Marraskuun Mussukat 2014 *Kesäkuussa*

Ihanaa, kesäkuu! :) Ja h-hetki senkus lähenee. :D

Mää tunnen kohdun maatessa, ja etenki aamuisin. :) Tänään kuuntelin dopplerilla heti herättyäni, ku kohtu kellui sopivasti pinnassa. Syke kuulu navan alapuolelta, ja oli n. 152.

Mä en joudu sokerirasitukseen, vaikka oon yli 30. Paitsi jos virtsa hälyttää. En oo joutunu ku kerran, neljättä odottaessani. Ja vaan siksi ku vauva oli lääkärin mielestä iso!!! Olipa tosi iso, 3220g syntyissään. Eli turhaan jouvuin, ja nyt sanoinki nla-tätille että mä en sinne aiheetta mee. Ei kuulemma tarvikkaa ku paino ok, ei aiempia radeja, eikä sukurasitetta.

Ultra lähenee, enää 4 viikkoa ja 5pv. Ja sit samalla alkaa miun kesäloma, ehkä jopa pidempiki loma samantien, jos en työllisty elo-syyskuuksi.

Ihana, seesteinen keskiraskaus on alkanut. <3

Aurinkoista alkukesää kaikille! :)

Emo + Taisto 15+2
 
mahakani et oo ainoa. Mä en todellakaan ole hankkinut mitään. Parit kestovaipat oon saanu käteen ihmisiltä, jotka tietää, että käytetään. Tuskin hankin mitään ennen vauvan syntymää, oon aina muutenkin viimetingassa :D

Nimijuhlat pidetään, kun ei kirkkoihin kuuluta. "Kummeja" silti pyydetään, olettaisin et meidän sisaruksia. Lähinnä tolla kummiudella toivosin lapsen elämään muitakin luotettavia aikuisia kuin vanhemmat ja lisäksi tiedän, että se olis heille suuri kunnia.
Esikoisen kohdalla tehtiin vähän höntti valinnat, kun pyydettiin omia hyviä ystäviä, jotka kyllä edelleen ovat sellaisia, mutta lapsettomina eivät hirveen kiinnostuneita lapsesta -> lahjantuojia. Aiomme pyytää samalla nuo sisarukset myös vanhemman kummeiksi, mikä varmaan näin "pakanasukuina" ihan passeli vaihtoehto :D

kohdun tunnen ja tuntuu ällöltä ( joo, kaikki tuntuu, tämmönen mä oon. Arvatkaa vaan pistäminen tai kaikki patit omassa kehossa tai imusomukkeiden tunnustelu :x)
 
Hih, mieki tunnen kohdun ihan selvästi ko makaa niin on sellanen kova puolipallon muotonen kohouma tossa navan alapuolella. Oon yrittäny pitää käsiä siinä päällä jos niitä liikkeitä tuntus, mut ei tunnu ei! Haluaisin niin tuntea ne jo!!! "malttamaton...."

Jännä kuinka erilaisia käytäntöjä tuon sokerirasituksen kanssa. Vaikka meillä WcAnkan kanssa on sama synnäri eli ei kovin kaukana toisista asuta :) niin mulle ei silti oo puhuttu mitään koko hommasta... Mulla kans PCO ja sukurasitettaki on niin kait joudun siinä jossain vaiheessa käymään... :( Plääh, ei ythään innostas.... Mut pakko kait se on.

Jännä homma muuten et liikun siis aika paljon töitten ja salilla käynnin takia, mut eilen sit kävin tossa kaverin tykönä kylässä ja tuli pyöräilyä varmaan jottain 8km niin ko siitä pyörän selästä nousi niin iski hirvee vihlova tunne toiselle puolelle alamahaan!! vähänkö säikähin et mikäs nyt. Meni kumminki onneks ohi ko sai ittensä suoristettua, mut päätin kyllä et en kovin paljoa pyöräile. Tämä ei tarkota sitä tietenkään et kaikilla tulis tämmöstä, mut uskon et se oli siitä et en normaalista pyöräile kauheasti...

