*** MARRASKUUN ODOTTAJAT 2009 - HUHTIKUUSSA ***

Tuli sitten tänäänkin oksennus :x En varmasti saa nyt unta kun nukuin päivällä ja koko ajan outo kylmähiki, vähän sellanen kuumeinen olo vaikka ei oo kuumetta. Syön tässä omenaa et selviäisin yöstä oksentamatta, toivottavasti auttaa.

Kiva ku just olin keksiny et mehujäät pooistaa pahaa oloa ni tietenkin oksensin kun olin sellasen syöny ja nyt niitä on vielä aika monta pakastimessa... Ruokahalu on viime aikoina parantunu selvästi ja tänäänkin oon syöny pakastepizzaa ja maksalaatikkoa. Tää roskaruuan syöminen voi myös olla yks syy oksentamiseen. Silloi viimeks ku oksensin olin myös syöny pizzaa sinä päivänä. Mut pahinta täs roskaruuan syömises on turvotus jo lihominen! Taitaa mulle tulla ainakin muutama kilo ensimmäisen kolmanneksen aikana...
 
Sky, olen pahoillani menetyksestäsi :hug:

Heinämasu82, mulla kans ollut tota päänsärkyä jo jotain viikon. Eilen kävin lääkärissä kun ajattelin et olen saanut korvatulehduksen kun korvaa särki. Lääkäri totesi et tulehdusta ei ole, mutta korvakäytävä tukkeutunut ja aiheuttaa kipua. Lääkettä vaivaan ei voi määrätä, koska olen raskaana ja viikkoja vasta n.9. Kärsitään nyt sitten. Ei auta kuulemma kuin juoda paljon ja syödä purkkaa. Panadolia jos särky äityy liian pahaksi.

Hei, olen tässä kyllä ihmetellyt noita vaavejen suuria koko eroja. Mikä siis on se oikea mitta , onko se pepusta päälakeen? Kato unohtaa niin äkkiä, vaikka kaksi muksua jo takana
:D

Joo, sorruin ostaan Papuselle tossut 0-3kk. Isot siskot olivat innoissaa, suunnittelevat jo muutenkin kaikkia vaavi hankintoja. Mies kyllä hieman kattoi kieroon, et ootko tosissaan :| ! No kuittasinpas, et ite ostit esikoiselle pyöränturvaistuimen kun olin 10.viikolla...alistui argumenttiin :whistle: !

Näin siis täällä =)

Indo ja Papunen 8+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja Heinämassu82:
:attn: KYSELYÄ :attn:

Eli asia 1. Onko kenelläkään muulla päänsärkyäjoka ei lähde panadolilla pois? Täällä on särkenyt kolme-neljä päivää eikä mikään auta.Ei ulkoilu, vedenjuonti,lepo.EI MIKÄÄN |O

asia 2. ramppaako kukaan muu jo 2 kertaa yössä vessassa?

asia 3. Onko kenelläkään muulla koko ajan "metallin maku" suussa ja mieletön jano joka ei juomisella vähene? Tämäkin yötä-päivää.

asia 4. Herääkö kukaan muu keskellä yötä ja sitten ei uni enää tule?
1. Päänsärkyä ei ole ollut. Olisiko sulla esim. niska-hartiaseutu jumissa ja särky johtuis siitä? Vai voiko olla ihan hormonaalista? ikävä vaiva kyllä varmasti :hug: Itse inhoan päänsärkyä yli kaiken!

2. Käyn vessassa kerran yössä, yleensä aamuyöllä.

3. Janon tunne kyllä on ja suu on jotenkin kuiva. En kuitenkaan juo normaalia enempää,ehkä jopa vähemmän :/ Metallin makua on joskus.

4. Herään yöllä pissahätään en oikeestaan enää muuten. Ihan alussa heräilin eikä uni tullut...taisin olla jotenkin ylikierroksilla tästä ihanasta asiasta ;) Mutta unia nään kyllä ihan hirveesti, sekavia ja ihan hullujakin :whistle: Yhtään vauvaunta en tosin oo nähnyt, paitsi ennen plussatestiä näin unta että imetin pientä poikavauvaa :heart:

Joku kyseli keskenmenosta (en muista nikkiä :ashamed: )...mun tammikuinen km tuli kyllä aika puun takaa. Illalla ennen nukkumaan menoa huomasin v.vuodon olevan hieman rusehtavaa ja aamulla herätessäni tuli jo verta joka lisääntyi päivän mittaan hyytymineen ja alkoi menkkakivut. Minulla ei siis tuhrutellut sen kummemmin. Km tapahtui rv5+4 joten ihan alkumetreillä. Ja nyt ajatellen parempi niin, olisi ihan kamalaa päästä näinkin pitkälle ja menettää jo NIIN rakas ihmisen alku :heart:

