marraskuun odottajat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onko teillä suonikohjuja? Mulla ei ainakaan vielä, mutta jotain sen tapaista on ilmaantunut reisiin. Ne näyttää pieniltä mustelmilta, mutta kun läheltä tarkastelee ne on ihan pinnallisia lilan värisiä hiussuonia. Hitsi, jääköhän ne siihen? Sellaisia tulee tietty vanhemmiten, mutta nyt ne kai liittyy tähän raskauteen, kun tulee ihan humps vaan. Lähipiirissä on parilla ollu tosi pahoja suonikohjuja pohkeissa.. eikä ne ole kaikki lähteneet raskauden jälkeen.

Huominen jänskättää.

Nel. 28+6

moi! mulla ei ainakaan vielä oo ilmaantunu mitää suonikohjun tapasia.mutta ongelmana on se et vauva on selkeesti laskeutunu jo nyt!!! helpotus sinäällään et pystyy taas hengittää kunnol,rintsikat ei paina eikä kylkiin satu niin pahasti.mut nyt onki sit alapää turvoksis ja hellänä.koitettiin miehen kans pitkäst aikaa sextailla ni jouduin sit heti alkuunsa keskeyttää tosi kipeen supistuksen takii. :( tuntu tosi selkeesti et vauva paino tonne alas ja oli sit pakko kokeilla ni tuntuhan se et sen pää oli tuol alhaal ja huomasin samal et oon ainaki sormelle auki ja kohdunkaula lyhentyny entisestään.ehkä noin 1cm enää....menis ainaki kuukaus viel eteepäin ni ei pelottais niin paljoo et jos lähtee syntyy.tuntuu taas olevan hiivakin riesana!!! vuotaax muuten kellää muulla tissit reippaasti?mä en voi olla ilman rintsikoita ku välil valuu ihan norona! :D kylläpä voiki olla hermot tiukilla...ehkä osittain ku stressaa sitä et kaikki ois valmiina jos vauva syntyy ennakkoon, vaik eihän se heti kotiin pääsis mut jotenki tuntuu et siin vaihees ei jaksais miettii mitää hankintoja.miten tästä raskaudesta pystyy nauttii ku jatkuvasti saa pelätä?

rv 29+4

Mä en ole uskaltanut kokeilla ollenkaan kohdun suuta, enkä varmaan itse osaisi päätellä kohdunkaulan pituutta. Aika hurjaa sulla Mammaksi.... Ootko käyny nyt lääkärissä?

Tavallaanhan tässä ollaan näillä viikoilla jo turvallisilla vesillä, vaikka aina parempi mitä pidemmälle menee. Serkkukaksoseni syntyivät aikoinaan rvkolla 30, nyt ne on jo yli 3-kymppisiä miehiä.

Tänään mulla ratkaiseva ultraus, jos jotain epäilystä että vois tulla normia aikaisemmin, niin sitten vaan laittamaan paikkoja kuntoon. Ois ikävää jos en itse pystyis laittelemaan paikkoja, vaan pitäis siihen mies valjastaa. Ehkä siksikin pitäis jo jotain tehdä, sillä ainahan enemmän tuo maha on tiellä loppuvaiheessa. Muistan vaan kyllä edellisessä raskaudessa miten pääsi vauvan koppa jo pölyyntymään, kun yliaikaiseksi meni. Mielelläänhän sitä jotain väsäilee vasta sitten mun mammaloma alkaa, ettei tule aika pitkäksi.

Nel. tasan 29

mul on lääkäri 2.9, et jos siihen saakka jaksais odotella.pitää vaa koittaa ottaa lepoo enemmän ku tietää mikä on tilanne.asiaa vaan vaikeuttaa se et mul on esikoinen kipeenä kotona...
äiti kertoi tänään et kun se odotti mua ni sil oli samat ongelmat.ja mäkin olin siis sen toka lapsi.synnyin joskus 36+ jotain.mä jouduin olee 2viikkoo sairaalas hengitysvaikeuksien takii ja keltasuuden.näinköhän tuo kulkee suvus.... :) tosin äiti makas sairaalas 8viikkoo ennen ku synnyin.siit oon ollu tyytyväinen ettei mulle oo ees ehdotettu sellasta.en kyl ihan heti lähtiskään.ennemmin oon kotona vaik täys vuodelevos.en pystyis olee esikosta nii kauaa erossa.

