marraskuun odottajat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Moi pitkästä aikaa!

Nel: Mulla oli esikosta etinen istukka. Huomattiin rv 25 ja yhdyntäkielto tuli ja heti jos ois alkanu vuotaa verta ois pitäny lanssilla sairaalaan lähtee. En muista yhtään oliko osittainen vai kokonaan kohdusuulla, mutta neuvolan tätsy oli sillon sitä mieltä että kyllä se siltä pois nousee, nou hätä. Ultrattiin uusiks 31+3 ja 35+6 ja kun edelleen oli kohdunsuulla, niin varattiin aika suunniteltuun sektioon (38+3). 38+1 aloin vuotaa verta -> lanssilla synnärille, kaikki kuitenki ok vauvalla, vuoto lakkasi -> synnyttämättömien osastolle, vessassa sain käydä, muuten levossa, sydänkäyrää otettiin vauvasta tasasin väliajoin -> seuraavana päivänä alkoi vuotaa uudelleen ja tehtiin (kiireellinen) sektio.
Suurimmalla osallahan se istukka kuulemma nousee pois kohdunsuulta kun istukka kasvaa, toivottavasti sullakin!

Mulla on vihdoin ruvennu maha kasvamaan :) Pari viikkoo sitten alko tavalliset farkut kiristää, nyt jo suurimmaks osaks mammahousut jalassa :) Liikkeet oon tuntenu jo pitkään ja eilen iskäkin tunsi ekaa kertaa. Esikkokin kovasti haluaa aina kokeilla kun kerron että vauva potkii :D

Mulle napsahti (taas) raskausdiabetesdiagnoosi, kävin sokerirasituksessa jokunen viikko sitten ja paastoarvo oli 5,3 (5,2 ois vielä ollu normaali arvo), muut arvot tosi hyvät. Nyt sitten oon kotona mittaillu arvoja, hyvät on ollu tähän asti..

Mulla on torstaina rakenneuä, kiva nähdä vauvaa. Ei aiota kysyä sukupuolta, halutaan säilyttää yllätyksenä, mitään oloa mulla ei ole kumpi olisi...

HelKa 20+1

Kiva olisi kuulla enemmänkin teistä. Kieltämättä ei aina ehdi täällä koneella istumaan kun on jo aikaisemminkin perhettä siunaantunut. Toivottavasti kaikil ois odotukset kuitenkin positiivisella mallilla eikä pahemmin vaivoja enää pahoinvoinnista tms.
Itsellä on pahaa oloa edelleen..ja yöunet on huonoa nyt. Eiköhän ne korjaannu vielä. Kesälomalla ollaan koko perhe, joten tästä nautitaan täysiä!!:) Masu on pieni siro sievä..olenkin sitä rohkeasti näyttänyt "kansalle"pukemalla muutakin kuin telttoja:);). Kivaa viikonloppua kaikille!

Täällä alkoi kesäloma, ja se sopii tähän saumaan tosi hyvin, Kaipaan nyt rentoa oleilua. Töissä oleminen alkoi tuntua raskaalta, ihan jo se autolla ajaminen ja töissä portaiden kävely. Mulla on ilmeisesti liitoskipujen ja harjoitussuppareiden osalta aika huono vaihe menossa, mutta kokemuksesta tiedän ettei ne pitäis loppua kohden pahentua, vaan viimeinen kuukausi voi olla jopa helpompi. Semmoiset 4kk tässä ois jäljellä, Ja sydämeni pohjasta toivon että loppuun asti mennään ilman suurempia ongelmia.

Ihanaa kesää kaikille!

Nel. rvko21+4 ja tosi iso maha

Hyvää kesälomaa NEL! Nyt sit rentoudu minkä pystyt,,voimia tarvitaan 4 kk kuluttua koitokseen ihanaan:)! Siis uuteen elämään:)). Mitä olet suunnitellut lomallesi? Nythän on hyvää aikaa kierrellä kaikkia kirppareita ja kauppoja ja ostella pienelle vaatteita ja laitella vaikkapa lastenhuonetta:). Me tehtiin matka viikon, ja yllättäin reissussa mukaan tarttui pelkkää lastenvaatetta ym lapsille:). Itselle en mukamas tarvinnut sit mitään:). Näin se tahtoo aina mennä. Mulla on myös ollut muuten jotain kipuja tai supistuksia nyt aikalailla. Vaikuttaneekohan esikoisen jatkuva nostelu. Uskoisin. Ei kai pitäisi mutta kuinkas muutenkaan.Toivotaan todellakin että loput 4 kk menisi sujuvasti loppuun saakka. Täällä itellä vähän pelkoa että apua jos vaikka tulisikin paljon aiemmin esim keskosena.,Kaikkea sitä mielessä käykin. Normaalia tosin. Tai pelkään jos joutuisin sektioon..ihan pahinta mitä voisi olla!! Painajaisia näkee kaikesta. Jotenkin meikä yhä tosi väsynyt..onko muilla sitä vielä? syöttekö muut jo rautalääkkeitä? Onko teillä ollut millaisia arvoja ja ohjeita milloin olisi hyvä aloittaa?