Millaisia ne liitoskivut on?! Mullahan nyt on kaikenlaisia tuntemuksia tässä ollut mutta en tiedä onko liitoskipuja kun en tiedä millaisia ne on :whistle:
Nyt on ollut taas masussa aika rauhallista ja melkein meinaa unohtaa että sielä mitään onkaan!!
Olokin kun alkaa olla jo hieman parempi, tosin lievää väsymystä ja etomista on edelleen!
Masukaan ei ole enää niin ähkis turvoksissa kun oon paripvää syöny vähän kevyemmin. Vaikuttaa näköjään kovasti!

Nyt täytyy lähteä valmistautumaan töihin |O Onneksi taas viikonloppu edessä ja maanantainen neuvola lähestyy :D


Jennyli&Pikku-Sisu 10+1
 
Myräkkä kiva että muutkin murehtii =) :D

Tuosta gallupista:
1. Päänsärkyä on ollut joka raskaudessa ja mulla se on hormonaalista. Odotan sen alkavan tuossa rv 13-15. Se on aivan kauheaa kokonaisvaltaista jyskytystä johon ei auta panadoli vaikka vetäis koko levyn. Ei auta kun kärsiä. Mulla se on aina kestänyt sellaisen 3vkoa.

2. Kerran käyn yöllä pisulla ja aamulla herätessä on rakko ihan täynnä

3. Janottaa kyllä. Yölläkin. Metallin makua ei.

4. Jup. 4 mais pisuttelun jälkeen tulee valvoskeltua
 
MAGDA jotenkin muistelisin, että maksalaatikko on kiellettyjen listalla. Korjatkaa, jos puhun omiani! Olikos myös kinkut ja meetwurstitkin, koska ovat kypsytetty niin pienellä lämmöllä?

Mies osti mulle meetwurstin tapaista makkaraa enkä ole korkkaillut pakettia pelkokuvien vuoksi. Täytyy tehdä hänelle täytettyjä patonkeja huomenna, ettei mene vanhaksi :)

Olettehan rakkaat kanssasisaret muistaneet syödä foolihappoa (n. 7 eur / 100 kpl)!!!!
 
Ninnatar: Joo, maksaa ei sais syödä. Mut maksalaatikossa on vaan 16 % maksaa, et en usko et se niin tarkkaa on. Mä syön muutenki niin vähän lihaa. Olin 3kk kasvissyöjä ennen raskautta mut tää pahoinvointi sai mut taas syömään vähän lihaa :ashamed: Eiks se oo se A-vitamiinin kokonaismäärä joka ratkasee kun sen takia ei sais syödä maksaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ninnatar:
MAGDA jotenkin muistelisin, että maksalaatikko on kiellettyjen listalla. Korjatkaa, jos puhun omiani! Olikos myös kinkut ja meetwurstitkin, koska ovat kypsytetty niin pienellä lämmöllä?

Mies osti mulle meetwurstin tapaista makkaraa enkä ole korkkaillut pakettia pelkokuvien vuoksi. Täytyy tehdä hänelle täytettyjä patonkeja huomenna, ettei mene vanhaksi :)

Olettehan rakkaat kanssasisaret muistaneet syödä foolihappoa (n. 7 eur / 100 kpl)!!!!

Maksalaatikkoa ja maksatuotteita voi syödä vähän mutta vain vähän. En muista paljonko määrällisesti sai syödä...mutta tarkistakaa omasta nvlastanne. Itse en syö maksatuotteita ollenkaan. Kinkkuja saa syödä kun syö paketista joka on hiljan avattu. Ei siis kannata syödä enään jos kinkkupaketti on ollut jääkaapissa viikon auki vaikka päiväystä vielä olisikin. Siis mitään leikkelettä.
Syön kyllä kinkkua ja metvurstia mutta vain "tuoreena".
 
Alkuperäinen kirjoittaja magda:
Ninnatar: Joo, maksaa ei sais syödä. Mut maksalaatikossa on vaan 16 % maksaa, et en usko et se niin tarkkaa on. Mä syön muutenki niin vähän lihaa. Olin 3kk kasvissyöjä ennen raskautta mut tää pahoinvointi sai mut taas syömään vähän lihaa :ashamed: Eiks se oo se A-vitamiinin kokonaismäärä joka ratkasee kun sen takia ei sais syödä maksaa?
A- vitamiini se mun tietääkseni se syy on mutta ei kyllä maksa muutenkaan ole terveellisimmästä päästä...sinnehän kertyy eläimelläkin kaikki " kuona". Mutta uusimman suosituksen mukaan sitä vähän saa syödä, siis maksatuotteita: maksamakkaraa yms. Mutta vähän vain.
 
