*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - KESÄKUUSSA ***

Hei kaikki marrasmasut! Tuli tossa hikisen spinning-tunnin jälkeen mieleen, että mitenkäs te muut ootte pitäneet yllä kuntoa raskausaikana ja kuinka aktiivisesti. Itse ku olen/olin kilpaurheilija niin treenasin 7-9 kertaa viikossa aiemmin ja nyt "enää" päivittäin :whistle: Vaihdoin tosin juoksun äskettäin kävelylenkkeihin ja kontaktilajini vaihdoin aikapäiviä sitten spinniin. Pumpissa käyn salitreenin sijasta ja nyt alan keventämään painoja. Himourheilijana on vaikea hillitä treenin tasoa, että ku on tottunu tekee sata lasissa kaiken ja nyt sykemittarin kanssa kikkailen. Olen jutellut asiasta sekä neuvolassa että synnyttäneiltä urheilijoilta ja kaikki ovat sanoneet, että voin tehdä kaikkea mikä tuntuu hyvältä ja on turvallista, kunhan syke pysyy matalalla. mä oon varmaan just niitä mammoja jotka vielä viimeisillään hikoilee pumpissa, jos terveys (selkä) kestää. Kiva olis kuulla muiden harrastuksista.
 
tervetuloa uusille,hyvin mahtuu mukaan =)

urheilemaan en ole koskaa ollut kovin ahkera,joten mä olen siihen ainakin huonoa juttuseuraa :snotty: töissä tulee oltua jalkojen päällä kokoajan ja kotona pitää liikkeessä 1v4kk esikoinen :heart: (jolla oli tänään valtava känkkäränkkä päivä,nyt nukkuu jo)
neuvolassa oli käynti tänään ja kyllä vain se kaikkein tärkein sieltä löytyi :heart: syke,oireettomuuden ja pienen mahan takia vähä palottanut.

viimeyönä ihmeesti aamuyöstä supisti,maha meni aivan oudoks,niinkun olisi puutunut ja pingottu ihan kovaksi..kaippa ne nyt oli niitä harjotus supistuksia..esikoisesta en muista mitään tommosta..muistan lukeneeni ennemmin jotain täälä kun joku kirjotti,mutta en löytänyt,onko muilla ollut JO harjotussuppareita?neukun mukaan normaalia rv 20 eteenpäin mutta ei nytkään mitään hätää jos ei ole kipeitä!?
rv16+3
 
Esikkoa toivottelemassa tervetulleeksi mukaan! :heart:

Ja posket punoittaen Schnappyn urheilusuorituksia lueskelemassa. Kyllä nää omani rajoittuu koirien kanssa lenkkeilyyn päivittäin ja sekin alkaa pitkillä matkoilla tehdä jo tiukkaa. Uimaan tekisi mieli. Työmatkan varrella on muutama ihana uimaranta, joten haaveilen kesällä aamulla käyväni pulahtamassa ennen töihin menoa. :)

Jennylin mysteerijalka jäi toivottavasti tähän yhteen kertaan.

Mulla olis pihasauna tulilla ja kiukaalla makkaraa. Täytyy herkutella ennen piiitkää paastoa. :D
 
loveangel, mä oon täällä ainakin aiemmin noista suppailuista puhellut ja mulla ne alko viikolla 11+ esikosta alko myös aikaisin 12+ viikolla, ja kaikki meni ihan hyvin silloinkin loppuun asti ja yliaikaiseksikin. molemmissa raskauksissa noita on ollu päivittän useasti.
 
Esikolle tervetulotoivotukset :)

Täällä kans liikunta rajoittuu koirien lenkitykseen, mikä sekin tuppaa välillä jäämään, kun on iso piha aidattuna, missä koirat voi olla vapaana.
Meillä on 3 koiraa (suht pieniä tosin), ja välillä huolestuttaa miten ne suhtautuu lapseen. Vanhin koirista 11v, ei siedä juoksevia lapsia yhtään. Paimenkoirana paimentaa jatkuvasti, ja on kyllä lahkeessa kiinni jos näkee juoksevia lapsia. Keskimmäinen koira taas ei lapsista välitä, kunhan eivät hänen rauhaansa häiritse :) Nuorimmainen saattaa sitten taas olla vähän liiankin villi lasten kanssa...
Huoh...saas nähdä sitten...