Mun masu on pieni siro ja sopusuhtainen joka suuntaan mutta selvästikin ihan erilainen kuin tytöstä oli. Enemmän just pystymasu. Vain sivuprofiili kertoo että raskaana ollaan:). Nel sulla on takuulla hieno masu..:)! Kivaa iltaa..mitähän kehittelisi..vähän tylsähköä

Löysin tänne muiden mammojen pariin, tosi kiva! Eli mahaa kasvatellaan, LA 15.11. ja tyttö pitäisi olla tulossa. Helteet saa olon tosi huonoksi, liitokset natisevat ja lonkat jomottavat. Eikä tiedä miten päin pitäisi nukkua. Mitä se vielä loppuraskaudesta onkaan, tämähän on vielä lasten leikkiä :)

Olen alkanut valmistella itseäni kestämään tämä raskaus loppuun. Hassusti sanottu, mutta kun kremppoja jo nyt on näin paljon, ei se tästä helpommaksi voi tulla. Ostin tukisukat. Ostin masutuubin. Ostin myös jo toppimalliset imetysliivit, rinnat paisuu ja kaarituet painaa. Pöh... Ja vinkiksi heille jotka etsivät esim. masutuubeja, huippumukavia imetysliivejä tai koruja sun muuta valmistavaa sälää, poiketkaa pompoli.net kauppaan. Kaveri suositteli niiden bambujuttuja vauvoille, mutta itse voin kyllä suositella niitä imetystoppeja.

Miten muiden vauvat ovat aktiivisia? Täällä tuntuu, että kun kello lyö iltakahdeksan, mahassa alkaa zumba. Tooosi rasittavaa. Ehkä paketti huomaa että minä en enää liiku vaan makaan telkkarin äärellä, ja paikallaan oleminen on kurjaa? Koko päivän tuntuu että mitään eloa ei tunnu.

Rattoisaa heinäkuun alkua muille mahankasvattajille!

Moii pitkästä aikaa!

Tasaista tahtia mennään eteenpäin, puoliväli saavutettu, huh! Olen ollut nyt kolme viikkoa saikulla ja tällä viikolla pitäisi mennä uudestaan lääkärin juttusille sitä jatkamaan viimeiset viikot ennen kuin työsopimukseni loppuu. Supistelee entiseen malliin, ei edes tavalliset kotihommat ole hyvästä saati kaupunkikävelyt (huomasin sen juuri tänään kun muutaman tunnin olin liikenteessä, heti liitoskivut pahenivat).

Ensimmäiset vauvanvaatteet on hommattu, samoin turvakaukalo. Viime viikon rakenneultrassa selvisi sukupuoli ja sen mukaan uskalsin ostella "sopivia" vaatteita :) Vauvalla oli kaikki niin kuin pitääkin, terveenä kasvaa eikä mahdollista sydänvikaa havaittu (miehellä on se sukurasitteena). Vielä on yksi äitiyspolikäynti edessä rv 30 jolloin katsotaan cervixin tilanne. Tällä hetkellä alaosastossa kaikki ok vaikka kovasti olen kärsinyt noista ennenaikaisista supistuksista, myös edellisessä raskaudessa.

Mun pitäisi aloittaa jo rautakuuri, viime neuvolakäynnillä muutama viikko sitten hb oli 119. Tänään ostin sen nimistä rautavalmistetta kuin Duroferon. En ole ennen kuullutkaan, apteekissa suositeltiin tätä kun sanoin että vatsani menee sekaisin kun alan rautaa syömään. Obsidan -merkkiä olen syönyt aikaisemmissa raskauksissa, katsotaan onko tuo toinen merkki yhtään hellävaraisempi vatsalle.

Mullakin on muutamia masutuubeja, tosi käteviä varsinkin kesätoppien kanssa kun paitojen helmat ovat jo käyneet hiukka lyhyiksi :D Kivaa kesähametta en ole löytänyt missä olisi se mahakaistale, omat hameet kun ei mahdu enää kiinni...

