Marraskuun Mussukat 2014 *Elokuussa*

Pitkästä aikaa koneella =) puhelimella oonkin käynyt lueskelemassa.. nyt on sit loman vika päivä menossa ja huomenna alkaa taas arki =( saas nähdä miten paikat, lähinnä selkä kestää taas sit ton 8h istumisen.. pitäs varmaan fyssarille varata aikaa et jos vois jotain selkäliikkeitä tms. tehdä et ei tulis ongelmia sen kaa..

saas nähdä miten käy, kun mulla on se toka sokerirasitus kuun lopulla.. ennen en oo ollu mitenkään karkin perään mut nyt on ihan hirvee himo irtokarkkeihin, se ei varmaan tee hyvää sokerirasitukseen =)

Jupsis
 
radi-diagnoosi on kyl tympeä :( ite vähän pelkäsin et tunnin arvo vois olla koholla, kun töissä kun oon mittaillu joskus tunnin päästä syömisestä ni on saattanu olla jtn 7,5 vaikken mtn kauheen sokersta ois syönytkää.. mut sokerirasituksessa arvot oli 4,4, 7,4 ja 4,7. Silti hirvittää tää mun viimeaikainen kamala herkuttelu et liekö vauveli saa liikaa sokeria :D nyt pitää yrittää rajottaa..

Täällä on ollu vaivana kahtena viime yönä menkkamaiset kivut ja nivusissa kamalat liitoskivut(?), monta tuntia saanu pyöriä noiden kans.. ja sit mitä mietin, ni missä vaiheessa teillä on tuntunu potkut kovina?? tai jos siis on. Ku aina kuulee että "käy kipeetä ku vauva potkii" ja mietin et millon ne pitäs nii voimakkaita potkuja olla :p toki istukan paikka ym vaikuttaa.. itellä tuntuu kyl selkeitä liikkeitä mut ei lähelläkää niin et kipeää kävis..

luppelo rv 26
 
Tervetuloa uusille!

Radi-diagnoosi on kyl ikävä. Ite kävin perjantaina sokerirasituksessa ja nyt odotellaan tuloksia. Ei sanonut neuvolassa viimeksi mitään, niin oletan et soittavat tai sitten odotan parin viikon päähän seuraavaan neuvolaan.

Perhevalmennusta ei ole meille ollenkaan, on jo 3. lapsi kyseessä. Esikoisen aikaan oli pelkkä synnytysvalmennus ja käytiin synnäriin tutustumassa ja se oli sit siinä. Enää muista et siitä valmennuksesta ois kauheasti mitään käteen jäänyt.

Vaatteista kyl sitä pikkuista vaatetta saa olla. Itse on vähemmän tarvinnut 50cm kampetta, esikoinen oli 49cm syntyessään ja kuopus 52cm, et se 56cm on ollut hyvä. Ei haittaa vaikka alkuun on vähän iso, vauvat kasvaa niin kamalan nopeasti. Esikoisella oli vielä 2v. käytössä 74-86 vaatteet, on aina ollut kirppu kun taas pojalla, joka on nyt 1v4kk on käytössä 92cm kamppeet. Sen näkee sitten mikä on kunkin lapsen oma kasvutahti. Meillä on vaatteita reippaasti niin en taida hankkimalla hankkia mitään. Kaverilta saadaan kyllä tyttövauvan vaatteita kun olen esikoisen vanhat ehtinyt antaa eteenpäin ja nyt on tyttöä lupailtu.

Liikkeet näkyy ja tuntuu. Välillä on pienellä hiljaisempia päiviä ja välillä vetää hirmu rallia jolloin koko maha pomppii. Ja mahaa alkaa jo aika hyvin ollakin, välillä on kunnon pallo eikä ole epäselvää et oon raskaana, on isompi kuin pojasta näillä viikoilla.

Hankintoja pitää tuplarattaat hommata, mut päätettiin hommata ekasta äitiyspvärahasta kun ei tuolla kiirus ole, ei kuitenkaan ihan heti lähdetä vauvan kanssa liikenteeseen. Sitteri hommata lähiaikoina ja muuta ei sitten tarvitsekkaan hankkia. Siis vaippoja, tutteja ym kulutusjuttuja lukuunottamatta.