Annsku 15+5
 
Kiitokset tervetulotoivotuksista!

Kateellisena lueskelin Schnappy79n urheilusuorituksia. Itsellä kun on tahtonut tuo jo nykyisin suht säännöllinen liikunta, muuttua taas vähemmän säännölliseksi. Väsymys on nimittäin täälläkin ollut vieraana. Sitten kun sitä taas saisi itseään lähtemään lenkille, sataa vettä.

Miten muuten noita hymiöitä saa liitettyä tekstiin? Nyt tuntee itsensä vähän tyhmäksi...

Esikko77 ja Möhköfantti 15+5
 
Kyllä te olette ahkeria kirjoittajia =) Piti yrittää lukea koko tekstisuma läpi, mutta tunnustan, että hieman harpoin :ashamed:

Kuusikon äiti :wave: Lukaisin, että teille seitsemäs tulossa, meille on kuudes. Lasten iätkin sopii samaan haarukkaan eli meilläkin 13-3v. Esikoinen täytti just 13, sitten 11v, 9v, 6v ja pian 3v. Tyttöjä on nuo 9v ja 6v.
Niin ja laskettu aika täälläkin 27.11 (neuvolan mukaan 26.11, mutta mä oon laskenut tuon 27.päivä ja tiedän, että täällä sairaalassakin on yksi päivä tuohon neuvolan päivään lisää)
Tarkkuus ennen kaikkea

Siitepölyallergia alkaa onneksi hellittämään, tämä vuosi oli kyllä viime vuotta huomattavasti lievempi tuon koivun suhteen. 3v poikakin selvisi muutaman päivän lääkityksellä, viime vuonna kun lääkityksestä huolimatta oli tosi surkeassakunnossa, silmät varsinkin.

Mulla on neuvola vissiin parin viikon päästä ja ultra sitten joskus heinäkuun puolessa välissä.

Olo on ollut ihan hyvä. Sain tänään aikaiseksi kasvimaankin :D Sinne sitten kilo sipuleita, herneitä, salaattia ja tilliä. Niin ja perunoitakin vähän.
Viimeiset herneet nakkelin sateella maahan tai tökin siis :kieh: Oiskin helppoa, jos nuo kaikki saisi vain nakella :whistle:

Olo on ollut ihan ok, mitä nyt ummetusta on vähän tullut. Ihan outoa, kun mulla on normaalisti enemmän taipumusta toiseen suuntaan. Varsinkin maha on ollut pari viimeistä vuotta koetuksella, kun nyt tuo 11v poika sairastui 2v sitten epilepsiaan :/ Säikytti sen verran, että mulle meni maha totaalisesti sekaisin 2 kuukaudeksi..Sen jälkeen se onkin ollut herkempi menemään sekaisin pienestäkin stressistä.
Paitti siis nyt, kun on ihan päin vastoin..

Maha on kasvanut hurjasti. Mä en osaa laittaa kuvia mihinkään (oon aivan onneton tunari koneen kanssa) joten en voi sitä esitellä, mutta on se kyllä nyt omastakin näkökulmasta aikamoinen. Mies siitä jaksaa joka päivä jotain sanoa, joten kai se sitten iso on :whistle:
Eilenkin taas yksi tuttu onnitteli kylällä ja kyseli laskettua aikaa. Mitään ei sanonut, mutta ilmeestä päätellen jäi ihmettelemään, että jokin ei täsmää.. :kieh:

Kyllähän mulle on aina noita sanojia riittänyt. Tuota nykyistä kuopusta odottaessa lääkärikin jo sanoi (rv 12) että onko se nyt ihan varmaa, että siellä on vain yksi..
Suurin ison mahan ongelma kyllä on se, että selkä menee jo varhaisessa vaiheessa huonoon kuntoon. Nytkin jo tuntuu vihlontaa alaselässä ja reidessä (iskias)

