*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - KESÄKUUSSA ***

hannanmamma: Kuulemma se istukan sijainti etuseinämässä vaikuttaa niiden liikkeiden tuntemiseen. Mulla ei ole koskaan ollut, niin en sen enempää osaa sanoa. Näin olen vaan kuullut ystävien kokemuksista. Mulla poksuu huomenna rv 16. Liikkeet tuntui enemmän alkuviikosta, nyt on ollut hiljaista pari päivää :| Pieniä muljauksia, yksittäisiä on tuntunut vaan muutaman kerran :| Ei sellaista vipellystä, niinkuin alkuviikosta. Tänään olin jo ihan huonona, kun ei puoleenpäivään mennessä ollut tuntunut mitään. Sitten kuitenkin pyörähti joskus päivällä muutaman kerran ja mun mielestä vaisusti. Mietin sitäkin että jos tila on väljentynyt vaikkapa? tjn..?

Mulla on kai ollut mahat samanmuotoisia sekä tytöillä että pojalla. Pahoinvoinnit suht samaa luokkaa, paitsi tämän kohdalla pitkäkestoisempaa..? Sykkeet on olleet tytöillä 150-160 ja tällä 160 joten veikkaan tyttöä :D Pojalla oli 120-130. Sykkeisiin ei ole kuulemma uskomista, mutta itse uskon.

Mulla on hermot herkässä tämän raskauden kohdalla. Tuntuu että herkemmin olen täällä ranteet auki fiiliksellä kuin koskaan aiemmin. Kouluvuosi meni niin keturalleen meidän erityislapsella, että tulos näkyy sitten täällä kotona ja koko kesä taitaa mennä koulusta opittujen käytösten korjaamisessa. Henkisesti ollut mulle todella rankkaa, välillä tekisi mieli lähteä tuosta ovesta ja helkkarin lujaa..
Tällaista ei ollut viime vuonna, kaikki tullut pikkuhiljaa koulun aloituksen jälkeen kunnes kaikki oikeestaan räjähti käsiin toukokuun puolella. Että sellaista.
Anteeksi nyt tämä omanapaisuus, pää on ihan tyhjä..
 
Moikkamoi pitkästä aikaa :)

En oo hetkeen kirjotellu, lukenu oon kylläkin muiden juttuja :)

En ehi nytkään paljoa kirjotteleen, aletaan kattoo leffaa ennenko taas väsähdän.

Oma vointi on ihan suht hyvä, tekee mieli salaattia ja muuta terveellistä ruokaa koko ajan :D Ja sit oon huomannu että oon kans tosi herkkänä koko ajan, eilenkin ajeltiin kaupasta kotiin päin, niin huomasin tiellä kuolleen linnun ja toisen pikkulinnun joka ei millään lähteny ``kaverinsa`` luota vaikka autoja suhaili ohi.. vollotin sitte koko loppumatkan kotii kun kävi lintuja niin sääliksi. Mies siinä vieressä oli ihan ihmeissään.

Pieniä liikkeitä EHKÄ tuntunut..ihan sata varma en kyllä ole.., mutta nyt kattoon vicky christina barcelona :)

Saya 15+2
 
Ja taas viikot poksuu, jo 19+0, puoliväli senkuin jo kolkuttelee. Nopeaan on kyllä aika mennyt.

hannanmamma03 Itsellä edellisessä raskaudessa (3. siis) niin kovasti huolehdin noista liikkeistä kun tuntui ettei millään ala tuntumaan liikkeitä ku joskus viikoilla 18-20. Mulla oli silloin istukka etuseinässä joka mun tiedon mukaan vaimensi aika hyvin vielä niin hentoisia potkuja joita vauva siinä vaiheessa potkii. Toisessa raskaudessa tunsin liikkeet jo aikaisemmin mut silloin istukka oli takaseinässä. Nyt tässä neljännessä istukan paikka on jälleen takaseinässä niin liikkeitäkin olen tuntenut jo useamman viikon. Uskoisin et et istukan paikka todellakin vaikuttaa liikkeiden tuntemiseen, joten älä suotta siitä stressaa. Kyllä ne alkaa tuntumaan kohta kun vauva vähän kasvaa ja voimistuu =)

Omassa voinnissa ei mitään uutta, olo on ollut ihan hyvä. Mies lähti tänä aamuna 10 päiväksi kertausharjoituksiin niin yksin piräis jaksaa arkea pyörittää sen aikaa kolmen pienen ja masuasukin kanssa.

