*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - KESÄKUUSSA ***

neuvolakuulumisia:

paino 62,6 (+620g/vko)
pissa puhdas (paitsi leukkarit hieman koholla, otettiin viljely et onko tulehdusta)
RR 117/74
Hb 134
sydänäänet ++ (syke n.160)
liikkeet ++

sain maksusitoumuksen hierontaan iskiasvaivojen takia

seuraava neuvola 24.6.
 
Iltoja.. Oon kyl lukenu tein tekstejä muttei ole tullut kirjoiteltua.. :ashamed:

Viikonloppuna oli muutto ja täällä on kaikki edelleen hujan hajan kun on niin super vähän säilytys tilaa, huuto.netistä yhden lipaston jo heti ostin, toivottavasti se huomenna mahtuis kyytiin ku ukko käy kokeilee et mä saisin purettua noit laatikoita.
Kamala päänsärkykin vaivannu koko muuton ja eilen sit jotenkin venäytin alaselän niin että astuminen meinas viedä jalat alta, päivystyksessä kävin niin määräs vaan panacodia, onneks tänään ollut jo parempi vaikka juilii kyllä..

Niin ja oman puntarin mukaan mulla ois tullut jo about 7kg, ov siitä kyl yli viikko jo ku tuon lukeman sain, hieman on mammalla ruokahalut kasvanu.. :whistle:

Siitä puheen ollen, voisinkin mennä laittaa herkkuleivän grilliin :p

Ninnuli rv 16+1
 
Hei!

Vieläkö mahtuu mukaan? Olen aina silloin tällöin käynyt lueskelemassa teidän juttuja, mutten ole vielä uskaltautunut kirjoittamaan. Meillä on ennestään kuusi lasta, iältään 13 ja 3 vuoden välillä, neljä poikaa ja kaksi tyttöä. Heidän jälkeensä on sitten tullut kolme keskenmenoa, viikoilla 20, 21 ja viimeksi joulukuussa viikolla 12. Nyt en enää oikein ole osannut edes ajatella olevani raskaana, neuvolaankin otin yhteyttä vasta 12+3 viikoilla. Kaksi kertaa olen nähnyt vilkasliikkeisen vauvan ultrassa, mutten siltikään oikein osaa uskoa kaiken menevän hyvin. Muutamia hyvin hentoja liikkeitä olen nyt tuntenut viime päivinä.

Synnytyssairaala minulla on OYS, jos niin pitkälle päästään, ja ikää minulla on 40 vuotta. Taidan olla porukan vanhimpia :whistle: La minulla on 27.11.

Kuusikon äiti rv 14+3
 
Meinasi tulla ihan vieroitusoireet, kun luulin, etten tänään ehdi laisinkaan kuulumisianne lukemaan. :LOL:

Kuusikon äidille tervetulotoivotukset! :wave: Aika kunnioitettava katras sinulla ja mikäs sen mukavampaa, että keskustelussa on mukana eri-ikäisiä odottajia. :) Kovia kokemuksiakin olette joutuneet keskenmenojen muodossa kokemaan. Nyt toivotaan extra-kovasti, että pieni jaksaa kyydissä loppuun asti. :heart:

Zera ja Malla, ihania lapsivesipunktiotuloksia. :heart:

Tt ja Jennyli, täällä kanssa yksi verenpainehirmu. Eli mun tapauksessa se on aina neuvolassa/lääkärissä ihan katossa. Kun mittaan esim. töissä, paineet on ihan normaalit (vaikka siellä joskus luulisikin verenpaineen olevan pilvissä...). :p Viimeksi neuvolan täti meinasi jo ärähtää paineista, mutta rauhoittui vähän, kun lupasin tehdä sille vähän diagrammia neuvolan ulkopuolisista mittauksista.

Ja se neuvolan vaaka on meilläkin ihan susi! :kieh: Oman vaa'an mukaan paino oli jopa laskenut rv 6 -> rv 12, mutta neuvolassa olikin tullut melkein kaksi kiloa lisää. Ja sen jälkeen omakin vaaka päätyi samoihin lukemiin. Se on kyllä joku voodoo-vaaka siellä... :headwall: Mulla ei olis hirveesti varaa tulla tota painoa, sitä kun on muutenkin omasta takaa ihan tarpeeksi...