Potkuja satelee kyllä ihan pitkin päivää, aamulla tosin taitaa olla vähän hiljaisempaa. Illalla vauhti kiihtyy, varsinkin kun rupeaa makuulle ja vähän tökkii masua :)

MiniPinni rv 21+2

hei vaan kaikille.tästä raskaudesta ei sitten todellakaan tullut helppo.suppareita on ollut paljon ja viime torstaina kävin tarkistuttaa kohdunkaulan tilanteen niin olikin täysin pehmentynyt ja lyhentynyt 3cm:stä 2,5.....eli loppu sitten kaikki touhuuminen ym.äsken yskäisin niin lorahti pikkareihin jotain....virtsan karkailu ongelmaa ei kyllä ennen oo ollu.hirvee pelko et oiski lapsivettä.ens viikol tsekataa uudestaa tilanne ja mietitää jatkoo...kumpa pysyis viel ainaki sen pari kuukautta sisällä.

rv 22+4

Tervetuloa palstailemaan uusi odottaja:)! Kiva että löysit meidän poppoon.

Tämä aamu alkanut vähän kurjasti,..pahoinvointia on melkoisesti. Vaikka jo näin pitkällä raskaus..yli puoliväli ja silti vaan. Yöt huonoa nukkumista. Kummaa. Minullakin pikkuinen telmii mahassa illalla aktiivisesti. Mutta vielä yöt ollut hänkin unilla. Muistan ekassa raskaudessa että kun vauva kasvaa niin ei nuku öisinkään aina..potkuja satelee:).

Obsidania käytin itsekin ekassa raskaudessa..kieltämättä vatsa meni sekaisin ja väri muuttui ulosteessa mustaksi.Mutta se on kaikki normaalia. Duroferonia voisin minäkin kokeilla. Mulla hb vielä oli ihan hyvä,mutta aika rajusti laskenut edellisestä.

Kuinka teillä on painoa noussut viikossa ja yhteensä odotuksessa tähän asti? Itselläni nyt ollut siinä jokin pyrähdys..painoa tullut ihan tuosta vaan lyhyessä ajassa 2 kg. Koko odotuksessa paino noussut 4 kg tähän päivään. Lopussa se nousee vielä sypäkkään. Kovasti maistuu nyt sitten makea ja suklaat ym.

Kopsaan tähän tuon listauksen ja lisään marrasmamman joukkoon, tervetuloa siis :) Pitäiskös päivitellä listaan sukupuoliodotukset? Niiden siis ketkä nyt tietää kumpi on tulossa?

Mammaksi.......... La 4.11.2011 HUS (esikoinen 02/06 poika)
Lady1978............La 4.11.2011
Nel. ................... La 8.11.2011 NKL (esikoinen 02/07 poika)
Tiukku ................La 8.11.2011 (esikoinen 03/10 tyttö)
Kati.....................La 9.11.2011 NKL
HelKa..................La 13.11.2011 KYS (esikoinen 07/08 poika)
MiniPinni.............La 15.11.2011 KYS (tyttö 06/08)
marrasmamma...La 15.11.2011
Sajj....................La 20.11.2011 TYKS
Nuuhkis..............La ?

Meillä siis oli se rakenneuä viime viikolla, melkein tunti meni ultratessa kun pikkunen oli niin kippurassa ettei meinannu sydämen rakenteet näkyä. Mulla tuli huono olo siinä pöydällä maatessa, piti ihan kokonaan kyljellään olla välillä.. Ja sukupuoli saatiin säilytettyä salaisuutena! Seuraava ultra mulla 24.8 (kohdunkaulan tsekkaus kun mulla sitä silpastu solumuutosten vuoksi).

Mulla on paino miinuksella 2 kiloa. Tippui sen verran heti alussa, eikä nyt vielä ole lähteny nousuun (onneks). Katoin just esikon aikasta neuvolakorttia, niin sillon olin lähtöpainossa 26+6 (mutta sillon tippui paino 5 kiloa alussa), koko raskausaikana nousi paino sillon vaan 4 kg (yli sen lähtöpainon, tavallaan siis 9 kg), saapa nähdä miten tällä kertaa käy, toivottavasti ei hirveesti kiloja tule kun on ylimäärästä jo vähän ennestäänkin...

Onpas mammaksilla nyt huonoa tuuria tässä raskaudessa.. Toivottavasti tosiaan vauva pysyisi mahassa vielä mahdollisimman kauan. Oot siis kuitenkin vielä kotona etkä osastolle joutunut?