(.) Oma olo vaihtelee. Välillä jakselee ihan hyvin, välillä on ihan puhti pois. Oon huomannut että pojan perässä ei ihan samalla tavalla jaksa enää juosta. Välillä seisoessa pidempään tai kävellessä alkaa vatsaa kiristää ja olenkin tulkinnut ne harjoitussupistuksiksi, istuminen yleensä auttaa. Kipeää ei tee, on vain ikävän tuntuista. Maha tuntuu jo isolta ja ja kohtu tuntuisi olevan korkealla, ainakin vauvan potkut tuntuu aika ylhäällä. Huomenna alkaa taas esikoisella koulu ja arki. Kohta jo nukkumaan niin jaksaa taas huomenna!

CL ja mini-A 27+1
 
wendy79, tervetuloa! :)

bosch, pahoittelut sokerirasituksesta käryämisestä. :( Mulla vika arvo ylittyi 0,1 ja radi täälläkin myös. Mä kävin jo siinä aikaistetusta rasituksessa kesäkuun alussa, joten pitkään oon saanut noudattaa radi ruokavaliota. Onneksi sokerit on pysynyt ruokavaliolla kunnossa, kun oon niitä vieläkin satunnaisesti mittaillut. Parin viikon päästä edessä on toinen rasitus ja toivon, että siellä arvot olisi vielä riittävän hyvät, että ei tarvisi aloittaa lääkitystä. Tsemppit sokereiden ja syömisten seurailuun. Kyllä tän diagnoosin kanssa pärjää. :)

qwertyli, kiva, että teillä on vaunut valittuna. :) Mua niiden ostaminen stressasi kauheasti, kun vaihtoehtoja on niin paljon! Me päädyttiin ostaan Brion Go. Tykkäsin niiden huoltovapaista kennorenkaista ja muutenkin ne miellytti silmää simppelillä ulkoasullaan. Me tullaan lenkkeileen pääosin asfalttiteitä ja käymään ehkä kauppakeskuksissa, joten ketterät vaunut oli hakusessa. Saatiin vielä kyllä kaupanpäälle ne isot talvipyörät, joten tarvittaessa ne voi vaihtaa, jos sattuu tulemaan luminen talvi.

peikko86, ikävää, että pikkuinen on saanut huolestumaan. :( Mäkin huolestuin eilen, kun en ollut tuntenut kunnolla liikkeitä. Ehkä jotain pientä mukellusta, mutta ei muuta. Yöllä huolestutti jo niin paljon, että oli pakko nousta sängystä ja kaivaa pitkästä aikaa doppler esiin. Onneksi sain sykkeet kuuluviin ja sänkyyn palattuani pikkuinen potkaisi muutaman kerran kunnolla. :) Kai se sitten on ihan normaalia, että välillä on hiljaisempia päiviä?

Tsempit kaikille sokerirasitukseen!

Mä kävin viime torstaina äitipolilla. Parina päivänä oli ollut hieman kivuliaita supistuksia ja niitä seurasi painontunne. Kohdunkaulaa oli tunnustelemalla yhä se sama 2 cm jäljellä kuin rv 15+5 ja se oli kiinni, huh. :) Joten ei muutoksia onneksi siinä asiassa. Ultrassakin kaikki näytti hyvältä. Ultrassa pikkuinen punkesi itseään kohdunsuuta vasten, joka varmaan aiheutti tuon painontunteen. Lääkäri vielä painoi mahaa, että sai vauvan laskeutumaan alemmas, mutta se ei saanut kohdunsuuta avautumaan sisältäpäin. Sain supistustenestopiikin käsivarteen. Saikkuakin olisin jo saanut, mutta en halunnut vielä ottaa. Supistukset eivät kuitenkaan ole ollut joka päiväisiä, joten uskoisin pärjääväni vielä töissä. Toki pikkuisen vointi menee kaiken edelle, mutta tulee kyllä piiitkä syksy, jos nyt alkaa jo saikutteleen. Seurailen siis vointiani ja olen yhteyksissä lääkäriin, jos supistuksia alkaa tulla paljon.

Hydra 24+3
 
Ihanaa alkanutta elokuuta kaikille! Taidan olla ainoa, joka toivoisi helteiden jatkuvan vielä :) Nyt pitäisi kesän jälkeen palata varmaankin ruotuun, herkut ja jäätelöt ovat maistuneet vähän liiankin hyvin.

Meillä ei ole vielä mitään hankintoja tehty… Ajattelin shoppaillla syksymmällä, tai viimeistään mammiksella lokakuussa :D Äitiyspakkaus tulee varmaan tällä tai ensi viikolla, eli sillä päästäneen alkuun. Nettishoppailun vaarat tiedän vähän liiankin hyvin, joten hirveästi en ole uskaltanut edes vauvanvaatesivustoilla surffata.