( . ) Odotellaan kuumeisesti kutsua ultraan. Muuten valtakunnassa kaikki hyvin. :)


 
Ooohhoh!! |O

Tervetuloa kuusikon äiti :wave: Halaukset menetyksienne johdosta :hug: Todella ikävää että näin voi käydä samalle ihmiselle noin manesti perätysten :ashamed: Nyt toivon sydämestäni että kaikki menisi hyvin loppuun asti :heart:

Huoh, mulla oli melkoinen eilisilta...normaalisti olin töissä ja kun tulin kotiin huomasin ykskaks että vasen jalkani on hieman kipeä. Jokusen ajan kuluttua jalka (jalkapöytä ) oli niin kipeä/turvoksissa ja kuuma että itku silmissä yritin jotenkin päästä konkkaamaan eteenpäin :eek: Mihinkään en oo sitä satuttanut ja pelästyinkin että mitä jos siinä onkin veritulppa!!
Isäntä oli sählyssä ja mä yritin pärjätä poikien kanssa...kunnes anoppi tuli auttamaan ja mä lähdin appiukon kanssa Sairaalaan (klo oli jo niin paljon ettei päivystys ollut auki ). Sielä se kärräs mua pyörätuolilla :LOL:
Sairaalareissu oli ihan turha...lääkäri ei tullut edes katsomaan mua!!! :eek: Oli vain puhelimessa sanonut että mulle ei pysty enää illan aikana tekemään mitään joten särkylääkettä vaan napaan ja odottamaan aamua :whistle:
Särkylääke sitten auttoikin ja nyt jalka on jo puolet parempi. Oon silti tänään kotona ja käyn lääkärissä.
Päätä särkee ja oon ihan tööt kun ilta veny niin pitkään |O
Heh...ja neuvola olis 12ta :D Tältä zombie-mammalta ei tuu varmaan muuta kun valitusta sielä :whistle: :LOL:

Juup,kivaa keskiviikkoa kamulit :hug:

 
kuusikon äiti Tervetuloa :wave:
Et ole vanhin....se taidan olla minä :/ olen 41 ja täytän vielä tänä vuonna 42....saapi nähdä minkä ikäisenä saan vauvelin, koska synttärini on marraskuussa ;)

Jennyli Kuullostaapi oudolle tuo sun jalkasi.....toivottavasti saat avun ja selvyyden siihen tänään.



 
Huomenet... täällä synnytettin taas vaihteeksi unissaan :whistle: , selkeitä unia ja niin todentuntuisia:
synnytyksen kesto oli 6 h, kivuton ja nopeahko synnytys, spinaalipuudutuksella,
terve poika tuli, maitoa riitti hyvin, ja syntymäpäivä oli 27.11. (la ultran mukaan 24.11.)

Kumma, miten täsmälleen samaan kellonaikaan sitä heräilee, ja loppuaika menee enemmän tai vähemmän pyöriessä... 3.03 oli kello, kun heräsin taas kerran ekan kerran.

Kuiskaten 15+4
 
helou!
enpä ole taaskaan aikoihin kirjoitellut tänne, lueskellut sillointällöin vaan teidän juttuja, jotenki saa niin vähä aikaseks oltua koneella nykysin. Muttamutta.. Kuinka moni teistä meinaa selvittää lapsen sukupuolen etukäteen? Mulla ihan kahdenvaiheilla, jokatoinen päivä oon eri mieltä.. mutta tällähetkellä kallistun ehkä sinne etten halua tietää. saa siis nähdä :LOL:
aurinkoisia päiviä toivotellen:
Hanna ja masukki 16+6 :heart:
 
HannA Meillä on rakenneultra vasta rv 24-> ja aiotaan siellä kysyä, mutta jos ei siellä selviä niin saa jäädä selvittämättä ellei ylimääräiseen ultraan sitten joskus myöhemmin tule tilaisuutta.

Nyt pitäisi lähteä kaupungille ostamaan miehelle synttärilahjaa ja ei ole mitään ideaa :/ Yleensä on aina ideoita ja keksin kaikkea omaperäistä mut nyt lyö pää tyhjää.. Noh, ehkä jotain löytyy kun vaan kiertelee kaikki kaupat.

 
Huh huh! Kolmen päivän migreeni (toivottavasti) takana. Ja olo ihan lyttääntynyt :/ En tiedä johtuuko sitten hormoneista, niskoista vai jännityksestä tää pää...

sokerirasitus Hip hei!!! Sain kuin sainkin rasituksen tehtyä apteekista ostamallani colajuomalla. Paikalla oli toinenkin äiti, joka yökki Huslabin sokerinestettä. Labrahoitaja kuiskasikin mulle, että ei voi ymmärtää, mikse heillä ole käytössä tuota pullojuomaa, koska tuo heidän itse tekemänsä aine on niin kamalaa. Hänen edellisessä työpaikassaan kuulemma tuo pulloneste oli käytössä ja muutenkin sanoi sen olevan yleisesti käytössä. Huslabilla on säästöt ja sitten joku yhdenmukaisuusperiaate ja sen takia jouduinkin sitten soittelemaan labroja läpi, että minne saisin tuon oman juoman edes viedä mukana. Onneksi löytyi labra, koska tuo colajuomahan oli suorastaan herkkua eikä yhtään makeaa!