Eilen oli kaikki ihmeen hyvin extraultrassa. Istukka oli siirtynyt muutaman sentin pois kohdunsuulta, ja saattaa siitä vielä nousta enemmänkin, huoh. Kohdun kaula edelleen yli 4cm, eli ei ole tuntemukset siihen vaikuttaneet negatiivisesti. Myös pienokaisella kaikki hyvin, arvioitiin olevan jo n. 1500g. Kylläkin vetää vielä volttia, ja olikin nyt pää ylöspäin. Kunhan tajuaa sitten aikanaan asettua pää alaspäin.

Mun iho navanympäriltä on tuntunut oudon tunnottomalta, ja sekin on kuulemma normaalia, kun ei hermoradat ihon pingottuessa oikein pysy kasvussa mukana.

Vaikka olin eilen huojentunut, niin oli jotenkin huono ja heikko olo. Ihan kun veri ei kunnolla joka paikkaan kierttäisi. Niin tekis mieli lähteä oikein rivakalla iltakävelylle, mutta ei pysty. Ehkä vois kuitenkin välillä yrittää että jaksaisko edes korttelia kiertää. Omien tuntemusten mukaan voin kuulemma touhuta, eikä harjoitussuppareita pidä liikaa jännätä.

Nel. 29+1

kiva kuulla että sulla on istukka lähtenyt siirtymään! <3
tänään olis sitten viikkoja 30...mä toivoin että vauva pysyis ainakin tähän asti ja nyt vois ottaa seuraavax etapix rv 34.... :) mihin tää aika on oikein menny? :D

eilen oli suht voimakasta poltetta alavatsalla ja ainaku nous seisomaan niin ottihan kipeetä tonne jonnekin alapäähän!nyt aamusta pientä jomotusta...siis ihanku ois menkat.toi kipu tuntuu alavatsal,reisis ja nivusissa,mut en kyl oo huomannu vatsan kovettumista samaa aikaa et tuskin on supistuksii? onnex perjantaina on se lääkäri ni pääsee kyselee....onx kellää ollu tollasii tuntemuksii??

rv 30+5

Moi mammaksi?,
Kuule hei, noi kuulostaa minun mielestäni kyllä synnytyssuppareilta. Soita heti neuvolaan ja lepää. Ei kannata odottaa perjantaihin.
Satuin itse lueskelmaan palstaanne aikani kuluksi. Minulla jo rv 38+4 ja tuollaisia polttoja juuri toiveikkana odottelen.

hei vain!
jännityksellä odottelen lääkäri käyntiä.kohta pitäis sinne suunnistaa.eilen tuli yks ihan julmetun kipee supistus 2min kävelyn seurauksena.ois tehny mieli kontata kotiin.palas kyl elävästi mieleen mitä on synnytys supistukset! :/ onnex sit rauhottu panadolin ja levon avulla.kauankohan täs pysyy yhes nipus ku pahenee vaan...?kyl tuntuu tyhmält viedä poika autol päiväkotii ku matka kestää kävellen 2min, mut pakko välttää liikkumist ku tekee niin kipeetä.ja ukko vaa valittaa et ku panettais.... :D eipä oo seksi kieltoo viel mut järkikin jo sen sanoo et ei kannata.vois varuix pyytää taas pissast sen bakteeriviljelyn ni ei ainakaa sit mikää piilevä infektio aiheuta tätä.mut palailen lääkärin jälkeen kertomaan tuomion.mites muilla on menny?

rv31

Eilen tämä tyttö jätti väliin niin ravut kuin snapsit. Noista ravuistakin ollaan niin montaa mieltä, ja jos ei voi ihan varma olla siitä miten ne on valmistettu ja säilötty, niin.... ei tehny pahaa jättää väliin. Olin kuitenkin hengessä mukana.

