Marrasmammat 2008

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja misai82
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Helmipelmille ja Malvialle hurjasti onnitteluja iloisista ultrakuulumisista!!! Nyt kelpaa lähteä vapun viettoon :).

Me vietetään vappua ystävien seurassa ja avataan grillikausi. Niin ja niillä munkeilla ja simalla tietysti herkutellaan.

Kuplivan iloista ja aurinkoista Wappua kaikille!!

barbalala ja pikkuinen rv 12+2

Täälläkin ultrakuulumisia. eli np-ultra oli, kaikki ilm.ok (näin ymmärsin lääkärin puheesta :D) siellä möykky vaan vilkutteli, taitaa olla vaan itepäinen kaveri kun ei millään suostunu kääntymään, et ois kunnolla saanu jonkun mitan otettua :D
Niin ja la:kin taas muuttu :D iteasiassa se oli alunperin 12.11 (jotenkin olin saanu päähäni sen 14.11 :D) ja nyt siis uusi la 5.11

meillä taitaa tulla aika mielenkiintonen vappu...kotona ollaan ja pojan serkkutyttö (11kk) tulee yökylään...ei oo aikasemmin meillä ollu...vanhempansa menee töihin...eli ehkä tiedossa paljon mustaa kahvia :D
Mutta hyvää vappua!

Ainikki:Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Aurinkoinen99: LA 1.11.2008, esikoinen
nn08: esikoinen, LA n. 1.11.2008
Oona76: LA 2.11.2008, esikoinen
Misai82: tyttö 11/05 LA 5.11.2008
Möykky08: poika 10/06 LA 5.11.2008
henriikka73: poika 05/94, tyttö 12/95, LA 9.11.2008
Karvakuono: poika 06/07 LA 10.11.2008
Arabis: poika 11/06 LA 10.11.2008
Mariah: poika 01/06 LA 10.11.2008
barbalala: esikoinen LA 11.11.2008
Ainikki: esikoinen LA 12.11.2008
Viljonkka: esikoinen, LA 13.11
Pilvikirsikka-80: poika 06/07, LA 15.11.2008
Sacha: esikoinen LA 15.11.2008
Sanna: poika 08/06, la 16.11.2008
Rouva H: poika 04/07, la 17.11.2008
Sonatar: esikoinen LA 18.11.2008
Tuulia: esikoinen LA 19.11.2008
mamma 87: esikoinen LA 20.11.2008
Sade81: esikoinen LA 21.11.2008
Malvia: esikoinen, LA noin 25.11.2008
Brogan: esikoinen LA 27.11.2008
Tuulen Poikanen: esikoinen LA 29.11.2008
helmipelmi: esikoinen LA 18.11.2008

Oikein iloista ja riumukasta vappua kaikille! Olimme mieheni kanssa eilen anoppilassa syömässä nakkia ja perunasallaattia, kymmeneltä olin niin poikki että melkein nukahdin istualtaan =)
Sitten kotiin ja untenmaille.Vapputunnelmaa en ehkä tavoittanut, mutta Ultrassa näkemäni pieni "katkarapu" pyörii mielessäni niin paljon ettei sillä vapulla niin väliäkään...

Nautitaan keväästä!

Helmipelmi 11+2

Heelou!:)

Meilläkin oli eilen eka ultra. En varmaan ikinä osaa selittää, mitä mun sisällä heräsi... Se oli jotain uskomatonta.Kyllä siinä itku pääsi, kun näki oman vaavinsa sätkivän ja potkivan vimmatusta. Aktiivinen kaveri.=) Isikin meni ihan sanattomaksi, tuijotti vain ruutua käsi suun edessä ja toisella puristi mun kättä... Vauvan isillä on ollut tapana heilutella mun masua ja huutaa: "haloo vave, haloo kuuluuko". Nyt sitten kun se hoitsu heilutteli masua, että vauvasta saisi mitat, niin isi ihan kauhuissaan sanoi, että ei kyllä aio enää heiluttaa masua, kun se pomppii heilutuksen takia hirveen rajun näkösesti.:D Kaikki näytti olevan hyvin, vauva vastasi kutakuinkin viikkoja. Niskaturvotus oli reippaasti alle sen kolme. =) nyt sitä jo suostuu uskoman, että kyllä siellä masussa joku asustelee..x)