Meillä vaavi on tosi rauhallinen tapaus. Vähän iltaisin potkii, mutta muuten tuntuu ettei liiku juuri ollenkaan. Ehkäpä runsas lapsiveden määrä ja istukka etuseinässä vaimentavat menoa vähän…

Käytiin myös 4D ultrassa. Eihän siellä varsinaisesti mitään uutta saanut tietää, mutta sen lisäksi, että sai varmistuksen rakenteista niin oli jotenkin ihanaa nähdä vaavin kasvot :) Suosittelen kyllä menemään vähän myöhäisimmillä viikoilla, silloin piirteet erottuvat kuulemma vieläkin paremmin.

http://tuliaisiahaikaralta.blogspot.com
 
Tääläkin tuli tänään radi tulokset ja vika arvo ylittyi :(
Ajan sain diabetes hoitajalle ja postissa tulee ohjeita vaikka aiemminkin tuo ollut niin muistissa kyllä melkohyvin asiat. Kyllä pikkusen suorastaan v*tutti aamulla kun soittelin.
Ihan kun ei ois muutakin stressaamista nyt täällä.

Anoppi soitteli miehelle hyvin itkuisena ja oli sanonu pyytävänsä myös minulta anteeksi kasvotusten. Mutta empä usko että tämän jälkeen välit kuntoon tulevat. Kyllä mä niin pelkäsin että hyih.
Kiitokset tsemppauksista! <3

Supisteluja tulee päivittäin nykyään. Tuskin ne mitään avaavia on mutta ihan napakoita.

Eipä kummempia nyt tälläerää...

Nasu ja muru 27+0 poksuu! :)
 
Moi taas!

Mää heittäydyin hurjaks ja laitoin äippärahahakemuksen varhennettuna jo 23.9.
Ku oon nyt ollu kuukauden ansiosidonnaisella ja pelkään et joku työllistää mut. Nii mieluummin äippälomalle ku töihin. On nii tukala olo ja hengenahdistusta ja motivaatioki hukassa.

Äitiyspakkauksen otin rahana. Mut en oo vielä saanu päätöstä. 2 vko sitte laitoin. Tarttis ne rahat et saan haettuu vauvatarviketilauksen postista. (Pinniksen patja, patjansuojus, reunapehmuste, tuttipulloja, harsoja, pussilakana jne.)

Tänään mulle tarjottiin töitä. Valitettavasti jouduin kieltäytyyn, ku maalaustyöt on multa kielletty... Ja muutkin raskaat työt.

Oon nyt yrittäny tehä kaikki tarpeelliset hankinnat. Vaatetta on tulokkaalle, sänky ja petivaatteet, pullot ym. tärkeimmät. Sitterin tilalle hommaan FatBoyn säkkituolin. :)

Hartan Topline S -vaunut mekin tilattiin. Valkoisena. Ja on ne kyllä niin ihanat ettei ainakaa vielä harmita yhtään! :)

Toukkapussinki mä jaksoin neuloa. Nukelle oon sitä testannu. Hyvältä vaikuttaa.

Vointi on happivaikeuksia lukuunottamatta aikas hyvä. Kiva ko ilmat viileni nii voi taas alkaa lenkkeileen päivittäin pidempiä lenkkejä. Oon niin oottanu tätä!
Liikkeet tuntuu lujasti, ja koko maha pomppii mukana. Raivotarjonnassa on pikkunen tainnu pysyä, liikkeistä ja tunnustelusta päätellen.

Tervetuloa kaikille uusille! Pohjoisen mammojaki näyttäs olevan useampi. :)

Emotar 25+3
 
Neuvolassa eilen käyty ja rautaa saan minäkin alkaa popsiin. Oli tipunu hemoklobiini 130:stä 110:neen... Joten eiku siis obsidaneja napsimaan.

Paino ei, ihme kyllä, ollu noussu hirveesti, vaikka tuntuu että sitä turpoaa ihan hirveetä vauhtia.

Sairaslomaa ne kyl mullekki jo tuputti ko kerroin jokapäiväsistä supistuksista töissä ja tuo issias on kans alkanu vaivaan. :( Mut mietin kans et voi tulla piiiitkä syksy jos nyt jo alkas saikulle. Ja kait sitä muka pöljänä miettii pomojaki ko oon aika pienes firmassa töissä niin jos ne joutuu monta kk maksaan mulle saikkua niin en tiä onko niilä siihen varaa. Eihän mun tietenkään pitäs mitään tollasta miettiä, vauvahan se tärkein pitäs olla. Noh aattelin vielä ensviikon yrittää kituuttaa ja sit miettiä jos jäis saikulle...