-Fiona ja masu 14+6-
 
Sataa,sataa ropisee

Eipä siis tarvitse tänään istutella kesäkukkia...mutta se hyvä puoli tuossa sateessa että säästyn nurmikon kastelulta ;)

Tänään pitäis taas mennä kinttunsa kanssa töihin...vaikka nyt on sellanen fiilis että vois vaan möllötellä kotona ja olla peiton alla sadetta piilossa!
Oon jotenkin ihan sekaisin päivistäkin, piti oikeen miettiä että onko nyt torstai?! :whistle:

Esikolle tervetulotoivotukset minunkin puolesta :wave:

Liikunnasta ei saa täältäkään vertaistukee :ashamed: Olen kyllä aikoinaan ollut kovakin jumppailemaan ja käymään salilla, lisänä tietty hyötyliikunta ja koiralenkit mutta nyt liikunta on rajoittunut ihan vaan päivittäiseen menoon ja meininkiin sekä tuohon koiraan!! Kunto ei siis ole mitä parhain enkä tässävaiheessa enää uskalla mitään harrastuksia aloittaakaan. Mutta ihailen suuresti teitä jotka raskausaikana pystytte hikiliikuntaakin harrastamaan...itse kun en varmaan edes kykenis supistusten ja kolotusten takia :/

Nyt pyykkikonetta päälle ja vähän imuroimaan :wave:



 
Huomenta. Tää hajotti sitten selkänsä taas iltanavetassa,vähän talikolla rehuja heittelin eikä selkä näköjään siitä tykännyt sitten yhtään... :ashamed:

Mulla kanssa on toi liikunta kyllä aika onnetonta...Ratsastamassa käyn 2-3 krt viikossa mutta sekin on jo lähinnä rauhallista köpöttelyä,navetassa saa sen verta liikuntaa etten jaksa ees koiran kanssa pahemmin lenkkeillä,sekun juoksee tossa pihalla vapaana 24/7 niin ei pahemmin lenkitystä tarvitse.. :whistle: itsellä kaveri joka esikoista odottaessa kävi vielä melkein pari viikkoa enenn laskettua aikaa jumpassa ja harrasti liikuntaa,nyt toista odottaessa on maha kuulemma isompi (rv 35) mutta silti pyöräilee ahkerasti ja on vielä jumpassakin käynyt....Silmät pyöreänä aina sen juttuja kuuntelen ihmeissäni :LOL:
 
Juu sateista torastai päivää täältäkin, oikein kesäinen sää...

Tervetuloa uudet odottajat mukaan, tänne kyllä mahtuu! :flower:

Tuosta liikunnasta, ei kyllä saa minustakaan vertaistukea... :ashamed: En harrasta tällä hetkellä oikeastaan yhtään mitään ja pelkkä ajatuskin fyysisestä rasituksesta saa karvani nousemaan pystyyn. Niin raihnainen kun olen jo nyt näiden kipujeni kanssa. :/

Kivasti oli tullut hyviä neuvolakuulumisia, hyvä niin!

Pian tosiaan alkaa kuulumaan rakenne ultra kuulumisiakin, meillä olisi eka ensi viikon tiistaina ja 4D juhannuksen jälkeen sitten.
Jännitys tiivistyy...