Vappuja kaikille, palaan paremmalla ajalla.=)

Heippa kaikille!
Ihania ultra kuulumisia monella!
Meilläkin tiistaina oli uusi ultra ja LA muuttui taas!Onkin nyt sitten 4.11, jolla mennään loppuun asti.Päästiin vielä testaamaan ihan tuliterää 4D laitetta ja kyllä näki selvästi vauvan kasvon piirteet,kädet ja jalat!Melkein pystyi sormet laskemaan, niin tarkka laite oli.Kyllä on 2 viikossa kasvanut ja muuttunut hirmusesti, aikasemmin rv 10 muistuttu vielä enemmän katkarapua, mutta nyt näytti jo ihan miniatyyri vauvalta!Pituutta oli 6,7 cm ja niskaturvotus ok, muutenkin rakenteet näytti olevan ok viikkoihin nähden. Vilkkaalla tuulella oli vauva vai hermostuikohan kun häirittiin, kovasti pomppi ja pyöriskeli,hassua kun ei itse tuntenut mitään!

Täälläkin viimeisiä sopivia housuja käytössä,täytyy pikapuoliin lähteä kesä vaatetta ostamaan mammaosastolta.Tuntuu kuin olisi lihonut, mutta paino ei noussut, joten taitaapa olla tutvotusta ja kyllä alamaha jo rupeaa pömpöttämään.

Huomenna ollaan menossa minun äidille v.lopuksi ja kerrotaan sitten kuvien kera uudesta tulokkaasta!Kyllä jännittää kertoa!
Mariah 13+2

Ainikki:Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Mariah: poika 01/06 LA 4.11.2008
Ainikki: esikoinen LA 12.11.2008

Ai juu tosiaan, meilläkin muuttu LA! Tosin vaan päivällä, mutta silti... Elikkä päivitetään..=)

Hippo-78: LA 1.11.2008, esikoinen
Mariah: poika 01/06 LA 4.11.2008
Ainikki: esikoinen LA 13.11.2008

Möykylle ja Ainikille hurjasti onnea ultranäkymistä! Kyllä se vaan tekee tämän koko homman niin paljon konkreettisemmaksi, kun on omin silmin näkee oman ihmisen alun.

Meidän vappu meni mukavasti. Aatto oltiin ystävien luona, jossa oli iso liuta lapsia, kaksi raskaana olevaa ja muut sitten juhlatuulella. Huomasin yhden jännän seikan; minun ystävättäreni, jolle olin kertonut raskaudesta ettei sitten ihmettele, heittäytyi pienessä maistissa hyvin koskettelevaksi, siis taputteli ja silitteli aina ohikulkiessaan. Minua se alkoi nyppimään ihan urakalla, vaikka varmasti toinen tarkoitti hyvää. Jotenkin vaan tuli fiilis, että minuun ei kosketa! No, ehkä tämä oli vain väliaikainen reaktio, mutta yllättävän vahva.

Edessä onkin sitten viikonloppu, joten aurinkoista sellaista kaikille!
Yt. Sonatar & Öttiäinen rv 11+3

Sekavia tunteita täällä. Ultrassa käytiin, mutta siitä jäi jotenkin epämääräinen olo.
Ultraaja ei oikein sanonut mitään, paitsi kysyttäessä ja silloinkin epämääräisesti. En tiedä olisiko edes puhunut niskaturvotuksesta, jos en olisi erikseen kysynyt. Vastaus oli lyhyt : se ei ole normaali eikä epänormaali. Eli 2.1 - 2.3. Peräpäämitta jotain 52. "Juuri ja juuri hyväksyttävä", se vielä sanoi tuosta nt:sta. Jotenkin nihkeä olo jäi. Sitten se kysyi, haluanko välttämättä veriseulaan, johon vastasin että totta kai. Mutta nyt en edes enää tiedä. Kuulemma niin vaihtelevia tuloksia antavat. Musta tuntuu että mä hajoan tähän epätietouteen.