Meidän vauva on aktiivisimmillaan illalla kun ite töllään telkkua. Ja en varmaan päivisin kerkee niitä niin tuntea kun tohotan menemään. Hirvee siivousvimma päällä koko ajan :D Nyt rupesin taas pyörällä ajamaan kun työt loppui ja palautin laina-auton, hyvin pystyy ajamaan, kävelyn jälkeen alkaa mahaa kivistää tms. Kuinkas aktiivisesti muut liikkuu?

Minäkin ostelin jo ekat jutut vauvalle, kestovaippoja kirpparilta. En esikolla käyttäny, mutta nyt ajattelin kokeilla. Aikooko joku muu käyttää tai onko käyttäny aiemmin?

HelKa 21+2

Helka: Täällä on kestovaippailtu esikoisen kanssa etenkin silloin kun vaippaihottumaa meinaa tulla, myös kesäajat täysin ja välillä iltaisin kylvyn jälkeen että saa tuulettua pikkuinen. Tosi helppoa ja olen kyllä pitänyt asiaa hyvänä ekologisesti ajatellen sekä toki vaikuttaa talouteen,koska vaippoja menee ihan tajuttomasti ja ne maksaa maltaita vuodessa mitattuna. n 1000e pintaan voi ajatella vuoden vaippakulut ilman kestoilua.
Kannattaa satsata hyviin kestoihin,niillä pärjää pitkälle ja säästää lopulta.

Me ollaan myös osteltu pikkuiselle uudelle tulokkaalle kaikenlaista. Lähinnä vaatteita kun on aika perehtyä siihen pikkuprinssin maailmaan sitten seuraavaksi. Mulla on valmiina jo aikalailla, toppaunipussista lähtien. Ihanaa hankkia kaikkea hiljalleen ja harkitusti.

Hyvä Helka jos olet onnistunut kiloja pitämään asioissa..eli syömään terveellisesti ym. Itsellä uppoaa kaikki imelys liiankin hyvin. Melkein huolettaa:). Painoa nousi nopeasti,nyt hetken pysynyt samoissa taas. Huomaan iltaisin tuon pikkuveijarin liikkeet enemmän minäkin. Aikamoista ne potkut:). Kiva kuunnella pienen liikehdintää..ja hyvä että liikkuu, ei tarvitse harmitella.
Nukun muuten pääasiassa vasemmalla kyljelläni..lukenut liikaa kaikkea. Kohtukuolemia voi välttää tällä asialla. Kaikkea minäkin stressaan täällä. Hohhoi! Normaali elämää pitäisi elellä.:DDDD

Liikunta on vähäistä,koska nyt on taas supisteluja ja eilen illalla oikein kunnolla. Tuntui että mihis tästä lähtisi:DD..meni onneksi ohitse sitten se pahin puristus! Täytyy siis ottaa täälläkin tosi rauhakseen. Matkaa maaliin on kuitenkin vielä reilusti jäljellä- Vaikkakin huomaa samalla kuinka nopeasti tuo aika meneekään..voi hurjaa:)!

Käytättekö muuten mammat odotusaikana sokeria vai makeutusaineita kuten esin aspartaamia asesulfaami K tms??
Luin vaan että ei olisi hyvä ollenkaan käyttää mitään light mehuja tai juomia odotusaikana! Vaikka tästäkin on toisinkin kirjoituksia.,mutta tutkimuksissa ilmennyt melkoisia juttuja light tuotteiden käytöstä. Käytin esikoista odottaessa mutten enää tätä toista odottaessa. Esikoinen vaikuttaa normaalilta toki, mutta vaikutukset voi nähdä vasta myöhemmin. Saas nähdä.

Täällä on mökkiviikosta selvitty. Eniten jänskätti pitkä ajomatka, mutta ihme kyllä ei tarvinnu pysähdellä viime kesää useammin. Tietty kun autosta ylös nousi, ei meinannu jalat toimia, ja suppareitakin tuli, niin kun aina pidempään istuessa. Mökillä pyrin ottaa rauhallisesti, vaikka muut teki hommia. Mun on kyllä vaikea olla paikallani. Ja kyllähän se oli taas ihanaa nukkua omassa sängyssä...muutenkin kun saa sitä nukkuma-asentoa hakea.