Hormonihirviöisyys Itkettää ja kiukuttaa - mikä tähän auttais?
 
Kuusikon äiti: Tervetuloa!! Jos haluat, käy kurkkaamassa myös tuo keskenmenon jälkeen plussanneet--ketju, sieltä löytyy vertaistukea tilanteeseesi :) itse siis päivittelen siellä pinoa.

Omaan napaan kuuluu vaihteeksi erittäin hyvää :heart: Ultrassa käyty siis! Hematooma on kadonnut, istukka on noussut kohdunsuun päältä 1,5 cm poispäin, ei verta missään kohden kohtua :D Meidän pienellä oli siis kaikki hienosti :heart: :D :D Vastasi kooltaan jo 16+1 viikkoja, eli hienosti on vuodosta huolimatta kasvanut.

Nyt voidaan sit palata normaaliin arkeen *tuuletus sille*

Heinis ja BeBe 15+4 :wave:
 
Sukupuolesta Haluan tietää sukupuolen etukäteen. Esikoisen kanssa koin sen tärkeäksi siksi, että odotusaika oli henkisesti tosi rankka (mm. molemmat vanhempani sairastuivat tosi vakavasti, sisko erosi, muutettiin, työuupumus miehellä ja mulla jne.) ja tuntui että raskaus meni sumussa ja sukupuolen tietäminen teki asiasta vähän konkreettisemman.

Jännää oli se, että niin monet (mm. anoppi) vastusti sitä että kysyttiin sukupuoli etukäteen. Ja ei mitenkään lievästi, vaan ihan oikein kunnolla suuttuivat ajatuksesta että halutaan se tietää etukäteen. Nytkin haluan tietää sukupuolen. Enkä vain ärsyttääkseni anoppia :saint: Jotenkin mulla on sellainen olo, että miksi ei, jos se on mahdollista ja saan vähän ajatusta siitä, kuka meidän perheeseemme on tulossa.
 
Täällä kaatuu ihan hirvittävä väsymys päälle. Olen koko raskausajan ollut väsynyt, mutta tämä todella haittaa jo työntekoa. Päänsärkyyn kokeilen nyt tänään sitä akupuntiota.

Niin kuin olen varmaan jo aikaisemminkin kirjoitellut tänne, halusin tietää sukupuolen, koska mulla oli niin älyttömän vahva tunne, että tyttö on tulossa...ja ostelin mekkoja jo valmiiksi.
Alunperin ajattelin, että en halua tietää, mutta tuon tunteen vuoksi halusin varmistuksen.. ja nyt voin rauhassa jatkeskella mekkojen ostamista :D

Vauveli on taas ollut todella hissukseen....

Heinämassu82 Kiva, että vuodot ovat loppuneet ja vauveli voi hyvin.

Tänään on poikani synttärit :heart: ( 16v)
Tyttö paistattelee etelän auringossa =)
 
Vatsan muodoista:

Vanha kansa sanoo, että jos vatsa työntyy suoraan eteen pyöreäksi, on poika tulossa ja jos taas vatsa leviää myös tuonne sivuille, niin tyttö...näin olen jostain kuullut ..voipi olla että toisella puolella suomea on toisinpäin ;)

Täytyy sanoa, että mulle nuo "mitat" ovat käyneet juuri päin vastoin.
Ensimmäisestä tytöstä oli vatsa tuohon eteenpäin niin kuin nytkin ja silloin kaikki sanoivat, että poika sieltä tulee :D
Pojasta taas vatsa levisi ja kaikki veikkasi tyttöä :D
 
Ou jee! Pitää tulla tännekin kehumaan. Sain sokerirasituksen tulokset - soittivat neuvolasta ja säikähdin, että nyt on huonoja uutisia, mutta terveydenhoitaja sanoikin, että arvot on esimerkilliset ja voi onnitella!

Tosin paastoarvo oli hieman koholla, mut se nousee mulla tosi helposti ja sunnuntaina syöty herkkusuklaajäätelö varmaan nosti sen just sit raja-arvon yli (ainakin kotimittauksissa aamuarvo nousi, mutta ei tosin rajojen yli). Muut arvot:
1 h 7.1 (raja-arvo 10) ja 2h 6.1 (raja-arvo 8.7).