Sacha ikävää että jäi epävarma olo. Tuosta sun lasketusta ajasta päätellen sulla on siis nyt menossa viikko 12 vai? Meille sanottiin ultrassa, että näillä viikoilla se NT:n raja on 3. Ja teillähän se jäi kuitenkin sen alle... Meillä pääperämitta oli 54,9mm, eli tuokin kuulostaa normaalilta ainakin mun tietääkseni. Meillä vaavi ainakin liikkui niin vimmatusti, että mittoja oli hankala saada. Ja aina kääntyi oikein kiusallaan toiseen suuntaan kun mittoja yritettiin saada. Eli samassa ultrassa se niskaturvotus voi heitellä samalla vauvalla varmaankin jonkin verran. Jossakin ketjussa taisi olla siitä puhettakin.. Riippuu varmaan laitteista ja vauvan liikkuvuudesta.. Täytyy myöntää, että mäkin olin vähän huolissani, kun ultraaja sanoi että vauvan pää vastaa viikkoja 11+6 ja pääperämitta viikkoja 12+2. Mietin että onko meidän vauvalla jotenkin pieni pää vai mitä..? Päätin yrittää olla stressaamatta, ei se auta kuitenkaan... En usko, että sun tarvii olla huolissaan. Se seula on kuulemma vaan NT:n tukena... Uskon, että kaikki menee ihan hyvin...=)

Sacha, tosi ikävä ultraaja kun tietää että jokaisesta tiedonmurusesta olemme kiitollisia. Purkikohan oman huonon päivänsä teihin vai onko idiootti aina...

kävimme myös ultrassa tänään, vko 12+3, pituus oli 60,2mm ja niskaturvotus 1,3mm eli hyvät mitat. Tirppa siellä myös pyristeli kun vatsaa liikutettiin, selkäranka ja kylkiluut näkyivät tosi tarkasti. Ukko vaan katseli vähän pettynyt ilme päällä kun ei osannut erottaa ruudulta mitään! Seuraavalla kerralla sitten näkyy enemmän..

Voi Sacha, tosi kurja ultraaja teillä! Mutta älä huoli, niskaturvotus katsotaan normaaliksi jos se on alle 3. Eli tuo vähän reilu kaksi ei ole mitenkään epänormaali. Ainakin täälläpäin tarjotaan veriseulaa vasta jos nt on yli kolme eli 3.1 tai enemmän. Mutta toisaalta hyvä että veriseulassa saat todennäköisesti huolen pois. Noissa kaikissa on kurjaa just se etteiväthän ne 100% varmoja koskaan ole... Mutta älä kanna huolta(helpommin sanottu kuin tehty, tiedän...)uskotaan ja toivotaan että kaikki on ihan kunnossa!

Rattoisaa viikonloppu ladyt!

Kiitos paljon rauhoittavista viesteistänne! Joo, yritän olla ajattelematta kauheasti asiaa, mutta kyllä se vaan kummasti vähän väliä mieltä kalvaa.
Välillä sitä miettii, että tuota statistiikkaa ja tietoa kaikista eri mahdollisuuksista taitaa tänä päivänä olla liikaakin ainakin tälle hermoheikolle odottajalle..
Ja siinäpä tuo veriseula alkoikin mua arveluttamaan, ehkei sille olisikaan ollut syytä. Väärät hälytykset on kuulemma niissä niin yleisiä, ja eikähän sekään mitään varsinaista tietoa anna, todennäköisyyksiä vain. Ja sitten mä kyllä tulen hulluksi, jos sieltäkin tulee joku "siinä ja siinä"-lukema.

Ai niin, ja sellainenkin hauska uutinen tuli tuon ultran myötä, että mun istukka on jotenkin "irrallaan" tai väärässä paikassa, kohdunsuulla, josta sen sitten pitäisi laskeutua jossain vaiheessa. Siitä kuulemma on johtunut alkuraskaudessa esiintynyt niukka verenvuoto yhtenä päivänä. No joka tapauksessa, seksi on näin ollen pannassa ainakin seuraavaan ultraan asti (heinäkuussa) ja sitten katsotaan uudestaan. Jihuu.
Onko teillä kenelläkään ollut vastaavanlaista?

