Marraskuun Mussukat 2014 *Kesäkuussa*

Täälä flunssan kuorissa tämä viikko vietetty ja sairaslomalla oltu. Vähän kyllä hävetti jäähä heti sairaslomalle ko just kesälomalta tulin, mut minkäs teet.... Nyt vähän olo helpottunu vaikk nuha on kyl vieläki, mut huomena aattelin töitä taas kokkeilla.

Mul olo kans ihmeellisen normaali, ei mitään kipuja eikä huonoja oloja. Tuntuu kans että onko sitä edes raskaana, puntarissakaan ei näy vielä mitään. Mut kait tässä pitäs vaan olla onnellinen ko on näin helppoa nyt. Toivottavasti mahassa vain ois kaikki hyvin...

Parin viikon päästä ois se voimavarakysely-neuvola. Vähän ärsyttää mennä sinne ko ei kiinnostas sen neuvolatätin kans hirveesti niistä asioista jutella, ja aateltiin sanoa suoraan mitä ollaan siitä mieltä. Saa nähä mitä sanoo. Mut mielestäni meillä on oikeus sanoa oma mielipide noista lappusista. Mut muuten ootan sitä et kuunnellaan sydänääniä <3

Täälä jatketaan sunnuntai-illan viettoa sateisissa merkeissä, tsemppiä kaikille kivuista kärsiville!

peikko+tyyppi 15+5
 
Saikulla täällä ollaan, vapaapäivät siihen lisäksi niin töihin menen vasta 1,5 viikon päästä :O No, jospa sitten olis jo kunnossa.. Nyt iisisti ottaessa ei ole juurikaan kipuja tuntunut onneksi. Oltiin mökillä vkl ja "pienen" ruohonleikkuu-urakankin (3h) pystyin suorittamaan ihan vaivattomasti, muutaman tauon kera toki.

Meillä mietitään säännöllisesti nimiä, jostain syystä tytölle olisi jo vaikka kuinka monta hyvää nimeä mutta pojalle on muka tosi vaikea keksiä mitään. Sukunimi tulee mieheltä (ei olla naimisissa) ja on aika perus-Virtasen tyylinen, eli ei sinänsä aiheuta päänvaivaa. Onhan tässä vielä aikaa miettiä, samoilla linjoilla kyllä ollaan nimien suhteen mutta sitä juuri oikeaa ja sopivaa ei vielä vaan olla hoksattu.

Ristiäisasiassa sain tahtoni läpi, eli meidän lapsukainen kastetaan. Kyseessä on minulle oikeastaan enemmänkin perinteiden kunnioittaminen, mitenkään erityisemmin en aio uskontoa tuputtaa. Jos se nykyaikana suinkin sallitaan(?) niin virsien veisaaminen jätetään tilaisuudesta pois.

Ja arvatkaas mitä, no kolme yötä enää rakenneultraan :rolleyes:

Bosch 19+4
 
  • Tykkää
Reactions: Jonniss
Asiast keppi ruukkuun kun täällä kumminkin on hoitoalan odottajia niin mitkä teidän työpaikalla on kantana raskauteen ja eristykset ? tuntuu et käytännöt vaihtelee paikoittain..

Ja hankkiiko teille työnantaja isommat vaatteet raskausaikana?


Meillä osa töissä sanoo et raskaana ollessa voi mennä normisti eristyksiin mut olen tehnyt selväks et jos meillä ei edes lääkäri mene raskaana ollessa eristyksiin saati hoitajat,opiskelija tai fyssarit niin en mene minäkään... :) ehkä pirullista mut saman teen mitkä muutkin raskaana olijat tähän mennessä.


työvaatteihin niin no ei pomo ainakaan oo sanonut tilavansa isompia vaattei. työtakit menee pitkään viel mut housui en pysty enää mahan pääl pistämään kun puristaa ja painaa..