Sokerirasitukseenki varattiin sit aika ja perjantaina pitäs sinne mennä... iik! Toivon kyllä ihan täysillä et menis hyvin eikä tulis radia!

Jotku on muuten sanonu et tulee maitoa rinnoista jo. Mul tulee sellasta aika kirkasta nestettä vaan jos vähän nänneistä puristaa. Tuleeko muilla? Haluaisin imettää tätä vauvelia ja oon sit aatellu et jos tissejä jo nyt vähän pumppais niin onkohan siitä mitään hyötyä maidon tulon kannalta. :) Hih, hyvät huolen aiheet mulla...

Äippäraha paperitki sain ja pitäs lähteä ne kelaan kiikuttaan. ja kaikkia muitaki lappusia sai taas täytellä. Joku synnärillekki menevä lappu piti täyttää jossa kyseltiin mitä toiveita ois synnytykseen. Noh enhän mie oo kerenny mittään semmosta vielä miettiä... jotenki luotan vaan et kaikki menee hyvin... :)

Mut nyt kaupunkille ja hakeen se obsidan ja kylmägeeliä tuonne kankkuun ja sit viemään nuo kelan lappuset. Heissulivei ja hyviä oloja kaikille :)

peikko ja tyyppi 25+0
 
Peikko86, samaisen lapun kahdesti täyttäneenä(meillähän on sama synnäri) voin mainita toiveista esim. perhehuoneen(jota kakkosen synnytykseltä toivottiin ja lomake oli luettu kyllä, se saatiin enää erikseen pyytämättä) ja puudutukset :D Noin niinkuin esimerkkinä, jos mietit mitä toiveita voisi laittaa :)

Tosiaan, tervetuloa uusille jälleen!

(.) Täällä ei mitään uutta, tuntuu että maha on valtava viikkoihin nähden ja henkeä ahistaa, alkaa pelottaa kuinkahan isoa vauvaa oon tekemässä. Kauhean pahantuulinenkin olen, eikä töihinpaluukaan innosta niinkuin luulin - se asia varmasti muuttuu kunhan pääsen taas arkeen kiinni, vaikkei ne viiden herätykset olekaan ihan parasta :D Saa kuitenkin vähän sisältöä taas päiviin ja ehkä jopa muistaa viikonpäivätkin taas kysymättä lapsilta...puoltoista viikkoa kotona ja tässä pisteessä jo ollaan!
Laitoin äp-rahahakemukseen loman alkamisajan peräti puoltoista viikkoa varhaistettuna, tosin mulla tää soppari loppuisi 7.9 ja aikaisintaan olisin voinut aloittaa heti 8.9. Sehän lyhentää loppuajasta kuitenkin, niin en sitten raskinut. En malta odottaa että saan jäädä nuoremman kanssa kotiin, tytön kanssa olo on niin parasta maailmassa :heart: Tokaluokkalaisenkin koulupäivät on vain 4-tuntisia niin saa todella viettää lasten kanssa sitten laatuaikaa. Ja laittaa kotia, se vaatekaappi vaan on edelleen kaupassa...! Pitäisi saada hommattua, jotta pääsee pesemään ja laittamaan vauvan vaatteita paikoilleen. Meiltä ei oikeastaan puutu enää mitään sen lisäksi, toki pinniksen patja pitäisi ostaa mutta vauvan pesän ansiosta voisi nukkua heti perhepedissäkin. Hurahdin lisäksi ostamaan Manducan ja kantoliinankin, saa nähdä kumpi tulee käyttöön - kakkoselta oli kantopussi ja Ergo, eikä tykännyt kummastakaan pahemmin :D Vaikkakin Ergo oli kyllä kätevä reissussa, siinä suostui tyttö sentään vähän aikaa olemaankin.
Olisin siis todellakin jo valmista tavaraa äitiyslomalle :D Vaikka haikeus iskee jo nyt, kun tietää että tää on viimeinen raskaus, pitäisi osata olla ja nauttia joka hetkestä sen sijaan että odottaa vaan seuraavaa etappia. Tätä viikkojen laskemista määränpäähän se kuitenkin tuppaa olemaan aina :)

Ankka & Bebe 27+5
 
Tervetuloa kaikille uusille jälleen!