Hitsi noita harjoitussuppareita, kun sen lisäksi että maha menee muodottoman kireeksi, niin sitä repimistä tuntuu virtsaputkessa ja peräsuolessa asti. Tänäan oli myös nuo nivuset niin jumissa, että hyvä kun sain housut jalkaan... Tää nyt on tätä.

Kova on asukki mahassa möngertämään, mutta vaikea sanoa miten päin on missäkin vaiheessa. Miten se oli että millä viikoilla ankkuroituu niin ettei enää pääse kääntymään?

Nel. 30+3

tilanne pysyny suht rauhallisena tuol alakerras et kyl se makoilu vaan auttaa! :) suht alhaal vauva oli jo mut pää liikkuu viel eli ei oo kiinnittyny.14.päivä uus kontrolli ja sit ei ookkaan enää ku rv 36 tarkastus.lääkäri meinas et 35 viikon jälkeen noil muutoksil ei oo enää merkitystä et sit saa palata normi elämään kivun sallimis rajois.mut ei kuulemma kannata muutenkaa olla enää niin huolissaan vaik supistaaki kipeesti.tärkeintä on se et heti ku tulee kipee supistus ni pitää mennä lepää ja odottaa et menee ohi ja tilanne rauhottuu.eikä tullu seksikieltoo! :D varasin meille tutustumiskäynnin synnärille ens viikoks.olivat näreissään mitä tois synnyttäjä siel tekee?! helvetti ku siit on 5vuotta ku viimeks synnytti ja mies ei oo ollu ikinä synnytykses ja täähän on meiän eka yhteinen.sapettaa....

Nel: mäkin olin ihan varma et tää veijari on pää ylös päin mut se onkin vaan peppu mikä pyörii tos rintalastan alapuolel! :)ilmeisesti se vaan kääntelee kylkee aktiivisesti.ja vauvan hikkaaminen tuntuu mulla tuolla häpyluun lähistöllä eli siis pään puolel.Mä rakastan kuorimattomia katkarapuja ja oonki kohtuudel syöny niitä.en jaksa stressaa joka asiasta mikä SAATTAA olla haitallista.ainut mitä vältän ni on maksa,mut kyl sitäki voi välil syödä.

Hyvä että tilanne hallinnassa, mammaksi.

Viikko sitten ultrassa vauva oli poikittain, ja tsosiaan siltä on tuntunut koko ajan että se on niinku koppakuoriainen selällään ja sohii niin käsillä kuin jaloilla navan kohdalla ja kylkiin. Mutta tosiaan hikka tuntuu alhaalla. kun supistaa niin lapsen pää ja peppu tuntuvat kohoumina...eli jos nousee kaksi kohoumaa niin kai se sit on poikittain...jos ois vaan yksi kohouma navan kohdalla, niin sit se vois olla peppu...tai pää.

Kukkuu? Onpa hiljaista täällä.

Enää kolme viikkoa töitä jäljellä. Yritän että maltan odottaa siihen, ennen kuin aloitan vaatteiden pesu, silitys ja viikkaus touhun...tuntuu että vaatteita jo liikaa... tavaroita vähitellen hankittu, mutta kyllä vielä puuttuukin.

Samat vaivat jatkuu, muttei ole pahentuneet.

Oikeesti välillä tuntuu tosi epätodelliselta että sieltä vaan se toinen lapsi meidän perheeseen on tulossa.

Nel. 31+4

tuntuu tosiaan että kaikki on kadonnut jonnekin.mulla alkaa äippäloma 30.9! :) ei enää pitkä aika.oon miettiny et ku ostin sen vauvakeinun ni meniskö se jotenki sitterinä vai pitäiskö viel hommaa ihan sitteri? muuten meil alkaa olee välttämättömimmät hankittu.enää puuttuu korvikkeet varuix,rintakumit,talkki ja pesuneste.yx hoitoalusta lisää pitäs varmaa viel hommaa....
2.10 on esikol 5v synttärit ni niitä pitäs seuraavax suunnitella.

rv 32+2

Neuvolakäynnillä kaikki ok. Tai no, verenpaine noin aamusta mitattuna on kyllä ylialhainen, mutta eihän se haittaa, 94/59 ja hg 117. Ehkäpä otan nyt kuurin rautaa. Sf-mitta oli just se 32, eli niinku tällä viikolla kuuluukin. Terkkarin tunnustelujen mukaan vinhasti pyörivän pienokaisen pää oli kuitenkin alapuolella ja peppu sitten kohti vasenta kylkeäni. Eli kunhan ei ihan päinvastoin ole, niin hyvä.