Tosin sanoin siirtyvväni sitten työmekkoihin ja leggareihin koht kun ei se housu malli enää oo hyvä vaikka kuinka isot tilaisi.....

ms ja tirppa 15+3
 
moon starsKyllä meillä on ainakin selkeä linjaus, että RTG-säteet, eristykset ja väkivaltatilanteet pyritään minimoimaan ennalta. Itse ainakin kieltäytyisin menemästä eristykseen, riippuen toki, mitä eristetään. Jos on jokin kosketuseristys, kuten MRSA, teillä lienee käytössä suojavaatteet vielä työvaatteiden päälle? Mutta esimerkiksi aivokalvontulehdukset, rokot jne kierrän kaukaa niin kauan kun on saatu varmuun siitä, mikä ihmisellä on. Sehän lienee ihan normaalikäytäntö, ainakin minun neuvolantäti näin asian kertoi samalla kun niistä yövuoroista mainitsi.
 
Peikko mullekin sanottiin noita voimavarakyselyjä annettaessa että niistä sitten keskustellaan seuraavalla kerralla. No seuraavalla kerralla se neuvolantäti vaan vilkaisi niitä ja kysyi, nousiko niistä jotain sellaista, mistä olisi siinä hyvä keskustella. Kun kuulemma heillä ei ainakaan oo tarkotus niitä vastauksia ruveta mitenkään tarkasti käymään läpi vaan että lähinnä sen kyselyn tarkotuksena on miettiä sitä tilannetta nyt ja sitten kun vauva-arki koittaa ja että niistä yhdessä kotona keskusteltaisi. Jospa teilläkin menisi niin? Ei niistä lapuista liikaa kannata stressiä ottaa :)
 
Soitin neuvolaan, niin käry kävi sokerirasituksen kanssa. :( Mun arvot 4,7/7,8/8,7 kun rajat 5,3/10/8,6. Eli kaksi ekaa rajojen sisällä, mutta toi vika 2 tuntia litkun juomisesta otettu oli 0,1 koholla. :( Vaikka noin pieni ylitys, niin lasketaan raskausajan diabetekseksi. Meen keskiviikkona käymään neuvolassa, niin saan seuranta- ja ruokavalio-ohjeet. Seuranta kestää 6 päivää ja jos sinä aikana on arvot kunnossa, niin jatketaan pelkällä diabetesruokavaliolla. Jos arvot paukkuu yli, niin sitten saan varmaan pistokset. :( Fiilis on ihan paska. Taas yksi huoli lisää. :(

Valitin myös puhelimessa kaikista mun vaivoista, niin neuvolan täti oli sitä mieltä, että lääkärille vaan samalla reissulla keskiviikkona. Lääkäri sitten katsoo, olisiko aihetta laittaa lähetettä Taysiin. Mulla oli viime viikolla tosi kovaa oikenpuoleista viiltävää kipua. Alkoi pelottaan, että ei kai mun oikeassa munasarjassa oleva parovariaalinen kysta ole vaan riehaantunut kasvamaan. Lisäksi vuodot huolettaa. Sitten keksin vielä eilen yhden huolen lisää. Mulle on tehty jokunen vuosi sitten loop-konisaatio eli sähkösilmukkahoito eli laserhoito kohdunsuulle papassa löytyneiden CIN II (keskivaikea) solumuutosten takia. Menin sitten lukemaan, että tämä hoito saattaa lyhentää kohdunkaulaa heti toimenpiteen jälkeen sekä se saattaa lyhentyä ja avautua normaalia nopeampaa raskauden aikana. Nyt tässä onkin sitten pitkä lista huolia kerrottavana lääkärille... :(

Onko teillä kenelläkään kokemusta raskausajan diabeteksesta, loop-hoidoista tai raskausajan kystista?