Peikko86 Mäkin oon mietiskelly kovin tota Imetystä. Ittellä tulee kanssa ihan hiukan kummastakin rinnasta puristettaessa kirkasta nestettä. Muutaman kerran on tullut sellaista kellertävän vaaleaakin. Mahtaisiko kokeneemmat äidit tietää onko tuo hyvä merkki? Kovin toivoisin pystyväni imettämään. Omalla äidillä ei aikanaan tullut maitoa ja korvikkeella minä olen ihan hyvin kasvanut mutta silti imetys olisi vaihtoehtona mieluisampi.

(.) Nyt on alkanut tulla supistuksia päivittäin. Eivät yleensä ole kipeitä, mutta välillä tulee muutamakin peräkkäin. Jotkut tuntuvat menkkamaisena jomotuksena ala-mahalla ja selässä. Toivottavasti eivät ainakaan lähde paikat aukeemaan ennen aikojaan. Olen kuitenkin onneksi lomautettuna nyt, joten pystyn lepäilemään aina olon niin vaatiessa.

Kelankanssa on vaikeeta, tahtoisin että maksavat mulle äitiyspäivärahaa mun lomautusta edeltäneiden 6kk tulojen perusteella. Lähetin kaikki palkkakuitit sinne, mutta ei kelvannut. Haluuvat vielä jonkun todistuksen työkkäristä että oon työtön ja sitten työnantajan pitää kirjoittaa joku kelan lomake josta ilmenee mun tulot. Joo muuten ihan kiva, mutta mites mä sellasen saan kun en oo nähny työnanatajaa kuuteen viikkoon enkä varmaan tuu enää ennen äitiyslomaa näkemäänkään. : / Miksi pitää olla niin vaikeeta? En oikeen viitti viime verotuksenkaan perusteella hakea kun opiskelin ja tuloja oli jotain alle 6000e koko vuonna... :/

Sonts4 27+6
 
sokerirasitus oli eilen... koe meni hyvin ja lopulta myös tuo paastokin. :) mut narahdettiin viimeisestä arvosta sitten hyvinkin joten radi tännekin ja ens maanantain neuvolassa sitten saan mittarit ym kotimittauksia varten ja ruokaremontti aloitellaan kans.... vähän hirvittää mut jotenkin silti olen positiivisella mielellä. et ei se maailmaani kumminkaan kokonaan kaatanut..

Masus rupeaa olemaan jo oloja.. nippailee ja vihloo ja puristaa sieltä täältä ja hajuakaan ei oo mitä ne on mut kumminkin :D

bola-korunkin ostin ja eilen oli kiva kattoo kun kaveri sitä monotteli niin et tärisi pallura..

Kelasta hakemukset meni läpi minulla ainakin ja odotan postin saapumis ilmoitusta et koskas saan äippä pakkauksen hakea kotiin..

Imettää aion minäkin jos se vain suikin onnistuu... Ja koht kasaan pinniksen ja pesen pinniksen patjan päällisen ja jajaja.. Lenkil kai pakko suunnata :D

moon stars ja tirppa 24+5
 
sonts4 rimputa tai laita sähköpostia työnantajalle, että täyttävät tuollaiset Y17 lomakkeen, joka löytyy Kelan nettisivuilta (Lomakkeet - kela.fi) ja lähettävät sen paperiversiona sulle tai sitten sähköisesti Kelaan. Ite olen värkkäillyt näiden kanssa, meillä palkanlaskija on vaan ilmeisesti edelleen kesälomalla. Ärsyttävää kun meikä kuuluu siihen kastiin, joka haluaisi saada kaikki asiat hoidettua samantien!

Paremmalla ajalla lisää, tai siis omassa navassa ei kylläkään ole mitään lisättävää :)

Hiirenhäntä ja eikka 24+6, kenties...
 
Heips!

Muutamia hankintoja tehty, kuten yhdistelmävaunut (Emmaljunga) ja turvakaukalo + adapteri (Graco). Niin ja tuttipulloja - niitä on nyt 6kpl - riittäisköhän?:kieh: Kun eihän sitä koskaan tiedä, jos hän päättää ryhtyä syntymään ennen aikojaan, niin enhän mä silloin enää pääse mitään vaunuja, yms valikoimaan...

Mulla on tullut maitoa (valkoista) vkolta 18 lähtien :D. Kysyin jo vkolla 19 neuvolalääkäriltäkin että onks tää ihan normaalia :p. Kuulemma on. Nyt se tuntuu vain yltyneen.. yöpaidassa aina märät läntit, halkaisijaltaan 4cm... Aika tahmaisen tuntuista (ja näköistä) ja rintsikat menee pesuun aina päivän käytön jälkeen..