Tässä masu kuvaa tältä päivältä poksumisen kunniaksi



Säde ja masuasukki 19+0
 
Heips!

Täällä kirjoittelee uusi naama, 24-vuotias ensiodottaja, laskettu aika 7.11. Nyt kun alkuraskauden (viikkojen 5-15) 24/7 kestäneestä pahoinvoinnista on selvitty, on raskausaika ollut oikein mukavaa - tosin täytyisi pikkuhiljaa siivota vaatekaapista pois kaikki ne vaatteet, jotka ei enää tuu päälle mahtuun tai ei mahdu enään ja täytyisi käydä katselemassa mammavaatteita. Tai no, ensin odotan, jos tilaamani paidat tulisivat pikkuhiljaa, että tietää, onko ne sopivia vai ei. Housuostoksille ainakin pitäisi päästä.

Täällä keskiviikkona tuntui ensimmäiset kunnon potkaisut, eli ihan silleen, että vatsan päältä tunsi mieskin kämmenellään ne, nyt odotellaan seuraavaa ultraa, jonka ajankohta ei ole edes vielä täysin tiedossa, mutta parin viikon päähän sen pitäisi sijoittua. Jos sitten saisi vähän vinkkiä, kumpaa sukupuolta sieltä saattaisi olla tulossa. Täytyisi myös saada hillittyä sukulaisten vauvanvaateostoksia, etenkin, kun eivät tunnu tajuavan minun olevan erittäin nirso eivätkä tunnu sisäistävän mun väritoiveitani :$

Tässä odottelen kesälomaa, joskaa en edes vielä tiedä, missä vaiheessa se on - olisi kiva saada pomoryhmältä pikkuhiljaa tietoa siitäkin, sitten kun on kesäloma pidettynä, niin täytyy katsoa, kuinka kauan vielä tallihommissa jaksaa/pystyy olemaan, vai kuinka nopiaan joutuu jäämään sairaslomalle. Onneksi pomo-osasto on ollut iloisia mun raskaudesta (tai ainakin näytelleet hyvin) ja etenkin yksi niistä hössöttää kokoajan, etten vain tee mitään liian raskasta.. selkä yrittää krenkata välillä tosissaan ja välillä taas lonkat on kipeänä (joka tosin johtuu ilmeisesti tuosta selästä), mutta muutoin tällä hetkellä on mitä parhain vointi :)

Masukuvaa vielä, tänään otettuna..


Terv. Hanna 18+1
 
hannanmamma, älähän nyt vielä ala liikkeistä huolestumaan. se että istukka etuseinämässä niin vaimentaa liikkeitä tosi paljon. ihan varmasti siellä on pikkusella kaikki hyvin :)

muoks. Kerppa, tervetuloa! :wave:
 
Oih,mitä ihania masukoita taas :heart:
Ja tervetuloa uusille :wave:

Nyt on Saunat saunottu ja täytyy sanoo että pystyyn jäätyminen oli hiuskarvan varassa :whistle: Mutta hyvin viihdyin minäkin kun kotosalla oltiin vasta 3 pintaan yöllä :D
Eilinen menikin sitten myötätuntokrapulassa...olo oli siis ihan krapulainen,väsymyksestä vissiin. Mutta muuten jaksoin erittäin hyvin ja olinkin melko ihmeissäni kun mitään särkyjä ei häpyluun tietämillekään ilmaantunut!
Tulipahan sitten ensimmäinen bodykin vauvalle ostettua ;)


Eilen sain sitten vihdoin kesäkukat istutettua
Ja toivottavasti saisin ne myös hengissä pidettyä!! :whistle:
Kävin myös ystävälläni kylässä ja hiuksia leikkaamassa (olen myös parturi ) ja samalla sain kutsun heidän häihinsä jotka ovat JO juhannuksena :eek:
Siis AIVAN ihanaa että paras ystäväni menee naimisiin ja pääsen sitä todistamaan :heart: Melkein onnen kyyneleet vierähti silmiin!!
MUTTA mitä pistän päälle?!!? Se on taas vaatekauppaan lähdettävä :whistle: Ja jos jollain on hyviä lahjavinkkejä niin otan mielelläni vastaan?!!? ;)