Ihanaa kun voi huokaista helpotuksesta ja tietää, että ruokavalio auttaa! Pelkäsin niin, että tulee ongelmia noiden sokereiden kanssa ja syytin jo itseänikin asiasta etukäteen. Nyt tekee mieli pomppia ilosta ja olla ylpeä et oon onnistunut!

Joku jossain kyseli noista sokerirastisten viikoista eli jos on jotain erityistä syytä (ed. lapsi iso, sokerit ed. raskaudessa koholla, ylipaino tms.) sokerit testataan aikaisemmilla viikoilla ja muuten sitten myöhemmin.
 
Heips kaikille.. :)

heinämassu82 hyvät ultrakuulumiset sulla.. :) ihanaa että kaikki on hyvin.. :) :hug:

pomelo hyvä juttu että sokeri arvot oli kohdallaan.. :)

jei.. sain rakenne ultraan ajan.. olis parin viikon päästä jo.. :) eipä omaan napaan kummempia.. neuvolaa ja rakenne ultraa odotellessa.. :)

TB 17+2 :heart:
 
Heippodei pitkästä aikaa!!

Ja tervetuloa uusillekkin! :flower:

Täällä ollaan sairaslomalla yltyneen vuodon takia taas. :( Heräsin viime viikolla 3 aikaan yöllä sohvalta,sohva veressä ja vuosin ku seula,ei muuta ku päivystykseen. Vauva voi hyvin ja kontrolliaika on 10.6. Ilmeisesti miullakin jonkinasteinen hematooma kohdussa. Istukka on etuseinässä mikä miulla on huonoin mahdollinen paikka kun sektioarpia on sekä vaakaan että pystyyn ja istukan irtoamisen riski jo mutenkin 11-kertainen+ nyt tuo istukka etuseinässä,jos kiinnittyy arpeen on riski taas tuplaten suurempi ja sit tuo hematooma...... |O En ois tähän raskauteen kaivannu kyllä yhtään enempää stressiä kun se että edellinen raskaus päätty sillä ikävimmällä mahollisella tavalla kun istukka irtos. Miulla on nyt semmonen kutina et töihin tuskin enää meen ja lääkäri varotteli et jos tää jatkuu viel puolen välin jälkeen lähen täältä etelä-karjalasta helsinkiin sairaalaan makoilemaan loppuajaks.. :kieh: Anteeks omanapaisuus oon vähän loppu.. :ashamed: Ja pelottaa ihan törkeesti et miten tässä tulee käymään. Supistelujakin on nyt ilmaantunu myös tänne. Ja tosiaan ulotrassa oon käyny tähän menessä jo 5 kertaa näitte vuotojen takia ja niskapoimu ultrassa sit kans. Nyt jatkamaan makoilua...
 
Hei vaan kaikille!

Tervetuloa uusille! :wave:

Toivottavasti Jennylin jalka on jo parempi? :|

Tänne ei mitään kummempia. Vipinä käy masussa ja se tuntuu erittäin hyvälle! :heart: Tietää ainakin että kaikki kunnossa :heart:

Chira ja pikku Pötkis rv 15+2
 
Jennyli, mikä ihme tuollainen reaktio voi olla?! :eek: Kuulostaa aika hurjalta. Toivottavasti olet tänään saanut apua vaivaan.

Kuiskaten, kiva, että oli viime yönä helppo synnytys. :D

gutupallolle iso tsemppi :hug: . Ikävää, että siellä odotus on kovan huolen varjostamaa. :/ Koitahan jaksaa makoilla ja toivotaan parasta mahdollista jatkoa ja kotioloja. :heart:

Heiniksellä onkin varaa tuulettaa! :heart:

( . ) Täällä poksuu huomenna viides raskauskuukausi käyntiin sokerirasituksella, jipii. :p Pelottaa jo etukäteen, kuinka koko homman käy. Olen sen verran yrjöherkkä nykyään...
Tunsin ehkä eilenillalla nukkumaan mennessä liikkeitä, mutta mahdotonta on varmaksi sanoa. Saattaa olla hyvinkin vain toiveajattelua, vaikka dopplerilla varmistettuna melkoinen meno oli kavereille menossa, mutta niinhän noilla tuntuu olevan aina iltaisin. :heart:


 
Tänään sain virtsatestin tulokset. Kaikki ok, joten ainakaan mikään tulehdus ei aiheuta supistuksia. Tosin epäilen vahvasti, että mulla mitään oikeita ennenaikaisia supistuksia edes on. Vaikea on ensikertalaisen tietää, milloin vatsaa kiristää tai milloin se on liian kova ollakseen supistus. Olen lähdössä ensi maanantaina Keski-Eurooppaan viikon matkalle, joten oli kiva testata etukäteen, ettei matkalla tarvi murehtia.

