marraskuun odottajat 2011

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mammaksi?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tänään sitten ensimmäien työkaverini kehtas kysyä suoraan että oonko raskaana. Pakkohan se oli myöntää. On kuulemma jo pidemmän aikaa seuraillu kun syön koko ajan, ja maha on hiukka alkanu pömpöttää, kun muuten hoikka oon. Apua miten pystyn salaa tän asian muilta töissä vielä muutaman viikon. Vai tietääks ne kaikki jo?

Sain kutsun np-ultraan, ja se onkin vasta sit kun rvko12+2. Oisin toivonu hitusen aikasemmin. Mutta kai toi ihan ok ajankohta? - ei vaan jaksain odottaa. Kyllä osallistun np-ultan lisäksi veriseulaan. Ja kyllähän itse ultratkin on eräänlaista tarkkailua. Eriasia on ne jotka ei käy edes ultrauksissa. Mä jopa kuvittelin että IVF-tapaukset päätyis aina lapsivesipunktioonkin. Rakenneultran käyn ehkä siellä klinikalla. On vaan sit ainakin todella pätevissä käsissä.

Nel. 9+4

Listaus:

Mammaksi.......... La 4.11.2011 HUS (esikoinen 02/06 poika)
Lady1978............La 4.11.2011
Nel. ................... La 8.11.2011 NKL (esikoinen 02/07 poika)
Tiukku ................La 8.11.2011 (esikoinen 03/10 tyttö)
Kati.....................La 9.11.2011 NKL
HelKa.................La 13.11.2011 KYS (esikoinen 07/08 poika)
MiniPinni...........La 15.11.2011 KYS (tyttö 06/08)
Sajj....................La 19.11.2011? TYKS
Nuuhkis..............La ?

Vaihdoin tuohon listaan muutetun la:n, toivottavasti tuo on viimeisin päivitetty lista :)

HelKa, mekin asutaan Saaristokaupungissa! Meillä on siis sama neuvola, ehkä jopa sama terkka. Ensi viikolla on eka aika mulla. Aion mennä siihen yhdistettyyn np-ultraan ja verikokeeseen (onko sen nimitys nyt sikiöseulonta tms) ja rakenneultraan. Tuota rakenneultraa ei olekaan ennen tarjottu täällä savossa, oli vain tuo yksi ultra alussa...

Eipä tänne muuta tällä kertaa, kovasti väsyttää ja öllöttää eikä jaksa tehdä mitään. Onneksi on viikonloppu tulossa niin ei tarvitse mennä töihin :)

MP 8+4

hei vain kaikille! välillä oli tosi paha olo mut nyt taas oireeton fiilis...tissit on aika huimasti kasvanu!!! :D

ei olla missään väleissä tulevan lapsen isän kanssa.mulle asia on ihan ok.se ei ilmeisesti tajuu mitä menettää.

18.päivä olis np-ultra.jännittää ihan sikana! mun yks kaveri tulee mukaan kaikkiin ultriin ja lupautu jo synnytykseenki. :)

10+1

Moikka! Pitkästä aikaa.

Ihan ensin mammaksille pahoittelut tilanteestasi. Onhan tuo aivan uskomatonta. Onneksi me naiset ollaan vahvoja ja jaksetaan kaiken tuollaisen kuran läpi omine voiminemme!

Meillä oli varhaisultra viikko sitten, sydän sykki hienosti ja Maija (minun vanhemmat ristineet nappulan jo valmiiksi:D) 10,7mm pitkä. 7+1 oli ultran mukaan sillon, eli näillä näkymin LA siirtyy päivällä eteenpäin. Kyllä siinä itku tuli, kun sen nyytin siinä ruudulla näki ja kuuli sydämenlyönnit :)

Mammaksi.......... La 4.11.2011 HUS (esikoinen 02/06 poika)
Lady1978............La 4.11.2011
Nel. ................... La 8.11.2011 NKL (esikoinen 02/07 poika)
Tiukku ................La 8.11.2011 (esikoinen 03/10 tyttö)
Kati.....................La 9.11.2011 NKL
HelKa.................La 13.11.2011 KYS (esikoinen 07/08 poika)
MiniPinni...........La 15.11.2011 KYS (tyttö 06/08)
Sajj....................La 20.11.2011 TYKS
Nuuhkis..............La ?