Huolestunut Hydra 15+4
 
Viimeksi muokattu:
Heipparallaa! Vieläkö huolitte mukaan yhden marraskuun odottajan? :) Ehkä mää nyt jo uskallan tulla mukaan. Jos huolitte mukaan niin lasketuksiajaksi voi laittaa 27.11 ja sairaala on K-PKS :) Lapsi on meille neljäs, mutta meillä on kaksi elävää lasta ja ensimmäinen lapsi enkeli-vauva, joten kolmatta elävää odotetaan :)....aina niin monimutkaista selittää. Raskaus on mulle yhdeksäs, eli takana on hurja määrä alkuraskauden keskenmenoja ja sitten tuo yksi vauvan kohtukuolema. Ja synnytyksiä on takana alakautta 2 ja sectiolla 1. Onkos muita joilla edellinen lapsi leikattu? Mulla viikkoja nyt 15+4 ja aivan pienenpieniä liikkeitä satunnaisesti tuntunut. Mulla on mennyt tähän asti ihan hyvin siihen nähen että mulla on paljon lääkkeitä (joita pakko käyttää) ja ultrassa kaikki ollut hyvin, mutta pelko on meillä mukana aina koko raskaudenajan ja siksi tää on aina hirmu piiitkä taival sinne h-hetkeen. Minulla käytössä Klexane-hoito...ollut myös 2 edellisessä raskaudessa,jotka sujuneet hyvin. Nyt on alkaneet kivut tuossa häpykummun kohdalla...miksiköhän niitä nyt sitten kutsutaankaan. Tulee kipeäksi pyöräilyn,kävelyn tai fyysisen rasituksen jälkeen ja vaikeuttaa hieman kävelyä. Ollut kaikissa raskauksissa, mutta sen kans pärjää :)
 
Serafiini, tervetuloa mukaan! :) Suuret pahoittelut, että olet joutunut kokemaan noin paljon menetyksiä. :(

moon stars, pidä ihmeessä puolesi, että et joudu tekemään töissä mitään vaarallista. :) Ihanat masukuvat. :)
 
Hydrangea, minullekin on tehty sama hoito. Lisäksi mulla on se hiton epäspesifi emätintulehdus ja ekassa raskaudessa laps meinasi syntyä ennen aikojaan kun alkoi supparit ja kohdunsuu avautuun. Eli minullakin on kaikki mahdollisuudet ennen aikaiseen synnytykseen. Mut ei tässä ole kuin "muutama" hassu viikko turvallisille viikoille ja luja usko suomalaiseen keskoslasten hoitoon, et olen lopettanut stressaamisen. Lepo ja levollinen mieli, niin vauva pysyy riittävän pitkään masussa.. :heart: jaksamista muidenkin huolien kanssa!

Moon Stars, itsekin olen hoitoalalla ja olen sanonut työkavereille, et en mene eristyksiin jonkun MRSA, ESBL, clostridium, meningiitti, influenssa jne. potilaan luo. Joku epäselvä oksentelu tai perus kakkatauti niin voin mennä, kun ne ei oo mulle tai vauvalle sinällään vaarallisia. Tää on ihan ymmärretty. Itsekin menin ennen raskaana olevan puolesta, jos se ei itse halunnut mennä. Mut työterveyshuollossa sanottiin et voi mennä, kun onhan ne suojavaatteet. Itse en ole ikinä saanut mistään taudista työperäistä tartuntaa, mut en silti nyt ota riskejä..

Serafiini, tervetuloa joukkoon! :)

Mixed&Kunkku 18+4
 
Mixed, voi ei! :( Millä viikolla esikoisesi sitten syntyi? Joudutko nyt tiiviimpään seurantaan? Mua alkoi tämä(kin) asia sen verran huolestuttaan, että täytyy jutella asiasta keskiviikkona lääkärin kanssa. Toivottavasti kaikki menisi kuitenkin hyvin meillä molemmilla ja pikkuiset pysyisi masussa pitkään. :)
 
Serafiini: Tervetuloa mukaan ja pahoittlut menetyksistäsi. Meillä on ensimmäinen lapsi leikattu, toinen syntyi normaalisti. Kaikki meni hyvin synnytyksen osalta, ikäeroa 2v 9pv.

Hydrangea: Tsemppiä sokereiden kanssa! Toivotaan että arvot pysyvät hyvinä seurannan osalta. Tsemppiä kipuiluihin!


bosch:
Ooooh... sulla on jo kohta RU. Meillä on ensi maanantaina ja kylläpä jo jännittää!

Tsemppiä kaikille kipuilijoille ja saikuttajille!! :hug:

( . ) mä oon ihan varma et loppuraskaus tulee olemaan vaikeaa.. Mä en viihdy auringossa nyt oikein yhtään ja heti tulee huono olo.. päätä on särkeny koko raskauden enemmän ja vähemmän (niskat tosin jumissa) ja mahassa on alkanut olemaan ihme tuntemuksia ja varsinkin iltaisin tää maha paisuu ihan hirmuisoksi jotenkin ja on niin vaikee olla.. Syödä en pysty paljoa vaikka olis nälkäkin kun ruoka jää jotenkin tosi ylhäälle tuohon pallean kohdille.. en osaa selittää.. Renniet kaivoin toissapäivänä jemmasta ja iltaisin herkutellaan niillä...