Ensi viikolla neljäs neuvola. Saa nähdä, saanko silloin lähetteen ensimmäiseen sokerirasitukseen :kieh: Hyvää loppukesää!

Mahakani ja 26+0
 
Hei kaikille pitkästä aikaa!

En ole pitkään aikaan ehtinyt kunnolla lueskelemaan saatika kirjoittamaan tähän ketjuun. Aikani nettiä selailtua tulin siihen tulokseen, että kysynpä täältä, että onko kellään tietoa mistä saisi halvalla ultran Tampereella tässä vaiheessa raskautta? Meille ei selvinnyt kunnolla rakenneultrassa sukupuoli, mutta haluaisimme kovasti sen tietää, joten haluaisimme päästä ultraan mahdollisimman pian sen selvittämään. Lähinnä kiinnostaa siis Tampereen hinnat, mutta myös se mikä paikka Lahdessa tarjosi ainakin alkuraskauden ultraa halvalla ja pääseekö sinne halvalla myös tässä vaiheessa? Tai onko esim. Helsingissä jokin halpa paikka?

Lisäksi itselläni on ollut ongelmana samaa mitä joillakin muillakin, eli supistuksia. Ei tarvitse paljonkaan liikkua ja loppuillan saattaa tulla kivuttomia ja kivuliaita supistuksia. Nyt minulla on lääkärinaika varattuna pe aamuksi, kohdunsuun tilanteen tarkistamiseksi, mutta mietin, että miten ne synnytysvastaanotossa ottaisi tilanteen, jos sinne menisi jo aiemmin? Nyt ei tosin hirveästi ole pariin päivään ollut supistuksia kun olen liikkunut hyvin vähän.

PikkuistaOdottava ja toinen pikkuinen 25+5
 
Kiitos muruset myötäelämisestä tuon diabetes-tuomion kanssa ja tsemppiä muillekin kärynneille. Nyt kun asiaa on viikon verran sulatellut niin pahin veetutus on vähentynyt, silti harmittaa vieläkin ihan sikana :| Vaikka nyt saisinkin lapseni terveenä ja normaalikokoisena synnytettyä niin tuo diagnoosihan seuraa papereissani iän kaiken ja varmasti hankaloittaa tuleviakin raskauksia. Aaaaargh!!!!
Kotona mitatut paastoarvot on olleet onneksi tosi hyviä ja samoin ensimmäinen vuorokausikäyräni pysyi hienosti annetuissa rajoissa. Ruokavalioon yritän suhtautua vähän kuin "haasteeseen".. Päätin vaihtaa selviytyjä-asenteen päällensä siis!

Mulla on muutes vuoden päästä äitiysloma jo loppunut :O Alkamiseen on vielä kuutisen viikkoa, sitä innolla odottaen.

Ai niin, Iltasanomissa oli juttu maailman suurimmaksi epäillystä vauvamasusta jonka ympärys on 140cm. Oma ympärys näyttäisi olevan "vain" 101cm eli nou hätä!

Bosch 29+0
 
Bosch: kyllä. Seuraavissa raskauksissasi joudut aina kahteen sokerirasitukseen edellisten takia. Niin jouduin minäkin. Alun v**utuksen ku yli pääsee niin kyllä se siitä. Meillä ei enää onneks hirveetä aikaa oo sinne marraskuulle. Mulla vasta loppukuusta se diabeteshoitaja ja neuvola et en aio hirveesti kyllä stressata. Juhlatkin tulossa ja aion syödä mitä haluan.
Ruokavaliojuttuja oon jo pikkusen netin kautta muistellu..

Mulle tuli kaikenlisäks nyt sellanen kun ruokahalu on mitä on nyt kesän ollu. Ei oo oikeen mikään maistunu. Nyt tekee mieli kaikkea senkin edestä sitten. Kokoajan nälkä kun pitäs pikkusen rajoittaa... pöh.

Supisteluja on edelleen päivittäin mutta tuskin avaavia. Alamahaa repii myös välillä oikein kunnolls kun liikkeelle lähtee. Iskias onneks ollu nyt helpompi.

Pitänee lähteä koululaisia herättelemään. Huomenta siis itsekullekin!