Tosiaan rauhallisesti on pitänyt ottaa. Tänäänkin on ollu taas sellainen päivä ettei tiedä miten päin olisi, kun mahassa ahdistaa makaillessakin. Kuinka usein kohdun suuta sitten tulisi tarkkailla...mistä tietää ettei muutoksia ole tullut? Neuvola keskiviikkona, niin täytyy taas kysellä. Kaikkihan oli rakenneultrassa ok, paitsi että uusi tsekkausaika rvkolle 27, jolloin tarkkaillaan ainakin istukkaa. Ja siihen vielä kuukausi aikaa

Paljon on muistamista, kun täytyy sokerirasituksessakin käydä huvinvuoksi, ja sitten sitä veriryhmätarkkailua.. Ja pitää mun mennä taas rintojen ultraankin elokuussa, mikä ei mitenkään liity tähän raskauteen. Mulla kun saattaa muutoksia kehittyä.

Oon aina vältelly keinotekoisia makeutusaineita... Oikein ärsyttää kun joka tuotteesta on se light-versio, ja saa olla tarkkana ettei niitä osta.

Kesälomaa jäljellä pari viikkoa, minkä ei tietty haluisi kuluvan liian nopeasti, mutta toisaalta raskausviikkoja on hyvä kerryttää vauhdilla.

Tsempataan vaivoinemme!

Nel. 22+5

Mammaksi.......... La 4.11.2011 HUS (esikoinen 02/06 poika)
Lady1978............La 4.11.2011
Nel. ................... La 8.11.2011 NKL (esikoinen 02/07 poika)
Tiukku ................La 8.11.2011 (esikoinen 03/10 tyttö)
Kati.....................La 9.11.2011 NKL
MiniPinni.............La 12.11.2011 KYS (tytöt 05, 06 ja 08)
HelKa..................La 13.11.2011 KYS (esikoinen 07/08 poika)
marrasmamma...La 15.11.2011
Sajj....................La 20.11.2011 TYKS
Nuuhkis..............La ?

Päivitin tuota listaa la:ni kohdalta ja lapsia mulla on jo 3, tämä siis neljäs raskaus :)

Sairaslomaa on nyt jatkettu työsopimukseni loppuun, eipä olisi tullut mitään työnteosta tällä mahalla (ja näillä oireilla). Mulla tarkistettiin kohdunsuun tilanne ultralla rakenneultrassa ja omalla lääkärillä nyt kun hain saikkua. Tilanne ok, kohdunsuu kiinni ja kiinteä, onneksi, koska aika paljon supistelee päivittäin. Nel, kannattaa jutella neuvolassa jos saisit ylimääräisen lääkäriajan että kohdunsuun tilanteen voisi tarkistaa. Onneksi mulle on sattunut kiva neukkutäti joka ottaa joka asian ja oireeni tosissaan ja pyrkii auttamaan asiassa kuin asiassa :)

MP 22+1

Neuvolassa kaikki hyvin, mutta tosiaan sain viikon päähän extralääkärikäynnin...varmuuden vuoksi. Ei alkanut vielä rautakuuri, hg 124. Mutta voi kun olen vaivainen, ei pihahommiinkaan pysty. Eilen tuli jomotusta pelkästään piirakan leivonnasta.

Nel. 23+1

Extraneuvolalääkäri takana päin. Mutta voi ääh kun oli niin nuori ja kokematon lääkäri. Siis miksi nämä neuvolalääkärit on sellaisia harjottelijoita? Eikö tähän asiaan suhtauduta vakavasti? Noh, jospa se nyt osasi katsoa että kohdun suu kiinteä, kiinni, ja kohdunkaulaa ainakin se 3cm. Mutta en kyllä saanu vastauksia siihen että miksi ne supparit vaivaa nimenomaan istuessa ja makaillessa. Sanoi vaan että lepoa, ja jos pahempaa tulee niin päivystykseen. Saikullekin pääsee kun vaan haluaa. En vielä kuitenkaan, katson ensin miten loman jälkeen töissä jaksan. Labrassa jouduin kyllä käymään, että jos jokin tulehdus ärsyttää.

Vaikka oonkin enemmän kuin onnellinen tästä raskaudesta, niin kyllä tää lääkäreissä ja labroissa juokseminen ärsyttää - tuntee itsensä ihan sairaaksi. Sokerirasitustesti parin viikon päästä... ei sellaista ekassa raskaudessa ollut.

Mites muilla tuntemukset? Mammaksi?