Ymmi 19+3
 
Moon starssin maha on ihana!! Mulla ei vieläkään näy mitään... Kohtu toki tuntuu painelemalla tossa vähän navan alapuolella. Täytyy vaan malttaa odottaa jos se siitä viikkojen karttuesaa pullahtaisi esiin. :)

Paljon tsemppiä kaikille jotka on huolissaan vaaveistaan. Itteäkin pelottaa ja huolettaa nykysin lähes kakki ja netistä ei tosiian sais googletella kipuja ym. Alkaa hirvittää vaan kahta kauhiammin :/

sonts4 18+5
 
Hydrangea, mä makasin jotain rv 30-35 sairaalassa ja välillä kotona ja sit 35 viikolla sanottiin, et nyt se saa syntyä kun paino arvio oli 2500kg ja pääsin sairaalasta kotiin. No eihän sillä sitten enää mikään kiire ollut ja lopulta syntyi 39+2. Arvaan vaan oliko pitkä aika odottaa se pari viikkoa kotona kun joka päivä kaverit, mummot, papat, isät, äitit soitti, et joko se on syntynyt.. Joo, ei se nyt enää synnykään kun sais! :D
 
kiitos kaikille masu kommenteista :) :heart: sitä on mukava esitellä vaikka välil olo et mahtaako vaavimaha viel ollakkaan.. Äitiäni lainaten taidan olla aika massiivisen kokoinen lopussa :D :LOL:

hydra mullahan tyks todettiin alkuraskauden ultrassa et mul on joku Keltarauhasen? jäänne oikealla puolella. en tie onko tuo mut joku kumminkin joka on 5cm kokoinen. ei ollut niskaturvotukseen mennessä pienentynyt yhtään. ja sanoivat et se voi siel kipuja aiheuttaa kun kohtu kasvaa ja varmaankiin siinä sitten kutistuu pois toivottavasti... minulle ei ainakaan luvattu et sille mitään tehtäis raskausaikana et kai se siel möllöttää loppuun asti ellei itekseen pienene pois.. oikealla puolella oli nyt jotain maha vihlaisuja ja pistoja jokusen päivän. tänään enää muutaman. voi olla siitä tai sit kohdun kasvusta... :) Toivottavasti lääkäri saa mielesi rauhalliseksi ja tsemppiä radi-taistoon :)


serafiini Tervetuloa mukaan ryhmän ja ONNEA raskaudesta... Meillä sama laskettuaika ja pahoittelut aiemmista keskenmenoista ym.. pitkä tie sinulla ja toivottavati tämä raskaus menee hyvin :heart:

Meillä töist löytyy kaikki maholliset mrsa -noroon ja siit välistäkin :/ meillä ei muut raskaana olijat ei oo mennyt ollenkaan eristyksiin.. mut kun yks kolleega antoi kommenttia niin oon päättänyt et korkeintaan vien tai haen tarjottimen sinne huoneeseen. siinä se.. illassa jos oon ja tulee siivottavaa niin sit on pakko mennä mut aamuis en muuten mene. enkä edes kylvetä niitä. mä oon aina sinne hyvin suojautunut niihin mut nyt en riskei ota..

moon stars ja tirriäinen 15+4
 
Hydralle tsempit radin kanssa! Toivotaan, että arvot pysyvät ruodussa ruokavaliolla ja varmaan pysyvätkin kerta vain noin vähän oli arvot viitearvojen yläpuolen. Varmasti ottaa ohimoon ja tuottaa lisästressiä. Onneksi pääset lääkärin kanssa juttelemaan.

Meillä ei ole mitään eristyshommia, kun en ole laitospuolella töissä. Työnantaja kyllä siirtää raskaana olevat kevyempiin töihin, ettei tarvitse nostella ja työ on muutenkin fyysisesti helpompaa. Mutta jos olisin laitospuolella, niin en kyllä ottais mitään riskejä ja kieltäytyisin menemästä eristyksiin.