Huomena poksuu taas viikot ja rakenneultraan enää pari viikkoa,iiiik =)
Olo on ihan okei (herkistynyt oon muuten minäkin ) ja liikkeet tuntuu jo välillä käteenkin :heart: Mulla on muuten istukka etuseinässä mutta varsin aikaisin aloin ensimmäisiä hipaisuja ja muljahduksia tuntemaan! Nyt muljahduksia on päivittäin oikeestaan ja tuntuu tosiaan välillä käteen. Sydänäänet taas kuulu verrattain myöhään ton istukan takia!

Ootteko muuten muut tunteneet kohdun? Mä tunnen aina aamuisin ihan selvästi kun virtsarakko on ihan täynnä ja kohtu on jotenkin pullahtanut pintaan! Vielä on navan alapuolella minun kohtu.

Mukavaa viikonalkua kaikille!! :hug:




 
Kiitos taas tsemppauksesta =) On jo paljon rauhallisempi mieli kun illalla tuntui pari muljahdusta,pientä mutta kumminkin! Miehelle yritin puhua dopplerin hankkimisesta mutta väitti että sitten olisin kahta enemmän paniikissa jos en löytäis niitä sydänääniä :p höh..mä koskaan mistään panikoi ;)

Chira: Meillä tyttö onneksi nyt rauhallisempi kun on päiväkodissa vähemmän väkeä..Rupes jo välillä huomaamaan että oli tosi väsynyt siihen jatkuvaan menoon ja melskeeseen..Nyt näyttää joka päivä "koulu "viittomaa varmaan 5-6 krt päivässä :D tuntuu innolla odottavan koulun alkamista,saas nähdä sitten kuinka alkaa sujumaan. Onko teidän tyttö jossain erityisopetuksessa tms?
 
Täällä on tämä älytön väsymys vetänyt hermot tosi tiukalle. Ihan sairaan ärtynyt olotila jo toista päivää....luulenpa, että ilmeestä näkyy....ihmiset melkein poukkoilee toiselle puolelle katua kun tulee vastaan. Melkeimpä läpi seinien tässä vois kävellä....ja toivoa saatta, ettei kukaan tule väärää sanaa tänään mulle laukomaan.
Ja noista liikkeista.............olen totaalisen stressaantunut...mulla on istukka edessä, mutta tunsin jokin aika sitten silti hyvin ja päivittäin liikkeitä (jos en olis vielä noita tuntenut, niin en olis niin stressaantunut)....nyt ei ole sitten kuulunut aikoihin ei sitten mitään.....dopplerilla sydän äänetkin olen saanut kuulumaan vaan hetkeksi ja erittäin laimeena...miten niin stressi painaa päälle :kieh: |O
Painoa ei ole tullut nyt kolmeen viikkoon yhtään lisää eikä vatsakaan ole kasvanut...olotilaa ei helpota yhtään, että olen guugettanut sikiökuolemia lv-puntion jälkeen. Tässä tressissä en tietysti saanut viime yönä nukuttua ja päätin yön pikkutunneilla, että tilaan ennen rakenneultraa omalle gynelle ultran, että saan jonkinlaisen rauhan mielelleni.
 
poks :D rv18 ja puoliväli lähestyy

saavuttiin eilen hautajaisreissusta ja mukanani sain karmean kurkkukivun... :/ ei kivaa ei...

turvakaukalosta joku kysyi, meille tulee gracon autobaby,taitaa olla ainoa vaihtoehto joka sopii kahden turvaistuimen keskelle auton takapenkille

maha on aamuisin kova pikku pallo, se on niin söpö :D

tt ja pömppis rv 18
 
Huomenet pikaisesti... täällä paleltu koko viikonloppu, on se kumma, ett Suomen suvessa joutuu palelemaan, tosin ainahan sitä valittamista löytyy, jos ei liian kuuma, sitten liian kylmä. :xmas:

Suositelkaa vaunukonkarit vaunuja, jotka olisi kevyet työntää, ja mahdollisimman tukeva tavarakori alaosassa (ainakin 2 kauppakassille), ja merkkiä/hintaa... ne tulee olemaan tärkein kulkuväline, koska autoa ei ole käytössä kuin satunnaisesti.
Kolmella vai neljällä pyörällä?
Aikanaan oli Brion Aluminat 2000, kun esikoinen syntyi, ei enää muista, oliko ne kevyet vai raskaat työntää...