Nel. 24+4

Moi taas,

mullakin on aika ajoin supistuksia makuulla, siis vaikka koetan lepäillä niin supistelee. Autossa istuminen tai ajaminen on sekin jo kivuliasta kun supistelee :/ Heti jos pidempään kävelee tai puuhailee niin supistelee. Huoh! Mulla kun on supisteluherkkä kohtu (lääkärin sanojen mukaan), eli tätä se vaan taas on...kipuilua ja jatkuvaa kolotusta. Mulla on lisäksi nivuset tosi kipeinä, öisin on vaikea kääntää kylkeä kun jalkoväliin (nivusiin) vihloo todella ikävästi. Mitä lie liitoskipuja tai vastaavia. Könkkään siis kuin vanhus joka paikkaan :D

Tällä viikolla oli neuvola, hb on noussut muutaman pykälän 122:een. Rautaa olen syönyt ja vatsaoireet siitä ovat vähän helpottaneet. Välillä vatsa toimii huonommin, pitäisi muistaa juoda paljon ja syödä ruisleipää.

Ensi viikolla onkin toinen neuvolan lääkäriaika. Aikaistettiin sitä sen takia että saan kysyttyä nyt heti kun työsopimukseni loppuu, voinko jatkaa saikulla äitiysloman alkuun asti. En tosin tiedä mikä käytäntö on, ajattelin vain että turhaa mun on olla työttömänä monta kuukautta kun en ole työkykyinen.

Raskausviikkoja en ole muistanut laskea, ihan menee jo sekaisin näissä viikossa... :) Piti neuvolakortista tarkistaa :)

MP 24+1

MinniPinni: Mulla siis ihan samat oireet kun sulla....

Nyt palasin jo töihin kesäloman jälkeen - kuulostelen vointia, miten jaksan. Nyt ei kyllä juuri mitään tekemistä, joten istuskelua ja jaloittelua sen mukaan kun hyvältä tuntuu.

Nel ja vauhdikas Pikku Neiti mahassa

hei vaan kaikille mammoille!
innostuin pesemään hankittuja vauvan vaatteita ym. :)
raskaus sujunut ihan ok lukuunottamatta sitä että kun käy maate ei meinaa saada kunnolla happea.joutuu tosiaan etsiskelemään asentoa missä olis hyvä olla.hb oli tippunu viime neuvola käynnillä 114:sta mutta nyt oon syöny rautaa joten katsotaan miten lähtee nousuun.mä kiroon nää helteet johku alimpaan helvettiin.niin tukala olla eikä oo saanu yöllä nukutux kunnolla.
hiivaa tuntuu olevan riesaksi asti.... :( tänä aamuna taas housut kastui jostain syystä.tuntu vaan kun valui jotain.pissaa tuskin oli kun olin just käyny vessassa ja tuntuu oudolt et olis vetistä valkkarii kun tuo hiiva on tehny sen puuromaiseks....

rv 25+3

mammaksi: joo samaa täällä välillä tuskaillut, ihan järjettömän kuumia öitä, päivät vielä jotenkin pärjäilee,mutta ne yöt!! Nyt onneksi viilennyt kelit hieman. Vaikka toisaalta kesästä pitäisi nauttia koska on niin lyhyt meillä Suomessa. Mutta näin raskaana ollessa on tuplaten tukalempaa oleilla. Noh koitetaan jaksaa..ehkä pahimmat kuumat jo ohi ja koettu:).

Mulla elämäni eka kertaa tuli hiiva raskaana esikoista odottaessa..nyt taitaa olla samaa taas. Jotenkin arka alapää ja tulee paksumpaa valkovuotoa jossa ehkä pientä hajuakin. Inhottavaa. Mutta onneksi ei pahemmin kutinaa.
Täällä myös olen vauvan vaatteita laitellut valmiiksi. Ostanut milloin sopivaa sattunut kaupoilla kohdille ja rahaa on uponnut niin että karmaisee. Mutta kiersimpä myös kirpparilla josta löysin muutamia ihan hyväkuntoisia. Sieltä voi tehdä hyviä löytöjä, niin ainakin kaverini. JOten koitan jaksaa itsekin kierrellä niin säästäisi siinä kovasti. Se on aina niin pienen hetken ne vaatteet kun ne on taas pieniä. Voih kuinka pieniä ne vaatteet aluksi onkin..aivan ihania ja suloisia!!!:)Malttamattomina odotellaan. Enää n. 3 kk-kuvitella:))!!

..minä taas:)...
Piti tulla tänne linjoille pikaiseen poikkeemaan kun esikoinen pväunilla.
Yö oli mulla karmea..issias vaivaa..pohkeita kramppaa ja masuasukki pitää yölläkin kovaa menoa päällä. Eli eipä nukuttua juuri laisinkaan. Miten muilla..mitään vaivoja??

Ruokaa täytyy ruveta laittamaan kun pieni nukkuu..kaikki aika on täystehokkuutta. Äitiyslomalla ei loikoilla eikä se ole mitään laiskottelua kuten moni mies ainakin luulee. Täystyöllisyyttä se on.Mutta onneksi paras mahdollinen työ:)))!!! harmi vaan että kaikella tälläkin aikansa. Sitten se on ohi..huokaus. Noh en mieti vielä niitä.