Onpa ärsyttävän sateinen viikko. Vaikka viikonloppuna oli tosi hyvä sää, niin eipä meikäläisestä ole enää metsiin samoilemaan tms. Omalla terassilla pitää vaan happea ottaa. Kunhan jaksais lähiviikkoina loppuhankintoja tehdä.

Nel. 32 tasan.

Helou!

Onpas tuota aikaa taas vierähtäny viime kirjoituksesta, miekkonen on lomalla vielä tän viikkoo niin on ollu touhua yllin kyllin :)

Nel. joo pyörällä huristelen menemään vielä. No ehkä nyt vauhti ei kovin huimaa ole kun alkaa supistaa jos liian kovaa polkee, mutta nopeempaa kuitenkin kuin kävely. Ja kun en oikein kävelee pysty pitkiä matkoja kun alkaa supistaa ja nyt vielä kaiken lisäks huimatakin, niin toivon että kelit pysyy tämmösinä että voi pyörällä liikkua..

Tuota huimausta on nyt alkanu olemaan melkein päivittäin (aamuisin) muutenki, tilanteet vaihtelee, mutta neuvolalääkäri oli sitä mieltä että johtuu varmaan verenpaineesta. Muuten kaikki edelleen hyvin :)

Hirveesti tekis mieli kaivaa vauvan kamppeita jo esille varastosta, mutta oon päättäny oottaa siihen asti että äippis alkaa (8.10.)

HelKa 31+3

Nel: kiva kuulla että siellä ollaan pääsemässä todennäköisesti alatiesynnytykseen ja että kaikki muutenkin kunnossa. Totta on kyllä ettei kykene enää paljon samoilemaan. Supistelee todella herkästi ja muutenkin hengenahdistusta ja todellista väsymystä elimistössä. Synnytykseen tarviisi voimia kerätä, kaippa niitä on taas kun aika koittaa:).
Onko kellään pakaroissa hermoissa kovaa inhottavaa sähkötystä ja hermovetoa??Itselläni oli ekassa raskaudessa ja sama toistuu myös nyt. Tosi piinaavaa..sillä nukkuminen ei onnistu millään.Kylkeä on käännettävä koko ajan ja mikään ei auta. Tyynyjä ja hierontaa ym kokeillut.Magnesiumit käytössä myös. Mutta ei näytä apua löytyvän. Neuvolassa eivät kommentoi kuinkaan vaivaa. Eli eipä sihen taida sit olla mitään. Täytyy kestää taas kunnes syntyy tuo pieni.

Helka: Tekisi mieli kaikkea laitella..mutta väsyttää ja onhan tässä aikaa.Tosin kaikkea alkaa olla.Pieniä hankintoja lukuunottamatta. Äitiyspakkaus oli aika mieluisa nyt tällä kertaa. Tykkäsin kuoseista ym.Tulee varmaan hyvään käyttöön kaikki siitä. Pikkupikku vaatteiden silittämistä piisaisi.Kun joskus ois aikaa ja voimaa. Pitää myös alkaa pakkaamaan sairaalakassia,sillä lähtö voi tulla koska vaan. Esikoisen kohdallakin jo ennen aikojaan:). Mitäs sitä mukaan pitikään pakata:))).