Huonovointisuus alkoi viime viikolla. En saanu oikeastaan mitään syötyä koko viikkona, perjantaina ensimmäistä kertaa söin kunnolla. Ja sitten alkoikin mahatauti, oksensin 12 tuntia putkeen :/ Tästä ei pääse enää kuin ylöspäin, elämä voittaa! Vieläkään ei tee mieli syödä mitään. Tää raskaus on tehny sen, etten halua syödä muuta kuin ihan valkoista leipää (jota en muutoin syö), mandariineja ja omenoita. Eli ei mikään monipuolinen ruokavalio tällä hetkellä.

No mahan turvotus ainakin on vähentynyt :D Tissit jatkaa kasvamistaan, meidän äiti kauhistui kun viimeks nähtiin: "Herranjestas ku sun tissit on kasvanu, ne kun ei oo mitkään pienet muutenkaan!" Ja miehellä tekis mieli kun tissit kasvaa, mutta yritä tässä nyt sitten oksentamisten välistä jotain romantiikkaa löytää..

Nel. multa on myös kaverit ruvennu kyselemään, että onko jälkikasvua tulossa, kun näytän niin huonovointiselta (mutta silti onnelliselta) ja käytän niin isoja paitoja. Enpä ole enää lähteny selittelemään, vaan kertonut miten asia on. Riskiviikkoja vielä eletään, mutta kyllä tuo sydämensyke sai uskomaan, että tällä kertaa kaikki menee hyvin.

Voikaa hyvin! Sajj & Maija 8+1

Täälläkin ollaan aika yksipuolisella ruokavaliolla...tai muuta ei oikein tee mieli kuin salaattia (raikasta ja tuoretta, paljon tomaattia ja ananasta!) ja kylmiä raikkaita mehuja. Mitä kirpeämpää sen parempi. Vielä muutama viikko sitten mieli teki ruisleipää, nyt pelkkää vaaleaa kuten paahtoleipää. Kahvia on edelleen pakko juoda se yksi kuppi päivässä, muuten tulee niin väsymys ettei töissä voi olla. Huono olo on iltaisin, ei ole oksettanut mutta etoo.

Mun mahan huomaa jo selvästi, aika nopeasti se pullahtaa varsinkin kun on raskauksia takana. Ei voi enää pitkään piilotella töissäkään :) Ajattelin käydä katselemassa äitiysvaatteita tässä joku pv, entiset kun olen melkein kaikki heittänyt/myynyt pois. En nimittäin enää silloin ajatellut tekeväni tätä neljättä :)

Keskiviikkona se neuvola, sitä odotellessa...Vointeja kaikille munkin puolesta!

MP ja Taimi 9+0

Ravintoterapeutti kauhistelisi tämänkin mamman ruokalistaa päivön aikana. Suhun on laitettava sitä tai tätä koska mitään ei tee mieli ja väkisellä vaan vedettävä jotain. Karkkeja on kipossa että saa helposti energiaa ja hedelmät maistaa. Vesi on hyvä juoma ja maito. Mehut tökkii pahasti ja entä hajut. Meinaa ykä lentää kun avaan jääkaapin oven tai siivoan oman pikkusen kakkavaippaa:). On tää aikaa alkuraskaus taas! Paino on laskenut väkisinkin. Vaikka ei saisi. Ja täytyisi koettaa syödä monipuolisesti. Sikiölle merkittäviä aikoja kuitenkin ensimmäinen kolmannesa.