Mut nautitaan näistä lämpeävistä ilmoista ko ei oo vielä mahatkaan niin isoja et ois tukalaa :)

Peikko+tyyppi 14+6
 
Viimeksi muokattu:
Ääääääää! :'( eilen miehen kans iltapuuhastelujen jälkeen alko vuotamaan verta ihan reippaasti, kylppäriin ku pääsin niin valu jo reisiä pitkin veret. Minähän olin jo varma että nyt meni kesken, mut mitään kipuja ei ollu nii päätin kuunnella sydänäänet ja sieltähän ne kuulu ilman mitään ettimistä. Noo päätin laittaa rätin yöksi ja toivoo että vuoto loppuis, mutta ku heräsin ja menin vessaan nii edelleen vuoto jatku.. Yritin ettiä sydänääniä taas enkä löytäny, mut mies sitte koitti ja löysi ne. Eli beibi on hengissä, korkeintaan mustalla silmällä ku isi on tökänny munalla naamaan.. Mutta mitä ootte mieltä, kantsiiko soittaa nlaan? Kuitenki ollaan vasta 14+4 ja jos menee kesken niin asialle ei voi mitään ja dopplerilla kuitenki äänet kuuluu. :(

Idada&möhis 14+4
 
idada, mullakin tuli viimeksi verta ihan kunnolla seksin jälkeen. Seuraavana päivänä tuli kuitenkin vain niukkaa rusehtavaa vuotoa ja dopplerilla kuului sydänäänet. En sitten soitellut neuvolaan. Vuodot seksin yhteydessä raskausaikana on aika normaaleita, kun limakalvot voi olla kuivat ja verekkäämmät. Mulla vuotoja on aina aiheuttanut helposti vuotava kohdunsuu. Jos asia vähänkin mietityttää ja vuoto ei näytä loppuvan, niin soita ihmeessä neuvolaan.
 
Hei kaikki ja tervetuloa uusille! :wave:

idada, mulla oli tuo rumba kanssa päällä silloin 2-3 viikkoa sitten, kun yhdynnän jälkeen tuli ihan lorisemalla sitä verta, vuorokauden verran tuli aikas runsaasti ja jonkin verran tuli vielä viiden päivän ajan. Neuvolaan pääsi vain kurkkaamaan, et beibi on elossa, sanoivat ettei niitä yleensä juuri tutkita jos ei ole mitään kovia kipuja, koska silloin kaikki on yleensä hyvin. Mun kivut oli aika semmoisia menkkamaisia, et jonkin verran jomotti ja särki, mut levossa oli ihan ok olo, saikkua sain kuitenkin, koska mullakin on aika raskas työ ja mitään voimanponnistelua ei suositella noiden vuotojen kanssa.
NT ultrassa sitten näkyikin, että kohdussa on hematooma, joka todennäköisesti tulee vuotamaan ulos ja nyt se sitten viikonloppuna alkoikin vuotamaan. Vähän on toki pieni pelko kokoajan perssiissä. Toivottavasti vuotaisi nyt kerralla kuiviin asti, ettei tarvisi enää kärvistellä näiden vuotojen kanssa. :|
Ja uinti ja yhdyntä kielletty multa noiden vuotojen aikana.


"MY" ja ViKa 14+1
 
Viimeksi muokattu:
Nyt ei vuoda enää niin kauheena ku eilen, mut vieläki tullee pönttöön asti.. Onneksi on tuo doppleri, mä oisin varmaan jo suljetulla osastolla tän ressin takia :D Ja jos ei ite löydä ääniä niin supermies kyllä löytää. <3
Päätin etten soita neuvolaan vaan koitan ottaa rauhassa nyt ja tarkkailen tilannetta, ei ne kuitenkaan pysty sille vuotamiselle tekemään mitään. :) Kipuja ei kyllä oo ollu juuri ollenkaan. Eilen tuli jotain 7 kertaa "isku" niinku joku ois tökänny sisäpuolelta jonnekki munasarjaan jollain harjan toisella päällä.

Ps. mun kirjotukset on aina hyvin selviä.
 
Idada, hui kauhistus tuommoiset säikyttää! Ite varmaan ryhtyisin selibaattiin jos noin olis, oon sen verran heikkohermoinen.. Onneksi sulla tosiaan on tuo doppleri!

Mäkään en oo menossa sokerirasitukseen.. Oon alle 30 ja ei oo sukurasitteita.