Omaan masuun ei ihmeempiä, kasvaa kovaa vauhtia ja pikkuisen liikkeet tuntuu jo hyvin iltasella, kun oikoo sänkyyn. :heart: Hassua, miten kaikki tosiaan ensimmäiseksi kysyy kun nähdään mikä vointi on ja tiedetäänkö jo tuleeko poika vai tyttö. Ehkä se on sitä, kun mitäs muuta nyt odottajalta oikeastaan voi kysellä jos haluaa toisen tilasta olla ystävällisen kiinostunut. "Mites nuo liitoskivut ja supparit, joko polttelee?" :LOL:

Niin suppareista pitikin kommentoiman, mulla on myös alkanut tulemaan ja aivan samoista jutuista, kuin viime raskaudessakin. Ison O:n yhteydessä miehen kanssa lemmiskellessä ja etenkin yöllä kun on käynyt tyhjentämässä ihan täyden rakon. Noista tuli 100% varmuudella viimeksikin aina supistus tai pari ja nyt näyttää menevän samaa rataa. En taida rasittaa itseäni niin paljon, että siitä supistuksia aiheutuisi, kuten monella muulla. :ashamed:

Mutta voikaahan paksusti taas, huomenna tuun hehkuttamaan poksumisia - taas! :wave:

rv 18+6
 
Täältä löytyy vielä yksi liikkujille kateellinen. :ashamed:
Mä olen yleensä kesäisin harrastanut vaikka mitä kaikkea, korista, kevyttä juoksua, pyöräilyä, rullaluistelua, mutta nyt kun en ollut taaskaan talvella tehnyt yhtään mitään ja peruskunto siis hieman taas rapistunut, niin en ole uskaltanut aloittaa noita perinteisiä kesäharrastuksia. Harmittaa tosi paljon. Kävelen kyllä melko paljon ja itse asiassa välillä aika reippaastikin. Nyt kun työmatkat loppuivat (ja töissäkin tuli käveltyä paljon), pitää yrittää joka päivä sitten lähteä kunnon kävelylle. Tällä hetkellä tosin maistuu lähinnä nuo useat suklaalevyt, joita tuli lapsilta lahjaksi kevätjuhlissa... :whistle:
 
Huomenta!

Tervetuloa uusille! =)

Täällä selkä alkaa oleen jo kohtuu hyvä, välillä vielä vihloo jos astuu jotenkin väärin mutta muuten ihan jees.. Muutto touhuja ois vielä paljonkin mutta ukko tekee ylitöitä ja mä koitan noiden lasten kanssa jotain saada aikaseks ja kyllähän sen tietää että kun jotain saa paikalleen on ne jo levittänyt tuplasti lisää, ja en tiiä johtuuko tuon vuosikaan kiukuttelu edelleen viime viikkoisesta rokotuksesta, tavallisesti kun oikein "helppo" lapsi mutta nyt on ollut kyllä niin kiukkupylly kun olla ja voi, eikä nuku kun en ole saanut tänne verhoja jotka pimetäisi, pitäisi jo hommata että saisi edes aamulla nukkua tunninkin pidempään.. Voihan tuo muutto toki poikaakin stressata ja kiukkuaa sen takia, tiedäpä tuota nyt..

Mä en oo vasta käynyt ku yhdessä neuvolassa kun on jäänyt varaamatta, nyt tartteis ottaa asiaks varata tänne uuteen neuvolaan aika, mut edellinen sano ku sille soitin et viimestään viikon 22 paikkeilla ois hyvä käydä et saa ne kelan paperit,mutta kai mä koitan tässä kuussa jo käydä ku muuten menee elokuun alkuun kun heinäkuu ollaan "lomailemassa", tän kuun lopussa on rakenne ultra ja heinäkuun lopussa ois ollu taas uus ultra ja synnytyslääkäri, mutta vaihdoin sen elokuun puolen välin tietämille tuon reissun takia, siinä tarkkaillaan vauvan painoa mun solunsalpaaja-lääkityksen vuoksi, voi kuulemma aiheuttaa pieni painoisuutta, pojan aikaan kans tuota söin ja kortisonia isolla annoksella mutta poika oli ainakin 3718g ja terve (allergioita lukuunottamatta ).

