.

Täällä ei mitään ihmeempiä ole tapahtunut, kiirettä pitää töissä ja juuri hetki sitten lopetin työasiat (toin niitä kotiin, kun en jaksanut enää työpaikalla pyöriä). Ei oo herkkua tämä tällä hetkellä, mutta loma onneksi sitten palkitsee "työn raskaan raatajan". Nyt suihkuun ja iltapalalle. Moikkelis!

barbalala ja pikkuinen rv 14+3

Hei, kivoja kuulumisia yltympäri, hauskaa!

'Meillä' oli se vuodon jälkeinen tsekkaus eilen, ja eipä siinä mitään: joku hematooma siellä kalvojen välissä edelleen lymyää, muttei saata enää vaivata. Vaavilla kaikki hyvin: virkeä vauva, kuulema! Viime viikon 12v-ultrassa mittasivat LA:ksi 17.11., mutta tälläpä kertaa, eri koneella, saivat taas tulokseksi 22.11., joka oli se alkuperäinen. Koettakaa nyt päättää. Itse olisin tietysti tykännyt varhaisemmasta päiväyksestä...

t. Tirl & vaavi rv 12+6

Mamma87:lle onnea hienoista ultrakuulumisista!

Tirl, onneksi vuoto oli ihan vaaratonta. Toivottavasti mielesi on nyt rauhallinen ja voit alkaa nauttimaan raskaudesta.

Barbalala, työkiireitä tosiaan pukkaa. Voimia viimeisiin viikkoihin, sitten sinua kutsuukin jo kesälaidun! :) Minulla on työn alla yksi paperi, mikä pitäisi saada valmiiksi tänään. Olen sitä pakertanut päivät ja illat, mutta tuskaista on ollut. No, tänään olen päättänyt saada sen kasaan Suomen peliin mennessä, tuli mitä tuli. Onneksi paperi lähtee Kanadaan, joten armonaikaa on vähän pidempään.

Vatsaa turvottaa ihan hirveästi. Ihmiset ovat jo ihmetelleet, että olenpa minä pitkällä, ennen kuin kuulevat totuuden. Vatsan koon perusteella voisin hyvin olla ainakin kuukauden edenpänä. No, joska tämä tästä tasaantuu.

Mukavaa viikonloppua kaikille!
S & Ö rv 13+3

Sonatar, meillä on sama LA ja olenkin seurannut sinun kirjoituksia silläsilmällä :) Hauskaa huomata että monet asiat ovat meillä tapahtuneet tietty melko samaan aikaan.Mullakin on nyt sellainen turvotus etten omiin vaatteisiin sovi enää ollenkaan. olin tosin aika kapeavyötäröinen ennen että sekin vaikuttaa (sillä onhan vararavintoa kertynyt jo muutama kilo). Nyt töissä kysyvät jo ihan suoraan! Hassua ja mukavaa, eipähän tarvitse itse kertoa :)

Muutenkin olen ollut jotenkin tosi "RASKAANA" viimeaikoina, olen herkistynyt kaikelle ja ajatukset alkavat yhä enemmän pyöriä ns. oman navan ympärillä tai lähinnä sen navan takana :) Hyräilen kävellessäni ja ajatukset vaeltaa, sitten radiosta tulee joku "tosi ihana biisi" ja mä en pysty ajamaan autoa kun alkaa itkettää ihan kyyneliin asti...vaarallista, sillä olen juuri lähdössä viiknloppureisulle Hki:in ja pitäis ajaa ite, no en laita radiota päälle - tosin sekin saattaa itkettää jos vaikka ajattelen että vauva ei kuule myöskään mitään vielä tms... :) On tämä outoa - ja IHANAA!

-Helmipelmi-

Ihanaista viikonloppua kaikille kanssavartojille!

MORO!!!

En oo jaksanut kirjoitella, aina vaan tuo lentsu kiusaa, viidettä viikkoa jo.
Pikkukaveri masussa ilmoittaa aina välillä olemassa olostaan, ihanaa vaikka se onkin pääasiassa semmosta kuplimista vielä.=) Tänäänkin päikky-aikaan kun luin unisatua niin ei masussa alkanut semmonen kupliminen että oksat pois.=)

Hertalle onnea, mullakin oli ennen esikkoa 02/05 myös km ja plussasinkin esikon sitten jo 03/05.=)

Tirl, tervetuloa myös mukaan!! Onnea!!