Ite koitan liikkua ja pitää kunnosta huolta et pystyis olemaan loppuun asti töissä. Salilla en käy, mut työmatkat pyöräilen ja lenkkeilen koirien kanssa. Oon myös kiinnittänyt huomiota syömisiin ja tähän mennessä ei ookkaan tullut vielä yhtään painoa. Edellisraskaudes oli tullut 2 kiloa tähän mennessä..

-Sonkku 17+jotain
 
Kiitos vastauksista! Käytännöt näköjään vaihtelee suuresti. Ainakaan "alaikäisyydestä" ei sokerirasituksen pois jättämisessä mun kohdalla ole kysymys: täytän syksyllä 36. No, voi olla että kolmas neuvolakerta (heinäkuun loppupuolella) ja sen myötä taas kolmas neuvolatäti toden sanoo, ja joudun siihen kokeeseen vielä :kieh:

Mahakani ja paketti 15+7
 
Mun ei pitäisi myöskään samoilla kriteereillä pitäisi joutua kuin Emottaren(BMI normaalin puolella raskauden alkaessa, edelliset muksut painoivat syntyessään 3160g ja 2690g eikä sukurasitetta tai aiempaa radia), mutta niinpä sitä vaan taas mennään. Ne ei oo Peikko sulle vielä ehtineet asiaa mainostaa ;)
 
Voi v*ttu suoraan sanottuna! Jouduin uudestaan saikulle yhden päivän töissäolon jälkeen :( Meillä työnteko on fyysistä ja jalkojen päällä ollaan miltei koko ajan, tänään olin töissä 7-15 ja kipuilu alkoi jo ennen klo 9. Paikka on sama, eli suunnilleen tuossa vasemman lantioluun kohdilla. Lepo tähän auttaa eli eipä siinä mitään, mutta mitä jos koko loppuaika on sitten tätä : / Nyt kyllä ketuttaa ja rankasti!
 
Huuh että onkin tekstiä kertynyt tänne, kun yhen vkl oon lukematta, no ei se mitään hyvä että on juttua :)

Täälläkin yksi joka ei oo vielä hankkinut juuri mitään,äippähousut ja tuttipullon, ei jaksa ostella vielä ehtiihän sitä tässä, jos vaikka tossa ensi kuussa ru jälkeen alkais katteleen...

Liikuntaaa oon ihan normisti aika huolettomasti jatkanu lenkkeilyä,uintia mitä ennenkin ja nyt aijon pyöräillä töihin ja töissä tän kuukauden...

Tänään tosiaan eka päivä kesä"nuorena" kotihoidossa, aika sekava päivä kun tuli älyluuria kouraan ja lippua ja lappua ja sitte mentiin sinne ja tänne... jos huomenna sitten selkeempää... Ihan täydet päivät mulla on muttta aattelin kyl kestää,en kehtaa pois olla ku vaa kuukauden töissä...

Kohdun tunnen sellasena pienenä kumpuna tossa ,vasta nyt kyl alkanu tunteen viikon sisällä kunnolla...

Teps&vaavi 16+4
 
Moikka kaikille,tänää varasin rakenneultran se on sitte 17.6 huh ku jassas vielä kaks viikkoo =)Nyt tuosta rv 18 eteepäi oon tuntenu joka päivä ku tyyppi siel heiluu ja potkii,miettisin et jotenki tästä kauhia myöhää tuntunu,likkoje potkut tuntu aikasemmin vaikka kaikissa o etuistukka,voipi oll et ei ehi keskittyy ku nii paljo puuhaa likkojen kaa ja ym..Bosch mulla oli semmosta painee tuntua ja pää paino tosi paljo kuopuksen lopussa,nytte o kans välil muka tuntunu tuommosta aika hassua,oiskoha liitoskipuja tai jotaa lantio juttuja?Löystyy paikat!Täälkää ei olla hankittu mitään,likkoilla on nii paljon kaikkee et ei tartte,tietty jos ny tulloo poika ni pitäähä ostaa jotaa jäbä vaatetta ym kivaa :O) Mimmosia oloja täälä tyttöjä vaiko poikia tulossa? :D Mä en tie mut tuntuu siltä että poika tulisi :O)Raskaus on ollu jotenki erilainen ja maha kasvaa etee.