Mitäs te puuhaatte päivisin..ja onkos osalla jo sairaslomaa loppuun saakka? Voih kurjaa jos täältä asti täytyy jo jäädä..tsemii niille.

Minäkin nyt muuten rautaa syön..voimattomuutta ja väsymystä ollut niin rajusti. Oli pakko aloittaa.

Mua ei ole kuumuus vaivannu. Oon huomannu että moni kyselee että onko helteet ikäviä näin raskaana ollessa. Mä tykkään kesästä ja kesällä pitää olla lämmin. Ei tätä meinaa kauaa kestä ja pian taas palellaan. Ainut vaan että nää kesäpäivät mene nyt tällä viikolla töissä hukkaan. Ihanaa kun aamulla ei tarvii paljoa päälle pukea - on nimittäin hankalaa. Oon ihan suht hyvin nukkunut, vaikkakin lähes koko yön samassa kylkiasennossa. Kova on tuo neiti mahassa melskaamaan aina nukkumaan mennessä.... ja muutenkin.

Mutta mikä ihme auttais näihin liitoskipuhin ja harjoitussuppareihin. Kaakerran kuin mikäkin vanhus, ja moni varmaan luulee että oon ihan viimesilläni raskaana. Ei löynyt labranäytteistäkään mitään mikä vois saada suppareita aikaiseksi. Tää on siis vaan mulle normaalia, mutta ärsyttävää, kun täytyy miettiä mitä voi ja pystyy tekemään. Pieni jaloittelu tekee kyllä aina välillä hyvää, muuten jymähtää nivuset vielä pahemmin. Kunhan ei ihan vuodepotilaaksi päädy.

Vessassa tulee ravattua tosi paljon... myös maha on ylivilkas, missä vaiheessa sellaista ummetusta muka on? Oon muutenkin kyllä herkkämahainen ja saa miettiä mitä voi syödä.

Oon kyllä huomannu positiivisia puolia siinä, että lastemme ikäeroksi tulee lähes 5 vuotta. En vaan pystyis tällä hetkellä hoitamaan jotain 2-vuotiasta, joten hyvä että esikoinen on jo omatoiminen monessa asiassa, vaikka pitkään olen sitä vauvana pitänyt. ;) On myös ihanaa miten poika jo odottaa sisarusta, ja ymmärtää asiasta ihan toisin kuin nuoremmat. Toivon siis ettei mitään pahempaa mustasukkaisuuttakaan tule, vaikkakin varmasti tulee huomiosta kilpailemaan.

Nel. 25+1

taas helle..mä kyllä tuskailen tätä. Liikaa lämpöä..melki 30 nytkin mittarissa. Mulle riittäis 20 astetta. Ja silti se on hyvää kesäkeliä. Talvessa tykkään pakkasesta,mutta siinäkin 20 on raja mukavuudelle. Mulla tuntuu aika tukalalle helle masun kanssa. Ja tietysti kun esikoinen on vasta reilun vuoden ,saa häntä nostella,kävelyttää, ym koko ajan. Mutta itse taas koen tosi hyväksi että sisauksilla tulee pieni ikäero..kaikki tää valvominen tulee yhteen putkeen ja vähän niinkuin samaan aikaan koetuksi. Sisarukset kulkevat samoja kehityskaaria,joten leikkitoveriakin heistä toisillensa jatkossa. Elävät samoja vaiheita ja pystyvät jakamaan sen yhtä aikaa. Mutta jokainen ajattelee kuin ajattelee. Toinen on toista mieltä kuin toinen:).Jos tekisin kolmannen,tekisin senkin aika putkeen:).
Tosi kiva se että voi pukea kevyesti ja käydä rantsulla , uida ja nauttia kesää.

Nel: koita jaksaa suppareiden kanssa. Ne on rankkoja.Ja kannattaa välttää kaikkea liikarasitusta syystäkin. Toivottavasti kaikki menisi loppuun saakka hyvin siellä. Itsellänikin on odotuksessa stressin aihetta..saa nähdä pysyykö pieni loppuun saakka masussa vai mitä edessä vielä. Odotus ei suju normaalia kaavaa tällä kertaa..:(.
Mä käyn kanssa wc koko ajan.Sitä ravaamista riittää yöt päivät:). Issias vaivaa aikalailla nyt.JO.