Meillä on nyt sellainen tilanne että pikkuinen on perätilassa. Edelleen ja näin pitkällä jo ollaan.Enää reilu vko aikaa kääntyä ja ellei niin tiedossa käännöskeikka.Ellei kääntäminen onnistu niin siinäpä sitä sit ollaan. Meinaan en ehkä perätilassa lähde synnyttämään..on jo liikaa riskejä.Mutta katsotaan.Sektio on viimeisin ajatus,ja koitan siitä kyllä välttyä keinolla millä hyvänsä. Eka synnytys oli kuitenkin ok kokemus,vaikka eihän toki mikään lystikään. Mutta sektioita kavereilla parilla takana ja ne tarinat ei naurata.Komplikaatioita ja karseen pitkää toipumista ja kroppa on vatsastakin ihan outo ym. Raukkaparka kaverini kärsii kipuja edelleen vatsassaan ym..ja joku luulee että sektiolla pääsee helpommalla.Ei kuulosta eikä näytä siltä ollenkaan.Erilainen synnytys se vaan on. Pelottavaa jos siihen joutuu.Mutta en halua ajatella asiaa vielä. Uskon että se ei ole kohtaloni!!:) Asiat aina järjestyy..

Onkos muilla kuinka liikkuvia vauvat:)? Täällä on semmoinen kiekkosankari,että saa mamma tuntea että tulossa on innokas kaverus ja selvästi vilkkaampi kuin esikoinen. Virtsarakko on kovilla.Wc juoksuja riittää yötä päivää ja sopivasti kun pienen jalka osuu hermoon niin kylläpä tekee kutaa kuten sanotaan:). Loppuraskaus ei tunnu enää niin lystiltä..alkaa olla masu hurjan iso ja liikkuminen ja nukkuminen ym hankalaa.Ei tästä enää nauti. Nyt kun jaksaa tän lopun kaikkea.Loppu on pahinta.

Vointeja kaikille:)

Tiukku, meillähän on sama laskettuaika. Käsitin että rvkolle 36 on aikaa ihmetellä miten päin vauva on. Mä oon nimittäin ihmetelly kun mulla mahassa pötkötellään useimmiten vieläkin poikittain. Ultrassa rvkolla 29 pää oli enemmän navan kohdalla. Nyt viime viikolla neuvolassa terkkarin mielestä pää olisi kyllä jo enemmän alas päin, mutta ei vielä mitenkään kiinnittynyt, niin kuin ei tarvitsekaan. Kaikki sanoo että mulla maha tosi alhaalla, ja tosi iso, vaikka siis ei voi vielä puhua että olisi ns. laskeutunut. Muuten en ole paisunut ollenkaan, joten siksi maha näyttää koomiselta.

Ja kova on meno täällä mahassa myös, kaikki muutkin tuntee ja näkee liikkeet. Hikkaa on varmaan kolme kertaa päivässä.

En ole kyllä vielä ajatellut laukkua pakata, ja muutenkin jätän suuremman järkkäilyn siihen kun mammaloma alkaa. Esikoinen meni kaksi viikkoa yli ja käynnistettiin. Mies kylläkin nikkaroi hoitotasoa. Vähitellen siis tavarat löytävät paikkaansa....

Meillä nyt töissä YT-neuvottelut päällä, ja se luo ikävää ilmapiiriä. Hyvä päästä tässä välissä pois, mutta voi olla ettei paluuta ole samaan paikkaan. Varmaankin siis pitkään olen kotiäitinä.... muutenkin.

Nel. 32+6

Nel:Mulle on sanottu että rv 34 asti aikaa sikiöllä kääntyä,jonka jälkeen ei kai enää mahdu itse sitä tekemään. En ole asiaa sitten sen enempää tarkastanut mistään. Kääntö tehdään 35-37 rv:lla. Näin minua on infottu. Voihan olla erilaisia käytäntöjä. Mutta täytyy toivoa että kääntyisi nyt itse.
Mulla vähän sama homma..masu on monen mielestä iso..tää on semmonen pystymasu että itsestäkin tuntuu järkäleeltä olo. Mutta muuten olen kans hyvin säilynyt kuosissa vaikka painoa tullut n.10kg . Se ei näy vielä pahasti. Jokunen kilo tässä lopussa vielä tulee.