Ja sit niistä työasioista, ihan kiva että ainikki, toivottavasti, saat pitää työpaikkasi.
Mä sain vakituisen työpaikan ja aloitan siinä työssä kesäkuussa. Vielä en ole raskaudesta kertonut, vaan olen ollut hiljaa. Liiton luottamusmiehelle soittaessani, hän sanoi ettei raskaus pitäisi eikä saisi vaikuttaa enää työpaikan saamiseen. Sanoi myös että kerrot sitten kun menet töihin. Ihanaa kun pääsee vaihteeksi kotoa pois ja vielä sekin että saan melkeinpä tuplasti enemmän palkkaa kuin tällä hetkellä.=)

Uni maistuu täälä todella hyvin, päänsärky-kohtaukset riesaavat silloin tällöin. Kysynkin ensi kerralla neuvolassa että pitäiskö olla huolestunut, verenpaineet mulla on kyllä alhaiset, ei ainakaan siitä pitäis johtua.

Mutta ei muuta kuin aurinkoista viikonloppua kaikille!!

-misai&leevilottarv15+2-

ps: aika sulosta kun esikko 2v taputtelee masuaan, että mullakin on vauva masussa!!=)

Hei vain taas kaikille!

Ja ihanaa, kun täällä oli niin paljon hyviä asioita luettavissa! Tulin jo siitäkin niin hyvälle mielelle.

Omat oireet hävis n. vkolla 10. Nykyään niitä tulee silloin tällöin, mutta harvemmin. Etomista ei juurikaan ole, mutta närästys on nyt uusi vaiva, wc:ssä käynti on taas palannut yms. Vatsaa turvottaa niin, että kuulemma raskauden jo huomaa selvästi.

Nyt on täälläkin np-uässä käyty ja siellä se ihana pieni pomppi ja melskasi:D Tuli kyllä vedet ihan silmiin, kun on niin pitänyt jännittää. Mieskin herkistyi ja oli ihan otettu meidän vauvelista. Oli melkoinen sähikäinen ja vilkuttikin meille ;) Turvotus oli 1,0mm ja koko oli alle 6cm.

Lasketuksi ajaksi nyt tuli sitten 25.11. ja viikkoja on nyt 12+3. Täytyypäs päivittää listoja.

Hauskaa ja rentouttavaa viikonloppua kaikille!

Päivittelen listaa omalta osaltani

Ainikki:Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Aurinkoinen99: LA 1.11.2008, esikoinen
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Oona76: LA 2.11.2008, esikoinen
Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
Möykky08: poika 10/06 LA 5.11.2008
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
Mariah: poika 01/06 LA 10.11.2008
barbalala: esikoinen LA 11.11.2008
Ainikki: esikoinen LA 12.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Rouva H: poika 04/07, la 17.11.2008
Tirl: poika 10/06, la 17.11.2008
Sonatar: esikoinen LA 18.11.2008
Tuulia: esikoinen LA 19.11.2008
mamma 87: esikoinen LA 20.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Tuulen Poikanen: esikoinen, LA 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008

Onnea Misaille uudesta työpaikasta ja Tuulen Poikaselle iloisesta ultrakäynnistä :)!

Sauna odottaa, mutta ajattelin tulla piipahtamaan ennen sitä. Syötiin justiinsa hyvää ruokaa ja kieltämättä katselin hiukan kaihoisasti miehen punaviinilasillista, kun itse hörppäilin maitoa ;). Ehdotinkin, että jos mies olisi halunnut kenties tehdä coctailin itselleen maidosta ja viinistä! Lopputulos olisi varmaan ollut TOSI hyvä..

Tänään aamulla oli niin ihanaa huomata, että vatsa on alkanut ihan oikeasti kasvamaan. Siinä sängyssä makoillessani tunnustelin vatsaa ja huomasin ihan selvän "outokummun" alavatsalla. Mieskin sitä koetteli ja oli ihmeissään. Muutenkin on selvä vauvamaha tullut esille ja nämä aikaisemmin ostamani äitiysfarkut ovat kyllä tarpeeseen.