Jaksamisia myös kaikille kipuilijoille! Itse onneksi oon vielä niiltä säästynyt. Mitä nyt öisin joutuu jo pitämään mahasta kiinni, kun kääntää kylkeä. Vihloo niin maan perusteellisesti. Serafiini, mulla noi tollaset kivut oli liitoskipuja. Olin kärvistelly niiden kanssa puolet raskaudesta kunnes yks päivä sain niille kivuille nimen, kun neuvolassa yks terkkari näki mun kävelemisen. :)

Saatiin viime viikolla vihdoin ne sydänäänet dopplerilla kuuluviin. Niin kun siitä vekottimesta loppui patterit ja ne vaihdettiin uusiin. Olikohan se joku meidän ryhmäläinen, jolle oli myös käynyt näin? :) No voihan se toki olla niinkin, että nyt oli viikot ja päivät kohillaan niiden kuulemiseen ja pattereilla ei ollut mitään merkitystä asiaan.

Itselle ei mitään ihmeellistä. Pinna on kyllä ihan äärimmäisen kireällä. Ihan turhasta tulee tiuskittua tuolle miehelle (ja välillä pojallekin). :( Kun ne nyt ei vaan tajua! :LOL:
Ja naamaan on räjähtänyt hirveät finnirykelmät. Hormonit.

Karole 15+5
 
Pikaseen.
Meillä MRSAa löytyy ja tais olla myös ESBL, mutta ei ole kukaan varoitellut enkä ole itse vältellyt, meen ja teen työt siellä mihin laitetaan. Suojavaatetus tietysti on.
*muoks* Housuja löytyy talon puolesta mammamallia, tosin ovat niin kauheet jalassa että joustovyötäröisillä selviää toivottavasti loppuun asti..!

Ankka & Bebe 18+4
 
Viimeksi muokattu:
Hydra: Tsemppiä! Toivottavasti on mukava lääkäri ja saat puhuttua asioista.. ja toivotaan et ruokavalio auttaa pitään sokerit kurissa!

Moon Stars: Ihanat masukuvat!

Mää luulin jo et oisin päässy pahoinvoinnista eroon mut ei taas se tänään töitten jälken iski.. No jotain hyvää töistäkin, kun on saanu olla helteet viileessä toimistossa :)

Mää huomaan sen, et mitä pitemmälle raskaus etenee, sitä enemmän mua huolettaa et miten toi meijän pieni mies suhtautuu, kun vauva tulee.. Hän on ollut nyt niin paljon huomion keskipisteenä ja on niin äitin poika et pelottaa.. ja joteski tuntuu nyt et haluun vaan koko ajan nauttia, kun voin vielä keskittyä yksin häneen.. jolla varmaan teen karhunpalveluksen sit myöhemmin, kun nyt ollaan niin paljon yhessä..

Jupsis 16+4
 
Pitkästä aikaa heipparallaa täältäkin!

Pari viikkoa sitten oli toinen neuvolakäynti, puolitoista tuntia perus ravinto- ja liikuntajuttuja, oli aika turha reissu mun mielestä. Ensi kerralla käydän sit kela-juttuja, joten se tulee kyl sit tarpeeseen, kun ei oo mitään hajua niistä jutuista.

Ensimmäinen hankinta on tehty, tuotiin pinnasänky kotiin, mun vanhempien luota. Siellä oli tallessa vielä se, jossa itsekin olen nukkunut :-D

Selkä prakasi pari viikkoa sitten tuolta häntäluun vierestä pari kertaa sen verran pahasti, että jäin jumiin sohvalle ja seisaalleen estettä vasten, kun ei uskaltanut varata toisen jalan varaan, et ois päässyt kääntymään. Onneks vaiva katosi parissa viikossa, oli ilmeisesti joku pieni tulehdus.

Sokerirasitukseen täälläkin laitetaan kuulema kaikki yli kolmekymppiset, joten sinne joudun minäkin. Ei ole kyllä mitään tietoa milloin, ilmeisesti vasta seuraavalla neuvolakäynnillä varataan vasta aika.