Oletteko muistaneet ottaa raskausvitamiinit käyttöön?!! Toivottavasti! Foolihapon merkitys on SUURI että sikiön tietyt hermot sulkeutuu ym ym. Kumma kun eivät neuvolassa ohjaa koskaan että tämä asia on tärkeä!! Apteekissa on hyvä vitamiini nimeltään Multivita raskaus ja odotus ja imetysajalle. En muista mitä se maksoi, taisi olla 20-40e purkki,mutta kannattaa satsata. Toinen tärkeä juttu hei on Kalsium!! Koska sikiö ottaa äidin luustosta itselleen..ellei riittävästi saa kalsiumia on 50 vuotiaana osteoporoosiriski isompi! Kannattaa siis huolehtia nämä asiat kuntoon jos joku ei tiedä näistä! Sori paasaus. Hyvää tarkoitan kuten ymmärrätte!

Jollakin tapaa helpottavaa lukea että muillakin on pahoinvointia edelleen..itsestä tuntuu että se invalidisoi jopa. Öisinkin möyrii niin että suolisto taitaa mutkitella kurkkuun saakka:D!Tässä sitten pitäs huumoria ja lystiä kevätmieleensä taikoa:)!! Aika rientää selvästi nopeammin nyt tokassa raskaudessa koska ei ehdi miettiä joka päivä asiaa niin kauaa. Esikoinen pitää liikkeessä. Yöunet maistais täällä mutta pieni ei anna nukkua. Noh nukutaan sitten 2-3 vuoden päästä kai kun molemmat lapset ovat vähän isompia. Kolmas vaavi on harkinnassa mutta ei ehkä enää välttämättä.

Seksielämä on hiljaista. Koska limakalvot on kuivahkot..järkkyä! Haluja kyllä löytyis. Kai noita liukkareita täytyy ruveta harkitsemaan. Noh tuleehan ne äitiyspakkauksessa jos jaksaa siihen saakka odottaa. Tuskinpa!

Nyt rupeaa tuo vatsa näkymään..pieni suloinen pallo tuossa selvästi on:). Pian en saa sitä piiloon ja kesällä täytyykin kulkea ylpeänä kesän hienoimmasta masusta mitä täällä on:));). Vauvamasu on ihana! Mulla oli ekassa raskaudessa tosi siro pystymasu enemmän. Tyttö tuli sieltä silti. Kaikki veikkasi poikaa. Saas nähdä mikä kaverus nyt tupsahtaa ulos aikanaan ja onko masu siro vai jätti:)!

Äitiysliivit täytyy etsiä kunnolliset myöhemmin ja alkkarit aika pian. Ne on hyvät odotuksessa!
Hyviä vointeja kaikille ja mammaksi: kovasti sinne tsemppiä tosi kurjaan elämäntilanteeseen. Ei voi ymmärtää kuinka voi vastuutonta olla! Lapsi kuitenkin tarvitsee molemmat vanhemmat, rakastavat läheiset. Mutta aina kaikkea ei voi saada tässä elämässä. Sekin on vaan tullut huomattua. Pettymyksistä on kuljettava voittoon vaikka läpi harmaan kiven sitten. Ja lapsiensa vuoksi kapuisi vaikka kuuhun!! Tsemppii!