Tilasin äskettäin kesää ja tulevaa kylpyläreissua varten äitiysuimapuvun netistä. Malliltaan on sellainen, että yläosa on tunikamallinen (spagettiolkaimet) ja sitten bikinialaosa. Toivottavasti tulee sitten oikean kokoinen, onneksi uikkarit on yleensä joustavaa sorttia muutenkin ;).

Hyvää viikonlopun jatkoa!

barbalala ja pikkuinen rv 14+5

Onnea iloisista ultrakuulumisista jälleen!

barbalala: saanko udella mistä tilasit äitiysuimapuvun? Oon metsästäny kanssa mutten oo löytänyt mistään vielä tähän aikaan vuodesta... Entäpä saanko vielä udella mihin kylpylään ootte menossa? Meillä on lahjakortti kylpylälomaan, saatiin joululahjaksi eikä olla vielä käytetty ja nyt on mietinnässä et mihin holiday spa-kylpylään se käytettäisiin... Turussa ja Tampereella taisi ainakin olla vaihtoehtoja.

Väsymys on ollu jotenki nyt tosi lamaavaa, en oo jaksanu kirjotella enkä oikein mitään muutakaan. Tänään aamulla sain nukkua, mies hoiti pojan aamutoimet, ja silti tuntuu et oon ihan väsy... Kai sitä pitäis viikko nukkua putkeen että virkistyis ;0)

Kiva, että teidän työjututkin järjestyy! Raskaus ei tosiaan saa olla mikään este millekään muttei ne asiat aina ole niin yksinkertaisia. Mäkin oon nyt määräaikaisessa työsuhteessa kesään 2009 asti ja kerroin just viime viikolla pomolle että jäänkin jo Lokakuussa pois. Kyllä sen ilme vähän oli totinen, eikä ede onnitellu. Mutta mä en kanna huonoa omaatuntoa koska kerroin hyvissä ajoin, heti nt-ultran jälkeen, heillä on ihan hyvin aikaa ettiä sijaisen sijainen mulle.

Se on vaan vähä kurja ettei sit oo taaskaan paikkaa mihin äitiyslomalta/hoitovapaalta palata... Täytyy sit alkaa vuoden päästä kesällä taas etsimään töitä... No, mutta tää perhekuvio tulee nyt etusijalla ja hoitoalalla kun olen niin töitä luulisi riittävän. Terveydenhoitajille vaan vähän vähemmän mutta sh:n koulutuskin on niin tätyy sit vaan jostain alottaa.

Peukut pystyyn Suomelle että daataisiin edes sitä pronssia!

Karvakuono 14+3

Huomenta kaikille!

Mukavaa oli lukea taas hyvistä kuulumisista, nautitaan nyt kun raskaudet näyttää sujuvan niin kuin pitääkin..! Ja Misaille onnea vakkaripaikan johdosta, hieno juttu!

Minä täällä duunissa aikaani kulutan, täytyy tunnustaa ettei nää viikonlopputyöt ihmistä vois vähempää kiinnostaa. Teen tosiaan vuorotyötä mutta äitiysloman jälkeen en aio palata tälle paikalle enää vaikka vakkaripaikka onkin. Katsotaan jos sama firma pystyy järjestämään päivätyön, jos ei niin hakeudun muualle töihin.. Tosin olisin kyllä mielelläni hoitovapaallakin mikäli talous antaa myöten - kun on tuota asuntolainaa ihan reilusti niin ei ole nyt ihan itsestään selvää!

Eilen pääsin jo ajoissa töistä ja oltiin kuuntelemassa tyttäreni pianoesitystä eräässä konsertissa. Sitten käytiin koko perheellä ravintolassa syömässä pitkästä aikaa, loppuilta sohvan pohjalla;) Väsymys on todella voimakas, n. kuukausi sitten mulla oli hemoglobiini 114 ja silloin terkka sanoi, ettei kannata syödä vielä rautaa kun syön multitabs-raskaus x 2 päivässä... Luulen, et hemppa on nyt laskenut ennestään. Huomenna ajattelin kysellä, et voisko sen tarkistaa.