Toivotaan vähän lämpimämpää, auringontäyteistä viikkoa :saint:

Kuiskaten 16+2
 
Heippa taas!
Täälläkin on alettu vihdoin jo voida paremmin, viime oksennuksesta on jo melkein viikko ;) ja kun pieniä potkujakin tuntuu päivittäin mieli on sikälikin parempi.

Matkalle lähtijät Minulla oli viime viikolla ihan älytön matkakuume ja halpoja äkkilähtöjä katseltiin kovasti. Mieli kuitenkin muuttui, kun huomasin, että Eurooppalaisen matkavakuutukseni ei korvaa mitään raskauden kulkuun liittyvien komplikaatioiden hoitokuluja :eek: Eikös tuon kategorian alle saada menemään kaikki. Onhan Teidän vakuutusturva kunnossa???
Oltiin lomalla sitten vaan kotimaassa ja päiväksi uskalsin Tukholmaan lähteä.

Meillä ollaan ihan fanaattisia kestovaippailijoita. Esikoisella ei ole käytetty kertsejä kuin pidemmillä ulkomaanmatkoilla ja sairaalassa (ei siis yhden yhtäkään: tarhassa, mökillä tms...) Pientä turnauskestävyyttä se on kyllä vaatinut. Nyt olen ajatellut, että kestoilu aloitetaan jo sairaalassa ja ettei yhtään kertsiä käytettäisi ikinä. Kaikenlaisia vaippasysteemejä on ollut käytössä -osan olen tehnyt myös itse. Se on ollut osittainen harrastuskin ;) Silloin kun äitiyslomalla oli enempi aikaa puuhastella....
 
ZERA
Kestovaipat ovat pestäviä kangasvaippoja, jotka koostuvat nesteen imevästä imuosasta ja sekä kosteudenpitävästä kuoresta. Aikaisemmin "kestovaippoja olivat harsot ja päälle kääräistiin muovi". 90-luvulla oli jo vähän harsoja kehittyneempiä vaippasysteemejä (harsoja toki käytetään vieläkin).

Mutta muutaman vuoden sisällä materiaalit ovat kehittyneet aivan valtavasti. Imukankaat on nykyään mm. hamppua ja bambua sekä kosteudenpitävät kankaat hengittäviä ja kauniita pul-kankaita (muovilaminoituja erikoiskankaita). Kuori voi olla myös ns. villahousu.

Osa vaipoista on all-in one vaippoja eli kaikki kankaat kosteudenpito ja imukangas ovat samassa. Ne ovat yhtä helppoja käytttää kuin tavalliset kertavaipatkin.

Kestovaippojen kiehtova maailma on aloittelijalle melko monimutkainen. Itse aloitin perehtymisen ja selvityksen muutamaa kuukautta ennen vauvan syntymää, sillä arvasin ettei sitten vauvan syntymän jälkeen ole aikaa ja energiaa heti ruveta netissä selvitystyöhön. Asiasta ei tietysti tarvitse tehdä mitenkään monimutkaista, mutta kun niistä ihanista vaipoista innostuu niin helposti......niin sitten siitä tulee sellaista =)
Kestovaippailu on oikeasti todella iloinen ja hyvä asia -yksikin kestovaippa päivässä tekee 365 vaippaa vähemmän kaatopaikalle vuodessa!!
Meidän 1,5v on muuten jo melkein kuiva, välillä tulee jo päiviä kun vaippa ei kastu ollenkaan. Toivottavasti saan pian sen uuden vaipatettavan :LOL:
 
hapikko Kiitos informaatiosta! Kuullostaa tosiaan monimutkaiselta, mutta on varmasti sen väärtti jos vain viitsii ottaa asioista selvää. Oman laiskuuden tuntien en ole niinkään varma asiasta...mutta saas nähdä vaikka innostuisinkin. Varmasti nuo ovat mukavemman tuntuiset lapsellekkin.