Pakkailen sairaalakassin tässä viikon aikana valmiiksi. On sitten kaikki kunnossa kun lähtö tulee..tulee meinaan ennen la epäilen vahvasti:).Muutenkin tykkään että kaikki on valmiina ja järkkäillyt asioita hiljalleen valmiiksi. Kiva sitten rauhoittua pienen kanssa kun koti ja kaikki on tiptop valmiina. Mulla on jo kaikki lääke ja muut hoitotuotteet hienosti kasattuna myös:)).

Oletteko hommanneet jo vakuutuksia kuinka? Mistä teillä on? Meillä esikoisen vakuutus Tapiolasta.Olen ollut siihen tyytyväinen. Todennäköisesti toisenkin otan sieltä:).

Tiukku: Mulla oli esikoisen raskausaikana sektiosta juuri tuommoset kuvitelmat.. Mutta minullehan siis sitten piti tehdä suunniteltu sektio (istukka kohdunsuulla), joka tosin meni sitten kiireelliseksi sektioksi ja pakko sanoa että en ois ikinä uskonu että niin helpolla pääsin! Tehtiin spinaalissa ja saman iltana sain jotain tujua särkylääkettä ja sitten pari päivää buranaa ja panadolia ja se oli siinä. Mahassa toki oli tikit viikon ja mitään painavia ei saanu nostella (kuinkahan pitkään aikaan), mutta minulla siis ainakin myönteinen kokemus sektiosta. Varmaan kait siihen(kin) oma kipukynnys vaikuttaa aika paljon. Ja varmaan ihan eri asia jos hätäsektioon joutuu, kun siinähän se viilto tulee pystyyn. Mutta nyt kyllä silti toivon etä pääsisin alakautta synnyttämään, haluaisin kokea senkin..

Meillä majaillaan jo pää alaspäin, toivottavasti myös teidän vauvat kääntyvät oikein päin. Mulle muuten terkkari sanoi että voi kääntyillä vielä vaikka miten, mutta neuvolalääkäri sitten sanoi että harvemmin enää pyörähtää jos nyt on pää alaspäin..

Meidän asukki liikkuu päivisin paljon, mutta yöt oon saanu ihan rauhassa vielä nukkua (mitä nyt vessassa saa juosta useemman kerran).

En ole minäkään vielä edes ajatellut sairaalakassin pakkaamista. Esikostakaan ollu mitään sairaalakassia mukana kun tulikin sitten äkkilähtö lanssilla sairaalaan päivää ennen kun piti mennä.. Oli siis tarkotus seuraavana päivänä pakata, mutta ei menny ihan suunnitelmien mukaan vaan menin sairaalaan yöpaidassa ja mies toi sitten pikku hiljaa kaikkea.. Kengät muistin vasta sinä aamuna kun päästiin pois, onneks ei ollu pitkä matka niitä hakemaan :D

Meillä on esikolla vaan joku tapaturmavakuutus, tällekin varmaan sitten syntymän jälkeen otetaan joku samanlainen..

Te jotka tiedätte kumpi tulee, niin onko teillä selkeästi tyttö-/poikamaha? Mulla on ihan samanmallinen kun esikostakin eli siis poikamaha, mutta ei siis tiedetä kumpi tulee (jotenkin kyllä vaan uskotaan että poika ois tulossa).

HelKa 32+1

Me otettiin vauvavakuutus Tapiolasta, ja se pitää ottaa jo hyvissä ajoin, eli nyt on jo myöhäistä jos meinaa sen saada ennen syntymää. Siis voi sen ottaa vielä sittenkin kun lapsi jo syntynyt, mutta sitten vakuutus hieman erilainen. Mulla oli se jännitys että saanko tuota vakuutusta ennakkoon, kun oli se etisen istukan vaara, ja jouduin sitten tapiolaan asiasta ilmoittamaan, että siirtynyt on. Tarkkoja ovat kaikessa.

Tosiaan meille tyttö tulossa, esikoinen poika, ja ihan samanlaiset pystymahat molemmissa, mikä ei takaa juuri näy. Tai tää toinen tuntuu kyllä isommalta. Luulen kyllä että merkitystä kropan rakenteella. Olen hoikka ja pitkäselkäinen.