Onkos kellään alkanu vielä liikkeet tuntumaan? Mä oon yrittäny kuulostella, mut ainakaan selviä liikkeitä ei oo vielä tuntunu. Ensisynnyttäjillä ne kai tuntuukin vasta n. 18 vkosta eteenpäin, mutta uudelleensynnyttäjät voivat tuntea ne jo näillä viikoilla... Odotan innolla, sitten saa tuntea konkreettisemmin sen pikkuisen elon siellä masussa:)

Leppoisat sunnuntain jatkot!

henriikka+ötökkä 15+0

Piipahdan pikaisesti..

Karvakuono: tilasin uikkarit Beluan nettisivuilta, siis www.belua.fi. Siellä oli ainakin 2 tunikamalliset ja sitten kokouikkarit sekä bikinit. Hinnat on tietysti vähän kalliit, mutta ompahan sitten kunnolliset (siis toivon mukaan). Olin ainakin tosi tyytyväinen yhteen hameeseen, jonka sieltä tilasin pari viikkoa sitten, joten luotan että nytkin on hyvä tuote tulossa.

Henriikka: eipä täällä vielä sentään liikkeitä tunnu, tuskin vielä useaan viikkoon, ensikertalainen kun olen :). Kovasti niitä tietysti odottelen saapuvaksi!

barbalala ja pikkuinen rv 14+5 (huomenna jo 15 viikkoa täynnä!)

Ai niin, piti vielä vastata Karvakuonolle tuosta kylpylästä: eli mennään Nokialle Edeniin. Toivottavasti siellä ei enää ole mitään vesiongelmia ;).

Tulikohan nyt sitten kaikki olellinen kerrottua 8), toivottavasti. Taidan tarvita pikku päiväunet..

Leppoisaa sunnuntai iltaa toivottelen kotisohvalta.
Pikaisesti lukaisin kuulumisenne läpi, Tirlille tervetuloa joukkoon, onnea hyvistä ultrakuulumisista ja Misaille uudesta työpaikasta :)

Sisko saatiin naimisiin viikonloppuna, olin kaasona ja nyt ajattelinkin alkaa nauttia tästä raskausajasta. On ollut polttari- ja häävalmisteluja sen verran että ei ole ehtinyt omaa tilaa ajatellakkaan, mutta huomaa kun alkaa tahti olla liian kiivas, niin masussa alkaa kipristellä. Onneksi menee ohi kun huilaa vähän aikaa.

Np-ultra oli 8.5 aamulla ja pikkuinen oli ihan unessa. Kätilö sai herätellä muutamaan otteeseen että saatii juniori heittämään kuperkeikkaa ja mitat kunnolla otettua :) Niskaturvotus oli 0,7 ja verikokeen tuloksetkin tulivat tällä viikolla, kaikki tähän mennessä ok.

Mulla on Sonataren ja Helmipelmin kanssa la suunnilleen samaan aikaan, ja täällä kans alkaa kyllä masu olla varsinkin iltaisin sen verran turvonnut että verkkarilinjalla mennään. Töissä vielä farkut jalassa ja äitini ompeli mulle ns. bellybelttejä, joilla saa tuota vyötärönauhaa vähän virutettua. Vielä en ole äitiysvaatteita ostanut, muuta kuin tilasin H&M:stä äitiysuikkarin, pitäisi tulla parin vkon päästä. Käyn n. kerran viikossa uimassa ja ajattelinkin harrastella uintia niin pitkään kun mahdollista. Samoin jumppaa ajattelin harrastaa nii pitkään kun pystyn, n. 3 krt/vkossa on tahti. Golfia en ole vielä kokeillut, mutta eiköhän sitäkin tule pelattua muutama kierros.
Mites teidän muiden harrastukset?

Mulla on äiti vielä vieraana muutaman päivän, pidän huomisen vapaata ja lähden äidin kanssa shoppailukierrokselle ytimeen.
Mukavaa alkavaa viikkoa toivottaa Tuulia ja Tirriäinen 13+4

Yhteistyössä