Ultrassa ja gynellä käyty ja mielenrauhasta saa pulittaa 100 euroa. Mutta kyllä kannatti!
En saanut aikaa omalle gynelle. Jostain kumman syystä noi naisgynet ovat aina hiton paljon kovakouraisempia (oma siis mies) mutta tällä naisella oli taas kyllä rautaiset kädet. Kaiveli vauvelia tosta masun päältäkin niin, että ajattelin, että jos ei tuosta herää liikkumaan niin ei mistään. Siellä pikuinen loikoili pää alaspäin ...pieniä liikkeitä näkyi ja sydän löi hyvin. Päättelin itse, että en varmaan tunne sen vuoksi niitä liikkeitä kun jalat ovat ylöspäin. Tunsin silloin sivuille.....nyt raukka on kääntynyt pää alaspäin kun äiti tökkii koko ajan sivustoille liikeitä odottaen :|
Ei ollut kummoinen ultratutkimus sen enempi....pelkästään pää mitan otti,joka vastasi aikaa. Kolmen viikon päästä sitten parempi rakenneultra ja nyt hyvillä mielin sinne saakka.

 
täälä poks poks poksui eilen =) 17+0 ihanaa!!
viikonloppu oltiin autokisoissa ja oli tullut sillä aikaa kovasti kirjoituksia,uusille tervetuloa. :flower:
oma olo on hyvä,nivusia välillä juimii mutta taitavat olla liitoskipuja :/ masu tuntuu jo vähä kasvavan mutta kokoajan vaan odottaa sen kasvavan enemmän :D
rv 17+1
 
heips kaikille..

Poksujille onnea.. täälläkin poksutaan..

Täällä käyty neuvolassa tänään:
rv 18+0 (14+1)
RR 128/71 (136/78)
pissa puhdas (puhdas)
Hb 107 (124) jos alkaapi väsyttää enempi, niin rautaa pitääpi alkaa popsimaan..
paino +375g/viikko (-156g/viikko)
turvotus +/- (ei merkitty)
kohdunpohjankorkeus 16 (10)
lapsiveden määrä normaali
vaavin sydämen syke 143, liikkeet +

Ens viikolla rakenne ultra.. :)

TB 18+0 :heart:

muoks. Uusille tervetuloa.. :)
 
Pikaisesti lukemassa kuulumiset. Tänään ei taas ole pysynyt mikään sapuska sisällä, vaikka yrittänyt olenkin kovasti. :x Vetää kovin heikoksi tämän yleisolotilan. Onneksi huomenna ultraan (ja ehkä myös lääkärille), kyselen siellä sitten, painaako pikkuiset masua vai mistä tämä keskiraskauden pahoinvointi yhtäkkiä juontaa juurensa.

Liikkeistä sen verran, ettei täälläkään niitä ole havaittavissa, vaikka siellä pitäisi kahden potkiskella... Iltaisin olen niin väsynyt, että kun käyn liikkeitä tunnustelemaan, olenkin samantien unessa. :ashamed:

Jennylin ostosta on kyllä pakko kehua, hieno! :heart:

Ja Kerpalle tietysti tervetulotoivotukset! :wave:

 
Täällä käytii tänää zoolandiassa,muksut tykkäs kovin olla siellä.

Huomenna ois aamulla taas neuvola,ja jotenki tuntuu ärsyttävältä sinne mennä kun se täti muistaa aina kysyy että ootteko te lestoja kun lapsia tulee noin tiuhaan.Musta se on jokasen oma asia kuinka tiuhaan niitä tekee jos on tehdäkseen.
 