Meiltä kysyttiin, halutaanko veriseula. Sanoivat, että se on tavallaan NT-ultran tukena. En kyllä oo varma käsitinkö oikein ku odotin sitä ultraa niin paljon... Se oli kyllä kumma, että kun sanoin että kaikki kokeet voi ottaa, kunhan ne ei voi vahingoittaa vauvaa... Eli ei mitään lapsivesinäytteitä tai istukkaverinäytteitä tai semmosia mitä niitä nyt onkaan, niin ultraaja tokas, että "ei tämäkään mikään rutiini ole,eikö neuvolassa sanottu tästä mitään". Nooh.. Kävin kyllä otattamassa verinäytteen ja samalla katsoivat mun veriryhmän... Kerrottiinko muille missä istukka sijaitsee? Mulla ei merkitty edes neukkakorttiin NT-turvotusta... Siinä sitten mieheni äiti, joka on kätilö ihmetteli, että miksi tietoja ei oo merkattu. Kiva, että selvii näin pari päivää ultran jälkeen kaikkea mitä olis halunnut tietää, muttei älynnyt siinä jännittyneenä kysyä... Nyt vähän harmittaa... Vaikka en kyllä aio minkään pilata tätä iloa vauvasta ja ultrasta...

Tulipa taas vuodatettua... xD

En tiedä noista neuvolakorteista kun ei meillä täällä sellaisia edes ole, ja tuosta istukasta meille sanottiin, kun se selvästikään ei ollut ihan siellä missä kuului (en mä tosin sen harvasanaisen lekurin kommentista edes kunnolla tajunnut että missä se oli ja missä sen olisi pitänyt olla..) ja että seksi sen takia kielletty.

Se jopa näytti konkreettisesti sillä ultrauspötkylällä pökkimällä, että mitä tapahtuu kun "vieras esine" lähestyy strategisia paikkoja ts. istukka heilahtelee liikkeestä arveluttavan näköisesti. Sitten se nauraa röhähdellen jatkoi sitä demonstraatiotaan vähän turhan kauan, niin ettei mua enää paljon naurattanut.

Mitä tuohon seulaan vielä tulee, niin itse olin luullut että se on joku standardi ja tehdään kaikille. Siksi kai mä heti älähdinkin että "tottakai tehdään" kun se esitti että sellainenkin mahdollisuus on, jos välttämättä tarpeelliseksi katsoo. Sen sijaan mun käskettiin tehdä se vasta olikos se nyt viikon päästä vai miten. Raskausviikkoja ultrassa siis oli 11,5.

Sen verran noista seuloista, että luotettavimman tuloksen Down-riskistä saa, kun tehdään sekä veriseula että niskapoimun mittaus. Näistä kahdesta lasketaan sitten yhteinen riskiluku ja halutessaan riskiryhmässä olevat äidit pääsevät jatkotutkimuksiin. Netistä löytyy laskureita tuolle niskaturvotuksen ylä- ja alarajalle tietyllä pää-perämitalla (www.tekay.fi), jos omat luvut ovat jääneet vaivaamaan. Hyvää odotusta kaikille!

Moikka! Ihan mielettömän hyvältä tuntuneet nämä lomapäivät ja vielä on tämä ilta ja huominen jäljellä. Jäätelö on maistunut ainakin täällä tosi tosi hyvälle :).

Vai on Sachalla ollut vähän kurja ultrakäynti. Eiköhän vauvalla ole kuitenkin asiat mallillaan. Tuo seksilakko kyllä kuulostaa aika hurjalle :/, täytyy sitten vaan keksiä muita keinoja seksin harjoittamiseen, lempeämpiä vaihtoehtoja. Jotenkin tuntuisi siltä, että kannattaisi mennä vielä jollekin toiselle lääkärille tarkistuttamaan tilanne, yksityiselle ehkä? Voisi rauhoittaa mieltä jokun toisenkin mielipide ja voisit sitten kysellä tarkemmin mieleesi heränneitä kysymyksiä.

Niin, tuo veriseula on tosiaan sen nt-ultran tukena. Jos arvot siinä koholla turvotuksen lisäksi, niin sitten lähetetään jatkotutkimuksiin, näin olen asian ymmärtänyt.