Niin se vaan on tytöt, että jos kuvotusta on, niin ei se ihan heti ole poistumassa. Edellisessä raskaudessa alkoi ruoka maistumaan paremmin vasta rvkolla 17. Nyt siis huonoa oloa ollut jo 4 viikkoa, ei oksennusta. Ensin tuli ihan ahmittuakin, ja nytkin pitää koko ajan jotain pistää suuhun, ettei ala heikottaa. Kaikki hedelmät, ja mehut maistuu, myös paahtoleipä. Kunnon lämmintä ruokaakin syön 2 kertaa päivässä, mutta ei se niin hyvin maistu. Lämpimät juomat ei maistu. Suklaata kyllä menee, mutta esim pulla jäis kurkkuun.
Foolihappoa olen popsinut jo tosi pitkään - hoidoista ja vauvahaaveista johtuen. Samoin olen pitkään ottanut D-vitamiinia ja välillä myös kalaöljyä. Raskausvitamiinipurkki myös kaapista löytyy, jota jossain vaiheessa otin säännöllisemmin (vaikka en ollu vielä edes raskaana). Jatkan purkin loppuun sitten kun foolihapot loppuu.
Eilen oli taas huolestuttava päivä, kun sitä vähäistä vaalean ruskeaa limaista vuotoa oli, ja sen lisäksi oli kaikenlaisia tuntemuksia niin vatsassa, selässä kuin nivusissa. Pitäis pitää itsensä hyvässä kunnossa, mutta eipä tässä enää reippaasti voi kävellä. Nyt eiliset vihlonnat taas ohi, ja hitunen vuotokin kellertävämpää. Sain yhteyden klinikkalääkäriini, joka sanoi ettei oireeni ole huolestuttavia. Ja se kun ihmettelin kohdunsuuni alhaista sijaintia, johtuu kuulemma kudosten löystymisestä... silti tuntuu vähän oudolta... Suoraan sanoen ei mun alapää ole ollut entisensä ekan synnytyksen jälkeen, kyllä se jälkensä jätti.

Nel. 10+1

täällä taas oireetonta....paitsi et mahasta on tullu sellanen löllötys! :D siis varmaankin reippaasti turvotusta koska paino ei ole noussut.ens maanantaina ois sit se ultra....apuva?!
juu mieskin siis entinen haastoi sitten käräjille että saa lähestymiskiellon?! ei kuulemma halua kuulla musta minkään asian johdosta. no enpä mä tollasee mulkkuun haluukkaa enää olla yhteydessä.koitan nyt vaa keskittyy esikoiseen ja tähän raskauteen.jospa sitä alkais olla positiivisemmalla mielellä.mä oon sitä mieltä ettei lapsi tarvitse välttämättä isää.kunhan äiti vaan jaksaa ja pystyy olemaan tarpeeksi läsnä ja ainakin meillä kummisetä ja eno on hoitanut sitä "isänroolia".pitäähän miehen mallikin jostain saada.
kevyellä ruokavaliolla täälläkin mennään.rasvainen ruoka saa yökkäilemään.aina kun tuntuu ettei joinain päivinä oo huono olo ni silloin on ihan pakko syödä jotain liharuokaa.mehua mä voisin juoda litra tolkulla kun tuntuu et vedestä tulee vaan huonompi olo.

Nel: eikös tuota pystyisi varmuuden vuoksi ultraamaan et kaikki on ok?saisit ainaki mielenrauhan kun sul on viel pitkä aika siihen np-ultraan

10+4

Nel. Toivottavasti siellä vuodot eivät lisäänny tai tule ongelmia. Yritä ajatella positiivisesti ja koettaa olla rehkimättä mitään ylimääräistä jne. Vaikka mikäänhän ei estä mitään mikä on tarkoitettu. Älä liikaa harmittele jookos. Vaikeaahan se on toki olla miettimättä..mutta.
Tämä eka kolmannes on just sitä kriittisintä ajanjaksoa ja joka mamma varmaan pelkää pahinta mielessään. Muistan ekaakin odottaessa että rakenneultraan saakka oli pientä pelkoa. Kunnes siellä sai selvää viitettä että vaikuttaa terve lapsi tulevan. Ja tietenkin että pääsi sinne saakka ilman keskenmenoja. Me ei olla kummallakaan kerralla käyty esim rv 7 ultrassa. Eikä menty nytkään. Kai mä oon sitten suht rauhallinen odottaja ja odotan vuoroani rv 12 jossa näkee sitten onko raskaus normaali jne. Mun mieli on kestänyt hyvin sinne saakka. Nyt alkaa jännittämään ihanasti masussa se eka lähestyvä uä. Se on uskomattoman sykähdyttävä tunne!