Tänään olis tarkotus lähtee lastentarvike kirpparille kattelee pojalle kevyempiä vaatteitä, tytöillä on kyllä vaatteita vaikka muille jakaa, no pienemmällä ei oikein shortseja/kapreja mutta muuta kyllä mutta pojalla t-paidatkin vähissä joten menen kahtelee, oon kyllä niin ärsyttävä kirppari-kiertäjä että sieltä lähtee kyllä sit paljon muutakin ei niin tarpeellista mukaan, sillä oon tässä koittanut välttää käymästä.. :ashamed: :D

Mutta mukavaa sadepäivää teille kanssasisarille! :wave:

Ninnuli rv 16+3
 
Huh huh, olipa tullut taas luettavaa parissa päivässä :D

Tervetuloa kaikille uusille :flower: Kiva, että porukka kasvaa entisestään!

Jennyli Mulla menee kanssa hermo siihen kun kaikki kyselee, että kai mä nyt sitten tyttöä odotan kun edellinen oli poika. Meillä tosiaan vaan 1 lapsi ennestään ja silti pitäs nyt hirveesti haluta tyttöä :eek: Mulle on aivan sama kumpi tulee. Toisaalta ymmärrän kyllä miehen puolen suvun toiveet kun siellä vain poikia ennestään, mutta pitääkö sitä silti jatkuvasti jankata.

Schnappy79 Mä urheilin edellisessä raskaudessa ihan viimesille viikoille asti tosi ahkerasti. Tein vielä 10 km ripeitä kävelylenkkejä viikkoa ennen synnytystä. Nyt on tilanne huonompi kun supistelee niin paljon, että kaikki raskaampi liikunta on pitänyt jättää pois (lääkärin käsky). Teen kyllä koiran kanssa lenkkejä päivittäin ja pidän vauhtia yllä niin paljon kun vaan pystyn. Iltasin oon vielä tehnyt ittekseni lihaskuntoa, ettei sit marraskuussa olis ihan hirveä homma päästä takas kuntoon. Tosi hienoa, että oot pystynyt liikkumaan normaalisti! Mulla se ainakin autto tosi paljon edellisessä raskaudessa. Vaikka painoa tuli melkein 20 kg, niin olo oli koko ajan hyvä, eikä mitään selkäkipuja tms. ollut yhtään ja liikkuminen oli helppoa.

Jennyli ja Fiona71 Mä kuuntelen ihan kateellisena teijän kukkien istutussuunnitelmia ja kasvimaanlaitto juttuja :ashamed: Me asutaan kerrostalossa, joka tuli myyntiin tänään. Tarkotus olis muuttaa niin, että saatas meillekin oma piha. Pelkään vaan pahoin, että kun saadaan uusi talo ostettua niin on jo loppukesä ja joudun odottaan melkein vuoden ennen kuin pääsen pihaa laittamaan.

Huomenna olis neuvola, joten siihen asti :wave:

Liina ja ötö 17+2
 
:wave:

ja taas poksuu viikot :D ihan järkyttävää vauhtia menee viikot,muuta ei ehdi kuin töissä käymään!

joku kirjoitti ummetuksesta,mulla oli esikoisen aikaan todella paha mut nyt tässä raskaudessa on niin että syksyllä mulla todettiin helikobakteeri johon sain sen järkyttävän ab-kuurin ja sit talvella tarkistamaan että se on saatu pois (mikä yleensä onnistuu) niin eiköhän se oo vielä mulla ja sain reseptin mut ennenkuin ehdin alottaa sen niin olinkin raskaana ja sitä ei missään nimessä saa ottaa silloin,on niin rankka kuuri (monta antibioottia samalla kertaa yms.) niin nyt sitten koko ajan maha ihan löysällä :/
mut tästä ei pitäis olla haittaa vauvalle,onneksi!
Heti synnytyksen jälkeen pitää vaan syödä se kuuri!

mulla sa rakenneultra ens torstaina ja voi,mä niin haluisin tietää kyllä kumpi tulee :whistle: toivottavasti näkyy!