Huomenta päivää! :wave:

Pahoittelut kaikille menetyksen kokeneille! :hug:

Joku kyseli miten km alkanut? Mulla siis alkoi edellisen raskauden km siten että rv 5+2 aamulla tuli pyyhittäessä hyvin haalean punaista pyyhittäessä. Samantien kyllä tajusin mitä oli tulossa. Sen jälkeen tuli tummaa verta vähäinen määrä ja muuttui siitä punaiseksi ja päivää kohden lisääntyi pikkuhiljaa kunnes lorahteli ihan kunolla sitten. Toisena päivänä vasta tuli jonkin verran kipuja ja isoja hyytymiä. Turhuttelua ei siis esiintynyt ollenkaan sitä ennen.

Joku kyseli myös näistä vauvojen erilaisista mitoista. Mielestäni jostain olen lukenut että ei ole sellaista yhtä tiettyä mittaa tietylle raskausviikolle kuinka monta milliä vauvan pitäisi olla? Vaan voi tyyliin olla vaikka että 10-15mm vastaa viikkoa sitä ja sitä? Mun gyne sai erilaisia mittoja meidän vauvan alusta silloin viikolla 7+1 ja otti niistä tietysti isoimman ja katsoi jostain taulukosta mitä viikkoa se vastasi siinä taulukossa mikä hänellä oli käytössä. Muutenkin sanoi että on vaikeaa mitata varhaisultrassa jos vauvan alku on kippurassa ja ihan seinässä kiinni niinkuin meidän vauvan alku oli. Käsittääkseni sitten np-ultrassa saadaan ne parhaimmat ja luotettavammat mitat, koska vauvan alku on sen verran isompi jo.

Minullakin oli 2 ovista ja jommasta kummasta tämä on saanut alkunsa. Mitat vastasivat kuienkin sellaista että olisi saanut alkunsa niiden ovisten välissä :D Eli joko vauvan alku kasvaa paria päivää edellä tai sitten paria päivää jäljessä. kai ne vauvan alutkin kehittyvät omaa tahtiaan ja saavat välillä kasvupyrähdyksiä? Eihän kaikki vauvatkaan tai lapset kasva oppikirjojen mukaisesti :D Pääasia kuitenkin ettei alkion/sikiön kasvussa ole mitään viikkojen heittoja, silloinhan voi olla kyse jo jostain ihan muusta. =)

Tänne tosiaan rantautui sitten se kamala pahaolo joka alkaa puolen päivän aikaan ja jatkuu järkyttävänä iltaan asti, oikeestaan siis pahenee todella kamalaksi illalla :x
Pelotta ihan mennä tänään illaksi töihin ja huomenna pidempään vuoroon :x Onneksi mulla ei ole ollut nyt kuin 2 vuoroa per viikko.

Chira ja pikkuinen rv 8+4
 
Alkuperäinen kirjoittaja Pomppiva Pallokala:
Jees, mun matkani tässä ketjussa loppu nyt tähän. Tsemppiä teille muille ja pitäkäähän lippu korkealla :wave:
siis onko mulla mennyt jotain ohi :( :'( keskenkö meni :'( sä tunnuit niin symppikseltä, ei susta haluis luopua :(

kaikkea hyvää kuitenkin ja voimia :hug:
 
Voi ei Pomppiva Pallokala :hug: Nyt näitä alkaa tulla kiihtyvään tahtiin. Itsekin kun äsken kävin vessassa, niin valkovuoto oli saanut aavistuksen verran kellertävän värin. Oisko tääkin sitten alkusoittoa km:lle?
 
Voi surku :'( Ihan kamalia uutisia tullut, jaksamisia paljosti Sky ja Pomppiva Pallokala :hug:

Kävin tänään ekassa neuvolassa, ja vaikka varhaisultran mukaan LA olisi vasta 1-2.12, niin neuvolantäti oli sitä mieltä ettei vielä lähde viikkoja muuttelemaan ja merkkasi viikot 8+5... Vieläkin pelottaa kyllä kun pikkuinen oli varhaisultarssa vain 5mm, ja sitten kun oli noi tuhruilut ja alkuviikosta vatsakipuja (lieviä kylläkin). Ahistaa.