Nel. 33 tasan.

Helka: Kiva kuulla että siellä sektiokokemus ollut ns "hyvä". Jännä kuinka erilaisia tarinoita siitäkin kuulee. Tosin samahan se on alatiesynnytyksessäkin. Toisilla sujuu paremmin toisilla huonommin. Ja onhan sektiossa taas merkitystä kirurgilla,sillä onko se suunniteltu,kiireellinen tai hätäsektio. Leikkaustyylitkin hyvin erilaisia noilla kirurgeilla. Sitten vaikuttaa yleiskunto ja vatsalihasten kunto jne. Ja yksilöllisyyskin:). Minun 2 kaveria joutui sektioon..toinen perätilasynnytyksen vuoksi ja toinen pitkän alatiepunnerruksen jälkeen. Toisella tuli vakavaa verenhukkaa leikkauksessa ja jotain vaurioita munasarjoihin. Toisella taas leikkauksen jälkeen todella vakava infektio ja sairaalassaoloaika venyi aika pitkäksi. Oli kumpikin olleet hemmetin kipeitä monta viikkoa että eivt päässeer kävelemään kunnolla ollenkaan.Nukkuminen ja kääntyminen oli kans ollut hankalaa. Kipulääkkeitä molemmat söi 2-3 kk. Että on noita tarinoita selvästi monenmoisia.
Noh itse olen perehtynyt heidän kauttaa tuohon asiaan ja lukenut infoa. Kyseessä on isoin avoleikkaus vatsaan.Joten itse suhtaudun asiaan aika huolestuneena. En pysty ajattelemaan asiaa kevyesti mitenkään niin suurien riskien ym vuoksi. Ehkä olisikin ollut parempi että en olisi tutkinut asiaa liikaa,sillä jos joudun sektioon niin olen kyllä ihan satavarmana totaali pelko jumitilassa tai jotain. Voih. No tulipahan purettua omat ajatukset tästä.MUTTA en usko joutuvani siihen tilaan..teen kaikkeni sen eteen. Alatiesynnytyksen edut on niin isoja. Kipu helpottaa kun vauva ulkona ja toipuu heti normaali arkeen melkein. Säästyy arpikudoksilta ja kudosvaurioilta ym. Mutta jokainenhan kokee ja ajattelee asiat omanlaisesti. Ja Helka sulla on kokemus positiivinen ja onnekas että kaikki meni noin hyvin.

Meillä esikoinen oli tyttö ja raskaus oli paljon helpompi. Olin lauhkea kuin lammas ja iloinen ja mielialat oli tosi tunteelliset positiivisella tapaa. Masu oli enemmän leveämpi vaikka siro jotenkin loppuun saakka. Nyt odotamme poikaa sanoo uä:T..masu on täysin pysty ja takaapäin musta ei huomaa mitään. Henkisesti olen alusta saakka ollut todella ärtynyt, hermot kireellä ja sitä adrenaliinia siis virtaa elimistössä eri tavalla kun poikaa odottaa. Eli siinäpä syy:). Olen kuitenkin kokenut ihan ok tämän odotuksen kaikesta haastavuudesta huolimatta. Mulla kun on tässä ollut muutakin juttua kuin perusraskaus..sairaalassa saanut juosta. Eiköhän tää tästä. :))

Kropan rakenne vaikuttaa todellakin miltä näyttää masut ja ryhti ym. Liikunnallisuus taustalla antaa kyllä tosi paljon tukea odotukseen..sen huomannut itse. Onneksi on tullut liikuttua hulluna koko ikä.Mutta toki nyt esikoisen saatuamme on kaikki semmoinen hikoilu siirtynyt enemmän kotielämään;):)). Mutta aikansa kutakin. Joskus vielä saa sitä aikaa sitten omaankin harrastuksiin ym.