Annilaattori ja papu 18+3
 
Mitä teet työksesi, Bosch?

Saa nähdä miten onnistuu uuden ultra-ajan saanti, iltavuoro tuli just ultrapäivälle - ja ultraan tietysti oli ilta-aika varattuna joten uusiksi menee. Toivottavasti saisi pari päivää aikaisemmaksi....! :D

Ankka & Bebe 17+4
 
Nonni. Päätinhän kuitenki soittaa sinne neuvolaan.
Selitin tilanteen ja siellä vastas aika kyllästyneen kuulonen nainen puhelimeen, "Joo me ei aleta tässä vaiheessa tekemään asialle yhtään mitään että seuraillaan nyt vaan että miten tilanne etenee ja jos tulee kipuja niin ole yhteydessä omaan terveyskeskukseen nii suoritetaan sitten kaavinta jos sikiö ei tuu omin avuin ulos" Siinä vaiheessa en pystyny ees vastaamaan mitenkään inhottavasti takas ku olin nii järkyttyny että miten se voi ensimmäisenä sanoa siihen tyyliin että kesken ois menny. Jotenki tuntu että sillä akalla ei ois ollu minkään sortin älliä että raskaana olevat äidit on HERKKIÄ!!

No meni joku 10-15min. nii se soitti takas että "häntä jäi niin vaivaamaan se sun tapaus että yritän saada sulle ajan mammapolille." Meni 5mmin. ja se soitti taas "en saanu enää täksi päiväksi aikaa sulle sinne, mutta suosittelisin että menisit päivystykseen kun se nyt 5minuutin päästä aukeaa"
Noh, minä reippaana tyttönä menin mopolla Oyssiin ja verikokeisiin ja sitte päivystyslääkärin vastaanotolle (eikä tarvinnu ootella ku 3h!!! :D ) nii se oli joku sijainen joka ei oikee osannu vastailla mitään. Teki sisätutkimuksen ja sohi niillä saatanan värkeillä ympäriinsä nii että oli itku tulla. Ja ei mittää eihän se osannu käyttää ees sitä ultrauslaitetta ku raukka ei saanu ees sitä päälle! No sitte sinne tuli joku 5 henkilöä yhessä tutkimaan että miten sitä käytetään ku mää makkaan iliman housuja lettu levällään siinä pöydällä. No yhdessä tuumin ne sai sen päälle ja kuvan näkymään nii tämä tätihän paino sitä ultrauskapulaa tuohon mahaan niin kipeästi että välillä mietin että hakkaan ton akan, mutta pikkusydän siellä hakkas nii hellyin sitte.. Mutta tosi mukavan olonen nainen vaikka oliki vähän kovakourainen ja väärässä paikassa..
JA KAIKEN LISÄKSI, se määräs uimis-, naimis-, ja nostelukiellon seuraavaksi 2 viikoksi!

Ah, tää mun elämä on vaikeeta, vittu!

Terveisin Hormoonihirviö idada & möhis!
 
Oi vitsi, ensin aattelin jotain emmaljungia mut nyt on tullu kyl noi smilet ja go briolt tääl esille nii kattellu niit,pitäis mennä kaupoille testaan...

Mulla on ollu ihan poikaolo,en tiä miks,on vaan...vaaiks olis se tyttöki tervetullu :)

Hah, voi ei Idada :S Olipas töykeä akka,ei sitte ainakaa yhtää mietitty potilaan intimiteettiä... No onneks nyt kuitenkin pienellä on kaikki hyvin :) Olikkos sä jossain fyysisissä töissä?
 
Ankka, olen lähihoitsu (lue: siivooja, keittäjä, tarjoilija, pyykkäri, saunottaja, pyllynpesijä etc) kodinomaisessa palvelutalossa. Tekemistä siis riittää :)

Idada, onneksi kaikki päättyi hyvin, mutta aika stressaava päivä varmasti ollut..