Nimistä ei ole meillä ollut vielä kovin paljon puhetta, periaatteet selvillä kuitenkin molemmilla :) Ristiäiset pidetään, kun molemmat kuulutaan kirkkoon. Mielelään minimi virsillä ja jeesus-jutuilla, jos mahdollista.

Maha kasvaa ja jotain pientä purlutusta siellä taitaa tuntua, liekkö liikkeitä vai kuvitelmaa... :-D

RU ensi viikolla ja toivottavasti nähdään kumpiko on tulossa! Jos kaikki on kunnossa, niin hankinnatkin taitaa alkaa sitten, jee!

Tsemppiä kipuilijoille ja varsinkin raskaan työn tekijöille!

Qwertyli 19+0
 
hydra mulla on kokemusta dieettihoitoisesta radista sekä isuliini hoitoisesta.. kummassakin tarkkaa mitä syö ettei sokerit hypi korkeuksiin.. pärjää kun ei syö liikaa sokerisia ruokia eikä hiilaripitoisia.. itsellä ensiviikolla ensimmäinen rasitus ja niin toivon etten vielä käryisi, mutta sille en mahda mitään.. tiedän ainakin mitä tuleman pitää.. ja pääset loppuraskaudessa ylim ultraan jos sokereissa häiriötä.. seuraavat vauvan kasvua, kun radi nostaa vauvan syntymäpainoa.. itsellä on käynnistys tiedossa, noista sokereiden takia, vk 38-39 jos sinne asti pääsen..

muumimamma-81 14+6
 
Kiitos kaikille tsempeistä! :) Hurjasti jaksamista myös kaikille muille kipuilijoille.

Mixed, heh, hyvä kuitenkin, että pysyi masussa tarpeeksi pitkään. :)

moon stars, jos oikein olen lääkäreiden höpinät ymmärtänyt, niin tuo mun kysta ei ole keltarauhasen jäänne, vaan sellainen parovariaalinen nestetäytteinen kysta. Niitä saattaa löytyä munasarjaan tai munajohtimeen kiinnittyneenä. Mulla se on oikeassa munasarjassa ja on möllöttänyt siellä aina hoitojen ajan. Ei siis häipännyt menkkojen alkaessa tai edes Primolut-kuurilla. Luulen siis, että se tulee siellä jatkossakin olemaan. Toivottavasti ei vaan kasvaisi liikaa ja aiheuttaisi kipuja ja ongelmia.

Karole, kiitti! Hienoa että saitte viimein sydänäänet kuuluviin. :)

muumimamma, kiitos kun kerroit omista kokemuksistasi. :) Ikävää, jos olet kärännyt jo kahdesti. Toivottavasti nyt rasituksessa olisi kaikki kunnossa. Mua niin harmitti ja itketti koko eilisen päivän tää juttu. Kun on vieläpä esikoisesta kyse, niin muutenkin kaikki on niin uutta ja pelottavaa. Se ei yhtään auta, kun tulee tällaisia ikäviä juttuja. Onneksi mulla ylittyi vain tuo 2 tunnin arvo ja sekin vain 0,1:llä, joten toivon sen tarkoittavan sitä, että suurta ongelmaa ei ole ja sokerit pysyy kurissa ruokavaliolla.

Ymmi, kiitti. :) Mulla on samaa ongelmaa, että aurinko ottaa entistä enemmän voimille. Mielelläni en ookaan nyt ollut auringossa, kun siellä tulee heti heikko ja huono olo. Onneksi LA on vasta viileämmillä keleillä, koska en tiedä miten kestäisin helteitä ison mahan kanssa.

Hydra 15+5
 
hydra mulla on siis jo kolme radia takana.. ekasta heitti arvo just ton 0.1.. siitä oli sokeri seurannat loppuajan.. muutama heitto arvoissa kun oli herkutellut, mutta eivät sitä pahalla katsoneet.. lapset olleet isoja 4100g, 4610g ja 4080g, joten siksikin tarkempi seuranta nyt.. viimeisin raskaus oli vaikea radin kanssa, ja jouduin piikille.. joten uskoisin tämän olevan vielä pahempi :( mut onneksi se on vain pieni hetki ja palkinto on sen arvoinen.. toivon että pääset helpolla, voimia sulle!!
 

Yhteistyössä