Toinen ylläri oli se kun neuvolasta sanottiin ettei uudelleen synnyttäjän tarvitse käydä neuvolassa niin usein ja sanoikin että seuraavan kerran voin mennä viikolla 22 jos en itse aikaisemmin halua käydä :eek:

Saya 7+3 (ultra) 8+5 (neuvola)
 
Alkuperäinen kirjoittaja Saya:
Voi surku :'( Ihan kamalia uutisia tullut, jaksamisia paljosti Sky ja Pomppiva Pallokala :hug:

Kävin tänään ekassa neuvolassa, ja vaikka varhaisultran mukaan LA olisi vasta 1-2.12, niin neuvolantäti oli sitä mieltä ettei vielä lähde viikkoja muuttelemaan ja merkkasi viikot 8+5... Vieläkin pelottaa kyllä kun pikkuinen oli varhaisultarssa vain 5mm, ja sitten kun oli noi tuhruilut ja alkuviikosta vatsakipuja (lieviä kylläkin). Ahistaa.

Toinen ylläri oli se kun neuvolasta sanottiin ettei uudelleen synnyttäjän tarvitse käydä neuvolassa niin usein ja sanoikin että seuraavan kerran voin mennä viikolla 22 jos en itse aikaisemmin halua käydä :eek:

Saya 7+3 (ultra) 8+5 (neuvola)

No huhhuh! Onpa merkillistä :eek: Vaikka mulla kolmas lapsi niin kyllä meillä käydään aivan normaalisti. Todella outoa.
22 vkon mennessä meillä on jo ollut 2 lääkärinvlaakin. Mä ainakin odotan joka kuukausi niitä nvoloita kuin kuuta nousevaa. On ihana käydä aina varmistamassa että kaikki on kunnossa sekä äidillä että vauvalla.
 
Voimia kaikille km saaneille!

Mulla on pää särkenyt koko raskauden ajan. Johtuu kylläkin ilmeisesti niska-hartia sekä kasvolihaksien kireydestä.
Tässä raskaudessa on ollut alussa kaikenlaisia oireita: rinnat ovat olleet arat, pahoinvointia, kipuiluja alavatsassa yms. Nyt ovat parin viimisen viikon aikana rauhoittuneet. (paitsi päänsärky) 90-luvulla odottaessani ei kummassakaan raskaudessa ollut mitään oireita. olisin varmaan hermoillut enemmän näiden oirein kanssa nyt , jos en olisi löytänyt tätä foorumia, jossa voi lukea kanssasisarien kokemuksia.
Doplerin olen myös itselleni tilannut......lähinnä loppuaikoja ajatellen. Muistan viimisestä synnytyksestä 1993, kun poika lopetti liikkumisen miltei kokonaan ja hermoilin yhtenään hänen voinnistaan. Ihanaa kun on kehitetty tuollaisia laitteita, jolla voi tsekata sydämen sykkeen. =)
Synnytys mietityttää myös vähäsen ja siitä neuvottelen sitten lääkärin kanssa. Aikaisemmat synnytykset ovat ollet vaikeita ja pitkiä. Viimisessä synnytyksessä kätilö sanoi, että mulla on pakko olla jotain vikaa ylälantion luissa, kun lapsi ei lähde sieltä millään tulemaan ja kummallakin lapsella on solisluu katkennut synnytyksessä. Mutta sitähän on aikaa tässä vielä suunnitella ja ihmetellä.
Noista hankinnoista vielä sen verran, että olen ostanut käytettynä turvaistuimen...joka osoittautui hirmu painavaksi, joten saan nähdä miten jaksaa sitä sitten käsitellä ja hoitopöydän olen jo huutanut huutonetistä, mutta en ole vielä noutanut :) ...nyt katselen sieltä pinnasänkyä. En malta millään lykätä noita vauvaostoksia =)
Olen kertonut raskaudesta joillekin ystäville jo heti kun sain itsekkin tietää, mutta joillekin pidän ihan tarkoituksena vielä salassa.....syystä että, heidät tuntien sieltä alkaa tulla sellainen valitusvirsi jota en halua vielä kuulla. Syynä tietysti ehdottomasti heillä on tämä mun ikä ja sitten toisekseen, että olen ryhtynyt tähän yksin.
Tällä muhimassa olevalle kullanmurulle oli jo kaksi kummiehdokasta viikolla 8, joten kyllä näitä ystäviä löytyy, jotka ovat yhtä innoissaan tästä kuin minäkin. :D
Vaihdoin työpaikkaa saman työnantajan alla juuri maaliskuun puolessa (plussasin raskauden 12.3) välissä ja jouduin täällä heti kohta tästä raskaudesta kertomaan, koska olen täällä määräaikaisena ja he tietysti odottivat täyttä työpanosta määräyksen kestoaikana. Ottivat tiedon ihan hienosti vastaan, vaikkakin hienoisin pettymyksen tuntein.
Työstä vielä sen verran, että en viihdy työssäni yhtään ja tarkoitus olisikin ampaista toisille urille lapsosen jälkeen. Yritän nyt kitkutella täällä äitiyslomaan saakka.
 