Mitäs touhuilette muuten ? Itse olen alkanut käsitöitä tekemään..kelles muullekaan kuin lapsille:). Kulutan aikaa ja lepuutan samalla aivoja:))))): Pysyn paremmin tyynenä:))). Hah.
Vähän stressaa tuo perätilakuvio nyt..ajattelen sitä melki koko ajan. Kumpa poikanen kääntyisi itsellään nyt..ei tarviisi runnomalla koittaa sitä. Infoan sitten teille kuinka kaikki menee. Loppu lähestyy kovaa vauhtia..voi ihanaa..pian on nyytti käsissä..pieni tuhisemassa taas lisää tässäkin perheessä:)))

alkaa tuntumaan että aika on mennyt tosi nopeesti....perjantaina alkaa äitiysloma!pitäisköhän sitä alkaa laittelee tavaroita sit pikku hiljaa paikoilleen?esikoisella kova flunssa ja itselläkin sellanen olo et nyt se flunssa sai mutkin! :( viikonloppuna olis esikon synttärit ja sen jälkee tää mamma alkaa laittaa kotia valmiix vauvalle!torstaina olis neuvola ni pitää varaa se viimenen lääkärin tarkastus.varmaankin saa sen sit jo ens viikolle.mitenkäs muilla mammoilla?

rv 34+3

Mulla ke neuvola ja lääkäritarkastus sitten 14.10. Eli siihen on vielä melkein kolme viikkoa. Enää tämä viikko töitä. Ja kyllä tänä aamuna huonosti nukutun yön jälkeen oli se tunne, että ihanaa ettei ensi viikolla töihin tarvitse lähteä. Lonkat alkaa öisin ahdistaa, ja vauva myllertää mahassa aina jos itsekin nukun levottomasti.

Kyllä vähän kauhistuttaa taas ne yövalvomiset, varsinkin kun tietää mitä se on. Mutta nyt tietää myös että siitä selviää hengissä, joten pitäiskö vaan ajatella että se kuuluu asiaan, ja ollaan sitten ihan tööt ja silmät ristissä.... Pääasia että lapsilla asita hyvin.

Saa nähdä miten esikoinen suostuu kolmena päivänä viikossa lähtemään päiväkotiin, vaikka mä olenkin kotona. Mietin sitten uudelleen vuoden lopussa että miten sitä kuviota jatkaa.

Kauhee makean himo koko ajan....

Nel. 33+6

Tiukku: Juu en minäkään mitenkään kevyesti sektioon suhtaudu, vaan juuri samalla tavalla että on iso leikkaus kyseessä ja siksi itsekin varauduin paljon pahempaan esikon aikana. Halusin siis vaan kertoa että se voi myös mennä hyvin ja helposti. Mutta kyllä silti mieluummin todellakin alateitse synnyttäisin ja toivottavasti nyt saankin.

Hauska että Tiukulla on ollu ihan erimalliset mahat raskauksissa.. Just sitä mietinkin että onko se ees mahollista että eri sukupuolesta on erimallinen vai onko enemmän kroppakohtanen juttu :D Riippuu varmaan sekin niin ihmisestä... Vähänkö on alkanu jännittää että kumpikohan meille tulee.. uniakin oon nähny sekä tytöstä että pojasta..

Minä oon jo pessy vauvalle vaatteita :) En sitten kuitenkaan malttanu odottaa sinne äippäloman alkuun.. En muistanukaan kuinka pieniä vastasyntyneet on (no eihän kaikki ole), 50 senttiset vaatteet näyttää niin pieniltä ja niitäkin piti ihan varta vasten esikolle käydä ostamassa kun 56 oli ihan liian isoja :D

Hei minkä kokosia teidän aiemmat lapset on ollu syntyessään? Meidän poitsu oli 49 cm ja 3260 g (syntyi siis 38+2). Jänskä nähdä minkä kokoseks tämä kasvaa, nyt ei oo ainakaan mitään ruokaellotuksia, kaikki maistuu ja herkut ihan liikaakin :/ Onneksi oma paino edelleen pysyny kurissa, nyt tullu 2-3kg painoa.

Vitsi kun olis ihana saada tämä vauva jo syliin...

HelKa 33+2

Yhteistyössä