Nasu ja muru 27+3
 
Kovin moni saanut radi diagnoosin,tsemppiä kaikille:) Ens viikolla selvii tuleeko itelle sama eteen,oon kyl välil sellanenherkkuperse et kyl varmaa veetuttais vähän mutta kylhä se pitäis vähä rajottaa tota sokerin saantia muutenki, nimim. eilen kolme mars jätskiä vedelly :D

Huh tänään vapaa päivä työharjottelusta muuten koko viikko töissä...Ihan hyvin on mennyt aika lailla mutta kylhän se vähä tuntuu alaselässä päivänlopuks ja eilen oikeen kunnolla kun en nostanut ergonomisesti:/ Ja eile yks asukas kouras mua mahasta ja olin ihan paniikissa et tapahtuks vauvalle nyt jotain mutta on ihan liikkunut eikä mitään vuotoja eikä juurikaan kipuakaan...

2 viikkoo pitäisvielä malttaa et päästään muuttaaan, viimesin viikko onmenny niin hitaasti :D

Tilasin yheltä tutulta jonkunkivan peiton vauvalle,käyn ite ostaa kankaat nii saa mieleisen :)

Teps 27+0
 
Moikka vaan!

Te muut joilla on supisteluja jo tullut niin moniko niillä ollut vaikutusta kohdunsuun kypsyyteen? Aika montaa on vissiin supistellut? Mullakin niitä ihan kipeitä supistuksia on ollut jo ihan pienessä rasituksessa ja kohdunsuu on pehmennyt ja kanava ilmeisesti lyhentynyt (ei ultrattu), mut vielä kiinni oli. Ja sain lääkäriltä 2 päivää sairauslomaa! Kerroin missä olen töissä ja että on todella fyysinen ja raskas paikka, et siellä ei jalat pöydällä istuta. Vauva ei ollut vielä laskeutunut synnytyskanavaan, siitä lääkäri päätti ettei se sieltä ihan heti ole tulossa. Eli mun ei varmaan auta kuin vain lähteä kokeileen ens viikolla töitä. Mut miten muilla? Kohdunsuu tilanne? Saikut? Mieli kyllä tekis vielä jokunen viikko pitää tätä vauvaa mahassa, mut enpä näköjään ole siinä oikein hyvä. :( ekakin meinas tulla ennen aikojaan, mut tällä on vielä enemmän hoppu..

Haikein fiiliksin

Mixed&Kunkku 28+0 (enemmän kuin mielissään joka päivästä)
 
mulla tänää katottii kohdunsuu neuvolassa kun ollu kans niitä suppareita ja menkkamaisia kipuja.. hyvin oli kuulemma kiinni ja kohdunkaulan arvioitu pituus oli 3 cm. mut kävihän tuo kipeetä ku lääkäri ronkki sen kohdunsuun :( ja seuraavan kerran kuulemma pitäs kattoo kahden viikon päästä, mut sano et voi perua ajan jos sitä ennen ei tuu paljoa supistuksia. ite oon nyt reilun vkn lomalla ennen ku opiskelut jatkuu, sairaanhoitajan töitä tuskin teen enää nyt loppuraskaudessa. tarkkaan kyselivät neuvolas et mimmosta työtä teen jne et varmaa ois saikkua saanu jos en ois lomal ollu..

onko teillä muuten muilla veriryhmänä kellää rh negatiivinen? mä oon O- ja sikiö on +.. ja oon lukenu että jos tulee vaik jtn iskuja mahaan tm ni pitää antaa varalta anti d -suojaus mut eipä tuolla meiän neuvolassa tunnuttu asiasta tietävän :D ku kysyin kun eilen ovella kolhasin mahaa.. lääkäri vaan kyseli th:lta että "onko me ruukattu pistää varalta sitä piikkiä" ja sit et "ai ei, joo ei ruukata..." kiva :D mut varmaa aika iso kolhaus toiv. sais olla että sikiön ja äidin veret sekoittus.
 
Mussuti mussuti, tääl yritän syödä kunnolla vielä ko saan :) Huomen aamulla ois se sokerirasitus ja mahtaa olla aika nälkä sillon... ja sit pitäs tyhjään mahaan se litku niellä. Toivottavasti en oksenna sitä.