Muuten kaikki hyvin,tyttö ollut reissussa maanantaista ja alkaa oleen jo ikävä ja aika käy todella pitkäks :ashamed: ei mitään tekemistä! huomenna illalla meen kuitenkin turkuun ja siellä nään mun silakan (juu,sanon välillä tyttöä silakaks,se pitää siitä :LOL: )

Niina ja napero 18+0
 
tervetuloa uusille :flower:

mahan muodosta mun piti kommentoida sen verran, et miehän esikosta levisin sivusuunnassa ku norsu (yhessä kuvassaki oon ihan järkky levee), ku taas kakkosesta maha kasvo vaan eteetnpäin (isoksi ku pallo).. ja lapsethan on tyttö ja poika :D

tt ja pömppis 17+3
 
pakko kirjautua kun niin kovasti niinan hellittely nimi tyttärelleen naurattaa..ihana..silakka :LOL: voi ja rakenne ultra jo..oma tuntuu olevan niin kovin kaukana,yli kuukausi vielä
:/
ilma on kauhee,vettä sataa ja harmaata :( mielikin sen mukainen väsyttää vaan ja itkettää,töihinki pitäis jaksaa,vali vali :(
rv 16+4
 
Kaikkien kuulumiset kuta kuinkin luin läpi.

Tänä aamun heräsin vasta 8.00 vaikka ois pitäny olla jo 5.30 hereillä että oisin ehtiny tekee kaikki aamuhommat ennen pojan lääkäriä,no huome aamul uusi yritys.Lekuri soitti sieltä ja sano kirjottavansa reseptin valmiiksi jo tänää että voidaan vaa hakee se sieltä että saadaan apteekista pojalle sopiva maito haettua ja samal viedään ne laput mitä ollaa tässä täytelty altistuksen aikana.

Muksut tuntuu hyppivän kohta seinille jos ei pääse ulos mut sateeseen ei huvita kyllä mennä.

 
Mä en harrasta oikein muuta kuin hyötyliikuntaa. Koirien kanssa mennään päivittäin aika pitkiäkin lenkkejä. Lisäksi aina pyöräillään kun vaan sää sallii. Meiltä löytyy kyllä kotoa mm. crosstraineri ja kuntokeskus, mutta niillä en ole nyt raskauden aikana tehnyt mitään väsymyksen ja pahoinvoinnin takia enkä kyllä koe tarpeelliseksi alkaa nyt uudelleen treenaamaan. Noi pyöräilyt ja kävelylenkit saa luvan riittää.

Ostin eilen meille sellaisen vehnätyynyn jota voi mikrossa lämmittää. Toivottavasti vähän auttaisi tuohon mun kipuilevaan selkään. Sitähän voi sitten synnytyksen alkaessakin käyttää supistuksia lieventämään. Meillä on kotona myös sellainen TENS laite jota olen joidenkin kuullut synnytyksessä käyttävän. Aion sitäkin sitten marraskuussa kokeilla.

 
17 raskausviikko alkoi! Aika kuluu ihan älyttömällä vauhdilla!

Liikunta Enpä minäkään ole mikään aktiiviliikkuja, mutta kovasti on tän raskauden aikana korostettu liikunnan merkitystä eli kun ennen sanottiin ettei sais aloittaa uutta liikuntaa raskausaikana, niin nyt ne ohjeet on muuttuneet tutkimusten myötä. Jos itsestä tuntuu hyvältä ja liikunta on turvallista, niin se on vaan hyväksi että liikkuu.
 
Tervehdys kaikille :heart:

Täällähän voidaan jo aika mahakkaasti :) Ja pikaisesti silmäillen kaikki voivat hyvin. Ihanaa.

Varovasti tulin kertomaan, että elämä jatkuu. Itse sain silloin huhtikuun puolessa välissä keskenmenon rv 8+4 ja nyt on taas hyviä uutisia. Kroppa palautui tuosta km:stä tosi pikaisesti ja kuukautiset tuli jo kahden viikon päästä km:sta. Nyt testi näyttää plussaa. Tosi alussa mennään, rv 4+5, mutta pikkuhiljaa eteenpäin.

Voikaa hyvin!

Sky ja uusi mahdollisuus
 

Yhteistyössä