Nyt pihalle aurinkoon! Vointeja kaikille.

barbalala ja pikkuinen rv 12+5

Huoh tuota kymmenkuista tahto pakkausta! Ei söisi eikä nukkuisi! Pinnaa pinnaa... Ja johdonmukaisuutta sitä yritän tässä itelleni tolkuttaa... Vihdoin kävi nukkuman, saas nähdä kauksiko aikaa... Ja kyllä nää päivät menis mutta kun yölläki herätään parin tunnin välein... Ja sit aamulla oksentamaan... Mä oon kuulkaa nyt kyllä jonkun breikin tarpeessa! Illalla katotaan leffa ja saunotaan ja grillataan, sekin käy näin alkuunsa. Pienikin tavallisuudesta poikkeava piristys kyllä onneksi saa jaksamaan aina. Ja sit on onneksi niitä poitsun hyviä hetkiä päivässä useita, yksikin hymy poistaa sata kiukunpuuskaa! Mutta toivottavasti tää rauhottuu kuitenkin! Tulipas vuodatettua...

Meilläpäin ei tuota veriseulaa tarjota ellei iän puolesta ole riskisynnyttäjä tai ellei sitte np-ultrassa tulos ole tuon yli 3.

Nyt alkoi sataa! Täytynee mennä itkuhälytin kourassa terassille lukemaan lehteä, tuollainen lämmin kesäsade on musta ihanaa!

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille!

Mua on jäänyt harmittamaan ettei tullut kysyttyä mitään ultrassa. Olin niin paniikissa ja tavallaan sitten niin kamalan onnellinen ja jännittynyt etten osannut sanoa mitään. Meidän ultraaja ei puhunut mitään nt:stä, ei siis yhtään mitään. Sanoi vaan että eikös olekkin söpö olento ja mitat otti pituudesta jne. Onkohan kaik nyt sitten kunnossa kun ei sanonut mitään vai onkohan sitten niin ettei halunnut huolestuttaa...ärsyttää kun on niin uuno tän ensimmäisen raskauden kanssa muutenki...no...jooo..

Mut masu kyllä turvottaa todella paljon. Mulla ollut nyt muutaman päivän mamma-vaatetusta käytössä ja kyllä on ihana olo.Olen vuorotyössä ja illalla turvotus on kakkein "mahtavin" eli aamulla jalkaan menneet housut ovat illalla senttitolkulla liian pienet. Mamma-vaatteiden pitäisi tulla pakollisiksi kaikille heti raskauden alusta asti ettei tarvitsisi empiä mennessään vaateostoksille että onko mulla nyt riittävän suuri maha...No olen juuri tällainen että mietin - eli hölmähän minä =) Mitäs se kuuluu kelleen:)

-Helmi ja Papu 11+5-

Huomenta tyttäret!

Täällä onkin lisää mukavia ultrakuulumisia, kiva kiva!

Sachalle pahoittelut ikävästä kokemuksesta, näin noita ammattilaisiakin on joka lähtöön. Minunkin käsityksen mukaan tuo turvotus oli ihan "sallituissa" rajoissa, mutta ymmärrän kyllä huolesi.

Meillä täällä on automaattisesti vapaus valita, haluaako veriseulaan ja np-ultraan vai ei. Me otimme molemmat ja verikokeissa kävinkin jo kaksi viikkoa sitten. Sieltä kuulemma soitetaan vain jos on jotain häikkää, joten oletettavasti kaikki oli ihan normien mukaan kun soittoa ei ole kuulunut. Np-ultra meillä on siis nyt keskiviikkona ja neuvolalääkäri siitä viikon päästä.

Kenellä muilla ultra täällä viikolla?

Helmi, maha on myös turvoksissa täällä. Etsin eilen jalkaan viimekesäiset pellavaiset lököpolvihoisut, mutta eipä enää mene nappi kiinni niistäkään. Minä aloin jo miehellä vaahtoamaan, että nyt saa tämä lihominen riittää ja että kyllä miehillä on helppoa kun ei mene ulkonäkö. :) Heh, niin kuin vaihtaisin mitään tästä olotilasta, mutta pitihän sitä nyt vähän muistuttaa ettei ota tätä kaikkea ihan itsestään selvyytenä... ;)

Mukavaa viikkoa kaikille!
S & Ö rv 11+6

Ja taas neuvolassa käyty...kaikki oli ok ja sydän äänetkin kuulu tosi hyvin :) Sain jo mukaan sen lapun joka pitää synnärille täyttää, vien sit samalla kun meen rakenneultraan.
Huvitti vaan siel neuvolassa, et on tämä raskaus hyvä laihutuskeino :D melkein 3kg on mulla alotuspainosta paino tippunu :D
Ja rv 15+ pitäs käyä taas jossain seulonnassa, jotn.munuaissairautta tms. siin katotaan...Siis vapaehtonen tuokin, mut aattelin et käyn kaikki mihin vaan mahollisuus...ei niistä haittaakaan ole.