Mul on rh tekijä kans negatiivinen, mut mokasivat labrassa sillon ja eivät tutkinu sitä vauvan rh:ta, joten mulla pitää huomen seki verikoe sit antaa. Mut jos se on positiivinen niin sithän ne antaa jotain vasta-aineita ennen synnytystä. Mut ei mulle oo puhuttu mitään mistään kolhuista mahaan tai muuta...

mut nyt meen syömään ja juomaan vielä viimeisen ateriani ;)

peikko+tyyppi
 
joo se anti-d-suojaus pistetää viikolla 28-30 ja sit tokan kerran synnytyksen yhteydes, jos on tosiaan + -lapsi.. mut se pitää laittaa myös sit jos tehää esim ulkoinen kääntö/lapsivesipunktio, tai sit joku onnettomuus tulee et on mahd.että sikiön ja äitin veret kohtaavat. :) ei mullekaa oo puhuttu mut oon ite tonkinu :D
 
Mulla kävi kanssa käry sokerirasituksen kanssa. Ekan tunnin arvo 10,1 :stick: kyllä otti päähän, pojasta se oli silloin 10,3... Toisaalta osasin kyllä vähän odottaa sitä, että joku arvo heittää koska mulle sanottiin aiemmin, että todennäköisyys sille on suuri koska ekassakin raskaudessa näin oli.. No ens viikolla sitten opetellaan sokerimittarin käyttöä...

Nyt mulle on tullut kaikenlisäksi samanlaisia kipuja vatsanalueelle kuin poikaa odottaessa ja nekin on suurella todennäköisyydellä vatsalaukkuperäisiä mutta eivät voi happosalpaajia määrätä ilman lääkärin tutkimusta. Äippäpolille en päässyt ja neuvolaan sain ajan ens torstaille (tosin neuvola th meinas ensin että tää on kyllä sairauden hoitoa, soita terkkariin... meinasin kyllä kysyä siltä että mitäs luulet että ne sanoo siellä kun kerron että odotan kaksosia ja mulla on kovia kipuja vatsan alueella). Toivotaan, ettei kivut pahene, sillä pahimmillaan ne ekassa raskaudessa vei jalat alta ihan vaan kun nousin sohvalta ylös..

Tänään poksuu 25+0, ihanaa kun tulee koko ajan viikkoja lisää niin saa itselle vähän mielenrauhaa enemmän =)

Hyvää viikonloppua kaikille!
 
Moi kaikille!
Mie olen kanssa rh negatiivinen. Neuvolassa sanottiin siitä anti-d:stä, että vkolla 30 laitetaan, jos lapsi on +. Lisäksi äitipolilla kerrottiin, että mikäli tekevät lapsivesipunktion niin silloin laitetaan. Muuten ei ole kerrottu, että pitäisi laittaa jos kolhii itseään tmv.

Tsemppiä miunkin puolesta kaikille jotka on saaneet radi-diagnoosin. Onneksi tilanne on väliaikainen ja toivottavasti kukaan ei myöhemmin sairastu pysyvästi.
Voisin omaa napaa sen verran diabeteksen suhteen kertoa, että oltuani aina sokereiden suhteen terve, vaikkakin 2.tyypin diabetekseen vahva sukurasite onkin ollut niin sairastuin itse vasta viime vuonna 26-vuotiaana 1.tyypin diabetekseen. Olin aina miettinyt että toivottavasti en saa diabetesta, mieluummin vaikka jonkun muun taudin kuin sen, mutta tässä sitä ollaan. Muutama päivä sitten tuli vuosi diagnoosin saamisesta. Vaikka suhtauduinkin alusta asti tähän tautiin niin, että ei sille mitään voi kun sen on saanut, niin kyllähän se muutti elämää aika paljon kun koskaan tämä ei pois kuitenkaan lähde. Oma vauvani kasvaa täysin keskikäyrällä ja terveenä, itse olen voinut elää samanlaista elämää kuin ennen raskautta, ainoastaan olen enemmän mitannut sokereita ja insuliiniannokset on huimassa kasvussa nyt. Mielestäni sitä kyllä voipi herkutellakin ihan hyvällä omalla tunnolla, jos muuten syö terveellistä ruokaa :)

Supistuksia miulla ei ole ollut ainakaan tietääkseni. Vauva on pylly alaspäin, milloin yleensä pitäisi viimeistään olla kääntyneenä pää alaspäin? Tämä ei koskaan ole ollut muuten kuin pylly alaspäin, liekkö kääntyykään..

Turvaistuin laitettiin tilaukseen ja ensi viikolla pitäisi saapua, äitiyspakkauksen pitäisi tulla myös viimeistään ensi viikolla jos ei jo tänään :) Olemme tehneet makuuhuone remonttia ja mie pari päivää sitten maalasin ja meinasi sattua vahinko, kun tuoli alkoi kipata ja jouduin hyppäämään pois siitä. Onneksi en kaatunu tai muutakaan. Hiukka sai aikaan sydämentykytyksiä :( Jätänkin suosiolla maalaushommat tekemättä.

Mukavaa vkl kaikille :D

Piiu87 ja vauva 26+6
 

Yhteistyössä