Mä luulen että mustasukkaisuus uuden tulokkaan jälkeen on jossain kohtaa luonnollinen reaktio. Mutta se on käsiteltävissä. Muistaa huomioida molempia ja yrittää olla myös tasavertainenkin. Kyllä ne asiat aina perheen sisällä järjestyy:). Isompi sisarus ymmärtää asian eri tavalla kuin pienempi,mutta myöskin reagoi eri tavalla.

Niin, olihan meilläkin ajatus pienemmästä ikäerosta, mutta ei onnistunut, vaan tätä toista tehtiin jopa kaksi vuotta, lopulta hoitojen kera. Mietin paljon mikä merkitys silläkin, ja olen sen nyt käsittänyt. En mä ois jaksanut aiemmin, varsinkin kun viime vuosi meni myös äidin saattohoidossa. Välillä luonto tietää paremmin....

Siskollani on nyt kolmekuinen (ja 7-vuotias), joten näistä serkuksista tulee läheiset, vaikka ikäeroa sitten sisaruksiin onkin molemmilla.

Että meninkin kehumaan hyviä yöunia, viime yö oli ihan mahdoton monesta syystä.

Nel.

Nel: Elämässä ei asiat mene niinkuin itse aina suunnittelee tai toivoo..totta. Ja täytyy olla kiitollinen aina siitä mitä on saavuttanut,pieniäkin asioita. Onneksi saitte uuden lapsen vaikka tulikin raskaamman kautta. Ikäerot on pieni juttu siinä rinnalla. Eikä siis missään nimessä ikäero oli se pieni tai suuri ole koskaan huono asia. Jokainen toivottu ihmisalku on suuri lahja!! Se on arvokkainta.
Toivottavasti jatko tulee teille olemaan helpompaa..synnytys ja sen jälkeinen elämä koska uusi raskautuminen ollut vaativa. Henkisiä voimia todellakin tarvitaan. Ja kaikella on aina tarkoituksensa,itsekin uskon siihen.
Itsellänikin ollut haastavat odotukset..ja parisuhde joutunut tiukille,mutta olemme loistavasti selvinneet ja perhe-elämästä on saatu nauttia. Jännittää kuinka kaikki sujuu nyt tässä raskaudessa ja millainen vauva on tulossa taloon. Koliikkia pelkään,mutta kaikesta selviää. Muuten kun olisi terve vauva niin parasta!!

Nel: Olen sanaton..äidistäsi-kin!!:((( Oletpa joutunut todella koville !! Aina äärimmäisen raskaita kokemuksia kun kaikkein rakkain ihminen kyseessä. Tiedän myös itse mistä puhut..en ole menettänyt kylläkään vielä kumpaakaan vanhempaani,mutta 3 kertaa ollut kriittistä. Muuta elämänkokemusta tuolta saralta historiassa kuitenkin löytyy. Lohdun sanoja ei ole olemassa.
Olen pahoillani puolestasi. Ja siitä että äitisi ei ole jakamassa tätä iloa jota nyt elät. En tunne sinua enkä perhettäsi,mutta halusin kuitenkin sanoa ajatuksiani pienesti sinulle. En tungetella.

Jaksamisia odotuksessa, nauti ja iloitse mitä sinulla on :)!! Minäkin täällä teen niin vaikka vastamäkeäkin elämä tuo..se on tätä elämää:).

Kiitos osanotosta Tiukku! Viime vuosi oli todella rankka, joten siihen nähden tämä aika ollut helpompaa, ja olen voinut tähän raskauteen keskittyä, vaikka nyt eletäänkin vuotta ilman äitiämme. Siskoni ehti juuri sanoa ädille odottavansa toista lasta, mutta minä en ehtinyt. Ajattelen näistä asioita kuitenkin niin, että äidillä oli sormensa pelissä siinä, että tämä raskaus nyt vihdoin onnistui, ja äiti lähetti minulle tytön. Kun kerran minulla ei enää äitiä ole, niin jatkan äiti-tytär-suhdetta oman tyttäreni kanssa - se on arvokasta. Siskoni on kokenut oman vauvansa syntymän myötä äitimme poismenon rankempana - saa nähdä tuleeko minullekin surussa vielä takapakkia, kun lapsi syntyy.. se on niin tunteiden myllerrystä muutenkin. Olen nyt ollut kuitenkin ihmeen tasapainoinen, ja jotenkin käsitellyt nämä asiat jo aiemmin. Äitimme kuolemaan ehdittiin kuitenkin varautua yli 6 vuotta.

Kaikki ihmetelleet suurta mahaani töissä loman jälkeen....

Nel. 25+6

Yhteistyössä