Heipparallaa, kirjoittelen tässä nyt kuulumisia ku huomenna lähden viikoks mökkielämään ja elän sen ajan ilman nettiä todennäköisesti. Mulla huomenna poksuu 19+0 ja nyt on tuntunut jo niitä (oletettuja) liikkeitä. Musta ne tuntuu kuin olisin laskenut alamäkeä jyrkästi eli mahan pohjassa kirpaisee. Potkut ovat välillä kovia välillä pientä "hipelöintiä". Vatsa ei kyllä vieläkään ole noiden masukuvien veroinen, mutta eipä se kyllä haittaakaan, jos vaan kaikki on ok. Tykkään kuitenkin liikkua paljon, niin ei ole vielä pötsi tiellä. Pitää tästä rientääkin pumppiin. Aurinkoista viikkoa kaikille! B)
 
Saunasta ollaan selvitty! Hiukan oli tänään töissä väsynyt olo, joten täytyi heti kotiin päästyäni ottaa päikkärit. Jennyli, ihana body! :) Itsekin täytyy kohta uskaltautua ostamaan jotain jännää. Meinasin tehdä miehelle pienen isyyspaketin ja jotain bändeihin liittyvää ajattelin sinne laittaa.

Komeita masukuvia täällä on jo ollut! Itsellänikin alkaa pikkuhiljaa tuo masu kasvaa. Pitää jo aamusella miettiä mitä päällensä pukee, jotta yllätys ei vielä kaikille paljastuisi. Liikkeitä täälläkin odotellaan, vielä kuitenkin kärsivällisenä muutama viikko.

Kerppa, tervetuloa!

Esikko77 ja Möhköfantti 16+3
 
tietääkös joku voiko raskausmyrkytys alkaa jo näin varhaisessa vaiheessa? esikoisesta se alko vasta ihan lopussa mutta nyt on pari päivää ollu toinen jalka ihan älyttömän turvoksissa, toisessa ei siis kummempaa turvotusta mutta toisessa sitten senkin edestä, hieman nyt pelottaa et onko tää myrkytystä jo tässä vaiheessa :|
 
Tunteeks kukaan raskauden aikana oloaan yksinäiseksi ?
Mulla on viime aikoina tullu se tunne, ainakin nyt, kun mies lähti kuukaudeks ulkomaille töihin.... Ja on se niinkin, että kaverit ei enää pidä yhteyttä samalla tavalla. Kellään niistä ei ole siis lapsia eikä muutenkaan samanlaista elämäntilannetta, joten eivät varmaan osaa suhtautua. Ja itse en enää mielelläni käy baareissa kun väsyttää eikä se muutenkaan tässä tilassa tunne enää samalta... Ei se ole tärkeää enää.

Ja kavereiden elämä on sit ulkona käymistä ym.... Vähän tuntuu, ettei tiedä, mistä puhuisi niiden kanssa. Ja osalla on semmonen säälivä suhtautuminen raskauteen kuin se olis joku onnettomuus :( Tai sitten eivät just osaa suhtautua mitenkään.

Mieskin on sit ulkomailla ja väkisinkin siellä kerkee pitämään myös hauskaa ja tekemään ja näkemään kaikkea uutta kun itse olen täällä vähän surullisena ... Olen kyllä puhunut hänelle asiasta, mutta eihän se sitä ymmärrä. Ja välillä tulee kanssa tunne, että olisko voinu jättää menemättä nyt sinne reissulle ja olla mun kanssa täällä kun olen muutenkin ollut aika itkuinen tässä raskaudessa... Mutta ei toista voi pakottaakaan jäämään.

Asiaa kyllä helpottais jos olis edes muutama kaveri samassa tilanteessa !!!! Enköhän mee johonkin kerhoon sit kun kerkeen, töiden loputtua :|
 
Hei täälläkin tuntuu välillä lite bara yksinäiseltä, vaikka ollaan reilu puol vuotta asuttu täällä uudella paikkakunnalla, niin ei tunnu ystäviä löytyvän vaikka kuinka koitan ja olenkin sosiaalinen.. Ja nyt kun mies on lomailemassa hki:ssä (muutettiin sieltä), ni siis ei mitään tekemistä!! |O |O |O paitsi mitä nyt kaksplussassa pyörin kunnes silmät lupsuu kiinni.. sit ku menee pötköttelee, ni ei saakkaan unta kun ei olekaan miestä kuorsaamassa viekussa :/

Vindet, huomasin tuossa aikasemmin suihkussa että mun mahan yläosaan on tullu sellasia punasia suonen näkösiä juttuja.. mitä sit lie :|tai mistä sit lie.. Onko muut huomanneet suihkussa masun "paisuvan"?
 

Yhteistyössä