Schnappy79, mulla alkaa työt vasta 17.8., joten hieman pidempi loma tosiaan on. Eipä ole sullakaan valittamista kyllä. =) Ja hyvää vuosikertaa tosiaan ollaan. Ensi vuonna ollaan sitten elelty jo viidellä vuosikymmenellä

:LOL:
 
Täältä löytyy myös yksi vm. -79 :wave: Ja saankin jännittää syntyykö tämä minun '3kymppislahjani' etu- vai jälkikäteen :D ;)

gutupallolle hirmuisesti halauksia :hug: Toivottavasti kaikki menee hyvin, vuotelut loppuu etkä joutuisi sairaalalepoon!!

Mun jalka oli sitten todellinen mysteeri :whistle: Vieläkin hieman arka oikeessa asennossa mutta muuten ei mitää ongelmaa...eikä lääkäri siitä mitään vikaakaan löytänyt!! Oliskohan voinu olla vaikka suonenveto ja jalka jäi vaan kramppiin?!

Ja sitten neuvolakuulumisia...
Paino 60.4kg/+400vko (lähtopainoksi merkattu 58kg joten sen mukaan lisää tullut 2.4kg )
Hb 132
Pissa puhdas
Rr 122/80
Sykkeet 144-155 :heart:
Liikkeet +
Kaikki siis ok =)
Kysyin tosta sokerirasituksesta ja mulle se tehdään rv 26-28. Ja suppareista ja häpyluukivuista käski varailemaan lääkäriaikaa heti kun vähänkin siltä itsestä tuntuu! Mä en oo siinä kyllä kauheen hyvä...liikaa tulee itteensä rasitettua :/

Seuraavaksi ootellaan sitten sitä rakenneultraa mikä on muuten jo 3 viikon päästä :eek: Hienoo ja tietty vähän jänskättävääkin!! :heart:

Onko kukaan muu joutunut jo sukupuolipommitusten kohteeksi?!
Mua niin ärsyttää kun joka tuutista toitotetaan pikku-rinsessasta mitä meille nyt siis kaikki toivoo ja odottaa kun on jo 2 poikaa!! En vaan voi sille mitään miksi karvat nousee aina pystyyn nuista kommenteista :whistle: :kieh: Onko se sitten suuri pettymys jo tulokas onkin poika?!!?
Hmm...Taitaa olla vaan ihmisten yleinen tapa!

Jennyli+nappula 17+1
 
hyviä neuvolakuulumisia oli tullut :heart:

(.) mua huolestuttaa tosi paljon, oon nyt muutamana päivänä saanu juosta koko ajan esikon perässä yms. ja aina tälleen illalla jomottaa masua tosi kovaa :( pelottaa että kauan tää vauva pysyy masussa jos nyt jo alkaa supistelee jomotuksen kanssa. ens viikolla onneks neuvola ni katsoo sit mitä ne siellä sanoo...
 
Mahtuisiko vielä yksi uusi odottaja mukaan? Olen käynyt lukemassa täällä ahkeraan juttujanne, mutta en ole aiemmin tohtinut kirjoittaa. Hissukseen ollaan nimittäin tämän esikoisen odotuksen kanssa edetty, joten emme ole raskaudesta vielä kovinkaan monelle kertoneet. Ja kun en ole pahemmin joutunut kärsimään raskausoireista, niin sitä ei aina itsekään tahdo tajuta, että meille tulee vauva! Tänään oli lääkärineuvola ja jotenkin sitä on taas raskaudestaan varmempi, kun kuuli pikkuisen sydämen sykkeet. Ihanaa!

Esikoista tosiaan odotellaan, LA 20.11. ja synnytyspaikkana todennäköisesti on TAYS. Niin ja ikää on kertynyt jo 32 v.

Esikko77 ja Möhköfantti 15+5
 
Täällä kans neuvolassa käyty pari päivää sitten ja kaikki hyvin. Painoa oli tullut edellisestä kerrasta kilon verran.Kauhea väsymys koko ajan niin ei ole jaksanut kirjotella.
Viikotkin poksuu ja nyt olis rv 19 :D

:wave:
 

Yhteistyössä