Päivä päivältä vahvistuu fiilis että olisi poika tulossa, mutta mistäpä sitä tietää. Rakenneultra on ensi viikolla mutta ei aiota sukupuolta selvittää jos se ei satu omaan silmään osumaan ;)

Muutaman tunnin kotonaolemisen jälkeen masukipu on jo täysin loppu, joten täytyy nyt vaan uskoa että lepo se on joka auttaa. Toivon mukaan työnteko luistaa taas loppuviikosta, koska minähän kyllä tulen hulluksi jos pitkäänkin joudun saikulla makaamaan! Pikkaraisen hyvinvointi on tietty tärkeintä, mutta kyllähän se häneenkin vaikuttaa jos äitiä v*tuttaa :p

Bosch 18+5
 
Halloota kaikille =)

Me juuri kotiuduttiin, yksityisellä käytiin. Vuotoja ollut taas ja kyllä tuntuu että oma pää ei kestä ollenkaan epätietoisuutta. Neuvolasta niin auliisti opastettiin tkn lekurille jolla ei ole ultraa ja joka ei pysty etes sydänääniä kuuntelemaan. En tosiaan menny sille. Nyt sit ollaan selvillä mistä vuoto johtuu, vaikka istukka on takaseinämässä se voi silti olla kohdunsuun päällä ja siinä 4 cm hematooma, josta se siis vuotaa. Onneksi nyt kesälomalla 4 viikkoa joten voi ottaa vähän iisimmin, mutta kesäkuun lopussa taas lääkäriin ja arvioivat sitten jatkot. Jos vuotaa ed niin en varmaan enää loppuajasta ole työkuntoinen ollenkaan. Jospa istukka kuitenkin pysyisi ettei repeä.

Itellä nyt kuitenkin parempi fiilis =) vaikka kyllähän tuo lompsalle otti!

Mulla tullut painoa yhteensä noin 3 kg, en oo jaksanut ressata sitä vielä, vaikka vähän kyllä hirvittää miten sitä paisuu.

Nyt nukkumaan!
Terkuin äityli x3 ja syltty 17+1
 
Bosch, mä jäin esikoisesta saikulle tosi aikaisin järkyttävien liitoskipujen ja selän takia. Tein/teen siis samanmoista hommaa kuin sinäkin. Ja kyllähän se syletti. Mä ajattelin sen niin, että oon enemmän haitaksi töissä kuin hyödyksi. Työkaverit eivät oikein uskaltaneet antaa mun enää tehdä niin paljon kun olisin itse tehnyt, kun multa saatto ykskaks lähteä jalat alta, kun vihlasi. Ei auttanut mitkään tukivyötkään. Nyt sitten jännityksellä odottelen, miten käy tässä raskaudessa. Tosin nyt ton mun reuman takia mulla on niin kovat lääkitykset, että saattaa auttaa niihinkin. Toivottavasti pääset vielä palaamaan töihin, mutta ei se kotona oleminenkaan niin hirveää sitten lopulta ole, kun siihen tottuu.

idada, luulis ammattilaisten osaavan suodattaa sanomisiaan! Ihme neuvolantäti. Mutta onneksi teillä on kaikki hyvin. :)

En mäkään ole tehnyt vielä mitään hankintoja. Ehtiihän sitä. Muistan, miten sitä stressasi esikoisen kohdalla ja lueskeli niitä listoja, mitä pitää olla kotona, kun vauva syntyy. Vieläkään ei ole tarvinnut sitä kaikkea krääsää. :LOL:

Mä joudun sokerirasitukseen jossain vaiheessa jo ihan BMI:n takia, kun on siinä rajalla. Tosin epäilen itse, että sokereissa on nyt jotain häikkää. Kävin tänään hakemassa monivitamiinit, kun tuli elohiiri jo silmäänkin. Toivottavasti auttaa ja säästyn ainakin krampeilta.

Hurjaa, että joillakin on jo kohta rakenneultrat!! :heart: Itse on vielä niin vähillä viikoilla. :)

Karole 14+5
 
Ah, nuo ihanat krampit. Mulla on vahvasta magnesiumista huolimatta nyt pari yötä kärsitty noiden kanssa.

Bosch, samoissa hommissa, tosin laitoksessa. Vielä ei ole onneksi ollut mitään työtä estävää, vaikkakin paljon on nostelua ja fyysisesti raskas työ.