Voi ei kun näitä huonoja uutisia riittää :'( Toivotaan, että ne loppuis nyt tähän. Voimia Sky ja Pomppiva Pallokala!

Saya Mulle sanottiin ihan samaa, ettei siis tarvi käydä neuvolassa niin usein kun ensisynnyttäjien. Mutta samalla se tarkka sano, että varataan kuitenkin mulle aika np-ultran jälkeen kun menis muuten niin pitkälle (tarkotti just tota rv 22). Eli kannattaa varmaan vaan pyytää jos haluat käydä aiemmin neuvolassa.

Täällä on jo aiemmin ollut puhetta raskausajan diabeteksestä. Millon teiltä muilta uudelleensynnyttäjä-diabeetikoilta otetaan se sokerirasitus? Kun mulle sanotiin neuvolassa, että siihen olis tulossa uudistus eli otettaskin jo aiemmin, mutta en oo omalla kohdalla varma, että koska ne sen aikoo tehdä kun uudistuksen ohjeistus ei vielä virallisesti tms. ollut tullut mun neuvolaan. Ihme säätämistä jos sokerirasitusta ei vois sen tekia tehdä aiemmin, että joku ohjelappu ei vielä ole saapunut. No, eipä se mua pahemmin haittaa kun oon yrittänyt jokatapauksessa elää terveellisellä ja säännöllisellä ruokavaliolla eti plussauksen jälkeen.

Hyvät viikonloput kaikille!

Liina 10+3
 
Kamalasti jaksuja km:n saaneille! :hug:

Mä kun oon voivotellut oireettomuutta niin tänäänpä sit sain aamulla puhua norjaa pöntölle.. :x Eka tuli mieleen et mulla on oksu-tauti ja just pahaan saumaan ku mulla on neljän päivän putki "parhaassa" työpaikassa, kun siis kiertävänä hommia teen niin en todellakaan tuolta halua olla pois. No nyt olo kohentunut mutta huominen aamu pelottaa jo valmiiks ku mulla on vuoro 9-18.15, ja kassalta kun ei noin vaan vessaan pääse.. kiva kiva.. illalla on sit vielä karaoke keikka 20-02, siellä nyt pääsee vessaan aina ku siltä tuntuu mut sit ois taas sunnutaina jaksettava mennä kauppaan 11.45-16 onneks on lyhyt päivä, mut sen jälkeen on kaverin muksun syndet jonne oon lupautunut menemään.. Väsyttää jo valmiiks, pitäis kai ruveta hillitsee tuota töiden ottoa.. :xmas:

Nyt menis tekee ruoan loppuun ja sit töihin, palataan taas.
 
Heippa, pitkästä aikaa. Mulla nettikatkos jatkuu muutosta vielä viikon verran :kieh:
Kaverila tulin käymään ja kirjottelemaan ei niin mukavia kokemuksia vähän. Piti siis muuttaa yhteen miesystävän kanssa, mutta siitä paljastu kauheita piirteitä ja peruin koko homman. Muutettiin lasten kanssa sitten keskenään, koska tää kaikki tapahtu muutto päivänä.
Nyt se sitten uhkailee että mä tulen saamaan keskenmenon jne.

Muutto on taas edessä kunhan löytyy asunto koska tää on liian kallis meille yksistään. 1000e pitäs maksaa kuukaudessa ja meitä on nyt vaan neljä, ja mä opiskelen.
Eli luultavasti muutto edessä taas n. kuukauden päästä jotta se yks ei tiedä mihin me muutetaan. Että yksin jatkuu tämä odotus.
Ja toisekseen tässä toisessa ultrassa laskettu aika siirtyi aikasemmaks, eli olis nyt 28.10 ja näyttääkin siltä että tämä olis sitten siitä edellisestä suhteesta.

Koitan tässä lukea näitä viestäejä kun saan netin auki ens viikon torstaina. Mut palaillaan! :wave:
 
Eikä!! :eek: :'( Kohta en enää uskalla tulla lukemaan kuulumisia ollenkaan kun taas satelee niitä ikäviä sellaisia :'(
Voi PP, hirmusti halauksia :hug: :'( Sinua tulee kyllä ikävä :hug:

Työt tehty ja |O Onneksi alkaa viikonloppu vaikka hommia täällä kotonakin on!


Jennyli&Pikku-Sisu 10+1
 

Yhteistyössä