Nel. juu kyllä synnytys jälkensä aina jättää naiseen ja elimistöön kaikella tavalla. Ja jos sun kohdunsuun laskeuma on oikeasti suuri niin siihen on olemassa toimenpide jolla se korjataan. Helpottaa olotilaa takuulla. Toisen synnytyksen jälkeen kannattaa asiasta keskustella sitten gynekologin kanssa. Vaivaako sua millä tapaa tuo?:(((

Mammaksi: Tuliko teillä tuo ero ihan täytenä yllätyksenä kuin pystymettästä? Onko sulla tietoa miksi mies toimii oikeasti noin? Hurjaa touhua, kuulostaa melkoiselta. Et pääse kyllä helpolla. Mutta tuolla asenteella pärjää! Tuntuu tosi pahalta sun puolesta. Ei kellekään toivosi tuota kokemusta. Mutta valitettavasti eroja tulee paljon olipa lapsia tai ei. Se on elämää. Osa tästä elämästä on sitä taistelua ja osa on hyvää aikaa josta voi nauttia täysin rinnoin.

Taas ois mietittävä että mitähän sitä saisi syödyksi kun mikään ei maista. Pahaolo on rajua! Yölläkin! Väkisellä vedän kaikkea vaan. Muuta ei voi. Omena banaani maistaa ok.

Nyt lähden tästä kaveriperheen luo kylään..siellä on yksi mamma lomalla kahden pienen lapsen kanssa. Ihanaa seuraa ovat :)!! Vointeja!

Tänään ollu taas ihan ok päivä kaikinpuolin. Ja tosiaan jos alapäässäni ois jotain tosi poikkeavaa ois sen varmasti lääkäri huomannut - niin monta kertaa on sinne viimeisen vuoden aikana hoidoissa käydessä kurkattu. ;) Sitä vaan on kaikesta aika hermona.

Pari viikkoa np-ultraan.

Tilasin meille etelänmatkan kesäkuulle, ja ajattelin että ajakohta ois jees, siinä mielessä, että jos sitten ois yökötys ohi, ja ei vielä maha kuitenkaan painaisi, tai tulisi liikaa liitoskipuja.

Tsempataan oireittemme kanssa - tätä olotilaahan sitä ollaan niin odotettu. ;)

Nel. 10+2

tuikku: joo tuli kyllä aivan puun takaa tää ero.jos ois ollu ees aavistusta tästä ni oltas jätetty ehkäsyy pois.ei ollu pokkaa ees naamatusten jättää vaan soitti kännis ja ilmoitti asian.aika raukkamaista, mut ei siitä sen enempää.mä oon yksin ja tyytyväinen näinkin! :)

pahoinvointi tuntuu kadonneen jonnekin,mut nyt sit tuli väsymys takas ja liitoskivut.... :(
muutama päivä enää ni saa tietää onko vauvalla kaikki hyvin ja näkee sen taas! <3

10+6

Paha olo on vissiin hävinnyt täälläkin jonnekin, onneksi...silloin tulee yököttävä olo kun on liian kauan syömättä, niin kuin eilen töissä :/ Alkoi jo huippaamaan ja sydän hakkasi ja oksetti, oli pakko käydä kesken päivän kaupassa ostamassa jotain syötävää ja limua. Kylläpäs helpotti! Se on se 3-4 tuntia ja huono olo iskee jos ei syö jotain.

Keskiviikkona oli neuvola. Mieskin oli mukana, halusi tulla kun hänelle kaikki on uutta ja ihmeellistä :) Eipä siellä mitään erikoista ollut, sain ajan sinne veriseulaan ja np-ultraan, ovat vasta ensi kuussa.

Maha on jo pallo, ei voi peitellä enää :P Kohta varmaan lapset alkaa kyselemään...kerrotaan sitten vasta.

Mammaksi, on kyllä omituista ja huonoa käytöstä mieheltäsi kun noin puskista tuli koko juttu :/ Tiedätkö onko sillä toinen nainen kun noin käyttäytyy? Tuli vain ensimmäisenä mieleen. Mulla on takana vaikea (avio)ero exästä ja lasten huolto yms. asioista piti vääntää kättä. Aikoi ensin hakea yksinhuoltajuutta vain v*ttiullakseen mulle, siinä oli molempien suvut napit vastakkain, juoruja leviteltiin, haukuttiin...raskasta aikaa oli. Meillä on kuitenkin loppujen lopuksi yhteishuoltajuus ja suht sovussa ollaan lasten asioista päästy neuvottelemaan. Tosin mustaa valkoisella on pakko olla, muuten ei suju mikään. Tsemppiä sulle!