Me ollaan sänkyjä katseltu vauvalle, ensin oli kytiksessä joku superhieno jos jonkinlaisella ominaisuudella varustettu peti, mutta päädyttäneen halvempaan perussänkyyn. Kunhan laidan saa laskettua ja pohja menee kolmeen eri tasoon, se riittää.
Jotenkin tuntuu hassulta kun ei ole mitään isompaa hommattu jo...vaikka ei ole vielä käyttäjääkään maailmassa, mutta tytöille oon hommaillut heti raskauden alusta pikkuhiljaa isompiakin ostoksia valmiiksi odottelemaan. Onhan meillä tietysti tuo amme :D

Täällä vanhempi tyttö mahataudissa, alkoi aamuyöllä. Nyt jännityksellä odotetaan koska iskee minuun, mullehan ne yleensä tulee - töissä selviää kyllä ilman tartuntaa suojavaatetuksen ansiosta varmaankin hyvin pitkälle, mutta kotona jos tulee voi olla melko varma että se on menoa sitten.

Ankka & Bebe 17+5
 
Mä kävin eilen neuvolassa ja kun mainitsin mun PCO:sta (olin unohtanut mainita sen esitiedoissa), niin täti oli sitä mieltä, että ehdottomasti kahteen sokerirasitukseen. Mulla ei ole selkeää sukurasitetta (vain isän äidillä oli diabetes) ja olin ennen raskautta normaalipainoinen (BMI 20). Eka rasitus pitää tehdä rv 12-16 ja koska mulla on tänään jo rv 14+5, niin varasin ajan heti tän viikon perjantaille. Se toinen sokerirasitus on muistaakseni sitten joskus rv 26 tienoilla. Mulla on kyllä hoitojen aikana seurattu sokereita paastoverikokein ja aina ollut arvot ihanteelliset, mutta silti vähän jänskättää, mitä tuloksia sieltä nyt tulee ja kuinka kestän 12 tunnin paaston, kun koko ajan on nälkä! :D

Verenpaineet ja hemoglobiini oli kunnossa sekä pissa puhdas. Täti tunnusteli kohtua ja sanoi että se tuntuu tosi selkeästi, samoin kohdun pohja. Sitten kuunneltiin sydänääniä ja sydän jyskytti samaa tahtia kuin kotona kuunnellessa, 145-155 bpm. :heart:

Mulla on ollut nyt korkeahko syke ja välillä sydämentykytystä. Täti sanoi, että sitä asiaa pitää jäädä nyt vähän seuraileen. Voi olla ihan normaalia raskaudesta johtuvaa, mutta syynä voi olla myös kilpirauhanen. Kehotti seuraamaan tilannetta ja jos pahenee, niin ottamaan yhteyttä tai mainitsemaan asiasta viimeistään neuvolalääkärissä, joka on mulla kolmen viikon päästä.

Mainitsin myös yhdynnän jälkeisestä verenvuodosta ja täti oli myös tästäkin sitä mieltä, että täytyy tarkkailla tilannetta. Varhaisultrassa mulla nähtiin pieni hematooma ja istukka oli lähellä kohdunsuuta. Nt-ultrassa ei sanottu muuta kuin istukka on edessä. Näiden tilanne pitää ehkä tarkistaa jossain vaiheessa.

Hydra 14+5
 
Viimeksi muokattu:
täällä onkin paljon keskustelua. ei mukana ehi pysyä :) eli hyvä kun juttua riittää. täällä alkoi taas työt ja toi issias aiheuttaa sen vertaa ongelmia et viime yönäkin olen heränyt 30-45 min välein selän vihlaisuun ja samalla vessaan koitan könytä seiniä pisin kun oikea jalka tuntuu pettävän..

pari viikkoa neukkuläkääriin jossa meinaan täst jutella ja kysellä ja sinne asti sinnitellä. katotaan mitä sanoo noihin mein kylvetyksiin.. tänään siel olin kun kolleegat tappeli et kumpi menee ja nje ja ei ois ees mun vuoro ollut niin painelin sinne et hommat etenee.. ja tiesi jo kolmanen potilaan kohtaan mitä ilta ja yö tulee olemaan ttänäkin yönä. :(

moon stars ja tirriäinen 14+5
 
Täällä myös yksi raskaan työn tekijä eli minäkin kodinomaisessa palvelukeskuksessa töissä, esikoisen odotusaikana kirjoitti neuvolalääkäri sairaslomaa automaattisesti viimeisestä käynnistä äitiysloman alkuun.