Vappu meni meillä päin ihan hyvin, lasten vahtina...pojan serkkutyttö oli meillä yökylässä...ja käytiin me grillaamassa ja saunomassa mun "miehen" luona... ("mies" heittomerkeillä sen takia koska emme asu yhdessä jne.pitkä juttu...mutta siis isä on esikoiselle ja tulevallekkin)...Ja muutenkin meni vklp hyvistä keleistä nauttiessa ja grillatessa...nyt jo viileni täällä tuo keli....
"mies" oli sitten pyytänyt jo yhtä kaveriaan kummiksi, joka oli myös suostunut :) suloista :)

Mutta hyvät viikon alut kaikille!

täällä on vähän epäilevä olo, eräs ystävättäreni on viikon pidemmällä kuin minä, ja hänelle on annettu aikoja testeihin joista minulla ei ole hajuakaan!
Voisiko joku hiukan pidemmällä oleva (LA 1.11 tms) kertoa mitä kaikkia kokeita teille on tehty?? On se vaan kumma, koska minulta on otettu ensimmäiset pissa-, ja verikokeet ja eka ultra - ei mitään muuta. Gynekologi antoi toisen ja kolmannen kolmanneksen ultra-ajat, mutta ei puhunut mistään muista seulonnoista sun muista. Mutta kaverillani siis vko 15-16 joku testi ja viikolla 20 taas toinen, asumme siis molemmat espanjassa mutta uskon kuitenkin että samat testit kaikille pitää tehdä ympäri maailman ellei ole jotain häikkää?

Torstaina menen neuvolaan niin eiköhän siellä selviä, mutta potuttaa josko yritetään pihdata kokeissa!

Muuten kaikki hyvin ja olo erinomainen, aurinkokin paistaa. Vko 12+6

Uutta viikkoa pukkaa taas. Ihan hassun jännä fiilis, 13 viikkoa jo takana ja 14 viikko alkamassa :). Ihanaa!! On niin hyvä mieli.

Sain tänään kuulla, että eräs toinenkin meidän työpaikalta on raskaana, joten en ole siellä ns. yksin tämän asian kanssa :). Vielä en ole kuitenkaan työkavereille asiaa paljastanut, paljastukoon sitten kun massu näyttää sen ihan itsestään (ja siihen ei enää kauaa mene, se verran on turvoksissa). Väsymys on tosissaan helpottamassa, mikä antaa edes vähän lisää potkua työn tekoon. Tosin enää 4 viikkoa ja loma alkaa!! Hihhei :). Millonkas teidän kesälomat alkaa?

Hyvää viikkoa ja Sonatarella jännä päivä ylihuomenna!

barbalala ja pikkuinen rv 13+0!

Hei,

kerronpa teille ikävän kokemukseni viikonlopulta. Ultrassa tosiaan kaikki oli viime viikolla hyvin, ja viikonloppuna aloin vuotaa kunnolla verta. Ihan punaista ja oikeaa, ei mitään pientä tuhrua. Sitä kesti noin päivän, ja ehditiin siinä itkeä monet itkut, että se siitä, syksyn suunnitelmat uusiksi, milloin saa taas yrittää... Ja ennen kaikkea ajatus siitä, että tämä kävikin liian helposti (nopea raskautuminen).

Kävin tietenkin päivystyksessä heti aamulla ja sielläkin ehti jonottaessa miettiä kaikenlaista. Kun verta vuotaa, on jokin aika pielessä, jostainhan se vuotaa. Olin niin helpottunut kuullessani, että siellä se vielä kyydissä pyörii. Olin oikeasti varma, että kesken meni, ei voi mitään. On kuulkaa tuntunut toiselta mahdollisuudelta sen jälkeen tämä!

Eli teille muistutuksena se, että kaikkea voi sattua ja koko ajan, sekä se, että verenvuoto ei välttämättä merkitse sikiön menehtymistä. Minulla kyse oli jonkinlaisen mustelman (?) ulos vuotamisesta.

Ultrassa siis taas tänään, np-ultra tulossa vielä. Malvia rv 11.

Yhteistyössä