9+4

alkaa olee aika hermostunut olo ja jännittää ihan sikana!huomenna jo se np-ultra!!!!
Kunpa kaikki ois hyvin....tänää täytyy varmaan tehdä kotona suursiivous ni saa muuta ajateltavaa! :D

11+2

Hitsit, Mammaksi, oispa mullakin jo np-ultra. Huomenna menen siis neuvolaan extrakäynnille - kuulenpa ainakin sydänäänet, ja kysyn vaatiiko tää mun ihme ruskea minimaalinen vuoto labrakäyntiä.

Millaista valkovuotoa teillä? Kun mulla se on ihan kananmunaa...niin valkuaista, keltuaista, kun välillä rusehtavaa limaa, mutta siis ei sitä tule kuin pyyhkiessä.

Nel. 11+0

Kivoja ihania hetkiä NP ultraajille..jokunen menossa jo ihan pian! Me odotellaan pää pilvissä ja jalat ilmassa vielä ensi viikkoon saakka..:/:)! Kertokaa sit kuulumisia ja hehkuja:)! Aurinkoa päiviin!!:)Muisku*

Hyvä syke 164 löytyi heti ja helposti! Olen huojentunut, ja jaksan nyt odottaa ensi viikon ultraan. Sain myös lähetteen labraan jos haluan käydä tsekkauttaa mahd hiivaa/tulehdusta.

Nel. 11+1

Meillä oli ultra tänään, siellä se vauveli viuhtoi masussa :) Pääpeppumitta 35 mm ja vastasi siis päivälleen viikkoja (10+3). Josko nyt uskaltaisin jo IHAN OIKEESTI uskoa että raskaana olen... Ei oo kuulkaa kivaa tääkään ettei oo mitään oireita, ihan vainoharhanen olo!

Onnittelut mammaksi? hyvistä ultrakuulumisista :)

Mukavaa odotusta kaikille!

Onnittelut HelKa ja mammaksi hyvistä ultranäkymistä :) Tällä viikolla pitäisi ehtiä sinne verikokeeseen ja viikon päästä tiistaina on np-ultra.

Maha on kasvanut niin paljon että äitiysvaatteita käytän ja kyllähän tuon pömpön huomaa jo selvästi. Töissä paljastan sitten kun joku siitä kehtaa kysyä :)

Aurinkoisia päiviä kaikille!

11+0

Tänään oli sitten se tärkeä np-ultra, mitä oon niin kauan odottanut. Kaikki oli oikein hyvin, niskaturvotusta vain 1,1. Tarkasti katsoi kaikki pituuudet ja laski sormet ja varmaat. Kehui miten nätti, kaunis profiili ja pään muoto. Vielä tietty täytyy odottaa sitä veriseulan tulosta.

Mies oli näkevinään sukupuolen siinä ultrassa, ja nyt oon ettiny tietoa siitä, että eihän np-ultrassa voi vielä sukupuoli näkyä, vaan silloin kaikki näyttää pojilta. En sitten asiaa siellä edes kysellyt, koska ajattelin että sitä kysytään sitten vasta rakenneultarassa. Vähän tietty hölmö tilanne meillä kun suvussa ja lähipiirissä nyt pelkkiä poikia, joten ihmetellään että kukahan sen tytön saisi. Mistä ihmeestä tää poikabuumi johtuu...

Nel. 12+1
(Tosiaan uskon nyt että päivällä on koko ajan tuo laskutapa heittänyt. Ultrassa koko vastasi kylläkin 12+4, mutta se on kuulemma tyypillistä ivf-tapauksissa (?)

Yhteistyössä