Tänään oli toinen neuvola, muuten kaikki ok mutta verenpaine oli 140/92 ja sitä pitää nyt seurailla.. Paino oli laskenut edelliskerrasta 2kg, mikä aika outoa kun ei oo pahoinvointia ja syön mielestäni ihan hyvin. Kohtu tuli 2 sormenleveyttä navan alapuolelle, itse en osaa sitä tunnustella. Liikkeitä tuntuu, jääkiekkofinaalissa ensimmäisen kerran :D neuvolalääkäri olis pitänyt olla näihin aikoihin myös, mutta täällä niin huonosti aikoja ja ollaan ensi viikolla menossa 4d ultraan, joten sovimme että se saa jäädä väliin. Seuraava neuvola osuu heinäkuulle ja kesälomalle, ollaan koko loma mökillä joten terveydenhoitaja lupasi selvittää voinko käydä siellä täyttämässä kelaa varten paperit, mittauttamassa paineet ja pissaamassa tikkuun :)

sugar crush & sisu 16+4
 
Täällä myös yksi "raskaan työn raataja".. itsee työskentelen sairaalan päivystyksessä, joten työnkuva hieman erilainen. Yövuoroja ei oltu enää laitettu (vaikka neuvolan mukaan 20 viikolle saisi tehdä), mutta olen siitä tyytyväinen. Öisin työskentelemme osittain yksinkin, joten väkivallan riski ym. kasvaa paljon. Toisaalta siinä missä olen osannut aikaisemmin nukkua hyvin, en nyt raskausaikana osaa. Heräilen öisin vähän väliä, kun asento on huono, janottaa, pissittää jne.
 
Voi vitsi, kyllä saat idada munkin sympatiat, uskomatonta, että vielä neuvolan puolellakin puhelimeen vastaan "huonoa päivää" elävä. Mutta tärkeintähän on, että kaikki oli kunnossa :)

Itsekin kävin eilen toisessa neuvolassa, eli th+lääkäri tääläpäin. Paino on kohta noussut 5kg, vaikka elelen pääsääntöisesti kasvissosekeitolla ja salaatilla, hermoromahdus iskee!! Verenpaineissa mystisesti mun alapaine alkoi kutosella, mitä ei ole tapahtunut koskaan. Olen tällanen "mittausjännittäjä", ja yleensä alapaine on kahdeksankymmenen tietämillä. No kaipa se tällainen suunta on ihan hyvä (aiemmissa raskauksissa alapaineen enkka taisi olla 114, tosin siis ihan loppuvaiheessa ja äitiyspolillehan siitä jouduttiin...), matalasta paineesta kun ei kuitenkaan ole haittaa.

Muuta tosissaan terveydenhoitajalla kolme minuuttia, vartti odottamista ja 17 vuotiaalla (ok, ehkä pari vuotta vanhemmalla) lääkärillä sitten piiru kauemmin. Ja taas uudelleen neuvolaan jo kuukauden päästä. Olenkohan jotenkin ylimielinen, mutta tuntui taas koko reissu täysin turhalta. Tällä haavaa ei ole kuitenkaan muuta valittamista.

Eilen huomasin siirtyneeni vaivihkaa miettimään (tyttö)vauvan nimeä passeleille nettisivuille. Kakkosesta me tapeltiin vielä puoli tuntia ennen papin tuloa lapsen nimestä (ja vieläkin olen osittain katkera, etten saanut omaa tahtoani läpi vaan piti päätyä kompromissiin), joten siinä mielessä on parempi olla liikkeellä ajoissa kuin ei niin ajoissa :D Ei vaan löytynyt vielä sopivaa, yritän välttää r- ja s-kirjaimia ja oman ongelmansa aiheuttaa meidän hankala sukunimikin, valitettavasti tosin ei siitä syystä että se olisi jokin perin hieno ulkosuomalainen... No eihän tässä enää olekaan aikaa kuin seitsemisen kuukautta. Miten muiden nimiasiat?

Hiirenhäntä ja Elsa 15+0
 

Yhteistyössä